جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert کتاب نگاهی عمیق‌تر به آیات الهی

ادامه مطلب

closeکتاب نگاهی عمیق‌تر به آیات الهی

کتاب نگاهی عمیق‌تر به آیات الهی نوشتۀ علی خرامان خسروشاهی، به معرفی و بررسی برخی آیه‌های سوره‌های قرآن کریم می‌پردازد. حقیقت یک مؤلفه‌ی ثابت است و راه نتیجه‌گیری برای رسیدن به حقیقت، یک مؤلفه‌ی وابسته به زمان است. این خاصیت دورانی زمان است که از هر درجه‌ای به نقطه‌ای ثابت نگاه می‌کند. حال اگر رأس یک دایره، یک حقیقت ثابت و غیر‌قابل تغییر باشد، در این صورت در هر زمانی خاص و زاویه‌ای خاص نسبت به مرکز دایره نگاه خواهد شد. پس باید مواظب بود و به یاد داشت که حقیقت مانند رأس دایره ثابت است و از هر درجه و زاویه‌ای به آن نگاه شود تغییری در آن حاصل نمی‌شود.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی روش پلکانی مفهوم شناسی واژگان قرآن

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی روش پلکانی مفهوم شناسی واژگان قرآن

مقاله علمی و پژوهشی روش پلکانی مفهوم شناسی واژگان قرآن مقاله ای است که در 19 صفحه و با 43 عنوان فهرست منابع منتشر شده است . در این مقاله موضوعات بافت؛ حقیقت؛ حقیقت شرعی؛ روش پلکانی؛ فرهنگ جاهلیت.؛ فرهنگ قرآن؛ معنای لغوی؛ مفهوم عرفی؛ واژگان؛ وضع مورد بحث و بررسی قرار گرفته است

more_vert مقاله رهیافت علامه طباطبایی از حقیقت و چیستی«عصمت»

ادامه مطلب

closeمقاله رهیافت علامه طباطبایی از حقیقت و چیستی«عصمت»

مقاله علمی و پژوهشی " رهیافت علامه طباطبایی از حقیقت و چیستی«عصمت»" مقاله ای است در 18 صفحه و با 27 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  انبیا، امام، گناه، عصمت، معصوم، علامه طباطبایی پرداخته شده است چکیده مقاله از نظر علمای امامیه عصمت از ویژگی‌های ضروری انبیاء و ائمه اطهار(ع) است، ؛ اما در تعریف و چیستی و حقیقت این مقوله بین اندیشمندان دینی اختلاف نظرهایی وجود دارد. بی‌تردید موضع‌گیری و رویکردی که در این مورد خاص گرفته می‌شود؛ می‌تواند در تحلیل مباحث آتی عصمت و در پاسخ به شبهات پیرامونی آن، راهگشا باشد. در این نوشتار سعی شده به صورت تطبیقی بین سخنان برخی دانشمندان اسلامی و علامه طباطبایی، در تبیین و تحلیل حقیقت و ماهیت عصمت معصومین نگاهی بیندازیم. علامه طباطبایی ، عصمت را ره آورد قوه عاقله و به سنخی خاص از علم ارجاع می‌دهد که از سوی خداوند به معصوم موهبت می‌شود و این ملکه نفسانی سبب می‌شود تا با اختیار خویش از ارتکاب معصیت و خطا مصون بماند. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب حقیقت دوازدهم

ادامه مطلب

closeکتاب حقیقت دوازدهم

همه ما به آن یار آسمانى، علاقه زیادى داریم و عشق به او را در تمام وجود خود احساس مى کنیم. اعتقاد به آن امامِ مهربانى ها است که امید به فرداى زیبا را در قلب ما زنده نگاه مى دارد. چند وقتى است که عدّه اى تلاش مى کنند تا این عشق و علاقه را از جامعه ما بگیرند، براى همین، اقدام به چاپ کتاب «عجیب ترین دروغ تاریخ» نموده اند و در آن، ولادت حضرت مهدى(ع) را دروغ عجیب تاریخ خوانده اند. به ما یاد داده اند که همیشه با انصاف باشیم و به همین دلیل، به هوش نویسنده آن کتاب، آفرین مى گویم. زیرا او جوانان شیعه را به خوبى شناخت و دانست که باید چه چیزى را از آنها بگیرد تا همه چیز را از آنها گرفته باشد! و این چنین بود که من هم، قلم به دست گرفتم تا با خون قلم خود به دفاع از امام روشنى ها بپردازم. و این چنین بود که کتاب «حقیقت دوازدهم» نوشته شد و اکنون، مهمان روحیّه حقیقت جوى شماست و مى خواهد ولادت امام زمان(ع) را از کتاب هاى اهل سنت براى شما روایت کند. فهرست مطالبمقدمهدر حسرت یک کتاب نگذارید مرا!آشنایى با یک دروغ بزرگآیا طلوع خورشید، دروغ است؟من با خرافات مبارزه مى کنموقتى عاشق دختر مصرى شدمنابینایم و شهره این روزگارم!در شهر خدا شیعه اى باقى نگذارید!منابع

more_vert مقاله حقیقت فلسفی «صراط» و اثبات «واحدیت» آن از منظر صدرالمتألهین

ادامه مطلب

closeمقاله حقیقت فلسفی «صراط» و اثبات «واحدیت» آن از منظر صدرالمتألهین

مقاله علمی و پژوهشی " حقیقت فلسفی «صراط» و اثبات «واحدیت» آن از منظر صدرالمتألهین" مقاله ای است در 18 صفحه و با 36 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  صراط، واحدیت، حکمه ‌الکون، علم، ربّ، فلسفه پرداخته شده است چکیده مقاله هدایت الهی دارای مبدأ (منه)، مقصد (الیه)، وسیله (به) و طریق (صراط) است. پرداختن به موضوع هدایت در آیه شریفه «اِهدِنا الصِّراطَ المُستَقِیم»، بدون تبیین حقیقت «الصراط» که مفعول دوم «اِهدِنا» و متعلّق هدایت است، در واقع پرداختن به بحثی بدون موضوع است که می‌تواند به نتایجی ابهام‌آفرین، مانند تعدّد صراط بینجامد. هدف اولیه این تحقیق، تبیین فلسفی حقیقت صراط از منظر ملاصدرا است. ایشان صراط مستقیم را در دنیا، مفهوماً سیر الی الله ـ که حرکت و سیر ارادی و دینی در قالب شرع و صیرورت وجودی انسان در بُعد علمی و عملی با تبعیت از مصادیق صراط است ـ و مصداقاً «قرآن»، «دین» و «پیامبر و ائمه معصومین» می‌داند که در آخرت، نمود صراط دنیایی است و به صورت محسوس، روی جهنم کشیده شده است. هدف ثانوی این تحقیق، اثبات واحدیت صراط به تبع منطقی در ضمن تبیین آن با سه دلیل: (1) وحدت سیاق حکمت خداوند (حکمه الکون) در تکوین و تشریع، (2) تلازم بین واحدیت ربّ و واحدیت صراط و (3) سنخیت صراط با علم و حق است. در نتیجه وی وحدت را لازمه منطقی و فلسفی حقیقت صراط دانسته، تعدد صراط را از منظر عقل مردود می‌شمرد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب برداشت‌هایی از شاهنامه به کوشش احمد قاضی‌نسب

ادامه مطلب

closeکتاب برداشت‌هایی از شاهنامه به کوشش احمد قاضی‌نسب

 کتاب ب«رداشت‌هایی از شاهنامه»، مجموعه‌ای از برداشت‌ها و تحلیل‌های احمد قاضی‌نسب در شاهنامه فردوسی است که در آن با نثری ساده، اندیشه حکیم توس بررسی و از واژه‌هایی دشوار فارسی در تحلیل‌ها اجتناب شده است. این کتاب توسط انتشارات توز و قلم، با شمارگان یک هزار نسخه به چاپ رسیده که طراحی جلد آن توسط سیدمحمد حسینی و امور فنی آن نیز توسط گروه توز و قلم انجام شده است. کتاب برداشت‌هایی از شاهنامه به بررسی برخی موضوعات مانند آزادی در شاهنامه، رستم در شاهنامه، حماسه رستم و سهراب، رستم و اسفندیار، نام و ننگ، هنر در شاهنامه، چکیده ای از عظمت استاد توس، میهمانی عشق در تاریخ و ستایش خرد پرداخته است. در مقدمه این کتاب عنوان شده است: عزیزی که این کتاب را در دست گرفتی بدان که اگر به باغ بزرگ و بی‌نهایت شاهنامه وارد شوی، دیگر نمی‌توانی از آن خارج شوی، چون جایی از این بهتر پیدا نمی‌کنی، اگر جستجوگر حقیقت هستی، بیا تا حقیقت را به تو نشان دهم، حقیقتی که خود گوشه‌ای از آن را لمس کرده‌ام. شاهنامه یک مجمع الحقایق است؛ چون از سه چهار بعد فراتر است. نمی‌توان گفت شامل چند محور و چند ستون است ولی آن قدر هست که حقیقت را دریابی. این اقیانوس بی حد وحصر پر از شگفتی و ناشناخته‌هاست. قاضی نسب نوشته است: فردوسی با شاهنامه نشان داد که او تنها یک فرد و اثرش تنها یک کتاب نیست. او را نمی‌توانم توضیح دهم، قلم قاصر است، فقط در یک جمله فردوسی نمادی از انسان است با همه ویژگی‌ها و فضیلت‌های انسانی، فردوسی یعنی تاریخ انسان و یعنی عاشق ایران، یعنی فرهنگستان کامل، سند هویت ملی ایران و شناسنامه تک‌تک مردم و باز یعنی فرهیختگی و فرزانگی و فرهمندی و فرهنگ سازی ملی و از همه بالاتر یعنی نیروی غالب چرا که تو را به ژرفای راستی، پاکی ،عدالت، سخاوت و پختگی می‌برد و اعجاز می‌کند تا تو را در آن صف نگه دارد. این نویسنده در بخش برداشت از خدا، انسان و گیاه در شاهنامه نوشته است: خداشناسی فردوسی متفاوت است چون تعریف او از خدا متفاوت است. او می فرماید، ما نمی‌توانیم و نباید خدا را تعریف کنیم چرا که ما جز هستیم و خدا کل است، هرگز جز نمی‌تواند کل را بفهمد، اگر بفهمد کل می شود،جز فقط می‌تواند جز را بشناسد و درک کنند.

more_vert مقاله تبیین تجسم اعمال براساس ترتب عوالم کلی وجود

ادامه مطلب

closeمقاله تبیین تجسم اعمال براساس ترتب عوالم کلی وجود

مقاله علمی و پژوهشی " تبیین تجسم اعمال براساس ترتب عوالم کلی وجود (ماده، مثال، عقل)" مقاله ای است در 16صفحه و با 37فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  تجسم اعمال، تمثّل، عوالم سه‌گانه، نشئه، ملکات، عرض، صور باطنی پرداخته شده است چکیده مقاله تجسّم و تمثّل اعمال، از پیچیده‌ترین مباحث معاد است که آرای پرشماری در مورد عقلانی بودن یا نبودن آن وجود دارد؛ حتی برخی از متکلمان به دلیل اعتقاد به عرض بودن اعمال و عدم قابلیت عرض برای بقا، به لحاظ عقلی منکر تجسم اعمال شده‌اند. هر شیء، عقیده، عمل و موجودی در سه عالم ماده، مثال و عقل، یک حقیقت واحدی دارد که آن حقیقت در هر یک از این عوالم، متناسب با شرایط آن عالم، صورت و حالت خاصی به خود گرفته است و ملبس به لباس آن عالم می‌شود و این عوالم با هم، توالی و ترتب و تطابق دارند. درنتیجه اعمال آدمی، بعد از انجام در اثر تکرار، دارای آثار ماندگاری در نفس شده و به شکل ملکه درآمده‌اند و با استقرار در صقع وجودی نفس، با نفس آدمی به عوالم دیگر منتقل گشته، در آنجا ممثّل می‌شوند. برخی آیات قرآن هم مؤید عوالم سه‌گانه است و وجود اشیا با حقیقت واحد در این عوالم را تأیید می‌کند. نوشتار حاضر بر آن است تا وجود و تمثّل اعمال آدمی را در هر یک از نشئه‌های سه‌گانه تبیین و تحلیل عقلی کند دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله بررسی تناسب میان آرا مفوضه و پیروان شیعی ابن‌عربی درباب خلقت

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی تناسب میان آرا مفوضه و پیروان شیعی ابن‌عربی درباب خلقت

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی تناسب میان آرا مفوضه و پیروان شیعی ابن‌عربی درباب خلقت" مقاله ای است در 18 صفحه و با 43 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث مفوضه، تفویض، حقیقت محمدیه، ابن‌عربی، سید حیدر آملی، ملاصدرا، امام خمینی پرداخته شده است چکیده مقاله مفوضه از گروه‌های غالی شیعی بودند که اگرچه اعتراف به مخلوق و حادث بودن پیامبر اکرم| و امامان داشتند، اما معتقد بودند که خداوند آنان را در آغاز آفرینش آفرید؛ سپس کار خلق و رزق و تدبیر جهان را به آنان تفویض نمود. ازسوی دیگر حکمای شیعی پیرو ابن‌عربی با طرح نظریه «حقیقت محمدیه» چنین عنوان می‌کردند که خداوند برای جلوه‌گر ساختن خود و برای آنکه خود را در هستی متجلی سازد، ابتدا موجودی را آفرید و سپس از وجود او عالم را به وجود آورد. آنان از این موجود نخستین با تعبیر «حقیقت محمدیه» نام می‌بردند که معادل عقل اول در نظام فکری مشائیان بود. این دو نظریه اگرچه شباهت‌هایی در ابتدای امر دارند، اما تفاوت ماهوی آنها بسیار بیش از تشابه ظاهری آنهاست؛ در این تحقیق به این تفاوت‌ها و شباهت‌ها اشاره خواهیم کرد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله ساختار انسان‌شناسی سلوکی در سنت دینی

ادامه مطلب

closeمقاله ساختار انسان‌شناسی سلوکی در سنت دینی

مقاله علمی و پژوهشی " ساختار انسان‌شناسی سلوکی در سنت دینی" مقاله ای است در 30 صفحه و با 39 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اخلاق وحیانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  حقیقت قلبی؛ منطقۀ نفسانی؛ منطقۀ روحانی؛ جنود عقلی؛ جنود جهلی؛ اطوار انسانی پرداخته شده است چکیده مقاله از مهم‌ترین مبانی اخلاق اسلامی و عرفان عملی، انسان‌شناسی است. درسنت دینی و از حیث سلوکی می‌توان برای انسان‌شناسی ساختار خاصی ترسیم نمود. حقیقت قلبی که هویت ملکوتی انسان است، از وجه الهی تا وجه جسمانی امتداد یافته و دو منطقۀ نفسانی و روحانی دارد. هریک از این‌دو منطقه نیز دو صنف جنود به‌معنای جنود خصالی و دو گونه اطوار به‌معنای مراتب نفس دارند. منطقۀ نفسانی، منطقۀ سفلای حقیقت قلبی است که امیال حسی و نفسی بر آن حاکم‌اند، در آن جنود جهلی قرار دارد و دو طور طبعی و نفسی، یعنی نفس نباتی و حیوانی استقرار یافته‌اند. منطقۀ روحانی که منطقۀ علیای حقیقت قلبی است و با خدای صمد ارتباط مستقیم دارد، در آن جنود عقلی قرار داشته و دو طور روح و سرّ، یعنی نفس قدسی و نفس الهی، نیز در آن استقرار یافته‌اند. البته مرکز این حقیقت و مرز این‌دو منطقه، طور عقل و قلب‌اند که دو حیث یک طورند. عنوان مقاله [English] Structure of Disciplinary Anthropology in Religious Tradition چکیده [English] Anthropology is among the basics of Islamic ethics and practical mysticism. In religious tradition and in terms of discipline, anthropology could be depicted with a certain structure. Heartfelt truth, which is the man’s heavenly identity, extends from divine to bodily dimension and has two realms: sensual and spiritual. Each of these two realms have also two kinds of hosts, i.e. characteristic hosts, and two kinds of modes, i.e. levels of soul. Sensual realm is the lower realm of heartfelt truth, which sensual desires govern it, hosts of ignorance dwell in it, and the two natural and sensual modes, i.e. vegetative and pugnacious soul, reside in it. Spiritual realm is the upper realm of heartfelt truth, which has direct communication with God, hosts of reason dwell in it, and the two modes of spirit and mystery, i.e. holly and divine soul, reside in it. Indeed, the center of this truth and the border of these two realm are the modes of reason and heart, which are two respects of a same mode.   کلیدواژه‌ها [English] Heartfelt Truth, Sensual Realm, Spiritual Realm, Hosts of Reason, Hosts Of Ignorance, Human Modes دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله نظام معنا و معرفت از دیدگاه سید حیدر آملی

ادامه مطلب

closeمقاله نظام معنا و معرفت از دیدگاه سید حیدر آملی

مقاله علمی و پژوهشی " نظام معنا و معرفت از دیدگاه سید حیدر آملی" مقاله ای است در 16 صفحه و با 11 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است   در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث وجود، معرفت، شریعت، طریقت، حقیقت، وحی، الهام، کشف پرداخته شده است چکیده مقاله سید حیدر آملی دیدگاه خود در باب معرفت‌شناسی را بر وجودشناسی تثلیثی قرار داده و با طرح مباحث تثلیث در معرفت‌شناسی، به یک نوآوری دراین‌باره دست زده است.از مهم‌ترین نکاتی که علامه سید حیدر در معرفت‌شناسی بر آن تکیه کرده اینکه، ایشان همواره معرفت را یک حقیقت واحد می‌داند که دارای سه مرتبه اصلی است که این مراتب نیز به‌صورت تشکیک است. وی از این نکات کمک می‌گیرد تا نزاع ظاهری فهم‌های متفاوت در حوزه عرفان، ازجمله نزاع بین صوفی و شیعه را برطرف نماید. علامه سید حیدر تثلیث‌هایی را در باب معرفت‌شناسی با عناوین خاصی چون «شریعت، طریقت و حقیقت»، «رسالت، نبوت و ولایت»، «اسلام، ایمان و ایقان» و «وحی، الهام و کشف» مطرح می‌کند و با بسط کلام و دقت کافی و اندیشه ناب، درباره آن به سخن می‌پردازد. بدیهی است تثلیث در باب معرفت، مبتنی‌بر تثلیث در وجودشناسی اوست. در این نوشتار به تحلیل و بررسی نگاه تثلیث‌گونه او در باب معرفت‌شناسی پرداخته و به کلید حل تفاوت در فهم‌ها و معرفت‌ها اشاره خواهیم کرد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله بررسی و نقد فلسفه میان فرهنگی به‌مثابه رویکرد بینادینی در نگاه ادهر مال

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی و نقد فلسفه میان فرهنگی به‌مثابه رویکرد بینادینی در نگاه ادهر مال

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی و نقد فلسفه میان فرهنگی به‌مثابه رویکرد بینادینی در نگاه ادهر مال" مقاله ای است در 20 صفحه و با 33 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  فلسفه، فرهنگ، میان‌فرهنگی، فلسفه میان‌فرهنگی، دین، رویکرد بینادینی پرداخته شده است چکیده مقاله ادهرمال براساس مبنای «دیگری» و قبول «غیریت» از رویکرد میان فرهنگی سخن گفته و با نفی انحصارطلبی در فلسفه و فرهنگ خاص به دنبالِ تئوری گفتگوی بین فلسفه‌ها و فرهنگ‌ها برای درک بهتر «حقیقت» می‌باشد. او با همین مبنا با «ادیان» نیز مواجه شده و رویکرد «بینا دینی» را نظیر «رویکرد میان فرهنگی» برای درک بهتر «حقیقت متعالی» مطرح می‌نماید. در مقاله حاضر با روش «توصیفی» و براساس مبنای «دیگری» نظریه «فلسفه میان فرهنگی به‌مثابه رویکرد بینا دینی» تبیین شده و با روش «تحلیلی ـ انتقادی» نقاط قوت و ضعف آن معلوم گشته است. نقد فلسفه مدرن و پست‌ مدرن و ایجاد زمینه برای گفتگوی میان فلسفه‌ها و فرهنگ‌ها از نقاط قوت آن می‌باشد، همچنان‌که «نسبیت حقیقت» در فلسفه‌ها و «نسبیت حقانیت» در ادیان و جامع افراد و مانعِ اغیار نبودن آن از ضعف‌های نظریه  فوق است. ضمن اینکه مقایسه رویکرد میان فرهنگی در فلسفه‌ها که امر انسانی بوده با رویکرد میان دینی که امر وحیانی است، ضعف دیگری تلقی می‌گردد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب جامع اصطلاحات اصول فقه

ادامه مطلب

closeکتاب جامع اصطلاحات اصول فقه

کتاب جامع اصطلاحات اصول فقه به قلم سید جمال ابراهیمی، مشتمل بر بیش از 180 اصطلاح فقهی است که از کتب مختلف این حوزه استخراج و سپس با بیانی ساده در اختیار شما قرار گرفته است. هدف نگارش کتاب حاضر کمک به درک مفاهیم اصول فقه و هموار کردن راه آموختن است. برتری این کتاب بر کتاب‌های دیگر در فهم آسان و هم فکر بودن مؤلف با جوانان بوده و این نقطه عطفی بوده که موجب تمایز این اثر از آثار دیگر می‌شود. نکته قابل اهمیت در باب این کتاب کم حجم و کاربردی بودن آن است که می‌توان در زمان کوتاهی حجم زیادی از مطالب را بیاموزید. این کتاب برای دانشجویان رشته حقوق و فقه و مبانی حقوق اسلامی و طلبه‌های حوزه‌های علمیه برای آسان کردن مفاهیم سخت اصول فقه طراحی شده است. در بخشی از کتاب جامع اصطلاحات اصول فقه می‌خوانیم: تواتر معنوی: آن زمانی است که عبارات ناقلین مختلف باشد ولی محتوا و مدلول همۀ عبارات یک چیز است مثل اخبار فراوانی که دربارۀ شجاعت حضرت امیر نقل شده است در حالی که عبارات این اخبار متفاوت مختلف است ولی در یک معنا مشترک‌اند و آن، شجاعت، دلیری و شوق به جهاد در آن حضرت است. بعضی تواتر اجمالی را نیز از اقسام تواتر دانسته‌اند و آن را اینگونه تفسیر کرده‌اند که یقین داشته باشیم دسته‌ای از اخبار فراوان، بخشی از آن درست است، که البته چنین چیزی را متواتر نامیدن، تسامح آشکار است. جزئی: هرگاه لفظ در برابر معنایی نهاده شود که جز یک مصداق ندارد آن را جزئی می‌نامند. جنس تکلیف: احکام به دو قسم الزامی و غیر الزامی تقسیم می‌شود، الزامی به دو قسم وجوب و حرمت و غیر الزامی به سه قسم اباحه، استحباب و کراهت، تقسیم می‌گردد. به هر یک از الزام و غیرالزام جنس تکلیف و به اقسام هر یک از آن دو نوع تکلیف می‌گویند لذا وجوب، حرمت، کراهت، استحباب و اباحه، نوع تکلیف‌اند، دانستن این عنوان در مبحث اصول عملیه، راهگشا خواهد بود. حرمت: حرمت در احکام تکلیفی نقطه مقابل وجوب است.حق: سلطه‌ای است برای شخص به شخص دیگر یا مال یا شیء جعل و اعتبار می‌شود.حقیقت قانونی: کلمات و اصطلاحاتی که قانو‌نگذار به وضع تعیینی وضع نموده باشد حقیقت قانونی گویند.حقیقت: معنای حقیقی هر لفظ در هر زبان همان معنایی است که واضع لفظ را برای آن وضع کرده است که به آن معنا، معنای موضوع له هم گفته می‌شود.

