جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert مقاله علمی و پژوهشی گفتمان روزنامه نگاری و معنی شناسی ارزشی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی گفتمان روزنامه نگاری و معنی شناسی ارزشی

مقاله علمی و پژوهشی" گفتمان روزنامه نگاری و معنی شناسی ارزشی " مقاله ای است در 29  صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به گفتمان روزنامه نگاری، ایدئولوژی ، ارزشیابی ، ارزیابی ، عینیت ، ذهنیت ، گزارش خبری ، سوگیری ، روزنامه نگاری و معنی شناسی ارزشی اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله به‌کارگیری توانایی‌های فردی در نظام ارزشی مطالعۀ موردی: تربیت بدنی در اسلام

ادامه مطلب

closeمقاله به‌کارگیری توانایی‌های فردی در نظام ارزشی مطالعۀ موردی: تربیت بدنی در اسلام

مقاله علمی و پژوهشی" به‌کارگیری توانایی‌های فردی در نظام ارزشی مطالعۀ موردی: تربیت بدنی در اسلام " مقاله ای است در 19 صفحه با 41 عنوان فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است .در این مقاله علمی و پژوهشی موضوعات تربیت بدنی در اسلام؛ توانایی‌های فردی؛ حریف‌شناسی؛ روحیۀ متعالی و نظام ارزشی مطرح شده است.چکیدهمقالۀ حاضر بر آن است تا به بررسی ابعاد و مؤلفه‌هایی از به‌کارگیری توانایی فردی در نظام ارزشی و نظریات معاصر با محوریت آیات و روایات مستدل در زمینۀ تربیت جسم و مهارت‌های بدنی در اسلام بپردازد. ازاین‌رو با عنایت به اینکه قراین و شواهد بسیاری دال بر نگاه سنجیده نسبت به جسم ورزیده و روان آرمیده در نظام ارزشی وجود دارد و مطالعات موردی فراوانی برای آن قابل استناد است، در این مقوله ضمن بررسی بسیار اجمالی به گذشته به‌صورت اخص به دین مبین اسلام، به رویکرد‌ها و مطالعات تطبیقی همراه با روایات مستند و سخنان صاحب‌نظران معاصر پرداخته شده است که از موارد مهم، به مقولۀ بهداشت روان و جسم و ویژگی‌های به‌کارگیری توانایی‌های فردی و توانایی‌های عملی فرد مانند مقاوم بودن، روحیۀ متعالی، چابکی (تحرک و مهارت)، اضطراب‌گریزی، دوراندیشی، موقعیت‌شناسی و حریف‌شناسی اشاره شده است. در ضمن در تبیین شواهد نظام ارزشی به نمونه‌های عینی و تاریخی در نص صریح آیات و روایات پرداخته شده است.محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب نگاهی به فرآیند مقوله‌بندی در معناشناسی شناختی

