more_vert کتاب دجال (رهبر دشمنان حضرت مهدی و عیسی علیه السلام)

ادامه مطلب

closeکتاب دجال (رهبر دشمنان حضرت مهدی و عیسی علیه السلام)

ابو احمد معتز احمد عبد الفتاح در کتاب دجال (رهبر دشمنان حضرت مهدی و عیسی علیه السلام) احادیث مختلفی درباره‌ی کسی که قبل از نزول عیسی (ع) شرق و غرب زمین را به فساد کشاند، آورده است. متاسفانه به علت درگیر شدن مردم با زندگی ماشینی، عده‌ی زیادی از آن‌ها وقتی مسأله‌ای بیان می‌شود که در آن خرق عادت وجود دارد، آن را خرافات می‌دانند. ولی باید گفت که خداوند متعال بر هر چیزی تواناست و هر کاری که او بخواهد، انجام خواهد شد. چه این کار عجیب توسط بندگان شرور او صورت گیرد و چه توسط بندگان صالح. ابو احمد معتز احمد عبد الفتاح از شما می‌خواهد که اگر این احادیث به نظرتان عجیب آمد و خواستید منکرشان شوید، آن‌ها را به یاد داشته باشید تا هر وقت کسی چنین کارهای عجیبی را انجام داد، او را پیامبر یا پروردگار ندانید و به یاد بیاورد که پیامبر (ص) قبل از وقوع چنین حادثه‌ای چنین مسائلی را بیان فرموده است. این کتابی است درباره‌ی دجال و وقایع عجیبی که در زمان وی روی خواهد داد، همان کسی که لشکر کفر را در برابر لشکر اسلام و پیروان مهدی و عیسی (ع) رهبری می‌کند. از آنجا که چنین شخصی در کتاب‌های فارسی زبان مربوط به آخر زمان کمتر وجود دارد. ابو احمد معتز احمد عبد الفتاح قصد دارد تا با استفاده از این کتاب اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهد. اصل این کتاب با عنوان صحیح الجامع الصغیر به قلم شیخ آلبانی از احادیثی می‌گوید که دجال را یادآور شده‌اند. این کتاب از کامل‌ترین و محکم‌ترین آثار احادیث است. لازم به ذکر است که در قبول سند احادیث این کتاب به شدت سختگیری شده و غیر از احادیثی که سند آن را حسن معرفی نموده، بقیه‌ی احادیث این کتاب از معتبرترین احادیث هستند. در بخشی از کتاب دجال: (رهبر دشمنان حضرت مهدی و عیسی علیه السلام) می‌خوانیم: 63- «اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَ أَعُوذُ بِکَ مِنْ عَذَابِ النَّارِ وَ أَعُوذُ بِکَ مِنْ فِتْنَۀِ الْمَحْیَا وَالْمَمَاتِ وَ أَعُوذُ بِکَ مِنْ فِتْنَۀِ الْمَسِیحِ الدَّجَّالِ» (یا الله! من از عذاب قبر به تو پناه می‌برم و از عذاب آتش جهنم به تو پناه می‌برم و از فتنه‌ی زندگی و مرگ به تو پناه می‌برم و از فتنه‌ی مسیح دجال به تو پناه می‌برم). (صحیح) 1294 در صحیح الجامع. 64- «عُوذُوا بِاللَّهِ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ عُوذُوا بِاللَّهِ مِنْ عَذَابِ النَّارِ عُوذُوا بِاللَّهِ مِنْ فِتْنَۀِ الْمَسِیحِ الدَّجَّالِ عُوذُوا بِاللَّهِ مِنْ فِتْنَۀِ الْمَحْیَا وَالْمَمَاتِ» (از عذاب قبر به الله پناه ببرید! از عذاب آتش جهنم به الله پناه ببرید! از فتنه‌ی مسیح دجال به الله پناه ببرید! از فتنه‌ی زندگی و مرگ به الله پناه ببرید!). (صحیح) 4110 در صحیح الجامع. شرح: «عوذوا» با ساکن بودن واو و ذال معجمۀ به معنای پناه بردن است. «باللّه» به معنای پناهنده‌ی وی شدن می‌باشد. «من عذاب القبر» (از عذاب قبر) همانا بر خلاف قول معتزله عذاب آن حق است. «عوذوا باللّه من عذاب النار» (به الله پناه ببرید از آتش) آتش منظور آتش جهنم است. «عوذوا باللّه من فتنۀ المسیح الدجال» این فتنه بزرگ‌ترین فتنه است. «عوذوا الله من فتنۀ المحیا والممات» محیا، زندگی است و ممات، مرگ است و فتنه‌ی مرگ همان فتنه‌ی در حالت مرگ افتادن است یا همان فتنه‌ی قبر است و ذکر این دو فتنه‌ی آخر، ذکر خاص بعد از عام است. فهرست مطالب مقدمه‌ی مترجممقدمه‌ی مؤلفاحادیثدجال‌های کوچکخصوصیات دجالدر برابر دجال چه کار کنیم؟

more_vert کتاب تبلور علم در قرآن

ادامه مطلب

closeکتاب تبلور علم در قرآن

  سید شمس الدین اطهاری، مهدی تقوی ملائی و دنیا نیک آئین در کتاب تبلور علم در قرآن در تلاشند تا با بررسی آیات و احادیث پیرامون علم و موضوعات مرتبط با آن در قرآن کریم، قطره‌ای به دریای معرفت این معجزه‌ی الهی بیفزایند. قرآن کریم کتابی است برای روشن‌کردن مسیر زندگی و هدایت انسان‌ها؛ این معجزه‌ی الهی چگونگی رسیدن انسان‌ها به سعادت دنیوی و اخروی را بیان می‌کند. هدف اصلی از نزول قرآن بیان مسائل علمی نیست. لیکن توجه ویژه‌ی قرآن کریم به موضوعاتی مانند علم، جستجوی علمی و اهل علم، نشان‌دهنده‌ی اهمیت بالای علوم از دیگاه این کتاب آسمانی و گواهی بر حقانیت بیشتر آن است. بررسی مباحث علمی قرآن کریم، جایگاه علم و دانش از منظر خداوند یکتا را بیان خواهد کرد. در قرآن کریم علم به عنوان نور و روشنایی معرفی شده است و با نگاهی ژرف به آیات می‌توان دریافت که از دیدگاه قرآن علم و دانش سرچشمه‌ی پیشرفت‌های روحی، معنوی و حتی مادی هستند. از آنجایی که توجه به بستر هر موضوع به شناخت و درک بهتر آن کمک خواهد کرد، چنانچه این بستر جایگاهی چون قرآن کریم داشته باشد، پشتوانه‌ای بسیار قوی خواهد داشت. جستجو در آیات قرآن نشان می‌دهد، برای پیشرفت در حوزه‌های مختلف و دوری از فساد باید با جهل مبارزه نمود و راه از بین بردن جهل، کسب علم و دانش است که در نهایت باعث کشف حقایق عالم هستی و تولید علم می‌شود. در بخشی از کتاب تبلور علم در قرآن می‌خوانیم: پیدایش علم و دانش با خلقت انسان برابری می‌کند و همواره بشر در صدد آن بوده که بفهمد و درک نماید، علم و دانش در زندگی انسان دارای جایگاه ویژه‌ای است. نقش علم در زندگی انسان این است که راه سعادت، تکامل و راه ساختن را به انسان می‌آموزد. علم، انسان را توانا می‌کند که آینده را همان گونه که می‌خواهد بسازد. علم مانند ابزاری در اختیار خواست انسان قرار می‌گیرد و طبیعت را آن چنان که انسان بخواهد و فرمان دهد می‌سازد. پیامبر اکرم (ص) پیروانش را به فراگیری علم و دانش تشویق می‌کرد. کودکان اصحابش را وادار کرد که سواد بیاموزند، برخی از یارانش را فرمان داد زبان سریانی بیاموزند. این تأکید و تشویق‌ها در باره علم سبب شد که مسلمانان با همت و سرعت بی نظیری به جست و جوی علم در همۀ جهان پرداختند، آثار علمی را هر کجا یافتند به دست آوردند و ترجمه کردند و خود به تحقیق پرداخته و از این راه علاوه بر این که حلقۀ ارتباطی شدند میان تمدن‌های قدیم یونانی و رومی و ایرانی و مصری و هندی و غیره، و تمدن جدید اروپایی، خود یکی از شکوهمندترین تمدن‌ها و فرهنگ‌های تاریخ بشریت را آفریدند که به نام تمدن و فرهنگ اسلامی شناخته شده و می‌شود. امروزه اهمیت علم و دانش بر بشریت مخفی نیست، همه مکاتب بشری و ادیان آسمانی بر کسب علم و دانش تأکید دارند و پیشرفت و ترقی در مسیر علم را افتخار آمیز می‌شمرند. لکن بدون تردید دین مبین اسلام بیش از هر دین و آیین دیگری به علم بها داده و انسان‌ها را به تعلیم و تعلّم فراخوانده است. فهرست مطالب مقدمهمقصود از علم در قرآن چیست؟ علوم تجربی؟مفهوم‌شناسی علم و تقسیمات آنتقسیم‌بندی علوم بر اساس روشکاربردهای علم در قرآنپیشینه نگارش در مورد قرآن و علماهمیت علم و ارزش آن در اسلام و قران برای چیست؟اهمیت علم در قرآنتعریف علمبرتری علماعلم و خلافت الهیعلم آموزی، هدف بعثت انبیاوجوب علم آموزیجایگاه آموزش و علم در قرآن و روایاتتعریف علمبرتری علماعلم و خلافت الهیعلم آموزی، هدف بعثت انبیاوجوب علم آموزیخاستگاه تولید علم در قرآنعالم کیست؟علم، پایه عزت‌ها و استقلال‌هافریضه علم، مفتاح سایر فرائضدیدگاه برخی از فلاسفهمنابع

more_vert کتاب راز اجابت: شرح دعای شریف اللهم ادخل علی اهل‌ القبور‌ السرور

ادامه مطلب

closeکتاب راز اجابت: شرح دعای شریف اللهم ادخل علی اهل‌ القبور‌ السرور

  حمیدرضا بصیری در کتاب راز اجابت: شرح دعای شریف اللهم ادخل علی اهل‌ القبور‌ السرور به نقد و تفسیر یکی از دعاهای جامع، کوتاه، لطیف و گوش‌نواز ماه مبارک رمضان که منسوب به پیامبراکرم (ص) است، می‌پردازد. گلبانگ اولین سحر ماه مبارک رمضان، بلادرنگ انسان را تا اوج معنویّت فرا مى‌خواند و یک بار دیگر فرصت انسان زیستن و ارتباط یافتن با فرازترین نقطه هستى را فراهم مى‌آورد. این فرصت ناب را تنها مى‌توان با پیوند زدن به یک ایمان و اندیشه والا به ثمر نشاند. اندیشه‌اى که در زمین و زمانه محدود نمى‌شود و در خویش و کیش نفس نمى‌ماند. دعاهاى مأثوره و گزارش شده از معصومین (ع) سرشار از همین حقایق مافوق زمان و مکان است که پیوند دهنده این فرصت کمیاب و ناب با حقیقت هستى است. بى‌جهت نیست که ماه رمضان در خوش‌ترین ساعاتش، پیچیده به دعاى وارسته‌ترین بندگان خداست. آنانى که اندیشه‌هاى پاک خود را با زبان مناجات و دعا به خداوند متعال عرضه مى‌کردند. امروز، سفره آن دعاها بر ما گسترده شده تا آن اندیشه‌هاى پاک بر ذهن و جان ما نیز گذر کند و با زبان ما، مورد درخواست و تمنّاى از پروردگار قرار بگیرد. براى یک مؤمن روزه‌دار، این دعاها تابلوى هدایت براى بهره گرفتن از فرصت بى‌نظیر ماه مبارک رمضان است. در میان دعاهاى پر محتوای این ماه، دعای «اللَّهُمَّ أَدْخِلْ عَلَى أَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ» که خطاب به حضرت محمد (ص) می‌باشد، بسیار عمومیت دارد. خواندن این دعا در میان شیعیان مرسوم و بعد از هر نماز واجب در ماه مبارک رمضان توصیه شده است. چنانکه در ویژگى‌هاى این دعا گفته خواهد شد، این دعاى مختصر بسیار جامع و فراگیر است. به عبارت دیگر به تمام ابعاد زندگى مادّى و معنوى انسان پرداخته شده و آرزوى دیگران بر آرزوى خویش مقدّم آمده است. چنین نگاهى در دعای یک مؤمن، از کمال روحى و معنوى او خبر مى‌دهد. در حقیقت همین حال و نگاه، «راز اجابت» درخواست‌هاى وى است. زیرا داشتن این نگاه معنوى و ژرف در دعا، به خودى خود اجابت بوده و از لطف و عنایت خداوند بر او آگاهى مى‌دهد. این دعا، دعایی است که تقریباً عموم مؤمنان و روزه‌داران با آن آشناییت دارند و در حدود یک ماه بعد از نماز به قرائت آن می‌پردازند. این دعای پر محتوا از دو ویژگی برخوردار است: ویژگی اول همه‌جانبه بودن آن می‌باشد، به این معنی که هم به نیازهای مادی انسان‌ها و هم به نیازهای معنوی‌شان توجه زیادی دارد. ویژگی دوم آن در نظر گرفتم همه افراد و فراگیر بودن آن است. در بخشی از کتاب راز اجابت: شرح دعای شریف اللهم ادخل علی اهل‌ القبور‌ السرور می‌خوانیم: سرور و شادى تحفه‌اى الهى به بشر است و فقدان آن در انسان دلالت بر فقدان سلامت در او دارد. امّا شناخت واقعیّت شادى بسیار لازم و مهمّ است. «إدخال السّرور» که در مضامین روایى ما سفارش شده است، بیانى لطیف از ماهیّت و کیفیّت شادى در اسلام است. با توجّه با این تعابیر روایى، شادى آن حقیقتى است که بر قلب انسان وارد شود و در آن ماندگار بماند. در حالى که بسیارى از آنچه ما به عنوان شادى مى‌پنداریم، ماندگار و جاوید نبوده و از چهره انسان به جانش داخل نمى‌شود. چه بسیار لذّت‌هایى که بعد از آن، غم و حزن به جاى آن مى‌نشیند. این نشانى است بر اینکه بسیار از شادى‌ها یک مَسکن موقّت در چهره انسان مى‌یابند و توان ورود بر قلب انسان را ندارند. صرف‌نظر از این مفاهیم دینى و روایى، طبیعت انسان نیز به این حکم مى‌کند که شادى و لذّت براى او واقعى و همیشگى‌باشد. به همین دلیل، انسان بزرگ‌ترین نقض کننده لذّت‌ها را پایان‌ یافتن و موقّتى بودن آن مى‌داند و از این که شادى او به پایان مى‌رسد، افسوس خورده و دلگیر مى‌شود. این افسوس مانع مى‌شود تا شادى و سرور در انسان عمق یافته و داخل در جان او شود. از این رو انسان همیشه آرزو مى‌کند در لذّتى که قرار گرفته است، زمان از حرکت بازایستد تا شادى او پایان نپذیرد. این که کدامیک از انبساط‌هاى انسان، هنوز در جان وى باقى است، یکى از مهمترین مؤلّفه‌ها در تشخیص شادى حقیقى از شادى ظاهرى است. یادآورى یا مرور خاطرات شاد گذشته و سرور و بهجت مجدّد از تجدید آن خاطرات یک شادمانى جدید است و گواهى بر کم اعتبارى و موقّتى بودن بسیارى از شادى‌هاست. به هر ترتیب، میزان اعتبار یک فرح و نشاط بستگى به ماندگارى آن در جان انسان دارد. فهرست مطالب مقدّمهویژگى‌هاى این دعا1: اللَّهُمَّ أَدْخِلْ عَلَى أَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورمفهوم‌شناسى «إدخال سرور»إدخال سرور در اموات2: اللَّهُمَّ أَغْنِ کُلَّ فَقِیرمعناى «فقیر»معناى «غِنا»اهتمام به فقراتوسعه مصداقى فقر3: اللَّهُمَّ أَشْبِعْ کُلَّ جَائِعرابطه فقر و گرسنگىاهتمام به گرسنگانمعناى «إشباع»توسعه مصداقى گرسنگان4: اللَّهُمَّ اکْسُ کُلَّ عُرْیَاناهتمام به پوشاکرابطه فقر و پوشاکتوسعه مصداقى عریانتوسعه مصداقى لباس5: اللَّهُمَّ اقْضِ دَیْنَ کُلِّ مَدِینمعناى «دَین»ارزش کمک به مدیوندیون معنوىپذیرش دیون دیگراندیون امواتماه رمضان و پرداخت دیون6: اللَّهُمَّ فَرِّجْ عَنْ کُلِّ مَکْرُوبمعناى «کَرب»ارزش گره‌گشایىاندوه مضاعف7: اللَّهُمَّ رُدَّ کُلَّ غَرِیبارزش غریب‌نوازىتوسعه مصداقى غریببازگشت غریب8: ألّلهمَّ فُکَّ کُلَّ أسِیرنگاه اسلام به اسیرتوسعه مصداقى اسیرنجات از اسارت9: اللَّهُمَّ أَصْلِحْ کُلَّ فَاسِدٍ مِنْ أُمُورِ الْمُسْلِمِینمعناى لغوى «أمور»انواع مفاسد اجتماعى10: اَللّهُمَّ اشْفِ کُلَّ مَریضتوسعه مصداقى مریضدر جست‌وجوى درمان11: الّلهُمَّ سُدَّ فَقرَنَا بِغِنَاک12: أَللَّهُمَّ غَیِّر سُوءَ حَالِنَا بِحُسنِ حَالِکراه تحویل حالزمان تحویل حالنقطه آغاز در تحویل حالنقطه فرجام در تحویل حال13: اللّهُمَّ اقْضِ عَنَّا الدَّیْنبدهکارى مادّى و درک معنویّت14: وَأَغْنِنَا مِنَ الْفَقْرتغییر در عبارات دعا15: إِنّکَ عَلى کُلِّ شَىءٍ قَدیر

more_vert کتاب بهداشت روانی و سلامتی در پرتو آیات قرآن مجید

ادامه مطلب

closeکتاب بهداشت روانی و سلامتی در پرتو آیات قرآن مجید

  در کتاب بهداشت روانی و سلامتی در پرتو آیات قرآن مجید معنای کامل سلامت در آیات قرآن کریم مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته و جنبه‌های جدید و عمیق‌تری از این آموزه‌ها در اختیار شما قرار می‌گیرد. از جمله اساسی‌ترین و حائز اهمیت‌ترین آموزه‌های قرآنی، آن‌هایی هستند که جهت ایجاد زندگی مطلوب در دنیا و آخرت برای آدمیان فرستاده شده‌اند. در میان آن‌ها بهداشت جهت کسب طهارت ظاهری و باطنی به جهاتی از جایگاه ویژه و بسیار مهمی برخوردار است. از آن جهت که سلامت جسم و روح بخشی از کمالات انسانی محسوب می‌شود یا دست کم اساسی‌ترین و مهم‌ترین بستر دست‌یابی به این کمالات است، لذا از نظر شریعت اسلامی و همچنین آموزه‌های قرانی راه مستقیم همان استفاده نمودن و بهره بردن از چیزهای بهداشتی است. بنابراین می‌توان گفت که هر گونه استفاده از چیزهای غیر بهداشتی در حقیقت قدم گذاشتن در راه شیطان محسوب می‌شود. در نشان دادن اهمیت بهداشت ذکر همین نکته کافیست که اسلام در میان شرایع نسبت به بهداشت آنچنان حساسیت نشان داده و برای آن ارزش قائل شده که طهارت ظاهری تن را در همه حال به خصوص در امور آیینی و اعمال عبادی واجب دانسته و هرگونه حضور غیر بهداشتی در پیشگاه پروردگار را امری مردود و باطل شمرده است. خداوند پرهیز از آلودگی‌ها، بهداشت و طهارت کامل انسان را، زمینه‌اى براى دست‌یابى به رستگارى برمی‌شمارد. بنابراین می‌توان گفت که هر کسی اگر بخواهد به هدف آفرینش دست یابد، می‌بایست این راه و روش را سرمشق زندگی خویش قرار دهد و بهداشت کامل و جامع را مراعات نماید. در بخشی از کتاب بهداشت روانی و سلامتی در پرتو آیات قرآن مجید می‌خوانیم: در قرآن به صراحت از واژه صحت و بهداشت به معنای اصطلاحی آن سخنی به میان نیامده است ولی افزون بر مطالب و مسایلی که در قرآن و آموزه‌های وحیانی بر ارزش و اهمیت بهداشت و صحت بیان شده است، واژگانی را می‌توان یافت که ناظر به مساله بهداشت می‌باشد. از جمله این واژگان می‌توان به واژه‌هاى «طیّبات»، «طهارت» و مشتقّات آن توجه داد. در اهمیت و ارزش بهداشت همین بس که از نظر قرآن و شریعت اسلامی یکی از مهم‌ترین روش‌های ارزش گذاری هر چیزی توجه به مساله بهداشت و پاکیزگی آن است. از این رو، تنها چیزهایی قابل ارزش‌گذاری هستند و در معاملات می‌توانند به عنوان کالا مطرح شوند که از ویژگی بهداشت و پاکیزگی برخوردار باشند و هر چیز ناپاک که از آن به خبیث یاد می‌شود، از دایره کالا بودن بیرون می‌رود. خداوند در آیه 100 سوره مائده در مقام سنجش و ارزش‌گذاری میان چیزهای دنیوی به تفاوت میان چیزهای پاک و ناپاک اشاره می‌کند. چیزهای پاک به آن دسته از چیزها گفته می‌شود که یکی از مولفه‌های آن طهارت و بهداشتی بودن باشد. در همین آیه مساوی نبودن اشیای پلید و غیر بهداشتی با اشیای پاکیزه و بهداشتی به عنوان یک ملاک سنجش طبیعی در آدمی معرفی می‌شود. به این معنا که آدمی به طور طبیعی نسبت به چیزهای پلید و ناپاک واکنش منفی از خود نشان می‌دهد و از آن انزجار و بیزاری می‌جوید و هرگز چیزهای ناپاک و غیربهداشتی را هم سنگ امور پاک و بهداشتی نمی‌شمارد. از آن جایی که فرهنگ اسلامی و معیارها و قوانین آن بر اساس فطرت پاک انسانی می‌باشد، به طور طبیعی آموزههای قرانی نمی‌تواند این تفاوت‌ها را نادیده بگیرد و در مقام ارزش گذاری و سنجش هر دو دسته از کالا‌ها و اجناس را یکسان بر شمارد. فهرست مطالب مقدمهبهداشت و سلامت جسمیبسامد آیات پزشکیمبانی بهداشت و سلامت در قرآناهمیت بهداشتآثار بهداشتبهداشت محیط زیست و خاکبهداشت در آمیزش جنسىنظافت شخصی و آراستگی ظاهریدستورات اسلام درباره اصول کلی بهداشتبهداشت در آموزه‌های قرآنیاهمیت اسلام به سلامت جسمآثار مخرب مشروبات الکلیاز نظر اخلاقحرمت ازدواج با محارمدستور ضد عفونی در اسلامبرکات سحرخیزیتنگی نفس براثر کمبود اکسیژنبهداشت روانیفلسفه روانشناسی و قرآنآیات قرآنی در زمینه بهداشت روانیاخلاق و سلامت اجتماعی در قرآنسلامت روان در قرآنقرآن و معنا درمانیشیوه‌های معنابخشی قرآنشفابخشی آیات قرآنقرآن و روان درمانی افسردگیراههای درمان افسردگی بطور خلاصهباور درمانی و قرآنشفابخشی قرآنخلاصه بهداشت در قرآنمنابع

more_vert کتاب رموز دستیابی به آرامش جسمی و روانی

ادامه مطلب

closeکتاب رموز دستیابی به آرامش جسمی و روانی

کتاب رموز دستیابی به آرامش جسمی و روانی به قلم نعمت الله سقازاده آرانی، راهنمایی است برای کسانی که تمایل دارند از طریق به کارگیرى توانمندى‌های خود مشکلات و معضلات زندگی‌شان را به تنهایى رفع و رجوع کنند. با توجّه به این که بخشى از افراد جامعه به علّت عدم آگاهى صحیح از توانمندى‌هاى خویش و همچنین نداشتن اطّلاع لازم از چگونگى رفع معضلات و مشکلات زندگى روزمرّه به ناراحتى‌هاى جسمى و روانى مبتلا مى‌شوند لذا نعمت الله سقازاده آرانی دست به نگارش این کتاب زده است تا موجب ارشاد و راهنمایى چنین افرادى قرار گیرد. آنچه در کتاب رموز دستیابی به آرامش جسمی و روانی می‌آموزید: - باورهاى مثبت و سازنده را مى‌شناسید.- به راه‌هاى کسب موفقیّت دست مى‌یابید.- از انتظارات متقابل زن و شوهر آگاه مى‌شوید.- با ویژگى‌هاى منحصر به فرد انسان آشنا مى‌شوید.- روش‌هاى کاربردى برقرارى ارتباط با دیگران را مى‌خوانید.- از راهکارهاى کنترل افکار و روحیّات خود اطّلاع پیدا مى‌کنید.- آگاه مى‌شوید که چگونه مى‌توانید خط مشى ذهنى دیگران را بخوانید؟- با چگونگى کشف ذهنیت افراد، از راه خصوصیّات ظاهرى آنان آشنا مى‌شوید. در بخشی از کتاب رموز دستیابی به آرامش جسمی و روانی می‌خوانیم: براى روشن شدن تأثیر عشق بیشتر توضیح مى‌دهیم؛ معمولاً در زندگى هر انسانى لحظاتى فرا مى‌رسد که انسان هرچه ایمان، ارزش، محبّت، گذشت و پشتکار هم داشته باشد و به کار ببندد، باز هم ممکن است وضعیّت غیرقابل تحمل باشد. لیکن بعضى از افراد چنین شرایطى را فرصتى مى‌دانند تا توانایى‌هاى خود را بهتر ظاهر سازند و خود را محک بزنند. نظیر این افراد در جامعه کم نیستند. گاهى در تلویزیون آن‌ها را مى‌بینیم که حتى با نداشتن چشم، دست یا پا و یا معلولیت‌هاى دیگر، کارهایى انجام مى‌دهند که خیلى از افراد سالم جامعه از انجام آن ناتوانند. راستى چه نیرویى محرک آن‌هاست؟ انرژى درونى آن‌ها توانایى منحصر به فردى ایجاد مى‌کند که شاید به نظر خیلى از افراد اعجاز باشد. انسانى که نه شنوایى دارد و نه بینایى و یا گویایى ولى با همان‌انگیزه یا انرژى درونى و یا عشق، عامل حرکت بزرگ و باعظمتى مى‌شود که هر شخصى را به شگفتى و تعجب وامى‌دارد؛ چنانکه انسان نمى‌داند چگونه و از چه طریقى آن فرد را تحسین نماید. امّا بعضى از افرادِ معلولِ دیگر اجازه مى‌دهند که این تجربه تلخ، آن‌ها را نابود سازد. آیا هرگز فکر کرده‌اید که چرا افراد مختلف در برابر دشوارى‌هاى زندگى، عکس‌العمل‌هاى گوناگونى از خود بروز مى‌دهند؟ راستى چه عواملى موجب مى‌شود تا افرادى که معلولیت‌هاى مشابهى دارند عملکردهاى متفاوتى داشته باشند؟ چه عاملى سبب مى‌شود که بعضى از افراد با همه سختى‌ها و رنج‌هایى که در زندگى تجربه مى‌کنند باز هم زندگى خود را با شادمانى سپرى کنند، در حالى که زندگى بعضى دیگر، که به نظر مى‌رسد همه نوع امکاناتى در اختیار دارند، با ناامیدى، خشم، افسردگى و... سپرى مى‌شود؟ راستى چرا؟ پاسخ همه این سؤال‌ها را مى‌توان در آیاتى از قرآن که پیامى الهى است، یافت. فهرست مطالب مقدّمهبخش اول: رموز دستیابى به آرامش روانىفصل اوّل: ارزش و جایگاه انسانارزش انسان کدام است؟فصل دوم: راه‌هاى کسب موفقیّتتوانمندى خویش را باور داشته باشیمزمینه‌هاى عملى در رسیدن به موفقیّتخصلت‌هاى لازم جهت کسب موفقیّت1 عشق و علاقه2 ایمان3 برنامه‌ریزى4 مشخّص بودن ارزش‌ها5 شور و شعف در کار6 جلب دوستدر نادیده گرفتن خلاف، پیشقدم شویمفصل سوم: چگونه افکار و روحیّات خود را کنترل کنیم؟روحیّه چیست؟چگونه افکار و روحیّات خود را کنترل کنیم؟رفتار ما ناشى از روحیّات و افکار ماستعواملى که امید و باور را در انسان ایجاد مى‌کند کدامند؟فصل چهارم: باورهاى مثبت و سازنده کدامند؟باورهاى مثبت و سازنده کدامند؟باید به چه باورهایى دست یابیم؟زندگى توأم با موفقیّت همچون سکّان دارى کشتى استفصل پنجم: روش‌هاى کاربردى برقرارى ارتباط با دیگران چیست؟نحوه آگاهى یافتن از رفتار و حالت‌هاى دیگرانچگونه مى‌توانید خط مشى ذهنى دیگران را بخوانید؟چشم دریچه روح انسان استکشف دیگران از راه خصوصیّات ظاهرىپى بردن به خط مشى‌هاى افراد در زندگى، چه کاربردى دارد؟نقش شناخت خط‌مشى ذهنى دیگران در تداوم و پایدارى پیوند زناشویىانتظارات متقابل زن و شوهرنکاتى را که خانم‌ها باید رعایت نمایندبمب صمیمیّتچه انتظار نابجایىمظاهر قدرت براى مردانشما زنان باید مراقب باشیدنکاتى را که مردان باید رعایت نمایندگام‌هایى براى شناختشما مردان باید مراقب باشیدبخش دوم: رموز دستیابى به آرامش جسمىارتباط حالت‌هاى جسم و روحتغییرات جسمى مقدّمه و لازمه تغییرات روحى استاثر خنده بر سلامتى انسانچگونه مى‌توان جسمى سالم و نیرومند، پر تحرّک و با نشاط داشت؟الف) تنفّس صحیحب) نوشیدن مایعاتج) ترکیب مناسب غذایىد) کنترل مقدار غذاه) مصرف صحیح میوهو) پروتئینفهرست منابع

more_vert کتاب گنجینه معماهای معصومین علیهم السلام

ادامه مطلب

closeکتاب گنجینه معماهای معصومین علیهم السلام

  کتاب گنجینه معماهای معصومین علیهم السلام نوشته‌ی فخری باقری بیدگلی، اطلاعات بسیار زیادی در خصوص زندگی چهارده معصوم در قالب پرسش و پاسخ به شما ارائه می‌دهد. این کتاب ارزشمند پر از اطلاعات ریز و درشتی است که بسیاری از شیعیان از آن بی‌خبرند. کتاب‌های بسیاری درباره‌ی زندگی و گفتار و کردار چهارده معصوم علیهم‌السلام نگاشته شده است و این کتاب‌ها شما را با چشمه‌های جوشان معنویت و انسانیت آشنا می‌کنند. به رغم کتاب‌های زیادی که در این زمینه وجود دارد سبک نگارش فخری باقری بیدگلی بسیار متفاوت با سایر کتاب‌های مشابه است. او در کتاب گنجینه معماهای معصومین علیهم‌السلام از سبک پرسش و پاسخ استفاده کرده و همین موضوع به راحتی درک مطالب ذکر شده کمک بسیاری می‌کند. در بخشی از کتاب گنجینه معماهای معصومین علیهم السلام می‌خوانیم: 1. امام حسن عسگرى علیه‌السلام در چه روز، ماه و سالى ولادت یافتند؟روز جمعه هشتم ربیع‌الثانى سال 232 ه . ق.2. امام حسن عسگرى علیه‌السلام در کجا متولّد شدند؟مدینه.3. کنیه‌ى امام حسن عسگرى علیه‌السلام چیست؟ابومحمّد.4. در زمان تولّد امام حسن عسگرى علیه‌السلام سنّ پدر بزرگوارشان چند سال بود؟16 سال.5 القاب مشهور امام حسن عسگرى علیه‌السلام کدامند؟زکّى و عسگرى.6. «عسگر» به چه معناست؟تحت نظر گرفته شده، لشکر.7. نام همسر امام حسن عسگرى علیه‌السلام و مادر حضرت مهدى (عج) چیست؟نرجس.8. نام مادر امام حسن عسگرى علیه‌السلام چیست؟حُدَیث و به قولى سلیل.9. مدّت امامت امام حسن عسگرى علیه‌السلام چند سال بود؟6 سال.10. امام حسن عسگرى علیه‌السلام در چند سالگى به امامت رسیدند؟23 سالگى.11. تنها امامى که در ظاهر موفّق به انجام حجّ و زیارت خانه خدا نشد؟امام حسن عسگرى علیه‌السلام .12. سرداب امام زمان (عج) یا محلّ غیبت صغرى در کجا واقع شده است؟در سامرا، مقابل بارگاه ملکوتى پدرشان امام حسن عسگرى علیه‌السلام.13. امام حسن عسگرى علیه‌السلام به دست چه کسى به شهادت رسیدند؟معتمد. فهرست مطالب معصوم اول: پیامبر اکرم صلى‌الله‌علیه‌و‌آلهمعصوم دوم: حضرت على علیه‌السلاممعصوم سوم: حضرت فاطمه علیه‌االسلاممعصوم چهارم: امام حسن مجتبى علیه‌السلاممعصوم پنجم: امام حسین علیه‌السلاممعصوم ششم: امام سجّاد علیه‌السلاممعصوم هفتم: امام محمّد باقر علیه‌السلاممعصوم هشتم: امام جعفر صادق علیه‌السلاممعصوم نهم: امام موسى کاظم علیه‌السلاممعصوم دهم: امام رضا علیه‌السلاممعصوم یازدهم: امام جواد علیه‌السلاممعصوم دوازدهم: امام هادى علیه‌السلاممعصوم سیزدهم: امام حسن‌عسگرى علیه‌السلاممعصوم چهاردهم: امام زمان (عج)فهرست منابع

more_vert کتاب تنهای با همه

ادامه مطلب

closeکتاب تنهای با همه

  کتاب تنهای با همه نوشته مجید قاسمی‌فرد، به غیبت و ظهور امام دوازدهم و احادیث مربوط به آن می‌پردازد و وظایف منتظران و ویژگی‌های انتظار را بیان می‌کند. منتظر بودن شرایطی دارد و زمانی عبادت تلقی می‌شود که امید، تلاش، زمینه‌سازی، آمادگی، الگوپذیری، ولایت‌پذیری، معرفت، اطاعت، اعتماد، اتحاد، همدلی، امر به معروف، نهی از منکر، نیروسازی، وفاداری و ... حاکم باشد و چنین انتظاری ارزشمند است. انتظار برای ظهور یک مصلح بزرگ و قدرتمند آسمانی و امید به آینده و برقراری صلح و عدالت پایدار، امری طبیعی و فطری است که با سرشت و وجود و ذات انسان ارتباط دارد و همراه با آفرینش هر آدمی است و زمان و مکان نمی‌شناسد و به هیچ ملت و قومی محدود نمی‌شود. اعتقاد به آخر الزمان و انتظار برای یک منجی اعتقاداتی است که در دین‌های مختلف اعم از زرتشت، مسیحیت یهود و اسلام با یک اصل غیرقابل انکار مورد پذیرش قرار گرفته است. شور و شوق انتظار یک منجی در تاریخ کهن تمامی این ادیان وجو داشته و دارد. هر گونه ظلم و ستم و شکنجه را به امید ظهور همان منجی و موعود سپری و تحمل می‌کند. بسیاری از انسان‌ها فقط اسماً مسلمان و یا شیعه هستند و نه در عمل و کردار! با این حال همه باید در عمل شیعه باشند. اما کمتر به امام عصر (عج) توجه دارند و از ایشان یاد می‌کنند. تنها تعداد کمی از مسلمانان چنین سعادتی نصیبشان شده است. بسیاری از مردم هنگام روبه‌رو شدن با مشکلات و گرفتاری‌ها به آن حضرت متوسل می‌شوند و گاهی از ایشان یادی می‌کنند. اکنون باید با خود صادق باشیم و بیندیشیم که در روز، هفته، ماه یا حتی در طول سال چند مرتبه از آن حضرت یاد می‌کنیم. خواندن کتاب تنهای با همه برای چه کسانی مناسب است؟ مطالعه این کتاب که به زبان ساده نگاشته شده، به علاقه‌مندان حوزه مهدویت پیشنهاد می‌شود. در بخشی از کتاب تنهای با همه می‌خوانیم: پس از درگذشت موسی و هارون، قوم بنی‌اسرائیل روزبه‌روز ضعیف‌تر شدند و صندوق عهد را که یادگار حضرت موسی (ع) و بسیار مقدس بود از دست دادند. صندوق عهد همان صندوقی بود که مادر حضرت موسی، زمانی‌که به دنیا آمد او را در آن گذاشت و در رود نیل انداخت و این صندوق در دربار فرعون بود تا اینکه به دست بنی‌اسرائیل رسید و حضرت موسی اشیایی ازجمله الواح مقدس که احکام خدا را بر آن نوشته بود و زره خود را در آن می‌گذاشت و دست‌به‌دست میان پیامبران و قوم بنی‌اسرائیل می‌گشت. آن‌ها فراز و نشیب‌های بسیاری دیدند ازجمله اینکه در برهه‌ای از زمان دشمنان بر آن‌ها غلبه کردند و از خانه و کاشانه‌شان بیرون راندند و فرزندانشان را به اسیری گرفتند و قوم بنی‌اسرائیل ذلیل و آواره شدند. در این هنگام خداوند پیامبری بر آن‌ها فرستاد که نام او شمعون یا یوشع و یا اشموئیل بود. آن‌ها که از این ذلت و دربه‌دری خسته شده بودند، گِرد آن پیامبر جمع شدند و از وی خواستند که وضعیت آن‌ها را سر و سامان دهد و برایشان فرماندهی تعیین کند که تحت فرمان او با دشمنان خود بجنگند. آن پیامبر که از سستی و ضعف نفْس این گروه آگاه بود به آن‌ها گفت: «آیا شما به‌راستی این آمادگی را دارید؟ و اگر من کسی را به فرماندهی برگزینم شما واقعاً تحت فرمان او و به دستور او مردانه جنگ خواهید کرد؟» آن‌ها که از شکست خود رنج می‌بردند، به پیامبر خود قول دادند که شجاعانه بجنگند و گفتند: «چگونه تن به جنگ ندهیم درحالی‌که به ما ظلم شده و از خانه و کاشانۀ خود رانده شده‌ایم؟» فهرست مطالب پیشگفتارتحولفصل اول: انگیزه انتظارغفلت از امام عصر (عج)ضعف محبتآثار انتظار و برکات آنامیدبخشی/ آمادگی عمومیزمینه‌های ظهورانگیزۀ ما از انتظاربرترین عبادتانتظار و اطاعت/ هر روز و شب/ هر صبح و شام/ در خیمۀ امام عصردر خون شناور/ برترین مردمان/ آماده باشغم مهدی/ باخبر از حال مابزرگ‌ترین گشایش/ ناامیدی هرگز/ شروط انتظارفصل دوم: وظیفۀ ما قبل از ظهوربی‌لیاقتی مااعتقاد ماوظایف منتظرانوظیفۀ یاران در دوران غیبتوظیفۀ شیعه در عصر غیبت/ برادران پیامبر اکرم (ص)وظیفۀ منتظراندینداری در عصر غیبت/ امتحان الهی/ باخبر از حال ماتقوا در عصر غیبت/ سعادت دنیوی و اخرویپاداش هزار شهید برای ثابت‌قدمان/ کیمیای سرخ/ گمراهی در عصر غیبتخوشا به حال آنان/ پاک‌سازی زمین/ دعای فرجمراقب دین خود باشید/ پایدار و استوارشگفت‌ترین مؤمنان/ چه زیباست/ برتر از بدریانخوش به حال صابران/ زمینه‌سازان رحمتتوبه سودی ندارد/ خوردن آتشهزینه کردن برای مهدی/ زمینه‌سازان/ یاران مهدی در قممبارزی از قم زمینه‌ساز ظهور/ حوزۀ قم، حجت خدا/ پابرجا در دینجایگاه شیعیان/ در کنار رسول خداحوادث خُردکننده/ روزگار دشوار/ تغییرات شتاب‌ناکآزار خارها/ عصر امتحان/ امتحان شویددو سوم مردم/ مؤمنان راستین/ اصحاب و یارانشب در بستر، صبح در سنگر/ شادی مردگاندر یک ساعت/ اجر بیست شهیدنقش زنان در میان یاران مهدی (عج)/ قیام با ده هزار نفر/ یاران جوانزمامداران جهان/ جوانان شیعه بر گِرد مهدی/ آنچه از ما خواسته‌اندوظیفه و تکلیف ما نسبت به حضرت مهدی (عج) در عصر غیبتفصل سوم: وظیفۀ ما بعد از ظهورپند گرفتن از امت‌های گذشتهماجرای پیامبر اکرم (ص)مظلومیت حضرتکلام پایانی

more_vert کتاب دروازه‌های سپیدی

ادامه مطلب

closeکتاب دروازه‌های سپیدی

  کتاب دروازه‌های سپیدی نوشته‌ی جعفر شیخ الاسلامی، شما را با دید‌گاه‌های حضرت علی (ع) در مورد چهارده موضوع از قبیل: ایمان، نماز، رفتارها و صفات شایسته، حق و باطل، قضاوت، عدالت و ... آشنا می‌کند. این صدای درخواست علی (ع) بود که مردمش را فرا می‌خواند تا از علم و معرفتش بهره برند که در میان سر و صدای حاضران گم شد و پس از آن با پرسش بی‌ربط و بی‌محتوای شخصی کوته‌ فکر رنگ باخت و فقط اثری از آن در کتب تاریخی به‌ جای ماند تا پس از سال‌ها و در روزگاری دیگر دانشمند اهل تسننی چون «ابن ابی الحدید» در این باره گفت: «این ادعا را در طول تاریخ فقط شخصیتی مثل علی (ع) می‌تواند داشته باشد.» از علی (ع) درباره‌ی ایمان پرسیدند. ایشان فرمود: «ایمان چهار ستون دارد: صبر، یقین، عدل و جهاد.» او از آن‌جا که قرآن را شناخته است، نه‌ تنها به فرمان‌هایش بهتر از هر فرد دیگری عمل می‌کرد، بلکه خود نیز نمونه‌ای عالی از تجسم حقایق عملی قرآن بوده و پیامبر (ص) او را همراه با قرآن می‌دانسته، تا جایی که فرموده: «هرگز این دو از هم جدا نمی‌شوند تا در کنار حوض کوثر به هم برسند.» به همین دلیل است که علی (ع)، قرآن را به‌ درستی و شایستگی می‌ستاید و مردم را به انجام فرمان‌های آن بر می‌انگیزد و چنین می‌فرماید: «کتاب خدا در میان شماست. [قرآن] همانا سخنگویی است که از سخنوری باز نمی‌ماند و بنایی است که هرگز پایه‌هایش از بین نمی‌روند.» در بخشی از کتاب دروازه‌های سپیدی می‌خوانیم: از دیدگاه امیرالمؤمنین علی (ع)، نماز نشانه‌ی ملیت اسلامی است که مردم به‌وسیله‌ی آن ممتاز و مشخص می‌شوند. علی (ع) در نهج‌البلاغه سخنان گرانقدری پیرامون نماز و آثار و آداب آن دارد، از جمله این‌که: «مواظب نماز باشید و آن را حفظ کنید. زیاد نماز بخوانید و به‌وسیله‌ی نماز به خدا نزدیک شوید، زیرا خداوند نماز را در وقت‌هایی معین واجب گردانیده است. مگر به پاسخ جهنمی‌ها آن‌گاه که از آن‌ها پرسیده می‌شود و پاسخ می‌دهند، گوش نداده‌اید؟ به آن‌ها می‌گویند چه چیزی شما را در جهنم افکند؟ جهنمی‌ها می‌گویند ما نماز نمی‌خواندیم.» 6 نماز، گناهان را همانند برگ درخت روی زمین می‌ریزد و آن‌ها را همانند باز شدن گره‌ها می‌شکافد. رسول خدا (ص) نماز را به چشمه‌ی آب تشبیه کرد که در مجاورت درِ خانه واقع است و مؤمن روزی پنج مرتبه خود را در آن می‌شوید و در این صورت هیچ کثافتی بر بدن او باقی نمی‌ماند. حق نماز را مؤمنینی شناخته‌اند که نه زینت‌های دنیا و نه نورچشمی‌های دنیوی (فرزند و مال)، آنان را از عبادت باز نمی‌دارد. خدای عزیز در قرآن مجید می‌فرماید: «مردانی هستند که صنعت و تجارت آنان را از ذکر خدا، انجام نماز و پرداخت زکات باز نمی‌دارد.» رسول خدا (ص) زمانی به بهشت وعده داده شد که خود را برای نماز خواندن به زحمت انداخته بود. آن‌گاه خدای عزیز این آیه را فرستاد: «به بستگان خود سفارش کن نماز بخوانند و خودت [نیز] برای برپا داشتن نماز دقت کن.» فهرست مطالب مقدمهبخش اول: ایمان1. اهمیت و توصیف ایمان2. پایه‌های ایمان3. نشانه‌های ایمان4. برترین درجات ایمان5. کمال ایمان6. آثار و نتایج اعتقادی، معنوی، دنیوی و رفتاری ایمان7. آفات ایمانبخش دوم: مؤمن1. راه شناخت و سنجش مؤمن2. سیمای مؤمنین3. مؤمن و دوری از صفات ناشایست4. نتیجه‌ی آزار و یاری مؤمن5. لطف خدا نسبت به مؤمن و هدف نهایی مؤمنبخش سوم: نمازنماز نشانه‌ی دین و ملیت اسلامیبخش چهارم: قرآن1. ویژگی‌ها و صفات قرآن2. ظاهر و باطن و اخبار قرآن3. تلاوت، همراهی و عمل به قرآنبخش پنجم: نمایه‌ی موضوعی1. قرآن در نهج‌البلاغه2. علوم قرآنی3. آیات قرآن کریم در نهج‌البلاغهبخش ششم: رفتارهاو صفات شایسته و پسندیده1. الگوهای هدایتگر2. یاد خدا3. علم همراه با عمل4. مشورت و ارزش دادن به دیگران5. اهمیت وقت6. حیا و نیکی7. ارزش انسان8. دوستی و دوست‌یابی9. احترام به معلم و پدر10. دانش و ثروت11. اندیشه، برنامه‌ریزی، دوراندیشی12. نصیحت‌گویی و پندپذیری13. نیکوکاری14. خوش‌اخلاقی، راستگویی15. اخلاق معاشرت16. سخن گفتن و حفظ زبان17. اقتصاد، میانه‌روی، اسرافبخش هفتم: رفتارها و صفات ناشایست و ناپسند1. ملاک زشتی کارها2. بزرگ‌ترین عیب3. نشان جاهل4. خشم و غضب5. ریا و خودنمایی6. پرخوری7. حسد8. صفات نکوهیدهبخش هشتم: علم و آثار آنقرآن، سرچشمه‌ی علمبخش نهم: دانشمند و ویژگی‌های اوصفات دانشمندبخش دهم: نادانی و نشانه‌های آننادانی چیست؟بخش یازدهم: نادان و صفات اوصفات نادانبخش دوازدهم: حق1. ویژگی‌های حق2. نقش مردم و حکومت در برپایی حق3. ابزار و میزان حق و معیارهای شناخت آن4. تلاش و پایداری برای رسیدن به حق5. عوامل بازدارنده از حق6. نتیجه‌ی یاری حق و سرانجام اهل حقبخش سیزدهم: باطل1. ویژگی‌های باطل و پیروان آن2. نتیجه یاری و سرانجام اهل باطلبخش چهاردهم: قضاوت و قاضیقضاوت خدا عادلانه استبخش پانزدهم: عدل و عدالت1. مفهوم عدالت2. اهمیت عدل و داد3. عدالت خدا و رسول (ص)4. بهترین سیاست5. چگونگی اجرای عدالت6. زمان اجرای عدالت7. آفات عدل8. برترین و عادل‌ترین زمامدار9. سفارش به زمامداران10. نقش عدل و آثار و برکات آنبخش شانزدهم: ستمگری و پیامدهای آن1. بدترین ستمگری2. یاور مظلوم3. پیامدهای ظلم و زوربخش هفدهم: چهل حدیث1. شرایط و ویژگی‌های زمامدار2. نقش مردم و حقوق متقابل حاکم و مردم3. اهمیت زمامداری و ابزار آن4. برنامه‌های سازنده و رفتارهای شایسته‌ی زمامدار5. پرهیز از صفات ناشایست6. مسائل مربوط به مالیات و دوری از اسراف و زیاده‌رویبخش هجدهم: عهدنامه‌ی امام علی (ع) به مالک اشتربخش نوزدهم: شورا و مشورت از دیدگاه امیرمؤمنان علی (ع)1. اهمیت و آثار مشورتبخش بیستم: وحدت از دیدگاه امیرمؤمنان علی (ع)دست خدا با جماعت

more_vert کتاب قرآن کریم و جریان‌های فکری جهان

ادامه مطلب

closeکتاب قرآن کریم و جریان‌های فکری جهان

  کتاب قرآن کریم و جریان‌های فکری جهان نوشته فاروق صفی‌زاده، به بررسی و شناخت قرآن و اسلام، نقد و تفسیر تفکرات و اندیشه‌های عرفانی اوشو، بررسی عرفان حلقه و به طور کلی جنبه‌های قرآنی عرفان می‌پردازد. مسئله شناخت و معرفت، برای فیلسوفان، عارفان و اندیشمندان بسیار بااهمیت است و هر کدام متناسب با نظرات و اندیشه‌های خود، بیانیات متفاوت و مختلفی در این خصوص داشته‌اند که نزد عموم مردم باارزش و معتبر است به طوری که حداقل در گفتگوهای روزمره این جمله را زیاد می‌شنویم که فلانی آدم بامعرفتی است. این کتاب عرفان‌های کاذب در دنیا را نقد و تفسیر می‌کند. اندیشه‌های وین دایر، آنتونی رابینزف فرقه شیطان‌پرستی، رمز موفقیت از دیدگاه قرآن و امام علی، فراماسونری و... از جمله مواردی است که در این اثر به آن‌ها پرداخته شده است. در بخشی از کتاب قرآن کریم و جریان‌های فکری جهان می‌خوانیم: آن‌چه که در آرزو مطرح است نامحدود بودن آرزوهاست و در‌ این میان انسان با دستیابى بر آرزوهاى خود، آرامش پیدا مى‌کند و اگر‌ این آرزوها درست مدیریت نشود، آرزومند، سراب را آب مى‌پندارد و همه عمر، در طلب سراب مى‌دود. مرگش فرا مى‌رسد، اما چیزى را مى‌خواهد که بدان، دست پیدا نمى‌کند و اگر به چیزى که خیال مى‌کرد در آرزوى آن است، دست یافت، مطلوب خود را در آن نمى‌بیند. لذا هیچ گاه در زندگى احساس راحتى و آرامش ندارد و به گفته امام على علیه‌السلام: مَن سَعى فی طَلَبِ السرابِ طالَ تَعَبُهُ وکَثُرَ عَطَشُهُ. امَن أملَ الرى مِنَ السرابِ خابَ أمَلُهُ وماتَ بِعَطَشِهِ هر که در طلب سراب بکوشد، زحمت او به درازا مى‌کشد و تشنگى‌اش افزون مى‌شود. هر که سیرابى از سراب را آرزو کند، به آرزویش نمى‌رسد و از تشنگى مى‌میرد. به منظور مدیریت آرزو‌ها، ابتدا باید دید که فطرت انسان در جستجوى چیست و آن گاه، آرزوهاى درست را از آرزوهاى نادرست جدا کرد. سپس با تمام توان براى رسیدن به آرزوهاى فطرى حقیقى و اجتناب از آرزوهاى کاذب کوشید. خداوند متعال، با دادن‌ این خصوصیت فطرى به انسان، در حقیقت، آموزگارِ آرزومندان خویش است و گویا به انسان مى‌گوید: گم شده تو منم. مطلوب و مأمول حقیقى تو منم. تو مرا که کمال مطلق هستم، مى‌خواهى و نمى‌دانى. همه آرزوها به من ختم مى‌شود و بدین جهت، اهل معرفت به من عشق مى‌ورزند و نهایت آرزوهاى آنان، بلکه بالاتر از آرزوى آنان منم. فهرست مطالب مقدمهاهمیت معرفت و شناخت در زندگی انسانمعنی شناختامکان شناختمنابع شناخت1. فطرت2. عقل3. تجربه و تاریخ4. وحی‌ آیات و روایات5. قلب، دل6. طبیعتنکاتی درمورد منابع شناختابزارهای شناخت1. حواس پنج‌گانه2. دلعرفانچیستی عرفان کاذبشاخصه‌های عرفان کاذبتمایز عرفان حقیقی از عرفان‌های دروغینعرفان ناب امام خمینینتایج درک درست عرفانعرفان حقیقیابعاد عرفانتاریخچه عرفانعرفان حقیقی یا دروغینمفهوم عرفان و تصوفعرفان نظری و عملیعرفان دروغینعرفان کاذب و سراب معنویتبدعت مسیحی و تحریف یهودیعرفان کیهانیویژگی‌های عرفانتفاوت علم و عرفانجاذبه و نفوذ عرفانشرایط سلوکمحاسبهآثار و فوائد گرسنگی سالکتناقض عرفان کیهانی با‌ آیات قرآنقرآن، منشأ عرفان اسلامیعلی، الگوی تبعیتعرفان، میراث انبیا و ائمهعرفان حقیقی اسلامویژگی‌های عرفان‌های کاذب و دروغین1. نادیده گرفتن خدا به‌عنوان هدف غایی2. اکنکار3. خردستیزی و منطق‌گریزی4. شریعت‌ستیزی و فقه‌گریزیاعجاز قرآن از نظر علوم روزبرخورد الکتریسیتهبرق نشانه‌ای از قدرت و عظمت خداسترعد و برق چیست؟خطرات رعد و برق و صاعقهفواید رعد و برقاتساع زمانی: معجزه‌ی قرآنفتح کرات دیگر در قرآننیوتن و انکسار نورقرآن و علم روزاز یک توده گازی شکل تا آسمان‌ها و زمیننسبت عمر دنیا به عمر زمینسیاه‌چاله‌ها و ستاره‌های نوترونینسبت مساحت دریاها با خشکی‌هاترتیب شب و روزگسترش جهان هستیکوه‌ها در قرآنجنین انسان در قرآن جنین‌شناسی درست و دقیقدریاها و رودخانه‌ها در قرآنعمق دریاها و موج‌های داخلی دریاها در قرآنآیات علمی موجود در قرآننظرات علمی قرآن در مورد باد و باراننظرات علمی قرآن درمورد جهان جنیننظرات علمی قرآن درمورد بهداشت و دانش پزشکی و حشره‌شناسینظرات علمی قرآن درمورد فضا و مسافرت به فضابرابری در قرآناعجاز نجومی قرآنپیشینهمفهوم‌شناسیموارد اعجاز از نگاه نویسندگان1. مراحل خلقت2. رتق و فتق3. دخان4. جاذبه عمومی5. گسترش آسمان6. پیچیده شدن آسمان7. آسمان دارای بازگشت8. آسمان مکانی محفوظ9. آسمانی آراسته10. آسمان؛ ساختمان‌واره‌ای منسجم11. حرکت در مسیر خمیده و تاریک12. هفت آسمان13. سختی تنفس در طبقات بالای جو14. شکاف‌های زمین15. گسترش زمین16. مشرقین و مغربین17. مشارق و مغارب19. حرکت خورشید20. دخان در آخرت21. کوه‌ها، میخ‌های زمین22. خاموشی خورشید23. نور خورشید و ماهخاتمهتفکر الحادی و الهیاصالت عقل و اصالت حس1. تفاوت محوری اصالت عقل و اصالت حس2. تفاوت قلمرو منطق موحدان و ملحدان3. تفاوت آثار منطق موحدان و ملحداناسلام و نسبت آن با دنیاپاسخ استاد علامه طباطبائی رهخطر افراط متحجرانه و تفریط روشنفکرانهراه میانه در نگرش به احکام اسلامیتشویق به تلاش در تولید و قناعت در مصرفاوشو و جنبش‌های نو پدید عرفانیاوشو و بازى عشق و عرفانتمایز عرفان اسلامی با عرفان اوشونکاتی که باید گفتاوشو در ‌ایرانمعرفی کتاب «اوشو از واقعیت تا خلسه»مکتب اوشو، عرفان یا ضدعرفان 3نقد نظریه کولی کیهانی اوشو در مورد خانوادهتعالیم اوشوبشریت نوین انسان نوینضرورت تشکیل خانوادهماهیت و ساختار ازدواجزندگی کمونیعشق جنسیاوشو و تربیت فرزندمهندسی ژنتیکمنابعفلورانس اسکاول شینآثارنقدپیش‌فرض دعاایمانپیش‌فرضنظریه نیروی آرزوهاپیش‌فرض نگهبان ذهنجملات تاکیدیعرفان وین دایر، عرفان آمریکاییمحاسن عرفان دایر1. خدامحوری2. هدفمندی خلقتفضایل اخلاقی در عرفان دایر1. شکرگزاری2. قناعت و ساده‌زیستی3. گذشت و‌ ایثار4. خدمت به مخلوقات خداوند5. آزادی جنسی ضدآزادی است6. راستگویی راه حقیقت است7. پرهیز از مجادله و مراءایده‌های محوری1. وحدت وجودشواهدی بر وحدت وجود2. ذهن، منبع اعجاز3. دو نوع خودابهامات و ملاحظات در اندیشه دایرزندگی‌نامه آنتونی رابینزقانون یا خرافه؟آیا این قانون جذب از محاسن و نکات مثبت نیز برخوردار است؟آیا بزرگان روان‌شناسی، قانون جذب را قبول دارند؟به‌طور کلی چه اشکالاتی بر فرضیه جذب وارد است؟سخنان آنتونی رابینزرمز موفقیت در کارها1. عشق و علاقه به‌کار، رمز موفقیت2. تمرکز در تحصیل و عبادت3. لزوم سعه صدر معلم و مربی4. سوز و شور و خیرخواهی برای مردم5. حسن نیت، شرط توفیق در اصلاح خانواده‌ها6. حقایق کتمان شده، آشکار می‌شود7. آراستگی ظاهر، از عوامل موفقیترمز موفقیت در قرآن کریمرمز موفقیت از نگاه امام علی علیه‌السلامپله‌های موفقیت1. داشتن هدف2. داشتن همت3. داشتن دوست خوب4. استفاده از تجربه‌ها5. مشورت6. نظم و برنامه‌ریزیرمزهای موفقیت از نگاه امام علی علیه‌السلام1. توفیق الهی2. دینداری و تقوی3. استفاده از فرصت‌ها4. خویشاوندان5. تلاش و کوششرازهای موفقیت از نگاه رهبریویژگی‌های مکتب سیاسی امام از نگاه رهبری1. پیوند سیاست با معنویت2. اعتقاد راسخ و صادقانه به نقش مردم3. نگاه بین‌المللی و جهانی4. پاسداری از ارزش‌ها5. عدالت اجتماعیخصوصیات بارز امام از نگاه رهبریمهم‌ترین کاری که امام برای اسلام انجام دادمهم‌ترین کاری که امام برای مردم انجام دادچیستی قانون جذبتأملی بر دستاوردهای قانون جذب1. تحول‌بخشی به زندگی2. درمان بیماری‌ها3. رسیدن به شادی4. جذب ثروت5. احساس بی‌نیازی6. بهشت موعود7. آرامشانگیزه‌های استعماری و سلطه‌گریجایگاه خدا در قانون جذبآرزونتیجهمنابعآیاتی از قرآنهشدارهای قرآن برای جاده موفقیتموفقیت1. رانندگی در‌ این جاده بدون راهنما ممکن نیست2. ممکن است جاده بسته باشد3. به دوستان‌تان در سفر کمک کنید4. تلاش و استقامت داشته باشید5. با مشکلات و سختی‌ها مقابله کنید و ناامید نشوید6. عده‌ای در راه موفقیت کشته می‌شوند7. هر تلاشی در‌ این راه بی‌نتیجه نمی‌ماند8. عده‌ای در میانه راه منحرف می‌شوندقوانین معنوی قرآن برای موفقیت1. قانون توانِ دهندگی بارش2. قانون کارما یا عمل و عکس‌العمل3. قانون تلاش4. قانون هدف از زندگیمراحل رسیدن به موفقیت از منظر قرآنموفقیت در سخن بزرگان دینشیطان‌پرستان مدرن (Newsatanism)کتاب، کلیسا و مراسم مقدسمکاتب شیطان‌پرستیشیطان‌پرستی فلسفیشیطان‌پرستی لاویشیطان‌پرستی دینیشیطان‌پرستی گوتیک یا شدیدپرستیاصول و قوانین شیطان‌پرستیآنتوان زندرلوی و مرلین مِنسونآنتوان زندرلویمرلین منسونموسیقی شیطانی متال و راکشیطان و صهیون در‌ ایراننقد مولفه‌های مکتبراهکارهای مقابلهخطوط کلى در نقد عرفان‌هاى ناتمامتنوع مکاتب و گرایش‌هاى عرفانىبرخى آثار منفى انحرافات عرفانىعلل انحراف و اختلافعلل گرایش به عرفان‌هاى دروغینملاک ارزیابى دعاوى عرفانىراه‌هاى برخورد با عرفان‌هاى کاذبانواع عرفان‌هاى ناقص یا کاذب1. عرفان بدون خدا!2. عرفان‌هاى همه‌خدایى3. عرفان بدون توحید4. عرفان دین‌گریز5. عرفان بدون معاد6. عرفان بدون ولایت7. عرفان عقل‌گریز8. عرفان شریعت‌گریز9. عرفان بدون زندگى10. عرفان بدون اخلاق11. عرفان سیاست‌گریزعرفان حلقه و شیطان‌گرایی1. شیطان مأمور یا ماذون؟مأموریت مشترک فیلم‌های هالیوودی و عرفان حلقهنگاه یهودی مسیحی به شیطان2. ارتباط شیطان با ساحت‌های وجودی انسانشبکه مثبت و منفیجمع‌بندی و نتیجه‌گیریعرفان‌های کاذب از نظر شهید آوینیشناخت مسیحیان صهیونیست اوانجلیستمبانی عقیدتیراست‌گرایان مسیحی و اسلاماکنکار در سراب دینردپای جنگ نرم در سیمای خرافاتخرافات چیست؟علت شکل‌گیری خرافاتمصادیق خرافاتباید‌های رسانه‌ای برای مبارزه با خرافاتنئو فراماسونری در عرصه جنگ نرمخداگریزی در یوگاپیوند روشنفکری سکولار و فرقه‌هامعرفی فرقه ازلیهمعرفی کتاب بیاناقدام فرهنگی برای معرفی پلشتی‌های عرفان کاذبسند نداریم، پس نیست!از پائولوکوئلیو تا کیهاننشانه‌هایی که هست، مسئولانی که نمی‌بینندریشه عرفان‌های کاذب در عقاید ابن‌عربیآثار تخریبی عرفان‌های نوظهور و کاذبویژگی‌های عمده مکتب عرفانتاریخچه تعریف و عرفان‌های کاذبمشخصه‌های عرفان‌های کاذبعلل تاثیرگذاری عرفان‌های کاذبابتذال در معنویت خودشیفتگی معنویزیستن در حالتناقض عرفان کیهانی با آیات قرآنآسیب‌شناسی عرفان‌واره‌های نوپدیدمشکلات روانی غربنسخه فرقه‌ها در رسیدن به آرامشظهور فرقه‌های منحرف معنویعرفان جدای از دین!عرفان چیست؟عرفان‌ هندوئیسمعرفان اسلام و عرفان هندویسمدین؛ راهنمای زندگی انسانانگیزه‌های پیروی از عرفان‌واره‌هاشگرد ادعای ارتباط معنویطناب ما کدام است؟راه مقابله با فرقه‌های نوپدیدعلل گرایش به فرقه‌هاعرفان و شبه‌عرفانمنابع