more_vert کتاب گفت‌وگو با چارلی چاپلین

ادامه مطلب

closeکتاب گفت‌وگو با چارلی چاپلین

در کتاب گفت‌وگو با چارلی چاپلین همراه نوشته‌های کوین جی هایس با شخصیت واقعی چارلی چاپلین، اندیشه‌ها و اعتقادات او آشنا خواهید شد. سر چارلز اسپنسر چاپلین معروف به چارلی چاپلین یکی از مشهورترین بازیگران، کارگردانان و همچنین آهنگساز برجسته هالیوودی‌ست که ۳ بار برنده جایزه اسکار شده است. فیلم‌های چارلی چاپلین (Charlie Chaplin) بیشتر کمدی و صامت هستند. چاپلین یکی از محبوب‌ترین و بزرگترین هنرمندان قرن بیستم و تاریخ سینما است. او هم‌چون شخصیت‌هایی که خلق کرد، ترجیح می‌داد مصاحبه‌کنندگان را با چالشی بزرگ رو‌به‌رو سازد. بیش‌تر اوقات کلام خود را با اشارات و حرکات همراه می‌ساخت و کشف منظور خود را به مصاحبه‌گر که شتابان در حال نوشتن بود واگذار می‌کرد. چارلز چاپلین (Charles Chaplin) در مورد کمدی می‌گوید: در حقیقت، طبیعی‌بودن بزرگ‌ترین لازمه‌ی کمدی است. کمدی باید واقعیت و طبیعت زندگی را بازتاب دهد. من به طور کامل به رئالیسم اعتقاد دارم. چیزهای واقعی برای مردم خیلی سریع‌تر از امور عجیب و غریب و مضحک پذیرفته می‌شود. می‌توانید این‌طور بگویید که کمدی من زندگی واقعی است با کم‌ترین پیچ‌وتاب و اغراق، تا بتواند آن‌چه را که ممکن است در شرایط خاصی وجود داشته باشد، پدید آورد. مردم حقیقت را می‌خواهند. در قلب انسان، به هر دلیلی، عشق به حقیقت وجود دارد. شما باید در کمدی، حقیقت را به آن‌ها بدهید. بازیگری خودانگیخته و طبیعی از هر ده بار، نه بار به حقیقت دست می‌یابد؛ درحالی‌که کار حساب‌شده و از پیش‌تعیین‌شده، اغلب آن را از دست می‌دهد. اما برای هرچیزی وقت و جایی وجود دارد. حتا در کمدی بزن/ بکوب یک نوع هنر وجود دارد. اگر شخصی، یک نفر دیگر را به روشی معین و در زمان درست از نظر روان‌شناختی کتک بزند، بامزه و خنده‌دار می‌شود. اگر یک دقیقه زودتر یا دیرتر این کار را بکند، جذابیت کارش را از دست می‌دهد. باید دلیلی برای ایجاد خنده وجود داشته باشد. به کاربستن یک حقه‌ی غیرمنتظره، که از نظر تماشاگر یک پی‌آمد منطقی جلوه کند، می‌تواند او را سر شوق آورد تا با خوش‌حالی بازیگر را تشویق کند. فهرست مطالبپیش‌گفتاررویدادنگاریطنازترین مرد پرده‌ی سینماویکتور یوبنک / 1915چارلی چاپلین، کمدین خوش‌روماری ای. پورتر، 1915چارلی چاپلین: خواستار بازی در نقش‌های تراژدیمیریام تِیچنِر، 1916در زیر ماسکگریس کینگسلی، 1916در خانه‌ی شیشه‌یی چاپلینمِیبل کاندون، 1916چارلی چاپلین؛چارلز، نه چارلیجولیان جانسون، 1918چارلی چاپلینری دابلیو. فرومن، 1919سرشت هملت‌گونه‌ی چارلی چاپلینبنجامین دو کاسِرِس،1920چارلی چاپلین، فیلسوف یک بعد جدی داردفرانک وریلند،1921امیدواری (چاپلین) برای اقامت طولانی‌تر در انگلستانبی‌نام،1921کاملا درست است، آقای چاپلین!تِد لی برثون، 1923چاپلین به چه می‌اندیشد؟بی‌نام، 1923چارلی چاپلین خجول‌زبان دل می‌گشایدموردانت هال، 1925آینده‌ی سینما: آقای چارلز چاپلینرابرت نیکولز، 1925چاپلین از زبان چاپلینهری کار، 1925چارلز چاپلین: خوش‌آمدگویی به کمدینشمشیر تیز چاپلینرابرت ون کیلدر،1940از فقر تا ثروتفیلیپ کی. شوئر، 1947کنفرانس مطبوعاتی چاپلین درباره‌ی موسیو وردوجورج والاج، 1947چاپلین می‌گوید: این غم‌انگیز است، این منماِلا وینتر/1957زمانه‌ی مدرن ـ پختگی ـ آقای چاپلینبازلی کراثر، 1960پیکره‌شناسی کمدی از نگاه استاد مسلمریچارد مریمن، 1967چاپلین و منتقدهافرانسیس ویندهام، 1967فیلم‌شناسی

more_vert آیا روغن نارگیل باعث لاغری می شود؟

ادامه مطلب

closeآیا روغن نارگیل باعث لاغری می شود؟

یک تصور رایج درباره روغن نارگیل این است که این ماده، عاملی مؤثر در کاهش وزن است. مطالعات متعددی بدون هیچ نتیجه ای حقیقت موجود در پشت این فرض را مورد بررسی قرار داده اند. در حالی که برخی مطالعات نتایج مختلط دارند ، برخی دیگر می گویند این ماده اصلا موثر نیست. اگرچه حجم تحقیقات درباره روغن نارگیل زیاد نیست اما اکثر تحقیقات نشان می دهند روغن نارگیل تاثیر چندانی در کاهش وزن ، شاخص توده بدنی یا اندازه کمر ندارند. در اکثر مطالعات ، مصرف روغن نارگیل به همراه رژیم کم کالری و ورزش روزمره مورد بررسی قرار گرفته است. اما هیچ مطالعه ای به طور مستقیم وجود ندارد که نشان دهد روغن نارگیل به تنهایی در کاهش وزن کمک می کند. روغن نارگیل از میوه های رشد یافته در درختان نخل نارگیل استخراج می شود که تقریباً 80 تا 90 درصد آن از چربی اشباع شده تشکیل شده است. در حقیقت، چربی یکی از دلایلی است که نمی توان روغن نارگیل را یک ماده کاهش دهنده وزن در نظر گرفت. یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل، 11 گرم چربی و 120 کالری دارد. بنابراین ، اضافه کردن روغن نارگیل به رژیم غذایی بدون پیشگیری از اقدامات احتیاطی در وزن سالم به کاهش وزن کمک نمی کند. طبق بسیاری از مطالعات ، یکی دیگر از نکات مهم که باید در نظر بگیریم این است که روغن با چربی های اشباع نشده ، نمونه هایی از آن روغن زیتون ، کلزا و آفتابگردان برابر است. این روغن حاوی تری گلیسیری است که 50 درصد از چربی این روغن را تشکیل می دهد. یک مطالعه منتشر شده در سال 2017 که توسط دانشگاه Chiang Mai در تایلند انجام شده، 35 داوطلب بین 18 تا 25 سال را که به دو گروه از هم جدا شده اند ، ارزیابی کرده است. گروه اول 15 میلی لیتر روغن نارگیل بکر دریافت کردند ، در حالی که گروه دوم به مدت 8 هفته دو بار در روز دارونما مصرف می کردند. نتایج نهایی نشان داد استفاده از روغن نارگیل تاثیر چندانی روی وزن افراد نداشته است

more_vert مقاله ویژگی های موضوع علم اخلاق و دلالت های روش شناختی آن

ادامه مطلب

closeمقاله ویژگی های موضوع علم اخلاق و دلالت های روش شناختی آن

مقاله علمی و پژوهشی " ویژگی های موضوع علم اخلاق و دلالت های روش شناختی آن" مقاله ای است در 18 صفحه و با 19 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اخلاق وحیانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  موضوع علم اخلاق؛ کنش‌های اختیاری؛ صفات اکتسابی؛ کنش اخلاقی؛ روش‌شناسی استنباط حکم اخلاقی پرداخته شده است چکیده مقاله بازکاوی ویژگی‌ها و مؤلفه‌های موضوع علم اخلاق، یعنی کنش‌های اختیاری و صفات اکتسابی، نه تنها برای فهم بهتر این دانش ضروری است، بلکه در فهم روش‌ استنباط حکم اخلاقی نیز نقش‌آفرین است. به همین دلیل ما در این مقاله می‌خواهیم این سؤال را پاسخ دهیم که ویژگی‌های موضوع علم اخلاق کدام‌اند و چه نقشی در روش‌ استنباط حکم اخلاقی دارند؟ با استفاده از روش تحلیلی و عقلی، هفت ویژگی‌ را برای موضوع علم اخلاق به دست آوردیم که عبارتند از: جزء فعالیت‌های انسانی انسان بودن، آگاهانه بودن، ارادی و اختیاری بودن، انتزاعی بودن، هدف‌دار بودن، پیچیدگی و چند لایه بودن و نهایتاً وابستگی به جهان‌بینی و انسان‌شناسی کنش‌گر. در ادامه نقش این ویژگی‌ها در روش استنباط حکم اخلاقی را مورد بررسی قرار دادیم و به این نتیجه رسیدیم که برای کشف حقیقت ارزش‌های اخلاقی لازم است از روش‌های گوناگون دستیابی به حقیقت، به ویژه وحی و متون دینی، بهره‌ بگیریم و خود را از هیچ کدام از آنها محروم نکنیم. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب حذف نون «ن»

ادامه مطلب

closeکتاب حذف نون «ن»

کتاب حذف نون «ن» نوشته علی روحانیان، به شما از قدرت ذهن و کلام می‌گوید و برخی از مهارت‌های زندگی و نحوه قرار گرفتن در مسیر موفقیت را یاد می‌دهد. کلمات در زندگی انسان‌ها نقش بسیار زیادی دارند، اما مشکل این است که تقریباً هیچ‌یک به این موضوع توجهی نمی‌کنند که در طول روز چه کلماتی به کار برده و واژه‌ها چه نقش اساسی در زندگی بشر دارند. حقیقت این است که شما با استفاده از کلماتی مانند: نمی‌توانم، نمی‌شود، من این کار را بلد نیستم و ... در واقع آن‌ها را به زندگیتان دعوت کرده و به آن‌ها قدرت اجرایی شدن می‌دهید. بسیاری از مردم گمان می‌کنند که موفقیت مال آن‌ها نیست! یا آن‌ها محکوم به زندگی در شرایط سخت هستند! یا کسانی که موفق شده‌اند، افرادی هستند که ارث زیادی به آن‌ها رسیده و یا پدرشان بسیار ثروتمند بوده است. حال سؤال این است اکنون که شما پدر ثروتمند یا ارث زیادی ندارید باید بازنده باشید؟ باید دست روی دست گذاشته و هیچ حرکتی انجام ندهید؟ قطعاً پاسخ منفی است. در اینجا نقش کلماتی که به کار می‌برید نمایان می‌شود. در حقیقت تفاوت فردی که می‌گوید من نمی‌توانم، من موفق نمی‌شوم با فردی که می‌گوید من می‌توانم، من موفق می‌شوم در گفتار و کلمات آن‌هاست. در واقع هر دو آن‌ها درست می‌گویند. وقتی شما در کلام خود به این حقیقت که نمی‌توانید آن کار را انجام دهید اعتراف می‌کنید، پس نباید انتظار پیش‌روی داشته باشید چون شما این حقیقت را به سمت خود جذب کرده‌اید. شما در زندگی برای کسب موفقیت تنها دو راه دارید. می‌توانید به شیوه فعلی به زندگیتان ادامه دهید و هر روز در اندیشه ثروت و موفقیت، وقتتان را بیهوده از بین ببرید و یا همین لحظه از جا برخاسته و شروع به کار کنید تا تحولی بزرگ در زندگیتان ایجاد شود. خواندن کتاب‌های گوناگون برای رسیدن به موفقیت خوب است اما تا زمانی که به آن عمل نشود بیهوده است. بهترین زمان برای شروع همین امروز است. نویسنده هدف خود را از نوشتن این کتاب تغییر در افکار و گفتار بیان کرده است؛ کلماتی که بدون در نظر گرفتن خطراتشان به کار برده می‌شوند و حذف نون دقیقاً به همین نکته اشاره دارد؛ کلماتی مانند نمی‌توانم، نمی‌شود و امثال این‌ها که به مرور زندگی انسان را دگرگون می‌کند. کتاب حذف نون نقشه راه برای زندگی بهتر، شادتر و کسب موفقیت و تحقق اهداف شما در همه زمینه‌هاست. در بخشی از کتاب حذف نون می‌خوانیم: حقیقت این است که اگر ندانی به کجا می‌روی، احتمالاً به هیچ جا نخواهی رسید. وقتی انسان بر آنچه که می‌خواهد تمرکز می‌کند، آنجه نمی‌خواهد کم‌کم از بین می‌رود. به این ترتیب آنچه می‌خواهد توسعه می‌یابد و جایگزین ناخواسته‌ها می‌شود. فقط باید به یاد داشته باشید که به گونه‌ای به هدفتان و موفقیت در آن نگاه کنید که گویی آن را از قبل به دست آورده‌اید. اگر اهداف کوچک را مد نظر قرار دهید باید در انتظار نتایج کوچک باشید. بزرگ فکر کنید تا به موفقیت‌های بزرگ دست یابید. برای بزرگ اندیشیدن باید لغات و عباراتی را به کار ببریم که تصاویر ذهنی مثبت و بزرگ را در ذهن تداعی کند و نون را از لغاتمان حذف کنیم. برای مثال: به جای جمله یک بار دست به آن کار زدم و شکست خوردم دیگر هرگز فکرش را هم نمی‌کنم می‌توانیم نون را از جملاتمان حذف کنیم و بگوییم دوباره امتحان می‌کنم و این بار موفق می‌شوم. اهداف ابتدا با یک فکر آغاز می‌شوند، تمام دارایی‌های امروز بشر روزی فکر اشخاصی بوده که آن را به حقیقت تبدیل کرده‌اند. وقتی فکری را در ذهن نگه داریم و بر آن تمرکز کنیم، تبدیل به احساس می‌شود و سپس احساس به رفتار و در نهایت رفتار به نتیجه تبدیل خواهد شد. هدف یا همان ذهنیت ریشه در باورهای ما دارد، پس ابتدا باید باورهای غلط خود را تغییر دهیم. مثلاً خیلی از ما با این فکر بزرگ شده‌ایم که برای به دست آوردن پول باید سخت کار کرد یا اینکه کسی از راه حلال ثروتمند نمی‌شود. بیایید این باور‌ها را در خود به وجود آوریم که پول راحت به دست می‌آید و یا همه ثروتمندان بد نیستند. هر چند که در ابتدا این باورهای متضاد مانند یک توپ تنیس در ذهن شما رفت و آمد می‌کند، اما در نهایت با تمرکز روی باور و اعتقاد خود می‌توانید آن را به یک حس و بعد رفتار و در نهایت نتیجه تبدیل کنید. پس فراموش کردن اهداف یا کنار گذاشتن آن‌ها نتیجه یک باور غلط است. فهرست مطالبپیشگفتار نویسندهفصل اول: قدرت کلامفصل دوم: تعیین اهداف و هدف‌گذاریفصل سوم: تصویرسازی ذهنی و قدرت ذهنفصل چهارم: تفکر مثبت و قانون جذبفصل پنجم: ترس و محدودیت‌هافصل ششم: قدرت نیروی عشق و شادیفصل هفتم: شکرگزاری و ایمانفصل هشتم: جمع‌بندی و حرف آخر

more_vert دلیل دروغ گویی در زندگی مشترک

ادامه مطلب

closeدلیل دروغ گویی در زندگی مشترک

در زندگی مشترک ممکن است دو طرف بنا بر دلایل مختلف از یکدیگر، موضوعی را پنهان کنند یا دروغ بگویند که این دروغ گویی باعث سردی و از بین رفتن روابط می شود. روان شناس و مشاور خانواده، درخصوص دروغ گویی همسران به یکدیگر در زندگی مشترک گفت: «شاید برای هر انسانی اولین تجربه دروغ گفتن به دوران کودکی او بازگردد و هنگامی که دروغ گفتن در خانواده پذیرفته شود یا حتی آموزش داده شود، فرد با خود فکر می کند که دروغ خیلی هم بد نیست و حتی می تواند راه نجات او باشد اما به مرور زمان دروغ گویی به ویژگی های رفتاری فرد اضافه می شود.» ضعف در مهارت های ارتباطی وی بیان کرد: «یکی از دلایل دروغ گویی در زندگی مشترک ضعف در مهارت های ارتباطی است. در واقع زمانی که همسران نتوانند با یکدیگر ارتباط درست کلامی و غیر کلامی برقرار و احساسات شان را به درستی بیان کنند، همین باعث می شود که خواسته های شان را پشت دروغ های شان مخفی کنند.»   موانع گفتن حقیقت این مشاور با اشاره به این که ضعف در برقراری ارتباط باعث دروغ گویی می شود، ادامه داد: «هنگامی که فرد اعتماد به نفس پایین و خود ارزشمندی ضعیفی داشته باشد یا وقتی به طرف مقابل خود اعتماد نداشته باشد و ترس از دست دادنش را داشته باشد مانع گفتن حقیقت می شود. همچنین عوامل محیطی، اقتصادی و اجتماعی از دیگر دلایل دروغ گویی شریک زندگی است و این دروغ گویی به مرور زمان ممکن است منجر به سرد شدن روابط شود پس بهتر است هرچه سریع تر به دنبال حل کردن آن باشید.»   اهمیت داشتن اعتماد در زندگی مشترک وی با اشاره به راه های برخورد با همسر دروغگو گفت: «اعتماد مهم ترین اصل در زندگی مشترک است بنابراین زوج ها باید اعتماد یکدیگر را جلب کنند؛ همچنین هنگامی که می فهمید همسرتان دروغ گفته است با تندی و عصبانیت با او برخورد نکنید بلکه بهتر است با آرامش با او برخورد کنید.»

more_vert روز ملی گفت گو و تعامل با دنیا

ادامه مطلب

closeروز ملی گفت گو و تعامل با دنیا

 روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم حسن امیدوار، نوشته است: اهمیت گفت‌وگو و تعامل از آن نظر است که گفت‌وگو و تعامل یکی از موئلفه‌های مهم ساختاری فرهنگ صلح است، هدف گفت‌وگو، کشف عوامل تعیین‌کننده صلح و تفاهم، تبادل اطلاعات و ایجاد و تقویت روابط با یکدیگر است و گفت‌وگو خود به منزله حرکت به سوی صلح و یگانگی است. در ادامه این یادداشت آمده است: مکانیسم‌های دفاعی طبیعی انسان‌های بدوی در مواجهه با خطر به سه شکل ١-مکانیسم ستیز، ٢-مکانیسم فرار و ٣-مکانیسم استتار عمل می‌کرد ولیکن به تدریج با تکامل مغز متفکر انسان، انسان‌ها به سازوکارهای بدیل و جانشینی برای حل منازعات انسانی دست یافتند، گفت‌وگو و تعامل یکی از مهم‌ترین دستاوردهای بشری برای پرهیز از درگیری و خشونت است. گفت‌وگو موثرترین و در عین حال پیچیده‌ترین حالت ارتباط انسانی است، گفت‌وگو فضایی است که در آن روابط مدیریت می‌شود این روابط ممکن است که برای بسیاری گیج‌کننده و نامرئی باشد. گفت‌وگو، شکل خاصی از سخن گفتن است، گفت‌وگو (دیالوگ) با تک‌گویی (مونولوگ) تفاوت دارد در دیالوگ نوعی تجربه متفاوت از زندگی وجود دارد، نوعی تمرکززدایی از برتری خود (Kennedy). در گفت‌وگو هر طرف در ذهن خود شخص یا اشخاص طرف مقابل را، واقعا با ویژگی‌های خاص‌شان، ملحوظ می‌دارد و به آنان با قصد ایجاد رابطه‌ای متقابل و زنده، بین خود و آنها، رو می‌آورد. در دیالوگ، حقیقتی از پیش تعیین شده وجود ندارد، بلکه این حقیقت در جریان گفت‌وگو متولد می‌شود . در واقع اصل و اساس آن، دور شدن از تک‌سخنی و انحصارطلبی است و هدفش تنها مبادله طرح و تفسیر است. هابرماس نیز همچون سقراط معتقد است که وجود حقیقت نهفته در زبان و در دیالوگ میان گویندگان است، و از طریق گفت‌وگو خود را فاش می‌کند. اما بر عکس، در مونولوگ یا تک‌گویی (گفتمان، مجادله، مکالمه و امثال آنها) یک حقیقت از پیش آماده وجود دارد که هر یک از افراد در پی اثبات آنند. زبان تک‌گویانه بیش از همه منجر به سلطه، سوءتفاهم و خشونت می‌شود اما غایت دیالوگ رسیدن به فهم و تفاهم ارتباطی است. بنابراین در گفت‌وگو، از اختلاف و چند گونگی به سمت وحدت و یگانگی و حقیقت نهایی انتقال پیش می‌آید که البته این لزوما به معنای هم شکلی و توافق نیست، بلکه گفت‌وگو ابزاری قابل اعتماد برای تفکر و همکاری است. این تعریف از دیالوگ هماهنگی بسیاری با تعریف صلح دارد که آن نیز رسیدن به وحدت و یگانگی در عین کثرت است. گفت‌وگو و تعامل سازنده بخشی از چارچوب جهانی بهتر و امن‌تر است، گفت‌وگو لزوما در مورد یافتن توافق مشترک نیست در مورد ایجاد احترام متقابل به منظور ایجاد روابط پایدار است. گفت‌وگو روابط بین طرفین را از معارضه به احترام‌گذاری تبدیل می‌کند و راه روابط جدید را می‌گشاید. گفت‌وگو روابط انسانی را از حالت نادانی یا عدم تحمل به وضعیت فهم عمیق‌تر و احترام به آنچه مشترک است و آنچه نیست، تبدیل می‌کند، گفت‌وگو به جلوگیری، کاهش و احتمالا تغییر تنش‌ها و درگیری کمک می‌کند زیرا با تغییر فهم متقابل از یکدیگر درگیری تغییر می‌کند، گفت‌وگو برای درک متقابل بر پرسش، گوش دادن و ایجاد همکاری تاکید دارد و به مشارکت‌کنندگان کمک می‌کند تا از مشکل رها شوند. این عناصر گفت‌وگو به کاهش سوءتفاهم‌ها و برطرف کردن کلیشه‌ها کمک می‌کنند از این رو می‌توان گفت، گفت‌وگو روش سازنده صلح است. گفت‌وگو مذاکره نیست در مذاکره طرفین با هدف وارد کردن فشار برای رسیدن به توافق همراه هستند در گفت‌وگو هدف این است که بدون الزامی برای دستیابی به یک راه‌حل در مورد ادراک و درک طرف دیگر از یک موضوع اطلاعاتی کسب شود. در پایان می‌توان گفت، گفت‌وگو برای بهزیستی انسان‌ها بسیار مهم است زیرا می‌تواند مولد تعامل بوده و با مدیریت روابط، صلح و حمایت اجتماعی به انسان‌ها بدهد.

more_vert مقاله تبیین و بررسی هستی و چیستی «ادراک امر متعالی» در تجربه دینی

ادامه مطلب

closeمقاله تبیین و بررسی هستی و چیستی «ادراک امر متعالی» در تجربه دینی

مقاله علمی و پژوهشی " تبیین و بررسی هستی و چیستی «ادراک امر متعالی» در تجربه دینی" مقاله ای است در 14 صفحه و با 29 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  تجربه دینی، امر متعالی، حقیقت غایی، سرسپردگی تام، وابستگی پرداخته شده است چکیده مقاله شلایرماخر، حقیقت دین را به احساس یا شهود وابستگی به «امر متعالی» تفسیر می‌کند. پیروان او نیز تفصیل‌های قابل‌توجهی از این اندیشه ارائه کرده‌اند. براساس این رویکرد، «دین»، ادراک غیر قابل بیان و تفسیری است که تجربه‌گر، آن را در عین هستی خود می‌یابد. ازاین‌رو می‌توان گفت ادراک تحقق‌یافته در تجربه دینی ـ که متعلق به امر متعالی است ـ از سنخ علم شهودی یا حضوری است، نه از جنس علم حصولی و مفهومی. این دیدگاه، با این پرسش مواجه است که آیا این نوع ادراک از امر متعالی، کارآیی لازم را در تبیین و اثبات دین دارد یا تبیین و انتقال آن، نیازمند فرایند و ملاک دیگری است که دین و پیامبر باید معارف دینی ـ اعم از خداشناسی و ... ـ را از آن طریق به مخاطبان خود ارائه و اثبات کنند. نوشتار حاضر، پس از گزارش تبیین‌ها از تجربه دینی، به بررسی هستی و چیستی «ادراکِ» متعلق به امر متعالی می‌پردازد و نسبت آن را با تبیین، اثبات و دفاع عقلانی از معرفت دینی، با محوریت نظریه شلایرماخر می‌سنجد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله بررسی و تطبیق حقیقت و صدق کلام الهی از دیدگاه قاضی عبدالجبار و ملاصدرا

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی و تطبیق حقیقت و صدق کلام الهی از دیدگاه قاضی عبدالجبار و ملاصدرا

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی و تطبیق حقیقت و صدق کلام الهی از دیدگاه قاضی عبدالجبار و ملاصدرا" مقاله ای است در 18 صفحه و با 37 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  کلام الهی، قاضی عبدالجبار، ملاصدرا و صدق پرداخته شده است چکیده مقاله قاضی عبدالجبار، کلام را منحصر در کلام لفظی می‌داند و معتقد است کلام خداوند، اصوات و حروفی است که او ایجاد می‌کند. این همان کلام لفظیِ مورد اتفاق همگان است. وی آیات قرآن را بهترین نشانه و دلیل بر تکلّم خداوند معرفی می‌کند؛ اما ملاصدرا با این تلقی که کلام، انشای چیزی است که بر نهان متکلم دلالت کند، معتقد است کلام الهی، شامل تمام موجودات و افعال خداوند بوده، خدا به این اعتبار متکلم است. وی در تبیین مراتب کلام الهی، عالم امر را کلامِ اعلا، عالم نفس را کلامِ اوسط، و عالم تشریع را کلام نازلِ خداوند معرفی می‌کند. با وجود اتفاق‌نظر قاضی عبدالجبار و ملاصدرا در کلام لفظی، عبدالجبار کلام را منحصر در کلام لفظی می‌داند؛ ولی ملاصدرا برای آن، مراتب دیگری نیز معتقد است. نتیجه این پژوهش، علاوه بر احراز جامعیت نظریه صدرالمتألهین، تبیین توانایی فهم واضح برخی از آیات قرآن براساس تبیین صدرایی و نیز تأیید آن براساس روایت امیرمؤمنان است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .