جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert مقاله علمی و پژوهشی فوتبال ابزاری در خدمت صنعت فرهنگ

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی فوتبال ابزاری در خدمت صنعت فرهنگ

مقاله علمی و پژوهشی" فوتبال ابزاری در خدمت صنعت فرهنگ " مقاله ای است در 6  صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به فوتبال ابزاری در خدمت صنعت فرهنگ ، سلطه ، یکسان سازی ، فوتبال ، سرگرمی و اسطوره سازی اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی شبکه های ماهواره ای ، صنعت فرهنگ و هویت اجتماعی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی شبکه های ماهواره ای ، صنعت فرهنگ و هویت اجتماعی

مقاله علمی و پژوهشی" شبکه های ماهواره ای ، صنعت فرهنگ و هویت اجتماعی " مقاله ای است در 27 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به شبکه های ماهواره ای ، صنعت فرهنگ و هویت اجتماعی، سرمایه فرهنگی ، مدیریت بدن ، اقتدار و خانواده سنتی اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert افزایش قرارداد دانشگاه‌ها با صنعت

ادامه مطلب

closeافزایش قرارداد دانشگاه‌ها با صنعت

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: میزان قرارداد دانشگاه‌ها با صنعت سال ۹۸ در مقایسه با سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافت و به حدود هزار میلیارد تومان رسید. ولی الله سیف اظهار داشت: پایش قراردادهای دانشگاه ها با صنعت برای نخستین بار در سال ۹۷ انجام شد، امسال رقم این قراردادها در مقایسه با سال گذشته افزایش بیشتری داشت.وی افزود: اصل مساله ارتباط با صنعت مورد توجه دانشگاه ها قرار گرفته است چرا که تا قبل از سال ۹۷ دانشگاه ها اطلاعاتی از قراردادها و عملکرد ارتباط با صنعت ارائه نمی دادند ولی از سال گذشته دانشگاه ها این موضوع را در دستور کار خود قرار داده و شرایط را بهبود داده اند.مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم‌ با بیان اینکه برای وزارت علوم هدف گیری اساسی دانشگاه ها به سوی صنعت مهم تر از ارقام قراردادها است، تصریح کرد: این قراردادها بیشتر در حوزه فنی و مهندسی است اما در سایر زمینه ها نظیر علوم حسابداری، اداری و مالی، علوم انسانی و کشاورزی هم گسترش یافته است.سیف تاکید کرد: دانشگاه ها برای قراردادهای صنعتی مخاطبان خصوصی و دولتی دارند و علاقه مندی برای کارهای تحقیقاتی در مراکز آموزش عالی روند افزایشی دارد.وی خاطرنشان کرد: قراردادهای دانشگاه ها با صنعت محدود به دانشگاه های بزرگ و سطح یک نیست بلکه دانشگاه های کوچک در استان های کوچک هم وارد قراردادهای صنعتی شده اند.این مقام مسئول در وزارت علوم درباره میزان قرارداد سال گذشته دانشگاه ها با صنعت یادآور شد: این رقم ۹۵۰ میلیارد تومان بود.

more_vert مقاله بررسی نقش و تأثیر اخلاق اسلامی کار بر فرهنگ سازمانی و سلامت اداری

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی نقش و تأثیر اخلاق اسلامی کار بر فرهنگ سازمانی و سلامت اداری

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی نقش و تأثیر اخلاق اسلامی کار بر فرهنگ سازمانی و سلامت اداری کارکنان پژوهشگاه صنعت نفت " مقاله ای است در 18 صفحه و با 38 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث اخلاق اسلامی کار، فرهنگ سازمانی، سلامت اداری پرداخته شده است چکیده مقاله پژوهش پیشرو با هدف بررسی نقش اخلاق اسلامی کار بر فرهنگ سازمانی و سلامت اداری کارکنان پژوهشگاه صنعت نفت انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل تمام کارکنان شاغل در پژوهشگاه است، که از میان آن‌ها 314 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه¬های استاندارد استفاده شده است. به منظور ارزیابی روابط بین متغیرهای مکنون اندازه گیری شده در الگوی مفهومی، روش الگویابی معادلات ساختاری به کار گرفته شد. یافته‌های تحلیل همبستگی میان متغیرهای پژوهش، مویدآن است که میان این متغیرها، همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین در این تحقیق، نقش میانجی فرهنگ سازمانی در رابطۀ بین اخلاق اسلامی کار و سلامت اداری تایید شد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله اعتبار نظریه‌های ساختار کارا و قدرت بازار در صنعت داروسازی ایران

ادامه مطلب

closeمقاله اعتبار نظریه‌های ساختار کارا و قدرت بازار در صنعت داروسازی ایران

مقاله علمی و پژوهشی " اعتبار نظریه‌های ساختار کارا و قدرت بازار در صنعت داروسازی ایران" مقاله ای است در 24 صفحه و با 22 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد سیاست ها و پژوهشهای اقتصادی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث ساختار صنعتی، رفتار بنگاه‌ها، صنعت داروسازی پرداخته شده است چکیده مقاله در این مطالعه ماهیت سودآوری در صنعت داروسازی ایران طی دوره زمانی (1386-1380) بر اساس رویکردهای ساختارکارا و قدرت بازاری مورد مطالعه قرار گرفته است. نظریه ساختار کارا افزایش سودآوری صنعت را ناشی از افزایش کارایی می‌داند. در این مقاله با استفاده از روش تحلیل پوششی داده‌ها انواع شاخص‌های کارایی برای بنگاه‌های موجود در صنعت داروسازی ایران محاسبه شده‌ است. با توجه به‌نظریه قدرت بازار برخی شاخص‌های تمرکز صنعت نیز مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این مطالعه حاکی از اثر مثبت و معنا‌دار شاخص‌های تمرکز صنعت بر سودآوری صنعت داروسازی ایران می‌باشد، بنابراین نظریه قدرت بازار در صنعت داروسازی ایران مورد تأیید قرار می‌گیرد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert نرم افزار شبیه سازی مایعات و سیالات در صنعت سه بعدی و انیمیشن RealFlow

ادامه مطلب

closeنرم افزار شبیه سازی مایعات و سیالات در صنعت سه بعدی و انیمیشن RealFlow

نرم افزار شبیه سازی مایعات و سیالات در صنعت سه بعدی و انیمیشن - RealFlow v2015.9.1.1.0186 x64 ابر نرم افزار ساخت واقعی مایعات به سرعت و به آسانی RealFlow نام مطرح ترین نرم افزار مستقل دنیا در زمینه شبیه سازی مایعات و سیالات در صنعت سه بعدی و انیمیشن می باشد که توسط کمپانی معتبر Nextlimit Technologies عرضه شده است. در نسخه جدید 2015 این نرم افزار، قابلیت شبیه سازی فوق العاده واقع گرایانه سیالات، سطوح آب، تعامل میان مایعات و جامدات و بدنه های نرم و سفت را دارست. RealFlow نرم افزار شماره یک صنعت روز سه بعدی سازی در دنیاست و تقریبا در تمام فیلم ها و انیمیشن ها و جلوه های ویژه ای که قصد شبیه سازی واقعی آب و مایعات و سیالات را به صورت سه بعدی دارند، از این نرم افزار ارزشمند بهره گیری می کنند.

more_vert کتاب دانشنامه فرهنگ و تمدن استان سمنان

ادامه مطلب

closeکتاب دانشنامه فرهنگ و تمدن استان سمنان

 کتاب «تاریخ معاصر استان سمنان» بیست و پنجمین عنوان از دانشنامه ۱۱۰ جلدی فرهنگ و تمدن استان سمنان توسط حوزه هنری استان منتشر شد. دفتر آموزش و پژوهش حوزه هنری استان سمنان، دفتر اول کتاب تاریخ معاصر استان سمنان را به عنوان «کارخانه‌ ریسندگی و بافندگی سمنان» از مجموعه دانشنامه ۱۱۰ جلدی فرهنگ و تمدن استان سمنان به چاپ رساند.  پیدایش صنعت ریسندگی و بافندگی در ایران، کشت پنبه در سمنان، سمنان و صنعت نساجی، چگونگی تاسیس کارخانه ریسمان‌ریسی سمنان، افتتاح کارخانه ریسمانی ریسی سمنان، اساسنامه کارخانه و تامین برق شهر توسط کارخانه از مطالب دفتر اول کتاب تاریخ معاصر استان سمنان است.  باغ کارخانه، سوت و بوق کارخانه، سرویس رفت و آمد کارگران،، درمانگاه کارخانه، باشگاه ورزشی کارخانه، سفر رضا شاه به سمنان و بازدید از کارخانه، ایجاد نانوایی، حمام کارخانه، مدرسه مهران، برج و هواکش کارخانه و ورود ماشین آلات بافندگی به کارخانه نیز از مطالب این کتاب است. همچنین فروشگاه کارخانه، آتش در کارخانه، ریسمان‌ریسی، ورود متفقین به سمنان و آغاز جریانات سیاسی در کارخانه، خروج ارتش سرخ از سمنان، کارخانه خودگردان، پایان داستان، اسامی کارگران کارخانه، کارخانه ریسمان ریسی در آینه مطبوعات و تصاویر و اسناد از دیگر مطالب درج شده در این کتاب است. این کتاب به نویسندگی محمد عزیزالدین در ۳۳۶ صفحه در ابعاد ۲۲ در ۱۵ سانتی‌متر و با قیمت ۴۵۰ هزار ریال در دسترس علاقمندان قرار گرفت. هفت عنوان کتاب با شمارگان در مجموع ۱۰ هزار نسخه از ابتدای سال تا پایان آذر ۹۹ در حوزه هنری استان به چاپ رسید.

more_vert کتاب نسل برتر از نگاه پارینه سنگی در عصر فراصنعت

ادامه مطلب

closeکتاب نسل برتر از نگاه پارینه سنگی در عصر فراصنعت

این کتاب تلاشی است برای پیدا کردن راه‌حلی برای رفع مشکل رکود و عدم خلاقیت در صنایع کشور و این برای من مهم‌ترین هدف از نگارش آن بوده است. این کتاب حاوی دستورالعمل نیست. در آن در مورد چگونگی گزارش‌گیری و تکمیل چک‌لیست صحبت نشده، چراکه خطاهای شناختی چنان در وجود صنعت رخنه کرده است که نمی‌توانیم به‌طور شفاف دستورالعملی برای برون‌رفت از بحرانی که‌ درگیر آن هستیم ارائه داد؛ اما اگر بتوانیم بزرگ‌ترین خطاهای فکری در صنعت را بشناسیم شاید بتوانیم در اعمال هرگونه اصلاحی از تکرار موقعیت‌های اشتباه پرهیز کنیم و قطعاً شاهد جهشی موفقیت‌آمیز در صنعتی شدن کشور باشیم. فهرست مطالبمقدمهسخنی با خوانندگاننقش صنعت بر جامعهبررسی مشکلات صنعت در ایرانچرا صنایع کشور بلاتکلیف مانده‌اندسیر تکامل انساندوران پارینه‌سنگی (عصر حجر)نسل اول (انسان عصر شکارچی)نسل دوم (انسان عصر کشاورزی)نسل سوم (انسان عصر صنعتی)نسل چهارم (انسان عصر فرا صنعت)عصر اطلاعاتعصر ارتباطاتانسان آگاهماشین زمانما کجا هستیمسخن پایانیتقدیم به

more_vert کتاب «اقتصاد رسانه» در راه بازار نشر

ادامه مطلب

closeکتاب «اقتصاد رسانه» در راه بازار نشر

 کتاب «اقتصاد رسانه» به زودی از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر و وارد بازار کتاب می‌شود. کتاب اقتصاد رسانه نوشته استوارت کانینگهام، تری فلو و آدام سویفت دیدگاه‌ها و موضوعات بنیادین اقتصاد رسانه را طرح می‌کند و به باور مترجمان آن، بینشی برای خواننده فراهم می‌نماید که از طریق آن بتواند منطق اقتصادی رویدادها و تصمیمات مختلف در صنعت رسانه را درک کند و جهان‌بینی و فلسفۀ نهفته در لایه‌های زیرین نظریات اندیشمندان رسانه، ارتباطات و فرهنگ را دریابد. کتاب در یک مقدمه و چهار فصل ارائه می‌شود که هر فصل یک جریان فکری در اقتصاد، و به تبع آن، اقتصاد رسانه را بیان می‌کند. فصل اول جریان اصلی اقتصاد را برای خوانندۀ ناآشنا به اقتصاد جریان اصلی شرح می‌دهد. به شکل ساده، این جریان رسانه را به‌عنوان پدیده‌ای اقتصادی می‌نگرد و تمرکز خود را بر مفاهیمی مثل درآمدهای تبلیغاتی، حاشیۀ سود، سهم از بازار، رقابت و موارد مشابه قرار می‌دهد. فصل دوم کتاب به اقتصاد سیاسی انتقادی رسانه پرداخته است که در سمت مقابل جریان اصلی قرار دارد و رسانه را علاوه‌بر اقتصادی بودن، پدیده‌ای به‌شدت سیاسی و فرهنگی می‌داند که ابزاری برای استعمار مردم، تحمیق توده‌ها و اِعمال سلطۀ صاحبان قدرت است. این دیدگاه که به‌شدت از سنت‌های سیاسی چپ و کمونیستی نشئت گرفته است، دیدگاهی انتقادی به صنعت رسانه دارد و معتقد است که فعالیت پژوهشی در رسانه در عین علمی بودن، فعالیتی سیاسی است و پژوهشگر رسانه نمی‌تواند ارزش‌زدایی شده باشد و باید دیدگاه‌های ارزشی خود را در پژوهش دخیل کند. فصل سوم به اقتصاد نهادی اختصاص دارد و فصل چهارم، که به‌گفتۀ خود پروفسور کانینگهام، دلیل اصلی این کتاب است به اقتصاد تکاملی رسانه می‌پردازد. این فصل با محوریت فناوری‌های دیجیتال در صنعت رسانه به مباحثی همچون تخریب خلاق، چرخه‌های نوآوری، همگرایی رسانه‌ای و فرصت‌های نوظهور کسب‌وکار در صنعت رسانه و موضوعات مشابه می‌پردازد و چالش‌های نوظهوری همچون حضور شرکت‌های فناوری اطلاعات به‌عنوان بازیگران جدید صنعت رسانه، بازارهای غیررسمی، محتوای کاربرساخته، دستبرد به مالکیت معنوی، کاربران به‌عنوان تولیدکنندگان محتوا را مطرح می‌کند. در نهایت، فصل پنجم شامل دو موردکاوی مهم در زمینۀ تلویزیون و رسانه‌های جمعی است. یکی از این دو موردکاوی دربارۀ رسانه‌های عام‌المنفعه است و دیگری دربارۀ زیست‌بوم در حال تغییر تلویزیون. به استناد این کتاب، این دو موردکاوی در حقیقت نقشۀ راه پژوهش در رسانه را ترسیم می‌کنند و تغییرات در بازارها و خط‌مشی‌گذاری دربارۀ رسانه‌های جمعی و به‌ویژه تلویزیون را به شیوه‌ای بینش‌افزا و الهام‌بخش مورد بحث قرار می‌دهند. پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات قرار است به‌زودی اقتصاد رسانه را با ترجمه داتیس خواجه‌ئیان، سیاوش صلواتیان و کامیار نیستانی منتشر کند.

more_vert حضور ۲۸۶۰ شرکت دانش بنیان در زیر شاخه برق و الکترونیک

ادامه مطلب

closeحضور ۲۸۶۰ شرکت دانش بنیان در زیر شاخه برق و الکترونیک

مدیرکل دفتر صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن وتجارت اعلام کرد: یکی از مزیت های امروز بخش صنعت حضور شرکت های دانش بنیان در زیرشاخه های برق و الکترونیک، مخابرات و تجهیزات پزشکی دانست و از حضور ۲ هزار و ۸۶۰ شرکت در این عرصه خبر داد. به گزارش روابط عمومی وزارت صنعت، کیوان گردان افزود: بیش از نیمی از واحد های فعال در حوزه برق الکترونیک، مخابرات و تجهیزات پزشکی شرکت های دانش بنیان هستند. گردان تاکید کرد: شرکتهای دانش بنیان با توجه به ظرفیت هایی نظیر اقتصاد مبتنی بر دانش بومی و اتکاء به توان علمی و پژوهشی داخلی از ارکان بسترساز توسعه در چارچوب اقتصاد مقاومتی به شمار می روند. وی اضافه کرد: حضور این تعداد از شرکت های دانش بنیان که به تولید علم و فناوری می پردازند به عنوان یک مزیت و ماهیت برای این صنعت به شمار می رود که می توانند به خودکفایی علمی و تولید به خصوص در زمینه تجهیزات پزشکی دست یابیم. پیش از این رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن وتجارت گفته بود، امسال در چارچوب برنامه های محوری وزارت صنعت، توسعه فناوری و شرکت‌های دانش بنیان همزمان با توسعه و تعمیق ساخت داخل دنبال می شود و امروز برخی واحدهای استارت آپ کشورمان از پیشگامان دانش در سطح جهان هستند. وی خاطرنشان کرد: در قالب یک برنامه جامع و در چارچوب حمایت از دانشجویان برتر و نخبه به شرکت‌های بزرگ صنعتی کشور، جذب نیروهای نخبه تکلیف شده و همچنین سهمیه جذب سرباز نخبه در این بخش توسط وزارت صنعت اخذ شده است.

more_vert کتاب مدیریت پروژه در صنعت ساخت-الحاقیه ساخت راهنمای PMBOK

ادامه مطلب

closeکتاب مدیریت پروژه در صنعت ساخت-الحاقیه ساخت راهنمای PMBOK

کتاب مدیریت پروژه در صنعت ساخت-الحاقیه ساخت راهنمای PMBOK از انتشارات  موسسه بین المللی مدیریت پروژه(PMI) است که توسط رضا آتش فراز, روح اله رامشانی, و الهام ذره پرور شجاع ترجمه شده است. بررسی موضوع کتاب الحاقیه ساخت راهنمای PMBOK، نکات خاصی را که باید در هنگام طرح‌ریزی و پیاده‌سازی حوزه‌های ده‌گانه دانش مدیریت پروژه در پروژه های صنعت ساخت مورد توجه قرار داده شوند، ارائه کرده است. همچنین این الحاقیه سه حوزه دانش مدیریت پروژه خاص صنعت ساخت را که باید به حوزه‌های ده گانه دانش مدیریت پروژه افزوده شوند به تفصیل تشریح کرده است. این حوزه‌­های دانش عبارتند از: مدیریت بهداشت، ایمنی، امنیت و محیط زیست پروژه، مدیریت مالی پروژه و  مدیریت دعاوی پروژه

more_vert نرم افزار شبیه سازی مایعات و سیالات در صنعت سه بعدی و انیمیشن RealFlow

ادامه مطلب

closeنرم افزار شبیه سازی مایعات و سیالات در صنعت سه بعدی و انیمیشن RealFlow

 نرم افزار شبیه سازی مایعات و سیالات در صنعت سه بعدی و انیمیشن - RealFlow 10 v10.5.3.0189 x64 نرم افزار شبیه سازی مایعات و سیالات در صنعت سه بعدی و انیمیشن RealFlow نام مطرح ترین نرم افزار مستقل دنیا در زمینه شبیه سازی مایعات و سیالات در صنعت سه بعدی و انیمیشن می باشد که توسط کمپانی معتبر Nextlimit Technologies عرضه شده است. در نسخه جدید 2012 این نرم افزار، قابلیت شبیه سازی فوق العاده واقع گرایانه سیالات، سطوح آب، تعامل میان مایعات و جامدات و بدنه های نرم و سفت را دارست. RealFlow نرم افزار شماره یک صنعت روز سه بعدی سازی در دنیاست و تقریبا در تمام فیلم ها و انیمیشن ها و جلوه های ویژه ای که قصد شبیه سازی واقعی آب و مایعات و سیالات را به صورت سه بعدی دارند، از این نرم افزار ارزشمند بهره گیری می کنند. قابلیت های کلیدی نرم افزار RealFlow:- شبیه سازی مایعات با پیروی از استانداردهای صنعتی- شبیه سازی سطح مایعات از جمله سطح اقیانوس در مقیاس های مختلف- رابط کاربری با استفاده آسان، شبیه سازی سریع- سازگاری با تمام پلتفرم های سه بعدی اصلی- مطرح ترین نرم افزار شبیه سازی مایعات برای 15 سال- سازگاری با نرم افزارهای 3ds Max, Lightwave, Softimage, Houdini, Maya و Cinema4D

more_vert نرم افزار شبیه سازی مایعات و سیالات در صنعت سه بعدی و انیمیشن RealFlow 10

ادامه مطلب

closeنرم افزار شبیه سازی مایعات و سیالات در صنعت سه بعدی و انیمیشن RealFlow 10

نرم افزار شبیه سازی مایعات و سیالات در صنعت سه بعدی و انیمیشن - RealFlow 10 v10.5.3.0189 x64 نرم افزار شبیه سازی مایعات و سیالات در صنعت سه بعدی و انیمیشن RealFlow نام مطرح ترین نرم افزار مستقل دنیا در زمینه شبیه سازی مایعات و سیالات در صنعت سه بعدی و انیمیشن می باشد که توسط کمپانی معتبر Nextlimit Technologies عرضه شده است. در نسخه جدید 2012 این نرم افزار، قابلیت شبیه سازی فوق العاده واقع گرایانه سیالات، سطوح آب، تعامل میان مایعات و جامدات و بدنه های نرم و سفت را دارست. RealFlow نرم افزار شماره یک صنعت روز سه بعدی سازی در دنیاست و تقریبا در تمام فیلم ها و انیمیشن ها و جلوه های ویژه ای که قصد شبیه سازی واقعی آب و مایعات و سیالات را به صورت سه بعدی دارند، از این نرم افزار ارزشمند بهره گیری می کنند. قابلیت های کلیدی نرم افزار RealFlow: - شبیه سازی مایعات با پیروی از استانداردهای صنعتی- شبیه سازی سطح مایعات از جمله سطح اقیانوس در مقیاس های مختلف- رابط کاربری با استفاده آسان، شبیه سازی سریع- سازگاری با تمام پلتفرم های سه بعدی اصلی- مطرح ترین نرم افزار شبیه سازی مایعات برای 15 سال- سازگاری با نرم افزارهای 3ds Max, Lightwave, Softimage, Houdini, Maya و Cinema4D- و ...

more_vert مقاله نقش حقوق مالکیت فکری در حمایت از صنعت گردشگری

ادامه مطلب

closeمقاله نقش حقوق مالکیت فکری در حمایت از صنعت گردشگری

مقاله علمی و پژوهشی " نقش حقوق مالکیت فکری در حمایت از صنعت گردشگری" مقاله ای است در 33 صفحه و با 30 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد حقوق خصوصی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  صنعت گردشگری؛ حقوق مالکیت فکری؛ نمودهای فرهنگ عامه (فولکلور)؛ نشانه-های جغرافیایی؛ علائم تجاری جمعی پرداخته شده است چکیده مقاله صنعت گردشگری سومین صنعت مولد شغل و سرمایه بعد از صنعت نفت و خودروسازی می‌باشد. این صنعت از حوزه­های جدیدی است که حمایت از آن در قالب حقوق مالکیت فکری اعم از مالکیت ادبی و هنری  و مالکیت صنعتی در حال شکل­گیری است. امروزه استفاده از مصادیق گوناگون مالکیت فکری در صنعت گردشگری می­تواند موجب ارتقاء این صنعت و جذب گردشگر بیشتر شود به­نحوی که استفاده از این مصادیق مانند نمودهای فرهنگ عامه (فولکلور)، آثار معماری، نشانه­های جغرافیایی و علائم تجاری و جمعی بسیار متداول شده است. گردشگری همانند صنایع دیگر کالاها و خدمات وابسته داشته و عوامل متعدد و مهمی که مبتنی بر جذابیت و رقابت­پذیری هستند (مانند برند مقاصد گردشگری) در آن اثر­گذار هستند. این مقاله می­کوشد به این سئوال پاسخ دهد که حقوق مالکیت فکری در حمایت و رقابت­پذیری صنعت گردشگری چه نقشی ایفاء می­کند و آیا نظام حقوقی یادشده می­تواند برای ذی­نفعان این صنعت فرصت­ها و راهکارهای حمایتی کافی به­منظور افزایش ظرفیت بهره­وری و رقابت منصفانه فراهم کند؟ برای پاسخ به این سئوال، ظرفیت­های فعلی نظام حقوق مالکیت فکری را در چارچوب نمودهای فرهنگ عامه، آثار معماری، نشانه­های جغرافیایی و علائم تجاری و جمعی به­منظور حمایت از گردشگری فرهنگی و هنری و نیز گردشگری کشاورزی (روستایی)، گردشگری سلامت و توسعه­ی برند مقاصد گردشگری بررسی و تجزیه و تحلیل می­شود.   عنوان مقاله [English] The Role of Intellectual Property Rights in Protection of Tourism Industry چکیده [English] Tourism is the third largest generator of jobs and investment industry after oil and automotive industries. Tourism industry is among new domains which is being supported through the body of intellectual property rights in terms of literary and artistic property as well as industrial property. Nowadays, various issues relating to intellectual property in the tourism industry can develop this sector and attract more tourists. Therefore, considering these issues as traditional cultural expression (folklore), architecture works, geographical indications and trademarks has been very common and popular. Like other industries, tourism has related goods and services. It also has a lot of major and various factors influencing this industry. These factors might be based on attractiveness and competitiveness. (Such as brands tourist destinations). This paper attempts to answer these questions: What is the role of intellectual property rights in protection and competitiveness of the tourism industry? Can this legal regime provide opportunities and adequate protection measures to increase productivity and fair competition for stakeholders in the industry? To answer these questions, this article analyses the capacities of the existing intellectual property system in the framework of folklore, architecture works, geographical indication, and collective marks in order to protecting artistic and cultural tourism, agricultural (rural) tourism and health tourism as well as development of tourism destination brand. کلیدواژه‌ها [English] Tourism Industry, Intellectual Property Rights, Traditional Cultural Expression (Folklore), Geographical Indications, Collective Trademarks دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert رونق گردشگری در سایه رشد اقتصادی

ادامه مطلب

closeرونق گردشگری در سایه رشد اقتصادی

جامعه جهانی این روزها تنها درگیر یک بیماری نیست، بلکه درگیر پدیده‌ای به نام ویروس کرونا است که تمامی صنایع و روابط جهانی را متأثر از خود ساخته است. از جمله این صنایع که به‌شدت تحت تأثیر ویروس کرونا قرارگرفته، صنعت گردشگری است. روزنامه رسالت در گفت و گو با مرتضی خاکسار، پژوهشگر اقتصادی در بررسی راهکارهای بهبود صنعت گردشگری آورده است: صنعتی که اساس و پایه آن، روابط متقابل انسان‌ها با یکدیگر است. طی چند روز گذشته، مدیرعامل شرکت خدمات مسافرتی TUI درباره بهبود صنعت گردشگری اعلام کرد: «حداکثر تا سال ۲۰۲۲ شاهد بازگشت صنعت گردشگری بین‌المللی به سطح پیش از شیوع کرونا خواهیم بود.» ازاین‌رو «رسالت» به بررسی راهکارهای بازگشت صنعت گردشگری به دوران پیش از کرونا و بهسازی آن در دوران پساکرونا به گفت‌وگو با مرتضی خاکسار استاد دانشگاه و پژوهشگر اقتصاد گردشگری پرداخت. بهبود صنعت گردشگری، ملزم به شناخت چالش‌های موجود استوی در ابتدا در تشریح راهکاری لازم برای بهسازی صنعت گردشگری به «رسالت» عنوان کرد: «ویروس کرونا در سطحی وسیع به همگان آموخت که برای هر اتفاقی باید برنامه‌سازی کنیم و اتفاق‌های تلخ را تنها به لحاظ تلخ بودن آن وارسی نکنیم زیرا گاهی، برخی رخدادها موجب می‌شود تا چالش‌های یک حوزه به شناخت و بستر تمهیدات لازم آن فراهم شود. اتفاق‌های به‌ظاهر تلخ، زمینه رویارویی با خطر را مهیا می‌سازد تا هنگام مواجهه با چالش‌ها، ظرفیت پذیرش خطر و مقابله با آن در ما ایجاد شود.» پژوهشگر اقتصاد گردشگری همچنین افزود: «بهسازی صنعت گردشگری در دوران پسا کرونا به شناسایی نقاط ضعف و نظرهای کارشناسی این حوزه بستگی دارد. بهبود صنعت گردشگری ملزم به شناخت چالش‌های موجود و نظرهای کارشناسی برای تدوین و تهیه زیرساخت‌های مناسب است.» او عنوان کرد: «صاحب‌نظران و کارشناسان اقتصاد گردشگری با گردهمایی برای تدوین منشور گردشگری می‌توانند به بهبود صنعت گردشگری کمک کنند. منشوری که مطابق آن عملیات از بین بردن ضعف‌های موجود اجرا شود. همواره باید بر آن باشیم که نقاط قوت را تقویت کنیم و از هر تمهیدی برای آماده‌سازی بستر مناسب استفاده کنیم.» توسعه گردشگری زیر سایهِ توسعه اقتصادیاین استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: «بهسازی هر حوزه‌ای به فرهنگ‌سازی آن برمی‌گردد. اگر اقتصاد ۳۰ ساله کشور سنگاپور را واکاوی کنیم به‌خوبی ارزش فرهنگ‌سازی را دریافت خواهیم کرد. در ابتدای امر، پول سنگاپور هیچ‌گونه ارزش مالی نداشت و در سطح جهانی به دلیل اقتصاد ضعیف شناخته‌شده نبود اما با یک برنامه‌ریزی درست توانستند انقلاب اقتصادی و اجتماعی را در کشور خود ایجاد کنند. موقعیت کنونی این کشور به‌موجب تدوین درست و بررسی استعدادهای بالقوه در صنعت گردشگری اکنون به قطب صنعت گردشگری دنیا بدل شده است چراکه توسعه صنعت گردشگری در سایه توسعه اقتصادی صورت می‌گیرد.»پژوهشگر اقتصاد گردشگری بر این باور است که تدوین و طراحی زیرساخت‌های مناسب موجب شده که اکنون فقیر در کشور سنگاپور وجود نداشته باشد زیرا تمام نیروها تحت اشتغال رفتار گردشگری در این کشور هستند. وی افزود: «عدم وجود سیستم واحد مهندسی ساز در چیدمان خانه‌ها را شرایطی مانند زلزله تعیین می‌کند، بنابراین پس از شناسایی و وارسی چالش‌های موجود، مهم‌ترین عامل بهبود صنعت گردشگری، فراهم‌سازی زیرساخت‌های مناسب در کنار آموزش درست است.»خاکسار با تأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی اظهار کرد: «تبلیغات هزینه نیست و به‌نوعی سرمایه گذاری محسوب می‌شود. هنگامی‌که در امور فرهنگی و آموزشی کشور سرمایه گذاری کنیم بستر تمهیدات لازم را نیز فراهم ساخته‌ایم.»او در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: «ایران، در کمربند دنیا قرارگرفته و در ساختار ژئوفیزیکی در طول تاریخ هشت هزار سال سبقه تاریخی داشته است. بی‌شک ایران هیچ منبعی کم از کشوری همچون مالزی یا سنگاپور ندارد بنابراین با توجه به عظمت تاریخی و سبقه ستودنی ایران باید قوی باشیم چراکه ما شاهراه سایر فرهنگ‌ها هستیم. اگر تاریخ را ورق بزنیم به‌صراحت آشکار می‌شود که تاریخ ۲۰۰ ساله آمریکا در برابر تاریخ هفت هزارساله ایران هیچ‌چیز نیست بنابراین باید قوی بمانیم و نگذاریم یک تاریخ ۲۰۰ ساله خود را ابرقدرت بداند.»

more_vert مقاله مشخصه ‏های تجارت عمودی درون صنعت در ایران: رویکرد داده‏های تابلویی

ادامه مطلب

closeمقاله مشخصه ‏های تجارت عمودی درون صنعت در ایران: رویکرد داده‏های تابلویی

مقاله علمی و پژوهشی " مشخصه‏ های تجارت عمودی درون صنعت در ایران: رویکرد داده‏های تابلویی" مقاله ای است در 25 صفحه و با 28 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد سیاست ها و پژوهشهای اقتصادی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث تجارت درون صنعت، تجارت عمودی درون صنعت، تجارت افقی درون صنعت، داده‏های تابلویی پرداخته شده است چکیده مقاله تجارت درون صنعت، صادرات و واردات همزمان کالاها و خدماتی است که در یک گروه صنعتی مشابه دسته‏بندی شده‏اند. تجارت درون صنعت به دو بخش تجارت درون صنعت افقی و عمودی تفکیک می‌شود که به ترتیب با تجارت محصولات در یک کیفیت مشابه و دیگری با کیفیت‏های متفاوت تعریف می‏شوند. تأکید این مطالعه بر تجارت عمودی درون صنعت به دلیل سهم 92/80 درصدی آن طی سال‌های ( 2006-1997) از کل تجارت درون صنعت ایران است. در این مطالعه مشخصه‏های تجارت عمودی درون صنعت با استفاده از شاخص گرابل و لیود میان ایران و چند شریک مهم تجاری آن (چین، کره‌جنوبی، امارات متحده عربی، ژاپن، ترکیه، مالزی و سنگاپور) طی دوره (2006-1997) با استفاده از رهیافت داده‏های تابلویی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. نتایج برآورد مدل ارائه شده در مقاله بدون اعمال تأثیرات ثابت نشان می‌دهند که ضرایب برآورد شده برای متغیرهای سطوحGDP ، تفاوت‌های GDP سرانه و نرخ ارز دوجانبه با انتظارات نظری تحقیق سازگاری دارد، اما ضریب به دست آمده برای متغیر فاصله جغرافیایی با انتظارات نظری سازگار نیست و می‌تواند ناشی از ساختار شبکه حمل و نقل باشد. یافته‏ های این مقاله می‌تواند تا حدودی به روشن‏تر شدن مسیر سیاست تجاری ایران کمک کند. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله تحلیل پویای اثر اصلاحات ساختاری بر بهره‌وری صنعت برق ایران

ادامه مطلب

closeمقاله تحلیل پویای اثر اصلاحات ساختاری بر بهره‌وری صنعت برق ایران

مقاله علمی و پژوهشی " تحلیل پویای اثر اصلاحات ساختاری بر بهره‌وری صنعت برق ایران" مقاله ای است در 22 صفحه و با 36 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد سیاست ها و پژوهشهای اقتصادی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث اصلاحات صنعت برق، انحصارعمودی، تحلیل پوششی داده‌ها، شاخص مالم‌کوئیست پرداخته شده است چکیده مقاله صنعت برق ایران چهار دوره تکاملی را تجربه کرده است: مقررات‌گذاری، مقررات‌زدایی، تجدید ساختار و خصوصی‌سازی. مقررات‌گذاری نقش مدیریتی و مالکیتی دولت در صنعت برق را افزایش داده و مقررات‌زدایی قوانینی که به تداوم حضور دولت در صنعت برق منجر می‌شد را تغییر داده و چارچوب قانونی برای حضور بخش خصوصی ایجاد کرده است. تجدید ساختار، انحصار عمودی را تفکیک وآن را به سه بخش تولید، توزیع و انتقال تقسیم و نهایتاً خصوصی‌سازی، فرایند انتقال مالکیت به بخش خصوصی را درپی داشته است. در این مقاله به بررسی اثر اصلاحات ساختاری بر بهره‌وری صنعت برق براساس روش تحلیل پوششی داده‌ها و شاخص مالم‌کوئیست پرداخته شده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که در دوره اصلاحات، بهره‌وری صنعت برق بهبود یافته است و در این بهبود بهره‌وری، تغییرات کارایی فنی نقش بیشتری نسبت به تغییرات تکنولوژیک داشته است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب واژه‌نامه توصیفی فرهنگ‌نویسی

ادامه مطلب

closeکتاب واژه‌نامه توصیفی فرهنگ‌نویسی

کتاب واژه‌نامه توصیفی فرهنگ‌نویسی اثر فریبا قطره، با هدف معرفی مفاهیم مطرح در حوزه فرهنگ‌نویسی به رشته‌ی تحریر درآمده است و کاربران اصلی آن فرهنگ‌نویسان، دانشجویان زبان‌شناسی و سایر رشته‌های مرتبط و علاقمندان به حوزۀ فرهنگ‌نویسی هستند. فرهنگ‌نویسی یکی از مهم‌ترین جنبه‌های کاربردی زبان است. امروزه با توجه به نیازهای گوناگون کاربران، فرهنگ‌ها و واژه‌نامه‌های متنوعی با اهداف گوناگون طراحی و تألیف می‌شوند. یکی از انواع رایج فرهنگ، فرهنگ‌های تخصصی هستند که به ارائه و تعریف و توضیح واژه‌ها و اصطلاح‌های یک علم یا حوزۀ فنی مشخص می‌پردازند. بدنۀ اصلی کتاب واژه‌نامه توصیفی فرهنگ‌نویسی (Descriptive glossary of lexico graphy) را فهرستی از واژه‌ها و اصطلاح‌های تخصصی فرهنگ‌نویسی به زبان انگلیسی تشکیل می‌دهد که برای آن‌ها به زبان فارسی تعریف و توضیح ارائه شده است. افزون بر این، به منظور سهولت در پیدا کردن معادل‌های انگلیسی برای اصطلاح‌های فارسی نیز یک واژه‌نامۀ فارسی به انگلیسی ارائه شده است. برای انتخاب مدخل‌های این فرهنگ، از منابع گوناگونی استفاده شده که در پایان فهرست شده‌اند، اما در این میان دو اثر سهم بیشتری داشتند: فرهنگ فرهنگ‌نویسی (هارتمن و جیمز، 1998) و فرهنگ‌نویسی: فرهنگ اصطلاحات پایه (بورخانوف، 1998).

more_vert مقاله بررسی اثر تسهیلات بانکی بر ارزش‌افزوده بخش صنعت و معدن

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی اثر تسهیلات بانکی بر ارزش‌افزوده بخش صنعت و معدن

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی اثر تسهیلات بانکی بر ارزش‌افزوده بخش صنعت و معدن" مقاله ای است در 22 صفحه و با 18 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد سیاست ها و پژوهشهای اقتصادی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث ‌ارزش افزوده، ‌بخش صنعت و معدن، تسهیلات ثابت، تسهیلات سرمایه در گردش، ‌روش ARDL، معادلات همزمان پرداخته شده است چکیده مقاله در این مطالعه اثر تسهیلات بانکی بر ارزش افزوده بخش صنعت و معدن بررسی شده است.درواقع، با استفاده از داده‌های سری زمانی سال‌های (۱۳86-1356) و برآورد الگوی معادلات همزمان با بهره‌گیری از روش 3SLS نشان داده شده که تسهیلات بانکی بر ارزش افزوده بخش صنعت و معدن مؤثر بوده و به طور متوسط، کشش‌های تسهیلات ثابت و سرمایه در گردش نسبت به ارزش افزوده به ترتیب برابر با 05/0 درصد و 14/0 درصد می‌باشد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله علمی و پژوهشی صنعت مطبوعات و محیط جدید رسانه ای

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی صنعت مطبوعات و محیط جدید رسانه ای

مقاله علمی و پژوهشی" صنعت مطبوعات و محیط جدید رسانه ای " مقاله ای است که در 17  صفحه در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت دولتی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به صنعت مطبوعات، مطبوعات دولتی ، محیط رسانه ای، نظریه رقابتی پورتر و محیط جدید رسانه ای اشاره شده است. محتوای این مقاله دانشگاهی می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.