جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert مقاله علمی و پژوهشی سیاستگذاری رسانه ای و صدا و سیما

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی سیاستگذاری رسانه ای و صدا و سیما

  مقاله علمی و پژوهشی" سیاستگذاری رسانه ای و صدا و سیما " مقاله ای است در 18 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به سیاستگذاری رسانه ای و صدا و سیما ،مخاطب ، رسانه ، مدل سیاستگذاری و کدگذاری ثانویه اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی تبلیغات بازرگانی در صدا و سیما

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی تبلیغات بازرگانی در صدا و سیما

مقاله علمی و پژوهشی" تبلیغات بازرگانی در صدا و سیما " مقاله ای است در 25 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به تبلیغات بازرگانی در صدا و سیما ، فرایند تبلیغات ، رویکرد تبلیغات ، سیاستگذاری تبلیغات ، برنامه ریزی تبلیغاتی و آسیب شناسی تبلیغات اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی برنامه های کودک صدا و سیما و خانواده

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی برنامه های کودک صدا و سیما و خانواده

مقاله علمی و پژوهشی" برنامه های کودک صدا و سیما و خانواده " مقاله ای است در 18 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به برنامه های کودک صدا و سیما و خانواده ، تلویزیون ، تحلیل شکاف موزون ، برجسته سازی ، نظریه کاشت و یادگیری اجتماعی اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی کارکرد رسانه های اجتماعی در صدا و سیما و شبکه بی بی سی فارسی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی کارکرد رسانه های اجتماعی در صدا و سیما و شبکه بی بی سی فارسی

مقاله علمی و پژوهشی" کارکرد رسانه های اجتماعی در صدا و سیما و شبکه بی بی سی فارسی " مقاله ای است در 18 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به کارکرد رسانه های اجتماعی در صدا و سیما و شبکه بی بی سی فارسی ، همگرایی رسانه ای ، ارتباطات سیاسی ، شبکه اجتماعی ، نظریه رسانه های جدید ، پارادایم رسانه ای و سیاست رسانه ای اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی چالش های صدا و سیما در دهکده جهانی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی چالش های صدا و سیما در دهکده جهانی

مقاله علمی و پژوهشی" چالش های صدا و سیما در دهکده جهانی " مقاله ای است در 33 صفحه با 15 عنوان فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مطالعات جامعه شناختی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی موضوعات چالش های صدا و سیما در دهکده جهانی ، سواد رسانه ای ، سواد مخاطب ، اجزای سواد رسانه ای ، اصول سواد رسانه ای ، ابعاد سواد رسانه ای و فهم انتقادی مطرح شده است   محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب راز جنگل

ادامه مطلب

closeکتاب راز جنگل

کتاب راز جنگل نوشته‌ی افسانه گلپرور مفرد روایتی عاشقانه از سرگذشت زندگی دختری به نام سیما است. دختر جوانی که با وجود گذراندن تمام عمرش در پرورشگاه احساساتی خالصانه و ناب دارد. در بخشی از کتاب راز جنگل می‌خوانیم: سیما از همان دوران کودکی خیلی زود به عمق تنهایی و بی‌کسی خودش پی برد و چون این مسئله برای روح بسیار حساس و دل مهربانش اندوهی بزرگ و عمیق به وجود می‌آورد، کوشید با بچه‌های دیگری که همچون خودش از محبت پدر و مادر محروم بودند، رئوف و مهربان باشد. او سعی داشت محبتی را که خودش از آن بی‌بهره بود به دیگران هدیه کند، لذا در مدتی کوتاه به صورت پناهگاه امن و مهربان دخترهای هم سن و سال و هم درد خودش در آمد. با وجودی که سیما به لحاظ خوش خلقی و ساکت و آرام بودنش، همیشه مورد توجه خانواده‌ها قرار می‌گرفت و بسیاری از آن‌ها خواهان پذیرش وی به عنوان فرزند خوانده خودشان بودند، هرگز نتوانست به طور دائم در خانه‌ای بماند و هر بار که به درون خانواده‌ای می‌رفت، خیلی زود به پرورشگاه برمی‌گشت. او تشنه محبت و توجه بود و چیزی را که خودش همیشه در حسرتش به سر برده بود، با گشاده دستی در اختیار دیگران قرار می‌داد و همین رویه و اخلاق بود که باعث شد پوریا در همان برخورد اول احساس کند دختر رویاهایش را پیدا کرده و به سرعت دل در گرو عشقش نهد. پوریا آرام و ملایم و کمی خجالتی با این‌ که قبل از آن هرگز به ازدواج فکر نکرده بود، با دیدن سیما مصمم شد هر طور هست با او پیمان زناشویی ببندد ولی این کار آنقدر‌ها که او تصور می‌کرد، ساده نبود.

more_vert قاب تلویزیون دروازه‌ای به روی خرافات

ادامه مطلب

closeقاب تلویزیون دروازه‌ای به روی خرافات

 پخش اظهارنظر های غیرواقعی، خرافی یا غلط از آنتن زنده صدا و سیما، تبدیل به رویه‌ای مکرر شده است و به رغم تمامی انتقادها، مدیران این سازمان اقدامی برای رفع این اظهارنظرهای خطرناک و پرهزینه برای امنیت و آرامش جامعه نمی‌کنند. پخش اظهارات خرافی و غلط در برنامه‌های صدا و سیما، مدتی است که تبدیل به روندی ثابت در این رسانه ملی شده است. اما با وجود تذکرات فراوان کارشناسان و صاحب‌نظران، به نظر نمی‌رسد که مسئولان این سازمان تصمیمی برای تغییر روند موجود گرفته باشند و درب مدیریت صدا و سیما، همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد. با این حال تداوم این روند در نهایت می‌تواند موجب تضعیف جایگاه صدا و سیما در میان مردم شود و جایگاه رسانه‌های رقیب را در اذهان عمومی تقویت کند. پخش خرافات نمکین، از آنتن سیما اظهارات غیر واقعی و غیرمسئولانه کارشناسان صدا و سیما، طی ماه‌های گذشته، تبدیل به سوژه‌ای برای شوخی و خنده مخاطبان و محوری برای انتقادات جدی کارشناسان شده است. اغلب این اظهارات عجیب و غریب از سوی کارشناسان صدا و سیما و بر روی آنتن زنده طرح شده‌اند. بطور مثال در مردادماه امسال، کارشناسی با حضور در برنامه زنده شبکه پنج سیما مدعی شد که اگر شک کند فردی در کنار او مبتلا به کرونا است، برای محافظت از خود، به اصطلاح یک پَر نمک را استنشاق می‌کند. این کارشناس در ادامه، درباره نمک گفت که «نمک می‌شود ماسک من، داروی من، غذای من، پیشگیری من، درمان من». وی در بخش دیگری از اظهارات خود ادعا کرد که استنشاق عسل و نمک می‌تواند موجب از بین رفتن ویروس کرونا در بینی فرد شود. نکته جالب توجه این است که کارشناس مذکور هیچ سندی درباره ادعاهای خود، ارائه نداد. در همان ماه، کارشناس دیگری نیز در آنتن زنده شبکه سوم سیما مدعی شده بود که درمان بیماری کرونا را در جیب خود دارد و می‌توان با «نیش زنبور عسل» مشکل مبتلایان به ویروس کرونا را حل کند. وی در ادامه حتی ادعای عجیب‌تری را مطرح کرد و گفت که هیچ کندوداری در کشور کرونا نگرفته است. این متخصص حتی ادعا کرد که با کمک دانشجویان خود بیماران مبتلا به کرونا را با نیش زنبور عسل درمان کرده است و مبتلایان به ویروس کرونا پس از گزش زنبور عسل درمان شده و تخت بیمارستان را ترک کرده‌اند. وی در تکمیل ادعاهای خود، در برنامه همین برنامه زنده تلویزیونی گفت: «مسئولان شمال و جنوب جهان بدانند که ویروس کرونا با واکسن هم حل نخواهد شد و تنها راهش زهر زنبور عسل است». این در حالی است که هیچ مطالعه علمی مستندی، تاکنون نشان نداده است که نیش زنبور عسل می‌تواند برای درمان ویروس کرونا نتیجه بخش باشد. این کارشناس حتی مدرکی نیز برای اثبات مدعاهای خود نشان نداد.با وجود تمامی انتقادات از اظهارات خلاف واقع، خرافی و جنجالی، به نظر می‌رسد صدا و سیما برنامه‌ای برای قطع چنین اظهاراتی از آنتن صدا و سیما ندارد. همین اظهارات عجیب و غریب بود که مدتی پیش باعث شد تا «کیانوش جهانپور» رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در توئیتی با انتقاد از رویه‌های صدا و سیما بنویسد: «مردم شبکه ۳ را باز می‌کنند، می‌گوید داروی امام کاظم(ع) برای کرونا خوب است، می‌زنند شبکه ۵ می‌گوید فقط نمک، برمی‌گردند شبکه ۳ می‌گوید نیش زنبور عسل کولاک می‌کند، می‌روند شبکه افق، آنجا آدرس ناصرخسرو را می‌دهد، بعد اخبار را می‌بینند، می‌گوید فریب این جماعت را نخورید. ممنون که هستید». اما با وجود تمامی انتقادات از این اظهارات خلاف واقع، خرافی و جنجالی، به نظر می‌رسد صدا و سیما برنامه‌ای برای قطع چنین اظهاراتی از آنتن صدا و سیما ندارد. ادعاهای کارشناسان سیما؛ هر روز عجیب‌تر از دیروز در تازه‌ترین رویداد از این دست، در تاریخ ۲۱ مهرماه و در یک برنامه تلویزیونی زنده در شبکه قرآن، کارشناسی در اظهاراتی عجیب و خلاف واقع، مدعی طرح روایاتی می‌شود و در ادعایی عجیب‌تر آن‌ها را به امام راحل (ره) منتسب می‌کند. این کارشناس ادعا می‌کند که «بعد از رحلت پیامبر (ص)، حضرت جبرئیل با اخبار انقلاب اسلامی ایران، حضرت «زهرا» (س) را آرام می‌کرد». وی در ادامه ادعا می‌کند که «از زمان پیامبر (ص) خبر خوشی در تاریخ اسلام نداریم و اولین خبر خوش در تاریخ اسلام، انقلاب اسلامی است». فارغ از آن که برخی از این ادعاها حتی در خیال نیز قابل تصور نیستند، بررسی صحیفه امام خمینی (ره) نشان می‌دهد ایشان هرگز چنین بیاناتی را به این شکل بیان نکرده‌اند و به نظر می‌رسد کارشناس مذکور در بیانات امام خمینی (ره) انحرافات و تغییراتی را ایجاد کرده است. پس از طرح این اظهارات در آنتن زنده صدا و سیما، بسیاری از کارشناسان با طرح این نکته که چنین اظهاراتی نمی‌تواند صحیح باشد، از در اختیار قراردادن آنتن برنامه‌های صدا و سیما به کارشناسانی که توجهی به محتواهای اظهارات خود نمی‌کنند، انتقاد کردند. اما این اظهارات تنها مورد از این دست نیستند، بطور مثال اظهارات یک کارشناس مسائل دینی درباره احکام برخی معترضان در آذرماه سال گذشته در یک برنامه تلویزیونی هم با اعتراضات فراوانی مواجه شد. اعتراضی که در نهایت باعث نشد تا صدا و سیما رویه خود را تغییر دهد و همچنان پخش برنامه‌های زنده تلویزیونی و انتشار اظهاراتی خلاف واقع و خرافی، همچنان ادامه دارد. صدا و سیما مرجعی برای انتشار آخرین اطلاعات علمی یا اظهارات غیرعلمی نکته اساسی اینجا است که صدا و سیما به عنوان رسانه ملی، باید مرجعی برای انتشار آخرین اخبار و اطلاعات علمی و تخصصی باشد. اخبار و اطلاعاتی که با گذشتن از لایه‌های کارشناسی مختلف، بتواند منجر به آگاه سازی هرچه بیشتر شهروندان شود و به آنان کمک کند تا بتوانند در زندگی خود از این اطلاعات و مباحث بهره‌مند شوند. با این حال به نظر می‌رسد انتشار مطالب خلاف واقع و خرافه‌پراکنی‌های مختلف، نه تنها به شهروندان کمک نمی‌کند که حتی ممکن است سلامت جسمی و روحی آنان را به خطر بیاندازد. سوال اینجا است که اگر شهروندی با اتکا به اظهارات خرافی و غیرعلمی مطرح در صدا و سیما، مبتلا به ویرس کرونا شود و جان خود را از دست دهد، چه کسی مسئول است؟ این پرسش را باید از مسئولان صدا و سیما مطرح کرد که چگونه حاضرند پیامدهای چنین اظهاراتی را بپذیرند؟ و آیا تنها گفتن این نکته که اظهارات کارشناسان در برنامه‌های زنده با مسئولیت خود آن‌ها است، می‌توان از مدیران صدا و سیما رفع مسئولیت کرد؟اگر شهروندی با اتکا به اظهارات خرافی و غیرعلمی مطرح در صدا و سیما، مبتلا به ویرس کرونا شود و جان خود را از دست دهد، چه کسی مسئول است؟ همچنین طرح موضوعاتی از آنتن‌های زنده صدا و سیما که می‌توانند امنیت و آرامش جامعه را برهم بزنند، با اصول اداره یک رسانه سازگار است؟ به نظر می‌رسد پس از تکرار برخی رویه‌ها در صدا و سیما، نیاز به اقدامی اساسی برای حل معضل طرح اظهارات نامعقول و خرافی صورت گیرد تا مشکلات ناشی از این اظهارات برای همیشه حل شود. مسئله‌ای که اگر امروز برای حل آن اقدامی عاجل و اساسی صورت نگیرد، می‌تواند در آینده هزینه‌های بسیار سنگین‌تری را بر جامعه تحمیل کند. هزینه‌هایی که گاه جبران آن‌ها ممکن نخواهد بود.

more_vert صدا و سیما بیشتر مخاطب می‌یابد یا منتقد؟

ادامه مطلب

closeصدا و سیما بیشتر مخاطب می‌یابد یا منتقد؟

ایرنا : نحوه عملکرد صدا و سیما سبب طرح انتقادهایی گسترده شده‌است؛ از رئیس‌جمهوری که وضعیت انعکاس خدمات دولت در این رسانه فراگیر را غیرقابل‌قبول می‌داند تا بسیاری از سیاسیون و مردم عادی که از سلب اعتمادشان از صدا و سیما سخن می‌گویند. بسیاری از مردم و سیاسیون از جمله شخص رئیس‌جمهوری می‌گویند که صدا و سیما در تشریح و انعکاس واقعی عملکرد دولت، سوگیری‌های خاص خود را دنبال می‌کند. به باور منتقدان، صدا و سیما که باید به عنوان یک رسانه ملی، به‌گونه‌ای فراجناحی و بی‌طرفانه اخبار مربوط به همه جناح‌های سیاسی را بازتاب دهد، در انعکاس فعالیت‌های دولت روندی غیرمتعادل را پیش‌گرفته و از هر فرصتی برای زیرسوال بردن دولت بهره می‌برد. دکتر «حسن روحانی» بارها بر این نکته تاکید کرده که دولت از دستگاه تبلیغاتی مناسبی بهره‌مند نیست و نمی‌تواند در این زمینه روی کمک صدا و سیما حسابی باز کند. روحانی به طور خاص بارها از رویکرد این رسانه فراگیر در انعکاس فعالیت‌های اقتصادی دولت انتقاد کرده است. البته در دوره‌های اجرایی گوناگون، رویکرد صدا و سیما در قبال دولت‌ها با شدت و ضعف مختلف مورد نقد قرار گرفته و به باور بسیاری بر شکاف‌ها دامن زده است و انسجام ملی را نادیده گرفته‌است. رئیس‌جمهوری در تازه‌ترین واکنش به رویکردهای صدا و سیما، بیست و پنجم دی‌ماه در جلسه هیات دولت «عبدالعلی علی‌عسگری» رئیس این سازمان را مخاطب چند تذکر قرار داد. این را «محمود واعظی» رئیس دفتر روحانی، در پاسخ به سؤال یکی از رسانه‌های داخلی مبنی بر اینکه «آیا دولت در مقابل عملکرد صدا و سیما بنای اعتراض ندارد؟» گفته است. روحانی در صف اول منتقدان صدا و سیما رئیس‌جمهوری بارها از رویه صدا و سیما در نحوه بازتاب فعالیت‌های دولت و تبیین مقدورات و محذورات پیش روی دستگاه اجرایی برای مردم، انتقاد کرده است. وی ابتدای خردادماه امسال در سفری که به استان آذربایجان غربی برای افتتاح طرح‌های توسعه منابع آب و خاک نواحی مرزی این استان داشت، با ارائه آمارهایی از اقدامات و طرح‌های دولت، از جمله این که هر هفته ۳۰ روستا بهره‌مند از آب آشامیدنی، هشت روستا دارای برق و هر روز ۱۰ روستا دارای گاز می‌شوند، از عملکرد صدا و سیما در پوشش این اقدامات انتقاد کرد و گفت: بعضی‌ها احساسشان این است که اگر این آمار و ارقام را بگویند، دولت تقویت می‌شود. عده‌ای برایشان سخت‌است این آمار را بگویند زیرا اگر این کار را بکنند آن‌وقت چطوری می‌خواهند بگویند این دولت کار نمی‌کند و چطور می‌توانند علیه این دولت تبلیغ کنند. روحانی میانه آبان ماه پارسال نیز در دیدار معاونان و مدیران وزارت امور اقتصاد و دارایی، با اشاره به اطلاع‌رسانی ناقص موفقیت‌های دولت از سوی صدا و سیما، بر لزوم اطلاع‌رسانی دقیق و درست این موفقیت‌ها به عنوان موفقیت یک ملت تاکید کرد. رئیس‌جمهوری در این سخنان، با اشاره به پیروزی‌های سیاسی ایران مقابل آمریکا در دعاوی حقوقی دادگاه لاهه و مجمع عمومی سازمان ملل و اعلام محکومیت تحریم‌های غلط و خلاف قوانین بین‌المللی افزود: این پیروزی‌ها را چه کسی می‌داند و چگونه پوشش داده شده است؟ ...کوچک‌ترین مشکل یا کمبودی که ممکن است یک روز یا یک هفته باشد از سوی برنامه‌ها و شبکه‌های مختلف صداوسیما به عنوان اولین خبر پوشش داده می‌شود. در مقابل، تلویزیون موفقیت‌ها و پیروزی‌ها را در یک گوشه‌ای بیان می‌کند که ایران هم موفق شد و گوینده یواش هم می‌گوید. انتقاد روحانی از عملکرد صدا و سیما به دلیل عملکرد این سازمان خبری بارها تکرار شده است. رئیس‌جمهوری مرداد ماه ۹۳، در نشستی در جریان سفر به استان اردبیل، ضمن یادآوری وظیفه صدا و سیما مبنی بر تبیین خدمات دولت برای ملت، اظهار داشت: کارهای بسیار بزرگی به رغم تحریم‌ها در کشور انجام شده است. ...رسانه ملی حاضر نیست خدمات دولت را برای مردم تبیین کند و دولت از لحاظ تبلیغاتی دست تنها است. طیف گسترده منتقدان صدا و سیما رویکرد جناحی صدا و سیما بارها در سایر رسانه‌ها مورد نقد و بررسی قرار گرفته‌است. از دید بسیاری از ناظران، تحلیلگران و اهالی رسانه، صدا و سیما در سانسور گفته‌های رئیس‌جمهوری و در برخی موارد عدم پوشش اخبار مربوط به دولتید طولایی دارد. همین آبان ماه امسال بود که جمعی از رسانه‌ها به انعکاس ناقص سخنان مهم روحانی در خصوص اقتصاد، سیاست خارجی، برجام، لوایح دولت و مبارزه با فساد، در جلسه هیات دولت در رسانه ملی انتقاد کردند. در گزارشی از روزنامه «اعتماد» که چند ماه پیش با عنوان «رسانه ملی و حراج اعتبار و اعتماد ملی» انتشار یافت، آمده است: از زمان روی کار آمدن دولت روحانی در سال ۱۳۹۲، صدا و سیما به ابزاری جناحی تنزل یافته و از هر فرصتی برای کوبیدن دولت برآمده از رأی مردم بهره می‌گیرد. می‌توان ادعا کرد که رسانه ملی به جای حرکت در راستای خواست اکثریت مردم، به ابزاری در دست ناکامان انتخابات در آمده است. روزنامه «ایران» نیز چندی پیش در گزارشی با عنوان «تخریب‌های سازمان یافته» با اشاره به ساخت یک برنامه تلویزیونی با عنوان «بدون توقف» که بیش از یک سال است از شبکه سوم سیما پخش می‌شود، نوشت این برنامه، به گونه‌ای چینش و مدیریت می‌شود که در نهایت تیغ نقدی غیرمنصفانه یا تخریب و تحریفی آشکار را روانه دولت کند. بسیاری می‌گویند، صدا و سیما که سال‌ها داعیه‌دار جایگاه رسانه ملی است، باید عملکردهایش به‌گونه‌ای باشد که خصلت ملی و فراجناحی را به نمایش بگذارد. این در حالی است که بسیاری آن را یک رسانه جناحی می‌دانند که با صرفنظر از منافع ملی، تنها منافع یک گروه سیاسی خاص را نمایندگی می‌کند. در همین ارتباط و طی روزهای اخیر بارها نحوه خبررسانی صدا و سیما با انتقاداتی جدی مواجه شده است. این رسانه هر چند در قضایایی چون شایعه شیرهای آلوده، ذرت آلوده و ... رسالت خود را اطلاع‌رسانی و جلوگیری از به خطر افتادن سلامت مردم عنوان کرده، اما از دید برخی صاحبنظران و نیز مسوولان به دلیل دوری جستن از نظرات کارشناسانه و واقعیات مربوط به قضایای یادشده، بیشتر بر اعتماد عمومی ضربه زده و ضمن بروز التهاب و نگرانی در جامعه، تولید داخلی را با چالش‌هایی انکارناپذیر مواجه کرده است. وجود چنین دیدگاهی در خصوص صدا و سیما سبب شده طی روزهای اخیر برخی فعالان سیاسی ضربات مهلک بر پیکر صنایعی چون لبنیات و دامپروری را از نتایج عملکرد صدا و سیما و در راستای تلاش برای دیده شدن و جذب مخاطب قلمداد کنند؛ وضعیتی که ابعاد مختلف بی‌اعتمادی به این رسانه را از مسئولان ارشد اجرایی گرفته تا سیاسیون و قشرهای مختلف مردم نشان می‌دهد.

more_vert اکبر عالمی استاد هنرِ هفتم

ادامه مطلب

closeاکبر عالمی استاد هنرِ هفتم

روزنامه همدلی در مطلبی آورد: کرونا اکبر عالمی را هم از فرهنگ ایران گرفت؛ مرد دوست‌داشتنی، موقر و تأثیرگذار را که هم یک مجری و کارشناس تراز اول برنامه‌های تلویزیونی، هم یک مستندساز کاربلد و انسانی فرهنگی به معنای دقیق کلمه بود. روزنامه همدلی ۲۳ مهر یادداشتی به قلم علی نامجو نویسنده منتشر کرد در گزیده ای از آن می خوانیم: مرد خاطره‌ساز سینمای مستند، ۱۰ مهرماه ۱۳۹۹برای ساخت یک مستند راهی بیمارستانی شده بود که با وجود رعایت پروتکل‌های بهداشتی، او و سه همکار دیگرش همگی به کووید ۱۹ مبتلا شدند. این گوینده توانمند، فارغ‌التحصیل رشته سینما از دانشکده هنرهای دراماتیک و همچنین دارای مدرک دکترای سینما از انگلستان بود. دکتر اکبر عالمی، استاد دانشگاه تربیت مدرس هم بود و از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶ در فرهنگستان هنر و فرهنگستان زبان و ادب فارسی عضویت داشت. حدود ۳۰سال پیش، یعنی آن‌وقتی که تلویزیون فقط دو شبکه داشت، برنامه‌ای تخصصی در حوزه‌ سینما بانام «هنر هفتم»، پخش می‌شد که فصل تازه‌ای از برنامه‌سازی در تلویزیون ایران به‌حساب می‌آمد. «هنر هفتم» زنده‌یاد اکبر عالمی هر هفته پنجشنبه‌شب‌ها از شبکه اول سیما پخش می‌شد و در مدت‌زمان کوتاهی از آغازش توانست مخاطبان سینما به‌ویژه کسانی را که به تاریخ سینما علاقه‌مند بودند، به سمت خود بکشد. «هنر هفتم» با اجرای دکتر اکبر عالمی در آن روزگار، در حقیقت آغازگر برنامه‌های نقد و تحلیل در حوزه سینما در سیما به‌حساب می‌آمد، اما با برنامه‌های امروز سینمایی تلویزیون یک تفاوت عمده داشت؛ علاقه‌مندان به سینما در هنر هفتم می‌توانستند فیلم‌های مهم تاریخ سینما را به‌طور کامل تماشا کنند. زنده‌یاد عالمی درباره تولید برنامه هنر هفتم می‌گفت که او و همکارانش با خون‌جگر آن را تولید می‌کرده‌اند. این مدرس کهنه‌کار و مستندساز قدر حوزه سینما درباره راه‌اندازی آن برنامه گفته بود: «در آغاز دهه هفتاد مدیر وقت شبکه یک سیما از من دعوت کرد تا در جلسه‌ای حضور داشته باشم. آنجا، از من خواست تولید محتوا و اجرای برنامه «هنر هفتم» را قبول کنم. مدیر شبکه یک این را هم گفت که به دلیل مشکلات مالی امکان خرید آثار سینمایی جدید وجود ندارد و به همین خاطر می‌شود فیلم‌هایی را که بیش از ۳۰ سال از تاریخ ساختشان گذشته، از آرشیو بیرون کشید و با نگاهی تحلیلی به آن‌ها بار دیگر در تلویزیون اکرانشان کرد. گاهی پیش می‌آمد، فیلم‌هایی را انتخاب می‌کردیم که هفت بار از تلویزیون پخش شده بود و برای بار هشتم از برنامه «هنر هفتم» پخش می‌شد!»روانشاد دکتر اکبر عالمی اعتقاد داشت که مجری‌های برنامه‌های تلویزیونی باید وقت بیشتری را در اختیار مهمان برنامه قرار بدهند. او دراین‌باره می‌گفت: «میزبان حق ندارد بیشتر از مهمان دستش را در سفره دراز کند و همیشه باید بیشترین زمان را به مهمان بدهد. شخصاً به‌عنوان مجری برای هر قسمت از برنامه «هنر هفتم» گاه چند جلد کتاب می‌خواندم تا بتوانم برنامه را خوب پیش ببرم.»

more_vert مقاله علمی و پژوهشی سکوت سازمانی و نیروهای رسانه ای

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی سکوت سازمانی و نیروهای رسانه ای

مقاله علمی و پژوهشی" سکوت سازمانی و نیروهای رسانه ای " مقاله ای است که در 26  صفحه در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت دولتی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به سکوت سازمانی، مدیریت رسانه ، صدا و سیما و نیروهای رسانه ای اشاره شده است. محتوای این مقاله دانشگاهی می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert دلایل رونق سینمای خانگی

ادامه مطلب

closeدلایل رونق سینمای خانگی

بررسی روند تولید و توزیع سریال‌های نمایش خانگی از مسیری پرنوسان و غیرقابل‌پیش‌بینی حکایت دارد. این مسیر که از چند مجموعه کم مخاطب آغاز شد با قهوه تلخ و قلب یخی جان گرفت، مدتی دچار افول و رکود شد و دوباره با ساخت سریال شهرزاد ۱ نقطه عطف تازه ای در آن پدید آمد. سریال شهرزاد ۱ ساخته حسن فتحی و به نویسندگی نغمه ثمینی و حسن فتحی در تاریخ سریالسازی در نمایش خانگی تنها یک مجموعه تلویزیونی پرمخاطب نبود بلکه تبدیل به نقشه راه و مسیر مشخصی از ساخت سریال در حوزه نمایش خانگی شد. عمده سریال های درام و عاشقانه ای که پس از شهرزاد تولید شد و به نمایش درآمد حاکی از حرکت روی ریل طراحی شده سازندگان این مجموعه بود. برخلاف سینما که کمدی هنوز حرف اول جذب مخاطب را می زند، در نمایش خانگی و پخش سریال ها در وی او دی ها، درام های عاشقانه بیشترین مخاطب را در میان ایرانیان داخل و خارج کشور در بر می گیرد. ادامه مسیر حرکت سریال های نمایش خانگی با نزول کیفی و ریزش مخاطبان فصل های ۲ و ۳ شهرزاد تداوم یافت و مجموعه های دیگری با حال و هوای عاشقانه و در فضایی مدرن تر و امروزی تر تولید شد. اما نقطه عطف دوم در این مسیر با شیوع ویروس کرونا و قرنطینه خانگی پدید آمد؛ جایی که سریال های نمایش خانگی نه فقط به یک سرگرمی زودگذر بلکه به یک فرهنگ روزانه و هفتگی خیل فراوانی از خانواده های ایرانی بدل شد. در ادامه به تحلیل مهمترین دلایل افزایش این استقبال در میان مخاطبان و رونق سریال های نمایش خانگی در ماه های اخیر نگاهی اجمالی انداخته ایم: - رونق سریال‌بینی در جهان: در سال های اخیر دنیای سینما و فیلمسازی با یک اتفاق ویژه مواجه شد. تماشای فیلم های ملال آور با سوژه های تکراری و حتی نامفهوم با رونق شبکه های تلویزیونی کابلی جای خود را به سریال های با کیفیت، جذاب و متنوعی داد که در انواع و اقسام گونه ها و برای ذائقه های مختلف طراح و پخش شد به طوری که این اپیدمی فراگیر سریال بینی فیلمسازان مطرح جهان را نیز به صرافت ساخت سریال انداخت و از این طریق و با جذب سرمایه های قابل توجه و ستاره‌های محبوب، رونق سریال بینی در جهان دوچندان شد. این موج فراگیر به ایران و مخاطبان ایرانی نیز رسید و تماشاگران ایرانی ترجیح دادند در کنار نمونه های جذاب خارجی سریال های وطنی را نیز تجربه کنند. - انفعال صدا و سیما: عملکرد ضعیف صدا و سیما که زمانی مهمترین رسانه برای سرگرمی مخاطبان تماشای سریال های شبانه بود یکی دیگر از دلایل استقبال از سریال های نمایش خانگی شد. مخاطبان تلویزیون که از تماشای آثار تکراری و بی کیفیت تلویزیون خسته و ملال زده شده بودند سه انتخاب بیشتر نداشتند؛ اول تماشای سریال های با کیفیت خارجی، دو تماشای سریال های طولانی و مبتذل ترکی در ماهواره و سوم گرایش به سریال های وطنی در نمایش خانگی که با رویکرد جدید و فضایی نو در حال شکل گیری و ارائه بود. - نظارت وزارت ارشاد به جای صدا و سیما: این که مجوز نمایش و ساخت سریال ها را نه صداوسیما که وزارت ارشاد صادر می کرد، فضای بازتر و نوآوری های بیشتری را برای فیلمسازانی فراهم کرد که قبلا باید موافقت مسوولان سیما را برای طرح های خود می گرفتند. مخاطبانی هم که تا دیروز مجبور بودند سوژه های تکراری و فضاهای انحصاری و کلیشه ای را تماشا کنند، با ورود وزارت ارشاد به حوزه صدور مجوز سریال های نمایش خانگی با اتمسفری جذاب تر و جدید تر مواجه بودند که همین سبب آشتی دوباره مخاطبان با سریال های ایرانی شد. از سوی دیگر فیلمسازان نیز که دست خود را در فضای جدید بازتر می دیدند به این رویداد واکنش مثبت نشان دادند و از سینما به نمایش خانگی کوچ کرده و آثار جدید خود را در قالب سریال و در مدیوم نمایش خانگی تولید کردند. - حضور ستاره های سینما در سریال‌های خانگی: کوچ فیلمسازان و عوامل حرفه ای سینما به نمایش خانگی و سریال سازی یک ویژگی دیگر نیز داشت، کارگردان های سینما علاوه بر تزریق توان تکنیکی و فنی و همچنین نگاه خلاقانه و غیر کلیشه ای تر به حوزه هنر هفتم، سبب ورود ستاره های جذاب سینما به نمایش خانگی شدند. ستاره ها که همواره از اصلی ترین دلایل گرایش مردم به تماشای آثار نمایشی بودند در این فرمول نیز جواب دادند و توانستند یکی دیگر از دلایل گسترش استقبال مخاطبان سریال های نمایش خانگی را رقم بزنند. - شیوع کرونا و تعطیلی سینما: شیوع ناگهانی و تمام نشدنی کرونا که باعث تعطیلی سینماها نیز شد به صورت ناخودآگاه سبب گرایش عموم مردم به خانه ها در زمان قرنطینه و تماشای بیشتر سریال های نمایش خانگی شد. ویروس کرونا برای برخی فیلمسازها باعث خیر و برکت شد و به رونق بیشتر نمایش خانگی کمک زیادی کرد. از سوی دیگر سازندگان و فیلمسازان نیز سعی کردند آثار در دست تولید خود را هر چه سریعتر به مرحله نمایش در آورند و حتی برخی نیز به صرافت ساخت سریال های جدید در نمایش خانگی و در پی استقبال چشمگیر مخاطبان ایرانی افتادند. سریال هایی هم که از نظر کیفی و هم از نظر هزینه و برآورد مالی به صرفه تر از سرگرمی های دیگر به نظر می رسیدند. - به‌صرفه بودن تماشای سریال های نمایش خانگی: استقبال مخاطبان از آثار نمایش خانگی و همچنین، گرایش فیلمسازان صاحب نام به این سبک کیفیت این آثار را به طور محسوسی افزایش داد. از طرف دیگر ظهور پدیده وی او دی ها که امکان نمایش تعداد زیادی اثر تلویزیونی و سینمایی را با هزینه اشتراک سالانه و اندک فراهم می کرد، استقبال و هجوم به سمت آثار نمایش خانگی را مضاعف کرد تا سریال‌بینی در حال حاضر یکی از اصلی ترین سرگرمی خانواده ها در زمان قرنطینه و اپیدمی کرونا باشد. همه موارد ذکر شده که شاهد روشنی برای استقبال مخاطبان از سریال های نمایش خانگی به نظر می رسد کافی نبود چرا که در ماه های اخیر صدا و سیما با طرح ادعایی جدید خواستار توقف فرایند صدور مجوز نمایش آثار نمایش خانگی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انحصار این مجوز به صدا و سیما شد؛ وضعیتی که نتیجه آن نزول کمی و کیفی آثار نمایش خانگی و همچنین کاهش و سقوط مخاطبان آن خواهیم بود.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی سواد رسانه ای و توسعه انسانی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی سواد رسانه ای و توسعه انسانی

مقاله علمی و پژوهشی" سواد رسانه ای و توسعه انسانی " مقاله ای است در 18 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به سواد رسانه ای و توسعه انسانی ، جامعه اطلاعاتی ، سند تحول توسعه ، صدا و سیما ، شاخص توسعه انسانی و آموزش و پرورش اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی اصحاب رسانه و مسئولیت مدنی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی اصحاب رسانه و مسئولیت مدنی

مقاله علمی و پژوهشی" اصحاب رسانه و مسئولیت مدنی " مقاله ای است در 20 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به اصحاب رسانه و مسئولیت مدنی ، رسانه ، فعالیت رسانه ای ، منابع مسئولیت مدنی ، قانون اساسی ، قانون مسئولیت مدنی ، قوانین صدا و سیما ، قوانین ماهواره، سرقت ادبی و مالکیت فکری اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی شبکه اجتماعی مجازی و توسعه فعالیت روابط عمومی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی شبکه اجتماعی مجازی و توسعه فعالیت روابط عمومی

مقاله علمی و پژوهشی" شبکه اجتماعی مجازی و توسعه فعالیت روابط عمومی " مقاله ای است در 30 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به شبکه اجتماعی مجازی و توسعه فعالیت روابط عمومی ، صدا و سیما و وب 2 اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی عناصر اصلی ساخت دهی سازمانهای رسانه ای

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی عناصر اصلی ساخت دهی سازمانهای رسانه ای

  مقاله علمی و پژوهشی" عناصر اصلی ساخت دهی سازمانهای رسانه ای " مقاله ای است در 14  صفحه با معرفی 4 منبع که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به عناصر اصلی ساخت دهی سازمانهای رسانه ای ، عوامل طبیعی ، رقابت ، صدا و سیما ، ابعاد شکلی ، ابعاد محتوایی و سازمان رسانه ای اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مهربانی

ادامه مطلب

closeمهربانی

افرادی که انرژی مثبت دارند اغلب مهربان و باعاطفه هستند. به زمین و زمان مهربانی می‌کنند. غصه دارند اما آن را قِصه نمی‌کنند تا خُـلق مردم را تنگ نکنند. شاید از نامردی‌ها دلتنگ شوند، اما لبخند می‌زنند و خود را حفظ می‌کنند. و نامردی‌ها را به خدا می‌سپارند

more_vert کلید پاسداشت یوم‌الله

ادامه مطلب

closeکلید پاسداشت یوم‌الله

 تلاش برای صحنه‌آرایی و قلب واقعیات، محور اقداماتی بود که محافل و رسانه‌های غربی برای به حاشیه‌راندن عظمت سردار سلیمانی و حضور میلیونی مردم در بدرقه پیکر او انجام‌دادند. حرکت در جهت وحدت ملی و جناحی‌نکردن سردار سلیمانی و حماسه حضور مردم، می‌تواند این راهبرد رسانه‌ای را خنثی و مکر دشمن را به خود برگرداند. تشییع سردار سلیمانی در شهرهای مختلف با حضور خیره‌کننده مردمی که رهبری آنان را «قدرشناس»، «شکور» و «صبّار» توصیف‌کرده، رسانه‌ها و سیاستمداران غربی را در بهت و حیرت فرو برد؛ رسانه‌هایی که با ارائه تفاسیر و اطلاعات غلط از سوی برخی محافل خاص در غرب، گمان می‌بردند مردم در صحنه‌هایی که به معنای حمایت از نظام جمهوری اسلامی باشد، حضور پیدا نمی‌کنند. بنابراین حضور حیرت‌انگیز و میلیونی مردم، این رسانه‌ها را در بهت و دستپاچگی فرو برد و نتوانستند راهبردی رسانه‌ای برای مقابله با این حرکت عظیم مردم ایران طراحی‌کنند. یکی از عواملی که عمق و ابعاد این بهت و حیرت را بیشتر کرد حضور طیف‌های مختلف مردم در مراسم تشیع سردار سلیمانی بود. فرمانده سپاه قدس، قهرمان و نماینده یک طیف خاص در جامعه ایران نبود. او قهرمان همه بود و چه شاهدی بالاتر از اینکه در مراسم بدرقه آسمانی این شهید از همه طیف‌های سیاسی و فکری و با همه نوع پوشش و ظاهر افراد حاضر شده بودند و جالب‌تر اینکه افرادی که به ظاهر احساس می‌شد نسبت کم‌تری با نظام سیاسی مستقر دارند چشمان اشک بارتر و دل‌های سوخته‌تری داشتند. پس رسانه‌های معاند و غربی حق‌داشتند حیرت‌کنند. بعد از حیرت اولیه، رسانه‌های غربی سعی‌کردند با اقدامات تدافعی، مراسم سردار سلیمانی را تحت الشعاع قرار دهند. در واقع، در حاشیه قرار دادن و فراموشی عظمت بدرقه سردار سلیمانی اصلی‌ترین راهبرد این رسانه‌ها بعد از بی‌عملی اولیه بود؛ راهبردی که رهبری هم در خطبه‌های نماز جمعه به آن اشاره کرده و فرمودند نباید اجازه داد عظمت سردار سلیمانی و حضور مردم به فراموشی سپرده شود« یوم‌الله یعنی چه؟ یعنی آن روزی که دست قدرت خدا را انسان در حوادث مشاهده می‌کند؛ آن روزی که ده‌ها میلیون در ایران، و صدها هزار در عراق و بعضی کشورهای دیگر به پاس خونِ فرمانده سپاه قدس به خیابان‌ها آمدند و بزرگ‌ترین بدرقه‌ی جهان را شکل دادند، این یکی از ایّام‌الله است. آنچه اتّفاق افتاد، کار هیچ عاملی جز دست قدرت خدا نمی‌توانست باشد» رهبری در این بخش از سخنان خود به نقش و تلاش رادیوها و تلویزیون‌های بیگانه برای فراموشی عظمت سردار سلیمانی و حضور مردم پرداخته و می‌فرمایند «... یک عدّه‌ای سعی می‌کنند این یوم‌الله‌های حساس این روزها را به دست فراموشی بسپارند، مسائل دیگری را مطرح کنند، شاید بتوانند این یاد این یوم‌الله بزرگ را تحت‌الشعاع قرار بدهند. یکی همین قضیّه‌ی تأسّف‌انگیز حادثه‌ی سقوط هواپیما بود. خب سقوط هواپیما حادثه‌ی تلخی بود...در این هیچ شکّی نیست؛ لکن یک عدّه‌ای به تبع و هدایت تلویزیون‌های آمریکایی و رادیوهای انگلیسی سعی کردند این قضیّه را به نحوی آرایش بدهند که ماجرای یوم‌الله ناشی از شهادت بزرگ این دو شهید عزیز را به دست فراموشی بسپارند. سعی کردند کاری کنند که به خیال خودشان آن را به دست فراموشی بسپارند... می‌خواستند این کار را بکنند، شاید بتوانند آن حادثه‌ی عظیم را تحت‌الشّعاع قرار بدهند؛ البته اشتباه کردند.» تردیدی در این نیست که مکر دشمنان این ملت به آن‌ها برخواهد گشت اما این امر منجر به سلب مسئولیت رسانه‌های داخلی و عمومی کشور در جهت مقابله با مکر و حیله رسانه‌های معاند غربی نیست. در شرایطی که رهبری از تلاش رسانه‌های انگلیسی و آمریکایی و آرایش دادن صحنه برای فراموشی عظمت این ملت سخن می‌گویند، رسانه‌های داخل کشور و مخصوصا صدا و سیما وظیفه دارند با انوع برنامه‌های پرمحتوا و جذاب مانع فراموشی این عظمت شوند. البته اقدامات رسانه‌ای الزامات خاص خود را داد، به عنوان مثال پخش گفت‌وگوهای تک‌سویه و کمترباورپذیر از شبکه‌های مختلف صدا و سیما و نادیده گرفتن صداهای ناهمسو نمی‌تواند مقابله مناسبی با راهبرد رسانه‌های معاند باشد. این در حالی است که در طیف وسیعی از رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما، سخنان رئیس‌جمهوری و اقدامات دولت به صورتی ناقص و دلبخواه انعکاس می‌یابد. از سوی دیگر رسانه‌های عمومی مثل صدا و سیما باید پاسدار عظمت حضور مردم در مراسم میلیونی بدرقه سردار سلیمانی باشند. مراسم سردار متعلق به هیچ جریان و تفکر جناحی در داخل کشور نیست. همانطور که رهبر انقلاب هم در خطبه‌های نماز جمعه اشاره کردند سردار سلیمانی متعلق به جبهه انقلاب است که اکثر مردم دلداده به این جبهه هستند. بنابراین اگر خواسته یا ناخواسته سردار سلیمانی جناحی شود، عظمت این مرد الهی و حضور میلیونی مردم ضربه‌پذیر خواهد شد. حمله از تریبون‌های عمومی و متعلق به همه مردم به منتخب ملت، منجر به انشقاق بین صفوف ملت می‌شود و به جای توجه به عظمت سردار سلیمانی مردم را متوجه دعواهای جناحی می‌کند؛ اتفاقی که می‌تواند منجر به کم‌رنگ شدن یوم‌الله‌های مدنظر رهبر انقلاب شود.

more_vert محصل افتخاری یا دانشجوی قلابی؟

ادامه مطلب

closeمحصل افتخاری یا دانشجوی قلابی؟

ادعاهای جدید فردی که به دلیل تقلب در ورود به کلاس‌های دانشگاه «شهید بهشتی تهران» توسط حراست دانشگاه شناسایی شده بود، باعث شد تا کاربران فضای مجازی ضمن بررسی این ادعاها، از صدا و سیما برای مصاحبه با وی به عنوان «رتبه برتر کنکور» انتقاد کرده و خواستار برخورد با «مافیای کنکور» و بررسی صحت و سقم ادعاهای فرد مذکور توسط مراجع قضایی شدند. به گزارش گروه تحلیل، ‌تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا، فردی که مدتی طولانی با ادعای اینکه دانشجوی دانشگاه «شهید بهشتی تهران» و رشته «دندانپزشکی» این دانشگاه است، توسط مسوولان دانشگاه شهید بهشتی شناسایی و توسط نیروی انتظامی مدتی کوتاه بازدداشت شد؛ فیلمی را در فضای مجازی منتشر و اتهاماتی را متوجه دانشگاه شهید بهشتی کرد. این اتفاق باعث شد تا موضوع مورد توجه کاربران شبکه اجتماعی توئیتر قرار گیرد و کاربران با هشتگ «دانشجوی قلابی» به این موضوع واکنش نشان دهند. ماجرای «دانشجوی قلابی» چه بود؟ در آغازین روزهای سال تحصیلی جاری، دانشگاه شهید بهشتی تهران ادعا کرد یک فرد غیر دانشجو، به صورتی غیرقانونی در کلاس‌های رشته «دندان پزشکی» این دانشگاه شرکت داشته است. این دانشگاه در ادامه مدعی شد که فرد مذکور پس از افشای هویت، توسط کلانتری بازداشت شده است؛ اما این پایان کار نبود. مدتی کوتاه بعد مشخص شد که فرد مورد نظر، پیش از این با حضور در برنامه‌های تلویزیونی از جمله برنامه‌ی «گزینه چهار» شبکه «چهار» سیمای جمهوری اسلامی ایران، به عنوان رتبه برتر کنکور و یک «نابغه»، «خانم دکتر آینده» و «افتخارآفرین» معرفی شده و به راهنمایی داوطلبان آزمون سراسری برای حضور بهتر در کنکور نیز می‌پردازد! مجری این برنامه تاکید می‌کند که «همه ما ایرانی‌ها به وی افتخار می‌کنیم!» پس از آن فرد مورد نظر، که در شبکه اجتماعی اینستاگرام خود را به عنوان یک کارآفرین معرفی کرده است، در ویدئوهایی که در این شبکه منتشر کرد، ادعاهایی جدید را مطرح نمود. وی در این ویدئوها مدعی می‌شود که یک نفر از «معتبرترین» و «مرجع‌ترین» افراد دانشگاه شهید بهشتی، با توجه به رزومه و اعتبار علمی وی، به او «مجوز» داده است تا به عنوان «دانشجوی افتخاری» در دانشگاه شهید بهشتی حضور یافته در رشته دندانپزشکی این دانشگاه تحصیل نماید. وی در ادامه ادعاهای خود می‌افزاید که من «مقبولیت و اعتباری خوبی در دنیا داشتم» و برای حضور در دانشگاه نیز «پولی نپرداخته‌ام»؛ اما به دلیل آنکه با برخی مسوولان دانشگاه حاضر به همکاری در برخی «جلسات و فعالیت‌های سیاسی» نشده‌ام، آنان من را اخراج کرده‌اند. وی خود را «قربانی جریانات سیاسی» معرفی می‌کند و مدعی می‌شود که به وی اتهام زده شده است. در ادامه وی مدعی می‌شود که برخی افراد با پرداخت پول و به صورتی غیرقانونی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. فرد مذکور برای اثبات ادعاهای خود، تصاویری را منتشر می‌کند که بنابر ادعای وی، سند حضور وی در کلاس‌های درس هستند. ادعاها و اتهاماتی که این فرد به مسوولان دانشگاه شهید بهشتی تهران وارد می‌کند، آنقدر جدی هستند که به نظر می‌رسد دستگاه‌های قضایی بطور حتم باید این اتهامات را بررسی و پیگیری نمایند. اما چنین اتفاقی چگونه ممکن است و آیا این ادعاها صحیح هستند؟ دانشگاه شهید بهشتی تهران، در پاسخ به سوالات خبرنگاران، این اتهامات را تکذیب و مدعی شده است که فرد مذکور هرگز دانشجوی این دانشگاه نبوده است و هیچ فردی نمی‌تواند با رزومه و معرفی، دانشجوی این دانشگاه شود. این موضوع باعث شد کاربران شبکه اجتماعی توئیتر ضمن اشاره به این پرونده، نسبت به ابعاد این پرونده واکنش نشان دهند تناقضات در ادعاها بسیاری از کاربران ضمن اشاره به این پرونده، به بررسی میزان صحت و سقم ادعاهای مطرح شده از سوی این فرد پرداختند. کاربری در همین ارتباط می‌نویسد که فرد مذکور در توضیحاتی که شبکه اجتماعی اینستاگرام داده است، می‌گوید من رزومه‌ای قوی داشته‌ام و افتخاری من را پذیرش کرده‌اند. دانشگاه شهید بهشتی هیچ کس را برای رزومه قوی در رشته دندانپزشکی پذیرش نمی‌کند. در تناقض با این ادعا، وی در دو برنامه تلویزیونی، برنامه‌ی راهبردی درس خواندن برای کسب رتبه برتر در کنکور را شرح می‌دهد! بالاخره رزومه یا رتبه؟ کاربر دیگری نیز نوشت: «در مورد این لیست حضور غیاب که فرد مذکور منتشر کرده است، توضیح دهم که این لیست دستی توسط مسوول سایت، وارد سایت می‌شود و هرکسی اسمش را با خودکار در انتهای لیست نوشته باشد هم برایش یک جدول ساخته‌ می‌شود که اسمش را وارد می‌کند. پس این تصاویر به هیچ مدرک معتبری نیست.» یک کاربر نیز نوشت که اگر ادعاهای این فرد درست است، چرا در لیستی که وی در فضای مجازی منتشر کرده است، برابر نامش غیبت خورده است؟ کاربرانی نیز مدعی شدند که ورود به یک دانشگاه و آن هم به مدت طولانی ممکن نیست. کاربری نوشت: «من چهار سال دوره کارشناسی رفتم و آمدم، خانم حراست دم در من را از بچه‌اش بیشتر می‌دید؛ اما باز هم هر روز می‌گفت که کارت دانشجویی شما را برای ورود ببینم.» در عین حال برخی کاربران نیز از این فرد خواستند در صورتی که ادعاهای وی صحیح است؛ تصویری از کارت دانشجویی، ریز نمرات دانشگاهی، معرفی نامه‌های دانشجویی، نامه اشتغال به تحصیل یا سایر مدارک معتبری که هر دانشجویی بایستی این موارد را به حتم در اختیار دارد، به عنوان مدارک مستند و مستدل برای اثبات ادعای خود منتشر نماید. این پرونده اما باعث شد تا بسیاری از کاربران از تجربیات مشابه خود در مورد ورود غیرقانونی افراد مختلف به نام دانشجو به دانشگاه‌های برتر کشور و حضور در کلاس‌های درس بگویند و به این نکته اشاره کنند که در بسیاری از دانشگاه‌ها، ورود و خروج افراد به صورت دقیق کنترل نشده و ممکن است موارد مشابه دیگری نیز صورت پذیرد. یکی از فعالین صنف پزشکی نیز در توئیتی ضمن اشاره به این پرونده نوشت که شایسته است برای دوری از هر نوع قضاوت نادرست به دلیل دخالت یکی از طرفین ذینفع درماجرا، در سطحی بالاتر یعنی معاونت آموزشی و دانشجویی وزارت بهداشت نسبت به رفع ابهامات و دفاع از حیثیت مجموعه آموزشی و دانشگاهی کشور، جهت تنویر افکار عمومی اقدام کنند. صدا و سیما و برنامه‌های آموزشی غیرواقعی اما شرکت فرد مورد نظر در چند برنامه آموزشی به عنوان رتبه برتر کنکور در صدا و سیما نیز مورد توجه کاربران قرار گرفت. کاربری ضمن به اشتراک گذاشتن ویدئوهای حضور وی در برنامه‌های مختلف شبکه‌های تلویزیونی نوشت که فروش آنتن از سوی صدا و سیما و پخش برنامه‌هایی با مدعیان دروغین، خود نوعی از فساد است. کاربر دیگری نیز همین تصاویر را منتشر کرد و آورد که در این فیلم فرد مذکور توضیح می‌دهد که چطور با فقط ۶ ماه درس خوندن توانسته است در کنکور رتبه برتر بیاورد و در رشته دندان پزشکی دانشگاه بهشتی تحصیل نماید! برخی کاربران از مسوولان صدا و سیما این پرسش را مطرح کردند که آیا صدا و سیما درباره ادعاهای مطرح شده در برنامه‌های تلویزیونی مسوول نیست؟ و آیا نباید پیش از دعوت یک مهمان به یک برنامه تلویزیونی آموزشی، در مورد صحت سوابق وی بررسی‌های لازم صورت پذیرد؟ کاربری نیز از مسوولان صدا و سیما پرسید که چه کسی مسوول پاسخگویی به این ادعاهای کذب در یک برنامه تولیدی در این رسانه است؟ ادعاهای عجیب؛ فرصتی برای دیده شدن بسیاری از کاربران معتقدند که چنین اقداماتی، بطور صرف برای دیده شدن است و فرد مورد نظر با این پرونده، توانست تعداد دنبال کنندگان خود در فضای مجازی را بسیار بیشتر کرده و نام خود را در رسانه‌ها و فضای مجازی مطرح کند. اقدامی که به زعم کاربران، توسط بسیاری از سلبریتی‌های اینستاگرامی دنبال می‌شود و آنان با طرح ادعاهای عجیب و غریب، می‌توانند خود را در فضای مطرح و مخاطبان بسیاری برای خود به دست آورند. برخی کاربران از این فرد خواستند در صورتی که واقعاً عناوین و افتخارات داخلی یا بین المللی دارد، مدارک آن را منتشر کند. کاربری هم خطاب به این فرد مدعی گفت که گر ادعاهای شما درست است پس شرکت در کنکور که برای شما کاری نداشت. شما با آن رزومه قوی و اعتبار جهانی رتبه برتر می‌آوردی و بعد می‌رفتی به عنوان رتبه برتر مصاحبه و کتاب کنکور چاپ می‌کردی! کاربری نیز این پرسش را مطرح کرد که اگر ادعاهای این فرد دروغ باشد، پس چطور می‌تواند به عنوان یک کارآفرین در فضای مجازی معرفی کند؟ آیا نباید این ادعاها مورد بحث و بررسی قرار گیرد؟

more_vert اعلام جدول زمانی برنامه‌های درسی شبکه آموزش

ادامه مطلب

closeاعلام جدول زمانی برنامه‌های درسی شبکه آموزش

جدول زمانی پخش برنامه‌های درسی دانش آموزان ابتدایی و متوسطه در روزسه شنبه۱۳ اسفندماه از طریق شبکه آموزش اعلام شد. آموزش و پرورش، برنامه تلویزیونی آموزش مکمل برای مقاطع مختلف تحصیلی که ازطریق شبکه آموزش (شبکه۷) در روز سه شنبه ۱۳ اسفندماه به طور زنده پخش می‌شود را اعلام کرد. برنامه های آموزشی دوره متوسطه اول عبارت است از ساعت ۸ صبح تا۸:۳۰ ریاضی پایه ۹، ساعت۸:۳۰ تا ۹ صبح، درس زبان انگلیسی ۸ پایه ۸ و ساعت ۹ تا ۹:۳۰ریاضی ۹ پایه نهم متوسطه اول. همچنین برنامه های دوره ابتدایی که قرار است فردا از شبکه آموزش پخش شود، بدین شرح است:ساعت ۱۰:۳۰صبح الی۱۰:۵۰درس علوم اول ابتدایی، ساعت۱۰:۵۰ تا ۱۱:۱۰ درس فارسی ششم و ساعت۱۱:۱۰ تا۱۱:۳۰ درس علوم پنجم. برنامه های آموزشی دوره متوسطه دوم فردا از ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه با درس ریاضیات گسسته پایه ۱۲ رشته ریاضی فیزیک آغاز می شود، سپس ساعت۳۰؛ ۱۲ تا۱۳درس دین وزندگی۳ پایه ۱۲ همه رشته های متوسطه دوم، ساعت۱۵تا۱۵:۳۰ درس جغرافیا ۲ پایه ۱۱ رشته انسانی و ساعت۱۵:۳۰ تا ۱۶ درس فیزیک ۱ پایه دهم رشته ریاضی پخش می شود. برنامه های فنی و حرفه ای و کاردانش نیز عبارت است: ساعت۱۶ تا ۱۶:۳۰ درس فیزیک (فنی‌ حرفه‌ای وکاردانش) و ساعت ۱۶:۲۵ تا ۱۶:۴۵ درس ریاضی ۱ پایه دهم (فنی حرفه‌ای و کاردانش). باتوجه به تغییرات در افزایش فرصت‌های آموزشی جدید، در مقاطع تحصیلی، به محض نهایی شدن لیست جدول روزهای آینده به اطلاع شما خواهد رسید.

more_vert خوشه خورشید; روایت هایی از زندگی امام صادق(ع) به بهانة ولادت ایشان

ادامه مطلب

closeخوشه خورشید; روایت هایی از زندگی امام صادق(ع) به بهانة ولادت ایشان

چهار صد دینار به فقیر بخشید. مرد دینارها را گرفت، تشکر کرد و با خوشحالی رفت. ناگهان امام به خادمش فرمود: «او را باز گردان» خادم با تعجب پرسید: «آقا! او از شما چیزی طلب کرد و آن را به او دادید؛ حال برای چه او را برگردانم.» حضرت فرمود: «پیامبر اکرمˆ فرموده بهترین صدقه آن است که گیرنده را بی نیاز کند.» و ما این سائل را بی نیاز نکردیم.» سپس انگشتر ده هزار درهمی اش را به خادم داد و فرمود: «به او بگو اگر خواست آن را بفروشد، به همین قیمت بفروشد.» * مرد هر چه در مسجد گشت، همیانش( کیسه پول) را پیدا نکرد. جز او و امام صادق کسی در مسجد نبود. حضرت را نمی شناخت. رو کرد به او و گفت: ای مرد! تو همیان مرا برداشته ای! آن را پس بده!» امام با آرامش پرسید: «در همیان تو چه بوده است؟» هزار دینار به مرد داد و روانة خانه اش شد. مرد همیان را که در خانه دید، با عجله به مسجد برگشت. عذرخواهی کرد و خواست هزار دینار را برگرداند که شنید: «چیزی را که از دست من خارج شده است، دیگر به دست من باز نمی گردد.» مرد همین که فهمید او امام صادق(ع) است، گریست و گفت: «به راستی که چنین افعالی تنها از چنین کسانی سر می زند!» * سُدَیر صدفی اعتراض کرد: «شما که یاران زیادی داری، چرا قیام نمی کنی؟ سکوت بر شما روا نیست! پرسید: «تعداد یاران ما چند نفر است.» سدیر پاسخ داد: «صدهزار و بلکه دویست هزار نفر!» حضرت به راهش ادامه داد. برای نماز ظهر جایی توقف کردند که چوپان جوانی گله اش را برای چرا آورده بود. فرمود: «سوگند به خدا اگر به تعداد این گوسفندان یاور و همراه داشتم، سکوت بر من روا نبود.» سدیر بعد از نماز گوسفندان را شمرد؛ هفده رأس بیش تر نبودند، لرزه بر وجودش افتاد. * مزرعة «عین زیاد» از آن خودش بود اما هیچ گاه خرماهای شیرین و میوه های پر آبش را برای خود نمی خواست.امام صادق (ع) به کارگران گفته بود راهی باز کنند تا مردم بیایند و از خرما و میوه ها بخورند. هر روز ده سفره در« عین زیاد» می انداخت و مردم را غذا می داد. اگر کسی بیمار یا ناتوان بود و نمی آمد، ظرفی به در خانه اش می فرستاد. حتی اگر چیزی از باغ می ماند، می فرمود: «همة آنچه باقی مانده را به مدینه ببرید و میان مردم تقسیم کنید.» * آنقدر دانشش گسترده بود که گفتند: «جعفربن محمد کسی است که دانشمندان به در خانه اش هجوم می آوردند.» مردم به اندازه ای از او علوم نقل کردند که در تمام جهان منتشر شده است. شاگردانش روز به روز بیش تر می شد و منصور هر روز بیش تر به او و پیروانش ستم می کرد؛ اما حضرت از تلاش خود خسته نمی شد و با شجاعت می فرمود: «ای مردم! به حاکمان ستمگر پناه نبرید. با آنها همکاری نکنید. حتی چیزی از آنها نخرید و چیزی به آنها نفروشید.» * پرسید: «چرا آن مرد چند روزی است پیش ما نمی اید؟» یکی از اصحاب پاسخ داد: «آن مرد دهاتی را می گویید؟ او که آدم مهمی نیست، آخر چرا سراغش را می گیرید؟» حضرت ناراحت شد و فرمود: «شخصیت انسان در عقل اوست، شرافتش در دین او و بزرگواریش در تقوای اوست. ارزش آدمی بسته به این سه صفت است.» مرد سر به زیر انداخت. منابع: پیشوای مذهب حضرت امام جعفر صادق(ع) ، گروه مؤلفان سید منذر حکیم با همکاری سیدعبدالرحیم موسوی، مجمع جهانی اهل بیت. اصحاب امام صادق(ع) ، علی محدث زاده، کتابخانه مدرسه چهل ستون، چاپ اول 1373، مسجد جامع، تهران. سیره امام صادق در برخورد با اهل سنت، سعید بابایی، چاپ اول 1384، مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما. امام صادق از دیدگاه اهل سنت، مهدی لطفی، مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما، 1385، چاپ اول. بحارالانوار، جلد 78. بحارالانوار، جلد 74. بر امام صادق و امام کاظم چه گذشت، سید محمد حسن موسوی کاشانی، دارالکتب الاسلامیه، بهار 1379، جلد اول.