more_vert کتاب محمد(ص) و آیات خدا؛ قرآن و آینده اسلام

ادامه مطلب

closeکتاب محمد(ص) و آیات خدا؛ قرآن و آینده اسلام

کتاب «محمد(ص) و آیات خدا؛ قرآن و آینده اسلام» کتابی است که به علاقه‌مندان مباحث نواندیشی دینی و مطالعات جدید قرآنی توصیه کردنی است. کتابی در آن به زبانی ساده آرای نسبتاً آخرینِ یکی از مهمترین صاحب‌نظران علوم اسلامی و قرآنی معاصر طرح می‌شود و خوانندۀ جستجوگر را در پی خود می‌کشد. نام نصرحامد ابوزید، نواندیش دینی و قرآن‌پژوه برجسته مصری برای اهل فکر نام آشنایی است. او در دهم ژوئیه ۱۹۴۳ در روستایی در نزدیکی شهر طنطا در غرب مصر متولد شد و در سال ۲۰۱۰ نیز چشم از جهان فروبست. استاد دانشگاهی که به خاطر آرا و اندیشه‌هایش مورد تکفیر علمای الازهر قرار گرفت و دادگاه‌های او پیرامون این ماجرا تا حدّ حکم ارتداد و حتی جدایی از همسر، از جنجالی‌ترین ماجراهای فکری-سیاسی جهان عرب در مابین سال‌های ۹۲ الی ۹۶ میلادی بود. در حالیکه ابوزید تا آخر عمر بر اسلام و ایمان و اعتقاد خود اصرار داشت و پای فشرد.  در کارنامه تالیفی و فکری ابوزید، آثار گوناگونی به چشم می‌خورند. آثاری که ترجمه آنان در فضای اندیشگی ایران با ترجمه کتاب «معنای متن» در سال ۱۳۸۰ از سوی مرتضی کریمی‌نیا آغاز شد و پس از آن کثیری دیگر از آثار او از جمله چنین گفت ابن‌عربی، متن، قدرت و حقیقت، تحریم، تاویل و نوآوری به فارسی برگردانده شده‌اند. در سال‌های گذشته یکی از نمونه‌های برگردان شدۀ کتابهای ابوزید به زبان فارسی، کتاب کمتر شناخته شدۀ محمد(ص) و آیات خدا؛ قرآن و آینده اسلام به ترجمه فریده فرنودفر است. این کتاب به ادعای ناشر فارسی‌زبان تنها کتابی است که پس از مرگ ابوزید منتشر شده است. کتاب حاوی مجموعه گفتگوهایی است که هلال سزگین در دو فصل از سال ۲۰۰۷، یعنی سه سال پیش از پایان حیات ابوزید، با او پیرامون مباحث گوناگونی انجام داده است. اصل کتاب به زبان آلمانی منتشر شده است و اصل گفتگوها هم به زبان انگلیسی بوده است. کتاب گرچه گفت‌وگو است، ولی شبیه ساختار متعارف گفت‌وگو منتشر نشده است. به این معنا که هلال سزگین اصل پرسش‌های خود را در متن کتاب نیاورده است و در چهارده بخش کتاب ما تنها با پاسخ‌های ابوزید، شبیه به یک یادداشت از سوی او مواجهیم. چون گفت‌وگوها در سالهای پایانی عمر ابوزید انجام گرفته است، ما به نوعی با چکیده‌ای از متأخرترین اندیشه‌های قرآنی و دینی ابوزید مواجه می‌شویم. اندیشمندی که با طرح آرا و افکار خود تلاطمی در قرارگاه اندیشه‌های سنتیِ دینی خصوصا در جهان عرب درانداخت و از این نظر مرور آخرین دستاوردهای فکریش حتما برای محققان خواندنی خواهد بود. خصوصا آنکه ساختار کتاب گفت‌وگومحور است و از این نظر بیان روان و زبان شفاهی مباحث هضم آنها را آسانتر کرده است. البته مباحث کتاب نشان می‌دهد که گفت‌وگوها در زمانی انجام گرفته است که ابوزید هنوز متأخرترین ایده قرآن‌شناسی خود در کتاب تحریم، تاویل و نوآوری، یعنی چرخش از «متن»انگاری قرآن به ایده «گفتاری بودن» آن را به طور صریح مطرح نکرده است. یعنی جایی که او گفت قرآن را باید مجموعه گفتارهای پویا و تعاملی دانست که ابتدائاً شفاهی بوده و قرآنِ متنیِ مکتوب قرارگرفته در شیرازۀ مصحفِ امروز، شفاهی بودن اولیه را از یادمان بُرده است . ابوزید در این کتاب هم در خلال گفت‌وگوها در جاهای متعددی نکاتی را مطرح می‌کند که می‌توان آنها را به منزله مقدمات و بارقه‌های آن نظریه نهایی دانست. کتاب در بخش نخست به این نکته تاکید دارد که هرچند از سده‌های میانه تا حادثه یازده سپتامبر و بعدش، از سوی برخی جریانهای غربی استعماری، اسلام دینی عقب مانده، زن ستیز و جنگ‌طلب تصویر شده است و این حملات مسلمانان را در قبال اسلام و قرآن در موضع دفاع قرار می‌دهد، اما ما نباید سنگ بنایمان در شناخت قرآن و اسلام را این گفتمان دفاعی و جدلی قرار دهیم. به بیان ساده‌تر و به نام همین بخش در کتاب، باید «فهم به جای دفاع» بنشیند. از نظر ابوزید اولویت این گفتمان دفاعی، مانع فهم واقعی و خصوصا تاریخیِ قرآن است. در یادداشت دوم چون مبنایی معرفتی ابوزید پیوند و تنیدگی وحی و تاریخ است – اینکه وحی در اوج تعالی و الهی بودن، جدا و بَری از تاریخ و تاریخمندی نیست- به بخشی از مستندان تاریخی اعراب پیش از اسلام می‌پردازد. ابوزید در اینجا به تاثیر این مقتضاهای تاریخی در پاسخ به پرسش چرایی ظهور اسلام در آن مقطع خاص اشاره می‌کند. زمانی که به تحلیل ابوزید اعراب نیاز مبرمی به شکل جدیدی از پیوند اجتماعی فراتر از نظام مبتنی بر رابطه خونی و قبیلگی داشتند و دو مثال پیشااسلامی «تعیین سه ماه حرام و نهاد حج» از جمله موارد قابل اشاره است. عنوان گفت‌وگوی (بی‌پرسش) بعدی سرآغازهای وحی است. در این بخش ابوزید با اشاره به روایت‌های پیرامون اولین مواجهه پیامبر(ص) با وحی و آیات ۵۱ و ۵۲ سوری شوری در بیان اقسام وحی، از همان ابتدا فرآیند مبادله پیام الهی و دریافت انسانی آن را یک نوع «تعامل و تبادل» می‌نامد. چیزی که برخلاف آموزه شایع سنتی، در اوایل گیرنده انسانی این پیام یعنی پیامبر(ص)، آن را در کمال خونسردی و آرامش دریافت نکرده است. تلاش ابوزید در این فصل یکسره به تبیین چرایی هراس و هیجان انسانی دریافت وحی از سوی پیامبر(ص) و متعاقب آن سرشت گفت‌وگویی و تعاملی از این به بعدِ قرآن به منزله گفت‌وگوی الوهیت و امر انسانی مشغول می‌شود. چیزی که به نظر نطفه‌های شکل‌گیری نظریه متاخر قرآنی او در قایل شدن به سرشت گفتاری و شفاهی قرآن است. نکاتی که البته در معرفت قرآنی و دینی معمول مورد قبول نیست. عنوان بخش بعدی کتاب «مکه و مدینه؛ محمد(ص) در مقامِ رهبرِ معنوی و سیاسی» است. ابوزید در این فصل می‌کوشد تصویر شکل‌گرفته از پیامبر در آموزه‌های سنتی دینی را مورد تردید و تلنگر تاریخی قرار دهد. تردید در اینکه محمد(ص) شخصیتی صُلب و نامتغیر بود که از همان ابتدا تمام وجوه رشد در او محقق شده بود. در این زمینه ابوزید بر دو جنبه شخصیت پیامبر یعنی «حس عمیق دینی» و «مهارت و تدبیر اجتماعی و سیاسی» دست می‌گذارد و مبتنی بر مبنای تعاملی و گفت‌وگویی خود، مدعی می‌شود که این جنبه‌ها به تناسب فضای مکی و مدنی رقیق و غلیظ می‌شوند. چیزی که مسیحیان در یک قیاس مع‎‌الفارق و غیرتاریخی با شخصیت حضرت مسیح(ع) به وابستگی‌های دنیوی و عینی و زمینی حضرت رسول خصوصا در دوران مدنی خرده می‌گیرند. در این بخش ابوزید نظرات بحث‌انگیزی هم درباره عصمت و انسان‌بودگی پیامبر(ص) ایراد می‌کند. بخش پنجم کتاب «صداهای متعدد قرآن» است. مولف در این بخش به قالب و سبک پُربسامد گفت‌وگویی قرآن اشاره می‌کند. گفت‌وگویی که در طرح کلانش گفت‌وگوی الوهیت و امر انسانی است و در پاره‌های جزیی‌تر متوجه ثبت آوای گویندگان و شنوندگانی متعدد در قرآن، از جمله خدا، پیامبران، مومنین، کافرین، اهل کتاب، مشرکین و ... است. این چندصدایی از نظر ابوزید تا آنجاست که به نظر او قرآن بیشتر از متن(Text)، ترکیبی از گفتمان(Discourse) های مختلف است و از این روی برای شناسایی تک‌صداها و فهم پیام‎های قرآن باید آن را «تحلیل گفتمان» کرد. یعنی بپرسیم چه گوینده‌ای، با چه شنوندۀ صریح و ضمنی‌ای، چگونه و به چه منظوری سخن گفته است؟ مثال مشخص او همچون کتاب معنای متن، در اینجا سوره حمد و قالب نیایشی و گفت‌وگویی آن است که مطابق روایت مورد استناد ابوزید همنوا با هر خطاب انسان، خداوند او را پاسخ می‌دهد. ابوزید از این نکته که قرآن صداهای مختلف را به رسمیت می‌شناسد و بدانها در سبک تعاملی خود واکنش نشان می‌دهد، سنت اسلامی را به پذیرش و شنیدن صداها و زبان‌های مختلف در ترجمه قرآن و حتی عبادات فرامی‌خواند. نکتۀ مهم دیگر این فصل دیدگاه‌های ابوزید درباره موضوعات بحث‌انگیز کلام خدا و وحی نبوی و الفاظ قرآن است. بخش ششم درباره «محکمات و متشابهات؛ راه‌های تفسیر» است. در این فصل ابوزید به دوگانه مجاز و حقیقت، باطن و ظاهر معنا می‌پردازد. دوگانه‌ای که خود قصه‌ و تحولی تاریخی دارد. از نظر ابوزید آغاز بحث از تفکیک معنای ظاهری و باطنی مربوط به سده سوم هجری و احتمالا مصادف با آشنایی مستقیم مسلمانان با الهیات مسیحی و مسایل جاری در آن، در مناطقی از جمله دمشق است. تفکیکی که مفسران را در قرآن دربارۀ مسایلی از جمله جبر و اختیار و صفات تنزیهی و تمثیلی- انسان‌وار و ناانسان‌واری خدا- راهبری کرده است. مسایلی که قائلان هر دو سوی ماجرا می‌توانستند برای ادعای خود شواهدی از آیات قرآن را ضمیمه ‌کنند و در اینجا بود که دوگانه ظاهر و باطنِ معنا، تحقق پیدا کرد. ابوزید در نقطه مقابلِ این دوگانه‌های مکانیکی، از همان نظریه سبک گفت‌وگویی و گفتمان‌دانستن قرآن بهره می‌گیرد و مدعی می‌شود که به جای سخن از معنای مجازی و حقیقی، باید هر کدام از این دسته آیات را در قالب خاص گفت‌وگوی الوهیت با انسان بفهمیم و تلاش کنیم که دریابیم در آن موضع به خصوص چه گفتمان خاصی مطرح بوده است. پس به نظر او این نادرست بوده است که در مورد مساله ای مثل جبر و اختیار افرادی به دنبال یک نظر قاطع و نهایی از نظر قرآن بوده‌اند. چرا که اصولاً استخراج قواعد نهایی و جهانشمول از آیاتی که سرشت گفتمان متفاوتی دارند، خطاست و مفسران را به تکلف‌های سخت و سنگین می‌اندازد. در بخش هفتمِ کتاب، ابوزید توضیح می‌دهد که چرا به جای لفظ الله در کتاب از الوهیت سخن گفته است. او این نحوه بیان را برای رعایت فاصله خود با قرآن در مقام تحقیق و نداشتن پیشفرض‌ می‌گوید. چیزی که مصداقش در قرآن از نظر او واژه «الله» است. اللهِ قرآن به نظر ابوزید وجوه مختلف الوهیت را داراست. منظور از وجوه مختلف جمع صفات تنزیهی و تشبیهی و اتنزاعی و انضمامی است. او در عین اینکه مدافع برداشت تنزیهی است، بیان صفت تشبیهی را مکمل می‌داند و می‌گوید ما نباید برای معرفت به الله به انتخاب میان این صفات دست بزنیم. به نظر ابوزید الوهیت قرآن با وجوه و صفات مختلف به انسان مجال می‌دهد که در احوال و طلب‌های گوناگون هر بار به صورتی با خدا گفت‌وگو کند. چیزی که امکانش، نزدیکی بیشتر به خدا را باعث می‌شود. خدای انتزاعی و تنزیهی امری فلسفی است و ایمان نمی‌تواند با خدایی اینچنین زنده بماند. چون ایمان نیازمند ارتباط است و ارتباط با امری انتزاعی و مطلقا غیرانسانی معنادار نیست. پس نیاز به تشبیه های ملموس و تشخص‌ است.   نام بخش هشتمِ گفت‌وگوها «خلقت و نشانه‌های آن» است. تامل ابوزید در این بخش بر مساله معنای خلقت متمرکز است. آنچنان که قرآن خلقت را مجموعه از نشانه‌های معنادار و راهنما به خدا تصویر می‌کند، وی تلاش می‌کند بفهمد که مقصود از این تصویرگری الاهی چیست و چه تبعاتی برای نسبت میان خدا و انسان دارد. ابوزید با استناد به مجموعه آیات پیرامون حضور خدا در هستی و خلقتش، این آیات را نوعی پرداخت هنری و زیبایی‌شناسانه به هستی معرفی‌ می‌کند که در پیِ هدایت خواننده و بیننده به پسِ پشت الاهی خود است. هدایتی که از راه دعوت به تامل و تدبر در آفاق صورت می‌گیرد و خلاف عُرف جامعۀ قبیله‌ای معاصر نزول قرآن است که بازدارنده از اندیشه و دعوتگر به اطاعتِ محض است. در چنین تصویرگری‌ای واژگان معمول و عادی شده عناصر طبیعی استعلای معنا پیدا می‌کنند و آسمان(سماء) نه فقط دیگر سقف آبی بالای سر، بلکه اشاره کننده به جهان متعالی معنوی و کیهانی هم است. ابوزید با مقدمه چنین تصویر الاهی‌ای از خلقت به مساله شرور پُل می‌زند و می‌پرسد حال با این وجود واقعیت شرور و فجایع طبیعی را چگونه با این فهم اسلامی می‌توان جمع کرد؟ در اینجاست که او وضعیتی را تشریح می‌کند که از یکسو مبتنی بر دیدگاه‌های ایمانی مایل به مداخلۀ خداوندِ قادر در فجایع طبیعی است و از سوی دیگر بر مبنای یافته‌ها و دستاوردهای مدرن می‌داند که مسئول مستقیم بسیاری امور طبیعی خدا نیست و فراموشی و کوتاهی در مسئولیت انسانی عامل آن است. کوتاهی‌ای که از فهم غلط نقش و قدرت اصلاحی خداوند ناشی شده است. بخش نهم به رابطه انسان و طبیعت و شیطان ناظر است. در اینجا ابوزید می‌کوشد با تفسیرهایی تازه و بکر از آیاتِ بیانگرِ تسبیح سرتاسری هستی و نیز تصویر بهشت، آنها را مؤید پیام مدرنِ حفظ محیط‌زیست بنماید. در نکته بعدی ناظر به خروج آدم و حوا از بهشت(تمثیلی از طبیعت پاک و دست‌نخورده) و هبوط به زمین، ابوزید به زاده شدن شر می‌رسد و تلاش می‌کند همچون کتاب معنای متن، در نگاهی توحیدی ثنویت را رد، شر و شیطان را هم در طول خواست الاهی و جزء مکمل آفرینش تصویر کند.

more_vert کتاب «مهارت‌های زندگی» نکته‌ها و گزینه‌هایی برای زندگی بهتر

ادامه مطلب

closeکتاب «مهارت‌های زندگی» نکته‌ها و گزینه‌هایی برای زندگی بهتر

کتاب «مهارت‌های زندگی» ویژه گروه سنی نوجوان، نوشتاری است پیرامون سبک زندگی که با تکیه بر آموزه‌های تربیتی از نگاه دینی به رشته تحریر درآمده است. «حجت الاسلام مهدی نیلی پور» مدیر بنیاد مهدویت و آینده پژوهی استان اصفهان نویسنده کتاب است و در نوشته پشت جلد کتابش آورده است: چگونه زیستن، شرطی لازم برای کسب موفقیت و رسیدن به حیات طیبه است. بعد از مطالعه این نوشتار شما با ۱۳ اصل از مهارت‌های زندگی و ۱۴روش مقابله با فتنه های آخرالزمان آشنا می‌شوید. مهارت‌های اشاره شده سرفصل ها شامل، خودآگاهی و ارتباط با خود، مدیریت زمان، تصمیم گیری، مبارزه با نگرانی و اضطراب، حل مساله و مهارت های زندگی در دوره آخرالزمان است. پنج نوع تربیت شامل تربیت‌های جسمی، عاطفی، عقلانی، دینی و اجتماعی در مقدمه کتاب برای همه انسان‌ها، ضروری دانسته شده و در تعریف مهارت‌های زندگی آمده است: «این نوع مهارت شامل دانستنی‌ها، نگرش‌ها و شکوفایی همه جانبه، انسان را برای عبور از گردنه مشکلات و چالش‌های زندگی موفق کرده و اور ا قادر می سازد تا در برابر نابسامانی‌ها راه را انتخاب کند و با مدیریت بهینه آنها را کنترل نماید و از این طریق به سعادت دنیوی و اخروی خویش نایل شود.» اولیت مهارت یعنی «خودآگاهی و ارتباط با خود» به آیه ۱۰۵ سوره مائده اشاره کرده که ای کسانی که ایمان آورده اید مراقب خود باشید. خودآگاهی دارای ۸ محور است که عضو شناسی(بدن شناسی)، روان شناسی، نعمت شناسی، حق شناسی و تکلیف شناسی، قدرشناسی خود، کاستی شناسی، شناخت افکار منفی خودآیند و مقابله با آنها و در نهایت شناخت ویژگی های اختصاصی خود را شامل می شود. در تشریح گزینه کاستی شناسی خود، دو حدیث از امام علی(ع) نقل شده که فرموده اند: «معرفت آدمی نسبت به عیب‌هایش، سودمندترین شناخت‌هاست» و دیگر اینکه، «بهترین مردم کسی است که عیب های خودش، او را از عیب های مردم باز دارد.» درباره زیان ها و فواید خودآگاهی نیز به شناخت نقاط ضعف خود برای درمان آنها، لذت بردن از زندگی و آزادی از اشتغال به عیوب دیگران، تصمیم‌گیری حکیمانه و تصحیح رفتارها بعنوان فایده‌ها و ناتوانی در شناخت پدیده ها، روزگار و دیگران، بازماندن از خودسازی تکامل، شقاوت در آخرت و بدعاقبتی و ناتوانی در شناخت خدا به عنوان زیان های این گزینه بیان شده‌اند. دومین مهارت یعنی «مدیریت زمان» ۳ محور بنیادین دارد. شناخت اهمیت وقت، شناخت آسیب ها و دزدان وقت و همچنین شناخت اصول مدیریت زمان. عادت‌های غلط، بی نظمی، بی‌برنامگی، خواب زیاد، مکالمه‌های اضافی و غیر مفید، تماشای بدون هدف تلویزیون و اولویت بندی نکردن کارها از جمله دزدان وقت و زمان ما هستند. در گزینه اصول مدیریت زمان یک اصل قابل تامل است. با کنار گذاشتن یک ساعت در هر روز، ۲۶۰ ساعت در سال یا معادل ۳۲ روز کامل کاری در سال به دست می‌آوریم. در این زمان می‌توانیم کارهای بزرگی را به انجام برسانیم. با برکت کردن عمر و زمان اصل دیگری در این فصل است که عوامل خیرآفرین و برکت زا در نگاه قرآن و روایات اهل بیت را به عنوان یک مهارت مطرح کرده است. سومین مهارت با عنوان «تصمیم گیری» انواع مختلفی دارد. تصمیم‌گیری های سفیهانه، جاهلانه، عجولانه، متأخرانه، واگذارنده و حکیمانه که در توضیح آخرین مورد یعنی تصمیم‌گیری حکیمانه؛ عواملی همچون: شجاعت و ریسک‌پذیری، عقل و تفکر، احتیاط و دوراندیشی، مشورت و رایزنی، فایده مندی، عاقبت‌اندیشی، توجه به تاثیر و نقش منابع مالی و آگاهی از نقطه آغاز کار، به عنوان گزاره های این مهات عنوان شده اند. رسول گرامی اسلام(ص) در این رابطه فرموده اند: «هر گاه تصمیم به کاری گرفتی اول در نتیجه و عاقبت آن کار فکر کن و بیندیش؛ اگر دیدی نتیجه‌اش صحیحی است آن را دنبال کن...» آیه ۶۲ سوره یونس در ابتدای فصل «مهارت مبارزه با نگرانی و اضطراب» آمده که ترجمه آن چنین است: «آگاه باشید اولیای خدا، نه ترسی دارند و نه غمگین می‌شوند.» حضرت علی (ع) هم می‌فرمایند: «اگر از کاری بیمناکی، خود را در آن درافکن، زیرا ترس از هر کار، بزرگتر از خود کار است.» استرس کلید واژه این فصل کتاب است که شامل استرس خانوادگی، سازمانی و اجتماعی است. صفحه ۶۰ کتاب به «مهارت حل مساله» اختصاص دارد. مهارتی که نیازمند پیش نیازهایی مانند جامع نگری، مثبت اندیشی، تشخیص درست، یاری طلبی از دیگران، بکارگیری عوامل معنوی و چند مورد دیگر است و در یکی از بندها داستانی از ابن خلکان آورده شده که گفته است: «هر گاه برای ابن سینا مساله مشکلی مطرح بود وضو می ساخت و به مسجد جامع اصفهان می رفت. آنگاه نماز می گزارد و از خدا می‌خواست تا مساله او آسان کرد و مشکل و پیچیدگی باز شود.» آخرین بخش کتاب درباره «مهارت های زندگی آخرالزمانی» است که بیشتر نگاه درون دینی به این بحث دارد. ارتباط مستقیم با تقوی و نه گفتن و اجتناب، اصول محوری مهارتی این دوران هستند. امام علی ع در همین زمینه می‌فرمایند: «پرهیز سرسلسله داروهاست.» گزیده‌گویی و سکوت راهبرد مهم دیگری است که «فیض کاشانی» جمله هایی چند درباره اش دارد که از آن جمله است: «عاصی‌ترین اعضا آدمی زبان اوست، چه انسان در حرکت دادن آن رنجی متحمل نمی‌شود و در آزاد گذاشتن آن مونه ای به کار نمی برد» و در ادامه به نقل از رسول خدا(ص) می آورد که: «سکوت حکمت است و آنها که سکوت اختیار کنند کم هستند.» در خطبه ۱۵۸ نهج البلاغه آمده است: بدانید که در قرآن علوم مربوط به آینده و سخن از گذشته و داروی درد شما و آنچه مایه نظم و سامان میان شماست، وجود دارد. بهره‌گرفتن از قرآن و اهل بیت و بویژه علم و مطالعه داشتن در این میان مهارتی اجتناب ناپذیر است که در فصل پایانی به تکرار به آنها پرداخته شده و بعد از بیان احادیث و روایت‌هایی از امامان شیعه، به آثار و فواید فردی، خانوادگی و اجتماعی کتاب و کتابخوانی اشاره شده است. مولف برای نوشتن این مجموعه از ۳۶ منبع و کتاب بهره برده و خود نیز تا امروز حدود ۷۰ اثر نوشتاری و مکتوب در موضوع‌های سبک زندگی، مهدویت، خانواده و فرهنگ منتشر کرده است. کتاب «مهارت‌های زندگی» در ۱۱۲ صفحه از سوی انتشارات مرغ سلیمان اصفهان روانه بازار نشر شده است.

more_vert کتاب گفتارهایی درباره برنامه درسی فطرت‌گرا

ادامه مطلب

closeکتاب گفتارهایی درباره برنامه درسی فطرت‌گرا

کتاب گفتارهایی درباره برنامه درسی فطرت‌گرا بر اساس برنامه درسی ملی به همت دبیرخانه شورای هماهنگی علمی سازمان و توسط موسسه فرهنگی مدرسه برهان منتشر شد. کتاب مذکور، ۵ متن علمی (مقاله و سخنرانی) را در بر می‌گیرد که در قالب پنج فصل تنظیم و تدوین شده و متون مورد اشاره به چهار نفر از صاحب‌نظران و نقش‌آفرینان عرصه تعلیم وتربیت و علوم تربیتی تعلق دارد.‌ فصل اول کتاب به مقاله حجت الاسلام محمود نوذری اختصاص یافته است. وی در گفتار اول، کلام را با مفهوم‌شناسی فطرت آغاز کرده و چیستی و ماهیت آن را مورد واکاوی قرار داده است. پژوهش‌گر در ادامه، انواع فطریات (بینش‌ها، گرایش‌ها و توانش‌های فطری) و خواص آن‌ها را به تفصیل بیان‌ داشته است. در گفتار دوم، فطرت‌گرایی و تربیت با عناوینی چون «فطرت‌گرایی و فلسفه تربیت»، «جهانی شدن و تعلیم وتربیت» و «فطرت‌گرایی و ساحت‌های تربیت»، مورد توجه پژوهش‌گر قرار گرفته است. فصل دوم کتاب را مقاله حجت الاسلام علی ذوعلم تشکیل می‌دهد. وی رابطه‌های چهارگانه را تحت عناوینی چون «وجود انسان، عین رابطه است»، «رابطه در زندگی ما، اصلاح و ارتقای رابطه‌ها»، «رسالت اصلی تربیتی ما، ارزش انسان»، و «برآیند نوع رابطه‌ها» تبیین کرده و در ادامه هر یک از چهار نوع رابطه (خود، خدا، خلق خلقت) و انشعابات آن‌ها را به تفصیل مورد توجه قرار داده است. پژوهش‌گر در نهایت به رسالت حوزه‌ها و محیط‌ های یادگیری پرداخته است. این فصل همچنین حاوی دو پیوست با عناوین ارتباطات چهارگانه در متون متقدم و آثار اندیشمندان متأخر و خلاصه تقریرات مختلف در بیان وجوه ارتباطی انسان است. فصل‌های سوم و چهارم کتاب به ۲ سخنرانی رحمت‌اله مرزوقی مربوط است. در سخنرانی اول، مرزوقی به نقد و ارزیابی دیدگاه شهید مطهری (ره) در ارتباط با فطرت و تربیت پرداخته و نظریه فطرت‌ را از منظر اسلام (مبتنی بر متون دینی قرآن، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و ...) تبیین کرده و ساختار کلیِ مبحث فطرت در تربیت را مورد توجه قرار داده است. مرزوقی در سخنرانی دوم، نگاه به «نظریه فطرت‌گرایی» را در چارچوب یک «نظام فکری ارگانیکی» مورد توجه و بحث قرار داده است. پژوهش‌گر در ادامه فرایند تبدیل «نظریه فطرت‌گرایی» به یک «نظام معرفتی» و به دنبال آن احصاء نظام عملیاتی مرتبط را مورد توجه قرار داده است. فصل پنجم کتاب به سخنرانی حسن ملکی اختصاص داده شده است. وی در سخنرانی خود، نقش معلم در دیدگاه فطرت‌گرایی توحیدی را در پنج محور مورد بحث قرار داده است. این پنج محور شامل بیان دقیق مسئله‌ای که تبیین نقش معلم را در این دیدگاه الزامی می‌کند، ماهیت و ساختار فطرت، تبیین نسبتِ بین فطرت، تربیت و برنامه درسی، ویژگی‌های بارز دیدگاه فطرت‌گرایی توحیدی در برنامه درسی ملی و ملاحظاتی که برای تربیت و آماده‌سازی معلم در این چارچوب است. این کتاب کتاب مذکور از سوی موسسه فرهنگی مدرسه برهان (انتشارات مدرسه)، در قطع وزیری و در شمارگان هزار نسخه، به زیور طبع آراسته شده است.

more_vert دانلود کتاب راهنمای مدیریت خانواده و سبک زندگی

ادامه مطلب

closeدانلود کتاب راهنمای مدیریت خانواده و سبک زندگی

کتاب راهنمای مدیریت خانواده و سبک زندگی شامل مباحث مهم  انسان و جهان هستی ، انسان و نظام خانوادگی ، انسان و نظام اجتماعی ، انسان و تشکیل خانواده و انسان و مدیریت خانواده در 128 صفحه برای استفاده علاقمندان در سایت بانک مقالات ایران ارائه شده است

more_vert کتاب دانشگاهی تدبر فرا زمانی در قرآن کریم

ادامه مطلب

closeکتاب دانشگاهی تدبر فرا زمانی در قرآن کریم

کتاب دانشگاهی تدبر فرا زمانی در قرآن کریم تالیف دکتر علی اصغر پورعزت و میثم علی پور با ﮐﺎرﺑﺴﺖ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی ﺳﻠﻮﻟﯽ ﻋﺼﺮ ﻣﺪار برای دانلود پژوهشگران و علاقمندان در سایت بانک مقالات ایران قرار گرفته است

more_vert کتاب علمی و پژوهشی درآمدی بر روش پژوهش علمی

ادامه مطلب

closeکتاب علمی و پژوهشی درآمدی بر روش پژوهش علمی

کتاب تخصصی درآﻣﺪی ﺑﺮ روش ﭘﮋوﻫﺶ ﻋﻠﻤﯽ ، ﻓﺮاﮔﺮد ﺗﺪوﯾﻦ رﺳﺎﻟﻪ ﭘﮋوﻫﺸﯽ و دﻓﺎع از آن تالیف  دکتر علی اصغر پورعزت یکی از کتابهای معتبر و تخصصی در حوزه پژوهش علمی و دفاع از رسانه است که تقدیم کاربران سایت بانک مقالات ایران می گردد

more_vert نگاهی جامعه شناسانه به طبقه متوسط ایران

ادامه مطلب

closeنگاهی جامعه شناسانه به طبقه متوسط ایران

کتاب نگاهی جامعه شناسانه به طبقه متوسط ایران کتابی با محتوای علمی و جامعه شناسی تالیف دکتر پروین سازگار برای دانلود در بانک مقالات ایران قرار گرفته است

more_vert معرفی کتاب

ادامه مطلب

closeمعرفی کتاب

عنوان کتاب: خشت اول موضوع: راهنمای والدین پایه اول دبستان مولفین:‌سیده مرضیه شجاعی - سیدعلی عبداللهی حسینی - روح الله کیانی - سیدداوود میرشفیعی - سیدعیسی میرشفیعی ناشر: انتشارات مدرسه سال نشر: چاپ سوم / 1396 توضیحات: این کتاب به سفارش معاونت آموزش ابتدایی استان مازندران تهیه و تولید شده است. 

more_vert ترس در کودکان

ادامه مطلب

closeترس در کودکان

کودک 8 ساله دچار ترس‌های بی اساس و توهم زاست از جمله ترس از تاریکی و حیوانات.مادر بهترین کسی است که می‌تواند در زدودن این ترس‌ها به کودک کمک کند.کودک در این سن به روابط خود با دیگران بسیار علاقمند است.آماده و دوستدار برقراری روابط دو جانبه می‌باشد.دوست دارد در جمع بزرگترها باشد و سوالاتی مطرح کند که خود پاسخ آن‌ها را می‌داند در حالی که سایرین قادر به جوابگویی آن‌ها نیستند.در این دوره کودک این پندار را که اشیا هم مانند حیوانات دارای روح هستند (جان‌گرایی) به کنار می گذارد.