مقاله ویژگی‌های روان‌سنجی نسخۀ فارسی پرسش‌نامۀ اجرای روان در بازی‎های کامپیوتری

مقاله ویژگی‌های روان‌سنجی نسخۀ فارسی پرسش‌نامۀ اجرای روان در بازی‎های کامپیوتری

مقاله علمی و پژوهشی " ویژگی‌های روان‌سنجی نسخۀ فارسی پرسش‌نامۀ اجرای روان در بازی‎های کامپیوتری" مقاله ای است در 17 صفحه و با 28 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است

در این مقاله علمی و پژوهشی به بازخورد روشن؛ تجربۀ درون‎زا؛ تمرکز؛ تناقض کنترل؛ غرق شدن پرداخته شده است

چکیده مقاله

هدف از پژوهش حاضر تعیین روایی و پایایی نسخۀ فارسی پرسشنامه اجرای روان در کاربران بازی‌های کامپیوتری بود تا بتوان اجرای روان را در کاربران بازی‌های کامپیوتری ارزیابی نمود. بدین منظور 400 کاربر بازی کامپیوتری (237 مرد و 163 زن) به صورت تصادفی خوشه‎ای انتخاب شدند و نسخۀ فارسی پرسشنامۀ اجرای روان را تکمیل کردند. روش اجرا بدین شکل بود که ابتدا با استفاده از روش باز ترجمه صحت ترجمۀ نسخۀ فارسی پرسشنامه تأیید شد. در ادامه برای تعیین روایی سازۀ عاملی پرسشنامه از تحلیل عامل تأییدی مبتنی بر مدل‌یابی معادلات ساختاری، برای تعیین همسانی درونی از ضریب آلفای کرونباخ و برای پایایی زمانی سؤالات، از همبستگی درون طبقه‌ای در روش آزمون- آزمون مجدد استفاده شد. نتایج پژوهش نشان دهندۀ برازش مطلوب نسخۀ فارسی پرسشنامۀ اجرای روان بود و شاخص‎های برازندگی همسانی درونی 75/0 و پایایی زمانی 85/0 از مقادیر قابل قبولی برخوردار بودند. لذا نتایج از ساختار چند عاملی و 23 سؤالی پریشنامۀ اجرای روان در بازی‎های کامپیوتری حمایت می‌کند. نسخۀ فارسی پرسشنامه اجرای روان در بازی‎های کامپیوتری از روایی و پایایی قابل قبولی در بین کاربران بازی‌های کامپیوتری برخوردار است و می‌توان از آن به عنوان ابزاری روا و پایا جهت ارزیابی اجرای روان بازیکنان بازی‌های کامپیوتری در ایران استفاده نمود.

عنوان مقاله [English]

Psychometric Properties of Persian Version of the Flow in Computer Games Questionnaire

چکیده [English]

The aim of this study was to determine validity and reliability of the Persian version of the Flow in Computer Games Questionnaire so that the flow performance in computer gamers can be evaluated. 400 gamers (237 males; 163 females) were selected by random cluster sampling method and completed the Persian version of the Flow in Computer Games Questionnaire. In the first step, translation accuracy of the Persian version was confirmed through back translation method. Then, confirmatory factor analysis based on structural equations model was used to determine construct validity while Cronbach alpha coefficient was applied to determine internal consistency. Intra-class correlation in test-retest method was administered for temporal reliability of the items. The results indicated acceptable fit indices (CFI=0.92, TLI=0.75, RMSEA=0.062), internal consistency (ɑ=0.75) and temporal reliability (ICC=0.85) for the Persian version of the Flow in Computer Game Questionnaire. The results supported the multifactor structure and 23 items of the Flow in Computer Games Questionnaire. Therefore, the Persian version of the Flow in Computer Game Questionnaire has an acceptable validity and reliability among computer gamers and it can be used as a valid and reliable tool to evaluate the flow performance of these gamers in Iran.

کلیدواژه‌ها [English]

Clear feedback, concentration, endogenous experience, immersion, paradox of control

دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

قیمت این محصول: 9,900 تومان
تلفن همراه:
جهت دریافت رسید بانکی و شناسه پرداخت شماره موبایل معتبر وارد نمایید.

مطالب مرتبط

تگ‌ها

مطالب پربیننده

پربیننده
آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه