جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert مقاله علمی و پژوهشی تبلیغات بازرگانی در صدا و سیما

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی تبلیغات بازرگانی در صدا و سیما

مقاله علمی و پژوهشی" تبلیغات بازرگانی در صدا و سیما " مقاله ای است در 25 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به تبلیغات بازرگانی در صدا و سیما ، فرایند تبلیغات ، رویکرد تبلیغات ، سیاستگذاری تبلیغات ، برنامه ریزی تبلیغاتی و آسیب شناسی تبلیغات اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی کودکان و تبلیغات بازرگانی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی کودکان و تبلیغات بازرگانی

مقاله علمی و پژوهشی" کودکان و تبلیغات بازرگانی " مقاله ای است در 15 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به کودکان و تبلیغات بازرگانی ، رسانه های جمعی ، والدین ، قوانین تبلیغات بازرگانی و مصرف رسانه ای اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی اینترنت و تبلیغات بازرگانی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی اینترنت و تبلیغات بازرگانی

مقاله علمی و پژوهشی" اینترنت و تبلیغات بازرگانی " مقاله ای است در 16 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به اینترنت و تبلیغات بازرگانی ، کاربران اینترنتی ، فناوری ارتباطی و تبلیغات اینترنتی اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی تبلیغات بازرگانی و محدودیت های آن

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی تبلیغات بازرگانی و محدودیت های آن

مقاله علمی و پژوهشی" تبلیغات بازرگانی و محدودیت های آن " مقاله ای است در 17 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به تبلیغات بازرگانی و محدودیت های آن ، حقوق بین الملل ، نظام جهانی و آزادی ارتباطات  اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی تبلیغات بازرگانی جهانی ، واقعیت ها و چالش ها

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی تبلیغات بازرگانی جهانی ، واقعیت ها و چالش ها

مقاله علمی و پژوهشی" تبلیغات بازرگانی جهانی ، واقعیت ها و چالش ها " مقاله ای است در 15 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به تبلیغات بازرگانی جهانی ، واقعیت ها و چالش ها ، مطالعه انتقادی ، اینترنت و سیاست بازدارنده اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله آثار حقوقی و اخلاقی تبلیغات بازرگانی خلاف واقع

ادامه مطلب

closeمقاله آثار حقوقی و اخلاقی تبلیغات بازرگانی خلاف واقع

مقاله علمی و پژوهشی " آثار حقوقی و اخلاقی تبلیغات بازرگانی خلاف واقع " مقاله ای است در 20 صفحه و با 29 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث تبلیغات بازرگانی، تبلیغات خلاف واقع، مسئولیت مدنی، مسئولیت اخلاقی پرداخته شده است چکیده مقاله تبلیغات تجاری را باید عنصری اساسی در سرنوشت کشورها دانست که هم در حوزه داخلی و هم در حوزه بین المللی ایفای نقش می کند . گاه تبلیغات خلاف واقع هستند و اوصافی را در بر می گیرند که در کالا یا خدمات ارائه شده وجود ندارد. اینگونه تبلیغات از ابعاد متفاوت قابل بررسی هستند. از این ابعاد، آثار حقوقی و اخلاقی اینگونه تبلیغات بر حقوق اشخاص، جامعه و مخاطبین است. چنانچه تبلیغی حاوی مطالب خلاف واقع باشد، علاوه بر این که در رابطه قراردادی بعنوان تخلف از قرارداد و در حوزه مسؤولیت مدنی قابل طرح می باشد، آثار آن در حوزه اخلاق نیز قابل طرح است. سؤال اصلی این تحقیق این است که تبلیغات بازرگانی خلاف واقع از جهت حقوقی چه مسئولیتی برای اشخاص به دنبال دارد و چه اثری بر قرارداد بین طرفین خواهد گذاشت و از نظر اخلاقی چه آثار سوئی بر مخاطبان و جامعه خواهد داشت؟ دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله علمی و پژوهشی نشانه شناسی تبلیغات کودکان

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی نشانه شناسی تبلیغات کودکان

مقاله علمی و پژوهشی" نشانه شناسی تبلیغات کودکان " مقاله ای است در 20 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به نشانه شناسی تبلیغات کودکان ، آگهی های تجاری ، تبلیغات تلویزیونی ، پیام های بازرگانی ، نظریه یادگیری اجتماعی و جاذبه تبلیغ اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی مبانی و اصول تبلیغات سیاسی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی مبانی و اصول تبلیغات سیاسی

مقاله علمی و پژوهشی" مبانی و اصول تبلیغات سیاسی " مقاله ای است در 37 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به مبانی و اصول تبلیغات سیاسی، جنگ روانی ، شست و شوی مغزی ، آثار تبلیغات و ایدئولوژی سیاسی اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد. مبانی تبلیغات سیاسی+اصول تبلیغات سیاسی+جنگ روانی+شست و شوی مغزی+آثار تبلیغات+ایدئولوژی سیاسی +بانک مقالات+ مقالات مدیریت رسانه + مقالات رسانه ای

more_vert سئوالات آزمون کارشناسان رسمی دادگستری رشته امور بازرگانی

ادامه مطلب

close سئوالات آزمون کارشناسان رسمی دادگستری رشته امور بازرگانی

به منظور آمادگی داوطلبان آزمون کارشناسان رسمی دادگستری دفترچه سئوالات آزمون رشته امور بازرگانی ارائه می گردد .  علاقمندان می توانند اصل دفترچه آزمون را که دارای 60 سئوال می باشد را از بخش زیر دریافت کنند .

more_vert مقاله علمی و پژوهشی تبلیغات رسانه های بازار کار

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی تبلیغات رسانه های بازار کار

مقاله علمی و پژوهشی" تبلیغات رسانه های بازار کار " مقاله ای است در 22 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به تبلیغات رسانه های بازار کار ، فرصت های شغلی ، جویندگان شغلی ، تبلیغات رسانه ای ، مبانی بازار کار ، سیاست بازار کار و تنظیم بازار کار اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert سئوالات آزمون دکترای سال 97 رشته مدیریت بازرگانی و راهبردی

ادامه مطلب

closeسئوالات آزمون دکترای سال 97 رشته مدیریت بازرگانی و راهبردی

بانک مقالات ایران برای آشنایی هر بیشتر دانشجویان و علاقمندان سئوالات آزمون دکترای سال 97 دانشگاهها و موسسات آموزش عالی را منتشر می نماید   برای دریافت سئوالات آزمون دکترای رشته مدیریت بازرگانی و راهبردی سال 97  از لینک زیر استفاده نمائید  

more_vert مقاله علمی و پژوهشی خیزش تبلیغات سیاسی در آمریکا

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی خیزش تبلیغات سیاسی در آمریکا

مقاله علمی و پژوهشی" خیزش تبلیغات سیاسی در آمریکا " مقاله ای است در 14 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به خیزش تبلیغات سیاسی در آمریکا ، تبلیغات سیاسی گران ، رفتارگرایی ، فرویدیسم ، نظریه گلوله جادوئی ، نظریه تبلیغاتی لاسول ، نظریه افکار لیپمن و لیبرالیسم اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی تبلیغات تجاری تلویزیون و انتخاب محصولات از طرف مشتریان

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی تبلیغات تجاری تلویزیون و انتخاب محصولات از طرف مشتریان

مقاله علمی و پژوهشی" تبلیغات تجاری تلویزیون و انتخاب محصولات از طرف مشتریان " مقاله ای است در 32 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به تبلیغات تجاری تلویزیون و انتخاب محصولات از طرف مشتریان ، الگوی مصرف ، اعتماد مشتریان و جذابیت تبلیغات تجاری  نووری اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله تحلیل محتوای تصویر زن در تبلیغات تلویزیون

ادامه مطلب

closeمقاله تحلیل محتوای تصویر زن در تبلیغات تلویزیون

مقاله علمی و پژوهشی " تحلیل محتوای تصویر زن در تبلیغات تلویزیون" مقاله ای است در 31 صفحه و با 18 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مطالعات زنان و خانواده منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث عقب‌نشینی روانی؛ کلیشه‌های جنسیتی؛ لمس اشیاء؛ مناسکی شدن؛ تبلیغات تلویزیون پرداخته شده است چکیده مقاله آگهی‌های بازرگانی به‌عنوان یکی از برنامه‌های تلویزیونی در نمایش و بازتولید جایگاه زنان در جامعه و تداوم کلیشه‌های جنسیتی مؤثرند. هدف اصلی این پژوهش بررسی و مطالعه کلیشه‌های جنسیتی موجود در آگهی‌های بازرگانی است. برای نیل به این مقصود از نظریه نمایش جنسیت گافمن و فنای نمادین تاچمن استفاده نموده‌ایم. در این پژوهش آگهی‌ها ابتدا با توجه به موضوع، تفکیک شده‌اند، سپس به بررسی کلیشه‌های جنسیتی پرداخته شده­است تا مشخص شود آیا در آگهی‌های بازرگانی ایران به‌ویژه با توجه به محتوا، از این حیث تفاوتی در کلیشه‌سازی وجود دارد. روش مورد استفاده در این پژوهش تحلیل محتوای کمی است. جامعه آماری مورد نظر عبارت است از آگهی‌های پخش‌شده در ساعات پربیننده 23-20 از سه شبکه سراسری پرمخاطب سیما (اول، دوم و سوم) از نیمه فروردین تا پایان خرداد 1392، روش گردآوری داده‌ها نیز پرسش­نامه معکوس می‌باشد. نتایج پژوهش حاکی است در آگهی‌ها میان جنسیت بازیگر نقش با حضور در آگهی، شخصیت اصلی آگهی، شیوه تماس با اشیاء، مناسکی شدن فرمان‌بری، نوع شغل، عقب‌نشینی روانی، حضور در موقعیت خانواده و صدای راوی رابطه معنادار وجود دارد و موضوع آگهی در شیوه نمایش تفاوتی ایجاد نمی‌کند. علت این امر، تداوم، ثبات و حضور پررنگ کلیشه‌های جنسیتی به شکل قوی در انواع آگهی، ورای موضوع آن است، که، در همه انواع آن، بازتولید می‌شود. عنوان مقاله [English] Content Analysis of the Portrayal of Woman in Television Advertisements چکیده [English] Commercial advertisements as one of television’s programs are effective in presentation and reproduction of women’s position in society and continuity of gender stereotypes. The main purpose of this research is the study of gender stereotypes. In this regard, theory of gender representation of Goffman and symbolic annihilation of Tuchman were used. In this study firstly, the advertisements were segregated according to their subjects and then were studied regarding their gender stereotypes to specify if there is in Iran, differentiation in stereotyping. The method used was quantitative content analysis with reverse questionnaire. Population was commercial advertisements from 20:00 to 23:00 among three channels (channel 1, 2 and 3). The results showed that there is significant relation between gender of performer and presence in advertisements, main character of advertisements, touching of objects, ritual subordination, and voice of narrator and the subject of the advertisements do not affect their method of presentation. This is due to the outstanding stability of gender stereotypes in commercial advertisements behind the subject of advertisements. According to these results, gender stereotypes are re-produced and depicted regardless of what the subject of advertisements is.  کلیدواژه‌ها [English] mental retreat, Gender Stereotypes, touching of objects, ritual subordination, television advertisement دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند 

more_vert مقاله علمی و پژوهشی نظریه پردازی در تبلیغات و آگهی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی نظریه پردازی در تبلیغات و آگهی

مقاله علمی و پژوهشی" نظریه پردازی در تبلیغات و آگهی " مقاله ای است در 31 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به نظریه پردازی در تبلیغات و آگهی ، بینامتن ، الگوی خطی ، ساخت اجتماعی و گفتمان اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی تبلیغات تجاری و ارزش های فرهنگی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی تبلیغات تجاری و ارزش های فرهنگی

مقاله علمی و پژوهشی" تبلیغات تجاری و ارزش های فرهنگی " مقاله ای است در 25 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به تبلیغات تجاری و ارزش های فرهنگی ، خانواده سبز ، ارزشهای سنتی و ارزش های مدرن اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب واژگان بازرگانی در انگلیسی

ادامه مطلب

closeکتاب واژگان بازرگانی در انگلیسی

کتاب واژگان بازرگانی در انگلیسی نوشته‌ی دیوید ایستمنت، با بیش از 250 واژه‌ی بسیار پرکاربرد انگلیسی، به جنبه‌های گوناگون دنیای بازرگانی مانند بودجه، محصولات، خدمات، فروش و بازاریابی پرداخته است. اگر در کار بازرگانی هستید، در بسیاری مواقع نیاز به استفاده از زبان انگلیسی خواهید داشت. کتاب واژگان بازرگانی در انگلیسی (Business English Words) یک راهنمای سریع است، چون شما به آسانی می‌توانید واژگان مورد نیازتان را بیابید. دیگر لازم نیست ساعت‌ها صرف آموختن زبان کنید. هر روز فقط 10 دقیقه این کتاب را مطالعه کنید. سپس خواهید دید چقدر سریع واژگان را فرا می‌گیرید. دیوید ایستمنت (David Eastment) در پایان هر فصل این کتاب، تمرین‌هایی را آورده است که در به خاطر سپردن آنچه فرا گرفته‌اید به شما کمک می‌کنند. پاسخ‌های خود را می‌توانید با پاسخنامه‌ای که در انتهای کتاب آمده است، مقایسه کنید. در واژه‌نامه نیز فهرستی از تمام لغت‌ها وجود دارد. در بخشی ازکتاب واژگان بازرگانی در انگلیسی می‌خوانیم: نماینده‌ی فروش: sales representativeتبلیغ، ترفیع: promotionمذاکره: negotiationقطعی کردن فروش: close a saleمایکل میر از وقتی مدرسه را ترک کرد در بخش فروش کار کرده است. ابتدا نماینده‌ی فروش  شرکت تولیدکننده‌ی دوربین بود. سپس در اروپا و آمریکا کار کرد، در بخش تبلیغ تخصص یافت و جایزه‌ی « فروشنده‌ی سال» 1992 را دریافت کرد. او اکنون مدیر فروش همان شرکتی است که کارش را در آن شروع کرده بود.« عاشق کارم هستم. عاشق سفر کردنم. عاشق مذاکراتم. و از همه بیش‌تر، عاشق قطعی کردن فروشم.» sales representativepromotionnegotiationclose a saleMichael Mayer has worked in sales since he left school. At first he was a sales representative for a camera manufacturer. Then he worked in Europe and the States, specialising in promotion and won the Salesman of the Year award in 1992. He is now Sales Director for the same company he started with‘I love it. I love the travel. I love the negotiations. And most of all, I love closing a sale’

more_vert مقاله علمی و پژوهشی راهکارهای تبلیغات سیاسی در انتخابات

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی راهکارهای تبلیغات سیاسی در انتخابات

مقاله علمی و پژوهشی" راهکارهای تبلیغات سیاسی در انتخابات " مقاله ای است در 29 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به راهکارهای تبلیغات سیاسی در انتخابات ، روان شناسی تبلیغ ، ارتباطات سیاسی و مبارزات انتخاباتی اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی اسلام هراسی در تبلیغات غرب

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی اسلام هراسی در تبلیغات غرب

مقاله علمی و پژوهشی" اسلام هراسی در تبلیغات غرب " مقاله ای است در 15 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به اسلام هراسی در تبلیغات غرب ، اسلامی گرایی ، بنیاد گرایی ، اصول گرایی ، افراطی گرایی ، خشونت گرایی و سرمایه اجتماعی اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله تأثیر سرمایه‎ی انسانی و فناوری بر رشد بهره‌وری کل عوامل بازرگانی ایران

