جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert مقاله بررسی تطبیقی ـ انتقادی دیدگاه های علامه طباطبایی و آلوین پلنتینگا درباره اثبات وجود خدا

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی تطبیقی ـ انتقادی دیدگاه های علامه طباطبایی و آلوین پلنتینگا درباره اثبات وجود خدا

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی تطبیقی ـ انتقادی دیدگاه های علامه طباطبایی و آلوین پلنتینگا درباره اثبات وجود خدا" مقاله ای است در 18 صفحه و با 33 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  براهین، خداشناسی، فطرت، طباطبایی، پلنتینجا، ایمان‌گرایی پرداخته شده است چکیده مقاله در مقاله حاضر با روش تطبیقی ـ انتقادی به بررسی دیدگاه علامه طباطبایی و الوین پلنتینجا در خصوص مبانی فلسفی اثبات وجود خدا پرداخته‌ایم. هدف در این پژوهش تبیین، تطبیق، و نقد و بررسی دیدگاه علامه طباطبایی و الوین پلنتینجا، می‌باشد. علامه طباطبایی معتقد است وجود خدا امری بدیهی است و ادله اثبات وجود خدا نیز صرفا بر بداهت وجود خدا استدلال می‌کنند. پلنتینجا معتقد است، یک سری گزاره های جزیی وجود دارد که بدون اعتقاد به وجود خدا نمی‌توان آنها را پذیرفت. خدا وجود دارد که این گزاره های جزئی را برای یک دین‌دار یک گزاره واقعا پایه معرفی می کند. با اینکه پلنتینجا اعتقاد به وجود خدا را پایه می‌داند ولی پایه دانستن وجود خدا به معنای بداهت وجود خدا نیست. به همین جهت تفاوت جدی بین این دو دیدگاه وجود دارد. اثبات بداهت وجود خدا و تصدیق دیدگاه علامه به غایت دشوار است، چنانکه دیدگاه پلنتینجا حداکثر دیدگاهی گمانی و استقرایی خواهد بود دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله تحلیل انتقادی مؤلفه تعبد در نظریه عقلانیت و معنویت

ادامه مطلب

closeمقاله تحلیل انتقادی مؤلفه تعبد در نظریه عقلانیت و معنویت

مقاله علمی و پژوهشی " تحلیل انتقادی مؤلفه تعبد در نظریه عقلانیت و معنویت" مقاله ای است در 14 صفحه و با 27 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  عقلانیت، معنویت، اصالت زندگی، تعبد، صرافت طبع پرداخته شده است چکیده مقاله در نظریه عقلانیت و معنویت، نفی تعبد یکی از مؤلفه‌های اصلی است؛ هرچند که این مؤلفه، از توابع مؤلفه مرکزی این نظریه، یعنی عقلانیت با تفسیر پردازنده این نظریه است؛ در مجموع، این ویژگی، منتج غیر دینی بودن معنویت از منظر صاحب نظریه است. این نوشتار با استفاده از روش تحلیلی ـ پژوهشی و فارغ از التفات به انگیزه‌ها و حواشی پررنگ صاحب نظریه، در ابتدا به معرفی مقصود نظریه‌پرداز از عقلانیت پرداخته و به تفصیل، به بررسی انتقادی اقسام سه‌گانه عقلانیت اقدام نموده است؛ آن‌گاه به تشریح و نقد دیدگاه نظریه‌پرداز در خصوص نفی تعبد اهتمام نموده است. به عقیده نویسنده مقاله، دیدگاه پژوهشگر محترم در نقد تعبد دینی، مبتنی بر برخی پیش‌فرض‌های دیگر وی در خصوص عدم امکان مدلل نمودن عقائد دینی می‌باشد، که در این نوشتار، به نقد آنها توجه شده است؛ از سوی دیگر، فارغ از انتقادات مبنائی به برخی ابعاد دیدگاه وی، انتقادات درون‌ساختاری مهمی را می‌توان به دیدگاه وی طرح نمود. در نهایت، به نظر می‌رسد که تعبد مأخوذ در دین وحیانی، تعبد مدلل است و انتقادات این پژوهشگر محترم، وارد نمی‌باشد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله بررسی انتقادی دیدگاه رؤیاانگارانه در تفسیر قرآن و وحی

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی انتقادی دیدگاه رؤیاانگارانه در تفسیر قرآن و وحی

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی انتقادی دیدگاه رؤیاانگارانه در تفسیر قرآن و وحی" مقاله ای است در 18 صفحه و با 39 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  رؤیا، رؤیای رسولانه، تجربه دینی، کلام محمد، سروش پرداخته شده است چکیده مقاله متفکران و الهی‌دانان در ادیان ابراهیمی درباره وحی نظرات یکسانی نداشته و گاهی تعارض جدی میان دیدگاه‌های آنان وجود دارد. برخی از وحی گزاره‌ای و عده‌ای از وحی غیرگزاره‌ای یاد می‌کنند. در بین متفکران اسلامی تا قبل از دوران معاصر و ظهور پاره‌ای از روشنفکران، اصل پدیده وحی و نقش قابلی پیامبر در دریافت وحی مورد وفاق بود. در چند دهه اخیر به تبع آشنایی برخی از روشنفکران با اندیشه‌های متفکران غربی مسئله وحی با رویکردی متفاوت از اندیشه متفکران اسلامی مطرح گردید. یکی از این دیدگاه‌ها که در چند سال اخیر در مجامع علمی سبب نقد و بررسی فراوان شده، دیدگاهی با عنوان رؤیاانگارانه بودن وحی است. صاحب این دیدگاه که خود دارای تطور فکری در مسئله وحی است، در دیدگاه اخیر خود قرآن را رؤیای پیامبر’ می‌داند و برای اثبات آن به شواهدی استدلال می‌کند. وی شواهد و استدلال‌هایی برای دیدگاه خود مطرح و از آنها دفاع می‌نماید. در این تحقیق با رویکرد توصیفی از نگره ایشان در مسئله یادشده اشاره، و به بیان مغالطات آشکار در استدلال‌های او خواهیم پرداخت. استفاده از مغالطه تعمیم، تمثیل، مقایسه، ابهام، حذف سیاق و ... در ادله و شواهد وی وجود دارد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله دیدگاه إخوان الصفاء درباره نسبت عقل و دین و ارزیابی دیدگاه انتقادی سجستانی نسبت به آن

ادامه مطلب

closeمقاله دیدگاه إخوان الصفاء درباره نسبت عقل و دین و ارزیابی دیدگاه انتقادی سجستانی نسبت به آن

مقاله علمی و پژوهشی " دیدگاه إخوان الصفاء درباره نسبت عقل و دین و ارزیابی دیدگاه انتقادی سجستانی نسبت به آن " مقاله ای است در 16 صفحه و با 15 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  اخوان الصفاء، سجستانی، دین، عقل، فلسفه، ظاهر، باطن پرداخته شده است چکیده مقاله إخوان الصفاء گروهی از متفکران مسلمان هستند که با تاکید بر عقل و دستاوردهای آن، معتقدند که انسان برای تحصیل سعادت ابدی و تکمیل معرفت دینی، راهی جز یادگیری علم و فلسفه ندارد. به نظر آنها دین دارای دو ساحت ظاهر و باطن و دو دلالت رمزی و عرفی است که برای درک ساحت باطنی و رمزی آن، راهی جز تعلّم فلسفه نیست. اما سجستانی از متفکران منتقد اخوان الصفاء است و با تاکید بر نقصان عقل و در نظر گرفتن نقش محدودتر برای عقل در تحصیل سعادت و معرفت دینی، معتقد است که فلسفه صرفا در چارچوب دین و برای دفاع از آموزه‌های دینی و تأمل در قدرت الهی، ممکن‌الوصول است. در این نوشتار، دیدگاه إخوان الصفاء و سجستانی را درباره نسبت عقل و دین مورد تحلیل و بررسی تطبیقی می دهیم و نهایتاً مشخص خواهد شد که سجستانی فهم ناقص و نادرستی از آرای اخوان الصفاء دارد: اگرچه اخوان الصفاء تأکید ویژه‌ای بر عقل و فلسفه دارد اما هیچ‌گاه عقل را برتر از وحی، و فلسفه را برتر از دین قرار نمی‌دهد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله بررسی انتقادی دیدگاه هاسپرز مبنی بر بدیل‌انگاری تئوری فرگشتی داروین نسبت به برهان نظم

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی انتقادی دیدگاه هاسپرز مبنی بر بدیل‌انگاری تئوری فرگشتی داروین نسبت به برهان نظم

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی انتقادی دیدگاه هاسپرز مبنی بر بدیل‌انگاری تئوری فرگشتی داروین نسبت به برهان نظم" مقاله ای است در 12 صفحه و با 22 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  جان هاسپرز، برهان نظم و فرضیه آفرینش پرداخته شده است چکیده مقاله جان هاسپرز، فیلسوف معاصر آمریکایی، از ناقدان بارز براهین اثبات وجود خدا، به‌ویژه برهان نظم است. وی بر آن است که نظریه فرگشتی داروین رقیب و بدیلی نیرومند برای خداباوری به حساب می‌آید و با وجود آن دیگر نیازی به فرضیه آفرینش و سامانگری الهی نیست. تحقیق پیش رو بر آن است تا دیدگاه او در این زمینه را به روش عقلی ـ تحلیلی بررسی کرده و در بوته سنجش گذارد. نتیجه تحقیق این است که نظریه فرگشتی با اشکالاتی، به‌ویژه از منظر فلسفه علم روبه‌رو است. افزون بر آن نظریه مزبور بر فرض صحت، کاملا با برهان‌های خداشناختی از جمله برهان نظم و غایتمندی تلائم و سازگاری داشته، تبیینی طبیعی و فروپایه از زیستمندان است و در طول تبیین فراپایه و توحیدی قرار دارد، نه در عرض آن. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله بررسی انتقادی دیدگاه سوئینبرن در باب صفات خدا

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی انتقادی دیدگاه سوئینبرن در باب صفات خدا

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی انتقادی دیدگاه سوئینبرن در باب صفات خدا " مقاله ای است در 16 صفحه و با 25 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  سوئینبرن، صفات خدا، تشخص، علم، قدرت و سرمدیت پرداخته شده است چکیده مقاله سوئینبرن، فیلسوف دین معاصر، در آثار خود تلاش کرده است تا تقریر جدیدی از براهین اثبات وجود خدا ارائه دهد. وی قبل از پرداختن به این براهین، ابتدا به تبیین صفات خداوند پرداخته است؛ سرمدیت، قدرت، علم، خیریت، تشخص و اختیار از جمله صفاتی است که او به تحلیل آنها پرداخته و گاه تبیین‌های منحصر به فردی از آنها ارائه نموده است. تقسیم صفات به دو گروه اصلی و استنتاجی، تصریح به عدم تعلق قدرت مطلق خداوند به محالات ذاتی، و تأکید بر علت محدثه و مبقیه بودن خداوند نسبت به عالم و اختیار خداوند، از مهم‌ترین نکاتی است که وی در باب صفات خدا بیان کرده است. بیشتر دیدگاه‌های وی با نگره فلاسفه اسلامی در این خصوص منطبق است؛ اما عدم بحث مبسوط از صفات استنتاجی، عدم توانایی وی بر حل شبهه علم ازلی خداوند به افعال اختیاری انسان و عدم پذیرش معنای دقیق از سرمدیت، مهم‌ترین اشکالات وی در باب تبیین صفات خداوند است. در این پژوهش با بازخوانی تبیین‌های سوئینبرن از این صفات، به ارزیابی و نقد آنها خواهیم پرداخت. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله علمی و پژوهشی زبان اقتدار، مشروعیت دولتها و گفتمان انتقادی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی زبان اقتدار، مشروعیت دولتها و گفتمان انتقادی

مقاله علمی و پژوهشی" زبان اقتدار، مشروعیت دولتها و گفتمان انتقادی " مقاله ای است در 20  صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت دولتی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به زبان اقتدار،تحلیل قدرت ، تحلیل گفتمان، مشروعیت دولتها و گفتمان انتقادی اشاره شده است. محتوای این مقاله دانشگاهی می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی رسانه های دگراندیش ، رویکرد انتقادی و مشارکت اجتماعی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی رسانه های دگراندیش ، رویکرد انتقادی و مشارکت اجتماعی

مقاله علمی و پژوهشی" رسانه های دگراندیش ، رویکرد انتقادی و مشارکت اجتماعی " مقاله ای است در 14 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به رسانه های دگراندیش ، رویکرد انتقادی و مشارکت اجتماعی ، هژمونیک ، ضدهژمونیک ، صنعت فرهنگ ، دیپلماسی رسانه ای ، رویکرد ذهنیت گرا ، رویکرد عینیت گرا ، رویکرد دیالکتیکی و مدل ارتباطی اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله تحلیل انتقادی ادله اختلاف در علم و عصمت ائمه شیعه

ادامه مطلب

closeمقاله تحلیل انتقادی ادله اختلاف در علم و عصمت ائمه شیعه

مقاله تحلیل انتقادی ادله اختلاف در علم و عصمت ائمه شیعه مقاله ای است در ۱۸ صفحه که به آرا یحیی محمد در مشکله الحدیث می پردازد در این مقاله که به همراه ۴۱ عنوان فهرست منابع منتشر شده مباحثی از جمله علم ائمه ، عصمت ائمه ، امام شناسی و مشکله الحدیث یحیی محمد اشاره شده است

more_vert مقاله تحلیل انتقادی پنج رهیافت به مسئله شر در حیوانات

ادامه مطلب

closeمقاله تحلیل انتقادی پنج رهیافت به مسئله شر در حیوانات

مقاله علمی و پژوهشی " تحلیل انتقادی پنج رهیافت به مسئله شر در حیوانات" مقاله ای است در 18 صفحه و با 26 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث شر، درد و رنج، حیوانات، ادراک و تحلیل انتقادی شده است چکیده مقاله رویکرد اصلی نوشتار حاضر، واکاوی و بررسی پنج دیدگاه طرح‌شده در دوره معاصر، درباره مسئله شر در عالم حیوانات است. همچنان‌که می‌توان به‌نحو محصلی درباب شرور وارده بر انسان‌ها سخن گفت و راه‌کارهایی ارائه نمود، در حیوانات نیز، این دشواره، جای پژوهش و سنجش دارد. آنگاه این مسئله، اهمیت خویش را نمایان می‌سازد، که دفاع از اختیار و اراده‌مندی در حیوانات، به‌سختی قابل اثبات و طراحی است. دامنه طرح مسئله شر، تحقّق داشتن ادراک و وجود تصادم و به آستانه ادراک رسیدن آن است. با این سخن، طرح آن در صرف محدوده انسانی، نوعی تحویلی‌نگری به‌شمار می‌آید. ویلیام رو، سازواره وجود خدا را با شر، گزاف خواندن شرور حیطه حیوانی، دگربار به چالش فرامی‌خواند. اندیشمندان مختلفی درپی پاسخ دادن به دشواره رو هستند. جستار حاضر با پذیرفتن طرح مسئله شر در عالم حیوانات، به گزارش و نقادی پاسخ به این دشواره، در قالب پنج رهیافت: رهیافت لوئیس مبنی‌بر نگرش تعیین عامل شر، رهیافت هریسون مبنی‌بر عدم آگاهی در حیوانات، رهیافت هیک مبنی‌بر تفکیک رنج و درد، رهیافت پیتر گیچ مبنی‌بر بی‌اعتنایی بر شرور وارده بر حیوانات، و رهیافت سوئین‌برن مبنی‌بر معرفت‌زا بودن آن، می‌پردازد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله تبیین جایگاه تفکر انتقادی در وظیفه گراییِ معرفتیِ اخلاقِ باور

ادامه مطلب

closeمقاله تبیین جایگاه تفکر انتقادی در وظیفه گراییِ معرفتیِ اخلاقِ باور

مقاله علمی و پژوهشی " تبیین جایگاه تفکر انتقادی در وظیفه گراییِ معرفتیِ اخلاقِ باور " مقاله ای است در 29 صفحه و با 108 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث اخلاقِ باور، وظیفه گراییِ معرفتی، قرینه گرایی، تفکر انتقادی پرداخته شده است چکیده مقاله عنوان مقاله : هدف از پژوهش حاضر تبیین جایگاه تفکر انتقادی در وظیفه گراییِ معرفتیِ اخلاقِ باور می باشد. برای این منظور از روش تحلیل مفهومی برای تحلیل وظیفه-گراییِ معرفتی، تفکر انتقادی و همچنین تبیین جایگاه تفکر انتقادی در وظیفه گراییِ معرفتی استفاده شده است. یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد که به منظور عقلانیت بخشی به باورها و رعایت اخلاقِ باور، باید دلایل و قرائن لازم و کافی برای باور فراهم آید(قرینه گرایی). نائل آمدن به این دلایل و قرائن، مستلزم تحقیق و تفحص درباره ی باور مورد نظر است(وظیفه گراییِ معرفتی). برای انجام تحقیق و بررسی اصولی، باید قواعدی را تبیین کرد که با کاربرد آن ها فرایند وظیفه گراییِ معرفتی به نحو احسن صورت پذیرد. تفکر انتقادی متشکل از مهارت هایی است که هر کدام می توانند به عنوان یک قاعده در فرایند تحقیق و بررسی در مورد باور به کار روند. این قواعد عبارتند از «قضاوت با معیار روشن و پرهیز از قضاوت عجولانه»، «پرسشگری»، «خود اصلاحی»، «تمییز دلیل قوی از دلیل ضعیف»، «عدم پیروی از اکثریت و حقیقت جویی»، «تحلیل کردن»، «استقصاء»، «بداهت و پرهیز از ابهام»، «اجتناب از جمود و تعصب»، «جامعیت نگری»، «انعطاف پذیری»، «پیگیری تردیدها»، «استماع نظرات مخالف»، «تفکیک باور از صاحب باور»، «بررسی پیش فرض ها» که با ورود به فرایند اخلاقِ باور، مسیر وظیفه گرایی معرفتی را قاعده مندانه به پیش خواهد برد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله پرورش مهارتهای تفکر انتقادی در بسترمحیط های یادگیری چندرسانه ای مبتنی بررویکرد ساختن گرایی

ادامه مطلب

closeمقاله پرورش مهارتهای تفکر انتقادی در بسترمحیط های یادگیری چندرسانه ای مبتنی بررویکرد ساختن گرایی

مقاله علمی و پژوهشی " پرورش مهارتهای تفکر انتقادی در بسترمحیط های یادگیری چندرسانه ای مبتنی بررویکرد ساختن گرایی " مقاله ای است در 20 صفحه و با 43 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث بسته آموزشی ، محیط های یادگیری چندرسانه ای، رویکرد ساختن گرایی، تفکر انتقادی پرداخته شده است چکیده مقاله امروزه استفاده صحیح و اثربخش محیط های یادگیری چند رسانه ای نیازمند طراحی ، تدوین و تلفیق منطقی مولفه های حوزه علوم تربیتی است. یکی از این مولفه های اصلی که در این نرم افزارها مورد کم توجهی قرار گرفته، مولفه تفکر انتقادی می باشد. هدف از انجام این پژوهش تولید و اعتبار بخشی بسته آموزشی درس تفکروپژوهش پایه ششم ابتدایی مبتنی بر رویکرد ساختن گرایی (مدل چند رسانه ای ون مورینبور) و تاثیر آن بر مهارت های تفکر انتقادی در دو حوزه تفسیری و استنباطی بود. این تحقیق در دو مرحله انجام پذیرفت ، در مرحله اول بسته آموزشی درس تفکر و پژوهش با تاکید بر مهارت های تفسیری و استنباطی بر اساس مدل چند رسانه ای ون مرینبور، طراحی و تهیه گردید. در مرحله دوم تاثیر کاربرد بسته آموزشی تهیه شده مبتنی بر مهارت های تفسیری و استنباطی به روش نیمه آزمایشی و براساس طرح پیش آزمون - پس آزمون مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که تدریس تفکر و پژوهش بر اساس بسته آموزشی تهیه شده بر مهارت تفسیری و استنباطی آزمایشی تاثیر معنی دار داشته است (05/0P<). با توجه به نتایج به دست آمده از پژوهش، کاربست بسته آموزشی درس تفکر و پژوهش با رویکرد ساختن گرایی، موجب افزایش مهارت‌های تفکر انتقادی در دو حوزه مهارت تفسیری‌و مهارت استنباطی فراگیران می‌گردد دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب «اقتصاد رسانه» در راه بازار نشر

ادامه مطلب

closeکتاب «اقتصاد رسانه» در راه بازار نشر

 کتاب «اقتصاد رسانه» به زودی از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر و وارد بازار کتاب می‌شود. کتاب اقتصاد رسانه نوشته استوارت کانینگهام، تری فلو و آدام سویفت دیدگاه‌ها و موضوعات بنیادین اقتصاد رسانه را طرح می‌کند و به باور مترجمان آن، بینشی برای خواننده فراهم می‌نماید که از طریق آن بتواند منطق اقتصادی رویدادها و تصمیمات مختلف در صنعت رسانه را درک کند و جهان‌بینی و فلسفۀ نهفته در لایه‌های زیرین نظریات اندیشمندان رسانه، ارتباطات و فرهنگ را دریابد. کتاب در یک مقدمه و چهار فصل ارائه می‌شود که هر فصل یک جریان فکری در اقتصاد، و به تبع آن، اقتصاد رسانه را بیان می‌کند. فصل اول جریان اصلی اقتصاد را برای خوانندۀ ناآشنا به اقتصاد جریان اصلی شرح می‌دهد. به شکل ساده، این جریان رسانه را به‌عنوان پدیده‌ای اقتصادی می‌نگرد و تمرکز خود را بر مفاهیمی مثل درآمدهای تبلیغاتی، حاشیۀ سود، سهم از بازار، رقابت و موارد مشابه قرار می‌دهد. فصل دوم کتاب به اقتصاد سیاسی انتقادی رسانه پرداخته است که در سمت مقابل جریان اصلی قرار دارد و رسانه را علاوه‌بر اقتصادی بودن، پدیده‌ای به‌شدت سیاسی و فرهنگی می‌داند که ابزاری برای استعمار مردم، تحمیق توده‌ها و اِعمال سلطۀ صاحبان قدرت است. این دیدگاه که به‌شدت از سنت‌های سیاسی چپ و کمونیستی نشئت گرفته است، دیدگاهی انتقادی به صنعت رسانه دارد و معتقد است که فعالیت پژوهشی در رسانه در عین علمی بودن، فعالیتی سیاسی است و پژوهشگر رسانه نمی‌تواند ارزش‌زدایی شده باشد و باید دیدگاه‌های ارزشی خود را در پژوهش دخیل کند. فصل سوم به اقتصاد نهادی اختصاص دارد و فصل چهارم، که به‌گفتۀ خود پروفسور کانینگهام، دلیل اصلی این کتاب است به اقتصاد تکاملی رسانه می‌پردازد. این فصل با محوریت فناوری‌های دیجیتال در صنعت رسانه به مباحثی همچون تخریب خلاق، چرخه‌های نوآوری، همگرایی رسانه‌ای و فرصت‌های نوظهور کسب‌وکار در صنعت رسانه و موضوعات مشابه می‌پردازد و چالش‌های نوظهوری همچون حضور شرکت‌های فناوری اطلاعات به‌عنوان بازیگران جدید صنعت رسانه، بازارهای غیررسمی، محتوای کاربرساخته، دستبرد به مالکیت معنوی، کاربران به‌عنوان تولیدکنندگان محتوا را مطرح می‌کند. در نهایت، فصل پنجم شامل دو موردکاوی مهم در زمینۀ تلویزیون و رسانه‌های جمعی است. یکی از این دو موردکاوی دربارۀ رسانه‌های عام‌المنفعه است و دیگری دربارۀ زیست‌بوم در حال تغییر تلویزیون. به استناد این کتاب، این دو موردکاوی در حقیقت نقشۀ راه پژوهش در رسانه را ترسیم می‌کنند و تغییرات در بازارها و خط‌مشی‌گذاری دربارۀ رسانه‌های جمعی و به‌ویژه تلویزیون را به شیوه‌ای بینش‌افزا و الهام‌بخش مورد بحث قرار می‌دهند. پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات قرار است به‌زودی اقتصاد رسانه را با ترجمه داتیس خواجه‌ئیان، سیاوش صلواتیان و کامیار نیستانی منتشر کند.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی مکاتب فرهنگ و ارتباطات

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی مکاتب فرهنگ و ارتباطات

مقاله علمی و پژوهشی" مکاتب فرهنگ و ارتباطات " مقاله ای است در 8  صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به مکاتب فرهنگ و ارتباطات، مطالعات فرهنگی ، فرهنگ توده ای ، دیدگاه انتقادی و مکاتب فرهنگی اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب مبنا و معنای برنامه درسی پنهان: نگاهی نو به انواع برنامه‌های درسی

ادامه مطلب

closeکتاب مبنا و معنای برنامه درسی پنهان: نگاهی نو به انواع برنامه‌های درسی

کتاب مبنا و معنای برنامه درسی پنهان: نگاهی نو به انواع برنامه‌های درسی نوشته‌ی رحمت اله مرزوقی، فهیمه کشاورزی و نصراله نوروزی، ابتدا به بیان و تعریف دقیقی از مفهوم برنامه درسی پنهان بر اساس بنیادهای فلسفی و نظری می‌پردازد و سپس دسته‌بندی جامعی از رویکردها و مواضع مرتبط با آن را مطرح می‌کند. مفهوم برنامه‌ درسی پنهان از جمله مقولات بسیار مهم، پیچیده و پربعدی است که به نحو گسترده‌ای مورد توجه و اقبال صاحب‌ نظران و محققان رشته مطالعات برنامه‌ درسی قرار گرفته و پیرامون آن دیدگاه‌ها و مواضع گوناگونی مطرح شده است. تنوع دیدگاه‌های مطرح شده درباره این موضوع به حدی است که حتی برخی از صاحب‌‌نظران را وادار به طبقه‌بندی این دیدگاه‌ها می‌کند. نکته بسیار مهم و اساسی دیگر پیرامون این موضوع، وجود شباهت معنایی برنامه‌ درسی پنهان با سایر انواع برنامه‌های درسی به‌ ویژه برنامه‌ درسی ضمنی است که ضرورت نگارش چنین اثری را مضاعف می‌کند. به‌ علاوه، بررسی انواع گسترده برنامه‌های درسی و طبقه‌بندی بدیع آن‌ها از نوآوری‌های علمی این کتاب است که رهیافت و رویکردهای جدیدی را برای آموزش و پژوهش به صاحب‌نظران، محققان، مدرسان، علاقه‌مندان و دانشجویان رشته‌های مطالعات برنامه درسی، علوم تربیتی و انسانی عرضه می‌نماید. در بخشی از کتاب مبنا و معنای برنامه درسی پنهان: نگاهی نو به انواع برنامه‌های درسی می‌خوانیم: بدیهی است که پارادیم‌های چهارگانه پوزیتویستی، تفسیری، انتقادی و پست‌مدرنی به عنوان "پارادایم‌ها" و یا «قرارگاه‌های تولید علم»، هرچند نه به شکل «متوازن» و یا هماهنگ، نقش عمده‌ای در روند شکل‌گیری و توسعه «علم برنامه درسی» داشته‌اند. مضافاً، اگرچه پارادایم‌های مذکور در مواضع هستی شناسانه، انسان‌ شناسانه، معرفت‌شناسانه و روش‌شناسانه دارای تفاوت‌های مهمی هستند، اما به نظر می‌رسد که هر کدام از پارادایم‌های مذکور رویکردها و تأکیدات خاص و یا اختصاصی درباره برخی از مقولات و مفاهیم علمی از جمله موضوع «برنامه درسی پنهان» نیز داشته‌اند. امری که بدواً به وسیله «پارادایم‌ انتقادی» مورد اقبال، تأکید و تحقیق قرار گرفته است. پارادایم انتقادی در پاسخ به این پرسش هستی‌ شناسانه که «واقعیت» چیست؟ یا چه چیزی وجود دارد؟ بر این باور است که «واقعیت» امری مادی و خصیصه‌ای تاریخی، دو سطحی و خارج از انسان قرار دارد که سطح «زیرین» آن مهم است، و باید با تکیه بر سنت‌های تاریخی، آن را کشف نمود (ایمان، 1388، ص 69-60). براساس این دیدگاه، واقعیت‌ها اگرچه به سادگی قابل رؤیت می‌باشند، اما پدیده‌های اجتماعی و ظاهری در واقع معلول زیر ساخت‌های «پنهان» و «غیر قابل مشاهده» هستند که تنها با تعمق در آثار و پیامدهای آن‌ها و با بهره‌گیری از یک «نظریه‌ انتقادی» قابل شناسایی هستند، به عبارت دیگر، در این رابطه اصالت با زیرساخت‌هاست و نه روساخت‌ها، ظواهر و کلیات آن. چرا که «زیرساخت‌ها»، علت اصلی تحولات و آکنده از تضادها و تعارضات درونی غیر قابل مشاهده هستند (علی‌پور و حسنی، 1390، ص 122). به علاوه، مشارکت انسان در ایجاد پدیده‌های اجتماعی مبتنی بر سنت‌های تاریخی است که زیرساخت واقعی و پنهان اجتماع را شکل می‌دهند (نیومن 130، 1997، ص 75). بنابراین «واقعیت» خصیصه‌ای «تاریخی» دارد که به صورت پیوسته و به وسیله عوامل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی شکل داده می‌شود. به همین دلیل، واقعیت پیچیده در زمان است و امکان دارد که از ظواهر فریبنده‌ای برخوردار باشد، درحالی‌که ساخت واقعی آن غیر قابل مشاهده و "لایه زیرین" آن تعیین کننده " سطح ظاهر" می‌باشد. در واقع می‌توان گفت که تضاد، تنش و تناقص در بردارنده ماهیت واقعیت مورد نظر پارادایم انتقادی است و همین امر نیروی محرکه تحولات اجتماع است. فهرست مطالبپیشگفتارفصل 1: گونه‌شناسی انواع برنامه‌های درسیفصل 2: معنا و حدود فلسفه برنامه درسی پنهانفلسفه برنامه درسی پنهانمفهوم و مطالعات برنامه‌ درسی پنهان در ایرانفصل 3: رویکردها و روند تحقیقات در حوزه برنامه درسی پنهانرویکرد ماهیت - ‌نگررویکرد کارکرد - نگررویکرد ابعاد - نگررویکرد عامل - ‌نگررویکرد پیامد - نگررویکرد سطوح - ‌نگرفصل 4: تعریف و انواع برنامه درسی پنهاننظریه‌های برنامه‌ درسی پنهانانواع برنامه‌ درسی پنهانفصل 5: انواع برنامه‌های درسی مدارسفصل 6: تعریف و انواع برنامه‌ درسی نالفصل 7: برنامه درسی پنهان در آموزش عالیابعاد برنامه درسی پنهان در آموزش عالیعوامل موثر بر شکل‌گیری برنامه‌ درسی پنهانعوامل موثر بر شکل‌گیری برنامه‌ درسی پنهان در آموزش عالی ایرانفصل 8: ارزیابی روند تحقیقات برنامه درسی پنهان در ایرانکتبمقالاتپایان نامه‌هامنابعالف- منابع فارسیب- منابع انگلیسی

more_vert دنیا و آمادگی برای مرگ از دیدگاه امیرالمومنین علیه السلام

ادامه مطلب

closeدنیا و آمادگی برای مرگ از دیدگاه امیرالمومنین علیه السلام

چکیده در خصوص هدف آفرینش انسان حداقل دو دیدگاه می‌تواند وجود داشته باشد. یکی اینکه انسان هدفی جز شرکت در مسابقۀ گردآوری مال، دستیابی به مقامات بالای اجتماعی، و به دست گرفتن قدرت ندارد و در این راه می­تواند تمامی ارزشها و اصول انسانی را نادیده بگیرد؛ گویی جاودانه خواهد زیست و مرگ هیچگاه بر او چیره نخواهد شد. دیدگاه دیگر، دیدگاه الهی ـ دینی است که نقطۀ مقابل دیدگاه اول به شمار می‌رود. مقالۀ حاضر می­کوشد با تمرکز بر سخنان امیرالمؤمنین علیه السلام دیدگاه دوم و مشخصه‌های آن را با سبکی ادبی تبیین کند.

more_vert مقاله نقد دیدگاه وهابیت پیرامون مسئله توسل از سوی اهل سنت بر پایه حدیث استسقاء

ادامه مطلب

closeمقاله نقد دیدگاه وهابیت پیرامون مسئله توسل از سوی اهل سنت بر پایه حدیث استسقاء

مقاله علمی و پژوهشی " نقد دیدگاه وهابیت پیرامون مسئله توسل از سوی اهل سنت بر پایه حدیث استسقاء" مقاله ای است در 14 صفحه و با 36 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  توسل، استغاثه، شفاعت، وهابیان، اهل سنت پرداخته شده است چکیده مقاله پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی و با هدف تبیین اختلاف اهل سنت و وهابیان در مسئله توسل و دفاع از اصالت دینی و قرآنی آن با استفاده از آراء و مستندات اندیشمندان اهل سنت به نگارش در آمده است. وهابیان که خود را منتسب به اهل سنت می‌دانند به پیروی از ابن‌تیمیه و محمد بن عبدالوهاب انواعی از توسل مانند توسل به اموات اولیا وصالحان و توسل به ذوات گرانقدر را انکار نموده و دیگر مسلمانان را متهم به شرک می‌کنند. یکی از ادله وهابیون در ممنوعیت این دو نوع توسل، حدیث استسقاء و مراجعت عمر بن خطاب به عموی پیامبر صلی الله علیه و آله جهت طلب باران است. ولی اهل سنت مشروعیت توسل به ذوات و اموات را باور دارند و با استناد به آیات و روایات و اتخاذ رویکردی انتقادی، برداشت وهابیان از حدیث استسقاء را تحلیل و نقد می‌کنند. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert نقش قرآن در پایه گذاری علم لغت

ادامه مطلب

closeنقش قرآن در پایه گذاری علم لغت

از جمله مسائلی که در بحث اثرگذاری قرآن بر پیدایش علوم ادبی مطرح است، بحث تاثیر قرآن در پیدایش علم لغت است. در این خصوص، دو دیدگاه مشخص بیان شده است؛ دیدگاه اول آن است که مایه همه مطالعات واژه شناختی، بی تردید قرآن است، و دیدگاه دوم، قائل است که به هیچ وجه نمی توان پذیرفت که آن همه قواعد دقیق و تعریفات روشن و سنجیده که در مباحث لغوی آثار خلیل و مانند او وجود دارد، بدون داشتن هیچ گونه سابقه و سر مشق قبلی، به این درجه از کمال رسیده باشد. طبق این دیدگاه، مسلمانان در چگونگی تدوین لغت نامه ها، از ملل دیگر تقلید کرده و از آنان اثر پذیرفته اند. بررسی دلایل هر دیدگاه، نشان خواهد داد که دلایل گروه دوم، برای اثبات مدعا قانع کننده نیست و مطالعه تاریخی آثار اولیه علم لغت، حاکی از آن است که اولین مباحث لغت شناسی، با واژگان قرآن آغاز گردیده و عامل اصلی در پیدایش این علم، ضرورت فهم قرآن بوده است

more_vert مقاله دیدگاه فخر رازی دربارۀ معیار حسن و قبح در گسترۀ افعال الهی؛ تأمّلی بر تفکیک معرفت‌شناسانۀ اخلاق الهی و بشری

ادامه مطلب

closeمقاله دیدگاه فخر رازی دربارۀ معیار حسن و قبح در گسترۀ افعال الهی؛ تأمّلی بر تفکیک معرفت‌شناسانۀ اخلاق الهی و بشری

مقاله علمی و پژوهشی " دیدگاه فخر رازی دربارۀ معیار حسن و قبح در گسترۀ افعال الهی؛ تأمّلی بر تفکیک معرفت‌شناسانۀ اخلاق الهی و بشری" مقاله ای است در 18 صفحه و با 20 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اخلاق وحیانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  فخر رازی؛ حُسن؛ قُبح؛ عقل؛ شرع پرداخته شده است چکیده مقاله بسیاری از دیدگاه‌های علم کلام و فلسفۀ اخلاق، مبتنی بر تعیین ملاک حسن و قبح است. فخر رازی معتقد است حسن و قبح در افعال بشری عقلی، و در افعال الهی شرعی است. دیدگاه او خاص و منحصر‌به‌فرد است. در این جستار، نخست ادلۀ فخر رازی را برای تفکیک جایگاه عقل در اخلاق بشری و الهی و چرایی روی آوردن او را به چنین دیدگاهی خواهیم گفت. دلایل فخررازی را در دفاع از شرعی بودن حسن و قبح افعال الهی در سه جهت طبقه‌بندی می‌کنیم: تکلیف، خلقت و جبر حاکم بر عالم. در گام بعدی، ادّله او را با رویکرد تحلیلی- انتقادی سنجیده و نقد می‌کنیم. در پایان، با ردّ دیدگاه فخر رازی نتیجه می‌گیریم ملاک معرفت‌شناختی در تشخیص حسن و قبح افعال انسانی و الهی یکسان است. عنوان مقاله [English] The criteria of the goodness and ugliness in God’s action in the view Fakhr al-Din al- Razi: Criticizing of the epistemological separation of the God and Human’ ethics چکیده [English] Abstract In the view of Fakhr al-Din al- Razi, the criteria of the goodness or ugliness of human actions is reason but this is not true about the God’s actions and the criteria in this case is Sharia Law. Reason comprehends the pleasant or unpleasant of actions in the human nature but it can’t comprehend these things about the reward or torment. In spite of Razi’s efforts in the articulation of his view, this distinction between human and God’s action about the goodness or ugliness is not true and human reason can comprehend these two kinds of action without any differences. God’s action, Sharia’s Law (for example God’s enjoining and forbidding to the unbelievers), and multiplicity of rational soul faculties have reasonable end. Also, by disproving the determinism, man can select between different kinds of action in the regard of goodness or ugliness of actions. Key words; Razi, Goodness, Ugliness, Reason, God, Law. کلیدواژه‌ها [English] Razi, goodness, Ugliness, reason, Law دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله بررسی انتقادی تزاحم‏های اخلاقی از منظر دیوید راس با تکیه برآیات و روایات

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی انتقادی تزاحم‏های اخلاقی از منظر دیوید راس با تکیه برآیات و روایات

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی انتقادی تزاحم‏های اخلاقی از منظر دیوید راس با تکیه برآیات و روایات " مقاله ای است در 16 صفحه و با 20 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث دیوید راس، وظیفه در نگاه نخست، وظیفه واقعی پرداخته شده است چکیده مقاله یکی از مباحث مهم و مطرح در گستره معضل اخلاقی، تعارض ها یی است که گاهی میان تکالیف اخلاقی مشاهده می‌شود. در این مقاله علاوه بر بررسی جنبه‏ها و ابعاد نظام اخلاقی دیوید راس فیلسوف شهود گرا، به تحلیل و نقد نظریه او نیز پرداخته می‏شود بنا بر معرفت شناسی نظام اخلاقی راس، هم برای رسیدن به اصول اخلاقی که وظایف در نگاه نخست نامیده می‏شوند و هم برای داوری اخلاقی موجه در شرایط معین که وظایف واقعی را مشخص می‏کند، تنها شهود است که کارگشاست؛ این عصاره‏ی تعلیمات راس است که محل انتقادات ریز و درشت فراوان و نیز تبعیت‏ها و تحسین‏های کثیر واقع گردیده است. شهرت عمده این فیلسوف برجسته در قلمرو فلسفه اخلاق، به دلیل تعلق او به مکتب شهودگرایی است. منظور راس از شهود، منبع معرفتی است که ادراکی و غیر استنتاجی بوده و ذهن از طریق چیدن مقدمات به نتیجه نمی‌رسد. نقد‏های جدی ای چون شهودهای اخلاقی بسیار متفاوت انسان‏ها و اختلاف نظرهای شدید درباره‏ی اصول اخلاقی، شهودگرایان متاخر را به سمت تربیت اخلاق محور و نیز عقلانیت کشانده است. از نظر بسیاری اعتقاد به وجود وظایف در نگاه نخست عام از مهمترین ممیزات نظام اخلاقی راس است که البته مانند هر نظریه‏ی جدی دیگر نقدهای بسیاری نیز بر آن وارد آمده است. دیدگاه راس به‌دلیل نقص در تبیین سلسله وظایف و غیرمنطقی بودن ترتیب آن و عدم ارائه معیاری فراگیر برای ترجیح افعال متزاحم، در واقع راه‌حل مناسبی برای حلّ این مسئله نیست دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .