جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert کتاب دوست من طبیعت: برگزیدگان دومین جشنواره عکس محیط زیست

ادامه مطلب

closeکتاب دوست من طبیعت: برگزیدگان دومین جشنواره عکس محیط زیست

کتاب دوست من طبیعت اثرعادل علاف صالحی حاصل ذوق و علاقه دلسوزان محیط زیست است که در قالب عکس‌های آماتور و حرفه‌ای تهیه گردیده و به جهت ارائه به سایر علاقه‌مندان که قلب‌شان برای محیط زیست خود و فرزندان‌شان می‌تپد در قالب مجموعه عکس به چاپ رسیده است. در کتاب دوست من طبیعت خواننده فرهیخته می‌تواند با تورق کتاب، مقاصد گردشگری چشم‌نواز را از میان تصاویر انتخاب و در نوبت سفر قرار دهد.

more_vert مقاله حفظ حیات طبیعت بر مبنای اخلاق قرآنی

ادامه مطلب

closeمقاله حفظ حیات طبیعت بر مبنای اخلاق قرآنی

مقاله علمی و پژوهشی " حفظ حیات طبیعت بر مبنای اخلاق قرآنی " مقاله ای است در 14 صفحه و با 18 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث حیات طبیعت، حیات طیبه، اخلاق قرآنی، عمل صالح پرداخته شده است چکیده مقاله دین اسلام بر مبنای کتاب آسمانی قرآن و سیره معصومین(ع)، جهان بینی کامل و جامع الهی-اسلامی را برای بشر به ارمغان آورده است و از انسان‌ها می‌خواهد که برای رسیدن به غایت حیات خویش، در تمام روابط چه با خود، با خدا، با دیگران و با طبیعت اخلاقی زندگی کنند و در قرآن به کسانی که در این مناسبات مومن بوده و عمل صالح انجام دهند وعده‌ی حیات طیبه داده شده است. دغدغه‌ی ما در این مقاله این است که بر مبنای آیات قرآن، اعمال صالحی که انسان مومن در ارتباط با طبیعت باید انجام دهد تا به حیات اصیل و حقیقیِ ورای حیات دنیوی دست یابد، چیست؟ سخن این است که در مقابل این نگاه الهی به حیات و در بحث ما حیات طبیعت، جهان بینی مادی قرار دارد که بالاترین نوع نگاهی که به جهان هستی و به خصوص طبیعت پیدا کرده نگاه اومانیستی بر مدار خواست‌های خودخواهانه‌ی انسان بوده است و در نتیجه اعمال ضالّه و ظلم گونه ای نسبت به حیات طبیعت که خداوند آن را گاهواره ای برای رسیدن به غایت کمالش قرار داده انجام داده است؛ در نتیجه استنباط و تبیین اخلاق قرآنی در جهت حفظ طبیعت اولا: باطل کننده‌ی آن نوع نگاه مادی خواهد بود ثانیا: در صورت توجه به انجام رفتارهای قرآنی رفتارهای نامطلوب اصلاح خواهد شد ثالثا: جامعیت دین اسلام را برای زندگی راستین بشر ثابت خواهد کرد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله ملاک تمایز تسخیر و تغییر طبیعت در فناوری اسلامی

ادامه مطلب

closeمقاله ملاک تمایز تسخیر و تغییر طبیعت در فناوری اسلامی

مقاله علمی و پژوهشی " ملاک تمایز تسخیر و تغییر طبیعت در فناوری اسلامی " مقاله ای است در 20 صفحه و با 32 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  تصرف طبیعت، تسخیر، تغییر، فناوری، فناوری اسلامی پرداخته شده است چکیده مقاله این مقاله در صدد پاسخ‌گویی به این سؤال مهم در حوزه فناوری دینی می‌باشد که مرز بین تصرف مطلوب در طبیعت (تسخیر) با تصرف مذموم در طبیعت (تغییر) از دیدگاه قرآن چیست؟ نویسنده ابتدا اصطلاحات تسخیر، تغییر، فناوری و فناوری اسلامی را تعریف کرده و سپس با ذکر 40 مصداق تصرف، سعی در پاسخ به این سؤال با الهام از فناوری های چهارگانه قرآنی که در زمان انبیا پیشین بوده و فناوری‌هایی که در روایات به آنها اشاره شده است و همچنین تفسیر آیات مربوطه دارد. یافته‌های تحقیق: شش ملاک برای این امر پیشنهاد می‌شود. برخی پسینی و برخی پیشینی؛ از سوی دیگر پاره‌ای از ملاک‌ها سلبی (عدم اسراف و تبذیر و عدم آلایش و تخریب محیط زیست) و برخی نیز ایجابی (فکر، ذکر و شکرِ لسانی و عملی) هستند. نتیجه تحقیق آن است که هر مقدار فناوری بتواند نوع تصرف خود را با ملاک‌های طرح شده بیشتر هماهنگ شود، اسلامی‌تر و مفیدتر خواهد بود. روش تحقیق تحلیل اسنادی می‌باشد.  دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند . تصرف طبیعت+تسخیر+تغییر+فناوری+فناوری اسلامی+ مقالات دینی+مقالات مذهبی+مقالات اندیشه دینی+ اندیشه نوین دینی +مقالات جدید+بانک مقالات+بانک مقالات جدید

more_vert مقاله پارادایم اخلاق زیست محیطی در تفکر وحدت وجودی ابن عربی

ادامه مطلب

closeمقاله پارادایم اخلاق زیست محیطی در تفکر وحدت وجودی ابن عربی

مقاله علمی و پژوهشی " پارادایم اخلاق زیست محیطی در تفکر وحدت وجودی ابن عربی" مقاله ای است در 18 صفحه و با 32 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث ابن عربی، وحدت وجود، اخلاق زیست محیطی، الگو، طبیعت پرداخته شده است چکیده مقاله "امروزه مطالعه پیرامون اخلاق زیست محیطی بعنوان بخشی از اخلاق کاربردی از چنان اهمیتی برخوردار است که نظریه پردازان این حوزه را به تلاشی مضاعف جهت ارائه مدل های گوناگونی برای تعامل دو سویه بین انسان و طبیعت وا داشته است. در این بین نظام عرفانی ابن عربی- هر چند بصورت غیر مستقیم – با تمسک به اصل حاکم بر آن یعنی ""وحدت وجود "" و دیگر مولفه های ساختاری آن و نیز تاکید بر نقش انسان به عنوان حد واسط بین طبیعت و ماوراء طبیعت می تواند الگویی جامع و سیستماتیک در حل بحران های زیست محیطی به بشریت ارائه دهد. در پرتو نظریة وحدت وجود همة موجودات تجلی و مظهری از مظاهر الهی تلقی شده و همة ویژگی ها و کمالات وجودی از قبیل علم،ادراک و قدرت را دارا هستند. هدف این پژوهش پرداختی جدید به مسأله اخلاق زیست محیطی با استفاده از مبانی عرفانی ابن عربی است. از جمله نتایج این پژوهش می توان به تحلیل اخلاق زیست محیطی با استفاده از روش عرفانی و نیز ارائه الگویی نوین جهت مواجهه با مسائل و مشکلات جدید دنیای معاصر اشاره کرددانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب مراقبه در طبیعت

ادامه مطلب

closeکتاب مراقبه در طبیعت

کتاب مراقبه در طبیعت نوشته‌ی علی شمیسا، مجموعه‌ای از راهکارهای روانشناسی موجود در طبیعت پیرامون را جهت دستیابی به آرامش ارائه می‌دهد. طبیعت منبع انواع نوازش‌هاست. شما می‌توانید هزاران نوازش از آن بگیرید و به اجزایش نوازش بدهید. مهم این است که فوت و فن‌های این شکل و فرم نوازش‌گیری و نوازش‌دهی را بیاموزید و بر تمامی لحظات آن آگاهی داشته باشید که این خود، شکلی از «مراقبه‌ی عمیق در طبیعت» است. مراقبه‌ی عمیق یعنی شما با فلسفه‌ی احترام به طبیعت و آگاهی کامل، از او نوازش‌گیری کنید و گاهی به اجزای آن با جان و دل نوازش دهید و از این تعامل و بده و بستان‌ها لذت مادی و معنوی ببرید. پس زمانی که می‌گویم مراقبه‌ی عمیق در طبیعت، یعنی نوازش گرفتن آگاهانه و در لحظه‌ی حال انسان از چهار فصل طبیعت! اکثر انسان‌ها تجربه‌ی بودن در جای جای طبیعت را دارند و از آن لذت برده‌اند و وقتی با هوشیاری و آگاهی کامل یا همان مراقبه‌ی عمیق به دامن طبیعت پناه می‌برند، فایده‌ای وصف ناشدنی عایدشان می‌شود؛ آرامشی عمیق که روح را جلا می‌دهد. برخی ادعا می‌کنند می‌خواهند به آرامش برسند، اما در پی برآوردن خواسته‌ی خود از غیر‌ طبیعت هستند؛ برای همین ناکام می‌مانند! طبیعت قوانین ریاضی خاص خود را دارد و هر فردی با آن هماهنگ بشود، چرخه‌اش را بپذیرد و با او وحدت یابد، می‌تواند به تعادل روانی و آرامش روحی برسد و نوازش‌هایی ناب و خالص از او بگیرد؛ نوازش‌هایی که از آلودگی گفتاری و رفتاری درصدی از انسان‌ها به دور است. زمانی که به سمت نوازش‌گیری از انسان‌ها می‌روید، احتمال فریب و آلودگی و بیماری بسیار زیاد است، اما وقتی به سمت مراقبه و نوازش‌گیری از طبیعت زیبا می‌روید و با آگاهی و شناخت این کار را انجام می‌دهید، تمام معادلات شما عوض می‌شود. به بیماری‌های روانی و جسمی انسان دقت کنید، چه علتی را می‌توانید بیان کنید جز اینکه از طبیعت بکر فاصله گرفته، درکش نکرده یا به قوانینش احترام نگذاشته و به انواع بیماری‌ها دچار شده‌اید. برای اینکه بتوانید بیماری‌های جسمی، روانی و روحی‌تان را درمان کنید باید شیوه‌ها، روش‌ها و مکان‌های مراقبه نوازش‌گیری خود را در طبیعت، به خصوص در منطقه‌ی جغرافیایی خود، بشناسید و سپس با حضور در آن خود را تخلیه‌ی هیجانی کنید. به دل طبیعت پناه ببرید و نسخه و دارو و درمان خود را از او بستانید. طبیعت درمان‌گری بزرگ است که با ادبیات مراقبه درک آن آسان‌تر خواهد بود. پس شاگردی آن را بپذیرید و آب را از سرچشمه بنوشید و این قدر به اندیشه‌های آلوده و مزاحم زندگی نپردازید. هر روز خودتان را در نمادها و نشانه‌های طبیعت به جریان بیندازید و از آن‌ها نهایت نوازش و آرامش را بگیرید. آدرس اصلی خوش‌بختی و آرامش همین جاست، جایی دیگر نروید. در بخشی از کتاب مراقبه در طبیعت می‌خوانیم: وقتی به طریقت طبیعت وارد می‌شوید، باید بدانید که طبیعت آن‌قدر متنوع است که دیگر بهانه‌ای برای شاد نبودن، ندارید. بی‌شک شمایی که در شمال کشور هستید بیشتر از موهبت نزدیکی به جنگل و دریا برخوردارید و نوازش‌گیری از این دو فضا را بیشتر تجربه می‌کنید و ساکنان کویر و اهالی کوهستان و دشت هم به سبک و شیوه‌ای دیگر از طبیعت نوازش می‌گیرند. مهم این است که در طبیعت مراقبه‌گر، تماشاگر و نظاره‌گری فعال، هوشیار و آگاه باشید! طبیعت فضاهای بکر طبیعی بسیاری برای نوازش‌گیری خالص دارد، فضاهایی که انسان کمتر دخل و تصرف کرده است. آن فضاها به گونه‌ای هستند ‌که وقتی واردشان می‌شوید غرق ذوق‌زدگی کودک درون خود می‌شوید و عظمت هستی و خالق آن را در‌می‌یابید. هر‌ فردی در منطقه زندگی خود از این دست مناطق وحشی و بکر دارد؛ فقط کافی است کمی ریسک کنید و به آن جا بروید و درصدی از نوازش خود را از آنجا دریافت کنید. کافی است کمی طبیعت‌گرا باشید و کنجکاوی به خرج بدهید و به این مکان‌ها بروید و خود را ذوب و غرق در آن مکان‌ها بکنید و در آرامش طبیعت آن‌جا فرو بروید. مکان‌هایی که غرق در زیبایی و سکوت هستند و در خود حس خاص وحشی بودن طبیعت را دارند و به آن‌ها جذابیتی فوق‌العاده می‌دهند. در ایران از این دست فضا و مناطق بسیار می‌توانید پیدا کنید و از آن‌ها نوازش خالص جسم، روان و روح بگیرید. وقتی کنار یک آبشار می‌روید و خود را در او رها می‌کنید، تمام بدنتان سراسر اکسیژن می‌شود، با صدای طبیعی آبشار به خلسه درون می‌روید و از او نوازش عمیق می‌گیرید؛ کافی است فرهنگ مراقبه و نوازش‌گیری از طبیعت را بدانید. زمانی که به کوه می‌روید سکوت کوه شما را به تأمل درونی وا می‌دارد؛ زمانی که به کویر می‌روید، می‌توانید حس‌های درونی زیبا و متنوعی را تجربه کنید و زمانی که به جنگل وحشی می‌روید و ارتباطتان با اطرافیان قطع می‌شود، قطعاً روحیه خاصی را تجربه می‌کنید که خاص و منحصر به فرد است. فهرست مطالبپیشگفتارانرژی پاک رایگانبخش اول: مراقبه و نوازش‌گیری از طبیعتنمونه‌ای از مراقبه و نوازش‌گیری از طبیعتگسترش دوستی و عشق به اجزای طبیعتچهار اصل طبیعت در مراقبه نوازش‌گیری‌مراقبه باید در حوزه آگاهی باشدهمه چیز زندگی می‌تواند جشن، مراقبه و نوازش‌گیری باشددر جشن مراقبه طبیعت همه چیز مهم استدر مراقبه و نوازش‌گیری عجله ممنوع استانجام مراقبه انضباط خاص خود را می‌طلبداز تجربه‌های کوچک خود در طبیعت مراقبت کنید!هر ‌مراقبه را به آداب و آیینی خاص تبدیل کنید!همیشه عطش تجربه طبیعت را در خود حفظ کنید!مراقبه در هر ‌زمان و هر‌ فصل ممکن است!هر ‌مکانی در طبیعت برای مراقبه مناسب استمراقبه در طبیعت شکلی از مدیریت استرس استمراقبه و نوازش‌گیری نوعی روان‌درمانی است!موانع مراقبه در طبیعت را شناسایی کنیدخاطره‌نویسی و مراقبه در طبیعتتور مراقبه و نوازش‌گیری در طبیعتبخش دوم: شیوه‌های مراقبه و نوازش‌گیری از طبیعتمراقبه با حواس پنجگانهمراقبه با آغاز فصل بهارنوازش‌گیری از تعطیلات جشن نوروزمراقبه و نوازش‌گیری از روز و شبمراقبه و نوازش‌گیری از بوهامراقبه و نوازش‌گیری از اصواتمراقبه و نوازش‌گیری از سکوتمراقبه با موسیقی‌های طبیعتمراقبه با موسیقی‌های آرام‌بخشمراقبه و نوازش‌گیری از نوشیدنی‌هاجشن‌های شفابخشمراقبه و نوازش‌گیری از چای‌خوردنمراقبه و نوازش‌گیری از میوه‌هامراقبه حین غذاخوردنمراقبه با شناکردنمراقبه با دوش گرفتنمراقبه و نوازش‌گیری از اشیامراقبه با گل‌هامراقبه و نوازش‌گیری از سنگ‌هامراقبه تماشای مهتابمراقبه با ستارگان آسمانمراقبه و نوازش‌گیری از بازی با حیواناتمراقبه و نوازش‌گیری از اسب‌ها و شترهامراقبه با پرندگانمراقبه و نوازش‌گیری از فضاهای رمانتیکمراقبه و نوازش‌گیری از سپاسگزاریمراقبه با جیغ‌زدن و پرت‌وپلاگوییمراقبه با پایکوبی در طبیعتنوازش‌گیری با نور خورشیدمراقبه و نوازش‌گیری از باد، نسیم، طوفانجشن در کنار رودخانهمراقبه در کوه و کوهستانمراقبه در دل کویرمراقبه پیاده‌رویمراقبه با بارش باران و تگرگمراقبه با برفمراقبه با ذکرهامراقبه با دوچرخه‌سوارینوازش‌گیری از کودکانمراقبه و نوازش‌گیری از گل‌آرایی و کشاورزیمراقبه و نوازش‌گیری از دریامراقبه و نوازش‌گیری از ماهی‌هانوازش‌گیری از حشراتمراقبه و نوازش‌گیری با غذا دادن به پرندگاننوازش‌گیری از روغن‌های طبیعتمراقبه و نوازش‌گیری از ماهیگیریمراقبه و نوازش‌گیری در گورستاننوازش‌گیری از پاک‌سازی طبیعتمراقبه و نوازش‌گیری از عکاسی در طبیعتمراقبه و نوازش‌گیری از جشن‌های ایرانی

more_vert مقاله اکوسوفی و ابن عربی (کاربست تناکح اسما و صفات الهی در اخلاق زیست محیطی)

