جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert مقاله علمی و پژوهشی عدالت زبانی در رسانه

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی عدالت زبانی در رسانه

مقاله علمی و پژوهشی" عدالت زبانی در رسانه " مقاله ای است در 21 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به عدالت زبانی در رسانه ، بازنمایی ، تبعیض زبانی ، زبان شناسی انتقادی ، کارکردهای زبان ، کارکردهای رسانه ، فرهنگ جامعه ، تبعیض جنسیتی ، ارتباطات رسانه ای و اقناع رسانه ای اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله اصل برابری و عدم تبعیض در برخورداری از تامین اجتماعی در حکومت اسلامی

ادامه مطلب

closeمقاله اصل برابری و عدم تبعیض در برخورداری از تامین اجتماعی در حکومت اسلامی

مقاله علمی و پژوهشی " اصل برابری و عدم تبعیض در برخورداری از تامین اجتماعی در حکومت اسلامی " مقاله ای است در 16 صفحه و با 24 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث اصل برابری ، تامین اجتماعی ، حکومت اسلامی ، رفاه ، عدم تبعیض پرداخته شده است چکیده مقاله تامین اجتماعی از مهم ترین ساز و کارهای تحقق عدالت اجتماعی محسوب می شود، نظام حقوقی ایران به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و گسترش شعارهای عدالت و برابری، و رفع هرگونه تبعیض و نابرابری ، دست کم در سیاستها و برنامه ها به دنبال تحقق عدالت اجتماعی از طریق ساز وکار تأمین اجتماعی در اصول متعدد قانون اساسی و قوانین عادی بوده و هست. با نگاهی به حکومت صدر اسلام (دولت پیامبر (ص) و امیرالمومنین (ع)) مبرهن می‌شود که این این حکومت ها مبتنی بر برقراری اصل برابری و عدم تبعیض در رفاه بین مسلمین بوده است. دولت اسلامی ایران، نیز که قانون اساسی آن با تأسی از قوانین و اصول اسلامی تنظیم گردیده ، تلاش نموده تا قواعد حاکم بر تامین اجتماعی را نیز بر مبنای اصولی همچون اصل برابری و پرهیز از هرگونه تبعیض وضع نماید و قانونگذار دولت اسلامی را ملزم به دخالت در اجرا و نظارت بر آن نموده است. بنابراین قوانین تامین اجتماعی در ایران هر چند آنگونه که در اهداف اولیه آن وضع گردیده،به جهت کمبود منابع و افزایش جمعیت تحت پوشش، نتوانسته منطبق با اصول حکومت اسلامی حرکت نماید، اما تلاش های صورت گرفته بیانگر اراده حکومت اسلامی در طی مسیر برقراری عدالت و مساوات در این حوزه می باشد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله علمی و پژوهشی رسانه و تبیین هنجارهای توسعه عدالت زبانی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی رسانه و تبیین هنجارهای توسعه عدالت زبانی

  مقاله علمی و پژوهشی" رسانه و تبیین هنجارهای توسعه عدالت زبانی " مقاله ای است در 30 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به رسانه و تبیین هنجارهای توسعه عدالت زبانی ، رسانه های جمعی ، قرآن کریم ، سلطه زبانی ، گفتمان رسانه ای و انواع گفتار اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب ضوابط عدالت استخدامی در حقوق اداری ایران و فرانسه

ادامه مطلب

closeکتاب ضوابط عدالت استخدامی در حقوق اداری ایران و فرانسه

کتاب ضوابط عدالت استخدامی در حقوق اداری ایران و فرانسه اثر شاهرخ نیکنام، با بیان مفهوم عدالت استخدامی به ضوابط آن و بررسی برابری حقوقی شهروندان و عدم تبعیض برای آن‌ها می‌پردازد. مردم در برابر سازمان‌های دولتی و عمومی از حقوقی برخوردار هستند که تحقق آن‌ها مهم‌ترین هدف حقوق اداری و نظام عدالت اداری به شمار می‌رود. عدالت استخدامی به عنوان یکی از شقوق عدالت اداری عبارت است از: عدالت حاکم بر فرآیند استخدام که در قالب شرایط، حقوق و تکالیف مساوی و برابری فرصت‌ها برای همه واجدان شرایط تجلی می‌یابد. عدالت اداری مستلزم وجود شرایطی است که از جمله آن‌ها می‌توان به مفهوم حاکمیت قانون و نیز کنترل قضایی اشاره کرد. عدالت استخدامی که در اسناد بین‌المللی حقوق بشری نیز به رسمیت شناخته شده، در نظام داخلی کشورها نیز مورد توجه قرار گرفته است. در همین راستا، قانون مدیریت خدمات کشوری به عنوان قانون عام استخدامی در جمهوری اسلامی ایران، سه اصل شایسته سالاری، برابری و انضباط استخدامی را مورد شناسایی قرار داده است. در یک نگاه تطبیقی، در قیاس با نظام حقوق اداری فرانسه می‌توان به این نتیجه رسید که علی‌رغم این تصریح در قانون مدیریت خدمات کشوری، به نظر می‌رسد وجود برخی از قوانین خاص استخدامی و نیز حمایت اندک از برخی گروه‌ها از جمله معلولان و زنان در قانون مدیریت خدمات کشوری جایگاه این اصول را تا حدودی تضعیف نموده است. برای رفع این کاستی‌ها و تأمین عدالت استخدامی، شایسته است از یک طرف گروه‌های در معرض تبعیض از جمله اقلیت‌های مذهبی، معلولان و زنان مورد حمایت جدی‌تر قوانین استخدامی قرار بگیرند همچنان که در نظام حقوقی فرانسه چنین حمایتی در نظر گرفته شده و شورای دولتی به عنوان دادگاه عام اداری این اصول را مورد توجه قرار داده و از سوی دیگر مزایای در نظر گرفته شده برای برخی گروه‌ها مانند خانواده‌های شهدا و ایثارگران به گونه‌ای تدوین و تنظیم گردد که ناقض اصل کلی عدالت در استخدام نباشد. در بخشی از کتاب ضوابط عدالت استخدامی در حقوق اداری ایران و فرانسه می‌خوانیم: در قوانینی استخدامی ایران نه تنها تبعیض مثبتی نسبت به زنان برای ورود به خدمت در نظر گرفته نشده، در برخی آزمون‌های استخدامی آن‌ها را از حق استخدام محروم گردانده‌اند یا اینکه نسبت بسیار کمتری را برای زنان نسبت به مردان در نظر گرفته‌اند. از سوی دیگر دستیابی به پاره‌ای از مشاغل عمومی و به ویژه مشاغل سیاسی برای زنان در ایران محدودیت قانونی و شرعی دارد. در همین رابطه «معاون رئیس‌جمهور در امور زنان با بیان اینکه رتبه ایران در دسترسی زنان به فرصت‌های اقتصادی و سیاسی در بین 136 کشور، 130 است، گفت: چنانچه تبعیض مثبت به نفع زنان در نظر گرفته نشود، نمی‌توانیم شاهد حضور زنان در پست‌های بالا باشیم». برای برون رفت از چنین شرایطی برخی در نظر گرفتن سهمیه برای زنان در ورود به مشاغل سیاسی را مطرح کرده‌اند. با این وجود، در مورد شرایط کاری برخی امتیازات برای زنان در قوانین استخدامی ایران وجود دارد که با تسامح می‌توان آن‌ها را تبعیض مثبت قلمداد کرد. از جمله این شرایط می‌توان به قانون خدمت نیمه وقت بانوان اشاره کرد. ماده واحده این قانون بیان می‌دارد: «وزارت‌خانه‌ها و مؤسسات مشمول قانون استخدام کشوری و شرکت‌های دولتی و مؤسساتی که شمول قانون بر آن‌ها مستلزم ذکر نام است، می‌توانند در صورت تقاضای بانوان کارمند رسمی و ثابت خود و موافقت بالاترین مقام مسئول خدمت آن‌ها را نیمه وقت تعیین نمایند». فهرست مطالب مقدمهفصل اول: کلیات و مفاهیم پژوهشفصل دوم: اصول حاکم بر استخدام در نظام حقوقی ایران و فرانسهفصل سوم: تضمین قضایی عدالت استخدامی در رویه قضایی ایران و فرانسهمنابع و مآخذ

more_vert کتاب خودآموز زبان انگلیسی

ادامه مطلب

closeکتاب خودآموز زبان انگلیسی

کتاب خودآموز زبان انگلیسی نوشته‌ی صادق عثمانی، به فراگیران زبان و افرادی که رغبت صحبت کردن به زبان انگلیسی را داشته ولی تا به حال از فرصت یادگیری آن محروم مانده‌اند، کمک می‌کند. امروزه یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبانی بین‌المللی از اهمیت خاصی برخوردار است و این امر موجب خارج شدن فراگیری آن از حالت اختیار و تا حدودی تسلط بر الزامی شدن آن است. کتاب خودآموز زبان انگلیسی (English Self_ Study) با زبانی ساده و عامیانه اما با مطالباتی بسیار کاربردی و اساسی به صورت خودخوان همراه با ترجمه فارسی است به طوری که خواننده بدون نیاز به راهنما در منزل، سفر و... امکان استفاده از آن را خواهد داشت. خودآموز زبان انگلیسی در پنج بخش مهم طراحی شده که به ترتیب شامل تلفظ و حروف الفبا، قواعد مقدماتی، واژگان، مکالمات و جملات کاربردی است. امید است کتاب حاضر راهنمای خوبی در راستای یادگیری این زبان جهانی واقع شود.

more_vert چطور بین فرزندان عادلانه رفتار کنیم؟

ادامه مطلب

closeچطور بین فرزندان عادلانه رفتار کنیم؟

بسیاری از ما خاطره هایی در ذهن داریم که خیال می کنیم قبلا عدالت در مورد ما رعایت نشده و کم یا زیاد به ما ظلم شده است. یکی از خواسته ها و دغدغه های ما این است که عدالت بعنوان یک ارزش اخلاقی در جامعه وجود داشته باشد، ولی این که هرکدام از ما در خانواده خود چه قدر برای ایجاد عدالت تلاش می کنیم، نکته مهمی هست که پاسخ به آن میتواند بسیاری از مشکلات را حل کند. کودک دارای روحی حساس و لطیف هست و هرنوع رفتار و گفتار پدر و مادر در وی تأثیر می گذارد و بویژه تبعیض و بی‎‌عدالتی آثار زیانباری در روحیه و شخصیت او دارد.   عدالت به معنی برابری دختر و پسر نیست! عدالت به معنای رساندن حق هر حق دار به آن است. با این توصیف برقراری عدالت بین فرزندان در محیط خانواده نیازمند توجه به سه اصل مهم است؛« سن»،« جنسیت» و« سطح توانمندی های فرزندان». عدالت جنسیتی در خانواده بین دختران و پسران به این معنی نیست که هر آنچه برای دختران فراهم میشود ، همان را عیناً برای پسران هم فراهم و اجرا کنیم. متأسفانه امروزه این شیوه غلط به صورت کاریکاتوری و خنده‌دار وجود دارد . به عنوان مثال اگر قرار است یک دختربچه سه چهارساله عشق این را داشته که لاک بزند و پسربچه ای هم که این را می بیند، می گوییم گناه دارد، دلش می خواهد. نتیجه آن میشود که شاهد هستیم برای پسربچه هم لاک میزنند . این نوع عملکرد که ناشی از عدم فهم درست از مفهوم عدالت است، منجر به این خواهد شد که در مسیر تربیت فرزندان خلاء ایجاد شود؛ بنابراین اگرچه وظیفه والدین، برطرف کردن نیازهای فرزندان است ولی در این مسیر باید توجه داشته باشند که در رفع نیازها، تفاوت های کودکان را برای سن، جنسیت و توانایی آن ها لحاظ شود.» رعایت عدالت بین بچه ها منحصر به مورد خاصّی نیست، بلکه والدین می بایست در تمام امور کودک عدالت را رعایت کنند و در محبّت و ترغیب یا تنبیه عادلانه رفتار نموده، هرگز بچه را به جرم کاری که نکرده، تنبیه نکنند و سرزنش ننمایند و هرگاه بین فرزندان نزاعی رخ داد، تنها مقصّر را تنبیه کنند و جانب فرزند دیگر را نگیرند، اگر چه خردسالتر و ضعیفتر باشد. رعایت این مسئله بقدری دقیق هست که حتی شامل نگاهها و نوازش و بوسه های پدر و مادر نسبت به فرزندان هم میشود.   نکته هایی برای کمک به ایجاد عدالت بین فرزندان ۱. کودکانتان را با یکدیگر مقایسه نکنید و جملات مقایسه گونه در این رابطه به دیگران نگویید. در صورت امکان در قلب یا ذهنتان هم آنها را مقایسه نکنید. ۲. چنانچه یکی از فرزندان شما حس حسادت یا نفرت نسبت به دیگر دارد، صادقانه به خودتان رجوع کنید و ببینید آیا در حال رفتار تبعیض آمیز هستید یا خیر. ۳. پادزهر تبعیض بین فرزندان این هست که همه را به یک اندازه محبوب بشمارید. این کار را با اعلام ارزشمندی آنها بطور مساوی نشان دهید و به آنها بگویید هریک بطور منحصربه‌فردی ارزشمند هستند. بخاطر این فردیت هیچ کدام از آنها نمی توانند جایگزین دیگری شوند یا با وی رقابت کنند.

more_vert کتاب خودآموز زبان انگلیسی

ادامه مطلب

closeکتاب خودآموز زبان انگلیسی

کتاب خودآموز زبان انگلیسی نوشته‌ی صادق عثمانی، به فراگیران زبان و افرادی که رغبت صحبت کردن به زبان انگلیسی را داشته ولی تا به حال از فرصت یادگیری آن محروم مانده‌اند، کمک می‌کند. امروزه یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبانی بین‌المللی از اهمیت خاصی برخوردار است و این امر موجب خارج شدن فراگیری آن از حالت اختیار و تا حدودی تسلط بر الزامی شدن آن است. کتاب خودآموز زبان انگلیسی (English Self_ Study) با زبانی ساده و عامیانه اما با مطالباتی بسیار کاربردی و اساسی به صورت خودخوان همراه با ترجمه فارسی است به طوری که خواننده بدون نیاز به راهنما در منزل، سفر و... امکان استفاده از آن را خواهد داشت. خودآموز زبان انگلیسی در پنج بخش مهم طراحی شده که به ترتیب شامل تلفظ و حروف الفبا، قواعد مقدماتی، واژگان، مکالمات و جملات کاربردی است. امید است کتاب حاضر راهنمای خوبی در راستای یادگیری این زبان جهانی واقع شود. فهرست مطالب Chapter One: PronunciationChapter Two: GrammarChapter Three: VocabularyChapter Four: ConversationsChapter Five: Practical Phrases

more_vert کتاب «روایت یک موج»نگاهی به چهل سالگی انقلاب

ادامه مطلب

closeکتاب «روایت یک موج»نگاهی به چهل سالگی انقلاب

«روایت یک موج، چهل سالگی آن عطف» عنوان کتابی است که به قلم «شیما تقی‌زاده» در خصوص انقلاب اسلامی و موضوعات مربوط به آن نوشته شده است. این کتاب ۳۷۱ صفحه‌ای، در قطع رقعی و با شمارگان یک‌هزار نسخه از سوی چاپ گل‌ها منتشر شده و با قیمت هر جلد ۴۰ هزار تومان عرضه شده است. اجازه پرماجرا، مشق شب با اطلاعیه، اشک‌های خواهرم، شجاعتی از جنس زنانه، طعم تلخ تبعیض، روز سرنوشت، بمب خبری در شهر، ورود به دنیای تاریک، زخم‌های ناپیدا، سلول تنهایی، کل کل‌های بچه‌گانه، نسیم آزادی و روز از نو و روزی از نو از جمله بخش‌های این کتاب است. این کتاب مستندی مکتوب از روزشمار انقلاب اسلامی به شمار می‌رود و نکته‌های زیادی را از آن روزها مطرح کرده است. از ویژگی‌های این کتاب مستندسازی روایت‌هایی است که مطرح شده و در جای جای آن اسناد لازم ارایه شده است.

more_vert کتاب قاموس الحلاج

ادامه مطلب

close کتاب قاموس الحلاج

کتاب قاموس الحلاج نوشتۀ حیدر شجاعی، شامل فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی حسین بن منصور حلاج است. زبان عرفا زبانی نمادین و رمزی است که مملو از معانی باطنی و معنوی و اسرار پوشیده است. زبانی که با سایر زبان‌ها تفاوت بسیاری دارد. البته سخنان و شیوۀ بیان، طرز گفتار، کردار و نوشتار عرفا بر مبنای جهان‌بینی توحیدی و نظری رمزگونه و بُعد سمبلیکی دارد. هرچند بسیاری از واژه‌های صوفیّه معانی مجازی دارند؛ و اگر کسی بدون در نظر گرفتن این معانی، آثار عرفا را مطالعه کند، شاید دچار لغزش‌هایی شود. بنابراین شناخت اصطلاحات و واژه‌ها و تعبیرات عرفانی یک امر ضروری است. معظم اولیاء و عرفا نه تنها اندیشه‌های خود را با این سبک بیان کردند بلکه اشاراتی به این واژه‌ها و تعبیرات نیز ارائه دادند. شطحیات حسین بن منصور حلاج به تعبیر روزبهان بقلی، شأن سخنش از «همه عجیب تر است» لذا جمع‌آوری کلام رمزآلود او نیاز به یک قاموس نوین می‌باشد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی رابطه زبان و واقعیت از منظر وینگنشتاین

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی رابطه زبان و واقعیت از منظر وینگنشتاین

مقاله علمی و پژوهشی" رابطه زبان و واقعیت از منظر وینگنشتاین " مقاله ای است در 25 صفحه با 16 عنوان فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مطالعات جامعه شناختی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی موضوعات رابطه زبان و واقعیت از منظر وینگنشتاین ، ایلهام دیلمن ، فلسفه علوم اجتماعی ، سوژه تجربی ، رئالیسم ، ایده آلیسم ، رئالیسم زبانی ، ایده آلیسم زبانی و نظریات کانت مطرح شده است   محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب « درختی که از جنگل فرار می‌کند»

ادامه مطلب

close کتاب « درختی که از جنگل فرار می‌کند»

-« درختی که از جنگل فرار می‌کند» مجموعه شعر سپید از آثار « مهرنوش معینی» در ۸۶ صفحه است که در جای جای آن غم غربت شرح و توصیف شده است. این کتاب را که انتشارات «پرپروک» خمین امسال و در قطع رقعی با شمارگان یکهزار نسخه در اختیار علاقمندان به شعر سپید قرار داده، شامل ۲۸ قطعه است و تمام اشعار آن به زبان انگلیسی ترجمه شده است.« من یک سیاهم»، «زن‌های خوشبخت»، «قفس»، «قفس مچاله»، «سکوت تو»، «شاعر خوشبخت»، «درختی که از جنگل فرار می کند»، «خانه بدون تو»، «تنهایی من»، «معکوس»، «ایستگاه آخر»، «پرنده»، «شعری که به شیشه می کوبد»، «سخت دیوانه »، «مترسک»، «مرگ کوچه»،«تو که نباشی»،«مرداب غم»،«من زنی تنهایم»،«قیچی خیال»،«تنهایم نگذار»،«دلم برای تو تنگ شده»،«شبی که من خواب ماندم»،«گناه شعر»،«بیهوده نیستم»،«بیا برایم شعری بگو»،« جنگ» و « شهر من» عنوان اشعار این کتاب است.شاعر به جای بازی‌های زبانی پیچیده و استفاده از کلمات غیر متداول در اشعار، با استفاده از زبان گفتار با مخاطب خود ارتباط برقرار می کند و او را با دنیای شعری خود آشنا می کند. زبان اشعار قابل فهم، سهل و ممتنع است و این امر از ویژگی بارز کتاب است.مسائل عاطفی شاعر، مشکلات و معضلات جامعه موضوعاتی است که در کتاب درختی که از جنگل فرار می کند به آن پرداخته شده و شاعر غم غربت خود را در اشعار پنهان نکرده و زن بودن و جنسیت داشتن در بیشتر اشعار به چشم می خورد.شاعر در شعر اول کتاب با تاثیر پذیرفتن از تبعیض نژادی در سراسر جهان شعری به نام «من یک سیاه هستم » را سروده است که به زیبایی با آپارتید نژادی و رنگی به مقابله برخواسته است.مهر نوش معینی متولد سال ۱۳۴۹ است و با مدرک کارشناسی ارشد ۱۴ سال در دانشگاه و سه سال در مقاطع راهنمایی و دبیرستان تدریس کرده است.مدیریت مجموعه‌های ورزشی و همکاری با وزارت علوم برای برگزاری مسابقات سراسری دانشجویان در شهرهای مختلف از اقدامات فرهنگی اوست.او مدت ۱۲ سال است که به کانادا سفر کرده و طراحی و همکاری با روزنامه ورزشی در این کشور از فعالیت‌های این شاعر است.وی از نوجوانی علاقه بسیاری به شعر، نقاشی، داستان و کارهای هنری داشت و در دوران تحصیل فیلم‌نامه می‌نوشت و در کارگردانی و بازیگری درتئاتر را انجام می داد.معینی از فرصت قرنطینه در زمان شیوع ویروس کرونا برای سرودن شعر و چاپ سه کتاب به زبان‌های انگلیسی و فارسی استفاده کرده است.اثر نخست این شاعر با عنوان« کاغذهای مچاله » در سال جاری از سوی انتشارات پرپروک به چاپ رسیده است.

more_vert کتاب باشگاه مشت زنی فمینیستی: راهنمای بقا در محیط‌های جنسیت‌ زده

ادامه مطلب

closeکتاب باشگاه مشت زنی فمینیستی: راهنمای بقا در محیط‌های جنسیت‌ زده

کتاب باشگاه مشت زنی فمینیستی: راهنمای بقا در محیط‌های جنسیت‌ زده نوشته‌ی جسیکا بنت قرار است با روایتی طنزگونه و سرشار از شوخی و شیطنت به شما کمک کند تا به زنی قدرتمند تبدیل شوید، در محیط کار از حق خود دفاع کنید و تبعیض‌های جنسیتی را کنار بگذارید. تا به حال پیش آمده که در محل کارتان به خاطر زن بودن شما را ضعیف و غیرمنطقی بدانند و متناسب با شایستگی‌تان با شما رفتار نکنند؟ اگر چنین است، بهتر است بدانید که تنها نیستید. به احتمال زیاد تمامی زنانی که در جامعه مدرن امروزی مشغول به کار هستند، متوجه تبعیض‌هایی شده‌اند که نسبت به آن‌ها اعمال می‌شود. این تبعیض‌ها گاهی بسیار فاحش هستند و گاهی به قدری جزئی و حاشیه‌ای محسوب می‌شوند که شاید کمتر به چشم بیایند. برای آگاهی بیشتر و چگونگی مقابله با این تبعیض‌های جنسیتی که حتی با پیشرفته شدن جوامع نیز کمرنگ نمی‌شوند، زنانی در یک آپارتمان جمع می‌شوند. آن‌ها در هر دیدار درباره‌ی سرخوردگی‌ها، تبعیض‌های جنسیتی که تجربه می‌کنند و مشکلات‌شان گپ می‌زنند تا سرانجام بتوانند برای هر کدام‌شان راه‌حلی پیدا کنند. در اصل، آن‌ها درصدد مبارزه هستند؛ مبارزه‌ای مدنی و بدون خشونت. نتیجه‌ی گپ زدن‌های این چند زن، به کتاب باشگاه مشت‌زنی فمینیستی (Feminist Fight Club) تبدیل شده است. جسیکا بنت Bennett) (Jessica در گروه نویسندگان و روزنامه‌نگارانی قرار دارد که دغدغه‌ی جنسیت، فرهنگ جنسیتی و... را در آثار خود منعکس می‌کند. این نویسنده در کتاب باشگاه مشت‌زنی فمینیستی فقط به روایت مشکلات زنان با زبان طنز نمی‌پردازد، بلکه در کنار هر داستان به ارائه‌ی راهکارهای متنوع و آمار دقیقی از وضعیت مشابه زنان دیگر در سرتاسر دنیا اشاره دارد. در اصل می‌توان کتاب باشگاه مشت‌زنی فمینیستی را مانیفست یا راهنمای زنان دانست که از جنسیت‌زدگی محل کار به ستوه آمده‌اند. نکوداشت‌های کتاب باشگاه مشت زنی فمینیستی: - ابزارهای جذاب، خنده‌دار و پرکاربرد برای مقابله با سکسیسم محل کار که هر زن باید بلد باشد. (New York Times)- خنده‌دار و جذاب، یک راهنمای خوب و یکی از آن کتاب‌هایی که هر شخص و نه فقط هر زن باید آن را بخواند. (Glamour) جملات برگزیده باشگاه مشت زنی فمینیستی: - وقتی مردی در آینه نگاه می‌کند و شغل آینده‌اش را تجسم می‌کند، خودش را در لباس یک سناتور می‌بیند. اما زنان هرگز تا این حد جسور نیستند.- قانون، هیچ کاری از دستش برنمی‌آید. ما باید خودمان دست به کار شویم. زنان این کشور باید انقلابی شوند. در بخشی از متن کتاب باشگاه مشت زنی فمینیستی می‌خوانیم: بانوی سرسخت دیگری به نام راشل داشتیم که توسعه دهندۀ وب بود. یک بار رئیسش که مرد بود او را سرزنش کرد که چرا با کارمندان بخش خودش جدی برخورد می‌کند. این سرزنش حاکی از آن بود که همه انتظار دارند یک رئیس زن صدایش را بالا نبرد، مقتدر نباشد و بر طبق استانداردهای پذیرفته شدۀ جامعه کمی ظرافت داشته باشد. اما این زن در کار خود بسیار موفق بود و هیچ‌کس نمی‌توانست کارش را زیر سؤال ببرد. پس چرا بلندی صدایش تا این اندازه مهم شده بود؟ یکی دیگر از اعضای گروه، مستندسازی به نام تانیا بود. او ایدۀ جالبی برای تولید یک مستند ارائه کرده بود، اما مدیرانش ایدۀ او را برای اجرا به یک همکار مرد داده بودند. بسیار خشمگین بود، اما ساکت ماند تا کسی به او برچسب احساساتی بودن نچسباند یا نگوید که فلانی مهارت کار تیمی ندارد. در آن زمان خود من در مؤسسۀ تامبلر کار می‌کردم. بخشی از کار من این بود که ابتکار عمل به خرج دهم و روزنامه‌نگارانی استخدام کنم تا محتوای یک پلتفورم بلاگ‌نویسی را که بیشتر به اسم گیف شناخته می‌شد، تدوین کنند. مزایای یک شرکت فناوری در لحظۀ اول خیلی چشم‌نواز به‌نظر می‌رسید: غذای مجانی، عصرانه‌های متنوع، امکان آوردن سگ خانگی خود به محل کار، قهوۀ سرد و لذت‌بخش، تعطیلات پیاپی، یخچال هوشمند کوچکی که با اثر انگشت، نام و علاقه‌مندی‌هایت را در نوشیدنی تشخیص می‌داد، میز پینگ‌پونگی برای اینکه وقتی از سفر برگشتی و استراحتت را کردی، بتوانی ورزش کنی. اما چیزهای آزاردهنده هم کم نبودند: بگذارید بگویم که این میز پینگ‌پونگ حدود یک متر از میز کار من بلندتر بود و هر بار که بازی می‌کردم توپ پینگ‌پونگ با لپ‌تاپم برخورد می‌کرد. سفرهای غیرکاری به بازی بسکتبال و بازی‌های دوران قرون وسطی ختم می‌شد و ساعات تنفس در دفتر همۀ کارمندان دور همان میز پینگ‌پونگی که از میز کارم بلندتر بود، جمع می‌شدند و بازی فوت کردن لیوان یک بار مصرف راه می‌انداختند. فهرست مطالبمقدمۀ مترجمیادداشت نویسندهمقدمهاف‌اف‌سیبخش اول: دشمن را بشناسیدبخش دوم: خودتان را بشناسیدبخش سوم: تله‌های پنهانبخش چهارم: بلندگویت را روشن کنبخش پنجم: هی یارو حق من رو بدهبخش ششم: ببینیم جاش چه‌کار می‌کندنتیجه‌گیری: خواهرانی یار و یاور همدربارۀ نویسندهواژه‌نامه

more_vert چرا زنان موافق شوخی‌های مردانه علیه خود هستند؟

ادامه مطلب

closeچرا زنان موافق شوخی‌های مردانه علیه خود هستند؟

چرا زنان موافق شوخی‌های مردانه علیه خود هستند؟همه باهم می‌زنند زیر خنده، زنها حتی بلندتر از مردها. مجری با صدای بلند می‌گوید: «خانم‌ها که فقط کارشون خریده...» و چند جمله بعد: «آخ آخ امان از این خانم‌ها که فقط غرمی‌زنن...» رو به میهمان بعدی برنامه: «آقا شغلش چیه؟ خانم هم که معلومه خانه‌دار و...» و چند لحظه بعد: «خانم‌ها که فقط غیبت می‌کنن...» و «خانم‌ها هم که ماشالله باید یک جمله رو 10 بار براشون بگی.» بازهم صدای خنده حضار و بازهم خانم‌ها بلندتر از آقایان. فضای خنده و شوخی داغ است. در اینستاگرام، توئیترو تلگرام و همان‌ها که این روزها شبکه اجتماعی می‌نامیم‌شان. شوخی های جنسی و جنسیتی گوی سبقت را از بقیه شوخی‌ها ربوده. اصلاً به نظر می‌رسد خیلی‌ها در به در دنبال این گزاره‌ها هستند که بنشینند و بخوانند و تعریف کنند و غش غش بخندند. هرچه رکیک‌تر بامزه‌تر، هر چه وقیح‌تر باحال‌تر. گاهی دخترها پیشتازترند. چرا باید عقب بیفتند از گفتمان مسلط مردانه؟ چرا باید کم بیاورند وقتی می‌توانند با جسارت بیشتری شوخی جنسی و جنسیتی کنند و کلمات جنسیت‌زده به کار ببرند؟ گاهی جملات‌شان شوکه‌ات می‌کنند و از خودت می‌پرسی چرا؟ این همه رکیک بودن برای چه؟ بارها این جمله را شنیده‌ایم که خشونت فقط خشونت فیزیکی نیست، خشونت زبانی هم هست. پس چرا آنقدر دست کمش می‌گیریم؟ چرا این همه در طول روز از واژه‌های جنسیت‌زده استفاده می‌کنیم؟ در گفت‌و‌گوهای دورهمی، در سینما و تلویزیون، در خیابان و...آیا صدا و سیما شگرد بهتری برای جذب مخاطب در آستین ندارد؟ زبان امری اجتماعی است و نمی‌توان نسبت به تأثیرات مهم و بازتاب‌های مکرر آن در جامعه بی‌تفاوت ماند. آیا کلمات و جملات خشونت‌زده به بازتولید خشونت نمی‌انجامند؟ چرا خود زنان هم با وجود دانستن این‌ها باز هم با هر چیزی شوخی می‌کنند؛ با تجاوز، آزارجنسی، متلک و آزار کلامی و... چرا؟ چرا آنها به شوخی‌های جنسیتی بلندتر از مردها می‌خندند؟ آیا همه این‌ها به فضای پر خشونت دامن نمی‌زند؟ خشونت خاموش. تقلید از زبان مردانه مرسوم، استفاده از شوخی‌های کوچه و بازاری در فضای مجازی نشانه چیست؟ آیا تقلید و استفاده از این واژه‌ها راهی برای برابری خواهی است یا عقب نماندن از قافله مردسالاری؟ عامری، پژوهشگر اجتماعی و نویسنده کتاب در گفت‌و‌گویی با ما در این باره می‌گوید: «تقلید از زبان مردانه، شامل شوخی‌ها، الفاظ، گاهی فحش‌های کوچه و خیابانی، حرکتی در راستای جنسیت‌زدایی و برابری نیست. چراکه ساختاری که از زبان موجود می‌شناسیم به طور کلی «مردساخته» است و هر مقابله به مثل و یا تقلیدی از این موارد، دویدن در زمین سلطه تاریخمند جنسیتی به شمار می‌آید، نه اقدامی رهایی بخش.» عامری با تأکید بر اینکه این روزها خیلی از زنان از الفاظ جنسی بویژه در فضاهای مجازی استفاده می‌کنند، تأکید می‌کند: «بنابه نتایج پژوهش‌ها، تبعیض‌های حقیقی در جامعه و کلیشه‌های تبعیض‌آمیز جنسیتی در فرهنگ، زمانی رفع می‌شوند که مبانی فکری افراد جامعه تغییر کرده باشد. یکی از شیوه‌های تشخیص اصلاح یا جمود فکری جامعه نیز تحلیل زبانی است. از این رو یکی از وظایف و فعالیت‌های جدی فعالان زن، بویژه در دوره پست مدرن، تحلیل عملکرد زبان جنسیت‌گراست. براساس پژوهش‌ها، موارد مختلف نمایش فرودستی زنان در زبان، مورد توجه قرار گرفته. واژه‌هایی که عامل به حاشیه رانده شدن زنان معرفی شده‌اند. مثل واژ‌ه های مردانه‌ای که برای مخاطب قرار دادن عموم به کار می‌روند تا واژگان جنسیتی شده و الفاظی که تمرکز بر جنس زن یا بخش‌هایی از بدن زنان با کاربرد نهانی تحقیر، تمسخر، کم ارزش‌انگاری و... دارند.» به گفته او زبان جنسیت‌زده و مردساخته، نیازمند شالوده شکنی به صورت کاملاً علمی و نه برمبنای برداشت شخصی ماست و تنها با این شیوه، می‌توان از زبانی که کارکرد بازتولید تبعیض و خشونت جنسی- جنسیتی نداشته باشد، استفاده کرد، نه تقابل با روش‌های مردانه و یا همان زبان مردسالارانه و مردساخته. ژرف‌تر شدن خشونت‌های کلامی در جامعه «شوخی‌های جنسیتی و طنزهای موجود جنسی معمولاً «مرد محورند »و در واقع به خاطر سلطه مردسالاری و سلطه مردمحوری در فرهنگ ما رسوخ کرده‌اند. زنان و دختران ما که ناخودآگاه فهمیده‌اند ارزش مسلط جامعه چیست، می‌خواهند با این ارزش های مسلط همنوایی کنند و بگویند از قدرت مسلط جامعه دور نیستند.» این‌ها گفته‌های محمد تقی کرمی، دانشیار گروه مطالعات زنان دانشگاه علامه در گفت‌و‌گو با ماست. او معتقد است خیلی از زنان و دختران برای عقب نیفتادن از فرهنگ مسلط جامعه، با شوخی‌های رکیک جنسیتی همراه می‌شوند و همنوایی می‌کنند. او در ادامه می‌گوید: «این دختران گاهی با خود می‌گویند اگر مردی می‌تواند با شوخی‌های جنسی، دوستانش را به چالش بکشاند، من هم می‌توانم همین کار را بکنم و برای همین در شبکه‌های مجازی شاهد موجی از این گونه شوخی‌های جنسی و جنسیتی از سوی زنان هستیم. جریان آکادمیک هم هرچند در بعد نظری، مردسالاری را به چالش می‌کشد اما در عینیت و در فرهنگ توده این کار را نمی‌کند و تحت تأثیر هژمونی فرهنگ امریکایی که بر فضای مجازی مسلط شده راه دیگری می‌رود. اگر دقیق تر نگاه کنید، خشونت های کلامی این گونه عمیق‌ترو پیچیده‌تر شده است. یعنی هر چقدر گفتمان‌های انتقادی قوی‌ترعمل می‌کنند، خشونت ها و الگوهای آن هم به ساختارهای ژرف‌تررفته و پیچیده‌ترمی‌شوند.» او برای حرف هایش مثال هم می‌آورد: «به عنوان مثال برنامه دورهمی که همین چند وقت پیش از تلویزیون پخش می‌شد تحت تأثیر همین خشونت های جنسی و جنسیتی بود. در این برنامه وقتی یک شوخی جنسیتی می‌شد، خانم‌ها بیشتر و بلندتر از مردها می‌خندیدند که این مسأله در جامعه شناسی مخاطب، بسیار مهم است. چراکه خانم‌ها برای اینکه از این شوخی‌ها لذت می‌برند به آنها نمی‌خندند بلکه می‌خندند تا بگویند ما نکته این شوخی‌ها را گرفته‌ایم و از قافله عقب نیستیم. شوخی‌هایی که بارها در فیلم‌های سینمایی هم تکرار می‌شود؛ حتی گاهی موقع پخش این شوخی‌ها می‌توان اخم و خجالت را در چهره مردان دید اما صدای خنده بلند زنان در این میان همیشه جلب توجه می‌کند که نیاز به تحلیل و تأمل جدی دارد. معلوم نیست چه اتفاقی در ساختارهای زبانی و فرهنگی جامعه در حال شکل‌گیری است، اما نتیجه‌اش این رفتارهاست.» قصدمان فقط شوخی است! وقتی در فضای مجازی به این شوخی‌ها انتقاد می‌شود و از این افراد خواسته می‌شود با مسائل مهم شوخی نکنند یا از کلمات جنسیت‌زده استفاده نکنند، آنها در پاسخ می‌گویند که حق دارند با همه چیز شوخی کنند. کرمی در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان با این مسائل بویژه موضوعاتی که مورد نفرت عمومی است، شوخی کرد، می‌گوید: «اساس طنز برای به چالش کشیدن قدرت است و از این منظر می‌توان با هر چیزی شوخی کرد. مهم این است که هدف ما انسانی باشد. شوخی که هدفش نقد، انتقاد و اصلاح‌طلبی نیست، اساساً شوخی نیست و در هیچ چارچوب معرفتی پذیرفته شده‌ای نیست. شوخی که بازتولید روابط قدرت باشد، هیچ مشروعیتی ندارد. این فضای «شوخی برای شوخی» در فضای طنز فعلی جامعه ما معنایی ندارد و بیشتر شبیه هجو است.» وی از این خشونت‌ها با عنوان خشونت‌های نمادین، خشونت های احساسی وعاطفی و خشونت خاموش نام می‌برد: «درخشونت های شخصی، معمولاً رفتار تحقیرآمیز وجود دارد و اکثر آدم ها به این خشونت‌ها واکنش نشان می‌دهند، چون سویه شخصی مشخص دارند اما در خشونت‌های کلامی چون سویه شخصی وجود ندارد، معمولاً آدم‌ها نسبت به آن ناراحت نمی‌شوند و واکنش مستقیم نشان نمی‌دهند، اما معنایش این نیست که افراد جامعه را تهدید نمی‌کند. به این معنا خشونت‌های خاموش با پنبه سر می‌برند.» چرا به خشونت‌های زبانی بی‌تفاوتیم؟ «تاکنون تحقیقاتی با محور «زبانشناسی جنسیت» در زبان فارسی کمتر انجام شده و بیشتر به کاربردهای زبانی مختلف برای جنس و جنسیت‌ تمرکز شده و کار منسجمی در این باره انجام نشده و یا مورد توجه قرار نگرفته است.» این‌ها را پردیس عامری می‌گوید و اضافه می‌کند: «مطابق دیدگاه پست مدرن، از طریق معکوس کردن پیش فرض های بنیادین، می‌توان فضا را برای پیش فرض‌هایی که قبلاً مورد توجه قرار نگرفته‌اند، آماده کرد. پس شالوده شکنی در حقیقت، شیوه غلبه بر تحکم تاریخمند یک ایده و تفکر است که اینجا می‌توان به تسلط مردسالارانه نهان و آشکار در زبان اشاره کرد. اگر نگران تبعیض‌های اجتماعی و جنسیتی هستیم، لازم است به گفتمان عمومی دقت کنیم و موضوعات بحث انگیز و پیچیده‌ را از منظرهای گوناگون موشکافی و واکاوی کنیم تا در نهایت افراد نسبت به پیش فرض‌های خود که بصورت خواسته و ناخواسته، تحت تسلط فرهنگ مردسالارانه و ترویج «دیگربودگی» و فرودست انگاری جنسی است، مردد شوند. از آنجا که در شالوده‌شکنی زبانی، افراد مشاهده‌گر اندیشه خود هستند، بنابراین امکان ایجاد تحول در یک ایده و اندیشه و بسط و گسترش این تحول به جامعه، ایجاد می‌شود.» کرمی هم با تأکید بر اینکه در همه دنیا فضای زردی که رسانه‌های رسمی و غیررسمی تولید می‌کنند مشکلات زبانی را ترویج می‌کنند، می‌گوید: «این رسانه‌ها می‌کوشند فضا را مردانه و زنانه کنند و از خانم‌ها خنده بگیرند اما اینکه چرا این بحث از سطح نخبگان به سطح توده‌ها نمی‌آید جای سؤال است. به عنوان مثال بخش مهمی از سینمای پرفروش ما ازهمین خشونتهای جنسی و کلامی استفاده می‌کند، به اصطلاح کارگردان‌ها، سناریونویس‌ها و طنزپردازها که انتظار داریم از طبقه نخبه جامعه باشند هم برای جذب مخاطب ازکلیشه‌های جنسی و جنسیتی استفاده می‌کنند. یعنی من استاد دانشگاه و کارگردان، ممکن است در کلاس درس و حوزه کاری خودم این حرفها را بزنم اما در فضای فرهنگی آنها را بازتولید می‌کنم. این به این معنا است که هنوز نخبگان ما به این رهایی بخشی اعتقاد ندارند. چون من استاد دانشگاه وقتی یک طنز جنسیت‌زده می‌بینم باید به آن واکنش نشان دهم، بیانیه بدهم، نقدش کنم، برایش کمپین تشکیل دهم تا این بحثها و نقدها از سطح دانشگاه به جامعه هم برسد.» حتماً شنیده‌اید که بعضی از آقایان روز زن، برای دوست و همکارشان کادو می‌گیرند؛ لابد تا مدت‌ها می‌شود به این شوخی خندید و دهان به دهان از این دورهمی به آن دورهمی تعریف کرد. حتماً شنیده‌اید که رفتار خیلی از راننده‌ها نسبت به یک راننده زن فرق دارد تا یک راننده هم جنس؛ به راننده مرد می‌شود راه داد، اگر اشتباهی کرد می‌شود ندید اما در مورد راننده زن قضیه فرق می‌کند. باید حالش را گرفت، باید آخرین متلکی را که همین دیروز یاد گرفته‌ای توی صورتش داد بزنی و تکرار کنی. طوری که همه راننده‌های دور و بر بخندند؛ «برو بشین پشت ماشین لباسشویی» دیگر تکراری شده و باحال نیست. آدم باید به روز باشد. جوک باید دست اول باشد، باید خنده‌دار باشد، باید بشود از یک برنامه میلیونی تکرارش کرد؛ طوری که زنان هم غش غش بخندند. منبع: روزنامه ایران/برترینها

more_vert مقاله بنیان‌شناسی دین‌گرایانه عدالت زبانی

ادامه مطلب

closeمقاله بنیان‌شناسی دین‌گرایانه عدالت زبانی

مقاله علمی و پژوهشی " بنیان‌شناسی دین‌گرایانه عدالت زبانی (در تکاپوی ارائه مدلی مبتنی بر نظام ارزشی اسلام) " مقاله ای است در 18 صفحه و با 36 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث عدالت، عدالت زبانی، نظام ارزشی اسلام و مدل مفهومی شده است چکیده مقاله بررسی جریان‌های سیاسی و اجتماعی نشان می‌دهد که اندیشه، گاه با به خدمت گرفتن زبان، از آن به‌مثابه ابزاری برای دستیابی به مقاصد خویش استفاده می‌نماید. توسعه و ترویج اندیشه عدالت‌ورزی نیز از این امر مستثنی نبوده و با این الگوبرداری؛ قابل پیاده‌سازی است. زبان می‌تواند در خدمت عدالت و به‌منزله ابزاری برای اشاعه آن مورد استفاده قرارگیرد؛ گام اول در این امر، تعریف و تبیین اصول مبنایی زبان، مبتنی بر بنیادها و بن‌مایه‌های اصلی عدالت است که نتیجه آن تسری عدالت در سطح جامعه و عجین شدن آن با فرهنگ عامه مردم خواهد بود. این پژ وهش در همین رابطه و با هدف شناسایی و تبیین نقش زبان و سیستم زبان‌شناختی در ترویج و توسعه عدالت، با استفاده از روش تحلیل محتوای متون، احادیث و روایات اسلامی و مصاحبه با خبرگان و متخصصان حوزه علوم اسلامی، انجام گردیده و در نهایت، ارتباط بین سیستم زبان‌شناختی و توسعه عدالت در سازمان، در قالب مدل مفهومی ترسیم شده است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب گذری بر زبان و ادبیات فارسی

ادامه مطلب

closeکتاب گذری بر زبان و ادبیات فارسی

کتاب حاضر، مشتمل بر مجموعه‌ای از نقدها و مطالب در باب زبان و ادبیات فارسی است. در خلال مطالب این کتاب به ادبیات داستانی، ادبیات حماسی، حماسه‌های تاریخی، ادبیات تعلیمی، زبان اوستایی، خط اوستایی، انواع سبک‌های زبانی در فارسی، عوامل درونی زبانی، معادل‌یابی در زبان، مدل‌های زبان‌ها، درباره‌ی زبان دری، انواع نثر در ادب پارسی و ... نیز پرداخته‌شده است. ادبیات فارسی در دوره اسلامی پس از وقفه‌ای کوتاه، از نخستین سده‌های ظهور اسلام با الفبای عربی پدید آمد که در واقع ادامه ادبیات پیش از اسلام بود. بنابراین، می‌توان گفت فارسی دری، با تشکیل حکومت‌های مستقل و نیمه مستقل طاهریان، صفاریان و سامانیان در بخش‌های شرقی و شمال شرقی ایران پا گرفت و در دوره‌های بعد، در داخل فلات ایران گسترش یافت. در فاصله پایان حکومت ساسانی و آغاز کار حکومت‌های مستقل و نیمه مستقل ایرانی، افزون بر نگارش آثار ادبی و دینی به خط و زبان پهلوی میانه، بسیاری از ادیبان و دانشمندان ایرانی که بیشترشان مسلمان هم شده بودند، آثار ادبی خود را به زبان عربی می‌نگاشتند که زبان رسمی تمام قلمرو حکومت اسلامی و از جمله سرزمین‌های ایرانی بود، چنان که ابن مقفّع و ده‌ها نویسنده ایرانی دیگر و بیشتر شاعران ایرانی این دوره از جمله ابونواس اهوازی و بشار بن بُرد اشعار خود را به این زبان می‌نوشتند.فهرست مطالب پیدایش ادب فارسی دوره اسلامیشعرادبیات داستانیادبیات عرفانیادبیات حَماسیحماسه‌های ملی ایرانیحماسه‌های تاریخیحماسه‌های دینی1. حماسه طبیعی2. حماسه مصنوعیادبیات غناییادبیات تعلیمینمونه‌های برگزیده از سبک‌های مختلف ادبیات کهن فارسیادبیات حماسیادبیات تعلیمیقصه سلیمان و انگشتریانوشیروان و پیرزن دانادرویش فارغبالشناختن دنیاچشم تنگ دنیادارادبیات تعلیمی (انتقادی)ادعای خداییباقی تو دانیادبیات عرفانیمراتب عشق مجازیریشهی زبان فارسینگاهی به تاریخچه‌ی خط و زبان در ایراندوران پیش از اسلامزبان پارسی باستانخط میخیزبان اوستاییخط اوستاییزبان پهلویخط پهلویزبان و ادبیات فارسیسبک‌های زبانی در فارسی امروزانواع سبک‌های زبانی در فارسیسبک محترمانهسبک رسمیسبک نیمه‌رسمیسبک‌ محاوره‌ایسبک عامیانه (خودمانی)زبان و ادبیات فارسیگفتاری پیرامون زبان، گویش و لهجه در فارسیتکامل و تغییر زبان فارسیببینیم تمدن اروپایی یعنی چه؟اهمیت گویش‌های ایرانی«فارسی» یا «دری»؟زبان و ادبیات فارسیبررسی جامعه‌شناختی و زبان‌شناختی واژه‌های قرضیویژگی اجتماعی زبانبرخورد زبانیقرض‌گیری در شرایط مختلف برخورد زبانیحذف زبان زیرینجابه‌جایی زبان‌های زیرین و زبرینهمزیستی زبان‌های زیرین و زبرینعوامل قرض‌گیری واژه‌هاعوامل درون‌زبانیبسامد وقوع پایین معادل‌ها در زبان قرض‌گیرندهوجود هم‌آوایی واژگانی و مخدوش شدن اصل‌ رسانگینیاز به واژه‌ی قرضی برای تغییر بار معناییعوامل برون‌زبانینفوذ سیاسی-نظامینفوذ فرهنگی-اجتماعیتابوی زبانیمسیر قرضی‌گیریقرض‌گیری مستقیمقرض‌گیری غیرمستقیمانواع واژه‌های قرضی در زبان فارسیانواع واژه‌های قرضی ضروریانواع واژه‌های قرضی غیرضروریطبقه‌بندی واژه‌های قرضی در زبان فارسیبرخورد با واژه‌های قرضیانتخاب معادل تیرهمعادل‌یابی در زمانیمعادل‌سازی قیاسیتاثیر نظام آوایی عربی بر نظام آوایی فارسیدگرگونی‌های زبان فارسیلهجه‌های دیگر که پس از اسلام رایج بوده است چیست؟دامنه‌ی نفوذ و تأثیر زبان فارسی بر زبان‌های جهانتاثیر زبان فارسی بر زبان و ادبیات عربنمونه‌هایی از واژه‌های فارسی در زبان عربی امروزبرخی مسایل مربوط بهتکامل ادب فارسی در دوران پس از اسلاماشکال و انواع سبک‌های ادبیدرباره‌ی زبان دریزبان و جامعهمتروک شدن کلماتپیدایش لغات نوانواع لغات بیگانه:بازگشت ادبی در ایراندوره‌ها و ویژگی‌های شعر فارسیفن ترجمه و انواع روش ترجمهبرگردان میان زبان‌های گوناگونمدل‌های زبان‌هازبان و معانی فرهنگیفن ترجمه و انواع روش ترجمهترجمه ماشینیفرآیند ترجمهروش قانونمندروش بین زبانینرم‌افزارهای کاربردیارزیابی ترجمه خودکار در حوزه‌های مختلففن ترجمه و انواع روش ترجمهروش‌های ترجمهترجمه شفاهیترجمه کتبیانواع نثر در زبان فارسیدوره‌های نثر فارسیانواع نثر در ادب فارسیانواع نثرتحقیق میدانی و کتابخانه‌ایفرق تحقیق و تألیفروش تحقیقتحقیق عامتحقیق در متونشرایط یک محققتحقیق در مسائل اسلامیمنابع اسلامیردهبندی کتاب‌هاگزارشنویسیمراحل تهیهویژگی‌های گزارش خوب یا ناقصمرحله تدوین، نگار و عرضهنکات جنبیفهرست منابع

more_vert مقاله عدالت زبانی و نقش آن در بالندگی منابع انسانی

ادامه مطلب

closeمقاله عدالت زبانی و نقش آن در بالندگی منابع انسانی

مقاله علمی و پژوهشی " عدالت زبانی و نقش آن در بالندگی منابع انسانی " مقاله ای است در 20 صفحه و با 20 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مدیریت منابع انسانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث توهین؛ زبان توهین‌آمیز؛ زبان فراگیر؛ زبان استثنا؛ عدالت زبانی پرداخته شده است چکیده مقاله بنیان‌های عدالت زبانی، بر ساخت زبان، توسعه و تقویت توانمندی‌های زبان‌شناختی استوار است. در این رویکرد، برای رسیدن به سازمان عادلانه، بر به‌کارگیری واژگان و زبان عدالت‌محور و درک مفاهیم ملازم با آن تأکید می‌شود. به‌عبارت دیگر، ماهیت افکار، به‌ویژه انواع انگاره‌ها و مفاهیمی که می‌توانیم در ذهن داشته باشیم به‌وسیله زبان مشخص می‌شود، استفاده از واژگان تحقیرآمیز- که فقط با هدف برجسته‌سازی نقایص افراد یا القای نفوذ و قدرت به‌کار می‌روند- منع شده است و غنی‌سازی زبان با واژگان عدالت‌محور در دستور کار قرار می‌گیرد. به دیگر سخن، زبان توهین‌آمیز که مبتنی بر آشکارسازی تفاوت‌های سرزنش‌آمیز افراد و ایجاد سلسله‌مراتب قدرت بنیان نهاده شده است، با الزامات عدالت زبانی سازگار نیست. تلاش عدالت زبانی، توانمندسازی افراد از طریق ایجاد ساختارهایی است که راه را بر هرگونه فراگرد ارزش‌زدایی علیه آنها ببندد و ایشان بتوانند بی هیچ واهمه‌ای از تفاوت‌ها و نقایص خویش، ایفاگر نقش واقعی خود در سازمان باشند؛ یعنی، هر یک رسالتی یکتا و منحصربه‌فرد را که در راستای آن برانگیخته شده‌اند برعهده گیرند. در این مقاله، تلاش می‌شود تا با استفاده از استراتژی تحقیق داده‌بنیاد (GT) ، مدلی مبتنی بر نظام ارزشی اسلام تدوین و ارایه گردد.  عنوان مقاله [English] Linguistic Justice and Its Role in the Improvement of Human Resource چکیده [English] Linguistic justice is based on the structure of the language and development and reinforcement of linguistic capabilities. This approach emphasizes on the usage of just words and sentences, as well as righteous concepts to achieve just organizations. In other words, all the thoughts, concepts and suppositions that we have in mind, can be presented through language. We are prohibited to apply words and sentences that insult other people, marking out their shortcomings or denoting one's own influence and power. Enrichment of language with justified words is recommended. In other words, applying embarrassing language, which illustrates degradation of differences among individuals and indicates power hierarchy, does not go with linguistic justice. Linguistic justice is intended to empower people through methods that prohibit any devaluation enabling them to play their appropriate roles without getting afraid of their differences and deficiencies. They may be able to play a unique mission according to their responsibilities. This research is intended to present a model based on the Islamic values, based on grounded theory.  کلیدواژه‌ها [English] Insult, Insulting Language, Inclusive Language, Exclusive Language, Linguistic justice دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواننداز محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert از بهداشت روانی در محیط کار چه می دانید؟

ادامه مطلب

closeاز بهداشت روانی در محیط کار چه می دانید؟

به طور کلی یک محیط کاری سالم می تواند ارتباط نزدیکی با بهداشت روانی کارکنان خود داشته باشد. در ادامه به عوامل موثر بر بهداشت روانی در محیط کار و راه های ارتقای آن اشاره می کنیم. وقتی از سلامت کارکنان در محیط کار سخن گفته می شود، بیشتر عوامل جسمی و فیزیکی که در محیط کار بر سلامت کارکنان موثر است به ذهن مان متبادر می شود. عواملی همچون آلودگی داخلی محل کار، شرایط محیطی مانند نور محیط کار، گرمایش و سرمایش محیط کار و ... ، اما دسته دیگری از عوامل نیز وجود دارد که بر بهداشت روانی شاغلان تاثیر به سزایی دارد بهداشت روانی در محیط کار چیست؟ بهداشت روانی در محیط کار یعنی مقاومت در مقابل پیدایش مشکلات روانی و اختلالات رفتاری در کارکنان یک مجموعه و سالم سازی فضای روانی کار به نحوی که: * هیچ یک از کارکنان مجموعه به دلیل عوامل موجود در آن دچار اختلال روانی نشوند. * همه کارکنان از این که در آن مجموعه مشغول به کار هستند، احساس رضایت کنند و علاقه مند باشند کار خود را در آن جا ادامه دهند. * هر یک از کارکنان سازمان درباره خود، مافوق، همکاران خود و به طور کلی نسبت به جهان اطراف و به خصوص به جایگاه خود در مجموعه کاری شان احساس مثبتی داشته باشند. عوامل موثر بر بهداشت روانی شاغلان تعادل بین کار و زندگی زمانی که افراد احساس کنند نقش های مختلف آن ها در محیط کار و خانواده با یکدیگر تداخل دارند و حتی مزاحم یکدیگر هستند، بین کار و زندگی خود احساس تعارض می کنند. احساس تعارض بین کار و خانواده، علاوه بر آسیب به کارکرد شخص در محیط کار و خانه، بر سلامت روانی وی تاثیر می گذارد. نبود تعادل بین نقش های فرد در خانواده و محیط کار در صورت تداوم، بهداشت روانی فرد را به خطر انداخته و موجب کاهش کارایی، احساس درماندگی، کاهش رضایت شغلی و کاهش تعهد شغلی می شود. نبود تبعیض و نقض حقوق دیگران تبعیض، نقض حقوق دیگران و برچسب زنی در هر محیطی مانعی جدی برای داشتن سلامت روانی مناسب است. محیط کار نیز از این قاعده مستثنا نیست. تبعیض، سم مهلکی برای یک مجموعه کاری به شمار می آید و زمینه ساز بروز بسیاری از مشکلات روانی است. ترس ازدست دادن شغل، نداشتن ارتقای شغلی، مشارکت نداشتن همکاران در کارهای تیمی و تمسخر از سوی همکاران، می تواند آسیب جدی به بهداشت روانی فرد وارد کند. استرس های محیط کار همه مشاغل حتی مشاغلی که ظاهر آسانی دارند دارای لحظاتی نفس گیر و پرتنش، مسئولیت و توقع برآوردن انتظارات است. طولانی شدن استرس های شغلی و فشارهای کاری در نهایت به خستگی شدید و فرسودگی روانی فرد منجر خواهد شد. توصیه هایی برای ارتقای بهداشت روانی در محیط کار مدیران بخوانند _ کارهای اضافه را کم کنید؛ اصلاح و بهبود فرایندهای کاری راهکاری مناسب برای جلوگیری از کارهای اضافه و دوباره کاری است. در این زمینه با کارکنان خود مشورت کنید. _ به کارکنان خود اجازه و فرصت «نه گفتن» برای انجام اضافه کاری بدهید، به شرطی که وقفه ای در کارهای مجموعه به وجود نیاید. _ کارکنان خود را بر سر دو راهی «کار یا زندگی» قرار ندهید. نباید کارکنان را برای انتخاب بین پیشرفت شغلی و رسیدگی به خانواده تحت فشار بگذارید، یا این که آن ها را وادار کنید از ادامه تحصیل صرف نظر کنند. بلکه باید راهکارها و شاخص های ارتقای شغلی به نحوی طراحی شود که به زندگی خصوصی کارکنان صدمه ای وارد نکند؛ مثلا اگر انجام برخی امور در خانه ممکن است و فرد ترجیح می دهد در منزل وظایف خود را انجام دهد، بتواند به جای اجبار به ماندن در محل کار و اضافه کاری، در خانه به امور کاری خود رسیدگی کند. _ ماموریت ها و شیفت های خارج از ساعت کاری را به حداقل برسانید. کارکنان بخوانند _ در ساعات کاری به ذهن خود استراحت دهید. نفس عمیق، بلند شدن از پشت میز و قدری راه رفتن و صحبت کردن با همکاران مثبت نمونه هایی از استراحت هستند. _ به درخواست های غیرمنطقی مانند اضافه کاری های زیاد، محترمانه «نه» بگویید. _ تلاش کنید کار را کمتر به خانه ببرید. در صورت مجبور بودن به این کار، باید زمان خاصی را به آن اختصاص دهید؛ برای مثال زمانی که فرزندان به خواب رفتند. _ استانداردهای معقولی برای خود در نظر بگیرید و از خود انتظارات کمال گرایانه در انجام کارها نداشته باشید. منبع: خراسان نیوز

more_vert کتاب Css 3 لایه دوم برنامه نویسی

ادامه مطلب

closeکتاب Css 3 لایه دوم برنامه نویسی

  این دوره آموزشی شامل مجموعه از مقالات دوره ای و مرتیط به هم و چندین مثال علمی مختلف است که من در آنها تلاش کردم با زبانی ساده واز کوتاه ترین راه شما را با CSS آشنا کنم. بعد از به پایان رساندن این دوره شما می توانید با زبان ساده، وب سایت خودتان را به راحتی ایجاد کنید.فراگیری زبان CSS آسان است به شرطی که مقالات را دنبال کنید و پشت سر هم تکرار کنید تا کدهای CSS را یاد بگیرد.

more_vert کتاب آموزش کامپیوتر کودکان (Excel 2010)

ادامه مطلب

closeکتاب آموزش کامپیوتر کودکان (Excel 2010)

کتاب آموزش کامپیوتر کودکان (Excel 2010) نوشتۀ صدیقه کاتبی، یکی از 14 عنوان از مجموعه "آموزش کامپیوتر به کودکان" است. در این مجموعه 6 نرم‌افزار ضروری در قالب 14 عنوان کتاب از پایه تا پیشرفته با استفاده از شکل و سرگرمی و به زبانی ساده و روان آموزش داده شده است.

more_vert کتاب Html 4.0 لایه اول وب نویسی

ادامه مطلب

closeکتاب Html 4.0 لایه اول وب نویسی

  این دوره آموزشی شامل مجموعه از مقالات دوره ای ومرتیط به هم و چندین مثال علمی مختلف است که من در آنها تلاش کردم با زبانی ساده واز کوتاه ترین راه شما را با HTML آشنا کنم. بعد از به پایان رساندن این دوره شما می توانید با زبان ساده، وب سایت خودتان را به راحتی ایجاد کنید.فراگیری زبان HTML آسان است به شرطی که مقالات را دنبال کنید و پشت سر هم تکرار کنید تا کدهای HTML را یاد بگیرد.