ادامه مطلب

closeکتاب نگاهی به فرآیند مقوله‌بندی در معناشناسی شناختی

کتاب نگاهی به فرآیند مقوله‌بندی در معناشناسی شناختی نوشته‌ی علی اکبر لبش به تشریح و توضیح معنا شناسی زبان می‌پردازد. یکی از مسائلی که همیشه ذهن زبان‌شناسان و فلاسفه را به خود مشغول کرده است، طبقه‌بندی اجسام، اشکال، موجودات، مقیاس‌ها و... بوده است. تا حدی که لباو معتقد است زبان‌شناسی مطالعهٔ مقوله‌هاست: یعنی مطالعهٔ این موضوع که چگونه زبان از راه مقوله‌بندی واقعیت، به واحد‌ها و مجموعه واحدهای منفصل و متمایز معنی را به صورت، ترجمه می‌کند. با مقوله‌بندی هر پدیده، خواهیم دانست که چگونه با آن رفتار کنیم و این‌که هر پدیده چه ویژگی‌هایی ممکن است داشته باشد. بدون مقوله‌بندی، حافظه به واقع فاقد ارزش و کارایی است زیرا مقوله‌بندی روند ذهنی طبقه‌بندی مفاهیم است که حاصل آن مقوله‌های‌شناختی یا‌‌ همان مفاهیم می‌باشند. کتاب نگاهی به فرآیند مقوله‌بندی در معناشناسی شناختی ابتدا مرور کوتاهی خواهد داشت بر زبان‌شناسی‌شناختی و به تبع آن معنی‌شناسی شناختی، سپس به بررسی رویکرد‌های سنتی و جدید مقوله‌بندی می‌پردازد و ویژگی‌ها و نظرات هر یک را مورد مطالعه قرار می‌دهد.فهرست مطالب در معناشناسی شناختیپیشگفتارمقدمهفصل 1 زبان‌شناسی شناختی1-1- سه ویژگی اساسی زبان‌شناسی شناختی1-1-1- اولویت معناشناسی در تحلیل زبان‌شناسی1-1-2- طبیعت دایره‌المعارفی معنی زبان‌شناسی1-1-3- طبیعت منظره‌ای معنی زبان‌شناسی1-2- تاریخچه زبان‌شناسی شناختیفصل 2 معناشناسی شناختی2-1- ویژگی‌های معنا‌شناسی شناختی2-2- بسترهای معناشناسی شناختیفصل 3 برخی پدیده‌های مورد بررسی در معناشناسی3- 1- استعاره شناختی3-2- طرح‌واره تصویری3-2-1-طرح حجمی3-2-2-طرح حرکتی3-2-3-طرح قدرتی3-3- معنی دایره‌المعارفی3-4- فضاهای ذهنی3-5- فرآیندهای شرح صحنه، ضبط صحنه3-6- نگاشت2- نگاشت‌های نقشی – کاربرد شناختیفصل 4 مقوله‌بندی4-1- اصول مقوله‌بندی4-1-1- اقتصاد شناختی4-1-2- درک جهان نظام‌مند4-2- رویکرد کلاسیک مقوله‌بندی4-3- رویکرد نقشی و تعاملی4-4- رویکرد پیش نمونه‌ای4-4-1- ویژگی‌های پیش نمونگی4-4-2- جایگاه نظری نظریه‌ی پیش نمونگی4-4-3- مبانی نظری پیش نمونه4-4-4- سطوح مقوله‌بندی پیش نمونه‌ای4-4-4-1- مقولات فرا سطح4-4-4-2- مقولات سطح پایه (سطح متعارف)4-4-4-3- مقولات فرو سطح4-4-5- مقوله‌های واژگانی4-4-6- مقوله‌های دستوری4-4-7- مقوله‌های تصوری4-4-7-1- نقش مقوله‌های تصوری4-4-8- نظریه‌ی مجموعه فازی4-5- الگوهای شناختی آرمانی شده4-5-1- الگوهای شناختی آرمانی شده طرحواره‌ای‌ تصوری4-5-2- الگوهای شناختی آرمانی شده گزاره‌ای4-5-3- الگوهای شناختی آرمانی شده استعاری4-5-4- الگوهای شناختی آرمانی شده مجازی4-5-5- الگوهای شناختی آرمانی شده نمادینکتابنامهواژه نامه فارسی به انگلیسی

more_vert مقاله ساختار طبقات اجتماعی کردهای مکریان و نظام ارزشی آنها

ادامه مطلب

closeمقاله ساختار طبقات اجتماعی کردهای مکریان و نظام ارزشی آنها

مقاله علمی و پژوهشی " ساختار طبقات اجتماعی کردهای مکریان و نظام ارزشی آنها " مقاله ای است در 30 صفحه و با 37 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث زندگی مطلوب، طبقات اجتماعی، نظام ارزشی، مکریان، جامعه کرد پرداخته شده است چکیده مقاله صرف نظر از اینکه موضوع ضرورت مساوات و از میان رفتن طبقات تا چه اندازه آرمانی است، قشربندی در جامعه یک واقعیت اجتماعی است و جوامع بشری دارای سلسله مراتب، طبقات و پایگاههای اجتماعی متفاوت اند. عضویت در یک طبقه اجتماعی و نیز داشتن منزلتی خاص، تعیین کننده ارزش ها، اهداف زندگی و سوگیری های کلی نسبت به موضوعات انسانی و اجتماعی است. نوشتار حاضر با هدف تحلیل جامعه شناختی ساختار طبقات جامعه کردهای مکریان و بررسی تغییرات آن در طول نیم قرن اخیر (با تکیه بر ساختار طبقاتی شهر مهاباد) و نیز بررسی نظام ارزشی آنها صورت گرفته است. روش تحقیق، روش ترکیبی و مشتمل بر دو رهیافت کیفی( تحلیل تاریخی جهت بررسی ساختار طبقاتی جامعه) و کمی(سنجش و بررسی نظام ارزشی طبقات) است. جامعه آماری شامل کلیه افراد ساکن در مطقه مکریان است. در بخش کیفی تحقیق کل جامعه مورد مطالعه و در بخش کمی تحقیق بر اساس نمونه گیری خوشه ای، شهر مهاباد به عنوان نمونه انتخاب و حجم نمونه مقتضی با توجه به حداکثر میزان پراکندگی و خطای 5 درصد 356 نفر تعیین شد. در بخش تحلیل تاریخی، بر اساس اسناد و مدارک معتبر، ساختار طبقاتی جامعه از گذشته تا حال مورد بررسی قرار گرفته و در بخش کمی تحقیق، داده ها به وسیله مقیاس استاندارد ارزشهای فرهنگی شوارتز سنجش و با استفاده از آزمون آنالیز واریانس یکطرفه مورد تحلیل واقع شده است. بر اساس نتایج بخش کیفی تحقیق، جامعه موردمطالعه شامل چهار نوع قشر اجتماعی: مردم عادی (کرمانج)، خوانین، شهری اصیل(سابلاغی) و سادات می باشد که دارای ساختار طبقاتی نسبتا بسته بوده و بیشتر بر معیارهای انتسابی و اصل و نسب استوار است و در کل خصوصیات قشربندی در جوامع کمتر توسعه یافته را داراست. یافته های مربوط به بخش کمی تحقیق حاکی از از وجود تفاوت معنی دار در بیشتر ابعاد مقیاس فرهنگی شوارتز(برانگیختگی، لذت گرایی، موفقیت،قدرت گرایی،وجهه،امنیت گرایی،همنوایی،سنت گرایی، ،خیرخواهی و جهان گرایی) و عدم تفاوت معنی دار در بعد استقلال در بین طبقات چهارگانه می باشد. نتایج تحقیق با بسیاری از نظریات مطرح شده در تحقیق از جمله نظریه طبقاتی مارکس، نظریه منزلت اجتماعی وبر و نظریات پیر بوردیو، همچنین با نتایج پژوهشهای قبلی از جمله تحقیقات لهسایی زاده، قاسمی و جواهری همخوانی دارد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert دفترچه سئوالات آزمون دکترای زمین شناسی،فسیل شناسی،چینه شناسی سال 1396

ادامه مطلب

closeدفترچه سئوالات آزمون دکترای زمین شناسی،فسیل شناسی،چینه شناسی سال 1396

دفترچه آزمون دکترای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور در رشته زمین شناسی،فسیل شناسی،چینه شناسی سال 1396 در این دفترچه 100 سئوال در زمینه زمین‌شناسی ایران، دیرینه‌شناسی، چینه‌شناسی ، میکروفسیل، فرامینیفرها، غیر فرامینیفرها، چینه‌شناسی، زیست چینه و سنگ چینه ارائه شده است دفترچه سئوالات این آزمون برای علاقمندان دوره های دکترا و فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی ارشد ارائه گردیده است

more_vert مقاله بنیان‌شناسی دین‌گرایانه عدالت زبانی

ادامه مطلب

closeمقاله بنیان‌شناسی دین‌گرایانه عدالت زبانی

مقاله علمی و پژوهشی " بنیان‌شناسی دین‌گرایانه عدالت زبانی (در تکاپوی ارائه مدلی مبتنی بر نظام ارزشی اسلام) " مقاله ای است در 18 صفحه و با 36 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث عدالت، عدالت زبانی، نظام ارزشی اسلام و مدل مفهومی شده است چکیده مقاله بررسی جریان‌های سیاسی و اجتماعی نشان می‌دهد که اندیشه، گاه با به خدمت گرفتن زبان، از آن به‌مثابه ابزاری برای دستیابی به مقاصد خویش استفاده می‌نماید. توسعه و ترویج اندیشه عدالت‌ورزی نیز از این امر مستثنی نبوده و با این الگوبرداری؛ قابل پیاده‌سازی است. زبان می‌تواند در خدمت عدالت و به‌منزله ابزاری برای اشاعه آن مورد استفاده قرارگیرد؛ گام اول در این امر، تعریف و تبیین اصول مبنایی زبان، مبتنی بر بنیادها و بن‌مایه‌های اصلی عدالت است که نتیجه آن تسری عدالت در سطح جامعه و عجین شدن آن با فرهنگ عامه مردم خواهد بود. این پژ وهش در همین رابطه و با هدف شناسایی و تبیین نقش زبان و سیستم زبان‌شناختی در ترویج و توسعه عدالت، با استفاده از روش تحلیل محتوای متون، احادیث و روایات اسلامی و مصاحبه با خبرگان و متخصصان حوزه علوم اسلامی، انجام گردیده و در نهایت، ارتباط بین سیستم زبان‌شناختی و توسعه عدالت در سازمان، در قالب مدل مفهومی ترسیم شده است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله روش مفهوم‌شناسی موضوعات اخلاقی و کاربست آن در مفهوم حیا

ادامه مطلب

closeمقاله روش مفهوم‌شناسی موضوعات اخلاقی و کاربست آن در مفهوم حیا

مقاله علمی و پژوهشی " روش مفهوم‌شناسی موضوعات اخلاقی و کاربست آن در مفهوم حیا " مقاله ای است در 29 صفحه و با 40 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اخلاق وحیانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  اخلاق؛ روش‎شناسی؛ مفهوم‎شناسی؛ دین‎پژوهی؛ حیاشناسی پرداخته شده است چکیده مقاله مفهوم‎شناسی موضوعات اخلاقی از مهم‌ترین مراحل دین‎پژوهیِ متن‎محور است. هدف این پژوهش، بررسی روش مفهوم‎شناسیِ موضوعات اخلاقی و تطبیق آن بر موضوع حیا است. یافته‎های پژوهش آن است که مراحل مفهوم‎شناسی عبارت است از: 1. واژه‎پژوهی به‌معنی جمع‌آوری، بررسی و تحلیل دیدگاه لغت‎شناسان و متخصصان؛ 2. مفهوم‎پژوهیِ دینی به‌معنی بررسی متون دینی و استخراج ویژگی‎های مؤثر در تعریف؛ 3. استخراج تعریف به‌معنی مشخص کردن مؤلفه‎های اساسی تعریف و مناسبات آن‌ها؛ 4. تحلیل و تبیین تعریف با بررسی ابعاد موضوع‎شناختی، هستی‎شناختی و انسان‎شناختی. براین‌اساس، حیا ترکیبی است از حرمت تمدیدشده، نظارت ادراک‌شده و خودمهارگری. نتیجه اینکه 1ـ مفهوم‎شناسی به لغت‎شناسی منحصر نمی‎شود و 2ـ حرکت روشمند در مفهوم‎شناسیِ موضوعات دینی، نیازمند ترویج روش و آموزش آن به پژوهشگران و دانش‎پژوهان حوزۀ دین است. عنوان مقاله [English] Semantics Methodology for Ethical Subjects and its Application to the Concept of Modesty چکیده [English] The semantics of ethical subjects is an important stage in textual religious studies. The present paper is a study on the semantics of ethical subjects and its application to the concept of modesty. The methodology is a descriptive-analytic one and of the kinds of library researches. Semantics has four stages: (1) the etymology, which means gathering, examining and analyzing the views of etymologist and specialists; (2) the religious semantics which means the examination of religious texts and deriving the important qualities of the words from them; (3) finding the definition, which means characterizing the important specifications of the definition and their relationships; and (4) analysis and explanation of the definition by examining the different ontological, humanistic and subject-related sides of the word. According to these principles, modesty is a combination of threatened veneration, perceived supervision and self-controlling. The result is that semantics does not restricted to etymology and methodic move in the semantics of religious subjects requires propagation and instruction of its method to researchers of the religious studies. کلیدواژه‌ها [English] Ethics, methodology, semantics, Religious studies, Modesty دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert دفترچه سئوالات آزمون دکترای ویروس شناسی سال 1396

ادامه مطلب

closeدفترچه سئوالات آزمون دکترای ویروس شناسی سال 1396

دفترچه آزمون دکترای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور در رشته ویروس شناسی سال 1396 در این دفترچه 90 سئوال در زمینه ویروس‌شناسی و بیماری‌ها، ایمنی‌شناسی و سرم‌شناسی، باکتری‌شناسی عمومی ارائه شده است دفترچه سئوالات این آزمون برای علاقمندان دوره های دکترا و فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی ارشد ارائه گردیده است

more_vert دفترچه سئوالات آزمون دکترای زمین شناسی سنگ شناسی رسوبی سال 1396

ادامه مطلب

closeدفترچه سئوالات آزمون دکترای زمین شناسی سنگ شناسی رسوبی سال 1396

دفترچه آزمون دکترای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور در رشته زمین شناسی سنگ شناسی رسوبی سال 1396 در این دفترچه 100 سئوال در زمینه زمین‌شناسی ایران، سنگ‌شناسی رسوبی، سنگ رسوبی کربناته و غیرکربناته، رسوب‌شناسی پیشرفته ارائه شده است دفترچه سئوالات این آزمون برای علاقمندان دوره های دکترا و فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی ارشد ارائه گردیده است

more_vert دفترچه سئوالات آزمون دکترای باکتری شناسی سال 1396

ادامه مطلب

closeدفترچه سئوالات آزمون دکترای باکتری شناسی سال 1396

دفترچه آزمون دکترای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور در رشته باکتری شناسی سال 1396 در این دفترچه 90 سئوال در زمینه باکتری‌شناسی عمومی، باکتری‌شناسی اختصاصی و بیماری ها، قارچ‌شناسی و بیماری‌ها، ایمنی‌شناسی و سرم‌شناسی ارائه شده است دفترچه سئوالات این آزمون برای علاقمندان دوره های دکترا و فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی ارشد ارائه گردیده است

more_vert دفترچه سئوالات آزمون دکترای ایمنی شناسی سال 1396

ادامه مطلب

closeدفترچه سئوالات آزمون دکترای ایمنی شناسی سال 1396

دفترچه آزمون دکترای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور در رشته ایمنی شناسی سال 1396 در این دفترچه 90 سئوال در زمینه ایمنی‌شناسی و سرم‌شناسی، باکتری‌شناسی اختصاصی و بیماری‌ها، ویروس‌شناسی و بیماری‌ها، قارچ‌شناسی و بیماری‌ها ارائه شده است دفترچه سئوالات این آزمون برای علاقمندان دوره های دکترا و فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی ارشد ارائه گردیده است

more_vert دفترچه سئوالات آزمون دکترای زمین شناسی آب شناسی سال 1396

ادامه مطلب

closeدفترچه سئوالات آزمون دکترای زمین شناسی آب شناسی سال 1396

دفترچه آزمون دکترای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور در رشته زمین شناسی آب شناسی سال 1396 در این دفترچه 100 سئوال در زمینه زمین‌شناسی ایران ، آب زمین‌شناسی، هیدروژئولوژی پیشرفته، هیدرولیک آب‌های زیرزمینی ارائه شده است دفترچه سئوالات این آزمون برای علاقمندان دوره های دکترا و فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی ارشد ارائه گردیده است

more_vert کتاب ریشه شناسی نمادهای باستانی در سخن پارسی

ادامه مطلب

closeکتاب ریشه شناسی نمادهای باستانی در سخن پارسی

آن‌چه در این نوشته «نماد» خوانده ‌می‌شود، برابر فارسی واژه‌ی «سمبول» است. درفرهنگ‌ها، «سمبول» را برگرفته از واژه‌ی فرانسوی «symbole» می‌دانند ‌که به معنی «شیء یا موجودی است که معرف موجودی مجرد و اسم معنی است.» باتوجه به تعریف یادشده، دانسته می‌شود‌ که «نماد» سخن‌گفتن غیرمستقیم از چیزی است که گوینده نمی‌خواهد یا نمی‌تواند آشکارا از آن سخن بگوید. «نماد‌گرایی را می‌توان هنر بیان افکار و عواطف، نه از راه شرح مستقیم، نه با تشبیه آشکار آن افکار و عواطف به تصویرهای عینی و ملموس، بلکه از طریق اشاره به چگونگی آن‌ها و استفاده از نمادهایی بی‌توضیح، برای ایجاد آن عواطف و افکار در ذهن خواننده دانست. در نماد، معمولاً «مقایسه‌ای بین انتزاعی و عینی» اتفاق می‌افتد و شیء عینی در جایگاه مفهوم انتزاعی قرار می‌گیرد و در عین‌ حال هیچ قرینه یا نشانه‌ای نیز همراه نماد درعبارت نمی‌آید به همین دلیل وقتی واژه‌ای «نمادین» می‌شود ‌که چیزی بیش از مفهوم آشکار و بدون واسطه‌ی خود داشته باشد. این واژه، جنبه‌ی «ناخودآگاه» گسترده‌تری دارد که‌ هرگز نه می تواند به‌گونه‌ای دقیق مشخص شود و نه به طور‌کامل توضیح داده شود. به همین سبب است ‌که ‌نمی‌توان هیچ نمادی را به طور قطع و یقین در معنی غیرقاموسی دریافت. نماد به عنوان یک اصطلاح ادبی، واژه‌ای است ‌که افزون برمعنای قراردادی و آشکار و روزمره و قاموسی خود، دارای معانی دیگر نیز باشد. یا در معنی‌های دیگر نیز فهمیده شود. باید دانست ‌که خواننده‌ی اثر نمادین، آزاد است‌ اثر را در معنی واقعی، قراردادی و قاموسی دریابد یا مطابق با برداشت‌های شخصی و روحیات خود و براساس «ناخودآگاه» خویش، آن را در معنای دوم ‌که همان معنی نمادین است، درک ‌کند.فهرست مطالب پیشگفتاربخش یکمایرانویج؛ سرزمین ‌کهن ایرانیانچکیده‌ای از دیدگاه‌های ایرانیان باستانبخش دومروشنی و تاریکیبخش سومزمستان و خزانبخش چهارمدیودروغبخش پنجمغم و شادیبهشت و دوزخبخش ششمسپید و سیاهبخش هفتمخروسپی‌نوشت‌ها

more_vert کتاب اسطوره‌شناسی

ادامه مطلب

closeکتاب اسطوره‌شناسی

کتاب اسطوره‌شناسی اثر فاروق صفی‌زاده، به تعریف اسطوره و معرفی پهلوانان و قهرمانان ایران باستان می‌پردازد. کتاب اسطوره‌شناسی به عنوان کتاب درسی کاردانی حرفه‌ای امور فرهنگی (اسطوره‌شناسی) مطابق با سرفصل دروس تعیین شده توسط دانشگاه جامع علمی کاربردی رسانه تدوین شده است. اساطیر نشان دهنده‌ی فرهنگ و نحوه‌ی تفکر مردمان در دوران کهن است. زبان گویای تاریخی است از دوران‌های پیش تاریخی، سخن‌گوی بازمانده‌های گران‌بهایی است که از دل خاک‌ها بیرون کشیده می‌شود یا در دل سنگ‌ها و کوه‌ها یافت می‌گردد. اسطوره واژه‌ای ایرانی است به شکل هیستوری به معنی آگاهی و داستان است. حوادثی که در اسطوره نقل می‌شود همچون داستان واقعی تلقی می‌گردد زیرا به واقعیت‌ها برگشت داده می‌شود و همیشه منطقی را دنبال می‌کند. اسطوره گاهی به ظاهر حوادث تاریخی را روایت می‌کند، اما آن‌چه در این روایت‌ها مهم است، صحت تاریخی آن نیست، بلکه مفهومی است که شرح این داستان‌ها برای معتقدان آن‌ها در بر دارد و هم‌چنین از این جهت که دیدگاه‌های آدمی را نسبت به خویشتن و جهان و آفریدگار بیان می‌کند دارای اهمیت است. در بخشی از کتاب اسطوره‌شناسی می‌خوانیم: پس از نریمان و سام زال زر یا دستان زال در روایات ملی از میان خاندان پهلوانان سیستان پدید می‌آید. زال پسر سام است که بر اثر سپیدی موی پدر او را در شیرخوارگی از خود دور کرد و بر دامنهٔ البرز نهاد تا همان‌جا تباه شود. اما سیمرغ او را بدید و برداشت و به کنام خود برد و چون فرزندان خویش بپرورد و سرانجام چنان که در شاهنامه می‌بینیم به پدر بازگرداند. این پهلوان در شاهنامه زال زر و دستان نام دارد. بنا بر روایت شاهنامه زال از آن جهت بدو می‌گفتند که هنگام تولد موی سر و روی او چون پیران سپید بود و دستان از آن روی که پدر با او دستان و مکر کرده و او را به البرز کوه افگنده بود. فهرست مطالباسطورهگونه‌های اسطورهقهرمانان باستانپهلوانان باستان

more_vert راجر اسکروتن؛ فیلسوف انگلیسی

ادامه مطلب

closeراجر اسکروتن؛ فیلسوف انگلیسی

راجر ورنون اسکروتن، فیلسوف محافظه‌کار انگلیسی در سن هفتاد و پنج سالگی و بعد از تحمل دوره‌ شش‌ماهه بیماری سخت‌درمان روز گذشته درگذشت. به گزارش رسانه‌های انگلیسی راجر اسکروتن/ Roger Scruton (متولد۲۴ فوریه ۱۹۴۴) فیلسوف و نویسنده بیش از ۵۰ عنوان کتاب در زمینه های سیاست، اخلاق، زیبایی‌شناسی و معماری همچنین استاد کالج برکبک Birkbeck College دانشگاه لندن طی سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۹۲ و مشاور دولت ترزا می، نخست وزیر پیشین انگلیس در سال ۲۰۱۸ در زمینه خانه‌سازی و زیباسازی بناها بود. وی که از شش ماه قبل به دلیل بیماری سرطان تحت درمان بود در آخرین ماه‌های زندگی اش نوشته بود؛ وقتی مرگ نزدیک می شود، معنی زندگی را می فهمیم و معنی آن قدرشناسی و محبت به یکدیگر است. اسکروتن که فیلسوفی نزدیک با اندیشه‌های محافظه‌کارانه و نزدیک به حزب محافظه‌کار انگلیس بود، فعالیت‌های سیاسی نیز داشت و به نوعی کنشگر اجتماعی نیز تلقی می‌شد، در حوزه مطالعاتی فلسفه برای عموم بیشتر قلم می‌زد. از وی آثار زیادی به زبان فارسی منتشر شده است؛ تاریخ مختصر فلسفه جدید، فسلفه اسپینوزا به زبان ساده، کانت، درباره سرشت انسان، زیبایی، نامه هایی از انگلستان، فلسفه هنر و زیبایی شناسی و متفکران چپ نو تنها بعضی از عناوینی هستند که از این فیلسوف انگلیسی به فارسی برگردانده شده‌اند. غیر از فلسفه حوزه دیگر کاری وی زیبایی‌شناسی (شاخه‌ای از فلسفه که به زیبایی و شناخت ‌آن می‌پردازد)، اخلاق و سیاست با تکیه بر محافظه‌کاری سنتی بودند و در این حوزه کتاب معنای محافظه‌کاری را در سال ۱۹۸۰ منتشر کرد و مشاور مجموعه ای برای بی بی سی به نام چرا زیبایی مهم است؟ در سال ۲۰۰۹ بود. اسکروتن به دلیل خدماتش در زمینه آموزش عمومی و توسعه فلسفه عناوین مختلفی در انگلیس و کشورهای دیگر از جمله جمهوری چک و لهستان به دست آورده بود، وی در سال ۲۰۱۶ لقب سِر را دریافت کرد.

more_vert دفترچه سئوالات آزمون دکترای قارچ شناسی سال 1396

ادامه مطلب

closeدفترچه سئوالات آزمون دکترای قارچ شناسی سال 1396

دفترچه آزمون دکترای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور در رشته قارچ شناسی سال 1396 در این دفترچه 90 سئوال در زمینه قارچ ‌شناسی و بیماری‌ها، ایمنی‌شناسی، باکتری‌شناسی عمومی و ویروس شناسی و بیماری ها ارائه شده است دفترچه سئوالات این آزمون برای علاقمندان دوره های دکترا و فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی ارشد ارائه گردیده است

more_vert سئوالات آزمون دکترای سال 97 رشته زیست شناسی گیاهی سیستماتیک و بوم شناسی

ادامه مطلب

closeسئوالات آزمون دکترای سال 97 رشته زیست شناسی گیاهی سیستماتیک و بوم شناسی

بانک مقالات ایران برای آشنایی هر بیشتر دانشجویان و علاقمندان سئوالات آزمون دکترای سال 97 دانشگاهها و موسسات آموزش عالی را منتشر می نماید   برای دریافت سئوالات آزمون دکترای رشته زیست شناسی گیاهی سیستماتیک و بوم شناسی  سال 97  از لینک زیر استفاده نمائید  

more_vert مقاله نقدی بر ماهیت «علم اقتصاد»

ادامه مطلب

closeمقاله نقدی بر ماهیت «علم اقتصاد»

مقاله علمی و پژوهشی " نقدی بر ماهیت «علم اقتصاد» (با رویکرد ارزشی)" مقاله ای است در 30 صفحه و با 21 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد سیاست ها و پژوهشهای اقتصادی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث اقتصاد تحقیقی، اقتصاد دستوری، ارزشهای اقتصادی، قضاوت ارزشی، انسان اقتصادی، روش تجربی، حقایق اقتصادی پرداخته شده است چکیده مقاله دانش و معرفت اقتصادی از نیمه دوم قرن هجدهم، توسط آدام اسمیت به عنوان علمی مستقل سامان یافت. مسئله مهم در دوران پرفراز و نشیب این علم تا امروز آن است که تمامی نظریه‌های علمی اقتصاد، ضمن داشتن ساختار تحلیلی، منسجم و منطقی، انعطاف لازم را نسبت به موضوع‌‌های انسانی و اجتماعی و نیز ابعاد پیچیده رفتاری و ارزشی حفظ کند. بر این اساس مکاتب و اندیشه‌های گوناگونی ظهور یافته‌اند. فیلسوفان و متفکران اجتماعی و اقتصادی نقش آفرینی کرده و با رویکردهای متفاوت جهان‌بینی‌های مختلف علم اقتصاد را تکامل بخشیده‌اند. از ابتدای قرن بیستم مسئله تفکیک اقتصاد تحقیقی و اقتصاد دستوری توسط جان نویل کینز مطرح گردید و در نتیجه حوزه و قلمرو شناخت پدیده‌های رفتاری اقتصاد محدود به ابعاد تجربی و کمی شد، از این رو حقایق واقعی و اصیل رفتار اقتصادی در سطح فردی و اجتماعی مورد غفلت واقع شد. در حال حاضر علم اقتصاد با حذف جایگاه "ارزشها" در نظامهای فکری خود، دچار مشکلات و نابسامانیهای بسیاری شده است. "قضاوت ارزشی" اقتصاددانان، انسان اقتصادی و تحلیل رفتار واقعی و ایده‌ال آن و محدودیتهای روش تجربی در اقتصاد از این موارد است که در این نوشتار به آن پرداخته شده است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert دفترچه سئوالات آزمون دکترای رشته باستان شناسی سال 1396

ادامه مطلب

closeدفترچه سئوالات آزمون دکترای رشته باستان شناسی سال 1396

دفترچه آزمون دکترای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور در رشته باستان شناسی سال 1396 در این دفترچه 80 سئوال در زمینه تاریخ ایلام ، تاریخ مادها ، تاریخ هخامنشی ، تاریخ اشکانی ، تاریخ ساسانی ، معماری و شهرسازی ، فنون و صنایع ،خطوط و کتابت،نظریات باستان شناسی ، فنون باستان شناسی،تاریخچه باستان شناسی و مبانی باستان شناسی ارائه شده است دفترچه سئوالات این آزمون برای علاقمندان دوره های دکترا و فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی ارشد ارائه گردیده است

more_vert دفترچه سئوالات آزمون دکترای زمین شناسی نفت سال 1396

ادامه مطلب

closeدفترچه سئوالات آزمون دکترای زمین شناسی نفت سال 1396

دفترچه آزمون دکترای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور در رشته زمین شناسی نفت سال 1396 در این دفترچه 100 سئوال در زمینه زمین‌شناسی ایران ، زمین‌شناسی زیست محیط، زمین‌ شیمی زیست محیطی ، زمین شناسی پزشکی ارائه شده است دفترچه سئوالات این آزمون برای علاقمندان دوره های دکترا و فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی ارشد ارائه گردیده است