ادامه مطلب

closeمقاله اکوسوفی و ابن عربی (کاربست تناکح اسما و صفات الهی در اخلاق زیست محیطی)

مقاله علمی و پژوهشی " اکوسوفی و ابن عربی (کاربست تناکح اسما و صفات الهی در اخلاق زیست محیطی)" مقاله ای است در 13 صفحه و با 24 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث تناکح اسما و صفات، اخلاق زیست محیطی، طبیعت، ابن عربی و اکوسوفی پرداخته شده است چکیده مقاله اکوسوفی(Ecosophy) علمی بین رشته ای است که از امتزاج دو حوزه طبیعی و معرفت شناختی نضج می گیرد. بحث پیرامون تناکح اسما و صفات الهی بحثی کاملا عرفانی است، لکن در این نوشتار قصد داریم آنرا در حوزه زیست محیطی بکار گیریم. هدف ما در این پژوهش کاربست این موضوع در حوزه اخلاق زیست محیطی و استخراج آموزه های مرتبط با مسائل زیست محیطی است. محور بحث در این پژوهش بررسی و تبیین جایگاه طبیعت در ابن عربی و بررسی موضوع نکاح اسما و صفات الهی و چگونگی حمل این آموزه های عرفانی در اخلاق زیست محیطی خواهد بود. در این پژوهش از روش اسنادی – تحلیلی استفاده شده است. از جمله نتایج این پژوهش می توان به درونی سازی احترام به طبیعت نزد انسان به عنوان موجودی قدسی و دارای ارزش ذاتی اشاره کرد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله روش های جبران خسارات زیست محیطی بر مبنای اصول اخلاقی محیط زیست؛ در نظام حقوقی ایران

ادامه مطلب

closeمقاله روش های جبران خسارات زیست محیطی بر مبنای اصول اخلاقی محیط زیست؛ در نظام حقوقی ایران

مقاله علمی و پژوهشی " روش های جبران خسارات زیست محیطی بر مبنای اصول اخلاقی محیط زیست؛ در نظام حقوقی ایران " مقاله ای است در 22 صفحه و با 37 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث خسارت، محیط زیست، جبران، حقوق، طبیعت پرداخته شده است چکیده مقاله طبیعت و محیط زیست در متون دینی، حق همه انسانها در همه دورانهاست. بنابراین در مقابل حق استفاده ای که خداوند برای انسان در محیط زیست و طبیعت قائل شده است، وظیفه‏ای نیز بر عهده او گذاشته است که آن، حفظ و حمایت و بهره‏برداری صحیح از محیط زیست است؛ زیرا هدف خداوند از در اختیار گذاشتن طبیعت برای انسان این است که جهت رفاه، آسایش و تکامل خود از آن بهره‏مند شود. بنابراین، اگر در استفاده از این امکانی که در اختیار او قرار گرفته، زیاده‏روی کند، بر خلاف آن هدف متعالی اقدام کرده که نتیجه‏اش به خطر افتادن حیات خود او و دیگران و بازماندن از سیر تکاملی در مسیر سعادت دنیا و آخرت خواهد بود. اولا با توجه به ماهیت و تحول مفهوم خسارت زیست محیطی به نظر می رسد که اعمال قواعد عام و سنتی روشهای جبران خسارت زیست محیطی در حوزه حقوق محیط زیست چندان کارایی ندارد و از این رو تدوین نظام جبران خسارت خاص زیست محیطی با رویکرد روشهای نوین لازم است. ثانیا گسترش آلودگی های مختلف، تغییر آب و هوا، تحلیل لایه ازن، کاهش تنوع زیستی و تعداد بی شمار معضلات زیست محیطی که حیات انسان ها را در کره خاکی تهدید می کنند و کیفیت حیات را به شدت تقلیل داده اند واقعیت انکار ناپذیر است که جامعه بین المللی سخت با آن دست به گریبان است. هدف این مقاله روش های جبران خسارات زیست محیطی در نظام حقوقی ایران است. تا از این رهگذر کمک اندکی به حقوق زیست محیطی کشورمان صورت بگیرد . دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب بهترین فنون سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) درمدیریت محیطی

ادامه مطلب

closeکتاب بهترین فنون سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) درمدیریت محیطی

امروزه بحران های محیطی و مخاطرات محیطی نسبت به گذشته بیشتر شده است و دلایل آن را می توان در رشد بی رویه جمعیت، عدم آگاهی افراد در برخورد با طبیعت، عدم استفاده از نرم افزارها و روش های علمی در بحران های محیطی، عدم پیش بینی دقیق و اصولی در مخاطرات آینده جستجو نمود. محیط طبیعی که به نوعی می توان گفت بستر و گهواره زندگی بشر محسوب می شود امروزه دچار تغییرات و چالش های سریع و بحران زایی شده است که در صورت ادامه چنین روندی میتوان شاهد حوادث ناگواری بود. اما حل این مساله و موضوع آنقدر سخت و پیچیده نمی باشد. امروزه نرم افزارها و روش های علمی بسیار زیادی تولید شده است که با بکاربستن آنها می توان تا حدودی جلوی این روند را گرفت و به حداقل رساند. یکی از این نرم افزارها، سیستم اطلاعات جغرافیایی یا GIS می باشد که دارای مکانی کاربرپسند، علمی و با گرافیکی بسیار زیبا جهت پردازش داده ها و لایه نمودن آنها می باشد. GIS نرم افزاری است که براساس ورودی هایی از جمله تصاویر ماهواره ای، عکس هایی هوایی، نقشه های از پیش تعیین شده، بازدیدهای میدانی، ورودی های مصاحبه ای اقدام به خروجی هایی در قالب نقشه و جداول می نماید که این نقشه را می توان به صورت لایه های مختلفی از طبیعت تولید نمود و نسبت به آنها تجزیه و تحلیل کرد و برنامه های مختلفی را در جهت حفظ و نگهداری از طبیعت ایجاد نمود. فهرست مطالبفصل اول: تعریف GISتعریف GISویژگی ها و کاربرد های GISدلایل اهمیت به کارگیری GIS در سیستم های سازمانی و شرکتیفصل دوم: فنون مدیریتی محیطی GISGIS چیست؟GIS برای مدیریت محیطاستفاده های انجمن محیطی پاناما از GISاندازه گیری های مرکز تحقیقات وودز هل با GISمثالی برای اندازه گیری کربناستفاده از GIS در حفاظتپروژه های GIS مرکز تحقیقات Woods Holeطرح احتمالی ساحلی جزیره ایمرالدساختمان در محیط موسسهدسترسی و نمایش نقشه هاتصمیم گیری محیطی خطوط جریان انجمن منابع آبویزارد آب وهواییدر توازن نگهداشتن طبیعت و انسانروشی بدیل برای مدیریت محیط دریاییپورتال داده های قابل تحقیق را می سازدفروشگاه یک جا برای دادهمنتشرکنندگان داده های کنترلی

more_vert مقاله حق بر محیط زیست سالم در پرتو اصول فقهی و اخلاقی

ادامه مطلب

closeمقاله حق بر محیط زیست سالم در پرتو اصول فقهی و اخلاقی

مقاله علمی و پژوهشی " حق بر محیط زیست سالم در پرتو اصول فقهی و اخلاقی " مقاله ای است در 16 صفحه و با 23 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث اخلاق زیست محیطی - محیط زیست سالم- قواعد فقهی- اصول اخلاقی- حق بنیادین بشری پرداخته شده است چکیده مقاله امروزه گسترش علم و فناوری و به تبع آن صنعت، علی رغم اعطای آسایش و رفاه بر انسانها، تخریب،آلودگی وآسیب و ایجاد بحران های محیط زیست را به همراه داشته است محیطی که به مثابه بستر حیات اجتماعی،اقتصادی و سیاسی ، لازمه تداوم حیات هر انسان است و به عنوان بستر زندگی بشر و ابزار تکامل وی، در گفتمان فقهی و اخلاقی قابلیت معقولی جهت پژوهش در راستای صیانت از آن بعنوان حق انسان و تکلیف جامعه بشری دارد در این راستا در جهت نیل به برخورداری از محیط زیست سالم و اهمیت آن دو رویکرد وجود دارد در رویکرد اول برای طبیعت به عنوان ودیعه ای الهی ارزش ذاتی قائل شده و خود طبیعت مورد بحث است لیکن در رویکرد دوم لزوم حفظ طبیعت بعنوان ابزاری جهت استفاده نوع بشر مطرح می باشد که در این مقاله نگارندگان ضمن اعتقاد به رویکرد اول درصدد تبیین نظامنامه اخلاق محیط زیستی با تاکید بر آموزه های فقهی و اخلاقی در راستای صیانت از آن بعنوان حق بنیادین بشری می باشند. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب چشم ادراک

ادامه مطلب

closeکتاب چشم ادراک

کتاب چشم ادراک نوشته علیرضا باقری، مجموعه‌ای از اشعار عاشقانه و اجتماعی است که با زبانی روان و بیانی دلنشین سروده شده‌اند. شاعر هدف خود از سرودن این مجموعه شعر را انتقال آگاهی و کمک به درک هر چه بهتر مفاهیم عمیق انسانی بیان کرده است. در بخشی از کتاب چشم ادراک می‌خوانیم: عشق بی‌توقع چون رودی جاریدر شوق رسیدن به دریای آبیعشق طراوت باران و زیباییعشق آب حیات و نامیراییعشق دیوانگی و رهاییعشق قلبی پاک و خداییعشق بوسه شبنم بر نیلوفر آبیکه هر صبح، بر گونه‌هایش جاریعشق بی‌توقع می‌بخشد آزادیعشق رهایت می‌کند ز خودخواهیدر عاشقی می‌شوی هیچ و ناپیدادر عاشقی می‌شوی گُم گشته و شیداعاشق می‌کشد دست از منیت‌هاعاشق اوج می‌گیرد به دوردست‌هاپیوستن قطره به دریای عشق کافیستآنگاه عاشق و معشوق و عشق یکیست فهرست مطالبمقدمهسرزمین‌هابهشت بریننمایش زندگیقلبعشق بی‌توقعشکوه طبیعتخواب غفلتبشارتمی‌پیچید بادذات پاک سرشتوحدت وجودانسانیتپاییز برگریزانصدای سکوتعادتمعجزه طبیعتنقاب‌زدگانحقیقت غاییدمنوش بهاریجهش به عشقروایت زمینخدای خودذهن تربیت‌پذیرشهر شلوغگل ارغوانآرامشمقام عاشقمهربانیواصلرودخانه روانسکوت آسمانچشم ادراکایام نوروزشعله و بادکار خوبآگاهی بی‌ادعاچمدان آگاهیتولد شعرخلاقیتشعر بایدآسمانارزش کتابراه نجاتساکنین فردوسنوازندهشاعرپاکدلآرامش طبیعتدل نورانیرویای زندگیشاهد غیبقلم گلبارانراه درستمعصومیت قلبترانه باغ ماآوای بودنبرگی بر شاخساربی‌توقع چو مهتابشعر بودنبرگ و مورچهدانه برفدرک آسمانلباس خندانعزم دیارهین منماین توییجان من دَف می‌زندای پاییز با من بگودرخت انار

more_vert کتاب زنده ماندن در شرایط سخت

ادامه مطلب

closeکتاب زنده ماندن در شرایط سخت

کتاب زنده ماندن در شرایط سخت نوشتۀ محمدحسین قربانی زواره، شما را با اطلاعات و مهارت‌های زنده ماندن در طبیعت آشنا می‌کند و به شما می‌آموزد از چه ابزار و روش‌هایی برای ادامه‌ی حیات در شرایط سخت بهره ببرید. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام گشت‌وگذار در دل طبیعت، سرگرم تماشای طبیعت اطراف و عکاسی می‌شوید و ناگهان متوجه می‌شوید که تنها مانده‌اید و گم شده‌اید. طبیعتا قرار گرفتن در این شرایط هر کسی را وحشت‌ زده و نگران می‌کند. گرچه گم شدن و تنها ماندن در جنگل تجربه‌ی ترسناکی است اما رهایی از این شرایط و زنده ماندن در طبیعت نیازمند صبر، به کار بردن نیروی تفکر و استفاده از امکانات و شرایطی است که طبیعت در اختیار ما می‌گذارد. در بخشی از کتاب زنده ماندن در شرایط سخت می‌خوانیم: برای دودی کردن گوشت، یک حصار اطراف آتش درست کنید. دو پانچو که به همدیگر وصل شده‌اند خوب کار می‌کنند. نیازی نیست که آتش بزرگ یا داغ باشد. هدف ایجاد دود است نه آتش. از چوب‌های صمغ‌دار استفاده نکنید، زیرا گوشت را خراب می‌کنند. چوب باید تا حدودی سبز باشد، اگر خیلی خشک باشد آن را در آب غوطه‌ور سازید. گوشت را در تکه‌های نازک به‌اندازه حداکثر 6 سانتیمتر ببُرید و آن‌ها را روی آتش بیاویزید. مطمئن شوید که هیچ تکه گوشت دیگری را لمس نکند. پانچو را اطراف گوشت قرار دهید تا دود را نگه دارد و نزدیک آتش قرار دهید. نگذارید آتش خیلی داغ شود. گوشتی که در طی یک‌ شب دودی می‌شود تا حدود یک هفته باقی می‌ماند. دو روز دودی کردن متناوب سبب می‌شود که گوشت حدود 2-4 هفته بماند. یک‌تکه گوشت که به‌خوبی دودی شده باشد تیره، مجعّد و ترد می‌باشد و شما می‌توانید بدون پختن مجدد آن‌ها را بخورید. شما همچنین می‌توانید از یک گودال برای دودی کردن گوشت استفاده کنید. خشک‌ کردن گوشتبرای خشک‌کردن گوشت آن را به ورقه هایی به قطر 6 سانتیمتر درآورید. ورقه های گوشت را در محلی که جریان هوا مناسب باشد و آفتاب خوب باشد بیاویزید. ورقه های گوشت را دور از دسترس حیوانات گذاشته و آن‌ها را برای محفوظ نگه‌ داشتن بیشتر بپوشانید. اجازه دهید که تمامی سطح گوشت قبل از خورده شدن خشک گردد. گوشتی که خوب خشک شده باشد در هنگام خورده شدن بسیار ترد بوده و هنگام لمس کردن سرد نمی‌باشد. فهرست مطالبقسمت اول: اقدامات زنده ماندنقسمت دوم: روانشناسی بقاقسمت سوم: طرح‌ریزی برای شرایط سخت و کیت‌های مورداستفاده در شرایط سختقسمت چهارم: بنیان پزشکی زندگی در شرایط سختقسمت پنجم: سرپناهقسمت ششم: تهیه آب آشامیدنیقسمت هفتم: تهیه غذاقسمت هشتم: استفاده غذایی از گیاهانقسمت نهم: گیاهان سمیقسمت دهم: حیوانات خطرناکقسمت یازدهم: سلاح‌ها، ‌ابزارآلات و تجهیزات مقتضی منطقهقسمت دوازدهم: زنده ماندن در صحراقسمت سیزدهم: زنده ماندن در مناطق استواییقسمت چهاردهم: زنده ماندن در هوای سردقسمت پانزدهم: زنده ماندن در دریاقسمت شانزدهم: جهت‌یابی مقتضی با شرایط سختقسمت هفدهم: حرکت در منطقه دشمنقسمت هجدهم: استتار

more_vert مقاله بررسی مقایسه‌ای اهداف تربیت اخلاقی از دیدگاه روسو و آیت الله جوادی آملی

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی مقایسه‌ای اهداف تربیت اخلاقی از دیدگاه روسو و آیت الله جوادی آملی

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی مقایسه‌ای اهداف تربیت اخلاقی از دیدگاه روسو و آیت الله جوادی آملی؛ تطبیق دیدگاه‌های طبیعت‌گرایی و وحیانی" مقاله ای است در 30 صفحه و با 41 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اخلاق وحیانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  تربیت اخلاقی؛ اهداف؛ روسو؛ آیت الله جوادی آملی پرداخته شده است چکیده مقاله اخلاق و تربیت اخلاقی در عصر حاضر از بنیادی‎ترین موضوع بشریست که همواره مورد توجه اندیشمندان و صاحبنظران مختلف در اقصا نقاط جهان بوده است. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه‌ای اهداف تربیت اخلاقی از دیدگاه روسو و آیت الله جوادی آملی انجام شده است. روش تحقیق این پژوهش تحلیل تطبیقی می‎باشد. یافته‌های پژوهش حکایت از آن دارد که هدف غایی تربیت اخلاقی در نظام طبیعت‎گرایانه[1] روسو تبعیت انسان از طبیعت و در نظام وحیانی آیت الله جوادی آملی تقرب انسان به سوی خدا می‎باشد. روسو برای نیل به چنین غایتی محافظت از نفس، تواضع و اعتدال، تحقق آزادی، نوع‎دوستی و دگرخواهی و آیت الله جوادی نیز شناخت خالق، شناخت خود، فطرت‎جویی، تواضع و اعتدال، کرامت‎مداری، تحقق آزادی، نوع دوستی و دگرخواهی را به عنوان اهداف واسطه‎ای معرفی نموده‎اند. وجوه اشتراک خاصی بین اهداف ترسیم شده هر دو اندیشمند وجود دارد که از مهمترین آن توجه ویژه هر دو اندیشمند به تربیت اخلاقی است. ولی از مهمترین وجوه اختلاف دو صاحب نظر این است که، روسو دستیابی به اهداف اخلاقی را در دوری از جامعه می‎داند، در حالی که از نظر استاد جوادی آملی دست‎یابی به چنین مقاصدی در درون جامعه محقق می‎شود. همچنین محوریت طبیعت از یک سو و خداوند متعال از سوی دیگر از مهم‌ترین تضادهای ماهوی و سرچشمه‎های معرفتی اهداف تربیت اخلاقی در دو دیدگاه است که جهت دهی زیست اخلاقی آدمی را از ابتدا تا انتها بر عهده دارد. [1]. طبیعت‎گرایی (Naturalisme) یا فلسفه اصالت طبیعت از جمله فلسفه‌های محض قدیمی است که طبیعت را تنها واقعیت می پندارد و تقریباً به غیر آن معتقد نیست. به عبارت دیگر، به نظر پیروان این سیستم فکری آنچه واقعیت دارد، همان «طبیعت» است آنچنان که حواس ما در می‎یابند. هیچ گونه علت و قدرت فراسوی طبیعی بر جهان حکومت نمی کند بلکه جهان، قائم به ذات است، توضیح آن در خودش است، اداره‎اش به عهده خودش می‌باشد، و خود، راهنما و رهبر خویشتن است. طبیعت ‎گرایی نظام فکری کسانی است که همه علل غایی را در طبیعت می‎یابند. طبیعت‎گرایی، که ساده‌ترین و روشن‌ترین فلسفه‎های محض است، واقعیت و طبیعت را یکی یا مترادف می‌‎داند، و آدمی را فرزند طبیعت می‎پندارد نه جامعه (شعاری ‎نژاد، 420:1383). عنوان مقاله [English] A Comparative Study between Rousseau and Ayatullah Javadi Amoli on the Purposes of Moral Education: Accommodation between Naturalism and Revelation چکیده [English] Morality and ethical research method of this study is comparative analysis. The findings of the research indicate that the ultimate goal of moral education in Rousseau's naturalistic system is human obedience to nature, and in Ayatullah Javadi Amoli's revelation-based system is man's rapprochement with God. In order to achieve such an aim, Rousseau recognized self-care, temperance, humility, the realization of freedom and altruism as intermediate goals, and Ayatollah Javadi recognizes God-knowledge, self-knowledge, Fitrah-seeking, humility and moderation, dignity, the education in the present age are the most fundamental human issues that have always been of interest to thinkers and scholars from all over the world. Therefore, the present study aims to compare the goals of ethical education from the perspective of Rousseau and Ayatollah Javadi Amoli. The realization of freedom, and altruism as intermediate goals. There are shared aspects in the goals introduced by the two thinkers, one of the most important of which is the special attention to moral education. But the most important matter of disagreement between the two is that Rousseau considers staying away from society is the way to achieve ethical goals, while according to Professor Javadi Amoli, achievement of such goals should be come about within the society. Also, the centrality of nature on the one hand, and Allah Almighty, on the other hand, is one of the most important differences between them and epistemic sources of moral education goals in two perspectives that manages the ethical orientation of man from beginning to end. کلیدواژه‌ها [English] Moral education, Jean-Jacques Rousseau, Ayatollah Javadi Amoli دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب سبزی درمانی

ادامه مطلب

closeکتاب سبزی درمانی

  بشر امروز با پیشرفت روزافزون دانش و شتاب چهارنعل تکنولوژی در جهان، به کشف ناشناخته‌های زیادی نائل شده است. امروزه دانشمندان و اندیشمندان عرصه‌های مختلف علم، به این نتیجه رسیده‌اند که نیاکان انسان امروزی، برای همه‌ی مشکلات مبتلابه جوامع خود تدابیر مختلفی می‌اندیشیدند. آن‌ها با کشف رمز و راز طبیعت و عناصر بی‌شمار آن دردها و زخم‌های خود را مداوا می‌کردند. گیاهان، درختان، میوه‌ها و ... همه‌وهمه منبع التیام دردهای اجدادمان بود. اساطیر ملل مختلف نیز مملو از گیاهان و میوه‌های شفابخش است. از این‌رو به جرأت می‌توان گفت که سبزی‌درمانی و گیاه‌درمانی قدیمی‌ترین نوع درمان در جهان است. اطلاعات اولیه‌ی دانش گیاه‌شناسی در مورد مصارف درمانی گیاهان، بیشتر حکایت از نقش غریزه در انتخاب آن‌ها دارد ولی با گذر بشر از دوران ماقبل تاریخ به دوران باستان، انسان شروع به کاربرد عقل و منطق نموده، با محاسبات منطقی به خلاقیت‌های خاصی برای بهبود روش و کیفیت زندگی خود دست یافت. طب قدیم در همه‌ی تمدن‌های قدیم از جمله ایران، ترکان، یونان، چین، هند و... از گیاهان برای پیش‌گیری‌و درمان بیماری‌ها استفاده می‌کرد. آثار مکتوب به‌جا مانده از طب قدیم بیانگر این حقیقت است. از دیگر سو این نکته نیز گفتنی است که طبیعت همیشه مأمن و پناهگاه انسان بوده است و انسان رابطه‌ای تنگاتنگ با طبیعت پیرامون خود داشته‌است. این مسئله یکی از اساسی‌ترین اصول طب گیاهی است. طب‌گیاهی می‌گوید گیاهانی‌که‌در محیط زندگی هر انسان می‌رویند بیش‌ترین احتمال را برای درمان بیماری‌های او دارند. فلاسفه‌ی روزگار باستان باور داشتند که طبیعت، داروهای گیاهی یا معدنی مناسب هر بیماری را خلق کرده است و اگر ما آن دارو را نمی‌یابیم نقص از طبیعت نیست بلکه دانش ما در یافتن آن ناکافی بوده است. سبزی‌درمانی بهترین نتایج را در آدم‌هایی می‌دهد که از نبود تعادل انرژیایی مولود زندگی شهری بیمار شده‌اند، و اگر بیمار شیوه‌ی زندگی‌اش را به گونه‌ای اصلاح کند که به حالتی طبیعی‌تر بازگردد، اثربخشی آن دوچندان خواهد بود. مصرف سبزی احساس خوبی را در انسان به وجود می‌آورد و افسردگی را برطرف می‌نماید. خوردن میزان زیاد سبزی و میوه تأثیر به‌سزایی در سلامت انسان دارد. در این کتاب خواص دارویی سبزی‌های مختلفی که روزانه مصرف می‌کنیم آورده شده است به امید آنکه راهنمایی باشد برای استفاده‌ی بهینه از این نعمات الهی. فهرست مطالب مقدمهترنجبینپنیرکبولاغ اوتی (علف چشمه)پونهکرفسریواسزیرهسیب زمینیسیب زمینی ترشی (میرالماسی)کلمگشنیزگوجه فرنگیمارچوبهمرزنگوشمرزنگوش وحشیمـرزهنعناع فلفلیوالکهویجشاهیشویدسیرشلغمفلفللوبیا سبزبادمجاناسفناجمؤخرهمنابع برای مطالعه بیشتر

more_vert کتاب مینیمال‌هایی در طبیعت

ادامه مطلب

closeکتاب مینیمال‌هایی در طبیعت

کتاب مینیمال‌هایی در طبیعت نوشته‌ی سید علی طباطبایی نظری، شما را با مهم‌ترین ژانرهای عکاسی به روش مینیمالیست یا ساده‌گرایی آشنا می‌کند و به معرفی تکنیک‌ها و روش‌های عکاسی از مناظر طبیعی به سبک و سیاق عکاسی مینیمال یا ساده گرایانه می‌پردازد. کتاب مینیمال‌هایی در طبیعت دومین اثر از مجموعه 9 جلدی عکاسی مینیمال است. طبیعت، زیباترین جالب‌ترین و متنوع‌ترین مخلوق خداوند است. مخلوقی که بسیاری از آفریده‌های دیگر را در خود جای داده و همواره الهام‌بخش هنرمندان مختلف برای خلق آثار بی‌نظیر خود بوده است. در میان هنرهای تصویری که به بیان زیبایی‌های طبیعت می‌پردازند، علم و هنر عکاسی داستان دیگری است. هنری که با استفاده از فناوری دقیق ثبت تصاویر توانسته است زیبایی‌های طبیعت را به بهترین شیوه ممکن به علاقمندان آن ارئه دهد. در این میان چه بسیار هنرمندانی که به سبک و شیوه خاص خود به بیان این زیبایی‌ها می‌پردازند و عکاس مینیمال همواره سعی در هرچه ساده‌تر نشان دادن زیبایی‌های بی‌شمار عظیم‌ترین مخلوق خداوند است. کاری که فقط از نوع بشر بر می‌آید و آن تسلط به کل جهان هستی است زیرا همه چیز را ساده‌تر از اصل و نهاد روح خود که همان روح ازلی است می‌پندارد. عکاسی طبیعت به دو رشته یا ژانر جداگانه و بسیار نزدیک تقسیم می‌شود. بسیار نزدیک از نظر موضوعی که همواره منظور و سوژه هنرمند، طبیعت و آنچه در آن وجود دارد، است و جداگانه از نظر تکنیکی که به دو دسته طبیعت بکر یا همان عکاسی طبیعت و عکاسی از مناظر طبیعی تقسیم می‌شود که در عکاسی طبیعت فقط مناظر و موقعیت‌هایی مد نظر است که اصطلاحا بکر بوده و پای انسان به آنجا نرسیده باشد و حتی آثار انسانی در آنجا دیده نشود که در این صورت جز مناطقی خاص و البته بسیار کمیاب در جهان، یافتن اینگونه سوژه‌ها اگر غیرممکن نباشد، بسیار سخت و دشوار خواهد بود. اما رشته یا ژانر دوم که شاید 99 درصد عکس‌هایی موسوم به عکس طبیعت را تشکیل می‌دهد در واقع تصاویری از مناظر طبیعی بوده که شامل: طبیعت آزاد مانند: جنگل‌ها، بیابان‌ها وکوه‌ها است که مخلوق انسان نبوده ولی آثار انسانی در آن دیده می‌شود و بخش دوم یا تحت کنترل انسان که مناظر طبیعی ساخته شده توسط انسان است، مانند: پارک‌ها و بوستان‌ها و باغات کشاورزی و غیره. مجموعه کتاب‌های عکاس مینیمال علاوه بر شیوه خاص و منحصر به فرد خود در عکاسی ساده‌گرایانه، در نگارش و ارائه مطالب، ویراستاری و حتی چاپ و تولید اثر همواره بر شیوه ساده‌گرایی یا مینیمالیست تاکید داشته و این موضوع خود می‌تواند چراغی پرفروغ باشد در راه کسانی که علاوه بر هنر عکاسی مینیمال، می‌خواهند جنبه‌های دیگری از سبک‌های مختلف هنری را تجربه کنند. سید علی طباطبایی نظری را بیشتر بشناسیم: سید علی طباطبایی نظری متولد شهریور 1350 تهران است و دانش آموخته دانشگاه تربیت معلم، باشگاه خبرنگاران جوان، جهاد دانشگاهی دانشگاه هنر دانشگاه تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رشته‌های عکاسی حرفه‌ای با گرایش طبیعت، عکاسی آتلیه، فوتوشاپ و نرم افزارهای عکاسی می‌باشد. در بخشی از کتاب مینیمال‌هایی در طبیعت می‌خوانیم: نوردهی‌های طولانی ابرها را در آسمان کشیده و نرم کرده، قطرات ریز آب را به مه نرم تقلیل ‌می‌دهند، و یک پس زمینه ملایم ایجاد می‌کنند که باعث می‌شود تمرکز هرچه قوی‌تر روی سوژه اصلی قرار گیرد. فیلترهای کاهنده نور (ND) از شدت نور ورودی کاسته، بنابراین شما می‌توانید یک تصویر را حتی طولانی‌تر نوردهی کنید. یک فیلتر پلاریزه نیز به کاهش نور تا سه پله (stop) کمک می‌کند، اما شما همیشه می توانید تا هنگام غروب صبر کنید تا سرعت شاتر را به طور طبیعی آهسته‌تر انتخاب کنید. روشنایی شدید آسمان را می‌توان به راحتی با استفاده از یک فیلتر کاهنده نور تدریجی (GND)، یا با براکتینگ نوردهی کاهش داد (ثبت چند نوردهی مختلف و ترکیب آن ها به یک عکس با نوردهی مطلوب. فیلتر ND تدریجی ندارید؟ در حالیکه نوردهی می‌کنید، یک کارت یا پارچه سیاه مات را در جلوی لنز قرار دهید. آن را در حدود نیمی از زمانی که طول می‌کشد تا دوربین شما تصویر را ثبت کند، به بالا و پایین روشن‌ترین بخش تصویر حرکت دهید. این تکنیک مسدود کردن نور، که تحت عنوان تکنیک کارت (یا پارچه) سیاه شناخته شده است، تقریبا به اندازه خود عکاسی قدمت دارد و جایگزین خوبی برای ترکیب نوردهی‌های متعدد یا پرداخت پول برای فیلترهای تدریجی است. این تکنیک با کاهش نور حتی بیشتر در روشن‌ترین بخش تصویر کار می‌کند، زمانی که dynamic range یا محدوده دینامیکی صحنه (سایه‌ها به هایلایت‌ها) برای دوربین زیادتر از آن باشد که بتواند به درستی برای آن نوردهی کند. و این راه سرگرم کننده‌ای برای مشغول نگه داشتن خودتان در طول یک نوردهی است که چند دقیقه طول می‌کشد! فهرست مطالبپیشگفتاری در خصوص مجموعه کتاب‌های عکاس ‌مینیمال (شاتر2)مقدمهحرکت عمدی دوربینشروع به عکاسی طبیعت به سبک مینیمالسیاه و سفید عکاسی کنیدکاهش اجزاء به‌جای کارپستال کلیشه‌ایحرکت عمدی دوربینفضای منفیذهن خود را خالی کنیدشور و هیجان با استفاده از فیلترهاکشش زمانهر چه لنز بلندتر باشداستفاده از ترکیب بندی‌های عمودی و افقی‌ در ایجاد معانی شعرگونه و بوجود آوردن حال و هوای افسردگیبه صورت مربعی عکس بگیریدعکاسی سورئالعکاسی عارفانهنشانهآهنگ تصویر چیست؟نسبت طلایی و ساختار پایهکمترین هم بسیار است – تقلیل و تاکیدساختارهای خیال‌انگیزمنظره صبورتر استمنابع

more_vert مقاله آخرت به مثابه جهان اخلاق

ادامه مطلب

closeمقاله آخرت به مثابه جهان اخلاق

مقاله علمی و پژوهشی " آخرت به مثابه جهان اخلاق" مقاله ای است در 20 صفحه و با 7 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اخلاق وحیانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  دنیا؛ آخرت؛ عقل؛ نفس؛ قوانین طبیعت و قوانین اخلاق پرداخته شده است چکیده مقاله دنیا و آخرت به مثابه دو نظام احسن با قوانینی متفاوت هستند که انسان به عنوان یک موجود عاقل، صاحب اراده و مسئول در آنها حاضر می‌شود. او باید در این جهان میان دو نوع زندگی دست به انتخاب بزند؛ انتخابی که موقعیت وجودی او را رقم می‌زند: یا این زندگی را آن‌طور که در واقع هست، به زندگی جهان دیگر متصل بداند یا آنها را بریدهٔ از هم دانسته، تنها به این سرا معتقد شود. او در مقام عمل باید یا این زندگی را با قوانین جهان آخرت به مثابه جهان اخلاق اداره کند یا تنها با قوانین این جهان که قوانین طبیعت است، حیات خود را سامان بخشد. این انتخاب و تصمیم‌گیری، پایه در جدالی در وجود انسان دارد که «ستیز عقل و نفس» نام گرفته است. نفس از این جهان است و عقل از آن جهان و هر کدام انسان را با اعمال قوانین خود به جهان مناسب آن می‌کشانند.  دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله اخلاقِ مبتنی بر طبیعت در اندیشۀ علامه طباطبایی

ادامه مطلب

closeمقاله اخلاقِ مبتنی بر طبیعت در اندیشۀ علامه طباطبایی

مقاله علمی و پژوهشی " اخلاقِ مبتنی بر طبیعت در اندیشۀ علامه طباطبایی" مقاله ای است در 24 صفحه و با 22 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اخلاق وحیانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  : طبیعت انسان؛ ارزش اخلاقی؛ ساختار وجودی؛ عقلانیّت؛ علامه طباطبایی پرداخته شده است چکیده مقاله علامه طباطبایی را می توان از جمله مدافعان تقریر سنّتیِ نظریۀ اخلاقیِ قانون طبیعی دانست. ایشان، طرح واره ای از استعدادها و ظرفیت های انسان را که به صورت طبیعی در وجود انسان ها قرار داده شده است را بنیان نظام اخلاقی خود دانسته و ضمن توجّه به اصل هدایت عمومی یا تکوینی، در چهار گام اساسی نظامی از اخلاق را بر اساس داشته هایِ طبیعی انسان ترسیم نموده است. این اندیشمند فرزانه، در گام اوّل نیازهای طبیعیِِ انسان را تحلیل نموده و در گام دوم، در جهت برطرف ساختن نیازها، کدهایی را به عنوان امیال و استعدادهای درونیِ انسان و یا جهازات تکوینی مشخص ساخته و تلاش می کند تا زمینه را برای اخلاق مبتنی بر امیال طبیعی و بنیادینِ انسان فراهم سازد. در گام سوم، برای این امیال، غایتی مشخص می کند تا تمام این امیال در مراتب مختلف، بسوی آن جهت یابند و در گام چهارم به جهت اینکه طبیعتِ انسان را معجونی از امیال و گرایش های افسارگسیختۀ حیوانی و انسانی دانسته، در دو مرحله از عاملی سخن می گوید که بر مسیر امیال نظارت داشته و این امیال را در راستای غایتی مشخّص جهت دهی می کند. این مقاله تلاش نموده تا بر اساس روشی تحلیلی و استنادی، با توجّه به مبانیِ اخلاقیِ علّامه، تقریری از اخلاقِ مبتنی بر طبیعت را در آراء ایشان مورد تبیین قرار دهد. واژگان کلیدی: طبیعت انسان، ارزش اخلاقی، ساختار وجودی، عقلانیّت، علامه طباطبایی. عنوان مقاله [English] Natural law theory in ethics according to allameh tabatabaei چکیده [English] Abstract: Tabatabai is one the defenders of traditional moral theory of natural law. He based his plan ethics on human capacities that exist naturally in humans and by this view offered a defensible explanation of traditional natural law theory in ethics. According to the general guiding principle of development, he has four basic steps to outline a system of ethics that we are talking about in this article. His first step is to analyze the needs of human nature, and in the second step, in order to meet the needs, desires and talents as inner codes or specific developmental. In the third step, end to all this desire determined, and the fourth step is to find the direction to the human nature. This article attempts to analyze these four steps in allameh tabatabaei,s view and have a survey on the traditional natural law theory. Key words: human nature, moral values, structure, rationality, Tabatabai. کلیدواژه‌ها [English] Key words: human nature, moral values, structure, rationality, Tabatabai دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب هوش کلامی

ادامه مطلب

closeکتاب هوش کلامی

کتاب هوش کلامی نوشته‌ی بتول ناصری، به راهکارهای تقویت این هوش، برای کسانی که می‌خواهند که یک سخنران و یا یک مجری عالی باشند و همچنین افرادی که می‌خواهند توانایی خوب صحبت کردن و پرزنت کردن را برای افزایش درآمد خود در کسب‌ و کار پیدا کنند، می‌پردازد. آیا تاکنون به «هوش کلامی» به عنوان یکی از پایه‌های موفقیت در کسب و کار، زندگی و ارتباطات نگاه کرده‌اید؟ آیا کوشش نموده‌اید این هوش را در خود پرورش و رشد دهید؟ به شما پیشنهاد می‌شود این کتاب را برای ارتقاء هوش کلامی خود بردارید، تمرین‌های مربوط به آن را انجام دهید و موفقیت را در همه زمینه‌های زندگی خود از نزدیک تجربه کنید. در این کتاب یاد می‌گیرید که می‌توانید هوش کلامی را همانند سایر هوش‌های انسان تقویت کنید. سپس در مورد نحوۀ عملکرد مغز و نیمکره‌های انسان و ارتباط آن با این هوش پرداخته می‌شود و در آخر تمرین‌هایی برای افزایش هوش کلامی داده شده تا به‌ وسیله‌ی آن‌ها بتوانید موفقیت‌هایی در کسب‌ و کار و ارتباطات خود با دیگران را داشته باشید. این کتاب ابزار خود اصلاحی برای شناخت انواع استعدادها، علایق و توانایی‌های طبیعی بر اساس انواع هوش که در هر فرد به ودیعه گذاشته شده‌ است، می‌باشد. هر فرد می‌تواند با مطالعه‌ی این کتاب ارزشمند قلمرو هوش خود را کشف کند و در جهت باروری توانمندی‌ها و استعدادهای بالقوه‌ی خود از آن استفاده نماید. در کتاب حاضر به تمریناتی اشاره شده‌ است که هر کدام از این تمرینات باید روزها و هفته‌ها و ماه‌ها انجام شود و آن‌ قدر اثر آن گران‌بها است که می‌تواند سال‌های سال و حتی برای نسل‌های بعد از خودتان موثر و مفید باشد. در بخشی از کتاب هوش کلامی می‌خوانیم: کسانی که دارای هوش طبیعت‌گرای بالایی هستند، سازگاری بیشتری با طبیعت دارند و معمولاً به پرورش، کشف محیط و یادگیری دربارۀ موجودات علاقه‌مندند. این افراد به سرعت از جزئی‌ترین تغییرات در محیطشان آگاه می‌شوند و به شدت به یادگیری موضوعات بی‌ارتباط با طبیعت بی‌علاقه هست، این هوش حساسیت یک فرد را با محیط پیرامون توصیف می‌کند. گاردنر اعتقاد داشت این هوش منشأ در نیازمندی‌های بشرهای نخستین دارد، زیرا دوام و زندگانی آنان اصولاً به آگاهی‌های آن‌ها از اقسام گیاهی و جانوریمفید و مطلوب و زیان‌بخش مربوط می‌شد. همچنین هوش طبیعت‌گرا امکان دارد به آدم‌های نخستین مدد رسانده باشد تا الگوریتم‌ها، اشکال و تحولات محیط اطراف خود و زیست‌بوم را متوجه شوند بدین‌گونه قادر به نمو بودند و دوام خود را نگه‌دارند و معیشت خود را ادامه دهند. هوش طبیعت‌گرا در آن قسمت از مغز جای دارد که مسئولیت درک و شناخت الگوریتم‌ها، نمونه‌ها، نقشه‌ها، شناخت مغایرت‌های پدیده‌ها و گروه‌بندی آنان و برقراری رابطه میان اجزای طبیعت را به گردن دارد. از اعمال مشهود هوش طبیعت‌گرا می‌توان به این موارد اشاره کرد: رده‌بندی کردن، نظام دهی کردن، گروه‌بندی کردن، تطبیق دادن، برابری کردن، مشخص کردن، تقسیم کردن، لیست‌بندی کردن، مرتب کردن، تنظیم کردن، مختصر کردن، ثبت کردن، رسم کردن و... . در تمدن‌هایی که فاقد دانش رسمی می‌باشند و علم توسعه یافتۀ زیادی نداشته‌اند افرادی که هوش طبیعت‌گرای بالایی دارند زیادترین توانایی را در رده‌بندی کردن و گروه‌بندی حیوانات و گیاهان دارند. در حالیکه در تمدن‌های توسعه یافته افراد طبیعت‌گرا زیست‌شناسانی هستند که رده‌ها و نژادها را بازشناسی کرده و آنان را در الفاظ تأیید کرده و به گونه رسمی سازمان‌دهی می‌کند. هوش طبیعت‌گرا به مرتبط ساختن آگاهی و مفروضات به پیرامون طبیعی یک فرد ارتباط دارد. هوش طبیعت‌گرا آخرین هوشی می‌باشد که توسط گاردنر توصیف شده است. اشخاصی که هوش طبیعت‌گرای بالایی دارند تمایل زیادی به طبیعت و فضایی که در آن زندگی می‌کنند دارند. توانمندی رویش و نمو و پروراندن اقسام گوناگون حیوانات و گیاهان و لذت بردن از حفاظت و خانگی ساختن حیوانات از خصوصیات آن‌ها می‌باشد. فهرست مطالب سخن استاد محمدپیام بهرام‌پورسخن استاد مهدی صادقلوسخن استاد فرزانه معصومیان گوینده، مجری و مدرس فن بیانسخن استاد ارشاد احراری مدرس دوره‌های عملی فن بیان و زبان بدنسخن دکتر طیبه حقیقت خواهپیشگفتارمقدمهپله اول: هوشمفهوم هوشهوش چندگانه نظریۀ گاردنرهوش تصویری فضاییهوش ریاضیهوش اندامی جنبشیهوش موسیقاییهوش میان‌فردی (هوش اجتماعی)هوش درون‌فردی (هوش هیجانی)هوش طبیعت‌گراپله دوم: عملکرد مغزنیمکره‌های مغز انسانبخش بروکا و ورنیکهپله سوم: مسیر عصبیانعطاف‌پذیری عصبیمسیر عصبیپله چهارم: هوش کلامیفرق هوش کلامی و حاضرجوابیبداهه گوییتقویت مهارت بداهه گوییپله پنجم: کلام بدنتحقیق، هماهنگی مغز و بدنصدای شماداستان فروش قایقتمرین در مقابل آینهتمرین‌های صدا1. تمرین صوتی2. آواز خواندن3. تمرین تقویت تن صدا‌4. تمرین حجم صدابار منفی و مثبت کلماتتحقیق، توضیحاتی در مورد کلماتپله ششم: راهکارهای تقویت هوش کلامیمربی قدرتمند تندگوییتمرین شرطی‌سازی با کشتمرین خواندن و نوشتنتمرین بارش فکریتمرین ضبط‌ صوتتمرین و ورزش مغزانواع تمرینات مغزیتمرین آزمون استروپتمرین یه اسم دیگه بگوتمرین نوشتن با دست مخالفتمرین ارتباط بین 3 کلمه بی ربطپله هفتم: کاربرد هوش کلامیکسب‌ و کارداستان سوزوکیکشف سوزوکیتقلید در محل کارتحقیق، هوش کلامی و موفقیت تحصیلیمتقاعدسازی در بازاریابیتقدیرهاسخن آخرسخن استاد جمال قمری

more_vert مقاله مبادی انسان‌شناختی معجزه از منظر حکمت متعالیه و مشاء

ادامه مطلب

closeمقاله مبادی انسان‌شناختی معجزه از منظر حکمت متعالیه و مشاء

مقاله علمی و پژوهشی " مبادی انسان‌شناختی معجزه از منظر حکمت متعالیه و مشاء" مقاله ای است در 12 صفحه و با 25 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث معجزه، قوای انسان، نفس، حکمت متعالیه، حکمت مشاء پرداخته شده است چکیده مقاله نفس و قوای انسان، تجرد یا عدم تجرد آن و ارتباط بین آن دو از دیرباز تاکنون، بحث‌های پردامنه‌ای را در مکاتب فلسفی مختلف، به خود اختصاص داده است. معجزه حقیقتی دو پهلوست که یک‌سوی آن به‌سمت طبیعت و سوی دیگر آن به‌طرف ماورای طبیعت قرار دارد. این نوشتار تلاش دارد ضمن نگرش مختصر حکمت مشاء به قوای انسان، جایگاه آن را در تبیین معجزه بررسی و سپس آن را از منظر حکمت متعالیه تبیین کند. ملاصدرا در برخی مکتوبات خود به قوایی غیر از قوای معهود انسان ‌ـ که حکمای مشاء هم بدان قائل بوده‌اند ـ پرداخته است. وی از آنها تحت عنوان قوای ذاتی نفس یاد کرده است. توجه به نقش این قوا تبیین جایگاه معجزه را با اشکالات کمتری مواجه می‌سازد دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب سیاست کیفری ایران در قبال پسماندها

ادامه مطلب

closeکتاب سیاست کیفری ایران در قبال پسماندها

  یکی از مؤثرترین و بنیادی ترین عناصر حیات محیط زیست است که نقش فناناپذیری در ادامه حیات و شکوفایی بشر داشته است به طوریکه یکی از مسلم ترین حقوق بشری که امروزه به عنوان حق حیات آدمی از آن نام برده می شود وابسته و مرتبط به آن می باشد. محیط زیست در تعامل خود با حیات جهان آفرینش نقش اساسی و به سزایی در تداوم حیات در اعصار مختلف تاریخ داشته به گونه ای که نسل های متعدد جانداران و حتی موجودات بی جان در اثر تحولات و دگرگونی های طبیعت منقرض شده اند و یا اینکه در حال انقراض هستند.یکی از معظلات جدید زیست محیطی که گریبانگیر دولت ها و کشورهای جهان شده است مسأله پسماندها و زباله ها است. آلودگی ناشی از پسماندها در برگیرنده اشکال گوناگونی از آلاینده ها است که هر یک به گونه ای می تواند خطرات قابل ملاحظه ای را برای محیط زیست طبیعی و انسانی و به عبارت دیگر برای اجزای جاندار، غیر جاندار و اکوسیستم فراهم آورند. صاحبان صنایع برای دفع مواد زاید و پسماندها بدون توجه به محیط زیست اقدام به دفع یا رهاسازی آنها به طبیعت یا محیط زیست می کنند.واقعیت آن است که سیاست کیفری در کشورمان در جهت مثبت حرکت می نماید و هرچقدر قوی و متناسب باشد به تنهایی قادر به مبارزه و رفع مسایل و بحران های زیست محیطی نیست. فهرست مطالب فصل1: مفهوم شناسی و کلیاتفصل2: بررسی عناصر جرایم، مجازات و شیوه رسیدگی به جرایم مربوط به پسماندهافصل3: سیاست کیفری ایران در قبال پسماندهافصل 4: نتیجه گیریمنابع

more_vert کتاب گچ، طلای سفید (از طبیعت تا صنعت)

ادامه مطلب

closeکتاب گچ، طلای سفید (از طبیعت تا صنعت)

  کتاب گچ، طلای سفید (از طبیعت تا صنعت) نوشته‌ی عارف شیرازی، عادل شیرازی و حسن کلانکی، به بررسی ساختار، ویژگی‌ها و کاربردهای سنگ گچ می‌پردازد. در این اثر ابتدا کلیاتی از این ماده‌ی معدنی و چگونگی تشکیل آن در طبیعت ذکر شده و سپس انواع مختلف گچ شرح داده شده است. کاربردهای بسیار متنوع و گسترده‌ی سنگ گچ باعث شده که این ماده‌ی معدنی به عنوان طلای سفید شناخته شود که وصفی مناسب بر ارزش و اهمیت آن است. در این کتاب کاربردهای مختلف گچ بیان می‌شود، ولی بر کاربردهایی که از اهمیت ویژه‌تری برخوردار هستند نظیر مهندسی عمران و کشاورزی، تمرکز بیشتری شده است. لذا این اثر علاوه بر تشریح مفاهیم و کلیاتی از ویژگی‌ها و کاربردهای سنگ گچ، به عنوان منبعی کاربردی و کامل در مورد انوع کاربردهای عمرانی و کشاورزی گچ نیز محسوب می‌شود. در بخشی از کتاب گچ، طلای سفید (از طبیعت تا صنعت) می‌خوانیم: از محاسن بلوک‌های گچی وزن کم، خواص آکوستیکی، ایجاد سطح صاف و سرعت نصب است. دیوار گچی را به دلیل داشتن فاق و زبانه خیلی براحتی و سریع می‌توان کار گذارد و پس از اینکه درزهای آن را توسط گچ مخصوص درزگیری پر و صاف نمودند دیگر احتیاجی به گچکاری مجدد نداشته و می‌توان بر روی آن رنگ کاری و یا با کاغذ دیواری پوشش داد. کاربرد این بلوک‌ها بسیار افتصادی و فضای بیشتری در ساختمان به دست می‌آورد. علاوه بر آن این بلوک‌ها پایدار در برابر آتش و از نقطه نظر عایق صدا بسیار مناسب است. سبک‌سازی، ضد زلزله بودن، دوام و پایداری و عدم نیاز به نگهدارنده، مقاومت در برابر حرارت و صوت، همگی از مشخصات عملکردی یک دیوار می‌باشد. با استفاده از این دیواره‌ها می‌توانیم 35 تا 50 درصد در هزینه‌های کارگری و هزینه مصالح ساختمانی صرفه‌جوئی نمائیم. پنل‌های پیش ساخته گچی به علت دارا بودن این مزایا و کاربرد آسان و سریع سال‌هاست در بسیاری از کشورهای دنیا به خصوص کشورهای اروپایی، به عنوان یکی از مصالح ساختمانی اصلی و مطلوب مطرح می‌باشد. فهرست مطالب فصل اول: کلیاتکلیاتانواع گچانواع کانسارهای گچتاریخچه و ذخایر گچمعیار‌های به کارگیری گچخصوصیات گچفصل دوم: کاربردهاتاریخچه کاربرد گچکاربرد‌های اولیه گچ در ایرانمزایای استفاده از گچکاربرد‌های صنعتی سنگ گچکاربرد‌های گچافزودنی‌های گچفصل سوم: گچ کشاورزیتاریخچه‌ی مصرف گچ در کشاورزی چهار نقش کلی گچ در خاککاهش شوری خاک توسط گچ کشاورزیکاهش pH خاک در گچ کشاورزیعنصر کلسیم در گچ کشاورزیعنصر گوگرد گچ کشاورزیکاهش استرس و تنش گیاهی توسط گچ کشاورزیحذف مسمومیت‌های گیاهی توسط گچ کشاورزیبهبود بافت خاک از طریق گچ کشاورزیبهبود ساختمان فیزیکی خاک در گچ کشاورزیتهویه در گچ کشاورزیجذب عناصر غیر قابل دسترس گچ کشاورزیممانعت از جذب سدیم گچ کشاورزیگچ کشاورزی و کمک به حل مشکل کم آبیتاثیر کم آبی بر گیاهان گچ از طریق کشاورزیجبران هزینه‌ها با افزایش عملکرد توسط گچ کشاورزیمقابله با خشکسالی با مصرف گچ کشاورزیعلل افزایش مصرف گچ در کشاورزیکاربرد گچ کشاورزی در باغات پستهگچ کشاورزی چه خصوصیاتی داردکاربرد گچ کشاورزی در مزارع زعفرانمنابع