جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert مقاله علمی و پژوهشی رهنمودهای اسلامی و بازدارندگی فساد اداری

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی رهنمودهای اسلامی و بازدارندگی فساد اداری

مقاله علمی و پژوهشی" رهنمودهای اسلامی و بازدارندگی فساد اداری " مقاله ای است که در 24  صفحه در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت دولتی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به رهنمودهای اسلامی و بازدارندگی فساد اداری ، تعالی بخشی ، مدیریت اسلامی ، نهج البلاغه فضائل اخلاقی و معاشرت اجتماعی اشاره شده است. محتوای این مقاله دانشگاهی می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب مدیریت حمل و نقل انرژی فسیلی و اثرات آن بر بازدارندگی

ادامه مطلب

closeکتاب مدیریت حمل و نقل انرژی فسیلی و اثرات آن بر بازدارندگی

کتاب مدیریت حمل و نقل انرژی فسیلی و اثرات آن بر بازدارندگی نوشته‌ی سعید نادری، ابعاد بازدارندگی را بر اساس مدیریت حمل و نقل انرژی مورد بررسی قرار می‌دهد و به نقش ژئوپلیتیکی در بخش انرژی و مدیریت حمل و نقل انرژی می‌پردازد. سعید نادری در ابتدای کتاب مدیریت حمل و نقل انرژی فسیلی و اثرات آن بر بازدارندگی، به واکاوی عوامل مختلف موثر بر مدیریت حمل و نقل انرژی و قدرت ملی و بازدارندگی و عوامل آن می‌‌پردازد. از طرف دیگردر این اثر پژوهشی نقش ژئوپلیتیک موثر بر این مسئله نیز توضیح داده می‌شود. بازدارندگی از جمله روش‌هایی است که از دیرباز برای مقابله با دشمنان مورد توجه بشر بوده و در دهه‌های اخیر مورد توجه نظریه‌پردازان قرار گرفته است. آیه شریفه «واعدوالهم مااستطعتم من قوه... » نیز دال بر همین موضوع است. در عصر حاضر قوه‌ها و عوامل قدرت ملی بسیار وسیع‌تر از زمان‌های قبل شناسایی شده‌اند. در میان عوامل قدرت ملی، انرژی‌های فسیلی نفت و گاز نقش تعیین کننده‌ای دارند. برآوردها نشان می‌دهد که نیاز جهانی به انرژی‌های فسیلی کماکان در صدر قرار دارد. نکته قابل‌توجه در این خصوص، عدم انطباق جغرافیای مناطق تولید با مناطق مصرف است که به حمل و نقل انرژی ارزش راهبردی می‌دهد. ایران دو قابلیت مهم جغرافیایی دارد: اول اینکه در کانون منطقه نفت‌خیز غرب آسیا قرار گرفته و دوم اینکه دارای موقعیت ارتباطی و دسترسی به آب‌های آزاد است. درک صحیح از این ویژگی‌ها در مدیریت حمل و نقل انرژی‌های فسیلی از طریق ایران، می‌تواند موقعیت منحصربه‌فردی برای کشور فراهم کند و به‌عنوان یک عامل مهم قدرت ملی به‌کار گرفته شود. موضوع این کتاب نبود راهبردهای علمی در زمینه مدیریت حمل و نقل انرژی فسیلی نفت و گاز در منطقه به منظور افزایش بازدارندگی دفاعی از سوی کشورمان است. در بخشی از کتاب مدیریت حمل و نقل انرژی فسیلی و اثرات آن بر بازدارندگی می‌خوانیم: در میان عوامل قدرت ملی، انرژی فسیلی نفت و گاز نقش تعیین‌کننده‌ای به لحاظ اقتصادی و سیاسی دارد. انرژی‌های فسیلی از عناصر اصلی رشد پایدار اقتصادی، تولید ثروت و حرکت‌های بزرگ نظامی بوده‌اند. برآوردها نشان می‌دهد که با وجود پیشرفت‌های زیاد در حوزه‌های دیگر انرژی، نیاز جهانی به انرژی‌های فسیلی نفت و گاز کماکان در صدر قرار دارد. نکته قابل‌توجه، انطباق‌نداشتن جغرافیای نیازمندان به انرژی فسیلی نفت و گاز با جغرافیای عرضه‌کنندگان آن است، به‌طوری‌که همواره بخش عمده‌ای از جهان در آمریکا، اروپا و آسیا نیازمند این نوع انرژی هستند. درصورتی‌که عرضه‌کنندگان در منطقه خاورمیانه [غرب آسیا]، شمال آفریقا، دریای کارائیب و خلیج گینه قرار دارند و فاصله جغرافیایی قابل‌توجهی بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان وجود دارد. این وضعیت به حمل و نقل انرژی فسیلی نفت و گاز و مسیرهای آن ارزش راهبردی داده است. فهرست مطالبمقدمهفصل اول: بازدارندگیفصل دوم: قدرت ملیفصل سوم: ژئوپلیتیک انرژیفصل چهارم: انرژی‌های فسیلی و بازدارندگیفصل پنجم: الگوهای مدیریت حمل و نقل انرژیفصل ششم: وضعیت انرژی فسیلی نفت و گاز در منطقهفصل هفتم: نقش ایران در مدیریت حمل و نقل انرژی منطقهفصل هشتم: سخن پایانی

more_vert مقاله علمی و پژوهشی دلایل گسترش و کاهش فساد اداری در مدارس آموزشی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی دلایل گسترش و کاهش فساد اداری در مدارس آموزشی

مقاله علمی و پژوهشی" دلایل گسترش و کاهش فساد اداری در مدارس آموزشی " مقاله ای است در 16  صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت دولتی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به  دلایل گسترش و کاهش فساد اداری در مدارس آموزشی ، آموزش و پرورش ، فساد اداری ، تعریف فساد اداری ، عوامل مؤثر بر فساد اداری اشاره شده است. محتوای این مقاله دانشگاهی می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب تحلیل و بررسی فساد اداری و نگاهی بر قوانین و خط مشی ها

ادامه مطلب

closeکتاب تحلیل و بررسی فساد اداری و نگاهی بر قوانین و خط مشی ها

ظهور فساد اداری قدمتی به درازی جامعه بشری دارد و رابطه آن با توسعه نظام سیاسی مستقیم است تا جایی که پیدایش آن می تواند موجب اخلال در نظام سیاسی یک کشور شود. در یک نظام اداری فاسد، کارمندان از موقعیت انحصاری خود در ارائه خهدمات بهره می گیرند و با شغل خود به تجارت می پردازند که این امر علاوه بر آسیب زدن به توسعه، مانع رشد رقابت سالم و عدالت اجتماعی می شود. بررسی ریشه های فساد اداری ما را به دلایلی رهنمون میسازد که موجد محیطی است که در بستر آن عوامل انسانی جرات می یابند تا به راحتی با سوءاستفاده از موقعیت شغلی ایجاد شده، دست به اقداماتی بزنند که در پرتو آن حقوق اجتماعی، اقتصادی و سیاسی شهروندان نقض و یا حق مسلم فرد یا گروهی به آسانی پایمال یا به ناحق به دیگری واگذارشود. برخی از این دلایل را در ابهام مقررات قوانین و رو یه ها، کیفیت کار نظام دیوان سالاری، سطح دستمزدها در بخش دولتی، سیستم تنبیه و مجازات و نظارت های سازمانی میتوان دید که با مطالعه دقیق و رفع آن شایسته است امیدوار به اصلاح نظام اداری بود. با توجه به اهمیت وجود نظام اداری سالم و اثرات آن در توسعه کشور، در این کتاب به صورت ریشه ای به موضوع فساد اداری پرداخته و نیز نگاه تحلیلی، چاشنی مطالعات و نگارشات شده است. فهرست مطالب فصل اول: فساد اداری؛ مفهوم، علل و آثار آنفصل دوم: نگاهی تحلیلی به فساد اداری با رویکرد مالیفصل سوم: عوامل بروز فساد اداریفصل چهارم: فساد اداری در کشورهای جهان سومفصل پنجم: مبارزه با فساد در حکومت علوی (ع)فصل ششم: حرکت به سوی سلامت اداری با نگاهی به نهج البلاغهفصل هفتم: فساد اداری از منظر مقام معظم رهبریمنابع

more_vert مقاله علمی و پژوهشی فرهنگ سازمانی و مقابله با فساد اداری

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی فرهنگ سازمانی و مقابله با فساد اداری

مقاله علمی و پژوهشی" فرهنگ سازمانی و مقابله با فساد اداری " مقاله ای است که در14 صفحه و با 30 عنوان فهرست در مجلات معتبر علمی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به فرهنگ ، فساد ، فرهنگ سازمانی و مقابله با فساد اداری اشاره شده است. محتوای این مقاله دانشگاهی می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی رسانه ها ، ترویج شفافیت و مقابله با فساد سیاسی و مالی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی رسانه ها ، ترویج شفافیت و مقابله با فساد سیاسی و مالی

مقاله علمی و پژوهشی" رسانه ها ، ترویج شفافیت و مقابله با فساد سیاسی و مالی " مقاله ای است در 22 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به رسانه ها ، ترویج شفافیت و مقابله با فساد سیاسی و مالی ، فساد درون زا ، مقابله با فساد و کاهش رانت اشاره  نووری اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی شفافیت رسانه ای و مقابله با فساد و جرم سازمان یافته

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی شفافیت رسانه ای و مقابله با فساد و جرم سازمان یافته

مقاله علمی و پژوهشی" شفافیت رسانه ای و مقابله با فساد و جرم سازمان یافته " مقاله ای است در 20 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به شفافیت رسانه ای و مقابله با فساد و جرم سازمان یافته ، پیشگیری ، رسانه ، پول شویی ، فساد رسانه ای ، فناوری اطلاعات و مفاسد اقتصادی اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله بررسی عوامل مؤثر بر شکل‌گیری فساد با تأکید بر ترکیب فعالیت‌های اقتصادی

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی عوامل مؤثر بر شکل‌گیری فساد با تأکید بر ترکیب فعالیت‌های اقتصادی

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی عوامل مؤثر بر شکل‌گیری فساد با تأکید بر ترکیب فعالیت‌های اقتصادی، مطالعه کشورهای در حال توسعه" مقاله ای است در 22 صفحه و با 18 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد سیاست ها و پژوهشهای اقتصادی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث فساد، رهیافت داده‌های تابلویی، ارزش افزوده بخش صنعت، ارزش افزوده بخش خدمات، تورم پرداخته شده است چکیده مقاله فساد به عنوان سوء­استفاده مقامات دولتی از قدرتشان در راستای اهداف شخصی تعریف می­شود. مقالات بسیاری در سال­های اخیر در باب عوامل تعیین­کننده فساد به نگارش درآمده­­اند و متغیرهای بسیاری را به عنوان عوامل تعیین­کننده فساد معرفی کرده­اند. این عوامل را می­توان به دو دسته عوامل اقتصادی و عوامل غیر­اقتصادی تقسیم کرد. در این مقاله به دنبال بررسی اثر ترکیب فعالیت­های اقتصادی بر روی فساد هستیم. به همین منظور برای تعریف ترکیب فعالیت­های اقتصادی از دو متغیر نسبت ارزش افزوده بخش صنعت به تولید ناخالص داخلی و نسبت ارزش افزوده بخش خدمات به تولید ناخالص داخلی استفاده کرده­ایم. در این بررسی از 7 متغیر فساد، اندازه دولت، دموکراسی، درآمد سرانه، تورم، نسبت ارزش افزوده بخش صنعت به تولید ناخالص داخلی و نسبت ارزش افزوده بخش خدمات به تولید ناخالص داخلی استفاده شده است. روش تخمین در این بررسی، روش داده­های ترکیبی (پانل دیتا) است. این مدل شامل اطلاعات 60 کشور در حال توسعه طی سال­های 1995 تا 2010م است. فرضیه ما در این تحقیق این است که ترکیب فعالیت­های اقتصادی روی فساد مؤثر است. نتیجه تحقیق حاکی از آن است که متغیرهای دموکراسی و درآمد سرانه اثر معکوس بر فساد دارند و افزایش آنها باعث کاهش فساد خواهد شد. همچنین، افزایش اندازه دولت و افزایش تورم باعث افزایش فساد خواهد شد. همچنین، افزایش سهم بخش صنعت از تولید ناخالص داخلی باعث کاهش فساد خواهد شد و، نیز، افزایش سهم بخش خدمات از تولید ناخالص داخلی باعث افزایش فساد خواهد شد دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله علمی و پژوهشی جمهوری اسلامی و مؤلفه های تدوین استراتژی مبارزه با فساد

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی جمهوری اسلامی و مؤلفه های تدوین استراتژی مبارزه با فساد

مقاله علمی و پژوهشی" جمهوری اسلامی و مؤلفه های تدوین استراتژی مبارزه با فساد " مقاله ای است در 20  صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت دولتی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به جمهوری اسلامی، استراتژی، فساد اداری ، شاخص سیاسی ، شاخص اقتصادی ، شاخص اجتماعی  و مؤلفه های تدوین استراتژی مبارزه با فساد اشاره شده است. محتوای این مقاله دانشگاهی می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله اثر فسادمالی بر درآمدهای مالیاتی و مخارج دولت

ادامه مطلب

closeمقاله اثر فسادمالی بر درآمدهای مالیاتی و مخارج دولت

مقاله علمی و پژوهشی " اثر فسادمالی بر درآمدهای مالیاتی و مخارج دولت: مطالعه موردی کشورهای منتخب در‌حال‌توسعه " مقاله ای است در 14 صفحه و با 14 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد سیاست ها و پژوهشهای اقتصادی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث شاخص درک فساد، شاخص کنترل فساد، درآمد مالیاتی، مخارج دولت، داده‌های تابلویی پرداخته شده است چکیده مقاله هدف مقاله حاضر، بررسی اثر فساد مالی بر درآمد مالیاتی و مخارج دولت می‌باشد. در این راستا با استفاده از روش داده‌های تابلویی و اطلاعات آماری سال‌های (2007-2000) برای 31 کشور منتخب درحال توسعه اثر فساد مالی به همراه سایر متغیرهای توضیحی بر درآمد مالیاتی و همچنین مخارج دولت بررسی شده است. نتایج نشان می‌دهد که در پی افزایش فساد مالی سهم نسبی درآمدهای مالیاتی در تولید ناخالص داخلی کاهش می‌یابد که به معنای اثر منفی آن بر درآمدهای مالیاتی دولت می‌باشد، همچنین نتایج حاکی از آن است که در پی افزایش شاخص فساد (کاهش سطح فساد) مخارج دولتی به صورت درصدی از تولید ناخالص داخلی افزایش می‌یابد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله علمی و پژوهشی فساد ، شفافیت ، اعتماد و رضایت شهروندان

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی فساد ، شفافیت ، اعتماد و رضایت شهروندان

مقاله علمی و پژوهشی" فساد ، شفافیت ، اعتماد و رضایت شهروندان " مقاله ای است که در 23  صفحه در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت دولتی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به فساد ، شفافیت ، اعتماد ، حکمرانی خوب ، حکمرانی الکترونیک و رضایت شهروندان اشاره شده است. محتوای این مقاله دانشگاهی می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب ابعاد کیفری جرایم مالی و مفاسد اقتصادی در ایران

ادامه مطلب

closeکتاب ابعاد کیفری جرایم مالی و مفاسد اقتصادی در ایران

کتاب ابعاد کیفری جرایم مالی و مفاسد اقتصادی در ایران نوشته‌ی امین توکلی هرسینی، به موضوع سیاست جنایی ایران در رابطه با جرم‌ انگاری فساد مالی، اداری، جرائم اقتصادی و بررسی راه‌های مقابله و پیشگیری از آن پرداخته است. امروزه اقتصاد نقش کلیدی در زندگی بشر بازی می‌کند. به همین دلیل مبارزه با مفاسد اقتصادی دارای جایگاه منحصر به فردی است. برای جرایم اقتصادی عناوینی چون مفاسد اقتصادی، جرایم یقه سفیدها (که مقام مرتکب وجه تسمیه قرار گرفته است)، اصطلاح جرایم سازمان‌ یافته (جرایمی که هدف و غایت آن کسب قدرت مادی است که با نبوغ فرد به وقوع می‌پیوندد و نیاز به برنامه‌ریزی دارند.) و... به کار می‌رود. شواهد زیادی در دهه‌های اخیر نشان می‌دهد که اثرات فساد در تمامی جنبه‌ها منفی بوده و تأثیر منفی و نامطلوبی بر رشد سرمایه‌گذاری اقتصادی و هدر رفتن منابع مالی کشور داشته است. این امر یکی از معضلات مهم اکثر جوامع محسوب می‌گردد که آثار اقتصادی سیاسی و اجتماعی بسیار منفی را به دنبال دارد. امروزه با توجه به گسترش و سهولت ارتباطات و پیشرفت فناوری، این آثار مخرب، محدود و منحصر به یک یا چند کشور نشده بلکه نظم و امنیت جهانی را نیز مختل می‌نماید. ولی مطلب مهم این است که فساد اداری دیگر محدود به رشوه گرفتن نبوده بلکه تمامی جرایم و تخلفات مالی کارکنان دولت را در برمی‌گیرد که مهمترین مصادیق مجرمانه آن اختلاس، اعمال نفوذ ناروا، داراشدن غیرقانونی و... می‌باشد. با توجه به خطرات فوق‌العاده‌ی این دسته از جرایم، مبارزه‌ی مؤثر و هماهنگ با آن مستلزم تدوین یک سیاست کیفری مؤثر و کارآمد و علاوه بر آن پرداختن به تدابیر پیشگیری از فساد می‌باشد که با توجه به عواقب این نوع از جرایم، علاوه بر تدابیر ملی و داخلی، وجود روش‌های مقابله به صورت منطقه‌ای یا جهانی نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این راستا کتاب ابعاد کیفری جرایم مالی و مفاسد اقتصادی در ایران، به قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد ارجاعاتی داده است و این قانون جدید‌التصویب را نیز بررسی می‌کند. در بخشی از کتاب ابعاد کیفری جرایم مالی و مفاسد اقتصادی در ایران می‌خوانیم: یک قانون اگر به گونه‌ای وضع شود که مقبولیت و امکان اجرا در آن لحاظ نشود در این صورت وضع آن، به منزله دعوت عمومی به نقض قانون است. قابل اجرا بودن یک قانون به عوامل مختلفی از جمله لحاظ شرایط زمانی و مکانی در تصویب یک قانون، قابلیت انعطاف‌پذیری و بازدارندگی همراه با تغییرات و دگرگونی در موضوع، و پذیرش عمومی بستگی دارد. گاه تلاش برای دور زدن یک قانون آن را از قابلیت اجرا خارج می‌کند. در این صورت چه بسا، ایراد به قانون وارد باشد؛ مانند تصویب مجازات‌های شدید در خصوص یک عمل فسادآمیز (همچون تعیین مجازات اعدام برای رشوه)، که در این صورت افراد مجری قانون ضمن تبانی با متهم برای عدم اجرای مجازات و یا یک مرحله قبل، برای عدم اثبات جرم، خود مرتکب فساد می‌شوند. البته باید اضافه کرد زمانی که عارضه عدم اجرای یک قانون به دلایل مختلف از جمله عدم تناسب با شرایط زمانی تشدید و پیشرفته می‌شود دیگر برای فرار و جلوگیری از اجرای آن حتی نیازی به پرداخت رشوه نیز نیست؛ مانند ممنوعیت استفاده از ماهواره. یکی دیگر از مواردی که موجب کاهش قابلیت اجرای یک قانون می‌شود، زمانی است که در عمل بودجه کافی برای اجرای آن لحاظ نشود. در این صورت یک قانون هر قدر هم مفید و مترقی باشد در دراز مدت تبدیل به یک قانون بی‌فایده خواهد شد که تنها بر روی کاغذ مانده است. به عنوان مثال اگر بودجه کافی برای اجرای یک قانون ضد فساد که تشکیل نهادهای نظارتی و مبارزه با فساد را پیش‌بینی کرده، تأمین نشود، آن قانون پس از مدتی قابلیت اجرای خود را از دست خواهد داد. فهرست مطالب مقدمهفصل اول: کلیاتفصل دوم: ابعاد آسیب‌شناسی فساد در نظام جنایی ایرانفصل سوم: بررسی سیاست جنایی ایران در مقابل فسادمنابع و مآخذ

more_vert مقاله علمی و پژوهشی شفافیت سازمانی ، اعتماد سازمانی و کاهش فساد اداری

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی شفافیت سازمانی ، اعتماد سازمانی و کاهش فساد اداری

مقاله علمی و پژوهشی" شفافیت سازمانی ، اعتماد سازمانی و کاهش فساد اداری " مقاله ای است که در 14  صفحه در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت دولتی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به شفافیت سازمانی ، اعتماد سازمانی و کاهش فساد اداری اشاره شده است. محتوای این مقاله دانشگاهی می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی سرمایه ساختاری، انگیزه فردی و کاهش فساد اداری

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی سرمایه ساختاری، انگیزه فردی و کاهش فساد اداری

مقاله علمی و پژوهشی" سرمایه ساختاری، انگیزه فردی و کاهش فساد اداری " مقاله ای است که در 23  صفحه در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت دولتی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به سرمایه ساختاری، سازمان دولتی ، انگیزه فردی و کاهش فساد اداری اشاره شده است. محتوای این مقاله دانشگاهی می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله بقای نفس انسان در دیدگاه ابن‌سینا و فخر رازی

ادامه مطلب

closeمقاله بقای نفس انسان در دیدگاه ابن‌سینا و فخر رازی

مقاله علمی و پژوهشی " بقای نفس انسان در دیدگاه ابن‌سینا و فخر رازی " مقاله ای است در 18 صفحه و با 23 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  بقای نفس، نفس ناطقه، بدن، ابن‌سینا، فخر رازی پرداخته شده است چکیده مقاله بقای نفس از موضوعات بحث‌برانگیز و چالشی در حوزه فلسفه است که در این نوشتار با پرداختن به مفاهیم اساسی آن، این موضوع از دیدگاه ابن‌سینا و فخر رازی بررسی می‌شود. ابن‌سینا از طریق عدم تعلق ذاتی میان نفس و بدن، بقای نفس پس از مرگ را اثبات می‌کند؛ بدین معنا که فساد بدن، هیچ‌گونه تأثیری در فساد نفس ندارد. فخر رازی نیز بدن را محل تصرف نفس می‌داند و برای رهایی از شبهه فساد نفس با فساد بدن، معتقد است نباید نفس را حال در بدن و ساری در آن بدانیم؛ بلکه بین نفس و بدن، مناسبتی از جهت قرب و بعد نیست. بر این اساس، این دو فیلسوف، بر اینکه نفس ناطقه به عنوان یک موجود مجرد، پس از مرگ باقی است و انعدام بدن، هیچ تأثیری در انعدام آن ندارد، اتفاق دارند. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب رویکرد جرم‌شناختی و جنایی در جرایم اقتصادی ملی و طبیعی

ادامه مطلب

closeکتاب رویکرد جرم‌شناختی و جنایی در جرایم اقتصادی ملی و طبیعی

کتاب رویکرد جرم‌شناختی و جنایی در جرایم اقتصادی ملی و طبیعی نوشتۀ علی رزمان، به جرم انگاری در حقوق داخلی، با تکیه بر قانون الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل برای مبارزه با فساد می‌پردازد. شکل‌گیری فساد اقتصادی در هر جامعه‌ای نیازمند حضور یکی از سه ضلع فرمول ساده «انحصار + صلاحدید - پاسخگویی» است. در غیبت نهادهای لازم برای کنترل فساد یا کارکرد سیاسی آن‌ها، توانایی مقابله با فساد اقتصادی کاهش یافته و مفری برای مفسدین پدید می‌آید. البته عوامل دیگری نیز در افزایش فساد اقتصادی وجود دارد که از جمله آن‌ها نبود آزادی کامل برای ورود رسانه‌ها به مسائل اقتصادی است در حالی که مسئولان می‌توانند با استفاده از توانمندی مردم در حوزه نظارت، بسیاری از سوء استفاده‌ها را متوقف کنند. کاهش استقلال احزاب سیاسی یا حکومتی شدن آن‌ها نیز موجب می‌شود آن‌ها کارکردهای لازم را برای نظارت از دست داده و ملاحظات سیاسی قدرت را بر افشا، پیگیری و مقابله با فساد رجحان دهند. گرچه فساد اقتصادی معضل همه‌گیری در کشورهاست اما تمهیدات نظام قانون‌گذاری، مقیاس فساد، سرعت عمل برخورد با فساد و هزینه‌های ارتکاب فساد است که نشان می‌دهد کدام جامعه توان مقابله با فساد را دارد. فساد در جوامع غربی از نظر مقیاس کوچک‌تر از کشورهای در حال توسعه است و عموما در مراحل اولیه شناسایی و با شخص برخورد می‌شود زیرا فساد یک فرد سبب آبروریزی خانواده او شده و حتی موقعیت سیاسی و اجتماعی خاطی را متزلزل می‌کند. علاوه بر این دستگاه قضایی در کشورهای توسعه یافته با جدیت با فساد برخورد می‌کند. البته در این جوامع همچنان ملاحظات سیاسی روی نتایج تاثیر می‌گذارند اما تا حدود زیادی کنترل شده و نهادهای قضایی و نهاد‌های مردمی مانند رسانه، کارکردهای مناسب‌تری دارند. در کشورهای در حال توسعه شرایط برای فساد بیشتر فراهم است زیرا ملاحظات سیاسی مانع از اجرای حکم درباره برخی از اشخاص می‌شود و این امر موجب ایجاد یک فضای امن برای مفسدین است. فساد مالی و اداری چرخنده‌های اقتصادی هر کشوری را خرد می‌کند و رشد اقتصادی و تولید ناخالص ملی کشورها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این فساد به هر شکل و هر شمایلی که نمود یابد فساد است و باید با آن مقابله کرد. فساد، انحراف است، انحراف منابع و منافع مردم به سمت منافع و منابع اشخاص و گروه‌های ذینفع. می‌توان آن را سوء استفاده از قدرت عمومی برای کسب منافع خصوصی نیز دانست. فساد در انعقاد قراردادها در تمام کشورها - حتی آن‌ها که در بالاترین سطح شاخص درستکاری مانند سنگاپور و نیوزیلند قرار دارند، نیز دیده می‌شود. به رغم همه تلاش‌های جهانی برای مقابله با فساد اقتصادی، مسأله فساد همچون یک غده سرطانی مدام در حال بازتولید خود به اشکال و انحای مختلف است. بررسی‌ها نشان داده اقتصادهای بسته قابلیت بیشتری برای بروز انواع و اشکال فساد دارند. گشودگی ساختارها و بازشناسی روندهای اجرای کار و دقت در فرایندها می‌تواند زمینه را برای بهبود شرایط و تقلیل بحران‌های فسادانگیز مالی و اداری به وجود آورد. از یاد نباید برد که فسادهای مالی تأثیر مستقیم بر رشد و تولید اقتصادی کشورها خواهد داشت و آن‌ها را از ساختارهای بهینه و مطلوب خارج خواهد ساخت. فسادها از شفافیت برنمی‌خیزد، بلکه کدر و تاریک بودن جریان‌ها و امور است که باعث بروز فساد می‌شود. اساساً شیطان در تاریکی است که زاد و ولد می‌کند. لذا هرچه زمینه برای انجام کار پیچیده‌تر و تاریک‌تر باشد، شرایط برای فساد مهیاتر می‌گردد. برای برون رفت از چنین وضعیتی باید به دنبال شفاف سازی در امور اداری و مالی بود. آنگاه می‌توان امید داشت که شرایط بحرانی فساد جای خود را به روند سالم و پویای اقتصادی دهد. فهرست مطالب مقدمهفصل اول: کلیاتفصل دوم: جرم انگاری در حقوق داخلی، با تکیه بر قانون الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل برای مبارزه با فسادفصل سوم: بررسی سیاست جنایی تقنینی در منابع ملیفصل چهارم: پیشگیری کیفری و غیر کیفری از مفاسد اقتصادیمنابع و مآخذقرآن کریمنهج‌البلاغهالف- کتب فارسیب- کتب عربیج- مقالات، تقریرات، جزوات، نشریات، آیین‌نامه‌ها، قوانین و سایت‌هاد- پایان نامه‌ها و رسالاتی- منابع لاتین

more_vert مقاله تأثیر کنترل فساد و افزایش نقدینگی بر رشد اقتصادی کشورهای منتخب در حال توسعه

ادامه مطلب

closeمقاله تأثیر کنترل فساد و افزایش نقدینگی بر رشد اقتصادی کشورهای منتخب در حال توسعه

مقاله علمی و پژوهشی " تأثیر کنترل فساد و افزایش نقدینگی بر رشد اقتصادی کشورهای منتخب در حال توسعه" مقاله ای است در 22 صفحه و با 20 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اقتصاد و الگو سازی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  جهانی شدن؛ پانل پویا؛ رشد اقتصادی؛ کنترل فساد؛ نقدینگی پرداخته شده است چکیده مقاله پدیده فساد عارضه‌ای است که امروزه گریبان‌ همه کشورها اعم از توسعه یافته و یا کمتر توسعه یافته را گرفته است. از طرف دیگر، انضباط و ثبات نقدینگی شرط اصلی ثبات اقتصادی است. رشد بی‌رویه نقدینگی باعث گسترش مانده‌های سوداگرانه پولی و بخش‌‌های نامولد در اقتصاد شده و موجبات گسترش فساد در اقتصاد را فراهم می‌نماید. با توجه به رابطه نقدینگی و فساد و اثرات آن‌ها بر رشد اقتصادی، هدف مقاله حاضر بررسی تأثیر کنترل فساد و نقدینگی بر رشد اقتصادی است. در این مطالعه از روش داده‌های تابلویی پویا  برای 31 کشور منتخب در حال توسعه استفاده شده است. نتایج برآورد الگو در دورۀ 2002 تا 2014 گویای این است که کنترل فساد، رشد اقتصادی را در کشورهای منتخب افزایش داده است. همچنین نتایج پژوهش نشان می‌دهد در صورتی که همزمان کنترل فساد و نقدینگی افزایش یابند، نقدینگی بیشتر می‌تواند از طریق کنترل فساد به رشد اقتصادی بیشتر بینجامد. علاوه بر این افزایش جهانی‌ سازی و سرمایه سرانه اثر مثبت و معنا‌داری بر رشد اقتصادی کشورهای منتخب داشته است. عنوان مقاله [English] The Impact of Corruption and Liquidity Control on Economic Growth in Selected Developing Countries چکیده [English] Nowadays the corruption is a problem that is faced by all countries, whether developed or less developed.. On the other hand, the stability of liquidity are the main factor of economic stability. Uncontrolled growth of liquidity leads to higher speculative demand for money and growth of non-productive sectors in economy and the corruption occurs in such condition.  Due to the relationship between liquidity and corruption and their effects on economic growth, this paper is aimed to investigate the impact of controlling corruption on GDP through liquidity channel. In this study, GMM dynamic panel method for 31 selected developing countries is used. The results of estimation for the period 2002 -2012 indicates that Control of corruption in developing countries has a positive and significant impact on economic growth. Also in situation of Simultaneous increase in Control of corruption and Liquidity, increasing of  Liquidity can improve economic growth via more Control of corruption. Moreover results indicate that increasing of  globalization and per capita capital has a significant positive effect on economic growth. کلیدواژه‌ها [English] Corruption, Dynamic Panel Data, Economic Growth, liquidity دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب پیشگیری جنایی از فساد مالی و جرایم اقتصادی

ادامه مطلب

closeکتاب پیشگیری جنایی از فساد مالی و جرایم اقتصادی

  در کتاب پیشگیری جنایی از فساد مالی و جرایم اقتصادی نوشته فیروز امیری، به موضوع سیاست جنایی ایران در رابطه با جرم انگاری فساد مالی، اداری، جرائم اقتصادی و راه‌های مقابله و پیشگیری از آن پرداخته می‌شود. امروزه اقتصاد نقش کلیدی در زندگی بشر بازی می‌کند. به همین دلیل مبارزه با مفاسد اقتصادی دارای جایگاه منحصر به فردی است. برای جرایم اقتصادی عناوینی چون مفاسد اقتصادی، جرایم یقه سفیدها (که مقام مرتکب وجه تسمیه قرار گرفته است) و اصطلاح جرایم سازمان یافته (جرایمی که هدف و غایت آن کسب قدرت مادی است که با نبوغ فرد به وقوع می‌پیوندد و نیاز به برنامه‌ریزی دارند.) و... به کار می‌رود. شواهد زیادی در دهه‌های اخیر نشان می‌دهد که اثرات فساد در تمامی جنبه‌ها منفی بوده و فساد تاثیر منفی و نامطلوبی بر رشد سرمایه‌گذاری اقتصادی و هدر رفتن منابع مالی کشور می‌شود. این امر یکی از معضلات مهم اکثر جوامع محسوب می‌گردد که آثار اقتصادی سیاسی و اجتماعی بسیار منفی را به دنبال دارد. امروزه با توجه به گسترش و سهولت ارتباطات و پیشرفت فناوری، این آثار مخرب، محدود و منحصر به یک یا چند کشور نشده بلکه نظم و امنیت جهانی را نیز مختل می‌نماید. ولی آنچه در این باره مهم است، این است که فساد اداری دیگر محدود به ارتشاء نبوده بلکه تمامی جرایم و تخلفات مالی کارکنان دولت را دربر می‌گیرد که مهم‌ترین مصادیق مجرمانه آن ارتشاء اختلاس، اعمال نفوذ ناروا، دارا شدن غیرقانونی و... است. با توجه به خطرات فوق‌العاده این دسته از جرایم، مبارزه مؤثر و هماهنگ با آن مستلزم تدوین یک سیاست کیفری مؤثر و کارآمد و علاوه بر آن پرداختن به تدابیر پیشگیری از فساد است که با توجه به مظاهر فراملی این نوع از جرایم علاوه بر تدابیر ملی و داخلی، به صورت منطقه‌ای یا جهانی از اهمیت بسزایی برخوردار است. دولت‌ها همواره تلاش دارند با سیاست‌گذاری‌ها و اجرای برنامه‌های گوناگون خود را در حوزه اقتصاد کارآمد جلوه دهند. یکی از موانع و معضلات مهم در این زمینه وجود و بروز مفاسد اقتصادی است. جرائم اقتصادی از جمله جرایمی هستند که مجرمین با شیوه و شگردهای پیچیده مرتکب این جرم می‌شوند که کشف آن‌ها به سادگی میسر نیست. در جهان امروز گستردگی فعالیت‌های اقتصادی موجب شده تا اعمال غیر قانونی در حوزه اقتصاد در پوشش‌های جدیدی ظاهر شود که در سال‌های گذشته سابقه روشنی از آن وجود ندارد. هر چند پدیده بازار سیاه و قاچاق کالا همواره از مصادیق فساد اقتصادی قلمداد شده و ارتشا و رباخواری از گذشته‌های دور مورد نکوهش بوده است اما دامنه این گونه کارها با افزایش حوزه قدرت وسیع‌تر شده است تا جایی که در کشورهایی که قدرت پاسخگویی افکار عمومی نیست، نفوذ طیف‌های خاص در برخورداری از امکانات، شرایط فعالیت‌های شفاف را از بین می‌برد. از این رو، شناخت موقعیت ایران به عنوان یک کشور در حال توسعه در شاخص‌های شفافیت اقتصادی امری ضروری است، زیرا تأکید همه مقام‌های عالی رتبه کشور برای سلامت اقتصادی نشان می‌دهد با وجود همه تلاش‌های انجام شده، هنوز سلامت اقتصادی در ایران به دست نیامده است. به طور کلی، فساد اقتصادی پدیده‌ای چند بعدی است. بدین معنی که گسترش فساد اقتصادی به کارآمدی سیستم قانون‌گذاری و شرایط سخت اقتصادی و بهبود بخش عمومی، نوسان مهارت‌های فساد اقتصادی و آمادگی برای ورود به عرصه فساد اقتصادی باز می‌گردد. به عبارت دیگر، در شرایطی که عموم جامعه فساد را پذیرفته‌اند و آن را لازمه فعالیت‌های خود می‌دانند، گرایش به رشوه و انواع فساد پذیرفته می‌شود. فهرست مطالب مقدمهفصل اول: کلیاتفصل دوم: ابعاد آسیب شناسی فساد در نظام جنایی ایرانفصل سوم: بررسی سیاست جنایی ایران در مقابل فسادمنابع و مآخذ

more_vert کتاب پیشگیری از فساد مالی در قراردادهای اداری

ادامه مطلب

closeکتاب پیشگیری از فساد مالی در قراردادهای اداری

کتاب پیشگیری از فساد مالی در قراردادهای اداری نوشتۀ سونیا چقامیرزا، به بررسی مفهوم فساد، انواع فساد، فساد مالی، علل، نتایج، سنجش و پیشگیری از فساد مالی می‌پردازد. پدیدۀ فساد مالی، در دنیای امروز و به ویژه در کشورهای در حال توسعه، به عنوان یکی از مهم‌ترین موانع پیشرفت جامعه، مطرح شده است. این پدیده صدمات جبران ناپذیری را بر سرعت حرکت چرخ توسعه ایجاد کرده و مسیر توسعه و پیشرفت را مسدود و محدود می‌سازد. قرارداد مترادف با عقد است و عقد مفرد کلمه عقود است که این کلمه از زبان عربی به فارسی انتقال یافته و از نظر لغوی به معنی بستن است. بر طبق ماده ۱۸۳ قانون مدنی، عقد عبارت است از این که یک یا چند نفر در مقابل یک یا چند نفر دیگر تعهد بر امری کند و مورد قبول آن‌ها باشد. یعنی در اثر انعقاد عقد بین ۲ نفر رابطه حقوقی ایجاد شده و آن را در مورد یک موضوع خاص به یکدیگر مرتبط می‌کند. قرارداد و عقد با این تفاوت مورد کاربرد واقع می‌شوند که کلمه عقد در عقود معین استعمال می‌شود و حال آن که قرارداد بر تمامی عقود خواه معین باشد و یا غیر معین اطلاق می‌شود. ماده ۱۰ قانون مدنی مقرر می‌دارد، قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد کرده‌اند در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد نافذ است. بنابراین در فارسی کنونی، قرارداد به معنی عقد به کار می‌رود. در این صورت اختصاص به عقودی که اثر مستقیم آن‌ها ایجاد تعهد است ندارند. در حالی که ماده ۱۸۳ قانون مدنی تعریف نارسایی از عقد کرده و آن را اختصاص به عقودی داده که اثر مستقیم آن‌ها تعهد است. فساد یک مشکل جهانی است، و با توجه به گزارش شفافیت بین‌الملل بر تمام بخش‌های جامعه از ساخت (فرانسه)، آموزش و پرورش (اوگاندا)، پلیس (مالزی)، تا مجلس (ژاپن)، قوه قضائیه (برزیل، بورکینافاسو، اکوادور و نپال)، و حتی کلیسا (یونان) اثر می‌گذارد. فساد پدیده‌ای است که کمابیش در کلیه کشورهای جهان وجود دارد. اما نوع، شکل، میزان و سطح توسعه یافتگی آن تفاوت دارد. در هر صورت فساد موجب انحطاط است. امروزه بسیاری از ممالک دریافته‌اند که فساد موجب انحطاط است. امروزه بسیاری از ممالک دریافته‌اند که فساد و تخلف اداری یکی از مهم‌ترین تهدیدها در جهت ثبات اقتصادی، توسعه و پیشرفت است. نظام اداری ما نیز مدت‌هاست از بیماری فساد و تخلفات اداری رنج می‌برد. برای حذف یا کاهش این پدیده شوم در نظام اداری کشور، نیازمند برنامه‌هایی هستیم تا بدین وسیله به تجزیه و تحلیل مسائل پرداخته و ضمن ارزیابی راه‌های گوناگون، راهبرد بهینه را انتخاب و به مرحله اجرا درآوردیم. برنامه‌های تنظیمی دولت به طور صریح و مشخص مسئولیت توزیع سرمایه، درآمد و موقعیت‌های ممتاز اقتصادی و اجتماعی را به عنوان بخشی از کارکرد و وظیفه قانونی به عهده دارند چنین ظرفیتی با توجه به نقاط قوت و ضعف نظام مدیریتی و بسیاری از واقعیات محیطی و سازمانی می‌تواند عامل ایجاد شرایط مختلفی باشد که از آن‌ها با عناوین آسیب ‌پذیری‌ها، تهدیدات و فرصت‌های پیش روی سازمان اداری یا اجتماعی نام برده می‌شود. پروژه‌های پیمانی و دولتی فارغ از کم و کیف موضوع قرارداد به طور کلی از مرحله توجیه ابتدایی و تصویب یا ابلاغ طرح تا انتخاب پیمانکار و اجرا و تحویل محصول قرارداد به وسیله عناصر و عوامل مختلف دارای منشا داخلی و بیرون از قرارداد تحت تأثیر قرار گرفته و انجام می‌شود. فساد مسیر رشد اقتصادی را با موانع بسیار مواجه می‌سازد و بر توسعه اقتصادی اثر منفی دارد. این تأثیر بر اقتصادهای باز بیشتر از اقتصادهای بسته است. فساد بیماری انکارناپذیری است که ساختار مطلوب اجتماعی را در سطحی وسیع تهدید می‌کند. امروزه فساد و کنترل آن دغدغه اصلی تمام کشورها و سازمان‌های بین‌المللی است. این دغدغه را می‌توان در قراردادهای اداری متعدد به خوبی مشاهده کرد. برای فساد دلایل متعددی بیان شده است. فساد قطعا آثار مخربی بر ایجاد اعتماد داشته و مانع وجود شفافیت و رویه‌های مناسب حکمرانی خواهد شد. نکته‌ای که بر اهمیت مسئله فساد می‌افزاید، رابطه فساد با جرایم سازمان یافته و تأثیرات منفی‌ای است که بر اقتصاد داخلی، ادارۀ عمومی جامعه و اقدامات دولت‌ها در جهت توسعه می‌گذارد. پیشگیری از فساد از طریق راهبردها و واکنش‌های هماهنگ اداری ممکن خواهد شد. فهرست مطالب فصل اول: کلیاتفصل دوم: مبانی نظری و پیشینه بحثفصل سوم: فساد اداری و شیوه‌های کنترل آنفصل چهارم: حقوق قراردادهای اداریمنابع و مآخذ

more_vert کتاب فساد اداری در سازمان‌های دولتی ایران

ادامه مطلب

closeکتاب فساد اداری در سازمان‌های دولتی ایران

کتاب فساد اداری در سازمان‌های دولتی ایران به قلم یزدان بهرامیان، ابتدا معنا و مفهوم فساد اداری را مورد بررسی قرار داده و سپس راهکارها و پیشنهادهایی در راستای کاهش آن ارائه می‌کند. فساد اداری، تاریخی به وسعت تمدن بشر دارد و سازمان یا حکومتی تا به امروز نتوانسته ادعا کند که مصون از این ماجراست، اما امروزه اغلب کشورها در تلاشند تا اقدامات لازم جهت پیشگیری‌ از فساد را انجام داده و با استفاده از سه رکن اصلی آموزش کارکنان، انتخاب افراد براساس شایستگی و اصلاح نظام‌های عملیاتی و مکانیزه کردن آن با این عمل ناشایست مقابله کنند. در جوامع مختلف و بر اساس نگرش‌ها و برداشت‌های گوناگون، تعاریف متفاوتی از فساد اداری ارائه می‌شود. اما بنا بر مدارکِ در دسترس، تعریف بانک جهانی و سازمان شفافیت بین‌الملل عام‌تر و گویاتر به نظر می‌رسد. از نظر آن‌ها فساد شامل سوء استفاده از اختیارات دولتی جهت به دست آوردن منافع شخصی و همچنین پیشنهاد دادن، دریافت یا درخواست هر چیز با ارزش جهت تأثیرگذاری روی رفتار یک کارمند دولتی یا اداری در فرآیند انجام‌ کار یا قرارداد تلقی می‌شود. تعهد سازمانی نگرشی مهم و اساسی در سازمان‌های اداری است، زیرا با رضایت شغلی و راندمان اعضای سازمان رابطه مثبت و با تمایل به ترک شغل او رابطه منفی خواهد داشت. تعهد کارمند به عنوان یک مفهوم مدیریتی به علت اینکه می‌تواند به برتری رقابتی و موفقیت مالی منجر شود، بسیار مهم است. کتاب فساد اداری در سازمان‌های دولتی ایران (corruption in iranian governmental organization) فساد را از دیدگاه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌دهد. تجربیات یومیه و همچنین نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که عواملی همچون نارضایتی شغلی، نیازهای مادی، احساس تبعیض در اداره‌ها و... می‌تواند افراد را نسبت به فساد آسیب‌پذیر کند. اهمیت این مسأله در آن است که سازمان‌ها نقش اساسی و مهمی را در جوامع امروزی ایفا می‌کنند. از آن‌جا که سازمان‌ها محل گرد آمدن سرمایه‌های اقتصادی، انسانی و مالی بسیاری هستند، پتانسیل زیادی نیز جهت انجام کارهای بسیاری دارند. فساد سبب ضعیف شدن روحیه کارکنان و از بین رفتن انرژی می‌شود. شواهدی در دسترس است که نشان می‌دهد وجود انواع گوناگون فساد در ادارات ایران است. در بخشی از کتاب فساد اداری در سازمان‌های دولتی ایران می‌خوانیم: جو عمومی سازمان به عنوان جایی که تمامی باورها، ارزش‌ها و رفتارهای سازمانی ظهور می‌یابد مشخص کننده وضعیت سازمان از نظر میزان سلامت اداری می‌باشد. برای اینکه جو عمومی دستگاه‌های اداری به سمت سلامت اداری سوق یابد، باید مولفه‌های ایجاد کننده سلامت اداری در سازمان جهت‌گیری همنوایی را به سمت تعالی داشته باشند. هر کدام از عوامل سه گانه ذکر شده با یکدیگر رابطه علت و معلولی دارند و به نوعی یکدیگر را تقویت و یا تضعیف می‌کنند. هم‌راستایی این سه عامل در مسیر سلامت اداری مشخص کننده نوع و نحوه شکل‌گیری هریک از آن‌ها می‌باشد. برای دستیابی به سلامت اداری می‌باید ریشه‌ها و اصولی که منجر به آن می‌شود را بررسی کرد. مشکلات ساختاری نظام اداری می‌تواند مانع تحقق کلیه تلاش‌ها در جهت تحقق سلامت و کارآمدی نظام اداری شود و هرچه فرهنگ سازمان به سمت فرهنگی قوی و سازنده تمایل یابد انتظار بروز سلامت اداری نیز افزایش می‌یابد. دستگاه‌های نظارتی و به ویژه سازمان بازرسی کل کشور نیز نقش اساسی را در شناسائی نقاط فسادخیز، مبارزه با فساد اداری و ارائه راهکار جهت کاهش فساد و در نهایت تحقق سلامت و کارامدی نظام اداری خواهد داشت. مبارزه با فساد اداری به دلیل تعدد عوامل شکل دهنده آن و گستردگی اثرات چندگانه آن مستلزم عزم ملی، خواست همگانی و جدیت دولت است. این مبارزه باید ساختار یافته، هماهنگ و برنامه‌ریزی شده باشد و تمام ابعادی را که بر فساد اداری اثر می‌گذارد، دربرگیرد. چرا که در غیر این صورت فساد به صورت ریشه‌ای حل نمی‌شود. فهرست مطالب پیشگفتارمقدمهمفهوم فساد اداریتعریف فساد اداریتاریخچه فساد اداریانواع فساد اداریسطوح فساد اداریاهمیت و ضرورت مبازره با فسادرویکردهای نظری برای پیشگیری و مبارزه با فسادسابقه فساد اداریمصادیق فساد اداریعوامل فساد اداریعوامل موثر در ارتقاء سلامت اداریپژوهش‌های حوزه فساد اداریمبانی نظری فساد اداریچارچوب نظری فساد اداریتجربیات برخی از کشورها در رابطه با مبارزه با فساد اداریبرنامه ریزی ارتقای سلامت نظام اداری:راهکارهای ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد اداریاستراتژی‌ها و راهبردهای مبارزه با فساد اداریالگوی کنکاش محیطی سازمان از جنبه فساد اداریالگوی عوامل محیطی از جنبه فساد اداریتحلیل الگوی کنکاش و دیده بانی محیط سازمانپیامدهای وجود و استمرار فساد اداریفساد اداری عامل کاهش یا افزایش سرمایه اجتماعیفساد اداری در وضعیت موجود ایرانراهکارهای مبارزه با فساد اداری در ایرانرویکردهای متفاوت به فسادروش‌های کنترل فساد اداریجمع بندی و نتیجه گیریمصادیقی از فساد اداری در سازمان‌های دولتی ایران1. پارتی‌بازی2. رشوه3. اختلاس4. خویشاوندسالاری یا خویشاوندگماری فامیل پروری5. فساد استخدامی6. تقلب و کلاهبرداری7. اخاذی یا باج‌گیری8. سوء استفاده از اختیار9. حامی پروری10. خودداری، کندکاری وکوتاهی در انجام وظایف قانونی در قبال ارباب رجوع11. تبعیض در پرداخت‌ها از قبیل حقوق، پاداش، مزایا و...12. استفاده شخصی از اموال دولتی13. اعمال تبعیض بین ارباب رجوع14رفتارهای سیاسی15. انحصاری بودن برخی مشاغل و ردیف‌های شغلی در برخی سازمان‌ها16. سرقت اموال و دارایی‌های سازمان17. حیف و میل اموال و دارایی‌های سازمان18. ایجاد نارضایتی برای ارباب رجوع (ذینفعان)19. افشاء اطلاعات سری و محرمانه سازمان20. عدم پاسخگویی و مسولیت‌پذیری21. باند بازی و دار و دسته گرایی22. همپالگی گرایی23. پنهان‌کاریراهکارها و پیشنهادها در راستای کاهش فساد اداریمنابع و مآخذ