جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert کتاب فرآیند برنامه ریزی استراتژیک

ادامه مطلب

closeکتاب فرآیند برنامه ریزی استراتژیک

آماده‏ سازی برای موفقیت بلندمدت شرکت وظیفه کانونی مدیریت استراتژیک است. می‏توان این وظیفه را به برنامه‏ ریزی استراتژیک، پیاده ‏سازی استراتژی و کنترل استراتژیک تفکیک کرد. برنامه ‏ریزی استراتژیک مبنای دو خرده ‏وظیفه دیگر را تشکیل می‏دهد. بنابراین هنگام بحث درباره موضوعات استراتژیک، تدوین استراتژی‏ های موفق نه‌فقط در ادبیات، بلکه در شیوه عمل شرکت‌ها نیز اهمیتی وافر دارد. یکی از اشتباهات متداول شرکت ها این است که تعداد زیاد مستندات استراتژیک ناهماهنگ - و حتی متضاد - دارند.این اشتباه در شرکت های بزرگ بیشتر روی میدهد، زیرا مدیران واحدها و سطوح سازمانی مختلف مستندات استراتژیک را در زمان های متفاوت و با تکیه بر نیازهای بخشی خود به راه می اندازند. هدف اصلی نویسندگان این کتاب ارائه سیستم یکپارچه ای از ابزارهای تحلیل و برنامه ریزی و ارائه چشم انداز کاملی از برنامه ریزی استراتژیک، با استفاده از سیستم همسان اصطلاحات است. فهرست مطالبپیش‏گفتارفصل اول: مقدمهبخش اولایده برنامه‏ ریزی استراتژیکفصل دوم: استراتژی‏ ها، برنامه‏ ریزی استراتژیک، و عوامل موفقیتفصل سوم: تحول برنامه ‏ریزی استراتژیک و تلفیق آن در مدیریت استراتژیکفصل چهارم: ارزیابی نیات استراتژیکبخش دوممستندات استراتژیک و فرایند برنامه‏ ریزی استراتژیکفصل پنجم: مستندات استراتژیکفصل ششم: فرایند برنامه‏ ریزی استراتژیکبخش سومراه‏اندازی (آغاز) برنامه‏ ریزی استراتژیکفصل هفتم: تعریف کسب‏ وکارهای استراتژیک کنونیفصل هشتم: آماده کردن پروژه برنامه ‏ریزی استراتژیفصل نهم: تحلیل ذی‏‌نفعان و بازبینی بیانیه ماموریتبخش چهارمتحلیل استراتژیک در سطح شرکتفصل دهم: تحلیل محیط کلانفصل یازدهم: تحلیل صنایع مرتبطفصل دوازدهم: تحلیل پورت‏ فولیوفصل سیزدهم: تشخیص چالش‏ های استراتژیک در سطح شرکتبخش پنجمتدوین استراتژی شرکتفصل چهاردهم: تدوین و ارزیابی گزینه‏ های استراتژیک در سطح شرکتفصل پانزدهم: تدوین و ارزیابی پروژه‏ های استراتژیک در سطح شرکتبخش ششمتحلیل استراتژیک در سطح کسب‏ وکارفصل شانزدهم: تحلیل بازارهای مرتبطفصل هفدهم: تحلیل جایگاه‏ رقابتیفصل هجدهم: تشخیص چالش‏ های استراتژیک در سطح کسب‏ وکاربخش هفتمتدوین استراتژی‏ های کسب‏وکارفصل نوزدهم: تدوین و ارزیابی گزینه ‏های استراتژیک در سطح کسب‏ وکارفصل بیستم: تدوین و ارزیابی پروژه‏ های استراتژیک در سطح کسب‏ وکاربخش هشتمنهایی کردن برنامه‏ ریزی استراتژیکفصل بیست و یکم: تدوین استراتژی‏ های وظیفه ‏ایفصل بیست و دوم: ارزیابی کلی استراتژی‏ ها و پروژه‏‌های استراتژیکفصل بیست و سوم: آمادگی برای پیاده‌‏سازیفصل بیست و چهارم: گفتار پایانیواژه‌‏نامهکتاب‏شناسی

more_vert کتاب جاری‌سازی استراتژی، راهنمای گام‌به‌گام پیاده‌سازی استراتژی در عمل

ادامه مطلب

closeکتاب جاری‌سازی استراتژی، راهنمای گام‌به‌گام پیاده‌سازی استراتژی در عمل

کتاب جاری‌سازی استراتژی، راهنمای گام‌به‌گام پیاده‌سازی استراتژی در عمل نوشته  دکتر مجتبی لشکربلوکی است که انتشارات آریاناقلم آن را منتشرنموده است بررسی موضوع کتاب: بسیاری از ما شاهد استراتژیهایی بوده‌ایم که هیچگاه پیاده نشده‌اند و یا در کشاکش رویارویی با ناهمواری های داخلی و محیطی از پیشروی باز مانـده‌اند. این شرایـط برای هیچکس مطلوب نیست ولی به هرصورت اتفاق افتاده و هنوز هم میافتد، چرا؟ زیرا جاری‌سازی استراتژی دنیایی پیچیده و بزرگ است که باید آن را به خوبی دنیای برنامه‌ریزی استراتژیک شناخت در این کتاب برآنیم تا حتی‌المقدور متدولوژی‌ای کامل، ساختیافته و کاربردی ارایه شود. این الگو همانند یک نقشه راهنما، در هر مقطع از سیر حرکت استراتژیک، ضرورت‏‌های اصلی را آشکار ساخته و اولویت‌های مدیریتی و راهبری را در کانون توجه قرار می‌دهد.

more_vert کتاب نقشه استراتژی؛ تبدیل دارایی های نامشهود به پیامدهای مشهود

ادامه مطلب

closeکتاب نقشه استراتژی؛ تبدیل دارایی های نامشهود به پیامدهای مشهود

کتاب نقشه استراتژی؛ تبدیل دارایی های نامشهود به پیامدهای مشهور اثر نویسندگان: دیوید نورتون و رابرت کاپلان است که مترجمان این کتاب حسین اکبری، مسعود سلطانی و امیر ملکی هستند عنوان انگلیسی این کتاب Strategy maps: converting intangible assets into tangible outcomes  می باشد موضوعات مهم کتاب برنامه‌ریزی استراتژیک و داشتن نگاهی استراتژیک در پیشبرد اهداف سازمان از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. سازمان‌ها در اتخاذ رویکرد استراتژیک با دو چالش اساسی مواجه هستند: اول، تدوین استراتژی‌های سازمان و دوم، تحقق و ارزیابی اهداف و برنامه تدوین شده. رویکرد کارت امتیازی متوازن با هدف پاسخگویی به این چالش‏‌ها توسط رابرت کاپلان و دیوید نورتون در سال 1996 ارایه شد وکارت امتیازی متوازن به عنوان یک سیستم اندازه‌گیری عملکرد معرفی شد و تا حدودی نیز در مورد عملیاتی کردن استراتژی در چارچوب کارت امتیازی متوازن بحث شد. هدف آن‌ها این بود که نه تنها راه‏‌حلی برای مسئلة اندازه‌گیری جامع عملکرد سازمان‏‌ها ارایه دهند، بلکه تبدیل برنامه‌های استراتژی به برنامه‌های عملیاتی و مدیریت برنامه‌های عملیاتی و کنترل پیشرفت آن در جهت پیاده‌سازی استراتژی را راه‌گشایی کنند.

more_vert کتاب برنامه‌ریزی استراتژیک در سازمان‌های دولتی، عمومی و غیرانتفاعی

ادامه مطلب

closeکتاب برنامه‌ریزی استراتژیک در سازمان‌های دولتی، عمومی و غیرانتفاعی

کتاب برنامه‌ریزی استراتژیک در سازمان‌های دولتی، عمومی و غیرانتفاعی نوشته  جان ام. برایسون است که توسط مهدی خادمی گراشی و قربان برارنیا ترجمه شده است عنوان انگلیسی این کتاب Strategic Planning for Public and Nonprofit Organizations: A Guide to Strengthening and Sustaining Organizational Achievement  است در باره موضوع کتاب : امروزه تحولات روزافزونی در محیط موسسات دولتی و سازمان‌های غیرانتفاعی رخ می‌دهد. خصوصی‌سازی، واگذاری تصدی‌ها، استفاده از فناوری اطلاعات، دولت الکترونیک، تغییر سیاست‌ها و اولویت‌های دولتی، محدودیت‌های مالیاتی، تحریم‌های بین‌المللی و … بخش کوچکی از این تحولات هستند. این تغییرات سریع، بیش از گذشته رویکرد استراتژیک در این سازمان‌ها را ضروری ساخته است. اما طبیعی است که طرح‌ریزی استراتژی در این نوع سازمان‌ها تفاوت‌های بسیاری با سازمان‌های انتفاعی دارد. «جان ام. برایسون»- نویسنده کتاب حاضر- را می‌توان بزرگترین محقق و متفکر در حوزه طرح‌ریزی استراتژی برای سازمان‌های دولتی و غیرانتفاعی دانست. برایسون در این کتاب ضمن تشریح لزوم تفکر، عمل و یادگیری استراتژیک برای این نوع سازمان‌ها، مدلی 10 مرحله‌ای را توصیف می‌کند که راهنمای موثری برای مدیریت استراتژیک در این سازمان‌ها است.

more_vert کتاب مدیریت استراتژیک فناوری اطلاعات

ادامه مطلب

closeکتاب مدیریت استراتژیک فناوری اطلاعات

کتاب مدیریت استراتژیک فناوری اطلاعات اثر انگ کی. چو و پیتر یوتسشاک، یکی از دورس اختصاصی رشته­‌های فناوری اطلاعات و مدیریت است. کتاب حاضر توسط شورای عالی برنامه­‌ریزی وزارت علوم و دانشگاه پیام­ نور به عنوان منبع درس مدیریت استراتژیک فن­اوری­ اطلاعات معرفی گردید. این ترجمه شامل کل کتاب مدیریت استراتژیک فناوری اطلاعات (Information Technology Strategy And Managment) نیست، بلکه فصل­‌های 1 تا 7 را در بردارد که در مقطع کارشناسی تدریس می­‌شود. در این فصل‌­ها مباحثی از قبیل تئوری­‌ها و مدل‌­های شرکت­‌های تجاری، اصول مدیریت استراتژیک، تنظیم استراتژی ارزش IT و تحلیل سازمانی، عوامل موفقیت در استراتژی IT، تنظیم استراتژیک برای ایجاد ارزش تجاری، شرکت‌­ها و معماری­‌های تکنولوژی و برنامه‌­های استراتژیک (طراحی و اجرا) را مورد بررسی قرار می­‌دهد. فهرست مطالبفصل اول: تئوری‌ها و مدل‌‌های شرکت‌های تجاریفصل دوم: اصول مدیریت استراتژیکفصل سوم: تنظیم استراتژی، ارزش IT و تحلیل سازمانیفصل چهارم: عوامل مهم موفقیت در استراتژی ITفصل پنجم: تنظیم استراتژیک برای ایجاد ارزش تجاریفصل ششم: شرکت و معماری‌های تکنولوژیفصل هفتم: برنامه‌های استراتژیک: طراحی و اجرا

more_vert کتاب برنامه ریزی استراتژیک مبتنی بر سناریو

ادامه مطلب

closeکتاب برنامه ریزی استراتژیک مبتنی بر سناریو

در دنیایی با عدم اطمینان فزاینده که با ویژگی پیچیدگی و بی‌ثباتی شناخته می‌شود، مدیران باید در فرایندهای استراتژی خود منعطف‌تر باشند. چارچوب‌های سنتی مدیریت استراتژیک در فراهم ساختن پاسخ‌های کافی در این بستر ناموفق بوده‌اند. راه‌حل ما «برنامه‌ریزی استراتژیک مبتنی بر سناریو» است، چارچوبی برای مدیریت استراتژیک در دنیایی نامطمئن. در این فصل، این رویکرد را معرفی می‌کنیم و ساختار کتاب را مطرح می‌کنیم. با توجه به این چالش‌ها، مدیران استراتژیک در محیط امروزی کسب‌وکار باید پاسخ‌هایی را برای دو پرسش کلیدی بیابند: 1- چگونه می‌توانیم بی‎ثباتی، پیچیدگی و عدم اطمینانی را که امروزه در بسیاری از صنایع مشاهده می‌کنیم درون برنامه‌ریزی استراتژیک تلفیق کنیم؟ 2- چگونه می‌توانیم استراتژی‌ها را منعطف‌تر و سازگارتر با محیط‌های متغیر سازیم؟ این کتاب تلاشی است برای پاسخ دادن به این پرسش‌ها. در قلب این کتاب معرفی آنچه که ما «برنامه‌ریزی استراتژیک مبتنی بر سناریو» می‌نامیم نهفته است، چارچوبی روشمند برای ایجاد استراتژی‌ها در دنیایی نامطمئن. برنامه‌ریزی سناریو در دهه 1970 در شرکت نفت شل آغاز شد (وک، 1985). این نوع برنامه‌ریزی متفاوت از چارچوب‌های اولیه استراتژی است چون، با در نظر گرفتن بی‌ثباتی و پیچیدگی، عدم اطمینان را با فرایند استراتژی در هم می‌آمیزد. به‌ویژه، تحولات آتیِ ممکنِ گوناگون را تجزیه‌وتحلیل می‌کند و عواملی را هم از صنعت تحت بررسی و هم محیط عمومی درون چارچوب تلفیق می‌کند. افزون بر آن، به‌واسطه تدوین گزینه‌های استراتژیک مختلف، نوعی انعطاف‌پذیری فراهم می‌کند که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا با بی‌ثباتی در محیط انطباق یابند. بااین‌همه، معایب بیشتر رویکردهای برنامه‌ریزی سناریو- مثلاً رویکردهای فن در هایدن (2005) یا شومیکر (1995)- آن است که کاربرد آن‌ها در عمل پیچیده است. درواقع، میزان زمان و تلاش موردنیاز بسیاری از شرکت را از خود می‌رانند. این جایی است که رویکرد جدید ما به برنامه‌ریزی استراتژیک مبتنی بر سناریو وارد می‌شود. مزیت اصلی آن در سادگی کاربرد آن به لطف طراحی ابزارمحور آن نهفته است. این رویکرد به‌عنوان بخشی از یک پروژه مشترک میان مشاوران استراتژی رولاند برگر و دانشکده مدیریت HHL لایپزیگ برای یافتن راه‌هایی برای استفاده بهتر از برنامه‌ریزی سناریو در شرکت‌ها توسعه یافت. فهرست مطالبفصل 1: دیباچهدنیایی نامطمئنبرنامه‌ریزی استراتژیک مبتنی بر سناریوهدف این کتابفصل 2: چالش‌های مدیریت استراتژیک در قرن بیست و یکمعوامل تعیین‌کننده عدم اطمینان محیطیبی‌ثباتیپیچیدگیابهامتکامل تدریجی برنامه‌ریزی استراتژیکفنونی برای پیش‌بینی آیندهنتیجه‌گیریفصل 3: برنامه‌ریزی استراتژیک مبتنی بر سناریو: رویکردی جدید برای مقابله با عدم اطمینانمقدمهبرنامه‌ریزی سناریو- مبنایی برای برنامه‌ریزی استراتژیک مدرنطراحی یک رویکرد سناریومحور به برنامه‌ریزی استراتژیکنتیجه‌گیریفصل 4: شش ابزار برای برنامه‌ریزی سناریو و کاربرد آن‌هامعرفی ابزارهای یک و دو: چک‌لیست قاب‌بندی و بازخورد 360 درجه ذی‌نفعانچک‌لیست قاب‌بندیبازخورد 360 درجه ذی‌نفعانبه‌کارگیری چارچوب‌های یک و دو: چک‌لیست قاب‌بندی و بازخورد 360 درجه ذی‌نفعان در صنعت هواپیمایی اروپاچک‌لیست قاب‌بندیبازخورد 360 درجه ذی‌نفعانمعرفی ابزارهای سه و چهار: شبکه تأثیرگذاری/ عدم اطمینان و ماتریس سناریوشبکه تأثیرگذاری/عدم اطمینانتشریح شبکه تأثیرگذاری/ عدم اطمینانماتریس سناریوبه‌کارگیری چارچوب‌های سه و چهار: شبکه تأثیرگذاری/ عدم اطمینان و ماتریس سناریو در صنعت هواپیمایی اروپاشبکه تأثیرگذاری/ عدم اطمینانماتریس سناریومعرفی ابزارهای پنج و شش: دستورالعمل استراتژی و اتاق فرمان نظارتدستورالعمل استراتژیاتاق فرمان سناریوبه‌کارگیری چارچوب‌های پنج و شش: دستورالعمل استراتژی و اتاق فرمان سناریو در صنعت هواپیمایی اروپااتاق فرمان سناریوفصل 5: برنامه‌ریزی استراتژیک مبتنی بر سناریواستفاده از برنامه‌ریزی سناریو برای شناسایی فرصت‌ها در یک صنعت چندبخشیمقدمهچالش‌ها و اهدافروش کار/رویکردشناسایی فرصت‌ها و ساختن مواردبهترین شیوه‌های عملینتیجه‌گیریفصل 6: مزایای برنامه‌ریزی مبتنی بر سناریو (1)چگونه برنامه‌ریزی استراتژیک مبتنی بر سناریو بر رفتار مدیران تأثیر می‌گذاردمقدمهجامعیت و سرعت تصمیم‌گیریسوگیری‌های شناختیمدلی یکپارچه از کیفیت تصمیم‌گیریبرنامه‌ریزی استراتژیک مبتنی بر سناریونتیجه‌گیریفصل 7: مزایای برنامه‌ریزی مبتنی بر سناریو (2)مقدمهانعطاف‌پذیری استراتژیک- گشودن در به روی تغییر استراتژیکموانع انعطاف‌پذیری استراتژیککاربرد عملیبرنامه‌ریزی مبتنی بر سناریو به‌مثابه ابزاری برای ایجاد انعطاف‌پذیری استراتژیکفصل 8: نتیجه‌گیری - مدیریت خوب و برنامه‌ریزی مبتنی بر سناریوچالش‌های امروزی مدیریت خوبچگونه برنامه‌ریزی مبتنی بر سناریو در مواقع عدم اطمینان از مدیریت خوب حمایت می‌کنددرباره ویراستاران و نویسندگانویراستاراننویسندگان

more_vert کتاب مدیریت استراتژیک

ادامه مطلب

closeکتاب مدیریت استراتژیک

مدیریت استراتژیک فرایندی است سازمانی برای تعریف راهبرد سازمان و تصمیم گیری برای چگونگی یافتن منابع مورد نیاز برای رسیدن به مقصود استراتژی، صورت می‌گیرد. این فرایند افراد و منابع را نیز شامل می‌شود. برای آنکه سازمان بداند به کجا خواهد رفت باید بداند اکنون دقیقاً کجا قرار گرفته است. پس از آن باید آنچه می‌خواهد باشد را به درستی تعریف کرده و چگونگی رسیدن به آن جایگاه را مشخص کند. مستندات حاصل از این فرایند را برنامهٔ راهبردی سازمان می‌نامند. فهرست مطالبکلیاتی در خصوص مفاهیم مدیریت ماهیت مدیریت استراتژیک استراتژی ها در حوزه عمل رسالت سازمان بررسی عوامل خارجی بررسی عوامل داخلی بررسی، انتخاب و اجرای استراتژیک ارزیابی و کنترل استراتژی برنامه ریزی منابع بنگاه مدیریت موجودی کالا چهارچوب تحلیلی جهت تهیه سند راهبردی (تدوین استراتژی) سازمان های یاد گیرنده (دانش محور) فرهنگ سازمان منابع

more_vert کتاب استراتژی رسیدن به استراتژی

ادامه مطلب

closeکتاب استراتژی رسیدن به استراتژی

کتاب استراتژی رسیدن به استراتژی نوشته مارتین ریوز، نات هانس و جانمجایا سینها است که  سید حسین جلالی کتاب را  ترجمه و انتشارات آریاناقلم آن را منتشرنموده است عنوان انگلیسی کتاب Strategic Market Management, 10th Edition  می باشد بررسی موضوع کتاب: تصور می‌کنید استراتژی موفقی دارید، اما آیا واقعاً اینگونه است؟ معمولاً ایده‌ها و برنامه‌های زیادی برای رسیدن به استراتژی در ذهن یا روی کاغذ دارید، اما بسیاری از این ایده‌ها و اقدامات با هم در تضادند. برای دستیابی به استراتژی مناسب باید بزرگ باشید یا سریع؟ باید اقیانوس آبی خلق کنید یا انطباقی عمل کنید؟ باید به دنبال بازی برد باشید یا دستیابی به مزیت رقابتی پایدار را از ذهنتان پاک کنید؟ در محیط کسب‌وکاری که هرروز با سرعت بیشتری تغییر می‌کند و پیچیده‌تر و نامطمئن‌تر می‌شود، هیچگاه انتخاب رویکرد مناسب به استراتژی تا این اندازه مهم یا دشوار نبوده است. ریوز، هانِس و سینها از گروه مشاورۀ بوستون در این کتاب روش آزمایش‌شده‌ای برای تصمیم‌گیری دربارۀ رویکرد بهینه به استراتژی پیشنهاد می‌دهند.

more_vert کتاب مدیریت استراتژیک پیشرفته، هنر رقصیدن با استراتژی

ادامه مطلب

closeکتاب مدیریت استراتژیک پیشرفته، هنر رقصیدن با استراتژی

کتاب مدیریت استراتژیک پیشرفته، هنر رقصیدن با استراتژی نوشته مجتبی لشکر بلوکی است که  انتشارات آریاناقلم آن را منتشرنموده است بررسی موضوع کتاب: اگر از مفاهیم، مدل‌ها و ابزارهای دانش مدیریت استراتژیک استفاده کنیم اما تاثیری بر سرنوشت و آینده سازمان،کشور یا فرد نداشته باشیم، این کار مدیریت یا برنامه ریزی استراتژیک نیست. این کتاب به شما کمک می‌کند رویکردی را برگزینید که در دنیای واقعی و در زمان واقعی در مسائل واقعی وارد شوید و با تصمیمات و اقدامات استراتژیکی که اخذ و طراحی می‌کنید، موفقیت بیشتری به دست آورید. آموزه‌های این کتاب علاوه بر راهبری استراتژیک سازمان‌ها، برای زندگی شخص و کشورداری نیز مفید است.

more_vert کتاب برنامه‌ریزی استراتژیک و مدیریت عملکرد ORISE

ادامه مطلب

closeکتاب برنامه‌ریزی استراتژیک و مدیریت عملکرد ORISE

در کتاب برنامه‌ریزی استراتژیک و مدیریت عملکرد ORISE، تالیف محسن لاسمی، رویکردی نو در توانمندسازی سازمان با بهره‌برداری از ابزارهای نوین برنامه‌ریزی و توسعه بهبود عملکرد را خواهید خواند. بقا و تداوم سازمان‌ها و همچنین توسعه آن‌ها نیازمند درک به هنگام فرصت‌های محیطی و تغییرات در قواعد بازی است. سازمان‌هایی که توان درک قواعد جدید بازی را دارند، شانس بیشتری برای بهره‌مندی از فرصت‌ها می‌یابند. فن‌آوری‌های جدید، نگرش‌های نو و روش‌های نوین همه می‌توانند قواعد موجود را دگرگون ساخته و شرایطی کاملاً نوین برای بازی بیافرینند. چرخش به‌موقع در استراتژی‌ها (راهبردها)، کاری است که سازمان‌های پویا انجام می‌دهند و ادامه استراتژی‌های موجود و به عبارتی دل بستن به کامیابی‌های گذشته، از ویژگی‌های سازمان‌هایی است که تمایلی به حرکت به‌سوی پویایی و توسعه ندارند و این رویکرد می‌تواند خود عامل توقف حرکت این سازمان‌ها در رقابت با سازمان‌های همکار باشد. تشخیص به‌موقع ضرورت و جهت چرخش، کاری بسیار دشوار است و نیازمند توسعه ظرفیت تفکر استراتژیک و درک درست مفهوم استراتژی و چگونگی ایجاد و اجرای آن است. درباره استراتژی، ارزیابی عملکرد، برنامه‌ریزی استراتژیک، مدیریت عملکرد و مفاهیمی نزدیک به موضوعات موردنظر، کتاب‌ها و مقاله‌های فراوانی منتشر شده است. با بررسی محتوایی در بین این نوشته‌ها فقط سهم اندکی به طرح دیدگاهی نو دراین‌باره و تشریح مفهومی آن اختصاص‌ یافته است. از آنجایی‌ که این موضوعات مانند بسیاری از مفاهیم مدیریت به کشور وارد شده است، بیشتر دانش آن در قالب تکنیک‌ها، روش‌ها و فرآیندهای به‌کارگیری، رواج یافته و کمتر به مفهوم و فلسفه کاربردی آن پرداخته‌ شده است. کتاب برنامه‌ریزی استراتژیک و مدیریت عملکرد ORISE، از جمله منابعی است که برخورد نوینی با مفهوم استراتژی، برنامه‌ریزی استراتژیک و مدیریت عملکرد و رویکردهای کاربردی آن در قالب یک تألیف ارزشمند دارد. تألیفی که با گذر از یک مدت‌زمان کوتاه با توجه به نوآوری‌های موجود در آن توانست به‌عنوان تنها نسخه تألیف در زمینه برنامه‌ریزی استراتژیک و مدیریت عملکرد ORISE به‌عنوان شیوه‌ای نوین با استقبال مخاطبین محترم در مراکز پژوهشی و مطالعات راهبردی در مجموعه‌های مختلف تولیدی، صنعتی و خدماتی کشور مواجه شود. استقبالی که با توجه به درج خبر انتشار ویراست اول این کتاب توسط برخی خبرگزاری‌ها توانست موجبات توجه برخی مراکز معتبر پژوهشی در خارج از کشور را به خود فراهم آورد. کتاب برنامه‌ریزی استراتژیک و مدیریت عملکرد ORISE با رویکرد بهره‌برداری از جدیدترین شیوه‌های موجود در نظام برنامه‌ریزی استراتژیک در سازمان و ترسیم برنامه‌های توسعه در کالبد توسعه فردی، توسعه‌بخشی و توسعه‌سازمانی به ابزاری اشاره می‌کند که به‌گونه‌ای تلفیقی محصول مشارکت دو نظام سرآمد برنامه‌ریزی استراتژیک و مدیریت عملکرد متدولوژی ORISEاست. در بخشی از کتاب برنامه‌ریزی استراتژیک و مدیریت عملکرد ORISE می‌خوانیم: واژه استراتژی از لغت یونانی استرات گوس یا استرات گی به معنای هنر ژنرال‌ها اقتباس‌شده است. در ارتش، استراتژی کار ژنرال‌هاست، کما اینکه در کسب‌وکار نیز وظیفه مدیران ارشد است. برای استراتژی تعاریف متعددی ذکرشده و هر یک از این تعاریف ابعادی از مفاهیم استراتژی را موردتوجه قرار داده است. بروس هندرسون صاحب‌ نظر برجسته و مؤسس گروه مشاورین بوستون استراتژی را ایجاد یک مزیت منحصربه‌فرد برای تمایز سازمان تعریف می‌کند و اساس کار را مدیریت این تمایز می‌داند. مفهوم استراتژی حداقل به 340 سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. در آن دوران، ژنرال چینی سان تزو در کتاب جاودانه خود تحت عنوان هنر جنگ اصول پیروزی درنبرد را توضیح می‌دهد و به‌ روشنی بسیاری از مفاهیم رویکرد استراتژی را بیان می‌کند، اما استراتژی به فرم امروز آن، دستاورد پس از جنگ جهانی دوم و حاصل سیر تحول برنامه‌ریزی است. آنچه تا قبل از جنگ جهانی دوم در سازمان‌ها رواج داشت برنامه‌ریزی سالیانه و یا بودجه‌ریزی بوده است که طی آن هزینه‌ها و درآمدها، مورد پیش‌بینی و برآورد قرار می‌گیرد. پس از جنگ جهانی دوم، پیشرفت تکنولوژی و توسعه ارتباطات و حمل‌ونقل هوایی، تحرک بیشتری را در کسب‌وکار ایجاد کرد و برنامه‌ریزی در افق بلندتری را ضروری ساخت. برنامه‌ریزی بلندمدت که طی آن عملیات سازمان در یک افق 3 تا 5 ساله برنامه‌ریزی می‌شد دستاورد این دوران است. در اوایل دهه 1960 وزارت دفاع آمریکا تصمیم گرفت تا تجربیات زیادی که از تصمیم‌گیری‌های استراتژیک جنگ جهانی دوم حاصل‌شده بود را تدوین کند و با این اقدام مبانی برنامه‌ریزی استراتژیک پایه‌گذاری شد. دو سال بعد آلفرد چندلر، استاد دانشگاه هاروارد این مفاهیم را به دنیای کسب‌وکار وارد کرد و به دنبال او کنت آندرز در سال 1965 طی مقاله‌ای استراتژی کسب‌وکار را بر مبنای افکار و نظریات چندلر مطرح ساخت. هدف از برنامه‌ریزی درازمدت، بیشتر کنترل عملیات است درحالی‌که برنامه‌ریزی استراتژیک، تغییر فعالیت‌ها برای حداکثر استفاده از فرصت‌های محیطی را دنبال می‌کند. در رویکرد استراتژی یک اصل قوی و بدون تغییر وجود دارد و آن تمرکز است. اگر بخواهیم در همه کارها قوی باشیم، در هیچ کاری قوی نخواهیم بود. این اصل ناشی از محیط رقابتی و محدودیت منابع است. اصولاً استراتژی زاییده این دو عامل است. بدون رقابت، استراتژی امری بی‌معناست و هرکجا محیط رقابتی باشد این رویکرد کارساز است. فهرست مطالبسخن ناشرپیش گفتاربخش اول: مبانی و مفاهیم مدیریت راهبردی (استراتژیک)فصل یک: تدوین سیاست‌های برنامه پنج‌ساله و چشم‌انداز سازمانفصل دو: برنامه‌های راهبردی (استراتژیک)بخش دوم: مدیریت عملکرد فرد، تیم و سازمانفصل یک: مدیریت عملکرد فرد، تیم و سازمانفصل دو: مدیریت عملکرد ORISEبخش سوم: برنامه‌ریزی استراتژیک و مدیریت عملکرد ORISEفصل یک: برنامه‌ریزی استراتژیک و مدیریت عملکرد ORISEفصل دو: گام‌های اجرایی برنامه‌ریزی استراتژیک و مدیریت عملکرد ORISEبخش چهارم: برنامه‌ریزی استراتژیک و مدیریت عملکرد ORISE و ترسیم نقشه راه تحول در سازمانبخش چهارم: برنامه‌ریزی استراتژیک و مدیریت عملکرد ORISE و ترسیم نقشه راه تحول در سازمانبخش پنجم: مراحل و نحوه استقرار سامانه جامع برنامه‌ریزی استراتژیک و مدیریت عملکرد ORISEبخش پنجم: مراحل و نحوه استقرار سامانه جامع برنامه‌ریزی استراتژیک و مدیریت عملکرد ORISEبخش ششم: سامانه جامع برنامه‌ریزی استراتژیک و مدیریت عملکرد ORISE در یک جامعه نمونه (صنعت بانکداری)فصل یک: تحلیل فاصله سیستم بانکی با رویکردهای تحول در جامعه جهانی و نقش زیرساختی مدلفصل دو: آموزش و نقش آن در توسعه فعالیت‌های دانش بنیان در صنعت بانکداریمراجع

more_vert کتاب راهبردهای منابع انسانی

ادامه مطلب

closeکتاب راهبردهای منابع انسانی

کتاب راهبردهای منابع انسانی نوشته‌ی میر مهرداد پیدایی و حجت عزیزلو، ضمن ارائه مبانی علمی و عملیاتی برنامه‌ریزی استراتژیک منابع انسانی، نحوه ارزیابی وضع موجود و وضع مطلوب فرایندها و ویژگی‌های منابع انسانی را شرح داده و با بیان تجارب شرکت‌های متعدد داخلی و خارجی، به نحوه تدوین سند راهبردی منابع انسانی پرداخته است. چالشی که امروزه در مدیریت منابع‌ انسانی مطرح شده و پاسخ‌گویی به آن را در شکل دهی به نقش‌های نوین در حال تعریف برای این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار ساخته است؛ چگونگی ایجاد هماهنگی، یکپارچگی و انسجام بین زیر سیستم‌های منابع‌ انسانی از یک طرف و برقراری هماهنگی و انسجام بین سیستم منابع‌ انسانی با سایر سیستم‌های عملیاتی سازمان از طرفی دیگر است. در شرایطی که تعدد نقش‌ها، وظایف و کارکرد‌ها، ضرورت توجه به کانون هماهنگی را سوای سطح عملیاتی و اجرایی نشان می‌‌دهد، چاره کار را می‌توان در مدیریت استراتژیک منابع‌ انسانی دنبال کرد. با توجه به این که امروزه سرمایه‌ انسانی ارزشمند‌ترین عامل تولید و سرمایه هر سازمان است، یکی از اساسی‌ترین برنامه‌ریزی‌های سازمانی، برنامه‌ریزی منابع‌ انسانی خواهد بود. اساسی‌ترین عامل برای داشتن برنامه‌ریزی منابع‌ انسانی، برنامه‌ریزی جهت رسیدن به نیازهای مهارتی، آموزشی و در آخر بهسازی منابع‌ انسانی است. مؤثرترین راه دستیابی به مزیت رقابتی در شرایط کنونی علاوه بر جذب درست نیرو، کارآمدتر کردن کارکنان سازمان‌ها از راه بهبود و بهسازی آنان است. آنچه که در راستای توسعه منابع‌ انسانی اهمیت دارد این است که پیشرفت منابع‌ انسانی فقط با آموزش‌های فنی و تخصصی به دست نمی‌آید بلکه باید از روش‌های متعدد به توسعه سرمایه‌های انسانی اقدام نمود که از جمله اصلی‌ترین آن‌ها برنامه‌ریزی استراتژیک منابع‌ انسانی است. منابع‌ انسانی، منبعی استراتژیک برای سازمان‌ها به شمار می‌آید، جزء مهم و جدا نشدنی مباحث برنامه‌ریزی استراتژیک است و بیش‌تر برنامه‌ریزی‌های سازمانی و منابع‌ انسانی ماهیت راهبردی دارند. از اصلی‌ترین عواملی که باعث نگرش جدید در برنامه‌ریزی استراتژیک منابع‌ انسانی می‌شود روند تغییرات و دگرگونی‌های تکنولوژیک، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در محیط داخلی و خارجی سازمان‌ها است که همواره با آن رو به رو هستند. اگر سازمان‌ها بخواهند هم جهت با این تغییرات باشند بایستی دیدی جامع و راهبردی داشته و الزامات متفاوتی را مدنظر قرار دهند. در عصر حاضر، اساسی‌ترین منبع رقابتی سازمان‌ها، منابع‌ انسانی کارآمد یا کارکنان دانشی هستند. میر مهرداد پیدایی در این کتاب به دنبال معرفی روشی است تا ابتدا بتوان چالش‌ها و پیشرانه‌های داخلی و بیرونی سازمان‌ها را شناسایی کرده و سپس به دنبال اصلاح نقاطی در سازمان رفت که می‌تواند پاشنه آشیل سازمان بوده و اصلاح آن به ما کمک کند. در بخشی از کتاب راهبردهای منابع انسانی می‌خوانیم: استراتژی بازاریابی به عنوان بیانیه‌ای که تعیین کننده مسیر حرکت سازمان در دست‌یابی به هدف‌های بازاریابی است، تعریف شده است (کاتلر و آرمسترانگ، 1380). این استراتژی مجموعه تصمیمات و فعالیت‌های به هم پیوسته‌ای را مورد توجه قرار می‌دهد که به واحد تجاری در تحقق اهداف بازاریابی و ارزش‌های مورد انتظار مشتریان کمک می‌کند (اعرابی و رضوانی، 1387). به اعتقاد هامبریک و همکارانش (1996)، استراتژی بازاریابی شامل اتخاذ تصمیمات بلندمدت و تخصیص منابع لازم برای توسعه محصول در حوزه‌های تدوین اهداف بازار، انتخاب بازار هدف، قیمت‌گذاری، بسته‌بندی، تبلیغات و توزیع می‌باشد (جعفرنژاد و مختار‌زاده، 1386). سازمان‌های مختلف بر اساس ترکیب‌های گوناگون از آمیزه‌های بازاریابی، استراتژی‌های متفاوتی تدوین می‌کنند که این استراتژی‌ها معمولاً زیر‌مجموعه استراتژی‌های کلانی چون استراتژی قیمت‌گذاری، استراتژی توزیع کالا، استراتژی تبلیغات و استراتژی محصول است. در واقع، استراتژی بازاریابی، روش‌های تحقّق هدف‌های بازاریابی را مشخص می‌کند و عناصری چون محصول، مشتری، قیمت، توزیع، ترفیع، پیام‌های کلیدی، ارتباط با مشتری و ابزارهای تبلیغات را دربرمی‌گیرد (ساکرای، نیجر و هانسون، 2007). تمرکز اصلی استراتژی‌ بازاریابی بر روی تخصیص مناسب و هماهنگ نمودنِ منابع و فعالیت‌های بازاریابی به منظور تأمین هدف‌های شرکت از حیث یک محصول/ بازار خاص می‌باشد. بنابراین، مسأله حیاتی مربوط به قلمروی استراتژی‌ بازاریابی، عبارت است از تعیین بازار (های) هدف خاص برای یک خانوادۀ محصول یا یک محصول خاص. سپس، شرکت‌ها از طریق طراحی و اجرای برنامۀ مناسب عناصر آمیخته بازاریابی (اساساً چهار آمیخته محصول، قیمت، توزیع و ترویج) طبق نیازها و خواسته‌های مشتریان بالقوه در آن بازار هدف، به دنبال کسب مزیت رقابتی و ایجاد هم‌افزایی می‌باشند (واکر و همکاران، 1386).

more_vert کتاب برنامه‌ریزی کسب و کار

ادامه مطلب

closeکتاب برنامه‌ریزی کسب و کار

کتاب برنامه‌ریزی کسب و کار به قلم نیل راسل جونز، به شما در مورد نگارش برنامه‌ریزی کسب و کار کمک می‌کند و توضیح می‌دهد که چگونه می‌توانید مفاهیم مورد نیاز را در قالب برنامه‌ریزی کوتاه مدت مطرح نمایید. یکی از ویژگی‌های هر زندگی که باید در همه مراحل، از خانه تا محل کار انجام شود برنامه‌ریزی است. بدون داشتن برنامه‌ریزی زندگی شما دچار بی‌نظمی و آشفتگی خواهد شد. برنامه‌ها بسیار متفاوت هستند. بعضی ممکن است بسیار مفید و بعضی هم موجب اتلاف زمان باشند. بارها از افراد خواسته شده که طرحی را بدون راهنمایی از دیگران آماده‌سازی کنند و در اکثر موارد نتیجه کار دور از انتظار می‌شود. نیل راسل جونز (Neil Russell-Jones) در کتاب برنامه‌ریزی کسب و کار (The business planning pocketbook) به شما کمک خواهد کرد تا در جهت تهیه برنامه برای اداره یا واحد تجاری‌ای که در آن هستید، جزئیات را بشناسید و بتوانید بهترین برنامه‌ریزی را داشته باشید. در همه سازمان‌ها برنامه‌ریزی انجام می‌شود هم در سازمان‌های رسمی و هم غیر رسمی. این برنامه‌ریزی‌ها در سطوح مختلفی صورت می‌گیرد که اکثر آن ‌ها توسط مدیریت سطح متوسط در سازمان‌های بزرگ‌تر و افرادی که خودشان شغلشان را اداره می‌کنند پایه‌گذاری می‌کنند. جزئیات این کتاب در مورد مواردی که شما نیاز به آن دارید باعث ایجاد یک برنامه‌ریزی مفید می‌شود. همچنین جنبه‌های تمرینی و تئوری را شامل می‌شود. برنامه‌ریزی اولیه با توجه به هر نوع موقعیتی که دارید اساسا یکی است و هنگام گسترش این برنامه‌ریزی فقط شکل و سبک پیش رفتن آن متفاوت می‌شود. در واقع ممکن است نتایجی که از روند برنامه‌ریزی و موضوع بدست می‌آورید متفاوت باشد اما در طرح‌های اصولی اولیه همه یکسان هستند. در بخشی از کتاب برنامه‌ریزی کسب و کار می‌خوانیم: سبک‌های برنامه‌ریزی برنامه غیررسمیاین برنامه‌ریزی معمولا در سازمان‌های کوچک و متوسط‌تر یافت می‌شود. به عنوان مثال جایی که مدیر بخواهد مقصد و اهداف سال آتی را مشاهده و در مورد آن بحث کند و اغلب در سازمان‌های کارآفرین موفق مشاهده شده است. از مزایای کلیدی این است که برنامه‌ی تمرین اتلاف وقت نیست و بسیار انعطاف‌پذیر است. با این وجود، مشکلات زمانی بروز پیدا می‌کنند که محیط تجاری بیشتر پیچیده شود و ثابت شود و این نوع از برنامه‌ریزی برای کنترل و سنجش کافی نیست. این مسئله می‌تواند اغلب نتایج را برای شرکت‌های مشکل‌دار فراهم آورد. مگر اینکه به صورت آهسته و متوالی و بانظم در متددهی به برنامه در مراحل بعدی به پیش رود. سبک‌های برنامه‌ریزی مبنای عددیاحتمالا رایج‌ترین سبک می‌باشد و ممکن است در رابطه با روشی دیگر استفاده شود. با تمرکز در داده‌های کمی و نه کیفی احساس راحتی خوبی به افراد می‌دهد و به نظر می‌رسد قطعی‌تر است. این سبک به آسانی جریان نقدینگی را تحلیل می‌کند تا بخواهد در مورد تولیدات صحبتی به میان آورد. این تحلیل جزئی است نه کلی. یکی از انتقادات وارد این است که این برنامه‌ریزی صرفا بر ورود وجه نقد استوار است و نادیده گرفتن جنبه‌های دیگر و این که به عدم استفاده از چشم انداز منجر شده است. تمام برنامه‌های شامل یک عنصر از تجزیه و تحلیل عددی است، اما با تکیه صرف بر اعداد تا حد زیاد، این برنامه بی‌اعتبار شده است و چشم انداز وسیع تر است که معمولا از بین می‌رود. فهرست مطالب مقدمهتعاریفشرکت‌ها و برنامه‌ریزی کسب و کارچشم اندازاستراتژیبرنامهتئوری برنامه‌ریزیبرنامه‌ریزی چیستچرا برنامه‌ریزیاجزا اصلی برنامه‌ریزیهشت سبک برنامه‌ریزیفرآیند برنامه‌ریزیهفت مرحله از فرآیند برنامه‌ریزیبرنامه‌ریزی عملیساختار دهیمثال شرکتبرقراری ارتباطبرنامه‌ریزی احتمالیسازماندهی برنامه‌ریزیچرخه برنامه‌ریزینمودار زمانیمدیریت بحراننکاتخلاصه

more_vert کتاب راهبردهای منابع انسانی

ادامه مطلب

closeکتاب راهبردهای منابع انسانی

کتاب راهبردهای منابع انسانی نوشته‌ی میر مهرداد پیدایی و حجت عزیزلو، ضمن ارائه مبانی علمی و عملیاتی برنامه‌ریزی استراتژیک منابع انسانی، نحوه ارزیابی وضع موجود و وضع مطلوب فرایندها و ویژگی‌های منابع انسانی را شرح داده و با بیان تجارب شرکت‌های متعدد داخلی و خارجی، به نحوه تدوین سند راهبردی منابع انسانی پرداخته است. چالشی که امروزه در مدیریت منابع‌ انسانی مطرح شده و پاسخ‌گویی به آن را در شکل دهی به نقش‌های نوین در حال تعریف برای این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار ساخته است؛ چگونگی ایجاد هماهنگی، یکپارچگی و انسجام بین زیر سیستم‌های منابع‌ انسانی از یک طرف و برقراری هماهنگی و انسجام بین سیستم منابع‌ انسانی با سایر سیستم‌های عملیاتی سازمان از طرفی دیگر است. در شرایطی که تعدد نقش‌ها، وظایف و کارکرد‌ها، ضرورت توجه به کانون هماهنگی را سوای سطح عملیاتی و اجرایی نشان می‌‌دهد، چاره کار را می‌توان در مدیریت استراتژیک منابع‌ انسانی دنبال کرد. با توجه به این که امروزه سرمایه‌ انسانی ارزشمند‌ترین عامل تولید و سرمایه هر سازمان است، یکی از اساسی‌ترین برنامه‌ریزی‌های سازمانی، برنامه‌ریزی منابع‌ انسانی خواهد بود. اساسی‌ترین عامل برای داشتن برنامه‌ریزی منابع‌ انسانی، برنامه‌ریزی جهت رسیدن به نیازهای مهارتی، آموزشی و در آخر بهسازی منابع‌ انسانی است. مؤثرترین راه دستیابی به مزیت رقابتی در شرایط کنونی علاوه بر جذب درست نیرو، کارآمدتر کردن کارکنان سازمان‌ها از راه بهبود و بهسازی آنان است. آنچه که در راستای توسعه منابع‌ انسانی اهمیت دارد این است که پیشرفت منابع‌ انسانی فقط با آموزش‌های فنی و تخصصی به دست نمی‌آید بلکه باید از روش‌های متعدد به توسعه سرمایه‌های انسانی اقدام نمود که از جمله اصلی‌ترین آن‌ها برنامه‌ریزی استراتژیک منابع‌ انسانی است. منابع‌ انسانی، منبعی استراتژیک برای سازمان‌ها به شمار می‌آید، جزء مهم و جدا نشدنی مباحث برنامه‌ریزی استراتژیک است و بیش‌تر برنامه‌ریزی‌های سازمانی و منابع‌ انسانی ماهیت راهبردی دارند. از اصلی‌ترین عواملی که باعث نگرش جدید در برنامه‌ریزی استراتژیک منابع‌ انسانی می‌شود روند تغییرات و دگرگونی‌های تکنولوژیک، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در محیط داخلی و خارجی سازمان‌ها است که همواره با آن رو به رو هستند. اگر سازمان‌ها بخواهند هم جهت با این تغییرات باشند بایستی دیدی جامع و راهبردی داشته و الزامات متفاوتی را مدنظر قرار دهند. در عصر حاضر، اساسی‌ترین منبع رقابتی سازمان‌ها، منابع‌ انسانی کارآمد یا کارکنان دانشی هستند. میر مهرداد پیدایی در این کتاب به دنبال معرفی روشی است تا ابتدا بتوان چالش‌ها و پیشرانه‌های داخلی و بیرونی سازمان‌ها را شناسایی کرده و سپس به دنبال اصلاح نقاطی در سازمان رفت که می‌تواند پاشنه آشیل سازمان بوده و اصلاح آن به ما کمک کند. در بخشی از کتاب راهبردهای منابع انسانی می‌خوانیم: استراتژی بازاریابی به عنوان بیانیه‌ای که تعیین کننده مسیر حرکت سازمان در دست‌یابی به هدف‌های بازاریابی است، تعریف شده است (کاتلر و آرمسترانگ، 1380). این استراتژی مجموعه تصمیمات و فعالیت‌های به هم پیوسته‌ای را مورد توجه قرار می‌دهد که به واحد تجاری در تحقق اهداف بازاریابی و ارزش‌های مورد انتظار مشتریان کمک می‌کند (اعرابی و رضوانی، 1387). به اعتقاد هامبریک و همکارانش (1996)، استراتژی بازاریابی شامل اتخاذ تصمیمات بلندمدت و تخصیص منابع لازم برای توسعه محصول در حوزه‌های تدوین اهداف بازار، انتخاب بازار هدف، قیمت‌گذاری، بسته‌بندی، تبلیغات و توزیع می‌باشد (جعفرنژاد و مختار‌زاده، 1386). سازمان‌های مختلف بر اساس ترکیب‌های گوناگون از آمیزه‌های بازاریابی، استراتژی‌های متفاوتی تدوین می‌کنند که این استراتژی‌ها معمولاً زیر‌مجموعه استراتژی‌های کلانی چون استراتژی قیمت‌گذاری، استراتژی توزیع کالا، استراتژی تبلیغات و استراتژی محصول است. در واقع، استراتژی بازاریابی، روش‌های تحقّق هدف‌های بازاریابی را مشخص می‌کند و عناصری چون محصول، مشتری، قیمت، توزیع، ترفیع، پیام‌های کلیدی، ارتباط با مشتری و ابزارهای تبلیغات را دربرمی‌گیرد (ساکرای، نیجر و هانسون، 2007). تمرکز اصلی استراتژی‌ بازاریابی بر روی تخصیص مناسب و هماهنگ نمودنِ منابع و فعالیت‌های بازاریابی به منظور تأمین هدف‌های شرکت از حیث یک محصول/ بازار خاص می‌باشد. بنابراین، مسأله حیاتی مربوط به قلمروی استراتژی‌ بازاریابی، عبارت است از تعیین بازار (های) هدف خاص برای یک خانوادۀ محصول یا یک محصول خاص. سپس، شرکت‌ها از طریق طراحی و اجرای برنامۀ مناسب عناصر آمیخته بازاریابی (اساساً چهار آمیخته محصول، قیمت، توزیع و ترویج) طبق نیازها و خواسته‌های مشتریان بالقوه در آن بازار هدف، به دنبال کسب مزیت رقابتی و ایجاد هم‌افزایی می‌باشند (واکر و همکاران، 1386).

more_vert مقاله علمی و پژوهشی بودجه ریزی بر مبنای عملکرد و برنامه ریزی خطی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی بودجه ریزی بر مبنای عملکرد و برنامه ریزی خطی

مقاله علمی و پژوهشی" بودجه ریزی بر مبنای عملکرد و برنامه ریزی خطی " مقاله ای است که در28 صفحه و با 32 عنوان فهرست در مجلات معتبر علمی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به بودجه ریزی بر مبنای عملکرد ،بهینه سازی استوار،مدل ریاضی بودجه ریزی ، مدل استوار سویستر و برنامه ریزی خطی اشاره شده است. محتوای این مقاله دانشگاهی می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب اصول و مبانی استراتژی‌های مدیریت دانش

ادامه مطلب

closeکتاب اصول و مبانی استراتژی‌های مدیریت دانش

کتاب اصول و مبانی استراتژی‌های مدیریت دانش نوشته‌ی مرجان صفدری، نشان می‌دهد که مدیریت دانش جایگاه ویژه‌ای در متون و ادبیات مدیریت برای خود باز کرده و راهبردهای آن را به عنوان یکی از اصول سازمان‌های یادگیرنده مورد توجه قرار داده است. از سال 1950 رسیدن به یک سازمان رقابتی و موفق با یک برنامه‌ریزی استراتژیک و اخیرا با مدیریت استراتژیک تضمین می‌شود. یک سازمان پایدار باید بتواند با استفاده از فرصت‌ها، مقاومت در برابر تنش‌های محیطی و از بین بردن تهدیدها حرکت کند. در این میان پر رنگ کردن نقاط قوت سازمان و کمرنگ کردن نقاط ضعف‌ از الزامات یک برنامه استراتژی کاری تاثیرگذار است. در چند سال اخیر مدیریت دانش یک نقطه قوت داخلی سازمان برای بالا بردن توان رقابت و داشتن سازمان‌های فعال مورد اهمیت قرار گرفت. امروزه کارکنانی که مهارت و دانش بالایی دارند به عنوان مهم‌ترین سرمایه‌های یک سازمان با توجه به قدرت خلاقیت و نوآوری، خلق فرآیندهای سازمانی نوین، فناوری‌های جدید و توسعه محصولات و خدمات جدید، سازمان را به مزیت رقابتی پایدار هدایت خواهند کرد. تلاش‌های خلاقانه در سازمان نتیجه سرمایه‌گذاری هدفمند در فرآیند یادگیری و بالا بردن مدیریت دانش است. یکی از مشکلات سازمان‌ها اجرا و عمل به فرآیندهای مدیریت دانش است. مطالعات نشان می‌دهند که بخشی از موانع جهت اجرا، نداشتن ارتباط برنامه‌های مدیریت دانش و عوامل زیر مجموعه آن با برنامه‌ریزی‌های بزرگ و راهبردهای اصلی سازمان‌ها است. همسویی برنامه‌های مدیریت دانش با راهبردهای سازمانی، علاوه بر تضمین برای اجرای مدیریت دانش، اجرای آن را نیز آسان می‌کند و نیز مطالعات نشان داده‌اند که اجرای مدیریت دانش خود باید به عنوان یک استراتژی به شمار آید تا بتواند علاوه بر اینکه خود دارای چشم‌انداز سازمانی می‌گردد، اجرای برنامه مدیریت دانش در سازمان را با به طور منظم، مشخص کرده و در یک هم راستایی با استراتژی اصلی سازمان به هم‌افزایی دانش سازمان نیز کمک کند. زمانی، سازمان‌ها به دنبال به دست آوردن و یافتن داده و اطلاعات بودند، اما امروزه با حجم زیادی از اطلاعات و داده‌های گوناگون مواجه شدند که در بسیاری موارد اداره و بهره‌برداری صحیح از آن‌ها خود موضوعی دیگر می‌باشد. امروزه سازمان‌ها به طور روزافزونی بر پایه دانسته‌های خود از یکدیگر فاصله می‌گیرند و در واقع دانش را می‌توان بزرگترین مزیت رقابتی سازمان‌ها در عرصه اقتصاد جهانی به شمار آورد. امروزه، سرمایه ذهنی به عنوان یک نیروی قدرتمند، در حال جایگزین شدن به جای سرمایه‌های فیزیکی است. در بخشی از کتاب اصول و مبانی استراتژی‌های مدیریت دانش می‌خوانیم: از دیدگاه رابیتز مدیریت دانش، شامل همه‌ی روش‌هایی است که سازمان، دارایی‌های دانش خود را اداره می‌ کند که شامل: چگونگی جمع‌آوری، ذخیره‌سازی، انتقال، به‌ کارگیری، به روزسازی و ایجاد دانش است. سرمایه دانشی دارایی نهفته و پنهانی سازمان‌ها است که با مدیریت و اداره آن می‌توان به مزیت‌های رقابتی دست‌ یافت. در واقع دانش به‌ عنوان منبعی برای بقای سازمان‌ها ضروری است و شرط موفقیت سازمان‌ها، دستیابی به یک دانش و فهم عمیق در تمامی سطوح است. به نحوی که پیتر دراکر، راز موفقیت سازمان‌ها در قرن 21 را مدیریت دانش می‌داند. اهمیت مدیریت دانش در قرن حاضر به حدی است که تیلور آن را حرکت و جنبشی می‌داند که عصر آینده را مسخر خود خواهد ساخت. از طرف دیگر با پدیده‌ای بنام گیمیفیکیشن (یا بازی‌سازی) روبرو هستیم که طبق تعریف به آوردن مکانیک‌ها و داینامیک‌های بازی در محیط ‌های غیر بازی اطلاق می‌ شود که طبق آمار تاثیر بسزایی در یادگیری ایجاد می‌ کند. گیمیفیکیشن و مدیریت دانش دو علمی هستند که هر کدام به تنهایی تاثیرات زیادی در پیشرفت یک سازمان می‌گذارند. گیمیفیکیشن ابزاری نوظهور در سیستم‌های مدیریت دانش می‌باشد که با استفاده از مولفه‌های گیمیفیکیشنی می‌توان مشارکت کاربر، ایجاد محتوا و رضایت را افزایش داد. همچنین بر مکانیسم‌های روانی تاثیر گذاشته، رفتار و نگرش کاربر را در هنگام استفاده از سیستم‌های مدیریت دانش هدایت می‌نماید. سیستم‌های مدیریت دانش گیمیفای شده به کارکنان پلت فرمی را ارائه می‌دهد تا در آن به رقابت پرداخته، اعتماد به نفس خود را افزایش داده و به برآورده شدن نیازهای خاص خود در بالای هرم مازلو کمک می‌نماید. گیمیفیکیشن به تحقق اهداف اصلی کمک نموده، تعامل و مشارکت کارکنان با سیستم‌های مدیریت دانش را افزایش می‌دهد که به مشارکت در مطالب ارزشمند، سازمان‌دهی و بهبود آن یا کابرد آن به شیوه‌ای معنی‌دار منجر می‌گردد. فهرست مطالبپیش گفتارفصل اول: اصول و مبانی مدیریت دانشضرورت مدیریت دانشتاریخچه مدیریت دانشانواع دانشمولفه‌های کلیدی مدیریت دانشمزایای مدیریت دانشمدیریت دانشسبک‌های مدیریت دانشروش‌های مدیریت دانشزیرساخت‌ها و ابزارهای مدیریت دانشفصل دوم: مدل‌های مدیریت دانشمدل اودل و گرایسونمدل بک منمدل بکووینز و ویلیامزمدل بویستمدل پایه ساختمان دانشمدل هیسیگمدل مک الرویمدل نوناکا و تاکوچیفصل سوم: استراتژی‌های مدیریت دانشسیر تکامل پارادایم استراتژیدلایل عدم استفاده سازمان‌ها از رویکرد استراتژیکمدل‌های مختلف برنامه ریزی استراتژیکب) مدل برنامه ریزی استراتژیک پیگلز و روجرج) مدل برنامه ریزی استراتژیک فیلیپسد) مدل برنامه ریزی استراتژیک برایسونتقسیم بندی انواع استراتژی توسط دیویداستراتژی‌های یکپارچگیاستراتژی‌های یکپارچگیاستراتژی‌های متمرکزاستراتژی‌های تنوع گراییاستراتژی‌های تدافعیاستراتژی‌های عمومی مایکل پورترویژگی‌های اصلی یک استراتژی بازاریابی مؤثرچهار اصل استراتژی بازاریابیانواع استراتژی‌ها‌ی بازاریابیاستراتژی منابع انسانیاستراتژی تحقیق و توسعهسطوح مدیریت استراتژیکمنابع

more_vert کتاب استراتژی کسب و کار

ادامه مطلب

closeکتاب استراتژی کسب و کار

کتاب استراتژی کسب و کار از مجموعه کتابخانه موفقیت برایان تریسی، با ارائه‌ی بهترین، مفیدترین و مهم‌ترین ایده‌ها در مبحث استراتژی و برنامه‌ریزی استراتژیک، شما را برای دستیابی به پیروزی‌های فوق‌العاده آماده می‌کند. مهم‌ترین کار شما چیست؟ پاسخ «تفکر» است. تفکر شفاف درباره‌ی اینکه که هستید، چه می‌خواهید و چگونه می‌خواهید آینده‌ای فوق‌العاده برای کار خود رقم بزنید، مهم‌تر از هر کار دیگری است. این موضوع، استراتژی کسب و کار (Business Strategy) نام دارد. برایان تریسی (Brian Tracy)، در این کتاب به مطالب مفیدی پیرامون مبحث برنامه‌ریزی استراتژیک پرداخته است، از جمله: استراتژی حمله، روش بازگشت از آینده، 5 مرحله تدوین و اجرای استراتژی، استفاده از استراتژی توقف، خلق بازارهای جدید و ده‌ها نکته کاربردی دیگر. ما در عصر بزرگترین تغییرات تاریخ زندگی می‌کنیم. روش‌هایی که در طولانی مدت برای بعضی شرکت‌ها مفید بوده، امروزه بی‌مصرف است. شرکت‌هایی مثل «بلاک‌باستر» و «بوردرز بوکس» به دلیل تغییر محیط کسب و کار در مدت چند سال از رهبری بازار به ورشکستگی رسیدند. امروزه نوآوری در مدل‌ کسب و کار یکی از داغ‌ترین موضوعات در تعیین موفقیت یا شکست است. بر اساس نظر کارشناسان، 80 درصد شرکت‌های فعلی با مدل‌های کاری منسوخ، برای بقا و کسب موفقیت تلاش می‌کنند. فقط ببینید چه اتفاقی برای روزنامه‌ها، مجله‌ها و انواع رسانه‌های سنتی افتاده است. آن‌ها با دردسرهای جدی مواجه شده‌اند. به کمک ایده‌های این کتاب یاد می‌گیرید چطور بهتر و شفاف‌تر فکر کنید و برای آینده‌ی کسب وکارتان تصمیمات بهتری اتخاذ کنید. همزمان با مطالعه‌ی هر ایده یا دیدگاه، به ایده‌های خود درباره‌ی اقدام فوری برای کسب نتایج بهتر فکر ‌کنید. در کسب و کارتان مواردی خواهید یافت که می‌توان آن‌ها را فوراً تغییر داد یا بهبود بخشید. چه یک شرکت تک‌ نفره باشید یا یک غول بین‌المللی، وقتی خود و اطرافیان‌تان اصول استراتژی کسب و کار را تمرین کنید، خواهید دید که می‌توان فقط در عرض چند سال کارهای بیشتری را انجام داد، در حالی‌ که شرکت‌های بدون استراتژی شاید بتوانند همان کارها را در مدت پنج یا ده سال انجام ‌دهند. با تفکر و عمل استراتژیک، سودآوری و سطح رضایت خود از شرکت و شغل‌تان را افزایش می‌دهید. سطح کلی کیفیت و نفوذ در بازار افزایش می‌یابد. بیش از همه احساس می‌کنید که کنترل سرنوشت شخصی و کاری خود را در دست دارید. می‌توانید هر یک یا دو سال به پشت سر خود نگاه کنید و بگویید «این دقیقاً همان جایی است که می‌خواستیم باشیم». در بخشی از کتاب استراتژی کسب و کار می‌خوانیم: تحقیق جدیدی که توسط مدرسه مدیریت کِلاگ در دانشگاه نورث‌وسترن انجام شده، نشان می‌دهد که روش جدید «کسب مزیت رقابتی» تمرکز بر چیزی که آن را به خوبی انجام می‌دهید یا همان «توانمندی‌های برجسته» است. در گذشته، شرکت‌های پیشرو بازار با استراتژی ساده «بزرگ شو، قوی شو» با هم ادغام می‌شدند: دارایی‌هایشان را یکی می‌کردند و تلاش می‌کردند با استفاده از اندازه بزرگ سازمان خود صرفه‌های مقیاسی بسازند که برای رقبا دست‌ نیافتنی بود. سپس تلاش می‌کردند در هر قسمت ممکن از آن مجموعه عظیم راهی برای رشد و سودآوری کوتاه‌ مدت پیدا کنند. نیروی ادغام بهترین استراتژی شرکت‌های فعلی نیست. به گفته محققان کلاگ در مجله «استراتژی+کسب‌وکار»، شماره اوت 2014 «شرکت‌های امروزی به دنبال استراتژی‌های سنتی و رسیدن به سودآوری و رشد کوتاه‌مدت در هر جای ممکن نیستند، بلکه می‌دانند با توانمندی‌های برجسته، یعنی با کارهایی که همیشه خوب انجام می‌دهند، خلق ارزش می‌کنند». آمازون سه کار را خوب انجام می‌دهد: فناوری اطلاعات در سطح جهانی، توزیع محصولات و سیستم خودکار ارائه پیشنهاد به مشتری. این ویژگی‌ها ستون‌های اصلی امپراتوری آمازون هستند. اپل هم سه کار را خوب انجام می‌دهد: آگاهی از خواست مشتریان، طرح‌های مشتری‌پسند و یکپارچگی در فناوری. «یکپارچگی در فناوری» به معنی ایجاد ارتباط بین کارکرد محصولات است، مثلا آیفون می‌تواند به کامپیوتر وصل شود. همین سه مورد کافی بود تا اپل انقلابی در نوع استفاده ما از تلفن‌های همراه و روش گوش دادن به موسیقی ایجاد کند. فهرست مطالبمقدمهفصل 1: تعریف استراتژیفصل 2: اصول استراتژی موثرفصل 3: پنج سوال در برنامه‌ریزی استراتژیکفصل 4: افراد کلیدی در تعیین استراتژیفصل 5: ارزش‌ها، چشم‌انداز و هدففصل 6: ماموریت سازمان را مشخص کنیدفصل 7: بازگشت از آیندهفصل 8: حوزه‌های مهم استراتژیکفصل 9: نیروی محرک: کلید استراتژیفصل 10: چهار مفهوم کلیدی در برنامه‌ریزی استراتژیکفصل 11: تمرکز بر برتری‌هافصل 12: توسعه مرتبطفصل 13: استفاده از استراتژی توقففصل 14: تفکر از صفرفصل 15: حمله کنیدفصل 16: انعطاف‌ پیروز استفصل 17: خلق بازارهای جدیدفصل 18: انتخاب رقبافصل 19: مشارکت دادن همه افرادفصل 20: اهمیت ساختار سازمانیفصل 21: پنج مرحله تدوین و اجرای استراتژی

more_vert کتاب نگاهی به مدیریت استراتژیک

ادامه مطلب

closeکتاب نگاهی به مدیریت استراتژیک

کتاب نگاهی به مدیریت استراتژیک نوشته‌ی سید ابوالقاسم حاجی میر، به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید با استفاده از استراتژی‌های درست در شرایط مختلف، در مسیر موفقیت قرار گرفته و پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری طی کنید. آیا تاکنون فکر کرده‌اید که چرا بعضی از سازمان‌های بزرگ و موفق در اندک زمانی با از دست داد سهم بزرگی از بازار به موقعیتی معمولی و تاسف‌ برانگیز می‌رسند؟ یا اینکه چطور بعضی از شرکت‌های کوچک و بی‌نام و نشان یک دفعه به جایگاهی خوب دست می‌یابند؟ به بیان عده‌ی بسیاری از محققان مدیریت، پاسخ این گونه سوالات را باید در مفاهیمی نظیر «استراتژی» و «مدیریت استراتژیک» یافت. از مهم‌ترین تکنیک‌هایی که سازمان‌ها می‌توانند برای موفقیت از آن بهره‌مند شوند، مدیریت استراتژیک است. مدیریت استراتژیک به سازمان کمک می‌کند تا عملکردش به شیوه‌ای خلاق باشد و برای آینده خود به شکلی انفعالی عمل نکند. این سبک از مدیریت سبب می‌شود تا سازمان از خود ابتکار عمل نشان داده و کارهایش به گونه‌ای شود که توانایی اعمال نفوذ داشته باشد، نه اینکه فقط در برابر وقایع واکنش نشان دهد. به این صورت سرنوشت خود را رقم زده و آینده را تحت کنترل خویش درآورد. به صورت کلی مدیریت استراتژیک درکی‌ست که اشخاص از سازمان خود دارند، چیزی که در سازمان، فرد و ویژگی‌های خاص یک سازمان به چشم نمی‌خورد، بلکه ویژگی‌های متداول و ثابتی‌ست که سازمان‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند. به عبارتی دیگر بستری است به هم پیوسته که قسمت‌های مختلف سازمان را به هم متصل می‌کند. در نهایت می‌توان گفت که برنامه‌ریزی جمعی ذهن است که مدیریت استراتژیک را بیان کرده و افراد یک سازمان را از سازمان‌های دیگر جدا می‌کند. فرهنگ‌های سازمانی مبنایی تاریخی دارند، به این معنا که نمی‌توان رابطه میان مدیریت استراتژیک و تاریخ را از هم تفکیک کرد. جملات برگزیده‌ی کتاب نگاهی به مدیریت استراتژیک: - ضمن حمله کردن به فکر دفاع نیز باشید.- بدون استراتژی اجرا بی هدف است و بدون اجرا استراتژی بلا استفاده است.- سناریو نویسی و آینده پژوهی می‌تواند یکی از ابزارهای تدوین استراتژی باشد.- شکاف میان تعیین استراتژی و اجرای آن، مشکل طاقت‌فرسایی است که راه‌حل آسانی ندارد.- مدیران اجرایی به اشتباه فکر می‌کنند که موضوع اجرای استراتژی مربوط به لایه پایین سازمان است. در بخشی از کتاب نگاهی به مدیریت استراتژیک می‌خوانیم: شرکت نوکیا یکی از قدرتمندترین شرکت‌های دنیا و بزرگ‌ترین تولید کننده گوشی‌های تلفن همراه در جهان بود که پس از کاهش 99 درصدی ارزش سهامش توسط شرکت مایکروسافت خریداری شد. در طول برگزاری نشست خبری اعلام فروش این شرکت به مایکروسافت رییس این شرکت گفت: "ما بهترین تیم مدیریتی و اجرایی را در اختیار داشتیم، ما هیچ اقدام اشتباهی انجام ندادیم، سخت تلاش کردیم اما علی‌رغم همه این‌ها شکست خوردیم." بعد از گفتن این جمله تمام تیم مدیریتی نوکیا و خود رییس آن شرکت به طور غم انگیزی گریه کردند. از اوایل سال 1990 تا سال 2012، نوکیا یکی از قدرتمندترین کمپانی‌های دنیا و بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی‌های تلفن همراه در جهان با در اختیار داشتن 80 درصد سهم بازار بود. قیمت هر سهم این شرکت 42 دلار و ارزش این شرکت 250 میلیارد یورو بود. نوکیا یک شرکت فوق‌العاده قوی با مدیرانی کاربلد و حرفه‌ای بود که کارشان را به خوبی انجام می‌دادند. اما متاسفانه امروزه به خوبی کار کردن و حفظ وضع موجود برای موفقیت کافی نیست. رهبران نوکیا، به دنبال یادگیری مداوم و تغییر و نوآوری سریع نبودند. آن‌ها نتوانستند تغییرات مداوم و سریع صنعت تلفن همراه را که به واسطه شرکت‌های سامسونگ و اپل آورده شدند را پیش‌بینی کنند. حتی شرکت اپل تا 10 سال قبل هرگز گوشی موبایل تولید نمی‌کرد اما شرکت یادگیرنده‌ای بود و مدام به دنبال یادگیری، تغییر و نوآوری می‌گشت. خیلی سریع iphone و Galaxy گوشی‌های نوکیا را در بازار کنار زده و سهم قابل توجهی از بازار گوشی‌های تلفن همراه را به خود اختصاص دادند. فهرست مطالبمقدمهتعریف استراتژیعناصر مدیریت استراتژیکچشم‌انداز و مأموریت سازمانی در مدیریت استراتژیکمراحل فرآیند برنامه‌ریزی استراتژیک5 سوال بسیار مهم در خصوص کسب و کارتان که می‌بایست پاسخ دهیداستراتژی و مدیریت استراتژیکهفت پرسش استراتژیک در موضوع استراتژی و برنامه‌ریزی استراتژیکتصمیم استراتژیک و ویژگی‌های آنتفاوت استراتژی، خط مشی و تاکتیکرابطه فرهنگ و استراتژیسلسله مراتب اهداف‌تفاوت استراتژی با مدل کسب و کاراستراتژی اقیانوس آبیارزیابی عوامل داخلی و خارجیاستراتژی برای تدوین استراتژیتدوین استراتژی بر اساس ماتریس SWOTسه استراتژی عمومیمفهوم مدیریت استراتژیک‌استراتژی‌های محقق شده و اجرای موفقیت آمیز آنشرکت‌های موفق و اجرای استراتژی‌های خوبتجزیه و تحلیل با استفاده از ماتریس BCGهفت گام برای سناریو نویسی و تدوین استراتژیانواع سازمان‌ها و مشتریاناستراتژی‌های شکست خورده و شرکت‌های ورشکستهعصر جدید استراتژی هااستراتژی لبخندهافهرست منابع

more_vert کتاب بازی برد

ادامه مطلب

closeکتاب بازی برد

کتاب بازی برد اثر نویسندگان: اِی.جی. لافلِی، راجراِل.مارتین است که  سید حسین جلالی کتاب را  ترجمه و انتشارات آریاناقلم آن را منتشرنموده است عنوان انگلیسی کتاب Playing to Win: How Strategy Really Works می باشد بررسی موضوع کتاب: آیا استراتژی‌هایتان به نتیجه نمی‌رسد؟ این مسئله فقط برای شرکت شما رخ نمی‌دهد، حتی شرکت بزرگی مانند پی‌اندجی (P&G) نیز با این مشکل روبرو بوده است، اما آنچه این شرکت را به جایگاه امروزی‌اش رسانده، بازی کردن به شیوۀ برنده‌هاست. فلسفۀ برد چندان پیچیده نیست، نگرش برنده‌ها نسبت به دستیابی به استراتژی مشابه است و اگر قصد دارید یکی از برنده‌ها باشید، باید این نگرش را یاد بگیرید. بازیِ برد با طرح مثال‌های متنوعی از شرکت پی‌اندجی راهنمای خودآموزی برای دستیابی به استراتژی برد است. بازیِ برد فرصتی برای همراه شدن با مدیرعامل و مشاور استراتژی پی‌اندجی و فراگیری هنر دستیابی به استراتژی برد از زبان آنهاست.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی استراتژی منابع انسانی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی استراتژی منابع انسانی

مقاله علمی و پژوهشی" استراتژی منابع انسانی " مقاله ای است که در16 صفحه و با 12 عنوان فهرست در مجلات معتبر علمی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به منابع انسانی ، استراتژی، استراتژی منابع انسانی ، مدیریت استراتژیک و نقاط استراتژیک اشاره شده است. محتوای این مقاله دانشگاهی می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب بهترین عملکردهای سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) در برنامه ریزی شهری

ادامه مطلب

closeکتاب بهترین عملکردهای سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) در برنامه ریزی شهری

در هر زمینه ای برنامه ریزی جزء لاینفک زندگی بوده و محصولی از اندیشه، هنر و خردورزی انسان به شمار می آید. ضرورت به کارگیری انواع برنامه ریزی ها برای توسعه اقتصادی، اجتماعی و کالبدی جوامع امروزی، مقوله است که در باب آن مطالب بسیاری به رشته تحریر درآمده است. (حسین زاده دلیر، 1391) این کتاب در دوبخش جداگانه ترجمه و تالیف شده است. بخش اول به مبانی GIS پرداخته و بخش به عملکرد سیستم GIS در برنامه ریزی های منطقه ای و ناحیه ای می پردازد. برنامه ریزی از دیدگاه مکانی را می توان به چهار بخش برنامه ریزی ملی، منطقه ای، شهری و روستایی تقسیم نمود و از دید زمانی به سه بخش بلندمدت، متوسط مدت و کوتاه مدت تقسیم می شود. فهرست مطالبفصل اول: تعریف GISتعریف GISویژگی ها و کاربرد های GISدلایل اهمیت به کارگیری GIS در سیستم های سازمانی و شرکتیفصل دوم: GIS و برنامه ریزی شهری ناحیه ای -GIS برای برنامه ریزان شهری و ناحیه ای مدیریت رشد موثرمعیارهای مکان یابیروش های تحلیلیمثالی از تسلط کشور سنگاپور به برنامه ریزی کاربری زمین با استفاده از GISمثالی از راه یافتن برنامه ریزی شهری به محله های فقیرنشین ونزوئلامثالی از ساده کردن برنامه ریزی اراضی بایر توسط انجمن خانه سازی آکرونفرمولی برای احیاءمساله مکان یابییک فرمول ترکیبیآوردن فرمولی برای زندگیرصدخانه شهری جهانی سازمان ملل متحدساختمان یک واحه در بیابانجایگزینی انرژی حاصل از نفت به انرژی تجدید شوندهفرایند برنامه ریزی هوشمندانه و برنامه ریزی شهری سبزنصب تسهیلات بهینهاز مدل تا حقیقتحمل و نقل ابتکارانهفراتر از ساخت و سازمثالی از پیشرفت خدمات اجرای قانون در مک آلین، تکزاس بوسیله سیستم اطلاعاتجغرافیایی موبایلترسیم نابرابری های شهر با GISمثالی از مکان یابی، ارزیابی و بهینه سازی مکان های برداشت آب های حاصل از بارندگی شهرمثالی از GIS و برداشت های فاضلاب ناشی از بارندگیمثالی از در دسترس قرار دادن داده های محیطیعملیات رقومی کردن پرونده هامنابع