more_vert گاهنامه معلم فکور- شماره ی 2- طراحی فضای آموزشی

ادامه مطلب

closeگاهنامه معلم فکور- شماره ی 2- طراحی فضای آموزشی

در چند دهه ی اخیر، جهان شاهد وقوع تحولات و پیشرفت‌های مهمی در زمینه ی دانش و فن‌آوری بوده است. این تحولات پی در پی حوز ه ی تعلیم و تربیت را نیز تحت تأثیر قرار داده و با چالش‌ها و مطالبات تازه‌ای روبرو کرده است. یکی از تحولات بزرگ در این زمینه، تغییر در ساختار و شکل استفاده از فضای آموزشی است. به طوری که در بسیاری از مدل‌های آموزشی استاندارد و کارآمد جهان از فضای آموزشی به عنوان معلم سوم یاد می‌شود. برخی از صاحب‌نظران فضای آموزشی را محیطی فیزیکی تلقی می‌کنند که در آن فرآیندهای یادگیری رخ می‌دهد و برخی دیگر آن‌ را محیط نرم‌افزاری خاص آموزش تعریف می‌کنند. مناسب بودن فضای مدرسه به پیشرفت در یادگیری و ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان کمک می‌کند. طراحی و معماری مدارس امروزی, در سر تا سر دنیا بر اساس ۳ مورد؛ مسئولیت پذیری, کار پربار, یادگیری مادام العمر(تداوم ) انجام می گیرد. در طراحی فضاهای آموزشی دو مورد اساسی اصول کلی فکر یک طراح را برای طراحی مشخص می کند یکی جنسیت افراد استفاده کننده از فضا و دیگری مقطع تحصیلی افراد استفاده کننده می باشد.