تدریس خلاقانه
تاریخ 13 مرداد 1396 ساعت 05:19:15
کد خبر: 000125
تدریس خلاقانه

شکست، بخش جدایی ناپذیر از فرایند خلاقیت است و اغلب افراد خلاق در بسیاری از ایده‌هایشان شکست خورده‌اند تا توانسته‌اند به موفقیت دست یابند.

 فرایند خلاقیت ذاتاً خطرپذیری دارد و مخاطره جویی از جمله ویژگی‌های کلیدی هر شخصیت خلاق است.
متأسفانه، معلمان می‌خواهند هر نوع شکستی را به حداقل برسانند. مطالعه اخیر در مورد خلاقیت و نوآوری در آموزش وپرورش کشورهای مختلف نشان می‌دهد که مدارس موضوع‌های نشاط انگیز و رفتارهای مخاطره جویانه را ترجیح می‌دهند.

تأکید بر رفتار و پاسخ درست، ترس دانش آموزان از شکست را تقویت می‌کند و این عامل، یکی از اصلی‌ترین عوامل (فعالیت‌های رایج آموزشی) است که خلاقیت دانش آموزان را سرکوب می‌کند و جلوی بروز آن را می‌گیرد.

در نتیجه، دانش آموزان تمایلی به مخاطره جویی در مدرسه ندارند و ترجیح می‌دهند به جای تلاش برای جست‌وجوی ایده‌ها و راه حل‌های جدید، پاسخ درست را برای معلمانشان پیدا کنند.

تمایل معلمان به اینکه به دانش آموزانشان اجازه بدهند به جست‌وجو و آزمایش‌های مخاطره جویانه دست بزنند، یادگیری خلاق آنان را تشویق می‌کند. به منظور تسریع خلاقیت، مدارس می‌توانند فرهنگ متعادلی را که مخاطره جویی دانش آموزان و معلمان را تشویق کند، تقویت کنند.


در عمل چه باید کرد؟

شما می‌توانید محیط یادگیری امن، قابل اعتماد و حمایت کننده‌ای را خلق کنید تا دانش آموزان با امنیت و اطمینان کافی و بدون ترس و نگرانی از شکست، به آزمایش و خلق ایده‌های جدید بپردازند.

دانش آموزان باید نسبت به فعالیت‌ها (و نتایج) احساس تملک داشته باشند. به آنها اجازه بدهیم راهبردهای متعدد و متنوعی را آزمایش کنند تا به راه‌های جدید و ایده‌های نو برسند.

به منظور بروز خلاقیت و تشویق دانش آموزان در این زمینه، می‌توانید چنین اقدام کنید:
به عنوان الگو، به فعالیت‌های مخاطره جویانه و خلاق اقدام کنید و در جهت انطباق روش‌های نوآورانه آموزشی با موضوع درسی بکوشید.
به دانش آموزان اجازه بدهید آزادانه به مخاطره جویی بپردازند و خود را در بحث‌های چالش انگیز و مسائل واقعی زندگی درگیر کنند.
 فضا و زمانی را به دانش آموزان اختصاص دهید تا با وجود فشار سنجش، به یادگیری نکات جدید اقدام کنند.
روابط اساسی مرتبط به رفتار مخاطره جویی و تفکر خلاق دانش آموزان را تشویق کنید و اینگونه فعالیت‌ها را در سنجش پایانی (نهایی) دانش آموزان دخالت دهید.
به دانش‌آموزان فرصت دهید درباره فعالیتها، روش‌ها، یافته‌ها و... با همکلاسی‌هایشان گفت‌وگو کنند و نسبت به فعالیت‌های یکدیگر بیندیشند و بازخورد بدهند.

 

 

تهیه کننده: سیده فاطمه حسینی 

کلمات کلیدی: