مقاله مسئولیت­ مدنی انتقال برون­ مرزی زباله­ های خطرناک و دفع آن در حقوق ایران و پروتکل الحاقی 1999 کنوانسیون بازل

مقاله مسئولیت­ مدنی انتقال برون­ مرزی زباله­ های خطرناک و دفع آن در حقوق ایران و پروتکل الحاقی 1999 کنوانسیون بازل

مقاله علمی و پژوهشی " مسئولیت­ مدنی انتقال برون­ مرزی زباله­ های خطرناک و دفع آن در حقوق ایران و پروتکل الحاقی 1999 کنوانسیون بازل" مقاله ای است در 34 صفحه و با 19 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد حقوق خصوصی منتشر شده است

در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  زباله های خطرناک؛ مسئولیت­ مطلق؛ مسئولیت مبتنی بر تقصیر؛ حمل و نقل غیرقانونی پرداخته شده است

چکیده مقاله

اواخر دهه1980با اعمال قوانین سختگیرانه زیست­محیطی درکشورهای صنعتی هزینه­های امحاء زباله­های خطرناک افزایش یافت و انتقال این پسماندها به کشورهای درحال توسعه و اروپای شرقی آغاز گردید. با افزایش پسماندهای خطرناک درکشورهای مزبور و فجایع ناشی از آن­، صادرات این قبیل زباله­ها در جامعه بین­الملل به­عنوان تجارتی خطرناک شناخته شد. درسال1989کنوانسیون بازل برای کنترل حمل­ونقل برون­ مرزی پسماندهای خطرناک ودفع اصولی آن­ها توسط برنامه محیط­زیست سازمان ملل تهیه و به تصویب کشورهای مختلف رسید. ایران نیز در سال1371به این کنوانسیون پیوست و در ماده14 قانون مدیریت پسماند (1383) نقل و انتقال برون­مرزی پسماندهای ویژه را به مقررات آن ارجاع داده­است.کنوانسیون در ارتباط با خسارات ناشی از حمل­و­نقل زباله­های خطرناک و جبران آن­ در قالب پروتکل الحاقی قائل به استاندارد دوگانه مسئولیت­ مطلق و مسئولیت مبتنی­بر تقصیر است و با اعمال محدودیت­ مالی در مسئولیت­مطلق، جهت تضمین حداقل جبران خسارت از طریق بیمه اجباری، جبران مالی تکمیلی و محدودیت­ زمانی، رژیم کنوانسیون بازل را ارتقا بخشیده­است. پروتکل بر­خلاف سایر کنوانسیون­های بین­المللی راجع­ به زباله­های خطرناک، مسئولیت مطلق را متوجه حامل ندانسته، بلکه افراد دیگر را با توزیع زمانی مسئولیت، مشمول مسئولیت ­مطلق می­داند.

عنوان مقاله [English]

Civil Liability of Transboundary Movements of Hazardous Wastes and Their Disposal within the Frameworks of Iranian Law and the 1999 Protocol To Basel Convention

چکیده [English]

In the late 1980s, imposing stringent environmental regulations in industrialized

countries increased the costs of eliminating hazardous waste, and thus its transport

to the developing and Eastern European countries began. Following the

enhancement of the amount of hazardous waste and relevant disasters in these

countries, the export of such wastes was recognized as a serious business by the

international community. Hence, in 1989, Basel Convention on the Control of

Transboundary Movements of Hazardous Waste and their Principle Disposal was

prepared by the United Nations Environmental Program and adopted by different

countries. Meanwhile, in1993, Iran became a member of the Convention

subsequently referring the disposal of special waste overseas to its regulation in

Article 14 of the Law on Waste Management (2005). In relation to the damages of

transporting hazardous waste and its compensation, the Convention has designed

an Additional Protocol; attached to the double standard of strict and fault-based

liabilities with limited financial strict liability. Basel Protocol has promoted the

Basel Convention regime to ensure minimum compensation through compulsory

insurance, supplemental financial compensation and time limits for claims.

However, unlike other international conventions on hazardous waste, it has

assumed strict liability not to be undertaken by the carrier, but by the people via the

temporal distribution of responsibilities.

کلیدواژه‌ها [English]

Hazardous Wast, StrictLiability, fault-based liability, Illegal Traffic

دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

قیمت این محصول: 9,900 تومان
تلفن همراه:
جهت دریافت رسید بانکی و شناسه پرداخت شماره موبایل معتبر وارد نمایید.

مطالب مرتبط

تگ‌ها

مطالب پربیننده

پربیننده
آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه