جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert مقاله علمی و پژوهشی سوگیری رسانه ای و بازارهای مالی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی سوگیری رسانه ای و بازارهای مالی

مقاله علمی و پژوهشی" سوگیری رسانه ای و بازارهای مالی " مقاله ای است در 24 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به سوگیری رسانه ای و بازارهای مالی ، بازار سهام ، سازمان رسانه ، روزنامه نگاری ، نظریه مدیریت رسانه ، اشکال سوگیری رسانه ای اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی سرمایه اجتماعی و کسب و کار مخاطره آمیز

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی سرمایه اجتماعی و کسب و کار مخاطره آمیز

در این مقاله علمی و پژوهشی که در 26 صفحه و با 22 عنوان فهرست منبع ارائه شده است سرمایه اجتماعی ،سوگیری شناختی ، کسب و کار مخاطره آمیز، تصمیم گیری ، توهم کنترل ، حفره های ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در زمینه یافته های پژوهشی بحث و بررسی شده و نتایج آماری ارائه گردیده است دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد از نتایج این پژوهش و تحقیق علمی می توانند در رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد به عنوان یکی از منابع استفاده نمایند.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی گفتمان روزنامه نگاری و معنی شناسی ارزشی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی گفتمان روزنامه نگاری و معنی شناسی ارزشی

مقاله علمی و پژوهشی" گفتمان روزنامه نگاری و معنی شناسی ارزشی " مقاله ای است در 29  صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به گفتمان روزنامه نگاری، ایدئولوژی ، ارزشیابی ، ارزیابی ، عینیت ، ذهنیت ، گزارش خبری ، سوگیری ، روزنامه نگاری و معنی شناسی ارزشی اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله رفتارهای تهاجمی تماشاگران فوتبال و علل روانی و اجتماعی آن

ادامه مطلب

closeمقاله رفتارهای تهاجمی تماشاگران فوتبال و علل روانی و اجتماعی آن

مقاله علمی و پژوهشی" رفتارهای تهاجمی تماشاگران فوتبال و علل روانی و اجتماعی آن " مقاله ای است در 26 صفحه با 31 عنوان فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است .در این مقاله علمی و پژوهشی موضوعات ابراز هیجان، تماشاگران فوتبال، خشونت ورزشی و رفتارهای تهاجمی مطرح شده است محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert 4 طرز فکر اشتباه در مسیر رسیدن به موفقیت

ادامه مطلب

close4 طرز فکر اشتباه در مسیر رسیدن به موفقیت

با داشتن طرز فکر مثبت و صحیح میتوانید به راحتی پله‌های موفقیت را طی کنید اما اگر الگوی فکری شما اشتباه باشد به همان اندازه از مسیر موفقیت دور خواهید شد. به گزارش بیزینس ترند؛ آمار موفقیت استارتاپ‌ها ممکن است چندان خوشایند نباشد. تقریباً ۷۵ درصد استارتاپ‌ها با شکست مواجه می‌شوند و حدود ۹۰ درصد محصولات به موفقیت دست پیدا نمی‌کنند. بااین‌حال، هرروز کارآفرینان تازه‌ای محصولات و خدمات جدیدی را در سر می‌پرورانند و وارد میدان استارتاپ‌ها می‌شوند. واقعاً چه چیزی باعث می‌شود بسیاری از کارآفرینان و استارتاپ‌ها در همان ابتدای راه از میدان به در شوند؟ مطمئناً اوضاع اقتصادی شرایط آسانی را فراهم نمی‌کند؛ اما شاید مسائلی به‌مراتب پیش‌پاافتاده‌تر وجود داشته باشد که چالش پیش روی افراد را بیشتر می‌کند. مغز ما ابزار پردازش قدرتمندی است، اما درست مانند اغلب فناوری‌ها عاری از خطا و اشتباه نیست. ذهن ناخودآگاه شما می‌تواند به شکلی منفی نتیجه استارتاپ یا فعالیت شما را تحت تأثیر قرار دهد و باعث شود مرتکب اشتباه شوید. تنها یک خطای ناچیز هنگام تصمیم‌گیری می‌تواند یک کسب‌وکار نوپا را نابود کند. در ادامه چهار الگوی ذهنی آمده است که از طریق آن‌ها ذهن ناخودآگاه شما می‌تواند شانس موفقیتان را از بین ببرد و این‌که چگونه می‌توان با این تمایلات مقابله کرد: قربانی سوگیری تأییدگرایی (confirmation bias) می‌شوید یک مطالعه روان‌شناختی شامل ۸۰۰۰ نفر نشان داد که دو برابر احتمال دارد افراد اطلاعاتی را جستجو کنند که تأییدکننده باورهای قبلی‌شان است – که به آن سوگیری تأییدگرایی گفته می‌شود. مطالعه دیگری در سال ۲۰۰۹ نشان داد که افراد ۳۶ درصد بیشتر وقت صرف مطالعه اطلاعاتی می‌کنند که با دیدگاه آن‌ها هم‌راستا است تا اطلاعاتی که دیدگاهشان را به چالش می‌کشد. بدیهی است که این مورد می‌تواند برای بنیان‌گذاران استارتاپ ها مسئله‌ساز باشد. اگر شما خود را با تعدادی بله‌قربان‌گو احاطه کنید، هیچ‌کس قادر نخواهد بود ایده‌هایتان را به چالش بکشد و در بهبودشان به شما کمک کند. اگر تنها به اطلاعاتی اکتفا کنید که ایده «بی‌عیب و نقص» شما را تأیید می‌کنند، بسیار دشوار خواهد بود که مخاطب هدف خود یا واقعیت حقیقی صنعت خود را درک کنید. راه‌کار: اعضای تیم خود را تشویق کنید تا از زوایای متفاوتی به مسئله نگاه کنند. به این فکر کنید که چگونه ممکن است فعالیتتان با شکست مواجه شود و از خودتان بپرسید با چه مخاطراتی ممکن است مواجه شوید. وقتی از پیله‌ای که دور خود تنیده‌اید خارج شوید، آنگاه می‌توانید مشکلات را پیش از بروزشان پیش‌بینی کنید و از وقوعشان جلوگیری کنید. برای پیش‌بینی آینده به گذشته اتکا می‌کنید اگر در پرتاب مکرر یک سکه چند بار پشت سر هم شیر بیاید، آیا احتمال آن بیشتر خواهد شد که دفعه بعدی خط بیاید؟ اگر دائماً بلیت بخت‌آزمایی بخرید، آیا این بدین معنی است که سرانجام برنده خواهید شد؟ مغالطه قمارباز (Gambler’s Fallacy) یا این انتظار که پیش‌آمدهای قبلی بر روی نتایج بعدی تأثیر بگذارد، مسئله‌ای است که ممکن است صاحبان کسب‌وکارها نیز دچار آن شوند. برای مثال، نرخ موفقیت کارآفرینان تازه‌وارد فقط ۱۸ درصد است، اما این میزان در مورد کارآفرینانی که در گذشته شکست‌خورده‌اند ۲۰ درصد است. صرف این‌که یک‌بار زمین‌خورده‌اید، بدین معنی نیست که این بار از خط پایان حتماً عبور خواهید کرد. راه‌کار: تصور نکنید که شرکتتان به‌سوی موفقیت پیش می‌رود. اگر استارتاپتان به آن شتابی که انتظارش را داشتید دست پیدا نکرده است، دست روی دست نگذارید و منتظر معجزه نباشید. در عوض، موانع موفقیت را شناسایی کنید و شروع به از میان برداشتن آن‌ها کنید. از تیم خود بخواهید صادقانه به محصول یا خدمتتان نگاه کنند و کشف کنند مشکل در کجا نهفته است. به شکلی خودکار در انجام کارها تعلل می‌کنید اگر تابه‌حال پیش‌آمده باشد به‌جای کار کردن یک ساعت بی‌هدف در اینترنت گشت‌وگذار کنید، احتمالاً با مفهوم تعلل کردن آشنا هستید. بااین‌حال این وقت‌تلف‌کردن‌های روزمره می‌تواند به‌شدت بهره‌وری شما را تحت تأثیر قرار دهد. به‌علاوه ممکن است ترک این عادت بسیار دشوار باشد. Joseph Ferrari، استاد روانشناسی در دانشگاه دوپال (DePaul) کشف کرده است که تا ۲۰ درصد افراد به شکلی مزمن دچار عادت تعلل کردن هستند. راه‌کار: Dan Ariely و Klaus Wertenbroch کشف کرده‌اند «خود را متعهد کردن» یا تعیین ضرب‌الاجل‌های منطقی می‌تواند به تعلل‌کنندگان کمک کند کارها را تا انتها پیش ببرند. اگرچه ضرب‌الاجل‌هایی که فرد خودش برای خود تعیین می‌کند به میزان ضرب‌الاجل‌های خارجی اثربخش نیستند، اما می‌توانند در تعدیل رفتار تعلل‌گرانه سودمند باشند. یک راه‌کار ساده دیگر این است که به خاطر گذشته خود را سرزنش نکنید و خود را ببخشید. این کار به شما اجازه می‌دهد اشتباهات گذشته را رها کنید و بر روی آینده متمرکز شوید. Tim Pychyl، استادی از دانشگاه Carleton در کانادا کشف کرده است دانشجویانی که پس از رفتار تعلل‌گرانه‌ای که داشتند خود را بخشیدند در آزمون بعدی بهتر عمل کردند. گذشته را رها کنید و سعی کنید در آینده فعالیت‌های استارتاپ خود را سر موعد انجام دهید. دیگران را مبنای سنجش ارزش خود قرار می‌دهید روزتان خیلی خوب پیش می‌رود تا این‌که سری به فیسبوک می‌زنید (توجه به مورد قبلی) و درباره موفقیت‌های شخصی و حرفه‌ای دوستان خود می‌خوانید. ناگهان، موفقیت کوچکی که شرکتتان امروز صبح به آن دست پیدا کرده بود چندان فوق‌العاده به نظر نمی‌رسد. افراد تمایل دارند خود را با دیگران مقایسه کنند و ارزش یک گزینه را از طریق مقایسه اندازه‌گیری کنند. این‌که خود را با شرکت‌های بزرگ و ریشه‌دار یا دیگر استارتاپ‌های صنعت خود مقایسه کنید می‌تواند تیمتان را دلسرد کند و درنهایت منجر به فاجعه شود. راه‌کار: این خوب است که نسبت به رقبای خودآگاهی داشته باشید، اما نباید فقط روی رقبا و کاستی‌های خود متمرکز شوید. اگر می‌خواهید استارتاپ خود را مقایسه کنید، در عوض به دنبال راه‌کارهایی بهتر در صنعت خود بگردید یا ایده‌های منحصر بفرد شرکت خود را کشف کنید.

more_vert مقاله ساختار طبقات اجتماعی کردهای مکریان و نظام ارزشی آنها

ادامه مطلب

closeمقاله ساختار طبقات اجتماعی کردهای مکریان و نظام ارزشی آنها

مقاله علمی و پژوهشی " ساختار طبقات اجتماعی کردهای مکریان و نظام ارزشی آنها " مقاله ای است در 30 صفحه و با 37 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث زندگی مطلوب، طبقات اجتماعی، نظام ارزشی، مکریان، جامعه کرد پرداخته شده است چکیده مقاله صرف نظر از اینکه موضوع ضرورت مساوات و از میان رفتن طبقات تا چه اندازه آرمانی است، قشربندی در جامعه یک واقعیت اجتماعی است و جوامع بشری دارای سلسله مراتب، طبقات و پایگاههای اجتماعی متفاوت اند. عضویت در یک طبقه اجتماعی و نیز داشتن منزلتی خاص، تعیین کننده ارزش ها، اهداف زندگی و سوگیری های کلی نسبت به موضوعات انسانی و اجتماعی است. نوشتار حاضر با هدف تحلیل جامعه شناختی ساختار طبقات جامعه کردهای مکریان و بررسی تغییرات آن در طول نیم قرن اخیر (با تکیه بر ساختار طبقاتی شهر مهاباد) و نیز بررسی نظام ارزشی آنها صورت گرفته است. روش تحقیق، روش ترکیبی و مشتمل بر دو رهیافت کیفی( تحلیل تاریخی جهت بررسی ساختار طبقاتی جامعه) و کمی(سنجش و بررسی نظام ارزشی طبقات) است. جامعه آماری شامل کلیه افراد ساکن در مطقه مکریان است. در بخش کیفی تحقیق کل جامعه مورد مطالعه و در بخش کمی تحقیق بر اساس نمونه گیری خوشه ای، شهر مهاباد به عنوان نمونه انتخاب و حجم نمونه مقتضی با توجه به حداکثر میزان پراکندگی و خطای 5 درصد 356 نفر تعیین شد. در بخش تحلیل تاریخی، بر اساس اسناد و مدارک معتبر، ساختار طبقاتی جامعه از گذشته تا حال مورد بررسی قرار گرفته و در بخش کمی تحقیق، داده ها به وسیله مقیاس استاندارد ارزشهای فرهنگی شوارتز سنجش و با استفاده از آزمون آنالیز واریانس یکطرفه مورد تحلیل واقع شده است. بر اساس نتایج بخش کیفی تحقیق، جامعه موردمطالعه شامل چهار نوع قشر اجتماعی: مردم عادی (کرمانج)، خوانین، شهری اصیل(سابلاغی) و سادات می باشد که دارای ساختار طبقاتی نسبتا بسته بوده و بیشتر بر معیارهای انتسابی و اصل و نسب استوار است و در کل خصوصیات قشربندی در جوامع کمتر توسعه یافته را داراست. یافته های مربوط به بخش کمی تحقیق حاکی از از وجود تفاوت معنی دار در بیشتر ابعاد مقیاس فرهنگی شوارتز(برانگیختگی، لذت گرایی، موفقیت،قدرت گرایی،وجهه،امنیت گرایی،همنوایی،سنت گرایی، ،خیرخواهی و جهان گرایی) و عدم تفاوت معنی دار در بعد استقلال در بین طبقات چهارگانه می باشد. نتایج تحقیق با بسیاری از نظریات مطرح شده در تحقیق از جمله نظریه طبقاتی مارکس، نظریه منزلت اجتماعی وبر و نظریات پیر بوردیو، همچنین با نتایج پژوهشهای قبلی از جمله تحقیقات لهسایی زاده، قاسمی و جواهری همخوانی دارد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مراقب درون‌گراها باشید

ادامه مطلب

closeمراقب درون‌گراها باشید

آیا کسی را می‌شناسید که نیاز دارد ساعت‌هایی از روز را به تنهایی سپری کند؟ کسی که عاشق مکالمه‌های آرام درباره احساسات و ایده‌هاست، می‌تواند مطلبی را به شکلی مثال‌زدنی به یک جمعیت ارائه کند، ولی در جمع‌ها کناره‌گیر و در گپ و گفت بی‌تجربه به نظر می‌رسد؟ کسی که باید او را به زور به مهمانی برد و بعد از باید بقیه روز را صرف استراحت از مهمانی کند؟ کسی که در پاسخ تلاش دیگران برای باز کردن سر صحبت غر و لند می‌کند؟ اگر چنین کسی را می‌شناسید، آیا به او می‌گویید که بیش از اندازه جدی است یا از او می‌پرسید که حالش خوب است یا نه؟ آیا او را بی‌ادب می‌دانید؟ آیا تلاش خود را برای بیرون کشیدن او از لاکش چند برابر می‌کنید؟ اگر به این سوالات جواب آری داده‌اید، احتمالاً درون‌گرایی روی دستتان است که به درستی هم با او رفتار نمی‌کنید. علم در سال‌های اخیر درباره عادت‌ها و نیازهای درون‌گرایان اطلاعات زیادی را کسب کرده است. علم حتی از طریق تصویربرداری از مغز دریافته است که درون‌گرایان اطلاعات را به شکل متفاوتی از دیگر افراد پردازش می‌کنند. اگر در این زمینه‌ها اطلاعاتی ندارید، به خاطر داشته باشید که تنها نیستید. اگرچه درون‌گراها زیاد هستند، اما در بین گروه‌هایی از مردم هستند که کمتر فهمیده شده‌اند. درون‌گرایی چیست؟ این مفهوم در معنای مدرن خود به دهه ۱۹۲۰ میلادی و کارل یونگ روان‌شناس برمی‌گردد. امروزه درون‌گرایی بخش ثابتی از آزمون‌های شخصیت است، مثل تعیین‌گر تیپ مایرز بریگز یا MBTI. درون‌گراها لزوماً خجالتی نیستند. افراد خجالتی در محیط‌های اجتماعی مضطرب هستند و می‌ترسند؛ درون‌گراها عموماً این‌گونه نیستند. درون‌گراها جامعه‌گریز هم نیستند. در عوض درون‌گراها افرادی هستند که دیگران را خسته‌کننده می‌دانند. برون‌گراها انرژی خود را از مردم می‌گیرند و در تنهایی محو شده و عذاب می‌کشند. آن‌ها غالباً در تنهایی بی‌حوصله به نظر می‌رسند. یک برون‌گرا را برای دو دقیقه تنها بگذارید تا تلفنش را بردارد. در طرف دیگر، درون‌گراها پس از یک یا دو ساعت تعامل اجتماعی، نیاز به این دارند که تنها باشند و استراحت کنند. این به معنای ضد اجتماعی بودن نیست. این به معنای افسردگی نیست. این به معنای نیاز به مصرف دارو نیست. برای درون‌گراها تنها بودن با افکارشان به اندازه خواب تازه‌کننده است و به اندازه غذا خوردن، مغذی. چقدر درون‌گرا داریم؟ حدود ۲۵ درصد از جمعیت جهان درون‌گرا هستند. این بدین معناست که در جمعیت کل درون‌گراها اقلیتی هستند، اما در اقلیت‌ها بزرگترین گروه به شمار می‌روند. آیا درون‌گراها مورد سوءتفاهم هستند؟ به شدت! یکی از متخصصین آموزش می‌گوید که “برای یک برون‌گرا خیلی دشوار است که یک درون‌گرا را بفهمد.” درون‌گراها به راحتی برون‌گراها را می‌فهمند و درک می‌کنند، چرا که برون‌گراها زمان زیادی را صرف این می‌کنند که خود را بروز داده و به دیگران نشان دهند و در تعامل با مردم باشند. اما این خیابان دو طرفه نیست. برون‌گراها فهمی از درون‌گرایی ندارند و اگر هم داشته باشند، خیلی کم است. آن‌ها تصور می‌کنند که در مصاحبت، به خصوص مصاحبت خودشان، بسیار لذت بخش است. آن‌ها نمی‌توانند تصور کنند که چرا کسی باید نیاز به تنها بودن داشته باشد. آیا درون‌گراها سرکوب شده‌اند؟ به نظر می‌رسد که این‌گونه باشد. یک مثال این است که برون‌گراها حضور بیشتر و حالب توجه‌تری در سیاست دارند. به همین خاطر هم زندگی عمومی را تسخیر کرده‌اند. اگر یک درون‌گرا مدیریت دنیا را به دست داشت، جهان به قطع جای آرام‌تر، عاقلانه‌تر و صلح‌آمیزتری بود. برون‌گرایان با اشتهای سیری ناپذیرشان برای صحبت کردن و توجه، زندگی اجتماعی را تسخیر می‌کنند و به همین خاطر انتظارات را هم تعیین می‌کنند. در جوامع برون‌گرا پرور ما، اجتماعی و گرم بودن عادی در نظر گرفته می‌شود و به همین خاطر مطلوب است و نشانه شادی، اعتماد به نفس و رهبری است. برون‌گراها انسان‌هایی به نظر می‌رسند که دل بزرگی دارند، گرم و اجتماعی هستند و به خوبی همدلی می‌کنند. از طرف دیگر درون‌گراها این‌گونه توصیف می‌شوند: در خود مانده، افسرده، تنهایی طلب، سرد و … . این کلمات پیشنهاد می‌کنند که فردی که توسط آن‌ها توصیف می‌شود نقصی در شخصیت خود دارد. چگونه می‌توانم به درون‌گراهایی که در زندگی‌ام هستند، بفهمانم که به انتخاب آن‌ها احترام می‌گذارم و از آن‌ها حمایت می‌کنم؟ اول باید بدانید که درون‌گرایی یک انتخاب نیست، یک سبک زندگی نیست، بلکه یک سوگیری شخصیتی است. دوم این که زمانی که درون‌گرایی را می‌بینید که به فکر فرو رفته است، به او نگویید که “مشکلی پیش آمده؟” یا “حالت خوب است؟” سوم این که در کل چیزی لازم نیست بگویید. اگر چیزی بخواهند، خودشان سراغ شما خواهند آمد. منبع: سپیده دانایی

more_vert صدا و سیما بیشتر مخاطب می‌یابد یا منتقد؟

ادامه مطلب

closeصدا و سیما بیشتر مخاطب می‌یابد یا منتقد؟

ایرنا : نحوه عملکرد صدا و سیما سبب طرح انتقادهایی گسترده شده‌است؛ از رئیس‌جمهوری که وضعیت انعکاس خدمات دولت در این رسانه فراگیر را غیرقابل‌قبول می‌داند تا بسیاری از سیاسیون و مردم عادی که از سلب اعتمادشان از صدا و سیما سخن می‌گویند. بسیاری از مردم و سیاسیون از جمله شخص رئیس‌جمهوری می‌گویند که صدا و سیما در تشریح و انعکاس واقعی عملکرد دولت، سوگیری‌های خاص خود را دنبال می‌کند. به باور منتقدان، صدا و سیما که باید به عنوان یک رسانه ملی، به‌گونه‌ای فراجناحی و بی‌طرفانه اخبار مربوط به همه جناح‌های سیاسی را بازتاب دهد، در انعکاس فعالیت‌های دولت روندی غیرمتعادل را پیش‌گرفته و از هر فرصتی برای زیرسوال بردن دولت بهره می‌برد. دکتر «حسن روحانی» بارها بر این نکته تاکید کرده که دولت از دستگاه تبلیغاتی مناسبی بهره‌مند نیست و نمی‌تواند در این زمینه روی کمک صدا و سیما حسابی باز کند. روحانی به طور خاص بارها از رویکرد این رسانه فراگیر در انعکاس فعالیت‌های اقتصادی دولت انتقاد کرده است. البته در دوره‌های اجرایی گوناگون، رویکرد صدا و سیما در قبال دولت‌ها با شدت و ضعف مختلف مورد نقد قرار گرفته و به باور بسیاری بر شکاف‌ها دامن زده است و انسجام ملی را نادیده گرفته‌است. رئیس‌جمهوری در تازه‌ترین واکنش به رویکردهای صدا و سیما، بیست و پنجم دی‌ماه در جلسه هیات دولت «عبدالعلی علی‌عسگری» رئیس این سازمان را مخاطب چند تذکر قرار داد. این را «محمود واعظی» رئیس دفتر روحانی، در پاسخ به سؤال یکی از رسانه‌های داخلی مبنی بر اینکه «آیا دولت در مقابل عملکرد صدا و سیما بنای اعتراض ندارد؟» گفته است. روحانی در صف اول منتقدان صدا و سیما رئیس‌جمهوری بارها از رویه صدا و سیما در نحوه بازتاب فعالیت‌های دولت و تبیین مقدورات و محذورات پیش روی دستگاه اجرایی برای مردم، انتقاد کرده است. وی ابتدای خردادماه امسال در سفری که به استان آذربایجان غربی برای افتتاح طرح‌های توسعه منابع آب و خاک نواحی مرزی این استان داشت، با ارائه آمارهایی از اقدامات و طرح‌های دولت، از جمله این که هر هفته ۳۰ روستا بهره‌مند از آب آشامیدنی، هشت روستا دارای برق و هر روز ۱۰ روستا دارای گاز می‌شوند، از عملکرد صدا و سیما در پوشش این اقدامات انتقاد کرد و گفت: بعضی‌ها احساسشان این است که اگر این آمار و ارقام را بگویند، دولت تقویت می‌شود. عده‌ای برایشان سخت‌است این آمار را بگویند زیرا اگر این کار را بکنند آن‌وقت چطوری می‌خواهند بگویند این دولت کار نمی‌کند و چطور می‌توانند علیه این دولت تبلیغ کنند. روحانی میانه آبان ماه پارسال نیز در دیدار معاونان و مدیران وزارت امور اقتصاد و دارایی، با اشاره به اطلاع‌رسانی ناقص موفقیت‌های دولت از سوی صدا و سیما، بر لزوم اطلاع‌رسانی دقیق و درست این موفقیت‌ها به عنوان موفقیت یک ملت تاکید کرد. رئیس‌جمهوری در این سخنان، با اشاره به پیروزی‌های سیاسی ایران مقابل آمریکا در دعاوی حقوقی دادگاه لاهه و مجمع عمومی سازمان ملل و اعلام محکومیت تحریم‌های غلط و خلاف قوانین بین‌المللی افزود: این پیروزی‌ها را چه کسی می‌داند و چگونه پوشش داده شده است؟ ...کوچک‌ترین مشکل یا کمبودی که ممکن است یک روز یا یک هفته باشد از سوی برنامه‌ها و شبکه‌های مختلف صداوسیما به عنوان اولین خبر پوشش داده می‌شود. در مقابل، تلویزیون موفقیت‌ها و پیروزی‌ها را در یک گوشه‌ای بیان می‌کند که ایران هم موفق شد و گوینده یواش هم می‌گوید. انتقاد روحانی از عملکرد صدا و سیما به دلیل عملکرد این سازمان خبری بارها تکرار شده است. رئیس‌جمهوری مرداد ماه ۹۳، در نشستی در جریان سفر به استان اردبیل، ضمن یادآوری وظیفه صدا و سیما مبنی بر تبیین خدمات دولت برای ملت، اظهار داشت: کارهای بسیار بزرگی به رغم تحریم‌ها در کشور انجام شده است. ...رسانه ملی حاضر نیست خدمات دولت را برای مردم تبیین کند و دولت از لحاظ تبلیغاتی دست تنها است. طیف گسترده منتقدان صدا و سیما رویکرد جناحی صدا و سیما بارها در سایر رسانه‌ها مورد نقد و بررسی قرار گرفته‌است. از دید بسیاری از ناظران، تحلیلگران و اهالی رسانه، صدا و سیما در سانسور گفته‌های رئیس‌جمهوری و در برخی موارد عدم پوشش اخبار مربوط به دولتید طولایی دارد. همین آبان ماه امسال بود که جمعی از رسانه‌ها به انعکاس ناقص سخنان مهم روحانی در خصوص اقتصاد، سیاست خارجی، برجام، لوایح دولت و مبارزه با فساد، در جلسه هیات دولت در رسانه ملی انتقاد کردند. در گزارشی از روزنامه «اعتماد» که چند ماه پیش با عنوان «رسانه ملی و حراج اعتبار و اعتماد ملی» انتشار یافت، آمده است: از زمان روی کار آمدن دولت روحانی در سال ۱۳۹۲، صدا و سیما به ابزاری جناحی تنزل یافته و از هر فرصتی برای کوبیدن دولت برآمده از رأی مردم بهره می‌گیرد. می‌توان ادعا کرد که رسانه ملی به جای حرکت در راستای خواست اکثریت مردم، به ابزاری در دست ناکامان انتخابات در آمده است. روزنامه «ایران» نیز چندی پیش در گزارشی با عنوان «تخریب‌های سازمان یافته» با اشاره به ساخت یک برنامه تلویزیونی با عنوان «بدون توقف» که بیش از یک سال است از شبکه سوم سیما پخش می‌شود، نوشت این برنامه، به گونه‌ای چینش و مدیریت می‌شود که در نهایت تیغ نقدی غیرمنصفانه یا تخریب و تحریفی آشکار را روانه دولت کند. بسیاری می‌گویند، صدا و سیما که سال‌ها داعیه‌دار جایگاه رسانه ملی است، باید عملکردهایش به‌گونه‌ای باشد که خصلت ملی و فراجناحی را به نمایش بگذارد. این در حالی است که بسیاری آن را یک رسانه جناحی می‌دانند که با صرفنظر از منافع ملی، تنها منافع یک گروه سیاسی خاص را نمایندگی می‌کند. در همین ارتباط و طی روزهای اخیر بارها نحوه خبررسانی صدا و سیما با انتقاداتی جدی مواجه شده است. این رسانه هر چند در قضایایی چون شایعه شیرهای آلوده، ذرت آلوده و ... رسالت خود را اطلاع‌رسانی و جلوگیری از به خطر افتادن سلامت مردم عنوان کرده، اما از دید برخی صاحبنظران و نیز مسوولان به دلیل دوری جستن از نظرات کارشناسانه و واقعیات مربوط به قضایای یادشده، بیشتر بر اعتماد عمومی ضربه زده و ضمن بروز التهاب و نگرانی در جامعه، تولید داخلی را با چالش‌هایی انکارناپذیر مواجه کرده است. وجود چنین دیدگاهی در خصوص صدا و سیما سبب شده طی روزهای اخیر برخی فعالان سیاسی ضربات مهلک بر پیکر صنایعی چون لبنیات و دامپروری را از نتایج عملکرد صدا و سیما و در راستای تلاش برای دیده شدن و جذب مخاطب قلمداد کنند؛ وضعیتی که ابعاد مختلف بی‌اعتمادی به این رسانه را از مسئولان ارشد اجرایی گرفته تا سیاسیون و قشرهای مختلف مردم نشان می‌دهد.

more_vert کسب مدرک یا شوق تحصیل

ادامه مطلب

closeکسب مدرک یا شوق تحصیل

حسن عبداله‌زاده| کارشناس ارشد برنامه‌ریزی درسی آنچه امروز در جامعه شاهدیم برهم خوردن تعادل میان سطح مدرک دانشگاهی و تقاضای بازار کار است. بسیاری را دیده‌ایم که از سر اجبار تن به مشاغلی سپرده‌اند که با سطح و نوع مدرک دانشگاهی‌شان هیچ ارتباطی ندارد. هر روزه در ارتباطات کاری با افرادی مواجه می‌شویم که از وضعیت موجود گلایه‌مندند چراکه با مدرک لیسانس یا فوق‌لیسانس از روی ناچاری تن به شغلی داده‌اند که نیاز به تحصیلات دانشگاهی ندارد و از این مسیر انتخابی‌شان نادم‌ هستند و همگان را مقصر می‌دانند. در کشور ما به علت فقدان توجه به برنامه‌های توسعه و اسناد بالادستی هرم مدرک تحصیلی برهم‌خورده است و اگر این‌گونه ادامه پیدا کند این هرم کاملا برعکس خواهد شد. هرساله اعلام نتایج کنکور، عده زیادی را ناراحت و عده کمی را شادمان می‌سازد. به‌راستی چرا خانواده‌های ایرانی کسب مدرک تحصیلی را آن‌قدر مهم می‌دانند که حاضرند برای قبولی در کنکور جلوی رشد منطقی فرزند خود را بگیرند؟ چرا یک خانواده بدون در نظر گرفتن استعداد فرزندش حاضر است داروندار خود را خرج کند تا در رشته پزشکی پذیرفته شود؟ کودکان زیادی هستند که با پافشاری والدین از کلاس چهارم یا پنجم ابتدایی در کلاس‌های متعدد تست‌زنی حضور پیدا می‌کنند تا با قبولی دریکی از مدارس خاص آرزوی بزرگ آنان را محقق کنند. غافل از اینکه این فرایند موجب سلب رشد طبیعی استعدادهای ذاتی آنان شده، مسیر زندگی‌شان به‌کلی دچار تغییر می‌شود. اکثر این دانش آموزان در میانه راه دچار نوعی سرخوردگی شده و از مسیر مشخص‌شده توسط والدین نیز خارج می‌شوند. تعداد اندکی هم که با صرف هزینه‌های کلان در مدارس خاص پذیرفته می‌شوند پای در مسیری می‌گذارند که زندگی فردی و اجتماعی‌شان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تعداد زیادی از این پذیرفته‌شدگان به‌گونه‌ای تحت آموزش قرارگرفته‌اند که فقط درس خواندن بلدند و بی آن‌که بدانند، در مسابقه‌ای ناخواسته شرکت داده‌ شده‌اند از این‌رو تمام صحنه زندگی را به‌مثابه میدان مسابقه‌ای می‌دانند که هرلحظه باید در اندیشه یافتن راه‌های جدید برای غلبه بر دوستانشان باشند و در این رقابت جان‌فرسا از لذت‌های معمول زندگی محروم می‌شوند. حال اگر والدین از هوش‌های چندگانه[۱] آگاهی کامل داشته باشند درخواهند یافت که هوش تنها هوش منطقی - ریاضی نیست بلکه سایر جنبه‌های هوش نیز بااهمیت است. امروزه افرادی که در سایر زمینه‌ها غیر از ریاضیات دارای سطح قابل قبولی از هوش هستند باهوش محسوب می‌شوند و می‌توان با برنامه‌ریزی درست و انتخاب مسیر مناسب موفقیت آنان را تضمین کرد. اینکه خانواده‌ها آرزو داشته باشند که فرزندشان در بهترین رشته دانشگاهی پذیرفته شود امری کاملا طبیعی است و به‌هیچ‌ عنوان قابل سرزنش نیست. این امر زمانی ناپسند خواهد بود که بدون در نظر گرفتن توانایی و استعداد فرزندشان انتظار قبولی در رشته خاص را داشته باشند. اگر نگاهی گذرا به آمار شرکت‌کنندگان در آزمون سراسر سال‌های قبل داشته باشید خواهید دید که اغلب شرکت‌کنندگان در گروه علوم تجربی شرکت کرده اند.   سال تحصیلی  کل شرکت کنندگان  علوم تجربی ریاضی و فنی علوم انسانی هنر ۹۷-۹۸ ۱۰۱۱۳۸۴ ۶۴۲۲۸ ۱۴۴۴۳۷ ۲۰۴۹۳۶ ۱۲۲۴۹ ۹۸-۹۹ ۱۱۱۸۷۹۳ ۶۳۷۰۹۴ ۱۶۴۲۷۸ ۲۸۲۱۵۱ ۲۴۷۶۹   آمارهای موجود این‌گونه حکایت می‌کنند که در سال ۹۷ از کل شرکت‌کنندگان ۶۳/۵ درصد در گروه علوم تجربی و تنها ۱۴/۲۸ درصد در گروه ریاضی و فنی شرکت کرده‌اند. اکثر کسانی که در گروه علوم تجربی شرکت کرده‌اند سودای قبولی در رشته‌های پزشکی را در سر داشته‌اند. این امر ناشی از تقاضای کاذبی است که در اثر ناآگاهی و فقر اطلاعاتی ایجاد می‌شود. این‌گونه رفتارها گونه‌ای از ناهنجاری‌های اجتماعی محسوب می‌شود که علاوه بر تحمیل هزینه‌های گزاف برای کشور خیل عظیمی از جوانان مستعد را به افراد غیر مولد تبدیل می‌کند. برای اصلاح این رفتارها باید برنامه‌ای مدونی که شامل آموزش خانواده‌ها و اصلاح قوانین مرتبط است تهیه کرد تا هیجانات اجتماعی برنامه‌های بلندمدت توسعه‌ای کشور را تحت تاثیر خود قرار ندهد. بُعد دیگر این‌گونه رفتارها از منظر اقتصادی قابل‌تامل است قوانین و نظارت‌های موجود در نظام اقتصادی موجب بروز شکاف‌های بسیار عمیق درآمدی شده است به‌طور مثال درآمد شغل پزشکی چند برابر مشاغل هم‌تراز خود در سایر وزارت خانه‌هاست اگر این مقایسه را با بخش خصوصی انجام دهیم این تفاوت سر به فلک خواهد کشید. در این‌گونه شرایط طبیعی است که هرکسی در سر سودای انتخاب مشاغلی چون پزشکی را داشته باشد هرچند برای رسیدن به این هدف نیاز به‌صرف هزینه‌های هنگفت باشد. اگر به‌نظام دستمزدها در کشورمان دقت کنیم خواهیم دید که حداقل دستمزد یک کارگر در تهران در سال ۹۸ کمتر از یک‌سوم خط فقر است[۲]. با این شرایط کمتر خانواده‌ای حاضر است که فرزندشان در رشته‌ای تحصیل کند که در ابتدای استخدام درآمدی بسیار ناچیز داشته باشد. به همین دلیل شغل‌های مولد که موجب شکوفایی اقتصادی می‌شوند بدون طرفدار می‌مانند و معمولا افرادی به سراغ این‌گونه مشاغل می‌روند که از سر اجبار بوده و چاره‌ای جز انتخاب آن نداشته باشند. در نظام آموزشی دانشگاهی تربیت نیروی کار متخصص در سطح کاردانی باهدف تامین تقاضای بازار کار انجام می‌شود. اگر نگاهی گذرا به سرانجام فارغ‌التحصیلان سطوح کاردانی داشته باشیم خواهیم دید که تعداد اندکی به سراغ شغل مرتبط با رشته تحصیلی خود می‌روند. اکثر این دانشجویان برای به‌ دست آوردن جایگاه مناسب به ادامه تحصیل روی آورده و تا سطوح کارشناسی ارشد و دکتری نیز پیش می‌روند. جذابیت مدارج دانشگاهی کار را به‌جایی رسانده که برخی از آنان در رشته‌ای نامرتبط با رشته کاردانی خود ادامه تحصیل می دهند. درصورتی‌که تقاضای بازار کار کاردانی است نه بالاتر. حال این پرسش پیش می‌آید هزینه‌ای که دولت و جامعه برای تربیت یک کاردان متحمل می‌شود چگونه بازخواهد گشت؟ این دور باطل سال‌ها است که ادامه دارد و جویندگان کار امروزی اکثرا دارای مدارک کارشناسی ارشد و بالاتر هستند و چون شغل متناسب و درخور جایگاه خود را نمی‌یابند بیکار و غیر مولد می‌مانند. به نظر نگارنده باید نهادهای تصمیم گیر و نظارتی دست‌به‌کار شوند و با اتخاذ تدابیری همچون موارد زیر این دور باطل را دگرگون نمایند. - اصلاح نظام پرداخت‌ها (دستمزد) و نظام مالیاتی کشور برای برقراری تعادلی بین سطح درآمدی مشاغل مختلف به‌گونه‌ای که افراد انگیزه‌ای برای تحصیل در هر رشته‌ای را نداشته باشند. - بازنگری در نظام آموزش عالی به‌گونه‌ای که رشته‌های دانشگاهی و سازوکار پذیرش دانشجو در این رشته‌ها، مبتنی بر نیاز بازار کار باشد نه تقاضای اجتماعی. - تغییر در برنامه درسی رشته‌های موجود به‌طوری‌که شایستگی‌های موردنیاز حرف و مشاغل بازار کار در محتوای دروس، گنجانده شود. - ارائه مشاوره و آموزش خانواده‌ها بدون سوگیری و توجه به منافع فردی و گروه خاص. این راهکارها تا حدود زیادی می‌تواند به ساماندهی وضع موجود کمک کند. [۱] هوش‌های چندگانه گارد نر [۲] خط فقر ۴ میلیون و ۵۹۲ هزار تومان و حداقل دست مزد یک‌ میلیون و ۵۱۷ هزار تومان

more_vert آموزش مقاله نویسی

ادامه مطلب

closeآموزش مقاله نویسی

در ابتدای موضوع نیاز می باشد ، تعاریف مختلفی که از مقاله در متون علمی درج شده است اشاره ای کوتاه شده و با توجه به تعاریف به معرفی هر یک از بخش های مقاله علمی پرداخته شود:     مقاله یک بخشی یا قسمتی از یک  نوشته است که طبق دانش علمی یک شخص نسبت به یک موضوع خاص که به عنوان نویسنده مقاله مطرح می شود ، نگارش و نوشته می شود.

more_vert کارتیمی در دانشگاه و ضعف های ما

ادامه مطلب

closeکارتیمی در دانشگاه و ضعف های ما

 در حالی که جهان امروز، با استعانت از توانایی دانشگاه در آموزش کار تیمی بر بسیاری از مشکلات فایق آمد، اما همکاری و کارتیمی همچنان یکی ازچالش‌های جدی نظام دانشگاهی ایران بوده و برآیند تحقیقات حاکی از پایین بودن روحیه مشارکت و کارتیمی در دانشگاه‌ها را نشان می‌دهد. به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا، در چند دهه گذشته، ضعف در همکاری و مشارکت علمی، کارگروهی و تیمی در نظام دانشگاهی و نهاد علم و فناوری به عنوانی چالشی فراگیر مورد تاکید محققین و سیاستگذاران بوده است. گرچه در نیم قرن گذشته ضعف در همکاری و کار تیمی در حوزه‌های مختلف کشور، همواره مورد تأکید مدیران داخلی و خارجی بوده، به همان میزان اهمیت کار تیمی در دانشگاه و فعالیت های علمی به طور فزاینده از اهمیت و حساسیت برخوردار بوده و همواره به عنوان یک موضوع سیاستی در کانون توجه قرار داشته است. علم به عنوان یکی از واقعیت‌های بسیار پیچیده زندگی اجتماعی، تجسمی از روابط اجتماعی معین و مطالعه پذیر است که موجودیت و تکوین آن وابسته به شرایط اجتماعی بوده و بیشتر فرایندهای اجتماعی اساسی موجود در علم هم، مستلزم ارتباطات و تبادل نتایج تحقیقی است که در توسعه علم و فناوری به وجود می‌آید. از این رو سطح پایین همکاری و کارتیمی در سطح دانشگاه‌های ایران که به اذعان بسیاری از کارشناسان و محققان ناشی از زمینه‌های ساختاری، فرهنگی و رفتاری است به عنوان اصلی‌ترین علل این پدیده قابلیت مطالعه و تبیین دارد. ضعف فرهنگ یا قانون؟ یکی از زمینه‌های اصلی در ایجاد موانع مهم بر کار تیمی در دانشگاه‌ها را می‌توان در فرهنگ حاکم بر آن جستجو کرد؛ چرا که فرهنگ غالب بر آن که یکی از تعیین کننده‌های شیوه‌های فکری و عملی افراد است، نقش اساسی در این خصوص دارد. بنابر نتایج تحقیقات صورت گرفته توسط «طایفی» و «عصاره» مولفه‌های فرهنگی و رفتاری همچون تقلیدگرایی، پرهیز از برخورد نقادانه و پرسشگرانه، غلبه برخی عقاید قالبی، تفّرد و بی‌اعتمادی افراد دانشگاهی به یکدیگر، تقیه و پنهان‌کاری، بی‌توجهی به هنجارهای اخلاق علمی مانند سرقت افکار و مطالب علمی دیگران، عدم وجود اعتماد متقابل، عدم تمایل برای تلاش جدی در راه تولید علمی، ابهام در نظام ارزش‌گذاری فعالیت‌های علمی، حاکمیت فرهنگ سازمانی ایستا بر مراکز تحقیقاتی، ضعف توجه به شایسته سالاری، ضعف روحیه و اخلاق پرسشگری، ضعف روحیه همکاری و کارجمعی، سوگیری آگاهانه و ناآگاهانه در تحقیقات، ضعف منطق علمی و شک سازمان یافته در اندیشه پژوهشگران و بالاخره ضعف در اشاعه نگرش سامان‌مند در مطالعات به عنوان مهم ترین ضعف های فرهنگی کار تیمی در حوزه‌ علمی و پژوهشی در دانشگاه‌های ایران هستند. درواقع فقدان فضای فرهنگی- اجتماعی، فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی را به رفتاری فردی و تصادفی تبدیل کرده و تولید و انتقال دانش در مجامع علمی و دانشگاه را به عنوان یک فعالیت جمعی، دچار بحران می‌کند. بنابر نتایج تحقیقات«رازنهان» متاسفانه، فلسفه و فرهنگ کارتیمی، در کارکنان و سازمان‌های تولید علم و دانش در ایران نهادینه نشده است؛ یعنی اغلب آن‌ها علیرغم سطح قابل قبولی از دانش و تحصیلات، نگرش، طرز تفکر و دیدگاه مناسبی از مشارکت ندارند. وجود چنین امری را می‌توان به درستی در تولید مقالات علمی کشور دید. مطابق با آمار پایگاه Web of Science ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان علم در جهان است که متاسفانه نتایج این تحقیقات تاثیری بر روند توسعه کشور نداشته و غالب نویسندگان اصلی مقالات و متون علمی، هم‌اکنون در خارج از کشور به زندگی ادامه می‌دهند؛ در صورتی که اگر فرهنگ کار تیمی در دانشگاه‌های کشور نهادینه و اثربخش می‌بود، فرصت بوجود آمده در کار تیمی، به سادگی با مهاجرت به خارج از کشور از دست نمی‌رفت. سبک رهبری علمی و وجود قواعد بوروکراتیک وجود فرهنگ کار تیمی مشوق محیطی تأثیرگذار بر همکاری و تشریک مساعی در دانشگاه‌هاست، لیکن وجود قواعد بورکراتیک و الگوی سازمانی مکانیکی، موجب شدند تا شرایط زیرساختی و فرهنگی دانشگاه برای انجام کارتیمی و آموزش اصول و قواعد کارتیمی آماده نبوده و سبک رهبری تعامل‌گرا به جای رهبری تحول‌آفرین در چنین شرایطی حکمفرما باشد. ارزیابی عملکرد براساس عملکرد فردی از دوران ابتدایی تا دانشگاه را می‌توان از موانع دیگری در برابر فعالیت تیمی و گروهی در دانشگاه‌ها و سازمان ها دانست. آموزش رقابت فردی و در نظر داشتن مزایای آن، عدم آموزش کافی و عدم آشنایی با کار گروهی، عدم پایبندی اعضا به تصمیمات گروهی، انتقادپذیر نبودن اعضا، نبود معیاری برای سنجش، عدم نظارت و ارزیابی در فعالیت های گروهی، نداشتن انگیزه و روشن نبودن وظایف، چه در دوران مدرسه و چه در دوران دانشگاه همواره به عنوان موانعی هستند که به مثابة امری بازدارنده در توسعة کار گروهی شناخته می‌شوند. برای مثال در حالی که نظام آموزشی کشورهای مدرن از همان دوران مدرسه، کارتیمی را ارج نهاده و فردگرایی را طرد می‌کند، نظام مدرسه و دانشگاه در ایران به دلیل نوع رهبری این مکان های آموزشی شخص را با ابزارهای تشویقی نظیر معرفی به عنوان یک فرد شاخص برای سایر دانش‌آموزان با ابزارهایی نظیر پوشش متفاوت با سایرین، توجه بیشتر مدیران و ... به سمت فعالیت های فردی سوق می‌دهند و یا بر اساس قواعد حاکم بر دانشگاه‌ها هیچ پایان‌نامه‌ای به صورت تیمی انجام نمی‌گیرد. گرچه در این زمینه قواعد بوروکراتیک و اداری نقش مهمی دارند، لیکن سبک رهبری علمی حاکم بر این مراکز نیز از اهمیت ویژه‌ای در تعامل با قوانین برخوردار است. کارتیمی تقریباً در همه اسناد بالادستی و برنامه‌های کلان کشور از جمله نقشه جامع علمی کشور(به عنوان یکی از ۹ شاخص راهبردی نقشه)، سند چشم انداز ایران ۱۴۰۴(در ارتقای روحیه‌ تعاون و سازگاری اجتماعی)، سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد تاکید قرار گرفته است، اما حتی با وجود فرهنگ جمع گرایانه، بدلیل ضعف اساسی یا نبود نظامات مشوق و حامی کارتیمی و همچنین ضعف در آموزش مهارت‌ها و شایستگی‌های کارتیمی بالاخص در مراکز آموزشی و ساحت عمومی جامعه، کارتیمی همچنان مورد بی‌مهری است. در نتیجه چنین فضایی افراد و گروه‌ها به تناوب نتایج نامطلوب و منفی از کارتیمی و شراکت را تجربه می‌کنند که خود منجر به نگرش منفی درباره کارتیمی و شراکت در ساحت عمومی و حتی خصوصی جامعه می‌شود. برآیند چنین چیزی، منجر به وضعیتی شده که در آن افراد از گرایش بالایی به کارتیمی برخوردارند اما با ضعف جدی در رفتارتیمی مواجه‌اند. قابل توجه اینجاست که مشکلات ساختاری و رفتاری در میان مدت و حتی کوتاه مدت قابلیت بهبود و اصلاح را دارند ولی مشکلات فرهنگی، نیازمند تلاشهای بلندمدت و طاقت فرساست. به عنوان مثال، فرهنگ آمریکایی به علت فردگرایی بالا، از کارتیمی حمایت هنجاری نمی‌کند اما بکارگیری نظام‌های تسهیم منافع کارتیمی به جوشیدن دیگ کارتیمی کمک شایان توجهی نموده است. آموزش کارتیمی و همکاری به عنوان یک مهارت نرم از سطح مهدکودک‌ها، دبستان‌ها و مدارس تا سطح دانشگاه‌ها کاملاً نظام‌مند و هدفمند عمومیت دارد و در نتیجه آحاد جامعه با کارتیمی و مهارت‌های آن آشنایی بسنده داشته، تجربه و نگرش مثبتی به آن دارند که موجب شده تا کارتیمی در آمریکا به صورت گسترده انجام شود؛ اما بقول «جان چایلد» یکی از محققین برجسته آمریکایی، پایداری لازم را ندارند. یک آمریکایی تا زمانی با دیگران همکاری می‌کند که احساس کند چاره‌ای جز همکاری ندارد و به محض اینکه احساس کند به تنهایی می‌تواند به اهدافش دست یابد، دلیلی برای نشستن پشت میز با دیگران در قالب یک تیم را نمی‌بیند. در مقابل ژاپنی‌ها که هم از فرهنگ جمع‌گرای حامی کارتیمی برخوردارند و هم از نظامات و مهارت های لازم، از اثربخشی و پایداری لازم برخوردارند. دانشگاه‌ از طریق توسعه فرهنگ و الگوهای رفتاری می‌تواند علاوه بر توسعه و ارتقا مستقیم عملکرد در سطوح فردی، گروهی و سازمانی بر عملکرد نهاد علم و فناوری و نهایتاً عملکرد نظام اجتماعی بطور غیرمستقیم اثربخش باشد که برآیند آن، ارتقاء بهره­ وری و توسعه­ سرمایه انسانی کشور خواهد بود. با توجه به گسترش و عمومیت روزافزون کارتیمی در سطح جهانی از یک سو و چالش‌های موجود در این زمینه در سطوح مختلف بالاخص در نظام دانشگاهی کشور، ضروری است تا به عنوان یک مساله عمومی، مورد توجه ویژه سیاستگذاران، محققین، مدیران و کارشناسان حوزه‌های مختلف قرار گیرد. در کشور ما تجربیات عملی در خصوص کارتیمی به دلیل نوپا بودن تفکر تیمی و ناسازگار بودن فرهنگ سازمانی برای آن، چندان موفق نبوده؛ لذا بسترسازی فرهنگ کارتیمی از طریق موسسات آموزشی و به خصوص دانشگاه، در تربیت نسل آموزگاران موفق در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد.

more_vert کتاب اخلاق پژوهش و نگارش

ادامه مطلب

closeکتاب اخلاق پژوهش و نگارش

کتاب اخلاق پژوهش و نگارش نوشتۀ نرگس خالقی، دربردارنده مقاله‌هایی از نویسندگان مختلف درباره جنبه‌های نظری و عملی اخلاق پژوهش و نگارش و برخی از چالش‌ها و راهکارهای مرتبط با آن است. هر کس که گامی در فرایند پژوهش برداشته باشد، ممکن است در مسیر پژوهش، خود را در موقعیتی بیاید که از لحاظ اخلاقی نسبت به وظایف و تصمیمات خود دچار تردید شود. در آن حال، ضروری می‌داند که به پرسش‌های اخلاقی پیرامون موضوع پژوهش خود پاسخ دهد. مجموعۀ اصول و راهبردهای اخلاقی پژوهش و نگارش به پژوهشگر کمک می‌کند تا از زمان شروع کار پژوهشی خود تا اتمام آن همواره آن اصول را مبنا قرار دهد و وظایف اخلاقی خود در قبال خویشتن، جامعه و مشارکت‌کنندگان در پژوهش را به جا آورد. "اخلاق پژوهش" ضرورتی است که در رشته پزشکی بیش از علوم انسانی و اجتماعی بدان توجه شده است اما با نگاهی ژرف می‌بینیم که تنوع موضوعات و به تبع آن تنوع پژوهش‌های انجام شده در حوزه علوم انسانی و اجتماعی، همچنین آثاری که نتایج حاصل از این گروه پژوهش‌های علوم انسانی و اجتماعی، به طور مستقیم و غیرمستقیم بر مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جامعه می‌نهد، اهمیت این حوزه را بیش از حوزه پزشکی نشان می‌دهد. با وجود اهمیت فراوان "اخلاق پژوهش در حوزه علوم انسانی و اجتماعی" در کشور ما، تاکنون غالبا به عنوان بخشی اندک از کتاب‌های روش تحقیق و گاه برخی مصاحبه‌ها و نوشتارهای پراکنده به این مبحث پرداخته شده است. در بخشی از کتاب اخلاق پژوهش و نگارش می‌خوانیم: قدرت تجزیه و تحلیل، ارائه نظرات و تصورات، ابتکار عمل و بدعت‌گذاری، از جمله سرمایه‌های حیاتی برای معدودی از سردبیران مانند مدیران است. بدون این‌گونه مهارت‌های ذهنی پایه، طراحی به عنوان یک مانع محکم در برابر سردبیر قرار دارد. طراحی چیزی غیر از فعال کردن یا گاهی ایستا کردن فعالیت‌ها نیست. طراحی به عنوان یک مهارت مدیریتی به سردبیر این امکان را می‌دهد که به جای نشان‌دادن عکس‌العمل نسبت به رویدادهای ناگهانی، به آن‌ها نظم ببخشد. به‌طوری که برای هر رویدادی، راهکاری بیابند. ترس از شکست، از دلائل دیگر دوری از طراحی است، به ویژه زمانی که تجربه‌ای در برنامه‌نویسی ندارند. بعضی از سردبیران ذاتا برنامه‌ گریزند. آن‌ها ترجیح می‌دهند به جای برنامه‌ریزی برای مقابله با انواع وضعیت‌ها، نسبت به هر وضعیتی واکنش مناسب نشان دهند. چنین سردبیرانی باید با مشکلاتی که در آینده روی می‌دهد، سازش داشته باشند. مثلا تاخیر در جایگزینی یک نیروی انسانی که قرار است سال آینده بازنشسته شود. نداشتن برنامه از تمایلات ناخود آگاه برخی از سردبیران است که گاها منجر به بحران‌هایی می‌شود. وقتی بحران به‌ وجود آمد طبیعتا از سردبیر انتظار می‌رود که چاره‌اندیشی کند. از آن‌جا که در هنگام بحران، کارکنان به سردبیر نگاه می‌کنند، او احساس می‌کند که فردی است که دیگران به حضورش نیازمند هستند. ارائه چنین نقش و حضوری، به کار سردبیرانی می‌آید که در حرفه خود امنیت ندارند. اطمینان نداشتن به خود، سبب می‌شود که اینگونه سردبیران از برنامه‌نویسی و دادن مسئولیت به دیگران پرهیز کنند. در شرایط نبود یک شبکه روابط منسجم که بر پایه طرح‌ریزی اثرگذار همراه با دادن اختیار شکل گرفته باشد، هدایت گروه کارکنان ناممکن می‌شود. حاصل این کار، بحران مدیریت و بیهودگی فرایندهای کاری همکاران است. فهرست مطالبپیشگفتارمقدمهدرآمدی به فلسفه اخلاق پژوهش و مسائل آنسید حسن اسلامیمقدمهپژوهش چه نوع فعالیتی است؟چرا نیازمند اخلاق پژوهش هستیم؟عرصه‌های اخلاق پژوهش کدام است؟خودفریبی پژوهشگرانتعمیم شتابزدهامر مقدم را علت پنداشتن‌دستکاری داده‌ها و نتایجسوء استفاده از سوژه‌های انسانیسرقت یافته‌های دیگرانسوء‌استفاده دولت‌ها از نتایج تحقیقفلسفه‌ورزی درباره پژوهشمنابعاخلاق پژوهشگر در علوم اجتماعی و انسانیامیر متقی دادگرعلی اکبر احمدلومقدمهاخلاق در پژوهشکلیاتاخلاق پژوهش در ایراناصول شایسته اخلاق پژوهشگراصل حرفه‌ای بودن در پژوهشاصل رازداری در پژوهشهمراه بودن پژوهش با برهاناصل نقدپذیری و تحمل نظر مخالفانصاف ورزیدناصل رعایت حریم شخصی افرادشهامت پژوهشگرپرداختن به مسائل ضرروری جامعهحقیقت‌جویی پژوهشگرنشاطدرک و فهم قوانین، سیاست‌ها و مقرراتپاسخگوییتعهد به استفاده از نتایج پژوهشرعایت نکات اخلاقی در ارتباط با آزمودنی انسانینظم و انضباطاصل امانتداری در پژوهشتصحیح انگیزه و نیتتوجه به نقش پیشفرض‌های ارزشآشنایی با پیشینه پژوهشتواضعاصول ناشایست اخلاق پژوهشگرسرقت محتواییارسال مقاله به چند مجله مختلفچاپ مضاعف مقالهحسادتشتابزدگیدخالت دادن خواسته‌های شخصیعُجب و غرورانحصار طلبیسخن آخرمنابعاخلاق در انتشار یافته‌های علمیرضا کریمیمقدمهنشریۀ علمینویسندگانسردبیرداورانبدرفتاری‌های اخلاقیتضاد علایقسرقت محتواییانتشار دوبارهچرا انتشار دوباره غیراخلاقی است؟جامعیت و محرمانگیمروری کلی بر بدرفتاری‌های اخلاقیتذکرات سردبیر به نویسندگانبحث و نتیجه‌گیری مبتنی بر ویژگی‌های کشور ایرانمنابعاخلاق حرف‌های در کار گروهی علمی: پیشینه، ضرورت‌ها، فایده‌ها، چالش‌ها و راهکارهاعبدالحسین طالعیمرضیه سیامکمقدمه و تعریف‌هاپیشینهضرورت انجام کار گروهیدلایل گرایش به گروههای علمیتأثیر مثبت اخلاق کار گروهی بر اعضاء گروهتأثیر مثبت اخلاق حرف‌های کار گروهی بر جامعهمشارکت اجتماعیارتقاء فرهنگ مدنی و سیاسیکمک به فرآیند توسعهکارکردهای پنهان کار گروهی بر اخلاقآسیب‌شناسی اخلاق در کار گروهیلقمه‌انگاری در برابر امانت انگاریفرافکنی و پارادوکس من به شرط اورقیب‌گریزی و تلقی ناروا از رقیبفقدان انگیزشالگوهای رفتار ارتباطیفقدان مهارت تصمیم‌گیریبلاتکلیفی اخلاقیسخن آخرمنابعوظایف علمی و نقش اخلاقی استاد راهنمامحمدرضا فخر روحانیمنابع برای مطالعه بیشتراخلاق سردبیرجیران خوانساریمقدمهاصول پنجگانه قدرت اخلاقیات برای افرادنگاهی به اصول بین‌ا‌لمللی اخلاق حرف‌های نشرویرایشویرایش به چند نوع اصلی تقسیم می‌شودویراستاران و عناوین و فعالیت‌های گوناگونویراستار کتاب‌ها و مجلات علمیمرز در ویرایشنشر اثرگزین و نشر اثرآفرینویراستار، ویرایش محتوایی و ویرایش ساختاریسردبیر یعنی اعتبارانتخاب کادر مجرب نویسندگانسردبیر بهترین ممیز استسردبیر و نقش مدیریتسردبیر در جایگاه مدیراخلاق سردبیر و طراحیاخلاق سردبیر و بودجه‌نویسیاخلاق سردبیر و مهارت‌های مدیریتیاخلاق سردبیر، سازماندهی، نیروی انسانی، هدایت، تصمیم‌گیری وکنترلوظایف سردبیرسیاست‌های نویسندگی و ارائه دستنوشت‌هااخلاق سردبیر و تصمیم‌گیری هیات تحریریه در ارتباط با نویسندگاناخلاق سردبیر و هیات تحریریه و رسیدگی به شکایات نشریهسخن آخرمنابعاخلاق داوری در ارزیابی آثار علمییزدان منصوریانمقدمهتعریف داوریاهداف و ضرورت داوری آثار علمیانواع داوری در ارزیابی آثار علمیویژگی‌های داوران آثار علمیزمینه‌های سوگیری و خطا در داوریمشکلات و چالش‌ها در فرایند داوریفقدان معیارها و رویه‌های استاندارد در ارزیابی آثارعدم وجود پایگاه اطلاعاتی مشخصات داوران و زمینه‌های مورد علاقه آنانعدم تناسب تخصص داوران با محتوای برخی از مقالاتطولانی بودن فرایند داوری (گاه بیش از یک سال)محدودیت تعداد مجلات تخصصی در برخی از رشته‌هاتکراری بودن موضوعهای مقالات و تردید داوران در پذیرش یا رد آثار مشابهانبوهی مقالات مستخرج از پایان نامه‌ها و شباهت‌های محتوایی و ساختار آنهامواردی از اعمال سلیقه در فرایند داورینقش استنادها در فرایند داوریپژوهش درباره فرایند داوریمقایسه فرایند داوری در رشته‌ها یا کشورهای مختلف و انجام مطالعات تطبیقیبررسی مهارت‌های داوران آثار علمی و نظر‌خواهی از متخصصان موضوعی در این زمینهبررسی چگونگی تعامل سردبیر با داوران و ارائه راهکارهایی برای انتخاب بهترین داوربررسی ضرورت آموزش داوران و نظرخواهی از آنان در این زمینهمطالعه عوامل موثر بر داوری مثل بررسی تاثیر محرمانه بودن بر کیفیت قضاوت داورانمرور نظرات داوران در یک بازه زمانی در نشریه‌ها و بررسی دلایل پذیرش و ردّ مقالاتسخن پایانیمنابعپیوست: فرم پیشنهادی برای داوری مقاله‌ای علمیپیش‌نویس کاربرگه داوری مقاله‌های علمیرعایت ملاحظات اخلاق پژوهش با نظارت کمیته‌های نظارتی سازمانی (آی. آر. بی)محمدرضا شاهاحمدیمقدمه و تاریخچه مختصرتعریفماهیت اعضانظارتوظیفه پژوهشگرتماس و تعامل پژوهشگر با کمیتهاختیارات کل کمیتهسطوح نظارتی کمیتهمعاف از نظارتنظارت سریعنظارت کاملسخن آخرمنابعچگونه از سرقت محتوایی بپرهیزیم؟: رهنمودهایی برای پژوهشگرانابراهیم افشار زنجانیسرقت محتوایی چیست؟شکلهای رایج سرقت محتواییسرقت محتوایی و اینترنتبرای پرهیز از سرقت محتوایی چه باید کرد؟چگونگی ارجاع به منابع را یاد بگیریمارجاع در چه مواردی لازم است؟ارجاع در این موارد لازم نیست:چگونه مطالب دیگران را در نوشته خود وارد کنیم؟نقل قول مستقیمنقل‌قول غیر‌مستقیم و خلاصه کردنچرا نوشتن با استفاده از کلمات و عبارات خودمان مهم است؟یادداشت برداری صحیح را یاد بگیریم!بداخلاقی‌های نشر و نگارش: با تأکید بر مسائل ایرانحمید محسنیمقدمهبداخلاقی‌های مرتبط با داوری و ویرایشعدم استفاده از داور و ویراستار در فرایند تولید محتوای کتاباستفاده از داوران و ویراستاران نامناسب یا دروغینعدم رعایت حقوق ویراستاراناخلاق تدریس و نشرتولید و انتشار کتابی جدید بدون ابتکار و نوآوری توسط مدرسعدم معرفی کتاب درسیمعرفی یک کتاب درسی و تدریس از روی کتابی دیگرمعرفی کتاب‌های درسی با نگاهی سودار نسبت به ناشر، نویسنده یا مترجمرقابت ناسالم برخی از ناشران دولتی با ناشران خصوصیرعایت نکردن حقوق مادی و معنوی تولیدکنندگان محتوااخلاق نگارش و تولید کنندگان اطلاعاتاخلاق پخش و توزیع کتابسخن پایانی