ادامه مطلب

closeمقاله تأثیر سرمایه‎ی انسانی و فناوری بر رشد بهره‌وری کل عوامل بازرگانی ایران

مقاله علمی و پژوهشی " تأثیر سرمایه‎ی انسانی و فناوری بر رشد بهره‌وری کل عوامل بازرگانی ایران" مقاله ای است در 32 صفحه و با 48 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اقتصاد و الگو سازی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  بهره‌وری کل عوامل؛ فناوری؛ سرمایه‎ی انسانی؛ بازرگانی؛ ایران پرداخته شده است چکیده مقاله این مقاله عوامل مؤثر بر رشد بهره‌وری کل عوامل تولید بازرگانی کشور را با تأکید بر سرمایه‎ی انسانی و فناوری، شناسایی و با استفاده از آمار سال‎های 1338 ـ 1383، مدل تصریح شده را تخمین می‌زند. از نتایج تخمین تابع تولید ارزش افزوده‎ی بازرگانی برای محاسبه‎ی سهم هر یک از عوامل تولید در ارزش افزوده‎ی بازرگانی کشور استفاده و رشد بهره‌وری کل عوامل بازرگانی محاسبه شده است. مدل رشد بهره‌وری در قالب مبانی نظری، شواهد تجربی و حقایق آشکار شده‎ی بازرگانی با تأکید بر نماگرهای سرمایه‎ی انسانی و فناوری، شناسایی و برآورد می‌شود. نتایج نشان می‌دهد با وجود نوسانات بهره‌وری نیروی ‌کار بازرگانی طی دوره‎ی فوق و افزایش قابل ملاحظه در بعضی سال‎ها، کماکان سطح بهره‌وری کل بازرگانی در سال‎های پایانی دوره با سال‎های اول دوره برابر است. روند بهره‌وری سرمایه‎ی کل کشور و بازرگانی طی همین دوره، نزولی و با رشد منفی مواجه بوده و لذا تصویر این نماگر در بازرگانی در مقایسه با کل کشور نامناسب‌تر است. نوسانات ادوار تجاری تولید ناخالص داخلی و ارزش افزوده‎ی بازرگانی با یکدیگر هماهنگ و هم جهت هستند. این در شرایطی است که دامنه‎ی نوسانات ادوار تجاری ارزش افزوده‎ی بازرگانی بیشتر از تولید ناخالص داخلی کشور است. علاوه بر آن، نوسانات ادوار تجاری بهره‌وری نیروی ‌کار، بهره‌وری سرمایه و بهره‌وری کل بازرگانی هم‌جهت و هماهنگ با ادوار تجاری اقتصاد کشور هستند. نتایج مدل نشان می‌دهد دو نماگر سرمایه‎ی انسانی و فناوری بر رشد بهره‌وری کل بازرگانی تأثیر مثبت و معناداری دارند. عنوان مقاله [English] Effect of Human Capital and Technology on the Total Factor Productivity Growth of Iran's Commerce Sector چکیده [English] The main purpose of this paper is to shed light on the productivity effects of human capital and technology in Iran's commerce sector. To this end, firstly some literature references are briefly described together with the effective factor of the economy focusing on the commerce sector. Thereafter, empirical models are specified and estimated using the data over the period 1959 – 2004. The total factor productivity growth is calculated by estimating Cobb-Douglas Production function assumes constant returns to scale, while factor shares are used as a proxy for output elasticity’s. In the production function, the dependent variable denotes the added commerce value and the explanatory variables include capital and labor force in the sector. The findings of this paper indicate that human capital and technology substantially increase total factor productivity growth in Iran's commerce sector. So, the flow from human capital and technology is by far the two most important determinants of commerce sector productivity growth. Human capital facilitates the realization of productivity growth in the sector. This paper has also found a significant and substantial negative relationship between inflation and total factor productivity growth in commerce sector. Thus, inflation substantially reduces the rate of productivity growth. کلیدواژه‌ها [English] Total Factor Productivity Growth, Human capital, technology, Commerce Productivity, Iran دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .