جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert مقاله دیدگاه‌های مختلف در مورد مفهوم و نظریه رقابت و تطبیق آن با وضعیت رقابت در بخش صنعت‌ایران

ادامه مطلب

closeمقاله دیدگاه‌های مختلف در مورد مفهوم و نظریه رقابت و تطبیق آن با وضعیت رقابت در بخش صنعت‌ایران

مقاله علمی و پژوهشی " دیدگاه‌های مختلف در مورد مفهوم و نظریه رقابت و تطبیق آن با وضعیت رقابت در بخش صنعت‌ایران" مقاله ای است در 16 صفحه و با 13 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد سیاست ها و پژوهشهای اقتصادی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث رقابت، رفتارهای ذره‌ای، رقابت تعادلی، رقابت فرایندی، فرآیند خودمخرب، ابداع و نوآوری پرداخته شده است چکیده مقاله نظریۀ نئوکلاسیک، رقابت را یک موقعیت تعادلی می‌پندارد و آن را براساس ساختار بازار و تعداد بنگاه‌ها و شباهت آنها تعریف می‌کند. از سوی دیگر منتقدین این نظریه همچون‌هایک، شومپیتر، و روژن معتقدند رقابت فرایندی است که با تغییر دائمی، ابداع و نوآوری همراه است و اساساً تعادل ویژگی رقابت نمی‌باشد. رقابت فرایندی است پویا برای کشف ناشناخته‌ها که در طی آن روش‌های تولید و محصولات برتر معرفی می‌شوند. مخالفین نظریه نئوکلاسیک رقابت به جای تأکید بر همگنی محصول و شباهت بنگاه‌ها معتقدند هر بنگاه در بازار برای کسب مزیت رقابتی می‌باید قادر به تغییر ویژگی‌های خود باشد و محصول و خدمات خود را به شکلی متفاوت از سایر رقبا ارائه دهد. در این مقاله تلاش می‌شود مفاهیم و دیدگاههای مختلف رقابت معرفی شود و سپس نقد نظریه نئوکلاسیک از دیدگاه مخالفین آن مطرح می‌شود و نظریه فرایندی تکاملی رقابت و ویژگی آن به بحث گذارده می‌شود. با ارزیابی وضعیت رقابت در اقتصاد ایران با تأکید بر بخش صنعت و تطبیق آن با نظریه‌های رقابت درمی‌یابیم رقابت بین بنگاه‌ها مطرح نمی‌باشد و عمدتاً رقابت بین بخش‌های مختلف برقرار می‌باشد و این نتیجه اجتناب‌ناپذیر شیوه رایج تخصیص اداری منابع می‌باشد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله مفهوم رقابت نامشروع تجاری و مقایسه آن با نهادهای مرتبط

ادامه مطلب

closeمقاله مفهوم رقابت نامشروع تجاری و مقایسه آن با نهادهای مرتبط

مقاله علمی و پژوهشی " مفهوم رقابت نامشروع تجاری و مقایسه آن با نهادهای مرتبط" مقاله ای است در 34 صفحه و با 40 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد حقوق خصوصی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  رقابت نامشروع؛ رقابت تجاری؛ حقوق رقابت نامشروع پرداخته شده است چکیده مقاله رقابت سالم در بازار، منافع مصرف کنندگان و جامعه را تامین میکند. اما در مواردی رقبای تجاری با توسل به روشهای نامشروع به منافع تجاری یکدیگر لطمه وارد میکنند . چنین رقابتی که در آن رقبا از وسایل نامشروع بهره میجویند، وصف نامشروع به خود میگیرد. در این نوشتار برای روشن شدن ماهیت رقابت نامشروع، مفهوم و مصادیق مختلف رقابت نامشروع مورد بررسی قرار گرفته و برای شناخت بهتر حقوق رقابت نامشروع به مقایسه آن با برخی نهادهای مرتبط پرداخته شده است. عنوان مقاله [English] Unfair competition and comparison with the concept of trade-related institutions چکیده [English] Fair competition in the market provides benefits to both consumers and society. However, in some cases, competitors adversely affect the commercial interests of each other by resorting to illegal methods. Such a competition in which competitors use illegitimate means is regarded as illegitimate and unlawful. In order to clarify the nature of unfair competition, this paper examines the concept of unfair competition and its various instances. For a better understanding, it also compares the concept of unfair competition with some relevant institutions. کلیدواژه‌ها [English] Unfair competition, competition, Unfair competition law دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب استراتژی اقیانوس آبی

ادامه مطلب

closeکتاب استراتژی اقیانوس آبی

کتاب استراتژی اقیانوس آبی نوشته  دبلیو چان کیم و رنه مابورنیا می باشد که علیرضا پور ممتاز آن را ترجمه کرده است عنوان انگلیسی کتاب Blue Ocean Strategy می باشد و این کتاب را انتشارات آریاناقلم منتشر کرده است بررسی موضوع کتاب نویسندگان کتاب استراتژی اقیانوس آبی معتقدند که تنها راه پیروزی در رقابت، تلاش نکردن برای پیروزی در رقابت است. به باور آنها به‏جای ورود به رقابت خونین در اقیانوس سرخ باید وارد فضای بازار نامحدود اقیانوس‌های آبی شد و دست به خلق تقاضا زد. اما همان‌طور که بسیاری از این مدیران دریافتند، همین اقیانوس‌های آبی نیز دیر یا زود سرخ و رقبا وارد آن می‌شوند. در این وضعیت چه باید کرد؟ این نکته‌ای کلیدی است که در نسخۀ جدید، نویسندگان به تفصیل به آن پرداخته‌اند. آنها در فصل‌هایی که به کتاب اضافه شده است دربارۀ بازسازی یا تجدید اقیانوس‌های آبی توضیح داده‌اند.

more_vert مقاله عوامل مؤثر بر رقابت‌پذیری در ایران و کشورهای جنوب‌غرب آسیا

ادامه مطلب

closeمقاله عوامل مؤثر بر رقابت‌پذیری در ایران و کشورهای جنوب‌غرب آسیا

مقاله علمی و پژوهشی " عوامل مؤثر بر رقابت‌پذیری در ایران و کشورهای جنوب‌غرب آسیا" مقاله ای است در 31 صفحه و با 13 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد سیاست ها و پژوهشهای اقتصادی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث رقابت‌پذیری، مزیت‌رقابتی، رقابت، کشورهای منطقه جنوب‌غرب آسیا پرداخته شده است چکیده مقاله رقابت‌پذیری که در سیر تکوینی نظریات مزیت و تحول در مفهوم رقابت ارائه می‌شود به رشد مستمر بهره‌وری و درآمد سرانه در فرایند رقابت بین‌المللی تأکید دارد. برآورد میزان رقابت‌پذیری در این مطالعه براساس اطلاعات مجمع جهانی اقتصاد که درقالب سه محور برخورداری از نیازمندی‌های اساسی، کارایی و نوآوری ارائه می‌شود با منظور نمودن متغیرهای مؤثر برای کشورهای منطقه جنوب‌غرب آسیا (حوزه مورد‌نظر در سند چشم‌انداز بیست ساله) و بکارگیری تکنیک پانل دیتا صورت گرفت. براساس برآورد مذکور، رتبه رقابت‌پذیری ایران بین کشورهای مورد بررسی ۷ می‌باشدکه نسبت به رقم ۱۰ اعلام‌شده توسط مجمع جهانی اقتصاد وضعیت بهتری را نشان می‌دهد. نتایج حاکی از آن است که تأثیر درآمدهای نفتی در کشورهای نفت‌خیز بر رقابت‌پذیری تنها از طریق محور برخورداری از نیازمندی‌های اساسی بوده و کشورهای غیرنفتی با اتکاء بر محور کارایی به افزایش رقابت‌پذیری پرداخته‌اند. تحلیل رابطه بین عناصر تشکیل‌دهنده محور برخورداری از نیازمندی‌ها اساسی و محورهای کارایی و نوآوری نشان می‌دهد، علیرغم اینکه امتیاز برخورداری از نیازمندی‌ها برای ایران نسبت به کشورهای مورد بررسی در وضعیت بهتری قرار دارد، اما ایران عناصری از محور نیازمندی‌ها (از جمله آموزش اولیه و بهداشت) را داراست که تأثیر کمتری بر محور کارایی و نوآوری دارند. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله بررسی پویایی کسب و کار در میان صنایع منتخب ایران

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی پویایی کسب و کار در میان صنایع منتخب ایران

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی پویایی کسب و کار در میان صنایع منتخب ایران" مقاله ای است در 44 صفحه و با 42 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد سیاست ها و پژوهشهای اقتصادی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث پویایی کسب و کار، ماتریس انتقال، شاخص تحرک پرداخته شده است چکیده مقاله این مطالعه به بررسی پویایی کسب و کار میان برخی صنایع منتخب در ایران، که در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1382 الی 1392ش استمرار داشته­اند، از دو منظر کوتاه­مدت و بلندمدت می­پردازد. پویایی کسب و کار به عنوان یک شاخص مهم برای اندازه­گیری میزان رقابت­پذیری در یک صنعت شناخته شده است. پویایی کسب و کار هم انعکاس­دهندۀ رقابت ناشی از ورود بنگاه­های جدید است و هم رقابت میان بنگاه­های حاضر در یک صنعت را نشان می­دهـد. ایـن مطالعه به بررسی نوع دوم از پویایی کسب و کار (رقابت میان بنگاه­های حاضر در صنعت) می­پردازد. شاخص­های تحرک معمولاً جهت اندازه­گیری میزان رقابت میان بنگاه­ها و رتبه­بندی آنها مورد استفاده قرار می­گیرد. در این مطالعه دو شاخص تحرک محاسبه گردیده است. این شاخص­ها با استفاده از ماتریس انتقال محاسبه شده­اند. نتایج این مطالعه نشان می­دهد که شاخص تحرک در صنایع منتخب پایین و بیانگر سطح پایین رقابت­پذیری در این صنایع است. نتایج همچنین نشان می­دهد که در این دوره زمانی صنعت انبوه­سازی، املاک و مستغلات تحرک بیشتری (رقابت­پذیری بیشتری) نسبت به سایر صنایع داشته­اند. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert فراخوان سازمان ملل برای چالش سبک زندگی کم‌کربن

ادامه مطلب

closeفراخوان سازمان ملل برای چالش سبک زندگی کم‌کربن

 برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP)، چالش سبک زندگی کم‌کربن را در قالب رقابت استارتاپی راه‌اندازی کرده و از واجدین شرایط برای شرکت در این رقابت دعوت کرده است. به گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، دفتر آسیا و اقیانوسیه برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، طی اطلاعیه‌ای چالش "سبک زندگی کم‌کربن" را در قالب رقابت استارتاپی مبتنی بر زندگی روزمره پایدار، برای استارتاپ‌هایی که کالاها و خدمات پایدار در حوزه انرژی کم‌کربن، حمل و نقل کم‌کربن و جلوگیری از ضایعات پلاستیکی تولید می‌کنند، راه‌اندازی کرده است. این برنامه با حمایت وزارت محیط زیست ژاپن و با همکاری برنامه محیط زیست ملل متحد، اهدای جایزه ۱۰ هزار دلاری را تامین خواهد کرد. مهلت شرکت در این رقابت بین‌المللی ، ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ (۱۱ بهمن ۱۳۹۸) و دسترسی به اطلاعات تکمیلی از طریق لینک https://b۲n.ir/۳۸۱۵۲۸ امکان‌پذیر است. افزایش دمای کره زمین در اثر انتشار گازهای گلخانه‌ای و غلظت رو به افزایش آنها از مهم‌ترین مسائل زیست محیطی به شمار می‌رود که سبب بروز تغییراتی در شرایط آب و هوایی جهانی شده است، در این میان گاز کربن دی اکسید بیشترین درصد را به خود اختصاص می‌دهد بنابراین یافتن راهکارهای اقتصادی و پربازده برای حذف و یا کاهش این آلاینده از مهم‌ترین اهداف دولت‌هاست.

more_vert مقاله بررسی اثر رقابت‌پذیری صنایع دانش‌بنیان ایران در تجارت با منطقه آسیای جنوب غربی

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی اثر رقابت‌پذیری صنایع دانش‌بنیان ایران در تجارت با منطقه آسیای جنوب غربی

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی اثر رقابت‌پذیری صنایع دانش‌بنیان ایران در تجارت با منطقه آسیای جنوب غربی" مقاله ای است در 14 صفحه و با 23 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد سیاست ها و پژوهشهای اقتصادی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث صنایع دانش بنیان، رقابت‌پذیری، الگوی سهم ثابت بازار پرداخته شده است چکیده مقاله ارتقاء رقابت‌پذیری صنایع دانش‌بنیان به جهت نقش مستقیمی که در ایجاد ارزش‌افزوده و ارزآوری دارد برای اقتصاد ملی کشور‌های درحال‌توسعه بسیار با اهمیت تلقی می‌شود. ضمن اینکه نتایج فعالیت‌‌های این صنایع به دیگر بخش‌‌های اقتصادی منتقل می‌شود و به افزایش بهره‌وری و گسترش کسب و کار می‌انجا مد. شناخت از وضعیت رقابت‌پذیری صادرات کالا‌های دانش‌بنیان کشور در تجارت با کشور‌های آسیای جنوب غربی از اهداف اصلی این مقاله می‌باشد. روش بکار رفته در این مقاله با استفاده از الگوی تغییرات وزنی سهم بازار می‌باشد که منتج از مدل سهم ثابت بازار (CMS) و متکی بر ارزش صادرات و واردات پس‌نگر یا تحقق‌یافته ایران و کشور‌های مورد مطالعه طی سال‌های (2008-2000) و بر مبنای ردیف‌‌های تعرفه‌ای سیستم نظام هماهنگ توصیف و کدگذاری کالا (HS) است. نتایج گویای این واقعیت است که علیرغم افزایش صادرات کالا‌های دانش‌بنیان به بازار منطقه، سهم و جایگاه ایران در بازار مذکور مطلوب و امیدوارکننده نیست. تنوع پایین‌تر، ضعف رقابت‌پذیری صادرات کالا‌های دانش‌بنیان کشور در تجارت با کشور‌های منطقه درصورت استمرار وضعیت مذکور دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز را دشوار خواهدکرد. تعامل پویا و سازنده با دنیای صنعتی، فراهم آوردن زمینه‌‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی و اعمال سیاست‌های تجاری برون‌گرا می‌توان شاهد تنوع رقابت‌پذیری کالا‌های صادراتی صنایع دانش‌بنیان در بازار منقط‌های بود. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله تحلیل و بررسی تاثیر ساختار بازار بر شکاف تکنولوژی در صنایع کارخانه ای ایران

ادامه مطلب

closeمقاله تحلیل و بررسی تاثیر ساختار بازار بر شکاف تکنولوژی در صنایع کارخانه ای ایران

مقاله علمی و پژوهشی " تحلیل و بررسی تاثیر ساختار بازار بر شکاف تکنولوژی در صنایع کارخانه ای ایران" مقاله ای است در 26 صفحه و با 33 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد سیاست ها و پژوهشهای اقتصادی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث شکاف تکنولوژی، رقابت پذیری، درجه رقابتی، واردات، ورود بنگاه پرداخته شده است چکیده مقاله با عنایت به اهمیت شکاف تکنولوژی در رقابت پذیری، در این مطالعه عوامل مؤثر بر شکاف تکنولوژی در صنایع کارخانه­ای ایران با تأکید بر درجه رقابتی در قالب داده­های تابلویی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این مطالعه حاکی از آن است که بالابودن درجه تمرکز و سودآوری، موجب تشویق بنگاه­ها به انتقال تکنولوژی است. همچنین، بنگاه­های برخوردار از موقعیت انحصاری  از طریق سرمایه­گذاری در واحدهای R&Dو ایجاد نوآوری، شکاف تکنولوژی را کاهش می­دهند. در این میان، ورود بنگاه­ها و سیکل­های تجاری نیز از جمله عواملی هستند که موجب کاهش شکاف تکنولوژی در صنایع انحصاری می شوند. این در حالی است که واردات شکاف تکنولوژی را در صنایع انحصاری افزایش می­دهد. همچنین، نتایج نشان می­دهد که ورود بنگاه­ها در صنایع رقابتی موجب افزایش شکاف تکنولوژی و واردات موجب کاهش شکاف تکنولوژی در صنایع رقابتی است.براساس نتایج این مطالعه  و به منظورکاهش شکاف تکنولوژی در صنایع انحصاری لازم است ابتدا با کاهش موانع ورود، رقابت در این صنایع افزایش یافته و به این­ترتیب توانمندی بنگاه­ها برای رقابت­پذیری ارتقایابد. سپس،  متناسب با میزان افزایش رقابت و ارتقای توانمندی بنگاه­ها در این صنایع، تعرفه­ها کاهش و واردات افزایش یابد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله علمی و پژوهشی سپهر رسانه و چالش های پیش رو

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی سپهر رسانه و چالش های پیش رو

مقاله علمی و پژوهشی" سپهر رسانه و چالش های پیش رو " مقاله ای است در 12 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به سپهر رسانه و چالش های پیش رو ، پیشران ، مسائل راهبردی ، رقابت در محتوا و رقابت در پیام اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله ساختار بازار داخلی و عملکرد صادراتی بنگاه های صنعتی ایران

ادامه مطلب

closeمقاله ساختار بازار داخلی و عملکرد صادراتی بنگاه های صنعتی ایران

مقاله علمی و پژوهشی " ساختار بازار داخلی و عملکرد صادراتی بنگاه های صنعتی ایران" مقاله ای است در 20 صفحه و با 50 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد سیاست ها و پژوهشهای اقتصادی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به  بررسی ساختار بازار، رقابت، صنعت و  صادرات پرداخته شده است چکیده مقاله اهمیت ویژه صادرات در فرایند صنعتی شدن که در سه دهه اخیر بر آن تاکید شده است موجب شد تا مطالعه پیش رو از منظری خاص به آن بپردازد که عبارت است از اثر ساختار بازار بر عملکرد صادراتی صنایع ایران. در این مطالعه که در سطح صنعت انجام شده از تعداد بنگاه های رقیب موجود در صنایع به عنوان معیاری برای رقابت استفاده شده است. شواهد به دست آمده از کارگاه های صنعتی دارای 10 نفر کارکن و بیشتر حکایت از این دارد که رقابت اثر مثبت و معناداری بر صادرات دارد، بنابراین سیاست های ضد انحصار به رشد صادرات و صنعتی شدن اقتصاد از این جنبه خاص کمک خواهد می کند. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله بررسی اثر رقابت وارداتی بر بهره‌وری نیروی کار صنایع ایران

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی اثر رقابت وارداتی بر بهره‌وری نیروی کار صنایع ایران

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی اثر رقابت وارداتی بر بهره‌وری نیروی کار صنایع ایران" مقاله ای است در 20 صفحه و با 31 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد سیاست ها و پژوهشهای اقتصادی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث بهره‌وری نیروی کار، رقابت وارداتی، تئوری ناهمگنی بنگاه، روش گشتاورهای تعمیم یافته پرداخته شده است چکیده مقاله رشد تجارت خارجی و گسترش روابط تجاری از طریق واردات نهاده‌های ارزان قیمت واسطه‌ای و آثار یادگیری ناشی از انتقال و گسترش دانش، منجر به ایجاد رقابت بیشتر در میان صنایع داخلی می‌شود. لذا بنگاه‌های داخلی با گسترش رقابت، با کارایی بیشتری از منابع موجود استفاده کرده و بهره‌وری خود در را بهبود می‌بخشند. در ایران علیرغم برنامه­ریزی­های متعدد در حوزه صنایع در قالب رشد و توسعه ارزش افزوده و اشتغال در چارچوب برنامه­های پنج ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، هنوز تمرکز اصلی سیاست­گذاران کشور بر توسعه صادرات صنایع و تشویق صادرکنندگان متمرکز گردیده است، این در حالی است که اکثر صنایع کشور به واردات مواد اولیه و کالاهای واسطه­ای و سرمایه­ای وابسته­اند که معمولا این وابستگی وارداتی کمتر مورد توجه قرار گرفته است . با توجه به اهمیت بهره­وری در توسعه صنایع و تاثیر بسیار مهمی که تجارت به ویژه واردات از طریق ایجاد فضای رقابتی و گسترش بازار بر بهره­وری صنایع دارد، در این مطالعه تاثیر رقابت وارداتی ناشی از تجارت جهانی، تجارت با مهمترین شرکای تجاری ایران از میان کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته بر بهره­وری نیروی کار صنایع ایران با استفاده از روش اقتصادسنجی داده­های تلفیقی پویا مورد بررسی قرار گرفت. در این راستا 131 صنعت کارخانه­ای ایران در کد ISIC چهار رقمی طی دوره زمانی 1371-1391 انتخاب شد. نتایج نشان می­دهد که رقابت وارداتی ناشی از تجارت با مهمترین چهار شریک تجاری توسعه یافته، نسبت به رقابت وارداتی ناشی از تجارت با مهمترین چهار شریک تجاری در حال توسعه ایران، تاثیر بیشتری بر بهره­وری نیروی کار داشته است. در مقابل، آزادسازی تجاری و اندازه صنعت، به عنوان معیارهای اثرات داخلی و اندازه بازار، تاثیر منفی بر بهره­وری نیروی کار داشته­اند. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert برگزاری دومین المپیاد بین‌المللی فناوری نانو در سال ۲۰۲۱

ادامه مطلب

closeبرگزاری دومین المپیاد بین‌المللی فناوری نانو در سال ۲۰۲۱

دومین المپیاد بین‌المللی فناوری نانو ۱۰ تا ۱۴ ژانویه سال ۲۰۲۱ در دانشگاه سلطان قابوس کشور عمان برگزار می‌شود. به گزارش ستاد توسعه فناوری نانو، پس از اولین المپیاد بین‌المللی نانو (INO) که از ۱۰ تا ۱۶ آوریل ۲۰۱۸ در تهران با حضور دانشجویان دانشگاه‌های روسیه، اتحادیه اروپا، کره جنوبی، تایوان، ایران و مالزی برگزار شد، دومین المپیاد بین‌المللی نانو ۱۰ تا ۱۴ ژانویه سال ۲۰۲۱ در دانشگاه سلطان قابوس کشور عمان برگزار می‌شود. INO یک رقابت بین‌المللی در بین دانشجویان علاقه‌مند به حوزه فناوری نانو بوده که با هدف پرورش مهارت حل مشارکتی چالش‌های علمی و فناوری برگزار می‌شود. همچنین اهداف دیگری برای سازمان‌دهی INO وجود دارد که از آن جمله می‌توان به ترغیب دانش‌آموزان به منظور افزایش دانش خود در زمینه فناوری نانو و کسب مهارت برای حل چالش‌های صنعتی، بهبود دانش و مهارت‌های شرکت‌کنندگان در فرآیندهای نوآوری و تجاری‌سازی، تقویت روحیه کار تیمی در بین شرکت‌کنندگان، شناسایی و حمایت از دانشجویان با استعداد در زمینه فناوری نانو در سراسر جهان و فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب به منظور گسترش همکاری‌های علمی و فناوری بین محققان جوان اشاره کرد. اولین المپیاد جهانی فناوری‌نانو با میزبانی جمهوری اسلامی ایران از ۲۱ تا ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ در پارک فناوری پردیس با حضور نمایندگانی از ۸ کشور آسیایی و اروپایی برگزار ‌شد. سه تیم از اتحادیه اروپا و ۶ تیم از آسیا در این رقابت شرکت کردند. کشورهای تایوان، مالزی، روسیه و کره جنوبی، هر کدام یک تیم، اتحادیه اروپا سه تیم و جمهوری اسلامی ایران دو تیم در این رقابت‌ داشتند.

more_vert کتاب بازآفرینی مدل تجاری: توصیه‌های تخصصی درباره‌ی نوآوری در زمینه‌ی مدل تجاری

ادامه مطلب

closeکتاب بازآفرینی مدل تجاری: توصیه‌های تخصصی درباره‌ی نوآوری در زمینه‌ی مدل تجاری

کتاب بازآفرینی مدل تجاری: توصیه‌های تخصصی درباره‌ی نوآوری در زمینه‌ی مدل تجاری، به معرفی بهترین روش‌ها و ایده‌ها برای ایجاد یک مدل تجاری منجر به رشد می‌پردازد. این مقاله توضیح می‌دهد که شرکت‌ها چگونه می‌توانند به طور منظم با نگاه کردن به فراسوی مرزهای رقابتی که به صورت سنتی تعریف شده‌اند به دنبال نوآوری در ارزش باشند. فراتر از صنایع جایگزین، فراتر از گروه‌های استراتژیک، فراتر از گروه‌های خریدار، فراتر از ارائه‌ی محصولات و خدمات تکمیلی، فراتر از جهت‌گیری کارکردی‌ عاطفی یک صنعت و حتی فراتر از زمان. در بخشی از کتاب بازآفرینی مدل تجاری (Rebuiling your business model) می‌خوانیم: رقابت تنگاتنگ می‌تواند کشنده باشد خصوصا وقتی که بازارها کساد و بی‌رونق باشند یا به آرامی رشد کنند. مدیرانی که در چنین رقابت‌هایی گرفتار می‌شوند تقریبا به طور جهانی از این وضعیت ناراضی هستند و آرزو می‌کنند که‌ ای کاش می‌توانستند جایگزین بهتری پیدا کنند. آن‌ها اغلب به طور غریزی می‌دانند که نوآوری تنها راهِ جدا شدن از گله است. اما نمی‌دانند که از کجا شروع کنند. اخطار برای ایجاد استراتژی‌های خلاق‌تر یا خلاقانه فکر کردن به ندرت با توصیه‌های عملی همراه می‌شوند. ما به مدت تقریبا یک دهه شرکت‌هایی را که ارزش‌های اساسا نو و برتری ایجاد کرده‌اند مورد تحقیق و مطالعه قرار داده‌ایم. ما در شیوه‌ی شرکت‌ها برای ایجاد بازارهای جدید و نوسازی بازارهای موجود به دنبال الگوهایی گشتیم و شش روش پایه را پیدا کردیم. همه‌ی این شش روش ناشی از نگاه کردن به داده‌های آشنا از یک چشم‌انداز جدید است و هیچ یک از این روش‌ها به هیچ پیش‌بینی در مورد آینده نیاز ندارد. اکثر شرکت‌ها روی رقابت کردن و شکست دادن رقبای خود تمرکز می‌کنند و در نتیجه استراتژی‌هایشان با همان رقابت ادغام می‌شود. چنین شرکت‌هایی باورهای پنهانی را در مورد نحوه‌ی رقابت در صنعت‌شان یا در گروه استراتژیک‌شان دارند. آن‌ها در مورد این که مشتریان‌شان چه کسانی هستند و برای چه چیزی ارزش قائل هستند و گستره‌ی محصولات و خدماتی که صنعت‌شان باید ارائه دهد، یک طرز فکر سنتی مشترک دارند. هر چه بیشتر این شرکت‌ها این طرز فکر سنتی مشترک را در مورد نحوه‌ی رقابت داشته باشند برخورد رقابتی‌شان بزرگ‌تر و بیشتر خواهد بود. از آن‌جایی که رقبا سعی می‌کنند از یکدیگر سبقت بگیرند در نهایت صرفا بر اساس بهبودهای بیشتر در هزینه یا کیفیت یا هر دو با هم رقابت می‌کنند. ایجاد فضای جدید در بازار نیازمند الگوی متفاوتی از تفکر استراتژیک است. مدیران به جای نگاه کردن به درون مرزهایی که نحوه‌ی رقابت ما را تعریف می‌کنند می‌توانند به طور منظم به فراتر از این مرزها نگاه کنند. با انجام این کار می‌توانند قلمروهای اشغال‌ نشده‌ای را پیدا کنند که نشانگر یک پیشرفت واقعی در ارزش هستند. فهرست مطالبنقش مدیرعامل در باز‌آفرینی مدل تجاریپیش از این که خیلی دیر شود کسب و کار خود را بازسازی کنیدبازآفرینی مدل تجاریچرا مدل‌های تجاری مهم هستندآیا شما گرایش‌هایی را که می‌توانند کسب‌و‌کارتان را زیر‌و‌رو کنند نادیده می‌گیرید؟ایجاد بازار جدیدایجاد کسب‌و‌کار پیشرفته و موفق درون سازمان‌های جا‌افتادهپیدا کردن کسب‌و‌کار اصلیِ بعدیفناوری‌های اخلال‌گرنقشه برداری از استراتژیِ نوآوریشما نباید این مسائل را از دست بدهید

more_vert جذب بیش از هزار و ۷۰۰ عضو هیأت علمی

ادامه مطلب

closeجذب بیش از هزار و ۷۰۰ عضو هیأت علمی

رییس مرکز جذب هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در بیست و سومین فراخوان جذب اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، هزار و ۷۳۴ کرسی هیأت علمی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. محمدرضا رضوان طلب روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا با یادآوری آغاز بیست و سومین فراخوان جذب اعضای هیأت علمی از ۲۴ بهمن ماه، اظهار داشت: این فراخوان با حدود ۲ روز تاخیر به دلیل هماهنگی‌های لازم با سایر بخش‌های وزارت علوم آغاز شد.وی افزود: با توجه به اینکه رقابت بین متقاضیان، شدید است از عموم دست‌ اندرکاران جذب اعضای هیأت علمی به خصوص اعضای هیأت های اجرایی درخواست می‌شود نهایت دقت را در توزیع عادلانه فرصت ها داشته باشند. رییس مرکز جذب هیات علنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه دانشگاه ها از پذیرفتن نشان گذاری شده، خودداری کنند، گفت: در این فراخوان، طبق پیش ‌بینی‌های انجام شده ۵۶۶ نفر موفق به احراز کرسی‌های هیأت علمی در دانشگاه‌های دولتی می‌شوند و ۱۸۷ کرسی برای رقابت داوطلبان در دانشگاه های وابسته به دستگاه های اجرایی در نظر گرفته شد.رضوان طلب درباره جذب دانشگاه‌های غیردولتی تاکید کرد: در این فراخوان، ۹۸۱ نفر از متقاضیان موفق می‌شوند در دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی کرسی‌های خدمتی خود را پیدا کنند.وی یادآور شد: بر اساس پیش بینی‌ها، حدود ۱۱ هزار داوطلب برای احراز هزار و ۷۳۴ کرسی با هم رقابت کنند. رییس مرکز جذب هیات علمی وزارت علوم با بیان اینکه فراخوان جذب اعضای هیات علمی تا روز ششم اسفند ماه ادامه دارد، خاطرنشان کرد: از بین کرسی‌هایی که برای متقاضیان هیأت علمی اختصاص یافته، ۲۰۸ کرسی برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد پیش بینی شده است که این کرسی‌ها بیشتر در دانشگاه فنی و حرفه‌ای یا در گروه‌های هنر که تعداد اندکی دانش آموخته دکتری دارد، اختصاص یافته است.رضوان طلب افزود: بعد از اتمام فراخوان، مرحله بررسی تقاضاها در کارگروه های بررسی صلاحیت علمی در دانشگاه‌ها به سرعت انجام می‌شود تا سایر فرآیندها دچار اطاله دوره رسیدگی نشود.وی ادامه داد: میانگین دوره توقف پرونده‌ها در دانشگاه‌ها ۲ برابر زمان مجاز است و این زمان باید توسط همکاران مدیریت شود تا به چارچوب جدول زمانی پیش‌بینی شده نزدیک شود. وی همچنین خطاب به داوطلبان جذب تاکید کرد: بیش از ۸۰ درصد افرادی که موفق به احراز کرسی تدریس و عضویت هیأت علمی در دانشگاه‌ها نمی‌شوند دارای صلاحیت هستند، بنابراین طبق رقابت تنظیم شده، اصلحیت از آن دیگران است.رییس مرکز جذب هیات علمی وزارت علوم خاطرنشان کرد: در صورتی که از دیدگاه متقاضیان تضییع حقی صورت گرفته باشد مرکز جذب اعضای هیأت علمی برای رسیدگی به شکایات آنان اعلام آمادگی می‌کند.

more_vert مقاله سنجش اندازه رقابت در بازار بانکی ایران: رویکرد هال- راجر

ادامه مطلب

closeمقاله سنجش اندازه رقابت در بازار بانکی ایران: رویکرد هال- راجر

مقاله علمی و پژوهشی " سنجش اندازه رقابت در بازار بانکی ایران: رویکرد هال- راجر" مقاله ای است در 27 صفحه و با 30 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اقتصاد و الگو سازی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  بازار متشکل پولی؛ رقابت؛ تمرکز؛ شاخص لرنر؛ هال-راجر پرداخته شده است چکیده مقاله در این مقاله، ساختار بازاری صنعت بانکداری ایران با استفاده از مدل هال – راجر  در دوره زمانی 1386 – 1390 مورد بررسی قرار گرفته و شاخص لرنر برای 18 بانک دولتی و خصوصی محاسبه شده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که شاخص لرنر برای 15 بانک بین 0.10 تا 0.91 و برای سه بانک  دیگر منفی است. بنابراین یافته‌ها  موید آن است که در بیش از 80 درصد از بانک‌های فعال در کشور، شکاف قابل توجهی بین قیمت و هزینه نهایی وجود دارد. همچنین در این تحقیق شاخص‌های تمرکز هرفیندال-هیرشمن و شاخص  برای دوره زمانی 1390-1382 محاسبه شده و نتایج محاسبات بر مبنای هر دو شاخص منعکس کننده این واقعیت است که ضریب تمرکز در بازار متشکل پولی در طی این دوره کاهش یافته و ضریب رقابت افزایش یافته است. عنوان مقاله [English] Measuring Competition in Iranian Banking Sector: The Hall-Roeger Approach چکیده [English] This paper employs the Hall-Roeger model to determine the level of competition in Iranian banking industry during 2007 -2011. In so doing, the Lerner Index calculated for 18 Private and Public banks. We find that during this period the Lerner index for 15 banks has been fluctuated from 0.1 to 0.90 and for three remain banks is negative. The findings suggest that more than 0.80 of operating in the country, there is significant gap between their price and marginal costs lead them to gain market power. Also in this study we have estimate the Herfindal-Hirschman Index and the k bank ratio over the years of 2003-2011 and show that over this period concentration degree has reduced. کلیدواژه‌ها [English] Banking sector, Competition, concentration, Lerner Index, Hall-Roeger, Herfindal-Hirschman دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert پیش‌بینی سطح هوش کودکان با MRI

ادامه مطلب

closeپیش‌بینی سطح هوش کودکان با MRI

گروهی از محققان مرکز علوم محاسباتی اسکولتک (Skoltech) در روسیه برای اولین بار از تعدادی از روش‌های مبتنی بر شبکه‌های ۳ بعدی یادگیری عمیق برای پیش‌بینی سطح هوش افراد از روی تصاویر MRI استفاده کردند. به گزارش پایگاه اینترنتی «مدیکال اکسپرس»، دانشمندان موسسه ملی سلامت در آمریکا (NIH) یک رقابت بین‌المللی را آغاز کردند و برای نخستین بار بانک گسترده اطلاعاتی خود را از اسکن‌های ساختاری و عملکردی MRI از مغز کودکان ۹ و ۱۰ ساله، در دسترس جامعه بزرگ پژوهشگران قرار دادند. شرکت‌کنندگان در این رقابت می‌بایست یک مدل پیش‌بینی بر اساس تصاویر مغز می‌ساختند. محققان اسکولتک از شبکه‌های عصبی برای پردازش تصاویر MRI استفاده کردند. آن‌ها برای انجام این کار یک معماری شبکه ایجاد کردند که امکان به کاربردن چندین مدل ریاضی بر روی یک گروه از داده‌ها را فراهم می‌کرد تا دقت پیش‌بینی را افزایش دهد. آن‌ها همچنین از گروهی از روش‌های جدید برای آنالیز داده‌های MRI استفاده کردند. پژوهشگران در این تحقیق جدید، بر پیش‌بینی سطح «هوش سیال» (fluid intelligence) تمرکز کردند که به توانایی‌های بیولوژیکی سیستم عصبی اشاره داشته و هیچ ارتباطی با دانش یا مهارت‌های کسب شده فرد ندارد. از همه مهمتر این که آن‌ها پیش‌بینی‌هایی را هم در مورد سطح هوش سیال و هم متغیر مورد نظر به طور مستقل از سن، جنس، اندازه مغز یا نوع اسکنر MRI مورد استفاده، ارائه دادند. «اکاترینا کوندراتیوا» (Ekaterina Kondratyeva) از دانشجویان مقطع دکترای مرکز اسکولتک در این باره می‌گوید: «تیم ما روش‌های یادگیری عمیق را برای کارهای مربوط به بینایی کامپیوتری در تجزیه و تحلیل داده‌های MRI ارائه داده است. ما در این مطالعه، طبقه‌بندی‌هایی را مورد استفاده قرار دادیم که با استفاده از آن‌ها می‌توان یک تصویر را همانطور که هست و بدون کوچک کردن ابعاد آن و از دست دادن اطلاعات ارزشمند، طبقه‌بندی کرد.» نتایج این پژوهش به کشف ارتباط میان هوش سیال و آناتومی مغز کودکان کمک کرد. اگرچه این پیش‌بینی‌ها کاملا دقیق نیست، مدل‌های ساخته شده در جریان این رقابت می‌تواند اطلاعات بیشتری را در مورد جنبه‌های گوناگون شناختی، اجتماعی، عاطفی و فیزیکی رشد را در نوجوانان ارائه دهد. یافته‌های این مطالعه در مجله Adolescent Brain Cognitive Development Neurocognitive Prediction منتشر شده است.

more_vert برگزاری مسابقه دانش آموزی Brain Bee

ادامه مطلب

closeبرگزاری مسابقه دانش آموزی Brain Bee

 ششمین دوره مسابقات دانش‌آموزی "دانش مغز" Brain Bee ویژه دانش‌آموزان متوسطه در زمینه علوم اعصاب با حمایت ستاد توسعه علوم شناختی اواخر آذرماه امسال در سراسر کشور برگزار می‌شود. به گزارش ستاد توسعه علوم شناختی، هدف از برگزاری مسابقات دانش مغز در ایران که با حمایت ستاد توسعه علوم و فن‌آوری‌های شناختی و توسط انجمن علوم اعصاب ایران انجام می‌شود، استعدادیابی در نتیجه رقابت میان دانش‌آموزان نخبه و ترسیم فضای ایده‌آل برای ادامه تحصیل آنان در رشته‌های علوم شناختی در سطح کشور است. مسابقات " brain bee" رقابتی گسترده میان نوابغ دانش‌آموزی در سطح جهان است که بسترها و فرصت های لازم را برای ترویج، توسعه و گسترش رشته‌های مرتبط با علوم شناختی در کشورهای جهان مهیا می‌کند. مسابقه ملی "دانش مغز " هرساله بین دانش‌آموزان سنین ۱۳تا ۱۸سال مقطع متوسطه در تهران و مراکز استان‌های کشور و به صورت دو مرحله‌ای برگزار می‌شود که مرحله اول آن به زبان فارسی و مرحله دوم به زبان انگلیسی است. برگزیده نهایی مرحله دوم این رقابت‌ها قرار است سال آینده به مسابقه جهانی دانش مغز در واشنگتن آمریکا اعزام شود. نمایندگان اعزامی ایران به مسابقات جهانی دانش مغز در پنج سال گذشته همواره در میان ۵ کشور برگزیده مسابقات جای داشتند و در پنجمین دوره این مسابقات نیز مقام سومی مسابقات جهانی دانش مغز در کره جنوبی نصیب نماینده اعزامی کشورمان به این مسابقات شد.

more_vert مقاله نقش تنظیم و نهادهای ضدانحصار در صنعت بانکداری کشور

ادامه مطلب

closeمقاله نقش تنظیم و نهادهای ضدانحصار در صنعت بانکداری کشور

مقاله علمی و پژوهشی " نقش تنظیم و نهادهای ضدانحصار در صنعت بانکداری کشور" مقاله ای است در 34 صفحه و با 21 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد سیاست ها و پژوهشهای اقتصادی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث بازارهای ضد‌تراست، شاخص‌های قدرت بازاری، تنظیم اقتصادی، صنعت بانکداری پرداخته شده است چکیده مقاله یکی از اقدامات اقتصادی چشمگیر در سال‌های اخیر در کشور ما، اجرای اصل خصوصی‌سازی دارایی‌های دولتی است و این موضوع از مؤلفه‌های مهم ایجاد رقابت در اقتصاد و نیل به سوی بازار آزاد است که مستلزم بسترسازی‌های قانونی است که بدون رعایت این بستر‌سازی‌ها، ایجاد انحصارات و تراست‌ها موجب اخلال رقابت در بازار و از بین رفتن رفاه مصرف‌کننده می‌شود. در این مقاله به تعریف بازارهای اقتصادی و ضد‌تراست، قدرت بازاری و شاخص‌های شناسایی آن، تنظیم اقتصادی و ابزارهای آن، قانون ضد‌تراست و اصول آن و در نهایت، کاربرد این مفاهیم در صنعت بانکداری می‌پردازیم و در پایان با بررسی وضعیت بانکداری کشور پیشنهادهایی ارائه می‌شود. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله بررسی فرآیند جهانی شدن بخش صنعت و معدن در ایران

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی فرآیند جهانی شدن بخش صنعت و معدن در ایران

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی فرآیند جهانی شدن بخش صنعت و معدن در ایران" مقاله ای است در 22 صفحه و با 7 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد سیاست ها و پژوهشهای اقتصادی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث جهانی شدن، شاخص ادغام تجارت بین الملل، شاخص سطح تجارت بین الملل پرداخته شده است چکیده مقاله از دهه 1990 میلادی تحولات اقتصاد جهانی به سوی یکپارچگی و همگرایی اقتصادها به شکل منطقه ای شدن پیش می رود. در سیر این تحولات جریانهای تجاری و سرمایه نقش مهمی دارند. به بیان دیگر، حرکت جهانی شدن اقتصاد با تحولات در تجارت بین الملل و بازار سرمایه همراه بوده است. در این مقاله با توجه به اهمیت و نقش بخش صنعت و معدن در ارتباطات گسترده پسین و پیشین با سایر بخشهای اقتصاد و نیل به توسعه اقتصادی، جهانی شدن اقتصاد در بخش صنعت و معدن ایران از نظر تجاری با استفاده از دو شاخص سطح تجارت بین الملل و ادغام تجارت بین الملل بررسی شده است. بر اساس مطالعه انجام شده رقابت تجاری در بخش صنعت، تا حدی فراتر از مرزهای داخلی پیش می‌رود اما بخش معدن از نظر رقابت بین المللی در سطح بالاتری قرار دارد، به طوری که در برخی فعالیتهای معدنی مزیت نسبی حاصل شده است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله جفت شدن ویژگی شخصیتی رقابت‌جویی و نوع محیط تمرینی در یادگیری یک مهارت ورزشی

ادامه مطلب

closeمقاله جفت شدن ویژگی شخصیتی رقابت‌جویی و نوع محیط تمرینی در یادگیری یک مهارت ورزشی

مقاله علمی و پژوهشی " جفت شدن ویژگی شخصیتی رقابت‌جویی و نوع محیط تمرینی در یادگیری یک مهارت ورزشی " مقاله ای است در 18 صفحه و با 26 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به یادگیری حرکتی.؛ محیط تمرینی رقابتی؛ محیط تمرینی غیررقابتی؛ ویژگی رقابت‌جویی پرداخته شده است چکیده مقاله هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی جفت شدن ویژگی شخصیتی رقابت‌جویی و نوع محیط تمرینی در یادگیری یک مهارت ورزشی(پرتاب آزاد بسکتبال) بود. نمونه تحقیق،60 دانشجوی مرد (سن 5/1±76/21سال) بودند. ابتدا از پرسشنامة جهت‌گیری ورزشی (با ضریب پایایی90/0)، برای تشخیص افراد با خصیصة رقابت‌جویی و غیررقابت‌جویی استفاده شد. روایی و پایایی این پرسشنامه را بهرام و همکاران (1382) تایید کرده است. آزمودنی‌های هر گروه با استفاده از امتیازات پیش‌آزمون، به دو گروه همسان تقسیم شدند. در نتیجه چهار گروه تمرینی به وجود آمد. گروه ها در محیط تمرینی رقابتی و غیررقابتی به مدت 10 جلسه (15 کوشش در هر جلسه) به تمرین تکلیف ملاک پرداختند. از آزمون پرتاب آزاد بسکتبال (آزمون ایفرد) و پرسشنامه ورزش‌گرایی به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. آزمون یادداری ده روز پس از آخرین جلسه تمرین گرفته شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر، تحلیل واریانس و آزمون های تعقیبی در سطح 05/0=a صورت پذیرفت. نتایج نشان داد که افراد رقابت‌جو در محیط تمرینی رقابتی و افراد غیررقابت‌جو در محیط تمرینی غیر رقابتی نتایج بهتری را کسب کردند. همچنین گروه تمرین در محیط غیررقابتی در آزمون یادداری افت معناداری داشتند. نتایج حاضر از فرضیه منطقه عملکرد بهینه و دیدگاه تعاملی حمایت می‌کند. عنوان مقاله [English] The Investigation of Competitiveness Trait Matching and the Kind of Training Condition in Learning a Sport Skill چکیده [English] The purpose of this study was to study the matching of the competitiveness trait and kind of training condition when learning a sport skill (basketball free throw). 60 male university students (age 21.76±1.5 years) participated in this study and were divided into two homogeneous groups based on their pretest scores. As a result, four training groups were used in this study. Sport Orientation questionnaire (reliability coefficient: 0.90) was used to determine the subjects’ competitiveness and non-competitiveness trait. The questionnaire was confirmed by Bahram. Groups performed the criterion task in a competitive and non-competitive condition for 10 sessions (15 trials each session). The basketball free throw test (EEHPERD) and Sport Orientation Questionnaire (SOQ) were used to gather the data. Posttest was performed after the final session and retention test 10 days after the posttest. To analyze the data, analysis of variance with repeated measures, ANOVA and post hoc tests were used at a=0.05. The results showed that competitiveness subjects performed better in the competitive condition and non-competitiveness subjects performed better in the non-competitive condition. The findings also showed a significant decrease in the retention test in the non-competitive condition group. The results of this study supported Zone of Optimal Function (ZOF) hypothesis and Interactionism approach. کلیدواژه‌ها [English] Competitive condition, Competitiveness trait, motor Learning., Non-competitive condition دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .