جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert مقاله مقایسه دو قاعده «بسیط‌الحقیقه» و «صرف‌الشیء» در اثبات مراتب توحید

ادامه مطلب

closeمقاله مقایسه دو قاعده «بسیط‌الحقیقه» و «صرف‌الشیء» در اثبات مراتب توحید

مقاله علمی و پژوهشی " مقایسه دو قاعده «بسیط‌الحقیقه» و «صرف‌الشیء» در اثبات مراتب توحید" مقاله ای است در 16 صفحه و با 19 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  قاعده صرف‌الشیء، قاعده‌ بسیط‌الحقیقه، توحید ذاتی، توحید صفاتی، توحید افعالی پرداخته شده است چکیده مقاله هدف این مقاله اثبات مراتب توحید( ذاتی، صفاتی و افعالی) نیست بلکه نقش دو قاعده صرف‌الشیء و بسیط‌‌الحقیقه براساس مبانی فلسفی خود یعنی اصالت وجود و اصالت ماهیت در اثبات مراتب توحید است.در این نوشتار سعی شده است به روش تحلیلی و استدلالی، تفاوت دو قاعده صرف‌الشیء و بسیط‌‌الحقیقه در اثبات مراتب توحید از دو منظر اصالت وجود و اصالت ماهیت مورد بررسی قرار گیرد. فرضیه این است که مراتب توحید براساس قاعده «صرف‌الشیء» در صورت باور به اصالت ماهیت قابل اثبات نیستند؛ با کمک قاعده بسیط‌الحقیقه، که ناظر به اصالت وجود و اطلاق وجودی حق تعالی است، علاوه بر صرافت وجود حق، می‌توان بساطت او را اثبات کرد و غبار کثرت وجودی ناشی از نگرش اصالت ماهوی و تباین حقایق را در ساحت توحید ذاتی، توحید صفاتی و افعالی زدود و به اثبات وجود واحد حقیقی پرداخت. نیز اثبات نمود که نه‌تنها صفات و کمالات ماسوای او بلکه همه افعال و آثار موجودات انتساب حقیقی بدو داشته و همگی مراتب و تجلیات آن وجود واحد می‌باشند. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله مراتب بندگی در اندیشه فخر رازی با تأکید بر تفسیر کبیر

ادامه مطلب

closeمقاله مراتب بندگی در اندیشه فخر رازی با تأکید بر تفسیر کبیر

مقاله علمی و پژوهشی " مراتب بندگی در اندیشه فخر رازی با تأکید بر تفسیر کبیر" مقاله ای است در 18 صفحه و با 19 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث فخر رازی، تفسیر کبیر، بندگی، عامیانه، عالمانه، عارفانه (عاشقانه) پرداخته شده است چکیده مقاله بندگی، به عنوان مهم‌ترین هدف آفرینش انسان، مورد توجه حکما، متکلّمان، مفسّران قرآن کریم و متفکران علم اخلاق بوده است. فخر رازی، مفسّر و متکلم برجسته جهان اسلام، معتقد است بندگی مراتب و درجاتی دارد. در سخنان وی، با سه گونه بندگی عامیانه، عالمانه و عارفانه (عاشقانه) مواجه می¬شویم. او عبودیّت را آمیزه‌ای از معرفت و عمل، و معرفت را امری شدّت و ضعف¬پذیر می¬داند. از این‌رو بندگی، در هر مرتبه¬ای از مراتب سه¬گانه خود، تشکیک¬پذیر است. می‌توان گفت از دیدگاه وی، بندگی، تابع کمال و نقصان اموری همچون ایمان، تقوا و قوای نفس است. وی، بندگی عامیانه را مصداق عبادت ندانسته و بندگی عارفانه را برترین مقام می‌شمارد. در این پژوهش، به تبیین و تحلیل مراتب مذکور و چگونگی ترتّب آنها بر یکدیگر، از دیدگاه فخر رازی، با محوریت تفسیر کبیر پرداخته شده است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert ساخت شیشه‌ای سخت از فلز

ادامه مطلب

closeساخت شیشه‌ای سخت از فلز

 محققان آمریکایی ماده فلزی شفافی ابداع کرده‌اند که می‌توان از آن برای ساخت صفحه نمایش‌های فوق سخت برای تلفن‌های همراه و شیشه‌های ضد گلوله برای خودروها استفاده کرد. به گزارش روزنامه دیلی میل، این ماده که از منیزیم و آلومینیومی به نام «اسپینل» (spinel) ساخته شده، به مراتب سخت‌تر و سبک‌تر از شیشه‌های ضد گلوله است. محققان ادعا می‌کنند که می‌توان از آن برای محافظت از وسایل نقلیه و کابین خلبان در هواپیما و همچنین در فضاپیماها و ماهواره‌ها استفاده کرد. محققان همچنین ادعا می‌کنند که از این ماده می‌توان برای ساخت لنزهای ضد خش برای دوربین‌ها و صفحه نمایش‌های نشکن تلفن‌های همراه استفاده کرد. بعلاوه به گفته محققان، می‌توان از این شیشه شفاف در لیزرهای نظامی و تجهیزات مادون قرمز نیز استفاده کرد. این ماده که ساخت آن ۱۰ سال طول کشیده است با تحت فشار قرار دادن یک نانوپودر در حین گرم کردن آن برای ایجاد یک تکه خالص از کریستال اسپینل ایجاد می‌شود. سپس می‌توان به این ماده با روشی مشابه با خاک رس سنتی شکل داد. محققان می‌گویند، این ماده عملکردی به مراتب بهتر از شیشه‌های ضد گلوله دارد. شیشه‌های ضد گلوله که از لایه‌هایی از پلاستیک و شیشه به ضخامت ۵ اینچ ساخته می‌شوند، عبور گلوله را کند می‌کنند؛ درحالیکه اگر اسپینل جایگزین شیشه‌های ضد گلوله شود وزن آن به مراتب کاهش می‌یابد. از طرف دیگر ساختار کریستالی شیشه‌های ضد گلوله باعث می‌شود در صورت بروز ترکی در سطح شیشه، این ترک در سراسر شیشه پخش شود، درصورتیکه پنجره‌های ساخته شده از اسپینل این مشکل را ندارند.

more_vert مقاله بررسی جایگاه نگاه هستی‌شناسانه ملاصدرا در تبیین کیفیت نزول وحی

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی جایگاه نگاه هستی‌شناسانه ملاصدرا در تبیین کیفیت نزول وحی

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی جایگاه نگاه هستی‌شناسانه ملاصدرا در تبیین کیفیت نزول وحی" مقاله ای است در 12 صفحه و با 20 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  وحی، انسان کامل، عقل فعال، نفس نبی، ملاصدرا پرداخته شده است چکیده مقاله مسئله وحی را می توان با دو رویکرد هستی‌شناختی و معرفت‌شناختی بررسی کرد. در این نوشتار به بررسی رویکرد هستی‌شناختی به وحی و کیفیت نزول آن از دید ملاصدرا پرداخته شده است. یافته تحقیق حاکی از آن است که از دید ملاصدرا وحی ابتدا به صورت حقیقتی عقلی است که در تنزلات بعدی به صورت مثالی و حسی ظاهر می شود. در این مراتب سه گانه، وحی با مراتب نفس نبی همراه است و در حیطه وجودی وی تحقق می یابد. بنابراین در همه مراتبِ نزول وحی، گستره وجودی پیامبر ظرف تحقق حقایق وحیانی است، و نقش جبرئیل بعنوان فرشته حامل وحی و یکی از ظهورات انسان کامل، در تنزّل آن معانی معقول و بسیط به مراتب پایین تر است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله معنا و عقلانیت «رجعت» در دیدگاه علامه طباطبایی و امام خمینی مبتنی بر هستی‌شناسی و انسان‌شناسی توحیدی

ادامه مطلب

closeمقاله معنا و عقلانیت «رجعت» در دیدگاه علامه طباطبایی و امام خمینی مبتنی بر هستی‌شناسی و انسان‌شناسی توحیدی

مقاله علمی و پژوهشی " معنا و عقلانیت «رجعت» در دیدگاه علامه طباطبایی و امام خمینی مبتنی بر هستی‌شناسی و انسان‌شناسی توحیدی" مقاله ای است در 14 صفحه و با 26 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  تمثّل ملکی، عالم مثال، انشای بدن ملکی، عالم عقل، مراتب پرداخته شده است چکیده مقاله اعتقاد به رجعت در دیدگاه علامه طباطبایی و امام خمینی، براساس دلایل نقلی اثبات می‌شود؛ اما این دو شخصیت بزرگ، با استفاده از روش عقلی نیز به اثبات اصل و چگونگی رجعت پرداخته‌اند. علامه طباطبایی با توجه به نظام معنایی آیات و روایات، رجعت را یکی از مراتب ظهور حق در هستی می‌داند که خود، امری مبتنی بر دلایل عقلی است؛ اما امام خمینی علاوه بر پذیرش اصل رجعت براساس دلایل نقلی، کیفیت رجعت را با پیش‌فرض ترتب عوالم هستی و تناظر آن مراتب با مراتب نفس و نیز با تبیین جایگاه تکوینی نفوس انسانیِ مشمول رجعت در تعبیر تمثّل ملکی نفوس، اثبات کرده است. بنابراین اصل رجعت در دیدگاه دو حکیم بزرگ، هم با روش کلامی و تفسیری و هم با روش فلسفی و عرفانی، در دو زمینه هستی‌شناسی و انسان‌شناسی ـ که هر دو در سیطره حقیقت توحید قرار دارند ـ اثبات‌پذیر است و این عقیده اختصاصی امامیه، علاوه بر مبانی و دلایل نقلی، دارای مبانی و دلایل عقلی نیز هست. ظهوردانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب طراحی و معماری کامپیوتر

ادامه مطلب

closeکتاب طراحی و معماری کامپیوتر

کتاب طراحی و معماری کامپیوتر نوشته‌ی علی طوفان زاده مژدهی و مهسا محمدی، در 5 فصل جهت آمادگی دانشجویان رشته کامپیوتر و فناوری اطلاعات در آزمون‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد به رشته تحریر درآمده است. کتابی که پیش رو دارید اولین کتاب چاپ شده معماری و طراحی کامپیوتر به عنوان منبع درسی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است. یکی از دلایل اصلی برای تهیه این کتاب عدم وجود یک ترجمه واحد جهت آمادگی در آزمون‌های تحصیلی مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد برای دانشجویان دانشگاه‌هاست. جهت ترجمه کتاب طراحی و معماری کامپیوتر (Computer organization and design) سعی شده از بهترین واژه‌ها استفاده شود و به شدت از ابداع واژه‌های جدید در آن پرهیز شده است. این اثر از کتاب مرجع معماری و طراحی کامپیوتر به قلم پرفسور پترسون و هنسی ویراست پنجم برگرفته شده و مطالب آن با توجه به آخرین سر فصل‌های تعیین شده برای دانشجویان رشته کامپیوتر و فناوری اطلاعات تهیه و تنظیم شده است. در بخشی از کتاب طراحی و معماری کامپیوتر می‌خوانیم: برنامه‌نویسان می‌خواهند حافظه سریع و بزرگ باشد چرا که سرعت حافظه اغلب کارایی را شکل می‌دهد، ظرفیت سایر مشکلات مورد حل را محدود می‌کند و هزینه حافظه امروز، عمده قیمت کامپیوتر را تشکیل می‌دهند، معماران کامپیوتر دریافتند که آن‌ها می‌توانند به این تقاضای پیچیده با یک سلسله مراتب حافظه بپردازند، که در آن سریع‌ترین، کوچک‌ترین و گران‌ترین حافظه از برای هر بیت در بالای سلسله مراتب آهسته‌ترین، بزرگترین و ارزان‌ترین در ازاء هر بیت در پایین آن قرار دارد. ما از ایکون یک مثلث لایه‌ای شده برای نمایش سلسله مراتب حافظه استفاده کرده‌ایم. این مشکل، سرعت، قیمت و سایز را نشان می‌دهد: هر چقدر نزدیک به راس باشد، هر بیت حافظه گران‌تر و سریع‌تر است. هر چقدر قاعده لایه وسیع‌تر باشد حافظه بزرگتر می‌باشد. فهرست مطالبفصل اول: فناوری و تجریدهای کامپیوتریفصل دوم: دستورالعمل‌ها: زبان کامپیوترفصل سوم: حساب برای کامپیوترهافصل چهارم: پردازندهفصل پنجم: بزرگ و سریع: بهره‌برداری از سلسله مراتب حافظهپیوست: سؤالات تستی همراه پاسخ‌نامه

more_vert مقاله تحلیل‌ فضایی‌ فقر شهری ‌در جهت ‌رسیدن به عدالت اجتماعی

ادامه مطلب

closeمقاله تحلیل‌ فضایی‌ فقر شهری ‌در جهت ‌رسیدن به عدالت اجتماعی

مقاله علمی و پژوهشی " تحلیل‌ فضایی‌ فقر شهری ‌در جهت ‌رسیدن به عدالت اجتماعی (مطالعه موردی: محله دزاشیب منطقه یک شهرداری تهران)" مقاله ای است در 16 صفحه و با 23 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث فقر شهری، محله دزاشیب، دسترسی به خدمات شهری، روش AHP پرداخته شده است چکیده مقاله این پژوهش با هدف تحلیل فضایی فقر شهری در جهت رسیدن به عدالت اجتماعی در محله دزاشیب برمبنای میزان دسترسی ساکنان محله به خدمات شهری با روش کمی انجام شده است. از هشت شاخص شامل، دسترسی به خدمات درمانی، آموزشی، حمل و نقل، انتظامی، پارک، تأسیسات و تجهیزات، مذهبی و تجاری استفاده شده است. تحقیق حاضر از نوع کاربردی و روش آن، توصیفی ‌- تحلیلی می باشد. از روش AHP (تحلیل سلسه مراتبی) جهت تحلیل فضایی فقر شهری استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد، تمرکز فقر در بخش‌های مرکزی و شرقی محله بیشتر بوده و عدم یکنواختی در توزیع خدمات عمومی شهری را در این بخش محله نمایش می‌دهد. بنابراین یافته‌های این مطالعه، بر شناخت نواحی فقیر محله و اهمیت ترسیم نقشه های فقر و از طرف دیگر چگونگی دسترسی به خدمات شهری در سطح محله تأکید دارد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله تحلیلی از عالم برزخ صعودی در وجود شناسی شیخ اشراق

ادامه مطلب

closeمقاله تحلیلی از عالم برزخ صعودی در وجود شناسی شیخ اشراق

مقاله علمی و پژوهشی " تحلیلی از عالم برزخ صعودی در وجود شناسی شیخ اشراق" مقاله ای است در 14 صفحه و با 24 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  برزخ، نفوس، عقول، قوس صعود، شیخ اشراق پرداخته شده است چکیده مقاله براساس آموزه های دینی، عالم برزخ عالمی است میان عالم طبیعت وقیامت که انسان بعداز زندگی دنیوی تا فرارسیدن قیامت، درآن عالم خواهدماند.وجود چنین عالمی از دیدگاه شرع، ضروری است، علاوه براین، در متون عرفانی وفلسفی وجود عالم برزخ به عنوان پیوند دهنده و حدوسط عالم ماده وعالم معنا، شناخته شده است. براساس آثار شیخ اشراق، عالم برزخ در مرتبه ای از مراتب عالم مثال مقیّد ودر قوس صعود جای دارد که صور خیالی آن عالم، معلول حهات فاعلیت نفس انسانی است. مراد از برزخ شرعی نیز همین برزخ صعودی است که مرز مقدرّ معاد از آنجا شروع می‌شود. امّا این فیلسوف گرانقدر، برای سعادت وشقاوت پس ازمرگ، به تحقق جسم در بعضی مراتب وعدم ضرورت آن در تمام مراتب، معتقد است. دراین مقاله، نگاه شیخ اشراق به عالم برزخ وتبیین جایگاه نفوس پس از مرگ ازدیدگاه آن حکیم با تاکید بر آیات وروایات مورد بررسی قرار خواهد گرفت. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله تبیین الگوی اسلامی-ایرانی تعلیم و تربیت با تکیه بر آرای تربیتی ملاصدرا

ادامه مطلب

closeمقاله تبیین الگوی اسلامی-ایرانی تعلیم و تربیت با تکیه بر آرای تربیتی ملاصدرا

مقاله علمی و پژوهشی " تبیین الگوی اسلامی-ایرانی تعلیم و تربیت با تکیه بر آرای تربیتی ملاصدرا " مقاله ای است در 18 صفحه و با 20 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث الگوی اسلامی- ایرانی، تعلیم و تربیت ، اندیشۀ ملاصدرا، فلسفه های دینی پرداخته شده است چکیده مقاله تعلیم و تربیت ‏یکی از موضوعاتی است که از دیرباز ‏در فلسفه های دینی و غیردینی ‏به آن توجه ویژه ای شده است.بررسی الگوی اسلامی- ایرانی جهت پرورش انسان در علم تعلیم و تربیت، حائز اهمیت است. الگوی اسلامی- ایرانی یک الگوی نظری با کارکرد هنجاری است.این الگو می تواند به زبان ریاضی یا منطقی ارائه شود و لازم است که در آن از روش های علم امروز ‏برای توضیح امور پیچیده استفاده شود. نظریه ی اسلامی- ایرانی نظریه ای است که بر اساس ‏مبانی بینشی اسلام و در چارچوب اخلاق و حقوق اسلامی و منطبق بر شرایط ایران است. بررسی اندیشه‌های ملاصدرا بیانگر آن است که در اندیشۀ ملاصدرا انسان، در مراتب وجود، حرکت و سیلان عمودی دارد. انسان شناسی صدرایی نقطه تلاقی انسان شناسی دینی، اخلاقی، فلسفی و عرفانی است، با توجه به مبانی هستی شناختی و معرفت شناختی، مانند اصالت و تشکیک وجود، حرکت جوهری و غیره، جامعیت انسان را با توجه به درجات ونشئه‌های گوناگون، که از پست ترین مراتب، یعنی جمادی آغاز و به آخرین مرحله یعنی، تجرد و تعقل و ادراک عقلی می‌رسد. بنابراین، این شایستگی را دارد که به بالاترین درجه هستی برسد یا با فرصت سوزی به پست ترین مراتب هستی گرفتار شود دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب حقیقت روح انسان

ادامه مطلب

closeکتاب حقیقت روح انسان

کتاب حقیقت روح انسان اثر عباس کلهر شامل مطالب ظریف قرآنی، عرفانی، حکمی، معرفت نفس و شناخت روح انسان است. در این کتاب سعی شده تا حد توان به زبانی ساده به شرح موضوعات پرداخته شود تا افراد بیشتری بتوانند آن را مطالعه فرمایند. در بخشی از کتاب انسان تجلی جمال و جلال می‌خوانیم: انسان به اعتبار «و نفخت فیه من روحی» نمونه و مثال ذاتی و صفاتی و اسمی رب جلیل است از این رو در مقام و احدیت که مثال احدیت است بدون اسم و رسم است. چون کیفیتی برای حق نیست پس اسم ندارد که صورت آن باشد و فقط هست و تمام کمالاتش در هست بودن اوست. انسان به‌ اعتبار کیفیاتش در قلمرو صفات تجلیاتی دارد که با اسم شناخته و معرفی می‌شود یعنی در هر عالم و نشاه‌یی اسمی دارد که صورت تجلی و حضور او در آن عالم خاص است. در قوس صعود نیز در پی قوس نزول اسمی برای اوست و فرق آن‌ها در اجمال و تفصیل آن‌هاست وصفات و افعال انسان نازلات و رقایق آن اسم‌ا‌ست. همه‌ امکانات تحت اسماء حق و رقایق بالقوه در کمون و بطن حقایق حضرات اسماء هستند چون چیزی جز حق نیست و نبود بعد اذن داده شد آنچه صورت علمیه محض است در عین، تجلی کند پس مخلوقات ظهور کردند این معنی عدم نسبی است و مقصود این‌که مخلوقات از عِدم محض بوجود نیامدند. فهرست مطالب خداشناسیامر‌کن‌ ایجاد‌ غایت‌ شیء‌ استوجود‌ چرا‌ وجود‌ استموجودیت‌ خدا‌ به‌ چیستنسبت خدا‌ به‌ مخلوق‌ چیستمراتب وجود‌ و‌ شهود‌سرّ‌ اعداد‌ در‌ خلقتاشیاء‌ ثابتند‌ یا‌ متحرکسرگذشت‌ ارواحروح‌ اعظم‌ کیستحقیقت‌ انتخاب‌ انسانقضای‌ الهی‌ و‌ اختیار‌ انساننفخ روح‌ به‌ چه‌ معناستنفخ‌ روح،‌ کار‌ عقل‌ استانواع‌ ربّربّ‌ هر‌ شخص‌ تمام‌ حقیقت‌ اوستانسان‌ مِثال‌ خداستهر شخصی‌ جانشین‌ خداستچگونگی‌ نزول‌ کتابِ‌ انسانچگونگی‌ عروج‌ عارف‌ بسوی‌ خدامحکمات‌ و‌ متشابهات‌کتاب‌ انسانحقیقت‌ انسان‌ در‌ تفسیر‌ قر‌آن‌ به‌ قر‌آنتفسیر‌ کتاب‌ به‌ کتاب«لنَ‌تَرانی» خطاب‌ معنا‌ به‌ کلمه‌ است‌سیر‌ انسان‌ در‌ اسماء‌ اللهشرحی‌ بر حدیث‌ گنج‌ مخفیانسان،‌ مظهر‌ الهی‌ استعالمَ، تجلی‌ حق‌ استشگفتی‌ها‌ی‌ انساندو‌ جهت‌ انسان‌ در‌ قبال‌ خدابالاترین‌ و‌ پائین‌ترین‌ مرتبه‌ وجودی‌ انساناحکام‌ مراتب‌ عالی‌ و‌ سافلسیری‌ در‌ گلشن‌رازحضور‌ خدا‌ در‌ همه‌ ذراتجلاله‌الله،‌ کعبه‌اسمای‌ الهی‌ استجایگاه‌ اسم نور‌ در‌ اسماء‌اللهمراتب‌ وجود‌ از‌ عشق‌ تا‌ جماداسرار‌ «دحوالارض»مراد‌ از‌ شرح‌ صدر،‌ ولایت‌علی (ع) استفرق‌ نصر‌ و‌ فتحنکته‌ای‌ ظریف‌ در عرفان‌ و‌ فلسفهبیانی‌ بسیار‌ زیبا‌ درباره‌ عرفانکار‌ والیان‌ امر‌ چیستاشیاء‌ معلول‌ اسماء‌ الله‌اندمراحل‌ ظهور‌ حجّتاسرار‌ آیه «رَبنَّا‌لا‌تُزِغ‌قُلُوبنَا»فلسفه‌ احکام‌ شریعتاحکام‌ شرعی‌ تجسم‌ ملائک‌ استسرِّ‌ اسماء‌الله‌ در‌ دعاهاملائک،‌ تجسم‌ ملکاتندچگونگی‌ اطمینان‌ قلبنفوذ‌ شیطان‌ در‌ نیّاتاز‌ اسرار‌ آیه‌ حائلمعنای‌ باطنی «فاذا‌قضیت‌الصلاه»اذکار،‌ غذای‌ روحنداثر‌ اسم‌ بر‌ روحسرّ‌ وجود‌ حیات‌ در‌ قصاصاثر‌ سُوَر‌ عزائمنسبت‌ معانی‌ به‌ کلماتسرِّ‌ سکوتاثر‌ گفتار‌ بر‌ حوادثاهمیت‌ سکوتعملکرد‌ نور‌ در‌ روحمراحل‌ سلوکمراتب‌ سلوک‌ سالکاناسرار‌ تذکّرراه‌ کشف‌ سرّ‌ حقایقایمان‌ واقعی‌ چیستروح‌ چگونه‌ نجس‌ می‌شودرابطه‌ حق‌ و‌ تکلیفآثار‌ درجات ایمانمراتب‌ تقواچگونگی تقویت ایمان‌ به‌ قضاء‌ و‌ قدرچگونگی‌ آشکار‌ شدن‌ مُقدَّراتلطایفی‌ از‌آیه‌ اصابتتسلیم،‌ لازمه‌ سلوکرسول،‌ برهان‌ حق‌ استراه‌ انسانیت‌ از‌ حیوانیت‌ می‌گذردحکمت‌ سلام‌ در‌ سلام‌ نمازقبض‌ و‌ بسط‌ از‌ جانب‌ خداستقبض‌ و‌ بسط‌ نفس‌ و‌ عوامل‌ آنرسولان‌ هدایت در‌ قر‌آنتناسب‌ همنشین‌ انسان‌ با‌ انسانشباهت‌ صورت‌ انسان‌ در‌ دو‌ عالمتنها‌ راه‌ بشرتطابق‌ حکومت‌ در‌ عالم‌ صغیر‌ و‌ کبیرآنچه‌ سالک‌ باید‌ بداندسرّ‌ سلوک‌ در‌ قر‌آنسرّ‌ خطاب‌ خدا‌ به‌ ایوبریاضت،‌ آب‌ رفته‌ را‌ به‌ رو‌ آوردملاک دارایی‌ انسانانواع‌ حرکت‌ انسانبهره‌هایی‌ از‌ منازل‌ السائرینحضور‌ شیطان‌ در‌ منازل‌ سلوک‌ عرفانیمراتب‌ توجه‌ از‌ زبان‌ حافظمراتب‌ ذاکرانحکمت‌ خدا‌ در قبال‌ بندهتوجه‌ خدا‌ به‌ بنده‌ در‌ هر‌ لحظهمنیّت‌ سمّ‌ مهلکحقیقت‌ رویاهیچ‌ چیز‌ از‌ انسان‌ در‌ عالم‌ پنهان‌ نیستچگونگی‌ معاد‌ جسمانیهر‌ انسانی‌ سه‌ نوع‌ بدن‌ دارد‌رقابت‌ شیطان‌ و‌ فرشته‌ درون‌ انسانمنبع‌ امراض‌ روحنکته‌های‌ جالب‌نکات‌ عرفانی

more_vert مقاله بررسی و تطبیق حقیقت و صدق کلام الهی از دیدگاه قاضی عبدالجبار و ملاصدرا

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی و تطبیق حقیقت و صدق کلام الهی از دیدگاه قاضی عبدالجبار و ملاصدرا

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی و تطبیق حقیقت و صدق کلام الهی از دیدگاه قاضی عبدالجبار و ملاصدرا" مقاله ای است در 18 صفحه و با 37 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  کلام الهی، قاضی عبدالجبار، ملاصدرا و صدق پرداخته شده است چکیده مقاله قاضی عبدالجبار، کلام را منحصر در کلام لفظی می‌داند و معتقد است کلام خداوند، اصوات و حروفی است که او ایجاد می‌کند. این همان کلام لفظیِ مورد اتفاق همگان است. وی آیات قرآن را بهترین نشانه و دلیل بر تکلّم خداوند معرفی می‌کند؛ اما ملاصدرا با این تلقی که کلام، انشای چیزی است که بر نهان متکلم دلالت کند، معتقد است کلام الهی، شامل تمام موجودات و افعال خداوند بوده، خدا به این اعتبار متکلم است. وی در تبیین مراتب کلام الهی، عالم امر را کلامِ اعلا، عالم نفس را کلامِ اوسط، و عالم تشریع را کلام نازلِ خداوند معرفی می‌کند. با وجود اتفاق‌نظر قاضی عبدالجبار و ملاصدرا در کلام لفظی، عبدالجبار کلام را منحصر در کلام لفظی می‌داند؛ ولی ملاصدرا برای آن، مراتب دیگری نیز معتقد است. نتیجه این پژوهش، علاوه بر احراز جامعیت نظریه صدرالمتألهین، تبیین توانایی فهم واضح برخی از آیات قرآن براساس تبیین صدرایی و نیز تأیید آن براساس روایت امیرمؤمنان است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله معذوریت یا استحقاق پاداش برای پیروان قاصر ادیان دیگر با توجه به خاتمیت نبوت

ادامه مطلب

closeمقاله معذوریت یا استحقاق پاداش برای پیروان قاصر ادیان دیگر با توجه به خاتمیت نبوت

مقاله علمی و پژوهشی " معذوریت یا استحقاق پاداش برای پیروان قاصر ادیان دیگر با توجه به خاتمیت نبوت" مقاله ای است در 18 صفحه و با 42 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  خاتمیت، نبوت، حجت، معذوریت، استحقاق پاداش پرداخته شده است چکیده مقاله یکی از باورهای قطعی مسلمانان این است که با رحلت پیامبر اسلام| باب نبوت و رسالت برای همیشه بسته شد و پس از آن حضرت، پیامبری ظهور نخواهد کرد (خاتمیت). پس از پیامبر اسلام، تبیین و تبلیغ دین ازسوی امامان معصوم و اوصیای بحق آن حضرت انجام خواهد شد. خاتمیت بر چند پایه استوار است؛ ازجمله اینکه دین اسلام، جاودانه، جامع و دارای مراتب است و کمال دین، آن را جاودانه نموده و پس از طی مراحل و مراتب مختلف به‌عنوان دین کامل در اسلام تجلی یافته است. اکنون این پرسش مطرح است که آیا پیروان قاصر ادیان دیگر نیز مانند مسلمانان به دلیل برخورداری از حجت و عمل بر طبق دین و آیین خود، استحقاق پاداش دارند یا اینکه تنها معذورند؟ برخی معتقدند پیروان قاصر ادیان دیگر، استحقاق پاداش ندارند و تنها معذورند و شماری نیز برآنند که آنها نه‌تنها معذورند، استحقاق پاداش را دارند و به بهشت می‌روند. این نوشتار با تأکید بر معذوریت پیروان قاصر ادیان دیگر، نگرش استحقاق پاداش آنان را نقد و ارزیابی کرده است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله لوازم و آثار بحث طبقه‌بندی نفوس انسان‌ها در آخرت از نگاه ابن‌سینا

ادامه مطلب

closeمقاله لوازم و آثار بحث طبقه‌بندی نفوس انسان‌ها در آخرت از نگاه ابن‌سینا

مقاله علمی و پژوهشی " لوازم و آثار بحث طبقه‌بندی نفوس انسان‌ها در آخرت از نگاه ابن‌سینا " مقاله ای است در 18 صفحه و با 12 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  معاد، ابن‌سینا، مراتب نفوس، سعادت و شقاوت، عالم آخرت پرداخته شده است چکیده مقاله در میان فیلسوفان مسلمان ابن‌سینا توجه خاصی به مسئله معاد دارد به‌گونه‌ای که می‌توان ادعا نمود او بیش از همه حکمای مسلمان به تقسیم نفوس انسانی در آخرت و مراتب سعادت و شقاوت ایشان پرداخته است. ابن‌سینا در پنج اثر از آثار خویش شش تقسیم‌بندی ارائه نموده است که در متن مقاله به تفصیل به آنها پرداخته شده است. علاوه بر اهمیت خود این تقسیم‌بندی‌ها، در دل این تقسیم‌بندی‌ها نکات و مطالب تازه‌ای در مسائل معاد برای ما روشن می‌شود که شیخ هنگام بحث از معاد به تصریح به آنها نپرداخته است. از جمله اینکه: ابن‌سینا منکر معدوم شدن نفوس ناقصه پس از مرگ است، او مهم‌ترین عامل در نیل به سعادت یا شقاوت را نظر می‌داند نه عمل، ابن‌سینا در در مسئله نجات یک فیلسوف بسیار خوش‌بین است اما در عین حال خلود برخی نفوس در عذاب را نفی نمی‌کند، افلاک در معادشناسی ابن‌سینا نقش مهمی دارند و ... نوشتار حاضر با شیوه تحلیلی ـ توصیفی شش تقسیم مذکور و نکات قابل استنباط از آنها را در دو بخش و ذیل عناوین مشخص مورر بررسی قرار داده است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله تبیین ارتباط قضا عینی الهی با اختیار انسان در حکمت متعالیه

ادامه مطلب

closeمقاله تبیین ارتباط قضا عینی الهی با اختیار انسان در حکمت متعالیه

مقاله علمی و پژوهشی " تبیین ارتباط قضا عینی الهی با اختیار انسان در حکمت متعالیه" مقاله ای است در 14 صفحه و با 23 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث قضا، قدر، علیت، علم الهی، نظام هستی، اختیار و حکمت متعالیه پرداخته شده است چکیده مقاله مسئله اراده و اختیار انسان و ارتباط آن با مسئله قضا الهی و مراتب آن در ساختار فکری حکمت متعالیه از برجستگی خاصی برخودار است. قضا الهی مبین انتساب همه عالم هستی در دو مرتبه علمی و عینی به حق‌تعالی است. چنانچه قضا الهی را ازنظر تطبیقی با عوالم کلی وجود، همان مرتبه صور عقلی محسوب می‌کنیم که ورای صور طبیعی و نفسانی است، این صور به‌عنوان مرتبه‌ای از مراتب علم الهی بوده و قضا علمی نامیده می‌شود، که در مرحله بالاتر به علم ذاتی الهی منتهی می‌شود؛ و اگر نظام علّی و معلولی عالم هستی و انتساب این عالم به علت تامه و هستی‌بخش خود را موردنظر قرار دهیم. قضا عینی نامیده می‌شود. بنابراین، مسئله اختیار انسان نیز در دو سطح مذکور قابل طرح است. سؤال اصلی این پژوهش این است که چگونه می‌توان بین اراده و اختیار انسان و ضرورت هستی که همان قضا عینی است، ارتباطی دوجانبه برقرار کرد، به‌طوری‌که پذیرش یکی باعث رد دیگری نشود. پاسخ این مسئله در حکمت متعالیه در دو سطح حِکمی ـ فلسفی و توحیدی ـ عرفانی مطرح شده است. این مقاله درصدد تبیین و تشریح آن با روش توصیفی و تحلیلی می‌باشد.دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله تأثیر روابط تعاملی فرد با سرپرست و همکاران و جایگاه فرد در سلسله‌مراتب بر ادراک فضای سیاسی در سازمان

ادامه مطلب

closeمقاله تأثیر روابط تعاملی فرد با سرپرست و همکاران و جایگاه فرد در سلسله‌مراتب بر ادراک فضای سیاسی در سازمان

مقاله علمی و پژوهشی " تأثیر روابط تعاملی فرد با سرپرست و همکاران و جایگاه فرد در سلسله‌مراتب بر ادراک فضای سیاسی در سازمان" مقاله ای است در 18 صفحه و با 24 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مدیریت منابع انسانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث رفتارهای سیاسی؛ ادراک فضای سیاسی؛ روابط تعاملی پرداخته شده است چکیده مقاله هدف این تحقیق بررسی تأثیر روابط تعاملی و جایگاه فرد در سلسله‌مراتب سازمان، بر ادراک فضای سیاسی در سازمان است. برای این‌منظور، پژوهش حاضر از مدل ادراک فضای سیاسی در سازمان استفاده‌شده و آن را در نمونه‌ای از فضاهای کار در ایران بررسی کرده است. تحقیق از نظر روش، توصیفی و از نظر نتیجه، توسعه‌ای است. راهبرد اصلی مورد استفاده در تحقیق، پیمایش است. داده‌ها از طریق پرسش‌نامه گردآوری و استخراج‌شده و برای تجزیه‌وتحلیل روابط مدل، از روش تحلیل مسیر، یو من ویتنی، آزمون اسمیرنوف و تحلیل عاملی تأییدی و شاخص‌های نیکویی برازش استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهند که از میان عوامل تعاملی، رابطه‌ی میان فرد و سرپرستِ او- به‌ویژه- تأثیر قدرتمندی بر ادراک فضای سیاسی در سازمان دارد و ادراک فضای سیاسی بر عوامل عملکرد، تأثیری قابل توجه و معکوس دارد. همچنین به این نتیجه دست یافت که افرادی که در سلسله‌مراتب، در جایگاه مدیر قرار دارند، فضای سیاسی را با شدت کم‌تر از کارکنان عادی احساس می‌کنند. این پژوهش، با استفاده از نتایج حاصله، الگویی برای کاهش ادراک فضای سیاسی در سازمان ارایه می‌دهدکه در آن، تقویت روابط تعاملی کارکنان با سرپرستان و تقویت مدیریت مشارکتی و گسترش تفویض اختیارات مورد تأکید قرار گرفته است. عنوان مقاله [English] The Effect of Interactional Relationship of Employees with Supervisors and Colleagues and their Positions in the Hierarchy on Their Perception of Political Climate in the Organization چکیده [English] This research is intended to study the effect of interactional relationship and employees' position in the organizational hierarchy on their perception of  political climate in the organization. To do this, the model of perceived organizational climate was studied in some work climate in Iran. The research is a descriptive one which follows developmental aims. The main method being followed in this research is surveying. The data is collected by a questionnaire. The analysis of the relationship was performed by path analysis, U Mann Whitney, Smirnoff test, confirmatory factor analysis, goodness of fit index. The results indicated that among interactional relationship, the relationship between employees and supervisors was significantly effective on perceiving political climate in the organization. Perceiving political climate is negatively effective on performance. The results also indicated that the managers in the hierarchy perceive political climate less than the ordinary employees. Using these results, the research presents a model to decrease the perception of political climate in the organization which the promotion of the interactional relationship between employees with supervisors, and promoting participatory management  and delegation of authority are more emphasized.  کلیدواژه‌ها [English] Political Behavior, Perceived Political Climate, Interactional Relationship دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواننداز محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله مقایسه ضرورت نبوت از منظر فلسفه و عرفان با تأکید بر آرای ابن‌سینا و امام خمینی

ادامه مطلب

closeمقاله مقایسه ضرورت نبوت از منظر فلسفه و عرفان با تأکید بر آرای ابن‌سینا و امام خمینی

مقاله علمی و پژوهشی " مقایسه ضرورت نبوت از منظر فلسفه و عرفان با تأکید بر آرای ابن‌سینا و امام خمینی" مقاله ای است در 20 صفحه و با 38 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  ضرورت نبوت، نبوت خاصه، نبوت عامه، خلافت، خلیفهالله، کون جامع، انسان کامل و مظهر تام پرداخته شده است چکیده مقاله تاکنون مسئله ضرورت نبوت با رهیافت‌های گوناگونی، ازجمله حدیثی، کلامی، فقهی و فلسفی تبیین و ارزیابی شده است. پژوهش پیش‌رو به ضرورت نبوت از منظر فلسفه و عرفان می‌پردازد. فلاسفه مسلمان در ظاهر با نگاهی این‌سویی و زمینی، به‌ویژه در مبحث علم النفس، با نگاه به مراتب حسی، خیالی و وهمی و همچنین مراتب عقل عملی و نظری و قوه قدسی‌ای که برای عقل بالمستفاد حاصل می‌شود، به تبیین این حقیقت پرداخته‌اند و از راه حکمت واجب، ضرورت آفرینش، ازجمله انسان و درنتیجه ارسال نبی را برای هدایت او و اصلاح جامعه و اداره امور انسان‌ها اثبات کرده‌اند؛ اما عرفا با نگاهی آسمانی، نبودِ انسان کامل را در میان مخلوقات الهی، نقص خلقت تلقی می‌نمایند. در پژوهش پیش‌رو، این مسئله براساس متون و منابع اصیل این دو حوزه و با تأکید بر آرای ابن‌سینا (نماینده فلاسفه) و امام خمینی (نماینده عرفان) تبیین و ارزیابی شده است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب اردک‌های خود را به مدرسه‌ی عقاب‌ها نفرستید!

ادامه مطلب

closeکتاب اردک‌های خود را به مدرسه‌ی عقاب‌ها نفرستید!

کتاب اردک‌های خود را به مدرسه‌ی عقاب‌ها نفرستید! نوشته‌ی سعید آنالویی، دربردارنده‌ی بیش از 100 داستان دربا‌ره‌ی زندگی روزمره است که از زبان انسان‌ها و حیوانات بیان شده. هدف از جمع‌‌آوری این داستان‌ها آشناسازی شما با تجارب مفید مدیریتی در کسب و کار است. برخی داستان‌ها این قدرت را دارند که مسیر زندگی انسان‌ها را تغییر دهند. برخی داستان‌ها می‌توانند دیدگاهی را که از آن غلفت نموده بودید، به شما یادآوری نمایند. برخی روایت‌ها به دانسته‌های انسان عمق و اهمیت می‌بخشند و این کار را با خارج کردن تجارب بدیهی زندگی از زیر بار غبار غفلت انجام می‌دهند. برخی حکایت‌ها، تغییر ذهنیت انسان را نشانه گرفته‌اند و این به دلیل وقوف به این موضوع است که هرگونه فکر کنید همانگونه خواهید شد. این حکایت‌ها نه پند و اندرزند، نه روایت‌های روشنفکرانه و فیلسوفانه و نه جملات زیبای ادیبانه، بلکه تجارب نابی هستند که هر روز در زندگی با آن روبرو هستید و به سادگی شما را خطاب قرار می‌دهند و بی‌تکلف رازی را فاش می‌کنند. هر یک از حکایات از زبان شهرزاد مدیر، نکته کلیدی را در حوزه علم مدیریت و کسب و کار در غالب داستان، خاطره، تجربه و مشاهده به زبان انسان‌ها و حیوانات بازگو می‌نماید. امید است از نتیجه‌گیری‌های انجام شده در پایان هر حکایت نهایت استفاده را برده و در زندگی کاری و شخصی خود آن را به کار گیرید. در بخشی از کتاب اردک‌های خود را به مدرسه‌ی عقاب‌ها نفرستید! می‌خوانیم: خانمی یک طوطی خرید. اما روز بعد آن را به مغازه پرنده فروشی برگرداند. او به صاحب مغازه گفت این پرنده صحبت نمی‌کند.صاحب مغازه گفت: آیا در قفسش آینه‌ای هست؟ طوطی‌ها عاشق آینه هستند. آن‌ها تصویرشان را در آینه می‌بینند و شروع به صحبت می‌کنند.آن خانم یک آینه خرید و رفت. روز بعد باز آن خانم برگشت. طوطی هنوز صحبت نمی‌کرد.صاحب مغازه پرسید: نردبان چه؟ آیا در قفسش نردبانی هست؟ طوطی‌ها عاشق نردبان هستند. آن خانم یک نردبان خرید و رفت. اما روز بعد باز هم آن خانم آمد.صاحب مغازه گفت: آیا طوطی شما در قفسش تاب دارد؟ نه؟ خب، مشکل همین است. به محض این که شروع به تاب خوردن کند، حرف زدنش تحسین همه را برمی‌انگیزد. آن خانم با بی‌میلی یک تاب خرید و رفت. وقتی که آن خانم روز بعد وارد مغازه شد، چهره‌اش کاملا تغییر کرده بود. او گفت: طوطی مرد.صاحب مغازه با حیرت پرسید: آیا او حتی یک کلمه هم حرف نزد؟آن خانم پاسخ داد: چرا، درست قبل از مردنش با صدای ضعیفی گفت آیا در آن مغازه غذایی برای طوطی‌ها نمی‌فروختند؟ شهرزاد مدیر: نیازهای آدمی از یک سلسه مراتب برخوردارند. هنگامی که نیازهای زیستی ارضا شد، بقیه نیازها به ترتیب اوج می‌گیرند. پس از ارضای نیازهای زیستی و ایمنی، نیازهای عاطفی، تعلق و احترام و خود شکوفایی شکل می‌گیرد. فهرست مطالبسرآغازاعتماد به ایرانی‌هاایاز عزیزایستگاه اتوبوسآدمخوارها در سازماناردک‌های خود را به مدرسهعقاب‌ها نفرستید؟این دیگه خودکشی نداره که!احضار به لندناسپارتاکوس منمامیر منمآرت فرایآزمایشگاه ادیسونبازسازی دنیابازی صندلیبچه‌های سبلانبذرهای مرغوببرنامه ریزی دویست و پنجاه سالهبگو چه می‌بینی؟بهای واقعی بهترین شمشیر زنپاره آجر پای مصنوعی خودکفاپایان نامهپرواز بوفالوهاپس و پیش رئیسپشتکار مثال زدنیپیرمرد بازنشستهپینه دوزانپروژه ریگاتراشه رایانه‌ایتشت لباستغییر جملهتغییر دنیاتمیز کردن ماشینتله موشثروت کوروشجامد، مایع و گازچرا این طوطی حرف نمی‌زند!؟چشم بازچیدن آجرچشمان ورقلمبیدهچهار همسرحقوق مورد انتظارحکایت سه سنگ تراشحساسیت خودرو به بستنی وانیلیحرف مفتخارپشت‌هاخشم فرانسوی‌هادست چپدختر کشاورزدعا کردن و سیگار کشیدن دیوار ژاپندو دانهدو کلمهداستان عقابدیک دروداستان دو بانکدر کنار خانوادهرصد محیطروباهزیردستانزیر باران زندگی خروسیزوال حکومت‌هاسر و صدای بچه‌ها در اتوبوسسه چراغسه پاکت نامهساندویچ فروش و پسرشسکه پیروزیسه پوسترسه قطعه معیوب در هر ده هزارقطعهسکه نقرهسنگ‌های بزرگ زندگیشعبده بازیشرکت زیراکس و مسابقه فرمول یکشما را چگونه می‌شناسند؟شخم زنی مزرعهشرکت اشکوداشتر کنجکاو عروسک از نوع چهارمعقاب و گردبادعتیقه شیطانفقط کارفلسفه کاری ماتسوشیتافانوس دریاییقلاب ماهی گیریفقط درخت قطع می‌کنمقلعه قزل ارسلانقهرمان ملی قرقره چای سبزکیسه‌های زبالهکماندار پیرکارخانه فولادگربه معابد بوداییگام‌های کوچکگربه و کاسهگنجشکک اشی مشیلبخند پسرکموز ممنوعه!مرید و مدیر ما هم دل داریممار را چگونه باید نوشت؟مسابقه شنامسیر متفاوت فارغ التحصیلانمشاورمردان عبوسمرد جوان و کشاورزمعمار و پیرزنمجسمه سازمال باخته و کریمخان زندمترسکناسا و مشکل خودکارنامه انتقالینجات غریق نجار پیرنظافتچی پاره وقتنفس عمیقنظر صادقانههمه، کسی، هر کسیهیچ کس یک گام به جلوبیمار روانیحسن خلق صاحب بن عبادگردش لاک پشتیمنابع

more_vert نرم افزار پیام رسان گوگل Google Talk

ادامه مطلب

closeنرم افزار پیام رسان گوگل Google Talk

پیام رسان گوگل Google Talk 1.0.0.104 به شما امکان گفت و شنود و ارسال پیام های فوری به دوستانتان را هر زمانی و هر جایی در دنیا می دهد چنانچه از سرویس پست الکترونیک Gmail استفاده می کنید، با دریافت این نرم افزار در کمتر از سه دقیقه وارد دنیای چت گوگل شوید، این مسنجر امکان برقراری ارتباط به صورت متنی و صوتی را برای شما فراهم می کند. اگر اهل چت کردن هستید این مسنجر را حتماً امتحان کنید. کیفیت صدا در چت صوتی این نرم افزار بسیار بهتر از کیفیت صدا در نرم افزار یاهو مسنجر است همچنین میزان استفاده از حافظه RAM در این نرم افزار به مراتب کمتر از یاهو مسنجر می باشد.

more_vert مقاله بررسی موانع موثر بر استقرار نظام جانشین‌پروری

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی موانع موثر بر استقرار نظام جانشین‌پروری

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی موانع موثر بر استقرار نظام جانشین‌پروری" مقاله ای است در 20 صفحه و با 25 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مدیریت منابع انسانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث استقرار نظام جانشین‌پروری؛ موانع ساختاری؛ موانع سازمانی؛ موانع رفتاری پرداخته شده است چکیده مقاله               هدف از این پژوهش بررسی موانع موثر بر استقرار نظام جانشین‌پروری در ادارات مرکزی بانک ملی ایران بود. این پژوهش با روش توصیفی- پیمایشی انجام شد و از نوع کاربردی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش مدیران و کارشناسان و مسئولین دوایر ادارات مرکزی بانک ملی ایران در سال 1396 بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری صورت تصادفی ساده وجدول کرجسی مورگان 191نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه‌ای و میدانی بود که در بخش میدانی از طریق پرسشنامه‌ی پژوهشگر ساخته موانع استقرار جانشین‌پروری داده‌ها گرداوری شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS در دو بخش توصیفی و استنباطی (آزمون تی تک نمونه ای و سلسه مراتبی )انجام شد. نتایج این پژوهش حاکی از آن بود که موانع ساختاری، موانع رفتاری، موانع سازمانی و موانع مدیریتی در استقرار نظام جانشین‌پروری در ادارات بانک ملی ایران، تاثیر مثبت و معنی داری دارند و در این میان موانع ساختاری از اولویت برخوردار است. عنوان مقاله [English] Studing the Barriers of Implementing succession at Central departments Melli bank in Iran چکیده [English] The purpose of this study was to investigate the barriers affecting the Implementing of the succession system in the central offices of the National Bank of Iran. This study was conducted using descriptive-survey method and is of applied type. The statistical population of this study was directors, experts and officials of the central departments of the National Bank of Iran in 1396. The sample size was 191 persons by using simple random sampling method and Krugsi Morgan's method. The data gathering method was library and field survey. The data were gathered through a researcher-made questionnaire. Data analysis was carried out using SPSS software in two descriptive and inferential sections (T-test and ahp). The results of this study indicated that structural barriers, behavioral barriers, organizational barriers, and management barriers in the establishment of the succession system in the National Bank of Iran offices have a positive and significant effect, while structural barriers are of high priority کلیدواژه‌ها [English] Implementing of succession system, structural barriers, organizational barriers, behavioral barriers دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواننداز محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب کاربرد نظریه‌های روانشناسی در آموزش - پرورش (تربیت)

ادامه مطلب

closeکتاب کاربرد نظریه‌های روانشناسی در آموزش - پرورش (تربیت)

مجتبی بیرامی در کتاب کاربرد نظریه‌های روانشناسی در آموزش - پرورش (تربیت)، به مرور مفاهیم اصلی چهل نظریه‌ی روانشناسی به صورت خلاصه و مفید پرداخته، سپس کاربردهای هر یک از نظریه‌ها را توضیح می‌دهد. این اثر برای معلمان، روانشناسان و مشاوران مدرسه، والدین و دیگر بزرگسالانی که با کودکان و نوجوانان سرو کار دارند، نوشته شده است. کتاب کاربرد نظریه‌های روانشناسی در آموزش - پرورش (تربیت) قصد دارد به بزرگسالان نشان دهد که چگونه به صورت علمی و منطقی به آموزش - پرورش یا تربیت بپردازند. آموزش - پرورش روشمند و علمی بدون آشنایی با اصول و مبانی روان‌شناسی امکان‌پذیر نیست و اگر می‌بینیم نهاد خانواده و مدرسه در امر تربیت موفق نمی‌شوند علت اصلی آن یا عدم آشنایی با اصول روان‌شناسی و یا عدم رعایت و به کارگیری آن اصول است. اگر زمینه‌ای فراهم شود که والدین و مربیان با اصول روان‌شناسی و نحوه استفاده از آن آشنا شوند بسیاری از مشکلات جامعه و خانواده و از جمله مشکل تربیت فرزندان حل خواهد شد و افراد مفید و موثری وارد جامعه خواهد شد. کاربرد اصول روانشناسی در آموزش - پرورش بیشتر شبیه به کاربرد گیاه‌شناسی و شیمی در کشاورزی است، تا شبیه کابرد فیزیولوژی و بیماری شناسی در پزشکی، هر کسی که دارای عقل سلیم است می‌تواند بدون دانش علمی کشاورزی کند، و هرکسی که با عقل سلیم می‌تواند بدون دانش روانشناسی و کاربرد آن به آموزش - پرورش بپردازد. با وجود این، همان‌گونه که کشاورز آگاه از دانش کاربرد گیاه‌شناسی و شیمی، از کشاورز بدون این دانش، در کشاورزی موفق‌تر است، معلم و اولیایی که می‌تواند روانشناسی، یعنی طبیعت انسان را، در مسائل آموزشگاه و فرزندپروری به کارگیرد از معلم و والدینی که از این دانش بی‌بهره است موفق‌تر خواهند بود. با توجه به پیچیدگی روان انسان و آموزش - پرورش او، نظریه‌های متعددی پدید آمده و هر روانشناس و نظریه پردازی از دیدگاه خود به تبیین و توصیف انسان پرداخته و راهکارها و روش‌های خود را برای تربیت ارائه کرده است. بی شک شناخت این نظریه‌های علمی که حاصل تلاش و کوشش دقیق و عمیق پژوهشگران و دانشمندان علم روانشناسی است آگاهی‌های متعدد، متنوع و مطمئنی در خصوص آموزش - پرورش به ویژه در دنیای امروز در اختیار ما می‌گذارد. در این کتاب سعی شده با ارائه نظریه‌های مختلف در مورد طبیعت کودکان و نوجوانان، یادگیری، مراحل و جنبه‌های مختلف رشد و پرداختن به کاربست هر یک از آن‌ها و به تبع آن افزایش دانش و مهارت خوانندگان، گامی هر چند کوچک اما رو به جلو در خصوص روانشناختی کردن آموزش - پرورش برداشته شود. در بخشی از کتاب کاربرد نظریه‌های روانشناسی در آموزش - پرورش می‌خوانیم: روان‌شناسی، یعنی شناختن روان یا ذهن. بنابراین، روان‌شناس کسی است که روان یا ذهن را مطالعه می‌کند. حتما می‌پرسید که روان یا ذهن در کجا قرار دارد. آیا می‌توان آن را دید یا مطالعه کرد؟ مسلماً خیر. روان یا ذهن را مستقیماً نمی‌توان دید و در نتیجه مستقیماً نیز نمی‌توان مطالعه کرد. امّا از روی جلوه‌ها و عملکرد و رفتار آن قابل مطالعه است. مثلا از روی تعداد پاسخ‌های صحیح داوطلب در کنکور ورودی دانشگاه‌ها، از روی تعداد قطعاتی که کارگر کارخانه در یک ساعت می‌سازد، از روی تعداد کلماتی که ماشین‌نویس در دقیقه تایپ می‌کند و از روی تعداد صفحاتی که یک دانش آموز می‌تواند در یک ساعت بخواند، می‌تواند گفت که ذهن یا روان او چگونه کار می‌کند. اگر او این کارها را بهتر از دیگران انجام دهد، خواهیم گفت که توانایی ذهنی او بیشتر از دیگران است. از این مثال‌ها دانسته می‌شود که روان‌شناس خود روان را مستقیماً مطالعه نمی‌کند، ‌بلکه عملکرد و رفتار انسان را مطالعه می‌کند. و مراد از رفتار کلمه‌ای است که روان‌شناسان برای بیان آنچه مردم انجام می‌دهند، بکار می‌برند لذا روان‌شناسی تقریبا با همۀ جنبه‌های زندگی ما ارتباط دارد و در یک نگاه تلخیص و جامع می‌توان گفت: روان‌شناسی مطالعۀ علمی رفتار و فرآیندهای روانی است. روانشناسی در درک کامل‌تر آموزش - پرورش با تعریف آن‌ها نقش خود را ایفا می‌کند و آن‌ها را با تعیین حدودشان مشخص‌تر می‌سازد، به ما آنچه را که باید انجام دهیم یا ندهیم خاطر نشان کرده و افق‌های تازه‌ای را نیز پیش‌روی‌مان می‌گشاید. روانشناسی، هدف از آموزش - پرورش را گسترش و پالایش می‌دهد. فهرست مطالبمقدمهفصل 1: آموزش- پرورش (تربیت)فصل 2: نظریه‌های روانشناسی و کاربرد آن در آموزش- پرورش (تربیت)1. نظریه‌ی خودشکوفایی کارل راجرز2. نظریه‌ی سلسه مراتب نیازها آبراهام مزلو3. تئوری انتخاب ویلیام گلاسر4. نظریه نوروفیزیولوژیکی دونالد اولدینگ هب5. نظریه‌ی رسشی آرنولد گزل6. نظریه‌ی مراحل رشد اخلاقی لارنس کلبرگ7. نظریه‌ی روانی –جنسی زیگموند فروید8. نظریه‌ی رشدی – شناختی ژان پیاژه9. نظریه هویت اریک اریکسون10. نظریه حالات هویت جیمز مارسا و کاربرد های آن11. نظریه‌ی بوم شناختی یوری برونفن برنر12. نظریه شناختی-اجتماعی آلبرت بندورا13. نظریه‌ی شرطی سازی کنشگر بی. اف. اسکینر14. نظریه‌ی شرطی سازی کلاسیک ایوان پیتروویچ پاولوف15. نظریه‌ی شرطی سازی وسیله‌ای ادوارد لی ثورندایک16. نظریه‌ی تاریخی-اجتماعی لِو سیمینوویچ ویگوتسکی در زمینه ی رشد شناختی17. نظریه‌ی فعالیت آلکسی لئونتیف18. نظریه ی گشتالت مکس ورتهایمر19. نظریه‌ی میدانی کورت لوین20. نظریه‌ی رشد شناختی جروم اس برونر21. نظریه‌ی هوش‌های چندگانه هوارد گاردنر22. نظریه‌ی هوش سه وجهی رابرت استرنبرگ23. نظریه یادگیری کاهش محرک سایق کلارک لئونارد هال24. نظریه‌ی یادگیری یک کوششی ادوین ری گاتری25. نظریه رفتارگرایی هدفمند ادوارد چیس تولمن26. نظریه‌ی خبرپردازی دونالد آ. نورمن27. نظریه‌ی حافظه‌ی اتکینسون و شیفرین28. نظریه‌ی اسناد برنارد واینر29. نظریه‌ی انتظار30. نظریه‌ی منبع کنترل جولیان راتر31. نظریه رشد زبان نوام چامسکی32. نظریه‌ی شاختل و تجربه‌های دوران کودکی33. نظریه‌ی میان فردی هاری استک سالیوان34. نظریه‌ی کارن هورنای و کاربرد آن در تربیت کودکان35. نظریه‌ی اریک فروم و کاربردهای آن در تربیت کودکان36. نظریه‌ی درماندگی آموخته شده و سبک تبیینی (خوشبینانه و بدبینانه) مارتین سلیگمن37. نظریه‌ی روانشناسی فرد نگر آلفرد آدلر38. نظریه‌ی دوره حساس (نقش پذیری) کنراد لورنز39. نظریه شناختی یادگیری چند رسانه‌ای: ریچارد میر40. نظریه‌ی یادگیری معنادار دیوید آزوبل