جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert دفترچه سئوالات آزمون دکترای رشته گردشگری سال 1396

ادامه مطلب

closeدفترچه سئوالات آزمون دکترای رشته گردشگری سال 1396

دفترچه آزمون دکترای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور در رشته گردشگری سال 1396 در این دفترچه 80 سئوال در زمینه اصول و مبانی خط مشی گذاری در گردشگری ، روش تحقیق و آمار و برنامه یزی توسعه و مدیریت گردشگری ارائه شده است دفترچه سئوالات این آزمون برای علاقمندان دوره های دکترا و فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی ارشد ارائه گردیده است

more_vert سئوالات آزمون دکترای سال 97 رشته گردشگری

ادامه مطلب

closeسئوالات آزمون دکترای سال 97 رشته گردشگری

بانک مقالات ایران برای آشنایی هر بیشتر دانشجویان و علاقمندان سئوالات آزمون دکترای سال 97 دانشگاهها و موسسات آموزش عالی را منتشر می نماید   برای دریافت سئوالات آزمون دکترای رشته گردشگری سال 97  از لینک زیر استفاده نمائید  

more_vert سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای سال 98 رشته گردشگری

ادامه مطلب

closeسئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای سال 98 رشته گردشگری

دفترچه سئوالات آزمون تخصصی دکترای سال 98 رشته گردشگری که از سوی سازمان سنجش برگزار شده است دارای 80 سئوال با موضوعات زیر است: 1– سئوالات روش تحقیق و آمار 2- سئوالات اصول و مبانی خط‌مشی‌گذاری در گردشگری 3 – سئوالات برنامه‌ریزی توسعه و مدیریت گردشگری شما کاربران عزیز می توانید دفترچه کامل سئوالات آزمون را به همراه پاسخنامه آزمون از طریق لینک زیر دریافت نمائید

more_vert مقاله علمی و پژوهشی گردشگری ، شهر مجازی و جاذبه های مادی و معنوی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی گردشگری ، شهر مجازی و جاذبه های مادی و معنوی

مقاله علمی و پژوهشی" گردشگری ، شهر مجازی و جاذبه های مادی و معنوی " مقاله ای است که در20 صفحه و با 31 عنوان فهرست در مجلات معتبر علمی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به گردشگری ،شهر مجازی، جاذبه های مادی، جاذبه های معنوی ، جهانی شدن ، حکمرانی خوب ، شهر مجازی و توریسم مجازی اشاره شده است. محتوای این مقاله دانشگاهی می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی راهبرد اقتصاد مقاومتی و گردشگری سلامت

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی راهبرد اقتصاد مقاومتی و گردشگری سلامت

مقاله علمی و پژوهشی" راهبرد اقتصاد مقاومتی و گردشگری سلامت " مقاله ای است که در 24  صفحه در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت دولتی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به راهبرد اقتصاد مقاومتی، توسعه اقتصادی ، توسعه اجتماعی ، خط مشی گذاری و گردشگری سلامت اشاره شده است. محتوای این مقاله دانشگاهی می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب نکات و پرسش‌های چهار گزینه‌ای جغرافیا و برنامه‌ریزی گردشگری

ادامه مطلب

closeکتاب نکات و پرسش‌های چهار گزینه‌ای جغرافیا و برنامه‌ریزی گردشگری

کتاب نکات و پرسش‌های چهار گزینه‌ای جغرافیا و برنامه‌ریزی گردشگری (ویژه کنکور کارشناسی ارشد) نوشتۀ مرتضی حیدری و رضا کانونی، شامل نکات کنکوری، تست‌های تالیفی و سوالات آزمون‌های دانشگاه آزاد و سراسری درس جاذبه‌های توریستی ایران و جغرافیای گردشگری است. گردشگری به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین پدیده‌های هزاره سوم، طی نیم قرن گذشته با رشد تصاعدگونه خود تأثیر بسزایی در رشد و پویایی اقتصادی و تبادلات فرهنگی کشورها داشته است. به‌ طوری‌که بسیاری از صاحب‌نظران، قرن حاضر را قرن گردشگری نام نهاده‌اند. توجه به مقوله گردشگری زمانی مهم‌تر جلوه می‌کند که براساس آمارهای موجود، صنعت گردشگری امروزه به‌ عنوان دومین منبع درآمد بیش از 49 کشور در حال توسعه به حساب می‌آید و راهبردی است، برای افزایش درآمد و فقرزدایی این کشورها. براساس پیش‌بینی سازمان جهانگردی جهانی (WTO) تا سال 2010 بیش از 43 درصد از اشتغال جهان مربوط به بخش گردشگری خواهد بود. رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی گردشگری و اکوتوریسم (طبیعت گردی) از رشته‌های مهم در زیرمجموعه علوم جغرافیایی است. دانشگاه آزاد از سال 1382 و دانشگاه سراسری از سال 1390 نسبت به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در این رشته‌ها اقدام کردند. با توجه به اهمیت این رشته، توجه روزافزون مراجع دانشگاهی و افزایش شمار داوطلبان برای شرکت در رشته‌های جغرافیا و برنامه گردشگری و طبیعت‌گردی (اکوتوریسم)، مرتضی حیدری و رضا کانونی بر آن شدند تا کتابی نگارش کنند که داوطلبان این رشته به خصوص در آزمون سراسری بتوانند به راحتی مجموعه‌ای از نکات کنکوری بالغ بر 2000 نکته، تست‌های تالیفی به تعداد 270 سوال و سوالات آزمون‌های دانشگاه آزاد و سراسری درس جاذبه‌های توریستی ایران و جغرافیای گردشگری با پاسخ تشریحی را در اختیار داشته باشند. لازم به توضیح است که عنوان درس جاذبه‌های توریستی ایران در سال 1394 در آزمون سراسری به جغرافیای گردشگری تغییر نام داد و این کتاب نیز بیشتر با رویکرد عنوان جغرافیای گردشگری نگارش یافته است. کتاب نکات و پرسش‌های چهار گزینه‌ای جغرافیا و برنامه‌ریزی گردشگری (ویژه کنکور کارشناسی ارشد)، از سه فصل تشکیل شده است که فصل اول شامل نکات کنکوری از منابع معتبر و اصلی درس جغرافیای گردشگری (ضریب 3) است. فصل دوم شامل سوالات آزمون‌های دانشگاه آزاد و سراسری با پاسخ‌های تشریحی می‌باشد. فصل سوم نیز شامل تست‌های تالیفی است که 270 سوال است و در پایان سوالات نیز پاسخ‌های کلیدی آورده شده است. فهرست مطالبفصل اول: نکات کنکوریکتاب مدیریت گردشگری - دکتر مهدی کاظمیکتاب گردشگری (ماهیت و مفاهیم) - دکتر محمدحسین پاپلی یزدی و مهدی سقاییکتاب گردشگری روستایی - ریچارد، جولیاشارپلی - ترجمه دکتر رحمت اله منشی زاده و فاطمه نصیریکتاب گردشگری شهری - دکترعلی موحدکتاب جغرافیای گردشگری - استفان ویلیامز - ترجمه دکتر محمود ضیاییکتاب جغرافیا و صنعت توریسم - دکتر علی اصغر رضوانیکتاب اکوتوریسم «مفهومی نو در جغرافیای گردشگری» - مهندس علی اکبری و دکتر مهدی قرخلومروری بر صنعت گردشگری - دکتر سیمین تولاییکتاب توسعه گردشگری روستایی با رویکرد گردشگری پایدار - دکتر محمدرضا رضوانیفصل دوم: سوالات آزمون کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری دانشگاه‌های آزاد و سراسریآزمون کارشناسی ارشد جغرافیا دانشگاه آزاد - سال 1382آزمون کارشناسی ارشد جغرافیا دانشگاه آزاد - 1383جاذبه‌های توریستی ایران دانشگاه آزاد - سال 1384جاذبه‌های توریستی ایران دانشگاه آزاد - سال 1385جاذبه‌های توریستی ایران - دانشگاه آزاد - 1386جاذبه‌های توریستی ایران - دانشگاه آزاد - 1387جاذبه‌های توریستی ایران - دانشگاه آزاد - 1388جاذبه‌های توریستی ایران (جغرافیا - برنامه ریزی توریسم) دانشگاه آزاد - 1389جاذبه‌های توریستی ایران (جغرافیا - برنامه ریزی توریسم) دانشگاه آزاد - 1390جاذبه‌های توریستی ایران (جغرافیا - برنامه ریزی توریسم) دانشگاه آزاد - 1391جاذبه‌های توریستی ایران (جغرافیا - برنامه ریزی توریسم) دانشگاه آزاد - 1392جاذبه‌های توریستی ایران (جغرافیا - برنامه ریزی توریسم) دانشگاه آزاد - 1393جاذبه‌های توریستی ایران - سراسری - 1390جاذبه‌های توریستی ایران - سراسری - 1391جاذبه‌های توریستی ایران - سراسری - 1392جاذبه‌های توریستی ایران - سراسری - 1393جاذبه‌های توریستی ایران - سراسری - 1394پاسخ تشریحی آزمون هاپاسخ آزمون دانشگاه آزاد سال 1382پاسخ آزمون دانشگاه آزاد سال 1383پاسخ آزمون دانشگاه آزاد سال 1384پاسخ آزمون دانشگاه آزاد سال 1385پاسخ آزمون دانشگاه آزاد سال 1386پاسخ آزمون دانشگاه آزاد سال 1387پاسخ آزمون دانشگاه آزاد سال 1388پاسخ آزمون دانشگاه آزاد سال 1389پاسخ آزمون دانشگاه آزاد سال 1390پاسخ آزمون دانشگاه آزاد سال 1391پاسخ آزمون دانشگاه آزاد سال 1392پاسخ آزمون دانشگاه آزاد سال 1393پاسخ آزمون سراسری سال 1390جاذبه‌های توریستی ایران - سراسری - 1391جاذبه‌های توریستی ایران - سراسری - 1392جغرافیای گردشگری - سراسری - 1393جغرافیای گردشگری - سراسری - 1394فصل سوم: پرسش‌های تألیفیپاسخنامه پرسش‌های تألیفیفهرست منابعپیوست (آزمون‌های 1394 تا 1396)جغرافیای گردشگری - سراسری - 1394جغرافیای گردشگری - سراسری - 1395جغرافیای گردشگری - سراسری - 1396پاسخنامه آزمون‌های 1394 تا 1396

more_vert کتاب «استانبول مهد تمدن‌ها»

ادامه مطلب

closeکتاب «استانبول مهد تمدن‌ها»

 «استانبول مهد تمدن‌ها» عنوان کتابی است که به قلم « بسیم یایین چیلیک» نوشته شده و «فاطمه مرادی» مترجم استان مرکزی با هدف ارایه اطلاعات گردشگری آن را به زبان فارسی برگردانده است. این کتاب ۸۸ صفحه‌ای با شمارگان ۲ هزار و ۲۰۰ نسخه از سوی موسسه فرهنگی انتشاراتی پازینه اراک به چاپ رسیده و در کتابفروشی‌ها موجود است. قیمت هر جلد از این کتاب برای علاقه‌مندان به مطالعه ۳۲ هزار و ۵۰۰ ریال است. موقعیت جغزافیایی و گذری بر تاریخچه استامبول، ایاصوفیه، شیه جزیره قدیمی، ویژگی‌های معماری و گردشگری، میدان سلطان احمد، تک ستون، آبشخور قیصر، موزه هنرهای ترک و اسلامی، مسجد سوکولو، قصر توپ کاپی، موزه باستان‌شناسی ترکیه، دیوارهای ممتد دریا، قلعه یدیکول، منطقه بازارها و امونومی، مساجد بایزد و سلیمانیه، دانشگاه استانبول و برج بایزید از اماکن گردشگری خاص استانبول است که در این کتاب برای علاقه‌مندان به سفر توضیح داده شده است. در ادامه این کتاب نویسنده به چند اثر گردشگری دیگر شامل مساجد رستم پاشا و شاهزاده، بازار ادویه، مساجد نو و فاتح، آبره ولنس، پل گالانا،ر موزه کریه و چورا، کلیسای گاماکاریستوس ، قصر تکفور، صومعه پانتوکراتور ، میدان تقسیم و ده‌ها مکان دیگر را برای علاقه‌مندان به گردشگری با شرح کامل وقایع تاریخی و معماری این ابنیه ارایه کرده است. در پیشگفتار این کتاب آمده است: استامبول گاهواره تمدن‌ها است چرا ک در مرز قرارداری قاره‌های آسیا و اروپا و در دو سوی باریکه آب بسفر که دریای سیاه را به دریای خلیج مرمر متصل می‌کند، قرار دارد. چنین بستری توانسته در گذر تاریخ این مکان را به جلوه‌های حضور فرهنگ‌ها از شرق و غرب تبدیل کند و یافته‌های تاریخی و باستان‌شناسی گواه بر آن است.

more_vert مقاله بررسی رابطه بین کیفیت خدمات گردشگری و رشد اقتصادی بلندمدت در قالب یک الگوی رشد درون زا

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی رابطه بین کیفیت خدمات گردشگری و رشد اقتصادی بلندمدت در قالب یک الگوی رشد درون زا

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی رابطه بین کیفیت خدمات گردشگری و رشد اقتصادی بلندمدت در قالب یک الگوی رشد درون زا" مقاله ای است در 26 صفحه و با 39 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اقتصاد و الگو سازی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  رشد اقتصادی درون‌زا؛ کیفیت خدمات گردشگردی؛ همجمعی پرداخته شده است چکیده مقاله صنعت گردشگری بین‌المللی دارای پتانسیل بالایی برای ایجاد درآمدهای ارزی و افزایش اشتغال است و توجه به این صنعت می‌تواند نقش مهمی در روند توسعه اقتصادی ایران داشته باشد. مقاله حاضر با معرفی یک الگوی نظری و یک مطالعه تجربی، نقش کیفیت خدمات گردشگری و گردشگری درون‌زا را در رشد اقتصادی بلندمدت بررسی می‌کند. برای این منظور، یک الگوی رشد نظری تجارت بین¬الملل ارائه می‌شود که در آن گردشگری موتور رشد اقتصادی است و کیفیت خدمات گردشگری بر رشد بلندمدت تأثیر می‌گذارد. هم‌چنین با ارائه یک تحلیل تجربی، رابطه بین گردشگری، کیفیت و رشد اقتصادی در ایران در بازه زمانی ۱۳۴۸-۱۳۹۴ آزمون گردید. نتایج نشان می‌دهد که در بلند¬مدت ورود گردشگران و کیفیت اقامت¬گاه¬های گردشگری اثر مثبتی برتولید ناخالص داخلیایران دارد، درحالی¬که تولید ناخالص داخلی خارجی دارای اثر منفی بر رشد اقتصادی ایران است. همچنین یافته¬های مقاله حکایت از وجود رابطه علیتی دوطرفه بین رشد GDP حقیقی و رشد گردشگری در ایران دارد. عنوان مقاله [English] The Relationship between the Quality of Tourism Services and Economic Growth: An Endogenous Growth Model چکیده [English] The international tourism industry has a high potential for creating foreign exchange earnings and employment growth. Hence, attention to this industry can play an important role in the economic development of Iran. The study tries to propose a theoretical and empirical model that highlights the role of tourism services quality and endogenous tourism in economic growth. Hence a theoretical growth model of international trade has been employed where tourism is the main reason for growth and quality of tourism services has a positive impact on long-term growth. The study also provides the empirical analysis to test the relation between tourism quality and economic growth in Iran during 1969-2015. The results show that the tourist arrivals and quality of tourism accommodations have a positive effect on domestic GDP, but foreign GDP has a negative effect on it. The findings support a two-way causal relationship between real GDP growth and tourism growth in Iran. کلیدواژه‌ها [English] Endogenous Economic Growth, Quality in Tourism Services, Co-integration   دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله علمی و پژوهشی مسئولیت اجتماعی و صنعت گردشگری

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی مسئولیت اجتماعی و صنعت گردشگری

در این مقاله علمی و پژوهشی که در19 صفحه و با 25 عنوان فهرست منبع ارائه شده است مسئولیت اجتماعی، صنعت گردشگری و میراث فرهنگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در زمینه یافته های پژوهشی بحث و بررسی شده و نتایج آماری ارائه گردیده است دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد از نتایج این پژوهش و تحقیق علمی می توانند در رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد به عنوان یکی از منابع استفاده نمایند.

more_vert رونق گردشگری در سایه رشد اقتصادی

ادامه مطلب

closeرونق گردشگری در سایه رشد اقتصادی

جامعه جهانی این روزها تنها درگیر یک بیماری نیست، بلکه درگیر پدیده‌ای به نام ویروس کرونا است که تمامی صنایع و روابط جهانی را متأثر از خود ساخته است. از جمله این صنایع که به‌شدت تحت تأثیر ویروس کرونا قرارگرفته، صنعت گردشگری است. روزنامه رسالت در گفت و گو با مرتضی خاکسار، پژوهشگر اقتصادی در بررسی راهکارهای بهبود صنعت گردشگری آورده است: صنعتی که اساس و پایه آن، روابط متقابل انسان‌ها با یکدیگر است. طی چند روز گذشته، مدیرعامل شرکت خدمات مسافرتی TUI درباره بهبود صنعت گردشگری اعلام کرد: «حداکثر تا سال ۲۰۲۲ شاهد بازگشت صنعت گردشگری بین‌المللی به سطح پیش از شیوع کرونا خواهیم بود.» ازاین‌رو «رسالت» به بررسی راهکارهای بازگشت صنعت گردشگری به دوران پیش از کرونا و بهسازی آن در دوران پساکرونا به گفت‌وگو با مرتضی خاکسار استاد دانشگاه و پژوهشگر اقتصاد گردشگری پرداخت. بهبود صنعت گردشگری، ملزم به شناخت چالش‌های موجود استوی در ابتدا در تشریح راهکاری لازم برای بهسازی صنعت گردشگری به «رسالت» عنوان کرد: «ویروس کرونا در سطحی وسیع به همگان آموخت که برای هر اتفاقی باید برنامه‌سازی کنیم و اتفاق‌های تلخ را تنها به لحاظ تلخ بودن آن وارسی نکنیم زیرا گاهی، برخی رخدادها موجب می‌شود تا چالش‌های یک حوزه به شناخت و بستر تمهیدات لازم آن فراهم شود. اتفاق‌های به‌ظاهر تلخ، زمینه رویارویی با خطر را مهیا می‌سازد تا هنگام مواجهه با چالش‌ها، ظرفیت پذیرش خطر و مقابله با آن در ما ایجاد شود.» پژوهشگر اقتصاد گردشگری همچنین افزود: «بهسازی صنعت گردشگری در دوران پسا کرونا به شناسایی نقاط ضعف و نظرهای کارشناسی این حوزه بستگی دارد. بهبود صنعت گردشگری ملزم به شناخت چالش‌های موجود و نظرهای کارشناسی برای تدوین و تهیه زیرساخت‌های مناسب است.» او عنوان کرد: «صاحب‌نظران و کارشناسان اقتصاد گردشگری با گردهمایی برای تدوین منشور گردشگری می‌توانند به بهبود صنعت گردشگری کمک کنند. منشوری که مطابق آن عملیات از بین بردن ضعف‌های موجود اجرا شود. همواره باید بر آن باشیم که نقاط قوت را تقویت کنیم و از هر تمهیدی برای آماده‌سازی بستر مناسب استفاده کنیم.» توسعه گردشگری زیر سایهِ توسعه اقتصادیاین استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: «بهسازی هر حوزه‌ای به فرهنگ‌سازی آن برمی‌گردد. اگر اقتصاد ۳۰ ساله کشور سنگاپور را واکاوی کنیم به‌خوبی ارزش فرهنگ‌سازی را دریافت خواهیم کرد. در ابتدای امر، پول سنگاپور هیچ‌گونه ارزش مالی نداشت و در سطح جهانی به دلیل اقتصاد ضعیف شناخته‌شده نبود اما با یک برنامه‌ریزی درست توانستند انقلاب اقتصادی و اجتماعی را در کشور خود ایجاد کنند. موقعیت کنونی این کشور به‌موجب تدوین درست و بررسی استعدادهای بالقوه در صنعت گردشگری اکنون به قطب صنعت گردشگری دنیا بدل شده است چراکه توسعه صنعت گردشگری در سایه توسعه اقتصادی صورت می‌گیرد.»پژوهشگر اقتصاد گردشگری بر این باور است که تدوین و طراحی زیرساخت‌های مناسب موجب شده که اکنون فقیر در کشور سنگاپور وجود نداشته باشد زیرا تمام نیروها تحت اشتغال رفتار گردشگری در این کشور هستند. وی افزود: «عدم وجود سیستم واحد مهندسی ساز در چیدمان خانه‌ها را شرایطی مانند زلزله تعیین می‌کند، بنابراین پس از شناسایی و وارسی چالش‌های موجود، مهم‌ترین عامل بهبود صنعت گردشگری، فراهم‌سازی زیرساخت‌های مناسب در کنار آموزش درست است.»خاکسار با تأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی اظهار کرد: «تبلیغات هزینه نیست و به‌نوعی سرمایه گذاری محسوب می‌شود. هنگامی‌که در امور فرهنگی و آموزشی کشور سرمایه گذاری کنیم بستر تمهیدات لازم را نیز فراهم ساخته‌ایم.»او در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: «ایران، در کمربند دنیا قرارگرفته و در ساختار ژئوفیزیکی در طول تاریخ هشت هزار سال سبقه تاریخی داشته است. بی‌شک ایران هیچ منبعی کم از کشوری همچون مالزی یا سنگاپور ندارد بنابراین با توجه به عظمت تاریخی و سبقه ستودنی ایران باید قوی باشیم چراکه ما شاهراه سایر فرهنگ‌ها هستیم. اگر تاریخ را ورق بزنیم به‌صراحت آشکار می‌شود که تاریخ ۲۰۰ ساله آمریکا در برابر تاریخ هفت هزارساله ایران هیچ‌چیز نیست بنابراین باید قوی بمانیم و نگذاریم یک تاریخ ۲۰۰ ساله خود را ابرقدرت بداند.»

more_vert مقاله علمی و پژوهشی سرمایه اجتماعی ، کیفیت زندگی و گردشگری

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی سرمایه اجتماعی ، کیفیت زندگی و گردشگری

در این مقاله علمی و پژوهشی که در 30 صفحه و با 78 عنوان فهرست منبع ارائه شده است سرمایه اجتماعی ، کیفیت زندگی ، گردشگری و پایداری محیط زیست مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در زمینه یافته های پژوهشی بحث و بررسی شده و نتایج آماری ارائه گردیده است دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد از نتایج این پژوهش و تحقیق علمی می توانند در رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد به عنوان یکی از منابع استفاده نمایند.

more_vert مقاله نقش حقوق مالکیت فکری در حمایت از صنعت گردشگری

ادامه مطلب

closeمقاله نقش حقوق مالکیت فکری در حمایت از صنعت گردشگری

مقاله علمی و پژوهشی " نقش حقوق مالکیت فکری در حمایت از صنعت گردشگری" مقاله ای است در 33 صفحه و با 30 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد حقوق خصوصی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  صنعت گردشگری؛ حقوق مالکیت فکری؛ نمودهای فرهنگ عامه (فولکلور)؛ نشانه-های جغرافیایی؛ علائم تجاری جمعی پرداخته شده است چکیده مقاله صنعت گردشگری سومین صنعت مولد شغل و سرمایه بعد از صنعت نفت و خودروسازی می‌باشد. این صنعت از حوزه­های جدیدی است که حمایت از آن در قالب حقوق مالکیت فکری اعم از مالکیت ادبی و هنری  و مالکیت صنعتی در حال شکل­گیری است. امروزه استفاده از مصادیق گوناگون مالکیت فکری در صنعت گردشگری می­تواند موجب ارتقاء این صنعت و جذب گردشگر بیشتر شود به­نحوی که استفاده از این مصادیق مانند نمودهای فرهنگ عامه (فولکلور)، آثار معماری، نشانه­های جغرافیایی و علائم تجاری و جمعی بسیار متداول شده است. گردشگری همانند صنایع دیگر کالاها و خدمات وابسته داشته و عوامل متعدد و مهمی که مبتنی بر جذابیت و رقابت­پذیری هستند (مانند برند مقاصد گردشگری) در آن اثر­گذار هستند. این مقاله می­کوشد به این سئوال پاسخ دهد که حقوق مالکیت فکری در حمایت و رقابت­پذیری صنعت گردشگری چه نقشی ایفاء می­کند و آیا نظام حقوقی یادشده می­تواند برای ذی­نفعان این صنعت فرصت­ها و راهکارهای حمایتی کافی به­منظور افزایش ظرفیت بهره­وری و رقابت منصفانه فراهم کند؟ برای پاسخ به این سئوال، ظرفیت­های فعلی نظام حقوق مالکیت فکری را در چارچوب نمودهای فرهنگ عامه، آثار معماری، نشانه­های جغرافیایی و علائم تجاری و جمعی به­منظور حمایت از گردشگری فرهنگی و هنری و نیز گردشگری کشاورزی (روستایی)، گردشگری سلامت و توسعه­ی برند مقاصد گردشگری بررسی و تجزیه و تحلیل می­شود.   عنوان مقاله [English] The Role of Intellectual Property Rights in Protection of Tourism Industry چکیده [English] Tourism is the third largest generator of jobs and investment industry after oil and automotive industries. Tourism industry is among new domains which is being supported through the body of intellectual property rights in terms of literary and artistic property as well as industrial property. Nowadays, various issues relating to intellectual property in the tourism industry can develop this sector and attract more tourists. Therefore, considering these issues as traditional cultural expression (folklore), architecture works, geographical indications and trademarks has been very common and popular. Like other industries, tourism has related goods and services. It also has a lot of major and various factors influencing this industry. These factors might be based on attractiveness and competitiveness. (Such as brands tourist destinations). This paper attempts to answer these questions: What is the role of intellectual property rights in protection and competitiveness of the tourism industry? Can this legal regime provide opportunities and adequate protection measures to increase productivity and fair competition for stakeholders in the industry? To answer these questions, this article analyses the capacities of the existing intellectual property system in the framework of folklore, architecture works, geographical indication, and collective marks in order to protecting artistic and cultural tourism, agricultural (rural) tourism and health tourism as well as development of tourism destination brand. کلیدواژه‌ها [English] Tourism Industry, Intellectual Property Rights, Traditional Cultural Expression (Folklore), Geographical Indications, Collective Trademarks دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله علمی و پژوهشی جهانی شدن ، ملاحظات و فرصت ها

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی جهانی شدن ، ملاحظات و فرصت ها

مقاله علمی و پژوهشی" جهانی شدن ، ملاحظات و فرصت ها " مقاله ای است در 20 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به جهانی شدن ، ملاحظات و فرصت ها ، فناوری ارتباطات ، توسعه ، صنعت گردشگری ،آثار مثبت جهانی شدن و آثار منفی جهانی شدن  اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب اصفهان از نگاهی دیگر

ادامه مطلب

closeکتاب اصفهان از نگاهی دیگر

"اصفهان از نگاهی دیگر" کتابی مصور در شرح آثار تاریخی این شهر کتاب "اصفهان از نگاهی دیگر" نوشته محمدعلی موسوی فریدنی، راهنمای مکتوب، مصور و کم‌حجمی برای بازدیدکنندگان از بناهای تاریخی شهر اصفهان است که می‌توان هنگام بازدیدها از آن بهره‌مند شد. استان اصفهان با مساحتی بیش از ۱۰۷ هزار کیلومترمربع با پنج میلیون نفر جمعیت دارای ۱۰۷ شهر و یک‌هزار و ۹۳۴ روستا است. شهر اصفهان افزون بر ۲ میلیون نفر جمعیت در ۲۰۰ محله دارد و یکی از استان‌های پرگردشگر کشور به شمار می‌آید که انتطار می‌رود صنعت گردشگری آن بیش از اکنون نمود بیشتری داشته باشد. اصفهان یکی از ۱۰ شهر زیبا و پرجاذبه جهان است که با برخورداری از جاذبه‌های گردشگری بسیار در زمینه‌های هنری، تاریخی، طبیعی و انسان ساخت و وجود آثار تاریخی منقول و غیرمنقول بازمانده از ادوار مختلف به عنوان قطب مهم گردشگری ایران مطرح است. استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار اثر تاریخی که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به نام‌های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات وزوان، مزدآباد و مون به ثبت جهانی رسید، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است. در کنار بیش از ۶۰۰ باب خانه تاریخی، این استان دارای ۹۰ موزه تاریخی، مردم شناسی، فرهنگی و طبیعت دولتی و خصوصی است. صنعت گردشگری یکی از محورهای مهم اقتصادی، اشتغال‌زایی و توسعه استان اصفهان محسوب می‌شود که برای تقویت این حوزه نیازمند برنامه‌ریزی جدی و عملیاتی و انجام اقدامات ضروری است. یکی از محورهای مهم صنعت گردشگری بحث بناهای تاریخی و دیدنی شهر و راهنمایانی با اطلاعات کافی، جامع و دقیق از این بناهاست. کتاب "اصفهان از نگاهی دیگر" برای کسانی نوشته‌شده است که از اصفهان دیدن می‌کنند و دو سه روزی آن‌جا می‌مانند اما دانستن طول و عرض و ارتفاع و تاریخ بنا قانعشان نمی‌کند و در تفسیر معماری و شهرسازی چیزی بیشتر می‌طلبند. در این کتاب کوشیده‌شده‌ تا تفسیر معماری هر بنا از دل همان بنا بیرون کشیده و بیان شود. حجم کتاب چندان است که با مدت دیدن هر بنا تناسب دارد یعنی می‌توان کتاب به دست بنا را سیاحت کرد. نویسنده کتاب در تفسیرها، تخیل بیننده را به کار می‌اندازد. مطلوب‌ترین زمان خواندن این کتاب هنگام بازدید از بناهاست و نویسنده همچون سایه راهنما همراه خواننده است یعنی این کتاب از زبان راوی نوشته شده‌است. مسجد جامع، میدان نقش‌جهان، مسجد جامع، مسجد شیخ لطف‌الله، مسجد امام، کاخ عالی‌قاپو، بازار قیصریه، راسته بازار، تیمچه ملک، کاروانسرای گلشن، مسجدجارچی، چهارباغ، کاخ چهلستون، کوشک هشت‌بهشت، مجموعه مادرشاه (مدرسه چهارباغ، هتل عباسی، بازارچه بلند)، پل چهارباغ (نام‌های دیگر: سی وسه پل، جلفا، الله وردی‌خان)، پل خواجو (نام های دیگر: بابارکن‌الدین، حسن بیک، شاهی، حسن‌آباد)، جلفا، کلیسای وانک، کلیسای بتلهم (بیت اللحم)، خانه اصفهانی، تخت پولاد و تکیه مادر شازده از بناهایی است که شرح آن در این کتاب آمده‌است. همچنین در کتاب "اصفهان از نگاهی دیگر" روند رشد تاریخی اصفهان از اوایل دوره اسلام، دوره آل بویه، سلجوقیان و صفویه بیان و عنوان شده‌است که عظیم‌ترین توسعه شهر اصفهان در قرن یازده و دوازده هجری زمانی که اصفهان پایتخت صفویه بود اتفاق افتاد. کتاب "اصفهان از نگاهی دیگر" سال ۱۳۷۸ در ۱۴۴ صفحه با شمارگان سه هزار نسخه توسط انتشارات نقش خورشید به چاپ رسیده‌است.

more_vert مقاله چارچوبی برای مدیریت استعداد در صنعت گردشگری

ادامه مطلب

closeمقاله چارچوبی برای مدیریت استعداد در صنعت گردشگری

مقاله علمی و پژوهشی " چارچوبی برای مدیریت استعداد در صنعت گردشگری" مقاله ای است در 29 صفحه و با 44 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مدیریت منابع انسانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث مدیریت استعداد؛ ابعاد مدیریت استعداد؛ تحلیل محتوا؛ گردشگری و مهمان‌نوازی پرداخته شده است چکیده مقاله در جهان امروز، افراد، لبۀ کلیدی مزیت رقابتی هستند که پیشبرد اهداف کسب‌و‌کار را تقویت می‌کنند. سازمان‌های موفق، مدیریت استعداد را به‌عنوان یک اولویت راهبردی در نظر می‌گیرند. ازآنجاکه کارکنان بعد حیاتی تحویل خدمات گردشگری هستند، بنابراین توانایی کسب و حفظ کارکنان عالی در بخش خدمات، ضروری است. پژوهش حاضر با هدف ارائه چارچوبی برای مدیریت استعداد، با رویکرد پژوهش کیفی است. بدین منظور پس از بررسی پیشینۀ پژوهش، با استفاده از مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته به روش نمونه‌گیری هدف‌مند بین مدیران و کارشناسان ارشد شرکت مادرتخصصی سیاحتی و مراکز تفریحی پارسیان، ابعاد مدیریت استعداد به روش تحلیل محتوای جهت‌دار و تلخیصی تحلیل شد. درنهایت چارچوبی منسجم بر پایۀ عوامل زمینه‌ای تأثیرگذار بر مدیریت استعداد (عوامل داخلی- خارجی)، جذب استعداد (تجزیه‌و‌تحلیل راهبردی نیازمندی‌های سازمان به استعداد، تأمین نیروی انسانی موردنیاز)، ماندگاری (مدیریت روابط استعداد، مدیریت عملکرد)، بالندگی (مدیریت مسیر شغلی، مدیریت جانشین‌پروری) و خزانۀ استعداد (چشم انداز، راهبردها) ارائه شده است. کلیدواژه‌ها عنوان مقاله [English] A Framework for Talent Management in Tourism Industry چکیده [English] In the present world, individuals stand at the key ridge of competition and can promote probability of achievement to business goals. Successful organizations believe in a strategic priority for talent management. As employees compose a vital aspect of tourism services, it is vitally important to protect higher employees at servicing tasks. This qualitative research is intended to present a framework for talent management. Having reviewed the literature, the main aspects of talent management were identified through the directive content analysis of semi-structured interviews with higher managers and experts in Parsian tourism and entertainment centers who had been selected by purposive sampling. Finally, a framework containing the situational factors affecting talent management (internal and external factors), employing talented people (analysis of the requirements of the organization for talented and necessary human resource), survival (managing talent relation, performance management), enhancement (career management, substitution management), and talent treasury (vision and strategies). کلیدواژه‌ها [English] talent management, Aspects of Talent Management, Content Analysis, Tourism and Hospitality دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواننداز محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله تعیین شاخص سرمایه‌گذاری اقتصادی در تخصیص بهینه تسهیلات به صنعت گردشگری در شرایط عدم قطعیت

ادامه مطلب

closeمقاله تعیین شاخص سرمایه‌گذاری اقتصادی در تخصیص بهینه تسهیلات به صنعت گردشگری در شرایط عدم قطعیت

مقاله علمی و پژوهشی " تعیین شاخص سرمایه‌گذاری اقتصادی در تخصیص بهینه تسهیلات به صنعت گردشگری در شرایط عدم قطعیت " مقاله ای است در 24 صفحه و با 22 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد سیاست ها و پژوهشهای اقتصادی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث بهینه‌سازی، منطق فازی، تصمیم‌گیری چند شاخصه، صنعت توریسم، عدم قطعیت پرداخته شده است چکیده مقاله امروزه صنعت توریسم یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی در بسیاری از کشورهای دنیا می‌باشد و توسعه آن در دستور کار بسیاری از دولت‌ها است. ایران نیز به دلیل داشتن مزیت‌های نسبی و طبیعی، تمدن باستانی و وجود آثار و ابنیه تاریخی و مذهبی از بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری در این صنعت برخوردار است. یکی از مهم‌ترین نهاده‌های اقتصادی که می‌تواند زمینه لازم را برای توسعه این صنعت مهیا سازد، اعطاء تسهیلات و کمک‌های مالی دولت به سرمایه‌گذاران در این است. این تحقیق در پی آن است تا با طراحی یک مدل تصمیم‌گیری چند‌شاخصه فازی، ضمن تعیین شاخص سرمایه‌گذاری اقتصادی در این بخش،درجه اولویت و درصد بهینه تخصیص اعتبارات و تسهیلات برای سرمایه‌گذاری در صنعت توریسم در هر استان را تعیین نماید. برای این منظور، از تلفیق ۱۵ شاخص تصمیم‌گیری اقتصادی و بهره‌گیری از منطق فازی به منظور وارد نمودن شرایط عدم قطعیت و وجود نوسان‌های موجود در مقادیر نهاده‌‌ها و ستاده‌های این صنعت استفاده شده است. این تحقیق برای ۳۰ استان و طی سال‌های (۱۳۸۰-۱۳۸۷) صورت گرفته است. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که استان‌های تهران، هرمزگان، مازندران، خراسان رضوی، گیلان، اصفهان، گلستان، قم، فارس و یزد به ترتیب رتبه‌های اول تا دهم را در اولویت سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری کشور دارا هستند. همچنین با در‌نظر‌گرفتن شرایط عدم قطعیت و نوسان‌های موجود در نهاده‌ها و ستاده‌ها در این صنعت، الگوی فعلی اعطاء تسهیلات به صنعت توریسم در استان‌های کشور بهینه نبوده و نیاز به تعدیل در درصدها و مقادیر فعلی تخصیص اعتبارات وجود دارد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب دوست من طبیعت: برگزیدگان دومین جشنواره عکس محیط زیست

ادامه مطلب

closeکتاب دوست من طبیعت: برگزیدگان دومین جشنواره عکس محیط زیست

کتاب دوست من طبیعت اثرعادل علاف صالحی حاصل ذوق و علاقه دلسوزان محیط زیست است که در قالب عکس‌های آماتور و حرفه‌ای تهیه گردیده و به جهت ارائه به سایر علاقه‌مندان که قلب‌شان برای محیط زیست خود و فرزندان‌شان می‌تپد در قالب مجموعه عکس به چاپ رسیده است. در کتاب دوست من طبیعت خواننده فرهیخته می‌تواند با تورق کتاب، مقاصد گردشگری چشم‌نواز را از میان تصاویر انتخاب و در نوبت سفر قرار دهد.

more_vert سئوالات آزمون دکترای سال 97 رشته اقتصاد نفت و گاز

ادامه مطلب

closeسئوالات آزمون دکترای سال 97 رشته اقتصاد نفت و گاز

بانک مقالات ایران برای آشنایی هر بیشتر دانشجویان و علاقمندان سئوالات آزمون دکترای سال 97 دانشگاهها و موسسات آموزش عالی را منتشر می نماید   برای دریافت سئوالات آزمون دکترای رشته فیزیولوژی ورزشی تربیت بدنی سال 97  از لینک زیر استفاده نمائید  

more_vert سئوالات آزمون دکترای سال 97 رشته اقتصاد نفت و گاز

ادامه مطلب

closeسئوالات آزمون دکترای سال 97 رشته اقتصاد نفت و گاز

بانک مقالات ایران برای آشنایی هر بیشتر دانشجویان و علاقمندان سئوالات آزمون دکترای سال 97 دانشگاهها و موسسات آموزش عالی را منتشر می نماید   برای دریافت سئوالات آزمون دکترای رشته اقتصاد نفت و گاز سال 97  از لینک زیر استفاده نمائید  

more_vert سئوالات آزمون دکترای سال 97 رشته فقه شافعی

ادامه مطلب

closeسئوالات آزمون دکترای سال 97 رشته فقه شافعی

بانک مقالات ایران برای آشنایی هر بیشتر دانشجویان و علاقمندان سئوالات آزمون دکترای سال 97 دانشگاهها و موسسات آموزش عالی را منتشر می نماید   برای دریافت سئوالات آزمون دکترای رشته فقه شافعی سال 97  از لینک زیر استفاده نمائید