
مقاله پژوهشی انواع نمود واژگانی در افعال فارسی اثر زهر ابوالحسنی چیمه فارغ التحصیل دکتری دانشگاه تهران است که در مجله علمی ادب فارسی منتشر شده است در بخش چکیده این مقاله پژوهشی آمده است : مقاله حاضر نگاهی است به نمود واژگانی (Lexical aspect) و انواع آن که بهصورت مشخصة معنایی در فعل موجود است و روند انجام فعل را از لحاظ استمرار، تکرار، تداوم و غیره نشان میدهد. اگرچه نمود مقولهای مستقل در تصریف فعل بشمار میآید، امّا بازتاب نحوی حاصل از آن تنها به نمود دستوری مربوط نمیشود بلکه نمود واژگانی را نیز دربر میگیرد. در این مقاله نمود واژگانی از نمود دستوری جدا و متمایز شده و انواع آن مورد تحلیل قرار میگیرد. نمود واژگانی در کلّ به دو نمود «ایستا» (مانند ارزیدن) و «پویا» قابل تفکیک است. افعال پویا به دو گروه «لحظهای» و «تداومی» تقسیم میشوند. افعال لحظهای خود در دو نمود «لحظهای- کوتاه» و «تداومی» تقسیم میشوند. افعال لحظهای خود در دو نمد «لحظهای- کوتاه» (مانند سرفه کردن) و «فرایندی- لحظهای» قابل شناسایی است که نوع اخیر به نوبة خود به دو نوع «فرایندی- لحظهای- ایستا» (مانند نشستن) و «فرایندی- لحظهای- پایانی» (مانند به دنیا آمدن) تقسیم میشود. افعال تداومی نیز در دو گونة «نهایتپذیر» (مانند گفتن) و «نهایتناپذیر» (مانند صحبت کردن) یافت میشوند. نمود واژگانی در ترکیب با نمود دستوری ارزشهای نمودی گوناگون امّا منظمی را بدست میدهد که بدون در نظر گرفتن آن، این ارزشها به بیقاعدگی و بینظمی تعبیر خواهد شد.

مقاله علمی و پژوهشی " تحلیل فخر رازی در مورد کیفیت انتساب افعال ارادی انسان به خودش و خداوند" مقاله ای است در 14 صفحه و با 26 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث فاعلیت انسان، فاعلیت خداوند، افعال ارادی انسان، فاعلیت حقیقی، فاعلیت مجازی، کسب، امر بینالامرین پرداخته شده است چکیده مقاله در مورد کیفیت انتساب افعال ارادی انسان به خودش و خداوند بهگونهای که مستلزم جبر یا تفویض نباشد، تبیینهای متعددی مطرح است؛ یکی از آنها، تبیین فخر رازی است که در آن، افعال ارادی انسان، توأمان به خودش و خداوند منتسب شده است؛ به این صورت که افعال ارادی انسان به خودش منسوب است، چون قوامشان به قدرت و اراده اوست. آن افعال به خداوند نیز منسوب است؛ چون قدرت و اراده را در وی آفریده است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی این تبیین، با روش تحلیلی به بررسی نشسته و به این نتیجه رسیده است که تبیین فوق، تقریر دیگری از نظریه کسب است و هرچند عدم استقلال انسان (نفی تفویض) را اثبات میکند اما فاعل و مؤثر بودن وی (نفی جبر) را نتیجه نمیدهد؛ زیرا فاعل بودن انسان از نظر فخر رازی بهمعنای خالق و مؤثر بودن نیست بلکه به معنای صدور فعل به دنبال اراده و قدرت اوست و این چیزی جز یک فاعلیت مجازی نیست. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

کتاب افعال گروهی در انگلیسی نوشتهی پیتر واتسین جونز، شامل 300 فعل گروهی مفید و متداول است که کاربرد اصطلاحی دارند، یعنی افعالی که معنی آنها را به آسانی نمیتوان حدس زد. افعال گروهی در انگلیسی (English Phrasal Verbs)، شامل یک فعل اصلی و یک یا چند ادات میشوند. گاهی اوقات معنی یک فعل گروهی را به سادگی میتوان تشخیص داد، زیرا شبیه به معنی فعل اصلی سازندهی آن است. اما اغلب اوقات حدس زدن معنی یک فعل گروهی تقریباً غیرممکن است زیرا با معنی فعل اصلی سازندهی آن تفاوت دارد. بعضی وقتها حتی اگر معنی یک فعل گروهی خاص را یاد بگیرید، باز هم با مشکلاتی روبهرو میشوید چون گاه ممکن است که یک فعل گروهی بیش از یک معنی داشته باشد. افعال گروهی بخش مهمی از زبان گفتاری و روزمرهی انگلیسی هستند، از این رو برای این که بتوانید انگلیسی را راحت صحبت کنید و گفتار انگلیسی زبانان را درک کنید، لازم است افعال گروهی را بشناسید. پیتر واتسین جونز (Peter Watcyn Jones)، در این کتاب افعال پرکاربرد گروهی را همراه با مثالهای متفاوتی در شرایط روزمره گردآوری کرده است تا بتوانید تعدادی از آنها را خیلی زود یاد بگیرید. در بخشی از کتاب افعال گروهی در انگلیسی میخوانیم: با کسی دوست بودن / رابطه داشتن: go out withعاشق (کسی) شدن، گلوی (کسی) پیش (کسی) گیر کردن: fall forبه بیرون دعوت کردن: ask outبه هم زدن با، قطع رابطه کردن: با finish withناراحت شدن، پریشان شدن: be cut up اولین بار وقتی 19 سالم بود، با نینا دوست شدم. ما هر دو دانشجو بودیم. من خیلی عاشقش شده بودم و این "عشق در اولین نگاه" بود!بعد از چند هفته، بالاخره او را به بیرون دعوت کردم و او قبول کرد. همان چیزی که انتظارش را داشتم! تا آخر ترم میخواستم که بقیهی عمرم را با او بگذرانم.یک هفته بعد او با من به هم زد! واقعاً ناراحت شدم. چطور میتوانست این کار را با من بکند؟برگشتن به گذشته فایدهای ندارد. اما بعضی وقتها هنوز به نینا فکر میکنم. خب شما هم هیچوقت اولین عشقتان را فراموش نمیکنید، اینطور نیست؟ go out withfall forask outfinish withbe cut up I first started going out with Nina when I was 19. We were both students. I fell for her in a big way - it was love at first sightAfter a few weeks I finally asked her out. She said ‘Yes’. That was it! By the end of term I was ready to spend the rest of my life with herA week later she finished with me! I was really cut up. How could she do this to meLooking back, it wouldn’t have worked. But I still think of Nina sometimes. Well, you never really forget your first love, do you فهرست مطالب پیش گفتار1. دوستان و فامیل2. تعطیلات3. دنیای کار4. اوقات فراغت5. اتومبیل و کامپیوتر6. پول و خرید7. جنایت و مجازات8. سلامتی و تناسب اندام9. ازدواج10. متفرقه11. قواعد دستوری افعال گروهی (معرفی ساختار افعال گروهی هفتگانه)12. واژهنامه13. پاسخنامه

کتاب افعال گروهی در انگلیسی نوشتهی پیتر واتسین جونز، شامل 300 فعل گروهی مفید و متداول است که کاربرد اصطلاحی دارند، یعنی افعالی که معنی آنها را به آسانی نمیتوان حدس زد. افعال گروهی در انگلیسی (English Phrasal Verbs)، شامل یک فعل اصلی و یک یا چند ادات میشوند. گاهی اوقات معنی یک فعل گروهی را به سادگی میتوان تشخیص داد، زیرا شبیه به معنی فعل اصلی سازندهی آن است. اما اغلب اوقات حدس زدن معنی یک فعل گروهی تقریباً غیرممکن است زیرا با معنی فعل اصلی سازندهی آن تفاوت دارد. بعضی وقتها حتی اگر معنی یک فعل گروهی خاص را یاد بگیرید، باز هم با مشکلاتی روبهرو میشوید چون گاه ممکن است که یک فعل گروهی بیش از یک معنی داشته باشد. افعال گروهی بخش مهمی از زبان گفتاری و روزمرهی انگلیسی هستند، از این رو برای این که بتوانید انگلیسی را راحت صحبت کنید و گفتار انگلیسی زبانان را درک کنید، لازم است افعال گروهی را بشناسید. پیتر واتسین جونز (Peter Watcyn Jones)، در این کتاب افعال پرکاربرد گروهی را همراه با مثالهای متفاوتی در شرایط روزمره گردآوری کرده است تا بتوانید تعدادی از آنها را خیلی زود یاد بگیرید. در بخشی از کتاب افعال گروهی در انگلیسی میخوانیم: با کسی دوست بودن / رابطه داشتن: go out withعاشق (کسی) شدن، گلوی (کسی) پیش (کسی) گیر کردن: fall forبه بیرون دعوت کردن: ask outبه هم زدن با، قطع رابطه کردن: با finish withناراحت شدن، پریشان شدن: be cut up اولین بار وقتی 19 سالم بود، با نینا دوست شدم. ما هر دو دانشجو بودیم. من خیلی عاشقش شده بودم و این "عشق در اولین نگاه" بود!بعد از چند هفته، بالاخره او را به بیرون دعوت کردم و او قبول کرد. همان چیزی که انتظارش را داشتم! تا آخر ترم میخواستم که بقیهی عمرم را با او بگذرانم.یک هفته بعد او با من به هم زد! واقعاً ناراحت شدم. چطور میتوانست این کار را با من بکند؟برگشتن به گذشته فایدهای ندارد. اما بعضی وقتها هنوز به نینا فکر میکنم. خب شما هم هیچوقت اولین عشقتان را فراموش نمیکنید، اینطور نیست؟ go out withfall forask outfinish withbe cut up I first started going out with Nina when I was 19. We were both students. I fell for her in a big way - it was love at first sightAfter a few weeks I finally asked her out. She said ‘Yes’. That was it! By the end of term I was ready to spend the rest of my life with herA week later she finished with me! I was really cut up. How could she do this to meLooking back, it wouldn’t have worked. But I still think of Nina sometimes. Well, you never really forget your first love, do you دسته کتابهای آموزش زبان انگلیسی، ۱۸۲ صفحه، ۴ مگابایت، زبان فارسی، PDF، شابک: 978-600-241-053-5 چاپ ۱۳۹۱: ۶۵۰۰ ت قیمت الکترونیکی: ۳۵۰۰ ت - 1.49€ ۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome50خرید کتاب الکترونیکنسخه نمونه رایگانارسال به دوستانفهرست مطالبپیش گفتار1. دوستان و فامیل2. تعطیلات3. دنیای کار4. اوقات فراغت5. اتومبیل و کامپیوتر6. پول و خرید7. جنایت و مجازات8. سلامتی و تناسب اندام9. ازدواج10. متفرقه11. قواعد دستوری افعال گروهی (معرفی ساختار افعال گروهی هفتگانه)12. واژهنامه13. پاسخنامه

کتاب دستور مختصر و مفید زبان انگلیسی نوشتهی جیک آلساپ، حاوی نکات مفید برای تمام کسانی است که با دستور زبان انگلیسی سر و کار دارند. بیشتر کتابهای دستور زبان قطور و حجیم هستند؛ اما کتاب دستور مختصر و مفید زبان انگلیسی (Really Useful English Grammar) حاوی تمام نکات کلیدی دستور انگلیسی در عین حال کوچک و بسیار کاربردی است. فصل های 1 تا 8 این کتاب به بررسی حوزه های اصلی دستور زبان می پردازند. هر فصل با بیان نکات کلیدی آغاز می شود و سپس مثالهای متعدد از زبان گفتاری روز، کاربرد این نکات را روشن می سازند. در هر فصل تمرین های متعدد و دوره ای وجود دارند که به درک صحیح نکات دستوری کمک می کنند. فصل 9 به پرسش های متداول در زمینه ی دستور پاسخ می دهد و تعدادی از اشتباهات متداول برای تصحیح و یادگیری هم در پایان آمده اند. جیک آلساپ (Jake Allsop) در انتهای کتاب سه پروندهی دستوری آورده است که اطلاعات روشنی در مورد شکلهای افعال، فهرست افعال بیقاعده و عباراتی که همراه حروف اضافهی خاص میآیند را دربرمیگیرند. همچنین پاسخنامهای به منظور پاسخ تمام تمرینها در این بخش وجود دارد. در بخشی از کتاب دستور مختصر و مفید زبان انگلیسی میخوانیم: در جملاتی که افعال کمکی و افعال وجهی آمده باشند، جای فاعل و فعل عوض میشوند، در جملاتی که با کلمات پرسشی (- wh) ساخته میشوند، باز هم جای فاعل و فعل عوض میشود. It is raining. _ Is it rainingHe must leave. _ Must he leaveWhere have you been در زمانهای ساده که از بن فعل درست میشوند، از صورت حال فعل do و does (سوم شخص مفرد) برای زمان حال، و گذشتهی آن یعنی did برای زمان گذشته استفاده میشود. در این صورت فعل اصلی جمله به بُن فعل تبدیل میشود و دیگر در زمان گذشته نمیآید. Where do you liveWhere does she workWhat did you do last nightWhy didn’t she call

در کتاب افعال پرکاربرد زبان انگلیسی و برابر فارسی آنها نوشتۀ جیلیان پورتر لادوس، با بیش از 200 فعل مهم و مفید همراه با ترجمه و مثال که در گفتگوهای روزمره و نوشتههای زبان انگلیسی، کاربرد بیشتری دارند آشنا میشویم. دوست دارید فعلهاى انگلیسى بیشترى بدانید؟ آیا تاکنون پیش آمده که نتوانید همهى آنچه را که میخواهید بگویید بیان کنید چون براى یک مفهوم، فعل مناسب به زبان انگلیسى را نمیدانید؟ آیا میدانید فعلهایى را که لازم دارید از کجا پیدا کنید؟ کتاب افعال پرکاربرد زبان انگلیسی و برابر فارسی آنها (Really Useful English Verbs)، فعلهایى را که به دنبال آنها هستید در اختیارتان میگذارد. جیلیان پورتر لادوس (Gillian Porter Ladousse)، در هر فصل کتاب به حوزهى متفاوتى از زندگى واقعى، مثلاً مشاغل یا مسافرت میپردازد. در پایان هر فصل، در بخش تمرینهاى دورهاى، تمرینهایى وجود دارد که به شما کمک میکند آنچه را که آموختهاید دوباره به یاد آورید و پاسخهاى خود را با پاسخنامهى آخر کتاب، مقایسه کنید. همچنین تمامى فعلهاى به کار رفته در کتاب، در نمایه فهرست شدهاند. این کتاب مستقیماً شما را به سوى فعلهایى که لازم دارید راهنمایى میکند. لازم نیست ساعتها وقت بگذارید تابتوانید آن را مطالعه کنید. کافى است روزى ده دقیقه آن را مطالعه کنید و ببینید که مطالب را با چه سرعتى یاد میگیرید. در بخشی از کتاب افعال پرکاربرد زبان انگلیسی و برابر فارسی آنها میخوانیم: اهمیت دادن: mindبازدید کردن: visitسفرکردن: travelدراز کشیدن: lieماندن: stay سالى: امسال تعطیلاتمان را کجا برویم؟دیو: اهمیتى نمیدهم. اما دیگر از خرابهها بازدید نخواهم کرد.سالى: و من هم 3000 مایل سفر نخواهم کرد تا فقط جایى توى ساحل دراز بکشم.دیو: خب اگر توافق نداریم میتوانیم براى همیشه در خانه بمانیم. SALLY: Where shall we go for our holiday this yearDAVE: I don’t mind. But I’m not visiting any more ruins SALLY: And I’m not travelling 3,000 miles just to lie on a beach somewhereDAVE: Well, if we can’t agree, we can always stay at home فهرست مطالب1. زندگی Life2. مسافرت Travel3. خرید Shopping4. سر کار At work5. شغل شرکتی Company business6. در جاده On the road7. صحیح و سالم Fit and healthy8. نظم و قانون Law and order9. شغل نمایشی Show business10. افعال قوی Power verbsافعال بیقاعده Irregular verbsواژهنامه Indxپاسخنامه Answers

در کتاب افعال پرکاربرد زبان انگلیسی و برابر فارسی آنها نوشتۀ جیلیان پورتر لادوس، با بیش از 200 فعل مهم و مفید همراه با ترجمه و مثال که در گفتگوهای روزمره و نوشتههای زبان انگلیسی، کاربرد بیشتری دارند آشنا میشویم. دوست دارید فعلهاى انگلیسى بیشترى بدانید؟ آیا تاکنون پیش آمده که نتوانید همهى آنچه را که میخواهید بگویید بیان کنید چون براى یک مفهوم، فعل مناسب به زبان انگلیسى را نمیدانید؟ آیا میدانید فعلهایى را که لازم دارید از کجا پیدا کنید؟ کتاب افعال پرکاربرد زبان انگلیسی و برابر فارسی آنها (Really Useful English Verbs)، فعلهایى را که به دنبال آنها هستید در اختیارتان میگذارد. جیلیان پورتر لادوس (Gillian Porter Ladousse)، در هر فصل کتاب به حوزهى متفاوتى از زندگى واقعى، مثلاً مشاغل یا مسافرت میپردازد. در پایان هر فصل، در بخش تمرینهاى دورهاى، تمرینهایى وجود دارد که به شما کمک میکند آنچه را که آموختهاید دوباره به یاد آورید و پاسخهاى خود را با پاسخنامهى آخر کتاب، مقایسه کنید. همچنین تمامى فعلهاى به کار رفته در کتاب، در نمایه فهرست شدهاند. این کتاب مستقیماً شما را به سوى فعلهایى که لازم دارید راهنمایى میکند. لازم نیست ساعتها وقت بگذارید تابتوانید آن را مطالعه کنید. کافى است روزى ده دقیقه آن را مطالعه کنید و ببینید که مطالب را با چه سرعتى یاد میگیرید. در بخشی از کتاب افعال پرکاربرد زبان انگلیسی و برابر فارسی آنها میخوانیم: اهمیت دادن: mindبازدید کردن: visitسفرکردن: travelدراز کشیدن: lieماندن: stay سالى: امسال تعطیلاتمان را کجا برویم؟دیو: اهمیتى نمیدهم. اما دیگر از خرابهها بازدید نخواهم کرد.سالى: و من هم 3000 مایل سفر نخواهم کرد تا فقط جایى توى ساحل دراز بکشم.دیو: خب اگر توافق نداریم میتوانیم براى همیشه در خانه بمانیم. SALLY: Where shall we go for our holiday this yearDAVE: I don’t mind. But I’m not visiting any more ruins SALLY: And I’m not travelling 3,000 miles just to lie on a beach somewhereDAVE: Well, if we can’t agree, we can always stay at home فهرست مطالب 1. زندگی Life2. مسافرت Travel3. خرید Shopping4. سر کار At work5. شغل شرکتی Company business6. در جاده On the road7. صحیح و سالم Fit and healthy8. نظم و قانون Law and order9. شغل نمایشی Show business10. افعال قوی Power verbsافعال بیقاعده Irregular verbsواژهنامه Indxپاسخنامه Answers

مقاله علمی و پژوهشی " دیدگاه فخر رازی دربارۀ معیار حسن و قبح در گسترۀ افعال الهی؛ تأمّلی بر تفکیک معرفتشناسانۀ اخلاق الهی و بشری" مقاله ای است در 18 صفحه و با 20 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اخلاق وحیانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث فخر رازی؛ حُسن؛ قُبح؛ عقل؛ شرع پرداخته شده است چکیده مقاله بسیاری از دیدگاههای علم کلام و فلسفۀ اخلاق، مبتنی بر تعیین ملاک حسن و قبح است. فخر رازی معتقد است حسن و قبح در افعال بشری عقلی، و در افعال الهی شرعی است. دیدگاه او خاص و منحصربهفرد است. در این جستار، نخست ادلۀ فخر رازی را برای تفکیک جایگاه عقل در اخلاق بشری و الهی و چرایی روی آوردن او را به چنین دیدگاهی خواهیم گفت. دلایل فخررازی را در دفاع از شرعی بودن حسن و قبح افعال الهی در سه جهت طبقهبندی میکنیم: تکلیف، خلقت و جبر حاکم بر عالم. در گام بعدی، ادّله او را با رویکرد تحلیلی- انتقادی سنجیده و نقد میکنیم. در پایان، با ردّ دیدگاه فخر رازی نتیجه میگیریم ملاک معرفتشناختی در تشخیص حسن و قبح افعال انسانی و الهی یکسان است. عنوان مقاله [English] The criteria of the goodness and ugliness in God’s action in the view Fakhr al-Din al- Razi: Criticizing of the epistemological separation of the God and Human’ ethics چکیده [English] Abstract In the view of Fakhr al-Din al- Razi, the criteria of the goodness or ugliness of human actions is reason but this is not true about the God’s actions and the criteria in this case is Sharia Law. Reason comprehends the pleasant or unpleasant of actions in the human nature but it can’t comprehend these things about the reward or torment. In spite of Razi’s efforts in the articulation of his view, this distinction between human and God’s action about the goodness or ugliness is not true and human reason can comprehend these two kinds of action without any differences. God’s action, Sharia’s Law (for example God’s enjoining and forbidding to the unbelievers), and multiplicity of rational soul faculties have reasonable end. Also, by disproving the determinism, man can select between different kinds of action in the regard of goodness or ugliness of actions. Key words; Razi, Goodness, Ugliness, Reason, God, Law. کلیدواژهها [English] Razi, goodness, Ugliness, reason, Law دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

مقاله علمی و پژوهشی " عقلانیت و اخلاق دینی ـ بحث در اخلاق خود بنیاد در الاهیات کاتولیک" مقاله ای است در 20 صفحه که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اخلاق وحیانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث عقلانیت، اخلاق دینی، کاتولیک ، علم کلام، فلسفه اخلاق ، حسن و قبح ، فخر رازی ، افعال الهی و معرفت شناختی پرداخته شده است چکیده مقاله بسیاری از دیدگاههای علم کلام و فلسفۀ اخلاق، مبتنی بر تعیین ملاک حسن و قبح است. فخر رازی معتقد است حسن و قبح در افعال بشری عقلی، و در افعال الهی شرعی است. دیدگاه او خاص و منحصربهفرد است. در این جستار، نخست ادلۀ فخر رازی را برای تفکیک جایگاه عقل در اخلاق بشری و الهی و چرایی روی آوردن او را به چنین دیدگاهی خواهیم گفت. دلایل فخررازی را در دفاع از شرعی بودن حسن و قبح افعال الهی در سه جهت طبقهبندی میکنیم: تکلیف، خلقت و جبر حاکم بر عالم. در گام بعدی، ادّله او را با رویکرد تحلیلی ـ انتقادی سنجیده و نقد میکنیم. در پایان، با ردّ دیدگاه فخر رازی نتیجه میگیریم ملاک معرفتشناختی در تشخیص حسن و قبح افعال انسانی و الهییکسان است. عنوان مقاله [English] Rationality and Religious Ethics; The Discussion on an Autonomous Moral in Catholic Theology چکیده [English] The debate of moral foundations is one of the important issues in the sphere of ethics. So, the authority of reason or religion for moral values has always been debated. The article shows that the moral values have the moral authority. This view is supported by the Bible and Christian theologians. In fact, Bible's values are the same values of reason. This interpretation of autonomy can be considered the line between Kant's theory and the theory of the divine. The author believes that the belief in the moral autonomy can provide non-partisan platform for dialogue between cultures and religions. کلیدواژهها [English] autonomous moral, dialogue between religions, Christian ethics, Catholic theology دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

کتاب دستور مختصر و مفید زبان انگلیسی نوشتهی جیک آلساپ، حاوی نکات مفید برای تمام کسانی است که با دستور زبان انگلیسی سر و کار دارند. بیشتر کتابهای دستور زبان قطور و حجیم هستند؛ اما کتاب دستور مختصر و مفید زبان انگلیسی (Really Useful English Grammar) حاوی تمام نکات کلیدی دستور انگلیسی در عین حال کوچک و بسیار کاربردی است. فصل های 1 تا 8 این کتاب به بررسی حوزه های اصلی دستور زبان می پردازند. هر فصل با بیان نکات کلیدی آغاز می شود و سپس مثالهای متعدد از زبان گفتاری روز، کاربرد این نکات را روشن می سازند. در هر فصل تمرین های متعدد و دوره ای وجود دارند که به درک صحیح نکات دستوری کمک می کنند. فصل 9 به پرسش های متداول در زمینه ی دستور پاسخ می دهد و تعدادی از اشتباهات متداول برای تصحیح و یادگیری هم در پایان آمده اند. جیک آلساپ (Jake Allsop) در انتهای کتاب سه پروندهی دستوری آورده است که اطلاعات روشنی در مورد شکلهای افعال، فهرست افعال بیقاعده و عباراتی که همراه حروف اضافهی خاص میآیند را دربرمیگیرند. همچنین پاسخنامهای به منظور پاسخ تمام تمرینها در این بخش وجود دارد. در بخشی از کتاب دستور مختصر و مفید زبان انگلیسی میخوانیم: در جملاتی که افعال کمکی و افعال وجهی آمده باشند، جای فاعل و فعل عوض میشوند، در جملاتی که با کلمات پرسشی (- wh) ساخته میشوند، باز هم جای فاعل و فعل عوض میشود. It is raining. _ Is it rainingHe must leave. _ Must he leaveWhere have you been در زمانهای ساده که از بن فعل درست میشوند، از صورت حال فعل do و does (سوم شخص مفرد) برای زمان حال، و گذشتهی آن یعنی did برای زمان گذشته استفاده میشود. در این صورت فعل اصلی جمله به بُن فعل تبدیل میشود و دیگر در زمان گذشته نمیآید. Where do you liveWhere does she workWhat did you do last nightWhy didn’t she call فهرست مطالب پیش گفتار1. اسم و ضمیر2. تخصیص گرها3. صفت و صفت گونه4. حرف اضافه5. فعل 1: صورت6. فعل 2: زمان7. فعل 3: صورت های دیگر8. قید و قیدگونه9. پرسش های متداول در مورد دستور زبان10. پرونده های دستوری11. پاسخ نامه

یکی از مهمترین دغدغه های والدین جهت تربیت صحیح فرزندانشان، آموزش مهارت های زبانی به آنان است . مهارت استفاده از زبان که مهمترین وسیله ارتباط با دیگران و همچنین کشف دنیای پیرامون است باید از همان بدو تولد به کودکان آموزش داده و تقویت شود. زبان در سراسر زندگی در حال تکامل است ولی بخش عمده شکوفایی و توسعه استعدادهای زبان آموزی در سال های اولیه زندگی شکل می گیرد.

کتاب گرامر زبان انگلیسی: پایه تا کنکور، چکیدهای از مطالب و نکات کلیدی جهت درک بهتر و آسانتر گرامر زبان انگلیسی به قلم طاهره مظفری ثابتی است. برای فراگیری هر زبانی و استفاده از آن باید علاوه بر دانستن لغات و مفاهیم دیگر، اصول گرامری آن زبان را به خوبی درک کرد. اما نباید این یادگیری نباید صرفاً به حفظ کردن این قواعد منجر شود بلکه باید در کنار مکالمه و خواندن استفاده شود تا کاربرد هر کدام مشخص شود. در سیر تحولاتی که تدریس زبان انگلیسی داشته، گاهی تدریس گرامر به صورت مجزا حذف گردیده و توجه لازم بر آن نشده است اما بعدها ثابت شد که این امری ضروری بوده و علاوه بر تسلط به قوانین زبان، نحوه کنار هم قرار دادن این قواعد در زمان بکارگیری در مکالمه، برای بیان درست مفاهیم نیز بسیار حائز اهمیت است. طبق تحقیقات انجام شده دانستن گرامر تاثیر زیادی در مهارت نوشتن شما میگذارد. اگر دانش این ساختارها را داشته باشید تکنیکهای زیادی برای نوشتن بدست خواهید آورد. فهرست مطالبضمایر pronounsضمایر فاعلیضمایر مفعولیضمایر انعکاسی و تاکیدیصفات ملکیضمایر ملکی possessive pronounsضمایر موصولی Relative pronounsصفتصفت برابریصفت برتریصفت عالیزمانها Tensesزمان حال ساده simple presentزمان حال استمراری simple present continueزمان حال کامل present perfectزمان حال کامل استمراریزمان گذشته سادهsimple pastزمان گذشته استمراریزمان گذشته کامل past perfectزمان گذشته کامل استمراری the past perfect continuousزمان آینده ساده the simple future tenseزمان آینده استمراری The future continuousزمان آینده کامل the perfect futureزمان آینده کامل استمراری the perfect future continuousزمان To be going toمبحث قیود Adverbsآهنگ جمله Intonationفشار صوتی Stressجملات شرطیکاربرد افعال کمکیکاربرد افعال کمکی گذشتهسوالات ضمیمه: Question tagsکاربرد فعل پس از افعال حسیکاربرد فعل WishInfinitiveکاربرد مصدر بی Bare infinitive) To)کاربرد اسم مصدر Gerund در جملهجمع بستن اسامیدرک مطلبنمونه سوال امتحانی

مقاله علمی و پژوهشی " اخلاق از دیدگاه اشاعره و معتزله" مقاله ای است در 31 صفحه و با 45 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اخلاق وحیانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث اخلاق؛ اشاعره؛ معتزله؛ حسن و قبح؛ ذاتی و عقلی؛ الاهی و شرعی پرداخته شده است چکیده مقاله در علم اخلاق، از حسن و قبح سخن میرود و اخلاق بر اخلاق از دیدگاه اشاعره و معتزله مدار حسن و قبح میچرخد، اعم از آنکه در حوزۀ عقاید یا اوصاف نفسانی و یا افعال باشد. نگارنده در مقالۀ حاضر، اخلاق را از دیدگاه دو مکتب کلامی اشاعره و معتزله بررسی کرده است. معتزله به حسن و قبح ذاتی و عقلی افعال معتقدند و آن را از لوازم اساسی عدل الاهی میدانند. آنان همۀ افعال الاهی را حَسَن و زیبا میدانند و برآنند که خدا فعل قبیح انجام نمیدهد و در انجام واجبات، اخلال نمیورزد. صفت عدل به صفات اراده و قدرت مطلق الاهی بازمیگردد؛ این صفات به شناخت توحید و مطلق صفات خداوند میانجامد. شناخت توحید و اثبات قدیم بودن خدا، بر آزادی اراده و اختیار انسانی در افعالش متوقف است و صحت این امور نیز به عقل توقف دارد نه نقل؛ در غیر این صورت، به فروپاشی نظام اجتماعی، بطلان قانون علّیت و نیز به نابودی شرع و دین میانجامد. در برابر این دیدگاه، اشاعره به حسن و قبح الاهی و شرعی افعال پایبندند. آنان به عدل خدا باور دارند اما نه با تعریفی که معتزله قائل است؛ بلکه به اعتقاد ایشان هر کاری که خدا انجام دهد، عین عدل است. بنابراین، آنان حسن و قبح افعال را ذاتی نمیدانند و به تبع، برای عقل در کشف حسن و قبح، ارزشی قائل نیستند؛ بلکه آفرینندۀ حسن و قبح را خدا و فرمان الاهی میدانند. در نظر آنان نیز حسن و قبح افعال، به اراده و قدرت مطلق الاهی بازگشت دارد که هر دو صفت از صفات ذات به شمار میآید. نکتۀ دیگر، آن است که هر دو مکتب در عقلی بودن برخی از معانی حسن و قبح، دیدگاهی مشترک دارند؛ تنها در استحقاق مدح و ثواب و ذم و عقاب، عاجلاً و آجلاً، اختلاف نظر وجود دارد. سرانجام این که در دستگاه کلامی معتزله و مطابق تفسیر آنان از حسن و قبح افعال، نگاه و توجه، بیشتر «انسانمدارانه» است؛ حال آنکه در دستگاه کلامی اشاعره، تأکید بیشتر الاهیاتی و «خدامحور» میباشد. عنوان مقاله [English] Ethics from the Viewpoint of Asharites and Separatists چکیده [English] Ethics is about good and evil and it constantly circles around these two issues whether when it is discussed with regard to beliefs or sensual qualities or deeds. In the present paper, ethics has been examined from the viewpoint of two theological schools of thought, i.e. the Asharites and the Separatists. The Separatists believe good and evil to be inherent and intellectual characteristics of deeds and they consider this to be an essential element of Divine Justice. They take all Divine Acts to be good and fair and maintain that God never does any vice acts and never hesitates in doing something necessary. The attribute of ‘justice’ is related to the attributes of Divine Will and Divine Omnipotence. These attributes lead to the knowledge of the oneness of God and all of the Divine attributes. The knowledge as to the oneness of God and the substantiation of the eternity of God are dependent upon the humans’ will and freedom of will in their acts and the validity of these issues are dependent upon intellect and not tradition, for, otherwise it would lead to the collapse of the social system, the invalidation of the law of causality, as well as the destruction of the Revealed Law and the religion. In contrast to this view, the Asharites believe in the Divine and lawful good and evil of the acts. They also believe in Divine justice but with a different definition from that of the Separatists; they believe that whatever God does is pure justice. Therefore, they do not believe good and evil to be inherent in acts and as a result, they do not consider any role for intellect in the discovery of good and evil; rather, they believe God and his Divine Orders to be the creator of good and evil. The Asharites also believe that good and evil of acts is dependent upon the Divine Will and Omnipotence which are both considered as Attributes of the Essence. Another point worth considering is that both schools have the same stance on the intellectuality of certain meanings of good and evil; yet, sooner than later they will have a controversy, but only on the merit of praise and reward and rebuke and penalty. Finally, in the theological system of the Separatists, and based on their interpretation of good and evil of acts, their focus is more of an anthropocentric nature, while in the theological system of Asharites the emphasis is more of a Divine and theocentric nature. کلیدواژهها [English] Ethics, Asharites, Separatists, good and evil, Inherent and intellectual, Divine and lawful دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

کتاب گرامر زبان انگلیسی: پایه تا کنکور، چکیدهای از مطالب و نکات کلیدی جهت درک بهتر و آسانتر گرامر زبان انگلیسی به قلم طاهره مظفری ثابتی است. برای فراگیری هر زبانی و استفاده از آن باید علاوه بر دانستن لغات و مفاهیم دیگر، اصول گرامری آن زبان را به خوبی درک کرد. اما نباید این یادگیری نباید صرفاً به حفظ کردن این قواعد منجر شود بلکه باید در کنار مکالمه و خواندن استفاده شود تا کاربرد هر کدام مشخص شود. در سیر تحولاتی که تدریس زبان انگلیسی داشته، گاهی تدریس گرامر به صورت مجزا حذف گردیده و توجه لازم بر آن نشده است اما بعدها ثابت شد که این امری ضروری بوده و علاوه بر تسلط به قوانین زبان، نحوه کنار هم قرار دادن این قواعد در زمان بکارگیری در مکالمه، برای بیان درست مفاهیم نیز بسیار حائز اهمیت است. طبق تحقیقات انجام شده دانستن گرامر تاثیر زیادی در مهارت نوشتن شما میگذارد. اگر دانش این ساختارها را داشته باشید تکنیکهای زیادی برای نوشتن بدست خواهید آورد. دسته کتابهای آموزش زبان انگلیسی، ۷۰ صفحه، ۴ مگابایت، زبان فارسی، PDF، شابک: 978-622-6494-06-9 چاپ ۱۳۹۷، قیمت الکترونیکی: ۲۸۰۰۰ ت - 8.49€ ۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome50خرید کتاب الکترونیکنسخه نمونه رایگانارسال به دوستانفهرست مطالبضمایر pronounsضمایر فاعلیضمایر مفعولیضمایر انعکاسی و تاکیدیصفات ملکیضمایر ملکی possessive pronounsضمایر موصولی Relative pronounsصفتصفت برابریصفت برتریصفت عالیزمانها Tensesزمان حال ساده simple presentزمان حال استمراری simple present continueزمان حال کامل present perfectزمان حال کامل استمراریزمان گذشته سادهsimple pastزمان گذشته استمراریزمان گذشته کامل past perfectزمان گذشته کامل استمراری the past perfect continuousزمان آینده ساده the simple future tenseزمان آینده استمراری The future continuousزمان آینده کامل the perfect futureزمان آینده کامل استمراری the perfect future continuousزمان To be going toمبحث قیود Adverbsآهنگ جمله Intonationفشار صوتی Stressجملات شرطیکاربرد افعال کمکیکاربرد افعال کمکی گذشتهسوالات ضمیمه: Question tagsکاربرد فعل پس از افعال حسیکاربرد فعل WishInfinitiveکاربرد مصدر بی Bare infinitive) To)کاربرد اسم مصدر Gerund در جملهجمع بستن اسامیدرک مطلبنمونه سوال امتحانی

مقاله علمی و پژوهشی " قضا و قدر و ارتباط آن با اعیان ثابته از منظر ابنعربی" مقاله ای است در 14 صفحه و با 16 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث قضا، قدر، اعیان ثابته و وحدت شخصی وجود پرداخته شده است چکیده مقاله ابنعربی در آثار مختلف خود، بهویژه در فصوص الحکم که دربردارنده آخرین دیدگاههای اوست، به تحلیل قضا و قدر و اعیان ثابته و ارتباط آنها با وحدت شخصی وجود پرداخته است. دفاع وی از وحدت شخصی وجود و تشکیک در مظاهر آن، این پندار را پدید آورده که قبول وحدت شخصیِ وجود، به سرایت «جبر» در ساحت رفتاری انسان میانجامد؛ زیرا در نظریه وحدت شخصی وجود، همهکاره در دار وجود، حضرت حق است. بنابراین صدور هر فعلی از انسان، یک صدور مجازی است. ابنعربی که این دیدگاه جبرگرایی را در افعال انسان قبول ندارد و چنین برداشتی را سادهلوحی میداند، به تحلیل وحدت شخصی وجود، و قضا و قدر و رابطه آنها با اعیان ثابته پرداخته است و با تبیین سرّ قدر و قبول و دفاع شدید از وحدت شخصی وجود، به تعامل حق و عبد در تحقق افعال حکم کرده و اختیار انسان را به رسمیت شناخته است. این مقاله، با کاوش در تبیین و تحلیل دیدگاه ابنعربی، از زاویهای نو به آن پرداخته است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

کتاب دستور زبان انگلیسی برای متقاضیان شرکت در آزمونهای داخلی و بین المللی نوشته علیرضا عینالقضاتی و رضا واثقی، گرامر زبان انگلیسی را گام به گام و بسیار ساده آموزش میدهد و شما را برای آزمونهای مختلف آماده میکند. زبان انگلیسی امروزه پرکاربردترین زبان در سراسر دنیا به شمار میرود و یادگیری آن در عصر کنونی یکی از ضروریات است. نیاز به دانستن این زبان بهخصوص هنگام سفر به کشورهای خارجی بسیار احساس میشود. حتی افرادی که تسلط کافی و لازم را به زبان انگلیسی داشته باشند شانس بیشتری برای تصاحب شغل دلخواه خود دارند. این کتاب منبعی مطمئن برای شماست تا با خیالی آسوده با استفاده از آن در آزمونهای مختلف داخلی و بینالمللی از جمله تافل و آیلتس شرکت کنید و از آن سربلند بیرون بیایید. فهرست مطالب فصل اول: زمانهافصل دوم: مطابقت فعل با فاعل در زبان انگلیسیفصل سوم: صفتفصل چهارم: اسم و ضمیرفصل پنجم: افعال وجهیفصل ششم: حالت مجهولفصل هفتم: جملهوارههای اسمیفصل هشتم: جملهوارههای وصفیفصل نهم: اسم مصدر و مصدرفصل دهم: حروف ربط هماهنگفصل یازدهم: جملهوارههای قیدیفصل دوازدهم: تبدیل جملهوارههای قیدی به عبارتهای قیدیفصل سیزدهم: ربط دهندههای بیان کننده علت و معلولی، تقابل و شرطفصل چهاردهم: جملات شرطی و آرزو کردنفصل پانزدهم: افعال دوکلمهای phrasal verbs.فصل شانزدهم: حروف اضافه Prepositions.پاسخنامه سؤالات فصل اولپاسخنامه سؤالات فصل دومپاسخنامه سؤالات فصل سومپاسخنامه سؤالات فصل چهارمپاسخنامه سؤالات فصل پنجمپاسخنامه سؤالات فصل ششمپاسخنامه سؤالات فصل هفتمپاسخنامه سؤالات فصل هشتمپاسخنامه سؤالات فصل نهمپاسخنامه سؤالات فصل دهمپاسخنامه سؤالات فصل یازدهمپاسخنامه سؤالات فصل دوازدهمپاسخنامه سؤالات فصل سیزدهمپاسخنامه سؤالات فصل چهاردهمپاسخنامه سؤالات فصل پانزدهمپاسخنامه سؤالات فصل شانزدهم

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی و نقد دیدگاه فخر رازی درباره خالق اعمال انسان با تأکید بر تفسیر مفاتیح الغیب " مقاله ای است در 20 صفحه و با 29 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث افعال انسان، فخر رازی، جبر و اختیار، نظریه کسب، امر و اراده خداوند پرداخته شده است چکیده مقاله نقش انسان در افعال خود، از مباحث مهم کلامی و تفسیری است. فخر رازی همه اعمال انسان را منسوب به خدا میداند و انتساب خالقیت اعمال، توسط انسان را موجب نفی یا تضعیف قدرت خداوند دانسته و کفر و ایمان انسان را ناشی از خلقت خدا شمرده است. اما نظریه متقن و استواری ارائه نکرده، گاه انسان را مجبور شمرده، گاه به آزادی انسان تمایل نشان داده و گاه با طرح نظریه کسب و تمایز بین اراده و خلق خداوند، از پذیرش جبر شانه خالی کرده و گاه انسان را مضطری در صورت اختیار معرفی کرده است. نگارنده به روش تحلیل محتوا به کنکاش آرای فخر رازی پرداخته و نظریه وی را موجب تضعیف جایگاه انسان و نفی مسئولیت او، نفی قاعده علیت و نسبت آفرینش شرور بـه خـداونـد دانسته است. از نتایج این پژوهش میتوان به تبیین رابطه طولی خالقیت خدا و خالقیت انسان و تعلق اراده خداوند بر خالقیت اعمال توسط انسان، تفاوت اراده تکوینی و تشریعی خداوند اشاره کرد دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

مقاله علمی و پژوهشی " گسترة قاعده اعتدال در نظام فکری ارسطو " مقاله ای است در 19 صفحه و با 6 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث ارسطو، قاعده اعتدال، مثال نقض، فضیلت و رذیلت مطلقه، حد وسط، استثناهای قاعده اعتدال پرداخته شده است چکیده مقاله در این مقاله تلاش شده تا محدوده قاعده اعتدال در نظام فکری ارسطو بیان گردد. یکی از مسائلی که ذهن اندیشمندان را درگیر کرده، این است که آیا تمام افعال و احساسات انسانی مشمول این قاعده می شوند یا خیر؟ تعدادی از فیلسوفان این مسئله را به صورت اشکالی بر ارسطو مطرح کرده¬اند؛ ایشان عقیده دارند که برخی افعال به صورت مطلق رذیلت یا فضیلت محسوب می شوند و این گونه نیست که چنانچه ارسطو ادعا می کند نقطه اعتدال اخلاقی برای آن ها در نظر گرفته شود. نویسنده ضمن جستجوی عبارات ارسطو در پاسخ به این سوال، با عبارتی برخورد کرده که ارسطو موردهای نقضی برای قانون اعتدال ذکر می کند و عده¬ای از امور را رذیلت مطلقه می پندارد. در ادامه تلاش شده تا اسلوب های کلی در نظام فکری ارسطو یافت شود که بر طبق آن ها بتوان مسئله را سازماندهی شده پاسخ داد. در نهایت راه حلی پیشنهاد می شود که ارسطو در میان کلمات خود به آن اشاره ای داشته است. طبق این راه¬حل مسئله در تمام مصادیق مشکوک به خروج از قاعده اعتدال – حتی مواردی که خود ارسطو آن ها را رذیلت مطلقه می خواند - حلّ می گردد و همه آن ها تحت قانون حدّ وسط باقی می مانند جز چند مورد که ظاهراً تنها در سایه ادیان الهی معنا و مفهوم پیدا می کنند. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

مقاله علمی و پژوهشی " ارزیابی خوب یا بد بودن سرشت و شاکله انسان براساس حکمت متعالیه" مقاله ای است در 14 صفحه و با 35 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث سرشت، فطری، غریزی، شاکله، عقل، خوب، بد، فلسفی پرداخته شده است چکیده مقاله ارزیابی سرشت انسان و نیک یا بد بودن آن، از مسائل مهم و کهن در مکاتب مختلف دینی و فلسفی بوده است. برخی انسان را نیکسرشت، برخی او را بدسرشت و گروهی هم وی را فاقد سرشت مشترک دانستهاند. این مقاله در جستجوی پاسخهای دقیقی برای سه پرسش اساسی است: اولاً حقیقت سرشت انسان از نگاه هستیشناختی چیست؟ ثانیاً متعلَّق اصلی «خوبی و بدی» در بحث سرشت انسان چیست؟ ثالثاً منشأ افعال بد انسان چیست؟ براساس حکمت متعالیه، سرشت انسان ـ که عبارت است از استعدادهای فطری و غریزی او ـ نحوۀ وجود اوست. هر موجودی در هر یک از مراتب، درجه وجودی خاصی دارد و به میزان درجه وجودی خود خیر، کمال و نیکو است. فلسفۀ وجودی استعدادهای فطری و غریزی ـ که مهمترین آنها عقل است ـ استکمال انسان و بقای سعادتمندانه اوست. بنابراین از منظر هستیشناختی، سرشت انسان فقط به «خوبی» متصف میشود و به علت اشتمال آن بر عقل فطری ـ که مدبر گرایشهای انسان است ـ منشأ اعمال خیر و نیکو خواهد بود. متعلَّق اصلی در بحث سرشت انسان، خوبی و بدی افعال اوست و منشأ اعمال بد انسانها نیز خصلتهای موروثی و اکتسابی آنهاست، نه سرشت آنها. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

در کتاب افعال معین در زبان فارسی: رویکرد دستوری شدگی به قلم شادی داوری و مهرداد نغزگوی کهن، برای نخستین بار انگارهای ارائه میشود تا بررسی صورت و نقش افعال معین به دقت و با تکیه بر مستندات فارسی امروز و فارسی دورههای پیشین انجام پذیرد. این انگاره «مدل ابعاد معین شدگی» نامیده شده است. پژوهشی که این کتاب به آن خواهد پرداخت، پژوهشی همه زمانی در واکاوی روال تکوین افعال معین در زبان فارسی است. تأکید بر روال همه زمانی این پژوهش بدین معنا است که در بررسی ساخت افعال معین زبان فارسی هدف آن است تا نقشها و تا حدی ساخت صوری سازههای معین در نظام همزمانی زبان فارسی با توجه به روال تحول در زمانی این سازهها به صحنهی کاوشی عمیق کشیده شوند. موضوع بررسی مقولهی «فعل معین» در زبان فارسی، در کنار روند پیدایش و تحول این مقوله در گذر زمان، پیش از این هیچگاه به شکل تکنگاری ارائه نشده است. در این اثر مجالی فراهم گردیده است تا مقولهی دستوری «فعل معین» به طور مستقل، در قالبی نظاممند و با رویکردی زبانشناختی به بوتهی تحلیل سپرده شود. کتاب افعال معین در زبان فارسی (Auxiliary verbs in persian)، برگرفته از برترین رسالهی دکتری زبانشناسی کشور در سال 1394 است که به همین دلیل شایستهی دریافت نخستین جایزهی دکتر محمد مقدم (ویژه رسالههای برتر دکتری زبانشناسی) شناخته شده است. زبانشناسی، امروزه یکی از علوم پرطرفدار در حوزهی علوم انسانی به شمار میرود که به دلیل وسعت و تنوع حوزهها و شاخههای اصلی و میان رشتهای آن، امکانات گوناگونی برای پژوهش در اختیار علاقهمندان قرار میدهد. در این میان نظام زبان به عنوان پدیدهای ذهنی، همواره توجه بسیاری از زبانشناسان را به خود معطوف داشته است، به طوری که اغلب به مطالعه و بررسی بخشهای مختلف این نظام و ارائهی نظریههای گوناگون در خصوص آن پرداختهاند. با این حال مشاهده میشود که در کنار مطالعهی روابط همزمانی درون نظام زبان، آگاهی از پیشینهی هر زبان و چگونگی تغییر و تحولات هر یک از حوزههای آن نیز همواره جایگاه مهمی در مطالعات زبانشناسی داشته است. در این راستا، گروهی از زبانشناسان با بررسی دادههای تاریخی و پیشینهی عناصر مختلف زبانی، به دنبال کشف قواعد و اصول کلی حاکم بر تغییرات زبانی و نظریهپردازی برای پیشبینی وقوع و تبیین این نوع تغییرات بودهاند. در نزد این دسته از پژوهشگران، زبان، نه به عنوان پدیدهای ثابت و ایستا، بلکه همواره فرآیندی پویا و دستخوش تحولات عظیم درونی و بیرونی قلمداد میگردد. این تحولات، نظام زبان را از نظامی بسته و خودکفا به نظامی بدل میکنند که پیوسته تحت تأثیر عواملی چون نیروهای شناختی و کاربردی قرار میگیرد. بر این اساس، ماهیت تغییرات زبانی را هیچگاه نمیتوان تنها بر پایهی متغیرهای زبانی کاوید، بلکه در این راستا باید عوامل فرازبانی را نیز مد نظر داشت. اندیشهی حضور این عوامل و نظاممندی تغییراتی که در زبانها حادث میشود، از سه قرن پیش، زمینهی مطالعات برخی از زبانشناسان را فراهم آورد، با این وجود سنت ساختگرای قرن بیستم آنها را نادیده انگاشت. اما خوشبختانه در دهههای اخیر با ظهور چارچوبهای جدید پژوهش مانند کاربردشناسی و زبانشناسی شناختی، توجه به تحولات زبانی مجددا در مرکز پژوهشهای زبانی قرار گرفت و کشف محرکهای زیربنایی این تغییرات و تحولات را تسهیل بخشید. «دستوری شدگی» که مبنای نظری کتاب افعال معین در زبان فارسی است، از جمله تغییرات مهم زبانی است که به پیدایش عناصر دستوری در زبانها میانجامد. بررسی این فرآیند که نمونهی بارز تعامل زبانشناسی نظری و مطالعات تاریخی است، در عین حال میکوشد تا به عنوان چارچوبی نظاممند، پیدایش و تحول عناصر دستوری را از عناصر واژگانی در قالب یک نظریهی واحد، توصیف و تبیین نماید. در حوزهی مطالعات زبان فارسی نیز که همواره هر یک از دو گروه زبانشناسان معاصر و دستورنویسان تاریخی زبان فارسی، راه خود را جداگانه پیمودهاند، معرفی نظریاتی از این دست، به نزدیکی و تعامل علمی بیشتر این دو حوزه میانجامد و لزوم پژوهشهای بین حوزهای را نمایانتر میسازد. در بخشی از کتاب افعال معین در زبان فارسی میخوانید: عقیدهی کلی در دستوری شدگی آن است که تکوین تمام واحدهای دستوری از منابع واژگانی بوده است. حتی اگر برای برخی واحدهای دستوری نتوانیم در هیچ زبانی منبعی واژگانی پیدا کنیم (مانند کلمات پرسشی، برخی حروف اضافه و اشاریها) تنها میبایست این واحدهای دستوری را قدیمیترین صورتهای دستوری برشماریم که قدمت تکوینشان، دسترسی به منبع واژگانی آنها را غیرممکن میسازد (تراگوت). به همین دلیل، پس از تعیین نیروی معین شدگی که ناظر بر زایش افعال معین است، باید به تعیین ماهیت واحد واژگانی اولیهای پرداخت که در این مسیر به فعل معین تبدیل شده است. پس در این مدل، دومین بُعد از مجموعهی ابعاد سازندهی تحول همه زمانی معین شدگی، بُعد «منبع معین شدگی» است. اختصاص این بُعد به روال تحولات معین شدگی، ریشه در این حقیقت غیرقابل انکار دارد که مسیر آرمانی دستوری شدگی، با ساختها و صورتهای عینی و واژگانی آغاز میشود و با محو واحد زبانی پایان مییابد. با این حال، اهمیت زنجیرههای دستوری شدگی در تحول یکسان زبانهای دنیا به این مسیر یک سویه ختم نمیشود؛ بلکه تمرکز بر علل رمزگذاری نقشهای دستوری خاص با صورتهای مشخص در تمام زبانهای دنیا، ابزاری ارزشمند در کشف رفتارها و سازوکارهای شناختی انسان است. این همسانی رفتار در روند پیدایش صورتهای دستوری، نه تنها یاریرسان توصیف همهزمانی زبان است، بلکه قدرت پیشبینی پیدایش یک واحد دستوری خاص از یک منبع واژگانی مشخص را به ارمغان میآورد. این منابع مشخص، در روال تحولات معینشدگی، همان طرحوارههای رویداد هستند. همانطور که در فصل پیشین به طور مفصل به این مفهوم اشاره شد، بر اساس هاینه (1993)، منابع معین شدگی مجموعهای از طرحوارههای رویداد هستند که در روال بازنمایی یک نقش دستوری به خدمت گرفته میشوند.فهرست مطالب سخن ناشرپیشگفتارفصل یکم: مقدمهفصل دوم: پیشینهی مطالعات دستوری شدگیفصل سوم: ملاحظات نظریفصل چهارم: تحلیل دادههافصل پنجم: نتیجهگیریمنابعواژهنامهی فارسی - انگلیسی