جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert مقاله علمی و پژوهشی مکاتب فرهنگ و ارتباطات

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی مکاتب فرهنگ و ارتباطات

مقاله علمی و پژوهشی" مکاتب فرهنگ و ارتباطات " مقاله ای است در 8  صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به مکاتب فرهنگ و ارتباطات، مطالعات فرهنگی ، فرهنگ توده ای ، دیدگاه انتقادی و مکاتب فرهنگی اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله تبیین تطبیقی وفاداری در نظام اخلاقی اسلام و اخلاق غیر دینی

ادامه مطلب

closeمقاله تبیین تطبیقی وفاداری در نظام اخلاقی اسلام و اخلاق غیر دینی

مقاله علمی و پژوهشی " تبیین تطبیقی وفاداری در نظام اخلاقی اسلام و اخلاق غیر دینی " مقاله ای است در 18 صفحه و با 15 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث وفاداری، معیار فضیلت، ضمانت اجرایی، سازگاری منطقی پرداخته شده است چکیده مقاله وفاداری، یکی از اصلی ترین فضایل مطرح در جوامع بشری و مورد بررسی در مکاتب اخلاقی است. این مقاله به بررسی و مقایسه تبیین های ارائه شده از وفای به عهد از دیدگاه اخلاق اسلامی و مکاتب فکری بشری با تاکید بر غایت گرایی می پردازد. تحقیق پیش‌رو در صدد طرح و اثبات دو فرضیه اساسی است:1- پیش فرض تمامی مکاتب، فضیلت دانستن وفاداری و ملتزم بودن به آن است، 2- تبیین اسلام از وفاداری، منحصر به فرد و جامع بوده و ضمانت اجرایی جهت التزام عملی به این اصل را تدارک دیده است. به منظور بیان و اثبات دو فرضیه فوق، به معرفی اجمالی مکاتب اخلاقی و معیار خوب و بد اخلاقی، بررسی وفاداری از دیدگاه مکاتب مختلف پرداخته و با نشان دادن نقدها و نقیصه های مکاتب مطرح شده، منحصر بفرد بودن جایگاه وفاداری در نظام اخلاقی اسلام ودر سازگاری منطقی با انسان شناسی اسلامی اثبات شده است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب فرهنگ فلسفی و فلسفه سیاسی

ادامه مطلب

closeکتاب فرهنگ فلسفی و فلسفه سیاسی

کتاب فرهنگ فلسفی و فلسفه سیاسی نوشته‌ی قیصر خسروان فرهنگ لغتی است از تمام کلمات اصطلاحات فلسفی و سیاسی. در ایران استقبال از موضوعات دانش محور تا این اواخر کم رنگ و کم فروغ بوده است و این کم فروغی در برخورد با فلسفه و فلسفه سیاسی بیشتر خود را می‌نمایاند. بسیاری از روان‌شناسان اجتماع و اهالی فلسفه نبود جایگاه مناسب برای فلسفه در شرق را یکی از عوامل اصلی عقب ماندگی می‌دانند. بر این اساس و به منظور برداشتن گامی در راه یاری رساندن به رشد اندیشه فلسفی نگارش این کتاب مورد توجه قرار گرفته است. سبک نگارش این فرهنگ با دیگر فرهنگ‌نامه‌ها و دانش‌نامه‌های موجود متفاوت است و نقد و تحلیل مکاتب و واژه‌ها نیز در این فرهنگ لحاظ شده است. آنچه مسلم است سبک نگارش فرهنگ و دانش‌نامه فلسفی نباید خشک و محدود به توصیف عنوان و مکتب باشد. تحلیل و نقد عناوین و مکاتب باعث روشنی بیشتری برای مخاطب خواهد شد. نگارش‌ فرهنگ‌نامه فلسفی و فلسفه سیاسی به سبک معمول و سنتی بیشتر پاسخ گوی افراد آکادمیک است. اما اگر تحلیل و تشریح را هم برای برخی از عناوین و مکاتب لحاظ کنیم در آن صورت فرهنگ‌نامه هم پاسخ‌گوی افراد آکادمیک و هم پاسخ گوی افراد غیرآکادمیک خواهد بود. فرهنگ فلسفی و فلسفه سیاسی بر اساس حروف الفبا مرتب شده و کار را به غایت برای خواننده راحت کرده است.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی نهادهای فرهنگی و محصولات فرهنگی و هنری

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی نهادهای فرهنگی و محصولات فرهنگی و هنری

مقاله علمی و پژوهشی" نهادهای فرهنگی و محصولات فرهنگی و هنری " مقاله ای است در 28 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به نهادهای فرهنگی و محصولات فرهنگی و هنری ، مبارزه نرم ، تهاجم فرهنگی ، هویت فرهنگی ، توسعه فرهنگی ، آسیب شناسی فرهنگی ، مهندسی فرهنگی ، مکانیسم فرهنگ سازی و ابزار فرهنگ سازی  اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب ارزشیابی آموزشی (مفاهیم، الگوها و طرح)

ادامه مطلب

closeکتاب ارزشیابی آموزشی (مفاهیم، الگوها و طرح)

کتاب ارزشیابی آموزشی (مفاهیم، الگوها و طرح) بیان کننده‌ی تفاوت‌ها و رویکردهای مختلف ارزیابی در زمینه‌ی آموزش است و راه‌کارهای مختلفی جهت ارزشیابی نظام‌های آموزشی ارائه می‌کند. نویسنده در این کتاب به بررسی مفهوم ارزشیابی، تاریخچه و رویکردهای مختلف آن پرداخته است؛ به طوری که برای مدرسین راه حل‌های مناسبی را بیان می‌کند. با توجه به پیشرفت جامعه بشری و همچنین توجه بیشتر به گسترش آموزش و پرورش، امروزه کشورها و جوامع پیشرفته توانسته‌اند در این زمینه توسعه و پیشرفت چشم‌گیری داشته باشند که مهم‌ترین این زمینه‌ها، نظام ارزشیابی در آموزش است. در کتاب ارزشیابی آموزشی (مفاهیم، الگوها و طرح ها)، روش‌ها و راه‌کار‌های مفیدی برای ارزیابی نظام آموزشی ذکر شده است و تفاوت‌های نظام آموزشی جدید و قدیم و نکات مثبت و منفی هر یک گفته می‌شود. در بخشی از کتاب ارزشیابی آموزشی (مفاهیم، الگوها و طرح) می‌خوانیم: آموزش و پرورش در مسیر حرکت رو به رشد خود از مکاتب مختلفی متأثر شده است و عمدتاً به یک جنبه از وجود متعدد انسان توجه کرده و کمتر از نظام‌مندی کلی برخوردار بوده است. توجه افراطی به جسم، تعلیم و تربیت به عنوان آمادگی، تعلیم و تربیت به عنوان شکوفا کردن استعداد و تربیت به عنوان پرورش یا تشکیل ذهن، توجه و تکرار به گذشته، عمده کردن محیط آن چنان که در مکاتب رفتارگرایان مطرح است، مصادیق یک سونگری در امر تعلیم و تربیت می‌باشد. در طول هزاران سال تربیت مترادف با عادت دادن، استفاده از حیوانات برای آزمایش و تعمیم آن به انسان، آموزش توأم با تکرار و تمرین بوده است در تمام دیدگاه‌هایی که در مکاتب مختلف تا نیمه دوم قرن بیستم ادامه داشته است یادگیری و آموزش را یک فرآیند می‌شد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی هویت اجتماعی و مقاومت فرهنگی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی هویت اجتماعی و مقاومت فرهنگی

مقاله علمی و پژوهشی" هویت اجتماعی و مقاومت فرهنگی " مقاله ای است در 27 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مطالعات جامعه شناختی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی موضوعات هویت اجتماعی و مقاومت فرهنگی ، مصرف فرهنگی ، کالای فرهنگی ، سرمایه فرهنگی ، مخالفت فرهنگی و سبک زندگی مطرح شده است   محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی جمهوری اسلامی و تنوع فرهنگی یونسکویی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی جمهوری اسلامی و تنوع فرهنگی یونسکویی

مقاله علمی و پژوهشی" جمهوری اسلامی و تنوع فرهنگی یونسکویی " مقاله ای است در 25 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به جمهوری اسلامی و تنوع فرهنگی یونسکویی ، تنوع فرهنگی ، توسعه فرهنگی ، کثرت گرایی فرهنگی ، صلح ، اعلامیه جهانی و فرهنگ اسلامی اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد

more_vert کتاب سیری در مکتب‌های مدیریتی

ادامه مطلب

closeکتاب سیری در مکتب‌های مدیریتی

کتاب سیری در مکتب‌های مدیریتی، تالیف اعظم جلیلی بال، کتابی تخصصی در حوزه مدیریت با موضوع نقد و بررسی مکاتب مختلف مدیریتی در دنیا است. مکاتب کلاسیک مدیریتی، مدیریت اداری، بروکراسی، رهیافت های منابع انسانی به مدیریت، مکتب نوگرایی، مدیریت مبانی، مدیریت عالی، نگرش سیستمی، و مدیریت از منظر قرآن کریم مباحثی هستند که در این کتاب می‌خوانید. یکی از راهکارهای اساسی برای خروج از بسیاری از بحران‌های جهانی توجه به مدیریت اسلامی و مطالعه و بکارگیری تئوری‌ها و اصول این مکتب است. ارزش علم مدیریت با هدف و جهتی که در آن بکار گرفته می‌شود تعیین می‌گردد با توجه به اینکه مدیریت اسلامی بر اساس معنویات و فرهنگ بنا شده است و هدف آن آخرت گرائی است یعنی قرار دادن امکانات دنیوی در جهت آخرت، افراد جامعه می‌توانند به قرب الهی دست یابند و تاثیر آن بر تمام امور اجتماعی در کوتاه زمان مشهود خواهد بود. بطور خلاصه می‌توان گفت که اسلام در تمام شئون زندگی انسان از جمله مدیریت خرد و کلان، رهبری جامعه، روابط بین‌الملل و قوانین اجتماعی سخن دارد و بکارگیری آن‌ها تعالی انسان را در پی‌خواهد داشت. در بخشی از کتاب سیری در مکتب‌های مدیریتی می‌خوانیم: مدیریت یکی از رشته‌های علوم انسانی است و محور آن انسان است و به همین دلیل در رشته مدیریت نیاز خاصی به شناخت انسان است، یکی از مباحثی که ما در مبحث اخلاق مدیران به آن اشاره کردیم مبحث ((ارزش‌های انسانی)) بود. بسادگی می‌توان دریافت که عمده تفاوت بین مدیران در مکتب اسلام و سایر مکاتب دیدگاه آن‌ها به جایگاه انسان و ارزش‌های انسانی است. مدیریت در مکتب اسلام بر مبنای عمل به حق است و مدیران در این مکتب با در نظر گرفتن آخرت و همچنین ارزش‌های الهی و انسانی استراتژی‌های خود را ترسیم می‌کنند و نمی‌توانند از هر وسیله برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند و در حقیقت ارزش‌های الهی و انسانی جهت دهنده مدیران اسلامی هستند. مدیران اسلامی باید در همه حال مساوات و عدالت را رعایت کنند و بر هوای نفس خود تسلط داشته باشند. و باید بخاطر بسپارند، مسئولیت و پست و مقامی راه که در اختیار دارند امانت الهی است و باید همچون امانتداری صادق و امین از هر آلودگی و گناهی از آن حفاظت کنند و در همه احوال در اعمال شیوه مدیریت به امیرالمومنین علی (ع) اقتدا کنند. مدیریت در سایر مکاتب بر مبنای تصمیم گیری و مدیریت، سود و زیان است. دیدگاه این مکاتب تجارت مآبانه، از اسنان آغاز شده و مهم‌ترین وظیفه اش استمرار حیات برای کسب مال بیشتر و رفاه افزون‌تر است و در این مکاتب ارکان و اجزای مدیریت سودآوری است و در راه کسب این هدف، انسان، جامعه، مشتری و ارزش‌های الهی و انسانی می‌تواند در مقطعی هدف یا ابزار یا عاملی حاشیه‌ای قلمداد گردند. فهرست مطالب سیری در مکتب‌های مدیریتینقد بررسی مکتب کلاسیک‌هاصاحب نظران مدیریت علمیمعایب و نارسایی‌های مکتب کلاسیک یا مدیریت علمینقد و بررسی مدیریت ادارینظریه وی شامل سه بخش استب- اصول مدیریتلوتر گیولیکلیندال.اف اورویکفالتشرایط تکوین بروکراسیمعایب بوروکراسیمدل ایده‌ال بروکراسی سنتیمزایای بروکراسینقاط ضعف بروکراسیرهیافت‌های منابع انسانی به مدیریتنظریه روابط انسانی (مطالعات هاثورن)نکات مثبتنکات منفینظریه نیازهای انسانینظریهXو نظریه Y(1906-1964)نظریه شخصیت و سازماننظریه های اقتضاییرهیافت اقتضایی دارای سه ویژگی حایز اهمیت استنقد و بررسی رهیافت اقتضاییمکتب نوگراییسازماندهیارزیابیسطوح مدیریتمدیریت میانیمدیریت عالینگرش سیستمیراه های اثربخش کردن علم مدیریت درسازماننتیجه گیریعدم انهدام منابعپیگیری کارهابرخورد با متخلفانارزش و تلاشنظارتقاطعیتتشویق و تنبیهخصوصیات و معیارهای مدیران در نهج البلاغه را می‌توان به سه دسته زیر تقسیم کردمدیریت؛ امانت الهی از دیدگاه قرآن و روایاتعلم مدیریت و تعریف آن در مکاتب مدیریتىضرورت و اهمیت مدیریت در اسلامتشیع و ضرورت مدیریتنقش رهبرى و تعلیم و تجربه در مدیریتتفاوت مدیریت اسلامی و غیر اسلامیاخلاق مدیران در اسلامنگاهی بر مدیریت نبوی و مدیریت علویمقایسه مدیران در مکتب اسلام و سایر مکاتبنتیجهمنابع و ماخذ

more_vert کتاب سیری در مکتب‌های مدیریتی

ادامه مطلب

closeکتاب سیری در مکتب‌های مدیریتی

کتاب سیری در مکتب‌های مدیریتی، تالیف اعظم جلیلی بال، کتابی تخصصی در حوزه مدیریت با موضوع نقد و بررسی مکاتب مختلف مدیریتی در دنیا است. مکاتب کلاسیک مدیریتی، مدیریت اداری، بروکراسی، رهیافت های منابع انسانی به مدیریت، مکتب نوگرایی، مدیریت مبانی، مدیریت عالی، نگرش سیستمی، و مدیریت از منظر قرآن کریم مباحثی هستند که در این کتاب می‌خوانید. یکی از راهکارهای اساسی برای خروج از بسیاری از بحران‌های جهانی توجه به مدیریت اسلامی و مطالعه و بکارگیری تئوری‌ها و اصول این مکتب است. ارزش علم مدیریت با هدف و جهتی که در آن بکار گرفته می‌شود تعیین می‌گردد با توجه به اینکه مدیریت اسلامی بر اساس معنویات و فرهنگ بنا شده است و هدف آن آخرت گرائی است یعنی قرار دادن امکانات دنیوی در جهت آخرت، افراد جامعه می‌توانند به قرب الهی دست یابند و تاثیر آن بر تمام امور اجتماعی در کوتاه زمان مشهود خواهد بود. بطور خلاصه می‌توان گفت که اسلام در تمام شئون زندگی انسان از جمله مدیریت خرد و کلان، رهبری جامعه، روابط بین‌الملل و قوانین اجتماعی سخن دارد و بکارگیری آن‌ها تعالی انسان را در پی‌خواهد داشت. در بخشی از کتاب سیری در مکتب‌های مدیریتی می‌خوانیم: مدیریت یکی از رشته‌های علوم انسانی است و محور آن انسان است و به همین دلیل در رشته مدیریت نیاز خاصی به شناخت انسان است، یکی از مباحثی که ما در مبحث اخلاق مدیران به آن اشاره کردیم مبحث ((ارزش‌های انسانی)) بود. بسادگی می‌توان دریافت که عمده تفاوت بین مدیران در مکتب اسلام و سایر مکاتب دیدگاه آن‌ها به جایگاه انسان و ارزش‌های انسانی است. مدیریت در مکتب اسلام بر مبنای عمل به حق است و مدیران در این مکتب با در نظر گرفتن آخرت و همچنین ارزش‌های الهی و انسانی استراتژی‌های خود را ترسیم می‌کنند و نمی‌توانند از هر وسیله برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند و در حقیقت ارزش‌های الهی و انسانی جهت دهنده مدیران اسلامی هستند. مدیران اسلامی باید در همه حال مساوات و عدالت را رعایت کنند و بر هوای نفس خود تسلط داشته باشند. و باید بخاطر بسپارند، مسئولیت و پست و مقامی راه که در اختیار دارند امانت الهی است و باید همچون امانتداری صادق و امین از هر آلودگی و گناهی از آن حفاظت کنند و در همه احوال در اعمال شیوه مدیریت به امیرالمومنین علی (ع) اقتدا کنند. مدیریت در سایر مکاتب بر مبنای تصمیم گیری و مدیریت، سود و زیان است. دیدگاه این مکاتب تجارت مآبانه، از اسنان آغاز شده و مهم‌ترین وظیفه اش استمرار حیات برای کسب مال بیشتر و رفاه افزون‌تر است و در این مکاتب ارکان و اجزای مدیریت سودآوری است و در راه کسب این هدف، انسان، جامعه، مشتری و ارزش‌های الهی و انسانی می‌تواند در مقطعی هدف یا ابزار یا عاملی حاشیه‌ای قلمداد گردند. فهرست مطالبسیری در مکتب‌های مدیریتینقد بررسی مکتب کلاسیک‌هاصاحب نظران مدیریت علمیمعایب و نارسایی‌های مکتب کلاسیک یا مدیریت علمینقد و بررسی مدیریت ادارینظریه وی شامل سه بخش استب- اصول مدیریتلوتر گیولیکلیندال.اف اورویکفالتشرایط تکوین بروکراسیمعایب بوروکراسیمدل ایده‌ال بروکراسی سنتیمزایای بروکراسینقاط ضعف بروکراسیرهیافت‌های منابع انسانی به مدیریتنظریه روابط انسانی (مطالعات هاثورن)نکات مثبتنکات منفینظریه نیازهای انسانینظریهXو نظریه Y(1906-1964)نظریه شخصیت و سازماننظریه های اقتضاییرهیافت اقتضایی دارای سه ویژگی حایز اهمیت استنقد و بررسی رهیافت اقتضاییمکتب نوگراییسازماندهیارزیابیسطوح مدیریتمدیریت میانیمدیریت عالینگرش سیستمیراه های اثربخش کردن علم مدیریت درسازماننتیجه گیریعدم انهدام منابعپیگیری کارهابرخورد با متخلفانارزش و تلاشنظارتقاطعیتتشویق و تنبیهخصوصیات و معیارهای مدیران در نهج البلاغه را می‌توان به سه دسته زیر تقسیم کردمدیریت؛ امانت الهی از دیدگاه قرآن و روایاتعلم مدیریت و تعریف آن در مکاتب مدیریتىضرورت و اهمیت مدیریت در اسلامتشیع و ضرورت مدیریتنقش رهبرى و تعلیم و تجربه در مدیریتتفاوت مدیریت اسلامی و غیر اسلامیاخلاق مدیران در اسلامنگاهی بر مدیریت نبوی و مدیریت علویمقایسه مدیران در مکتب اسلام و سایر مکاتبنتیجهمنابع و ماخذ

more_vert سئوالات اختصاصی آزمون استخدامی شغل کارشناس امور فرهنگی

ادامه مطلب

closeسئوالات اختصاصی آزمون استخدامی شغل کارشناس امور فرهنگی

بانک مقالات ایران در راستای برگزاری هفتمین آزمون استخدامی متمرکز دستگاه‌های اجرایی کشور سال 1398 اقدام به انتشار سئوالات آزمونهای استخدامی در دوره های قبل نموده است . در این بخش سئوالات اختصاصی آزمون استخدامی برای رشته شغلی کارشناس امور فرهنگی که شامل 40 سئوال زیر است ارائه شده است 1 – روش تحقیق و آمار شامل 10 سئوال 2 – نظریه های فرهنگی، جامعه شناسی فرهنگی وبرنامه ریزی فرهنگی شامل 30 سئوال برای دریافت این سئوالات آزمون استخدامی می توانید از لینک زیر استفاده کنید

more_vert سئوالات اختصاصی آزمون استخدامی شغل کاردان امور فرهنگی

ادامه مطلب

closeسئوالات اختصاصی آزمون استخدامی شغل کاردان امور فرهنگی

بانک مقالات ایران در راستای برگزاری هفتمین آزمون استخدامی متمرکز دستگاه‌های اجرایی کشور سال 1398 اقدام به انتشار سئوالات آزمونهای استخدامی در دوره های قبل نموده است . در این بخش سئوالات اختصاصی آزمون استخدامی برای رشته شغلی کاردان امور فرهنگی که شامل 40 سئوال زیر است ارائه شده است 1 – روش تحقیق و آمار شامل 10 سئوال 2 – نظریه های فرهنگی، جامعه شناسی فرهنگی وبرنامه ریزی فرهنگی شامل 30 سئوال برای دریافت این سئوالات آزمون استخدامی می توانید از لینک زیر استفاده کنید

more_vert مقاله اخلاق توحیدی از دیدگاه علامه طباطبایی

ادامه مطلب

closeمقاله اخلاق توحیدی از دیدگاه علامه طباطبایی

مقاله علمی و پژوهشی " اخلاق توحیدی از دیدگاه علامه طباطبایی" مقاله ای است در 21 صفحه و با 11 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اخلاق وحیانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  اخلاق؛ ادب؛ دین عام؛ دین خاص؛ اخلاق مادی؛ اخلاق الهی پرداخته شده است چکیده مقاله اخلاق توحیدی با شاخصه وحیانی و توحیدی بودن، اخلاق اسلامی را از سایر مکاتب اخلاقی متمایز می‌سازد. امروزه در جوامع بشری، سه یا ـ به تعبیری ـ چهار مسلک اخلاقی وجود دارد که دارای قدمت بسیار طولانی هستند: مسلک اخلاقی یونان، مکتب اخلاقی عام، مسلک نسبیت‌گرایی و مکتب اخلاقی خاص. هر چند این مکاتب اخلاقی می‌کوشند رفتار فردی و اجتماعی پیروان خود را تعدیل کرده، افراد تربیت‌شده و سالمی از حیث اخلاقی تحویل جامعه دهند، بنا به نوع نگرش خاصی که به انسان و جایگاه و غایت خلقت او دارند، دارای تأثیرات متفاوتی می‌باشند. علامه طباطبایی معتقد است اخلاقی شدن به معنای بار یافتن به آستان معارف توحیدی است و تمام اخلاق، مقدمه نیل به این قله رفیع انسانی خواهد بود. این مقاله، چیستی و مؤلفه‌های اخلاق توحیدی را از منظر ایشان بررسی خواهد کرد.  دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله علمی و پژوهشی جایگاه محصولات فرهنگی و سند چشم انداز 1404

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی جایگاه محصولات فرهنگی و سند چشم انداز 1404

مقاله علمی و پژوهشی" جایگاه محصولات فرهنگی و سند چشم انداز 1404" مقاله ای است در 24 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به جایگاه محصولات فرهنگی و سند چشم انداز 1404، برنامه پنجم توسعه ، سیاستهای فرهنگی ، تبلیغات تجاری ، برند برتر و کالای فرهنگی اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله نسبت فقه و اخلاق در مفهوم و منبع

ادامه مطلب

closeمقاله نسبت فقه و اخلاق در مفهوم و منبع

مقاله علمی و پژوهشی " نسبت فقه و اخلاق در مفهوم و منبع " مقاله ای است در 20 صفحه و با 51 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث رابطه، فقه، اخلاق، تعریف، منبع پرداخته شده است چکیده مقاله علم فقه و اخلاق از قدیمی‌ترین علوم اسلامی هستند که در رفتار انسان تأثیر مستقیم داشته و همچون گذشته، زنده و بالنده، به نقش آفرینی پرداخته و به توسعه و گسترش قلمرو خود ادامه می دهند، همانگونه که فقه، مجموعه ای از قوانین وآیین زندگی انسان است اخلاق نیز مجموعه ای از صفات روحی و باطنی بشمار می رود. از این رو شناخت فقه و مکاتب فقهی و در مقایسه با آن، دانستن اخلاق و مکاتب اخلاقی، به عنوان دو دانش رفتاری، ما را در مسیر عمق بخشی به فهم تعاملات و روابط آن دو یاری می‌رساند و با طرح مباحث گوناگون و مقایسه‏ای از جمله تعریف دقیق و منبع شناخت فقه و اخلاق، می توان به چگونگی نسبتِ میان آن دو دست یافت. بدین جهت این مقاله برآن است، تا با بررسی مفهوم و منابع معرفتی آن دو، چگونگی رابطه علمی و منطقی و یا تمایز میان آن دو را بیان کند.که باتوجه به وجود نوعی همپوشانی بین آن دو، قطعاً در مقام تعارض و تباین یک دیگر نیستند دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله واکاوی راهبردهای سلبی سلفیه در تصحیح مکتب اثبات صفات

ادامه مطلب

closeمقاله واکاوی راهبردهای سلبی سلفیه در تصحیح مکتب اثبات صفات

مقاله علمی و پژوهشی " واکاوی راهبردهای سلبی سلفیه در تصحیح مکتب اثبات صفات" مقاله ای است در 18 صفحه و با 42 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  سلفیه، اثبات صفات، تأویل، معتزله، اشاعره، راهبردهای سلبی پرداخته شده است چکیده مقاله استقصای همه‌جانبه راهبردهای سلبی سلفیه در تصحیح مکتب اثبات صفات می‌تواند یکی از محورهای نقد منصفانه این مکتب باشد. تلاش اتباع جریان سلفی‌گری در تأیید مکتب اثبات، ذیل راهبردهای سلبی ایشان بر سه محور اساسی بنا شده است: 1. انکار یا توجیه تأویلات پرشمار منقول از ائمه سلف؛ 2. تشریح ادله امتناع تأویل صفات الهی؛ 3. مخدوش نمودن اصول مکاتب دیگر در تفسیر صفات. سلفیه در جهت توجیه تأویلات سلف، به راهبردهای متعددی، همچون تقیید صفات ظاهری به قرائن لفظی و معنوی، تشکیک در مراد جدی آیات، ترجیح بلامرجح روایات مثبِت تأویل و اقناع مخاطب به محظوریت برخی تأویلات دست یازیده‌اند. به علاوه با استناد به اصولی نااستوار و خدشه‌پذیر، از قبیل عدم جواز تأخیر بیان از وقت حاجت، مقبول نبودن تکلیف امت به فهم تکلف‌آمیز صفات و توافر نصوص روایی مؤید ظاهرگروی، به تبیین ادله امتناع اجرای مکتب تأویل پرداخته‌اند. در نهایت می‌توان گفت راهبرد سلبی سلفیه در نقد مکاتب مخالف نیز نارسایی‌ها و اشکالاتی مبنایی دارد؛ ازجمله استعمال مغالطات واضح و مکرر در استدلالات، معرفی مغرضانه و هدفمند مکاتب دیگر در جهت بزرگ‌نمایی مفاسد مترتب بر آنها، مناقشه در پاره‌ای جزئیات غیر ضروری تحت عنوان لزوم تهذیب عقیده توحیدی، ظاهرگروی افراطی در تفسیر صفات، تعامل شعارگونه، جزم‌اندیشانه و گاه متعصبانه با اصول و غایات مکتب اثبات صفات و افتادن در ورطه توجیهات بی‌نتیجه و تکلف‌آمیز. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله علمی و پژوهشی خوشه بندی اقلام و محصولات فرهنگی فضای مجازی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی خوشه بندی اقلام و محصولات فرهنگی فضای مجازی

مقاله علمی و پژوهشی" خوشه بندی اقلام و محصولات فرهنگی فضای مجازی " مقاله ای است در 16 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به خوشه بندی اقلام و محصولات فرهنگی فضای مجازی ، تکنیک داده کاوی ، روش خوشه بندی ، شبکه فرهنگ مجازی ، سبک زندگی ، الگوی مصرف ، اقلام فرهنگی و محصولات فرهنگی اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مصوبه نخستین جلسه ستاد نقشه مهندسی فرهنگی کشور ابلاغ شد

ادامه مطلب

closeمصوبه نخستین جلسه ستاد نقشه مهندسی فرهنگی کشور ابلاغ شد

معاون اول رئیس جمهوری مصوبه نخستین جلسه ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور درمورد مشارکت وزارتخانه‌های مجری طرح‌های ملی در تدوین و اجرای پیوست فرهنگی را برای اجرا به دستگاه‌های مجری ابلاغ کرد. براساس این مصوبه، سازمان برنامه ‌و بودجه کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارتخانه های نفت و راه و شهرسازی موظف‌ هستند گزارشی از پیوست فرهنگی طرح های کلان توسعه‌ای تهیه، تنظیم و گزارش روند پیشرفت کار را به دبیرخانه ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی ارائه کنند. به گزارش دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، متن کامل این مصوبه به شرح ذیل است:وزارت راه و شهرسازیوزارت صنعت، معدن و تجارتوزارت نفتسازمان برنامه و بودجه کشورمصوبه «مشارکت وزارتخانه‌های مجری طرح‌های ملی درتدوین و اجرای پیوست فرهنگی» که در جلسه اول ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور در تاریخ ۲۹ / ۴ /۱۳۹۸ به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود:«سازمان برنامه ‌و بودجه کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی موظف‌اند در اجرای مفاد بند ۳ بخش (الف) ماده‌ واحده وظایف و ترکیب اعضای ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور (مصوب جلسه ۷۴۸ مورخ ۲۷ /۳/ ۱۳۹۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی)، گزارشی از پیوست فرهنگی طرح های کلان توسعه‌ای تهیه و تنظیم و گزارش روند پیشرفت کار را به دبیرخانه ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی ارائه نمایند.» به گزارش ایرنا، ‌ نخستین جلسه ستاد مهندسی فرهنگی کشور روز شنبه ۲۹ تیرماه امسال با حضور اسحاق جهانگیری برگزار شد. این سند، تمامی عرصه فرهنگ و هنر، سبک زندگی و روابط اجتماعی را در برمی گیرد، بنابراین حساسیت بیشتری روی آن وجود دارد. تاکنون نزدیک به سه هزار نفر از کارشناسان در رشته‌های مختلف برای تدوین سند مهندسی فرهنگی مشارکت داشته اند و ۳۴ جلسه از جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی به بررسی و تصویب این سند اختصاص داشته است.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی مصرف فرهنگی و سریال های ماهواره ای

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی مصرف فرهنگی و سریال های ماهواره ای

مقاله علمی و پژوهشی" مصرف فرهنگی و سریال های ماهواره ای " مقاله ای است در 24 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به مصرف فرهنگی و سریال های ماهواره ای ، سبک زندگی ، سنت فرهنگی ، پیام رسانه ای ، مخاطبان فعال ، فارسی وان ، پی ام سی و ام بی سی اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب تطبیق مکاتب کلاسی سیسم و رمانتیسم اروپا با شعر فارسی

ادامه مطلب

closeکتاب تطبیق مکاتب کلاسی سیسم و رمانتیسم اروپا با شعر فارسی

کتاب تطبیق مکاتب کلاسی سیسم و رمانتیسم اروپا با شعر فارسی اثر ایرج کوشکی، به تحقیق در باب بررسی مکتب‌های کلاسی سیسم و رمانتیسم و سبک‌های ادبی مشرق (ایران) به خصوص سبک خراسانی و عراقی و مقایسه‌ی بین آن‌ها پرداخته است. معمولاً ادبیات را آینه فرهنگ و تمدن یک ملت معرفی می‌کنند، زیرا تمام وجوه مدنیت ملت‌ها در آثار مکتوب آن‌ها جلوه‌گر است. در واقع ادبیات ملی یک قوم در کنار سنت‌های هنری و فنیِ بازمانده از روزگاران پیشین، مجموعه تمدن آن قوم را تشکیل می‌دهد. شاعران و نویسندگان بزرگ با تکیه بر آن چه در روزگار آن‌ها به عنوان ادبیات جریان دارد دست به ابتکارات تازه می‌زنند؛ اعم از ابتکار در زبان، ابتکار در معانی و شیوه بیان و طرح آن‌ها. به مجموعه این ابتکارات مکتب یا سبک ادبی گفته شده است. بحث از مکتب و سبک‌های ادبی و شعری یکی از مباحث دشوار تلقی می‌گردد که تا رسیدن به تکامل نسبی راهی دراز در پیش دارد و «عمری نوح سان باید» که بتوان دیدگاه‌ها و نظریات و مقایسه‌های لازم و کافی را در مورد مکاتب و سبک‌های شعری فارسی و تطبیق آن‌ها با دیگر مکاتب به انجام رساند. سوابق کاربرد واژه‌ی سبک در زبان فارسی از نظر ملک‌الشعرای بهار این گونه نقل شده که اوّلین عبارتی که واژه‌ی سبک در آن بکار رفته مجمع‌الفصحا از رضا قلی خان هدایت بوده است و در زبان اروپایی واژه‌ی سبک از دو دیدگاه بررسی شده است، یکی دیدگاه افلاطونی و دیگری دیدگاه ارسطویی، از دیدگاه افلاطونی سبک کیفیتی است که در بعضی آثار ادبی وجود دارد و در بعضی وجود ندارد. از نظر او سبک به معنی هماهنگی کامل میان الفاظ و اندیشه است. در بخشی از کتاب تطبیق مکاتب کلاسی سیسم و رمانتیسم اروپا با شعر فارسی می‌خوانیم: عاملی که امروز در ادبیات به آن بسیار اهمیت می‌دهند تاثیر اوضاع اجتماعی در ادب و هنر دوران مختلف است. با این پیش‌فرض مطمئناً وضع اجتماعی دوره کلاسی سیسم در پیدایش اصول و قواعد محکم و تغییرناپذیر آن مکتب تاثیر مستقیم داشته. در این دوره در اجتماع سیستم طبقاتی حاکم است و حکومت سلطنتی و قدرتمندی سلطه را در دست دارد. طبق عقاید حاکم بر اجتماع آن روز شاه با حقی که خدا به او داده حاکم مطلق می‌باشد و همه مردم و اموالشان تحت تسلط او هستند. عشق به وطن، مفهوم عشق به پادشاه و فرمانبرداری از او در هم آمیخته و شعاری که در این دوره وجود دارد، این است: «یک قانون، یک دین، یک پادشاه» فهرست مطالبآشنایی با مکتب و سبکزمینه‌های ادبی رنسانساومانیسم و رنسانس در ایتالیااومانیسم و رنسانس در فرانسهادبیات اروپا و مکاتب‌های ادبیمکتب کلاسی سیسم، تعریف و شکل گیری آنویژگیهای مکتب کلاسی سیسموضع اجتماعی دوره کلاسی سیسمسبک کلاسی‌سیسم در سده‌های هفدهم و بنیان‌های فکری آن (عمدتاً در فرانسه)پیدایش اصول کلاسی سیسماصول و قواعد مکتب کلاسی سیسمحقیقت نماییتقلید از قدمااصل عقلوضوح و ایجازآموزنده و خوشایندقانون سه وحدتوحدت زمانوحدت مکانوحدت موضوعچهارمین وحدت (وحدت لحن)«انواع ادبی» سبک کلاسی سیسمحماسهتراژدیتراژدی آندروماک اثر راسینفابلکمدیکمدی خسیس اثر مولیراشعار چوپانی، غنایی، هجایی و غیرهدرآمدی بر سبک خراسانیسبک خراسانیمعانی شعری سبک خراسانی و قالب شعری مهم این دورهمختصّات فکری سبک خراسانیروح حماسیعقلایی بودنبرون گراییواقع گراییپند و اندرزموضوعات شعریمختصّات ادبی (یا زبانی) سبک خراسانیحماسه در سبک خراسانیتقلید از طبیعت در حماسهحقیقت نمایی در حماسهتقلید از قدما در حماسهعقل در حماسهنزاکت ادبی در حماسهوضوح و ایجاز در حماسهآموزندگی و خوشایندی در حماسهقانون سه وحدت در حماسهتراژدی در سبک خراسانیوجوه اختلاف این دو نوع ادبیفابل در سبک خراسانیکمدی در سبک خراسانیاشعار چوپانی، غنایی، هجایی و... در سبک خراسانیمدح در سبک خراسانیتوصیف در سبک خراسانیپند و اندرز و حکمت در سبک خراسانیزهدیات در سبک خراسانیغزل در سبک خراسانیمرثیه در سبک خراسانیطنز در سبک خراسانیمقدمه‌ای بر مکتب رمانتیسمآغاز عصر جدید در ادبیات اروپااز کلاسی‌سیسم تا رمانتیسمعصر روشنگری و رمانتیسماصول مکتب رمانتیسماصول مکتب رمانتیسمآزادیشخصیتهیجان و احساساتکشف و شهودافسون سخن (کلمه)گریز و سیاحتعلاقه به مسیحیت (مذهب)احیای زبانگفتن از خودهنرمندان مشهور رمانتیسمتفاوت دو مکتب کلاسی‌سیسم و رمانتیسممقدمه‌ای بر سبک عراقیتاریخچه سبک عراقیافکار حاکم بر شعر سبک عراقیویژگی‌های منطبق با اندیشه رمانتیسم در سبک عراقیجایگاه رمانتیسم در سبک‌های ادبی ایرانمفهوم شعر غنایینگاهی به سابقه‌ی رمانتیسم در ایرانبازتاب رمانتیسم در عرصه ادبیات منظوم ایران

more_vert مقاله علمی و پژوهشی تنوع فرهنگی ایران و سیاستگذاری رسانه ای

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی تنوع فرهنگی ایران و سیاستگذاری رسانه ای

مقاله علمی و پژوهشی" تنوع فرهنگی ایران و سیاستگذاری رسانه ای " مقاله ای است در 20 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به تنوع فرهنگی ایران و سیاستگذاری رسانه ای ، رسانه های محلی ، شبکه های استانی ، سیاست رسانه ای ، منفعت عمومی ، شهروندی فرهنگی ، تنوع رسانه ای و نظام رسانه ای اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.