more_vert کتاب « درختی که از جنگل فرار می‌کند»

ادامه مطلب

close کتاب « درختی که از جنگل فرار می‌کند»

-« درختی که از جنگل فرار می‌کند» مجموعه شعر سپید از آثار « مهرنوش معینی» در ۸۶ صفحه است که در جای جای آن غم غربت شرح و توصیف شده است. این کتاب را که انتشارات «پرپروک» خمین امسال و در قطع رقعی با شمارگان یکهزار نسخه در اختیار علاقمندان به شعر سپید قرار داده، شامل ۲۸ قطعه است و تمام اشعار آن به زبان انگلیسی ترجمه شده است.« من یک سیاهم»، «زن‌های خوشبخت»، «قفس»، «قفس مچاله»، «سکوت تو»، «شاعر خوشبخت»، «درختی که از جنگل فرار می کند»، «خانه بدون تو»، «تنهایی من»، «معکوس»، «ایستگاه آخر»، «پرنده»، «شعری که به شیشه می کوبد»، «سخت دیوانه »، «مترسک»، «مرگ کوچه»،«تو که نباشی»،«مرداب غم»،«من زنی تنهایم»،«قیچی خیال»،«تنهایم نگذار»،«دلم برای تو تنگ شده»،«شبی که من خواب ماندم»،«گناه شعر»،«بیهوده نیستم»،«بیا برایم شعری بگو»،« جنگ» و « شهر من» عنوان اشعار این کتاب است.شاعر به جای بازی‌های زبانی پیچیده و استفاده از کلمات غیر متداول در اشعار، با استفاده از زبان گفتار با مخاطب خود ارتباط برقرار می کند و او را با دنیای شعری خود آشنا می کند. زبان اشعار قابل فهم، سهل و ممتنع است و این امر از ویژگی بارز کتاب است.مسائل عاطفی شاعر، مشکلات و معضلات جامعه موضوعاتی است که در کتاب درختی که از جنگل فرار می کند به آن پرداخته شده و شاعر غم غربت خود را در اشعار پنهان نکرده و زن بودن و جنسیت داشتن در بیشتر اشعار به چشم می خورد.شاعر در شعر اول کتاب با تاثیر پذیرفتن از تبعیض نژادی در سراسر جهان شعری به نام «من یک سیاه هستم » را سروده است که به زیبایی با آپارتید نژادی و رنگی به مقابله برخواسته است.مهر نوش معینی متولد سال ۱۳۴۹ است و با مدرک کارشناسی ارشد ۱۴ سال در دانشگاه و سه سال در مقاطع راهنمایی و دبیرستان تدریس کرده است.مدیریت مجموعه‌های ورزشی و همکاری با وزارت علوم برای برگزاری مسابقات سراسری دانشجویان در شهرهای مختلف از اقدامات فرهنگی اوست.او مدت ۱۲ سال است که به کانادا سفر کرده و طراحی و همکاری با روزنامه ورزشی در این کشور از فعالیت‌های این شاعر است.وی از نوجوانی علاقه بسیاری به شعر، نقاشی، داستان و کارهای هنری داشت و در دوران تحصیل فیلم‌نامه می‌نوشت و در کارگردانی و بازیگری درتئاتر را انجام می داد.معینی از فرصت قرنطینه در زمان شیوع ویروس کرونا برای سرودن شعر و چاپ سه کتاب به زبان‌های انگلیسی و فارسی استفاده کرده است.اثر نخست این شاعر با عنوان« کاغذهای مچاله » در سال جاری از سوی انتشارات پرپروک به چاپ رسیده است.

more_vert سفری منظوم با چاشنی احساس در کتاب «من از زبان عشق»

ادامه مطلب

closeسفری منظوم با چاشنی احساس در کتاب «من از زبان عشق»

«من از زبان عشق» عنوان مجموعه شعر به قلم «صادق حسینی» است که در قالب چهارپاره ارایه شده و موجی از احساس و لطافت را به خواننده هدیه می‌کند. این کتاب ۱۱۸ صفحه‌ای با شمارگان ۵۰۰ نسخه از سوی انتشارات «اقلیما» در نیمه دوم سال ۹۸ به چاپ رسیده و با قیمت هر جلد۱۳ هزار تومان به عنوان تازه نشر روانه کتابفروشی‌ها شده است. در این مجموعه منظوم ۱۱۰ قطعه چهارپاره شعر ارایه شده که بیشتر در مفاهیم معنوی، عرفانی و تفسیر عشق سروده‌ شده‌اند و عشق از نگاه سراینده این اشعار نیرویی جاذب و پاک است که همه چیز در آن خلاصه می‌شود و خود منشاء زایش همه چیز است. اشعار این کتاب هرکدام دریچه‌ای است به سوی فضای برتر که امروز به عنوان یک نیاز درونی هر انسانی در بین چرخ‌های زندگی مدرن لازم است و خلوت کردن با چهارپاره‌های این کتاب حس مطلوبی را به خواننده منتقل می‌کند که شاید در جای دیگر و با شیوه‌های متفاوت نتوان به آن دست یافت. لحن ساده و انتخاب واژگان در چهارپاره‌های این کتاب به گونه‌ای است که ارتباط تنگاتنگی با مخاطب برقرار کرده و مصداق بارز از دل آمدن معانی و بر دل نشستن آن‌ها است. شاعر در قطعه چهارپاره سیزدهم این کتاب عنوان کرده است: «آنقدر گریست خاک شهرش گل شد، یک‌باره تمام حاجتش حاصل شد، یک رشته طناب و خلوتی کافی بود، اینگونه شناسنامه‌اش باطل شد» ویژگی بارز مفهوم عشق در تک تک آثار ارایه شده در این مجموعه آسمانی بودن آن است و شاعر کمتر در بین مفاهیم ارایه شده به عشق زمینی و معشوقه مادی توجه داشته است. شاعر در قطعه شعر بیست و هفتم عنوان کرده است: «با ذهن خودم چقدر بازی بکنم، آغوش تورا شبیه‌سازی بکنم، من خسته شدم یکی بگوید تا کی؟ با چشم سرم سراب تصویر کنم»

more_vert کتاب «زندگی در دستان تو» دریچه‌ای به سوی رندگی توام با آرامش

ادامه مطلب

closeکتاب «زندگی در دستان تو» دریچه‌ای به سوی رندگی توام با آرامش

 « زندگی در دستان تو» عنوان کتابی است که به قلم «علیرضا طائی» به رشته تحریر در آمده و شامل آموزش مهارت‌های کشف معنای زندگی و ایجاد آرامش بیشتر در لحظه‌های زیست است. این کتاب ۱۳۹ صفحه‌ای با شمارگان ۵۰۰ نسخه از سوی نشر «دانش کیان» به چاپ رسیده و روانه کتابفروشی‌ها شده است. قیمت هر جلد از این کتاب برای علاقه‌مندان به مطالعه ۲۵۰ هزار ریال است. مطالب این کتاب در قالب ۶ فصل ارایه شده که نیروی پنهان و درون، فلسفه زندگی، ضلع‌های زندگی و شناخت رسالت فردی، ویژگی افراد فاقد رسالت فردی، ماموریت هر انسان در جهان و مراحل پیاده‌سازی و کشف زوایای زندگی عناوین این فصول است. در فصل نخست این کتاب نویسنده کوشیده است تا معنای ندای درون را تعریف کرده و شمایی از خوشبختی واقعی را شرح دهد، ویژگی‌های بحران در زندگی را مطرح و پنج نشانه نادیده گرفتن ندای درون در مدیریت بحران‌ها را با مخاطب به اشتراک بگذارد. چگونگی فلسفه اصلی زندگی و راه رسیدن به آن، رازهایی برای رسیدن به حقیقت زندگی، دلیل طول عمر بالای ژاپنی‌ها و شناخت رسالت زندگی به عنوان نردبان خوشبختی محوریت مطالبی است که فصل دوم این کتاب را شامل می‌شود. در فصل سوم اضلاع زندگی بر مبنای شناخت رسالت فردی برای هر فرد، ارایه تعریف از مسیر عصبی و رد پای آن در جامعه شرح داده شده است. مشکلات و شرایطی که ممکن است برای افرادی که رسالت زندگی را درک نکرده‌اند پیش بیاید، موانع در راه گشایش معنوی و رشد درون، فواید درک معنای زندگی، چگونگی دستیابی به مراحل رشد درونی و رسالت انسان‌های خاص در زندگی محتوای فصل چهارم کتاب است. نویسنده در فصل پنجم کتاب ماموریت‌های انسان در جهان هستی را ارایه کرده و قانون دارما ، یک درصد و ۹۹ درصد، قانون پنج ثانیه و انواع طرز فکر و اثرات آن بر کیفیت رشد درون را با مخاطبان در میان گذاشته و در فصل ششم مراحل دستیابی به رشد درون را به تفضیل ارایه کرده است. در پیشگفتار این کتاب آمده است: زندگی سراسر فراز و نشیب و تجربیات است امنا هر فردی باید داستان خود را و رسالتی که به او نسبت داده شده به بهترین شکل انجام دهد و این کتاب می‌کوشد با پردازش به این مهم کمکی در راه جستجوی معنای زندگی باشد. انسان اعجوبه خلقت است و خدا برای هر انسان هدفی خاص و رسالتی ویژه در نظر گرفته است. در شرایط جامعه کنونی دقت و توجه بیشتر نسبت به آموزش مهارت‌ها و تکنیک‌های کاربردی با هدف آشنایی رسالت فردی و حل مسایل و مشکلات مورد نیاز است و خواندن این کتاب کمک می‌کند علاوه بر آشنایی با مهارت‌های کنترل قوای درونی به بهترین شکل ممکن سرنوشتی بهتر رقم بخورد.

more_vert بررسی عناصر داستانی کتاب «دا »

ادامه مطلب

closeبررسی عناصر داستانی کتاب «دا »

 نقد و بررسی عناصر داستانی در کتاب «دا» عنوان کتابی است که به قلم «فریبا رحیمی» نگاشته شده و آیینه‌ای تمام عیار در بررسی عناصر داستانی و واکاوی کارشناسی در حوادث روایی این اثر مکتوب است. این کتاب ۱۸۶ صفحه‌ای با شمارگان ۲۰۰ نسخه از سوی انتشارات نگارکمال به چاپ رسیده و با قیمت ۲۸ هزار تومان به عنوان یکی از تازه‌های نشر در کتابفروشی‌ها موجود است. «دا» کتاب داستانی است که روایتی از دفاع مقدس را ترسیم کرده و خوانندگان را در فضایی جذاب و پرکشش به زوایای پیدا و پنهان جنگ و اثرات و پیامدهای آن می‌برد. مطالب کتاب حاضر نقدی منصفانه و کارشناسی به رمان «دا» است که در قالب پنج فصل ارایه شده و در فصل نخست علاوه بر شرح جنگ و دفاع مقدس و ادبیات پایداری و مقاومت، مولفه‌های پایداری در یک اثر جنگی از جمله هویت دینی مبارزان، مردمی بودن مبارزه، پیروی از خط امام (ره)، وحدت و همدلی مبارزان رمز پیشبرد امور و مناسبات اجتماعی جنگ عنوان شده است. نویسنده این کتاب در فصل دوم کلیاتی از داستان دا، ویژگی‌های فنی و روایی آن ارایه کرده و خصوصیات یک رمان خوب را مطرح کرده است و با پرداختن به عناصر درون مایگی، پی‌رنگ و طرح محتوا، شخصیت پردازی، گفت‌وگو و لحن و فضاسازی روایی داستان کوشیده است تا ذهن خواننده را به طرح‌ریزی ساختار داستان بکشاند و نگاه عمیق‌تر کارشناسی را ارایه دهد. در فصل سوم و چهارم کتاب نقدگونه‌ای ارایه شده و بررسی ساختاری، محتوایی، محدودیت زاویه دید و مسایلی که طرح آن به غنای اثر کمک می‌کرد بی پرده با خواننده به اشتراک گذاشته شده است. فصل پنجم ماحصلی از بحث‌های مطرح شده است که کتاب «دا» را در نگاه کلی موفق و ارزشمند توصیف کرده و نقاظ ضعف و قوت اثر را برجسته سازی کرده است. از نگاه نقادانه نویسنده «دا» در حوزه درون مایه داستانی توانسته رنج و مشقت را به خوبی بپروراند اما این مساله برای اثری که باید پیام‌های متعددی داشته باشد بسیار درونی و عمیق شده است. «دا» داستانی است که راوی در پرداخت خاطره‌گونه روزهای آغازین جنگ و مقاومت خرمشهر و روزهای اشغال این شهر توانسته به آن زندگی ببخشد و ماحصل قلمش را با مخاطبان به اشتراک بگذارد. از سوی دیگر استفاده غنی از رنگ و تصویرسازی وقایع را می‌توان نقطه قوت«دا» عنوان کرد و عناصر ساختاری نظیر کشمکش، گسترش ، تعلیق ، نقطعه اوج داستانی، گره‌گشایی و پایان بندی در این اثر رعایت شده است. در کتاب ۸۰۰ صفحه‌ای «دا»، ۱۶۰ شخصیت‌جان گرفته و نقش آفرینی کرده‌اند که در فضایی کاملا موثر، صحنه‌پردازی‌ها صورت گرفته و می‌توان از آن به عنوان نقطه قوت یاد کرد. «دا»که در زبان کردی به معنای مادر است، عنوان کتابی است که یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین کتابها در زمینه خاطره‌نگاری جنگ تحمیلی محسوب می‌شود وخاطرات سیده زهرا حسینی، به اهتمام سیده اعظم حسینی است. خاطرات کتاب «دا» مربوط به دو شهر بصره و خرمشهر است و روزهای محاصره خرمشهر توسط نیروهای عراقی محور مرکزی کتاب را تشکیل می‌دهد و در آن گوشه ای از تاریخ دفاع مقدس به ویژه در زمان اشغال و فتح خرمشهر روایت می‌شود.

more_vert واترپلو با ماهی؛ شعر با طعم خنده

ادامه مطلب

closeواترپلو با ماهی؛ شعر با طعم خنده

«واتر پلو با ماهی» که توسط حوزه هنری همدان به زیور طبع آراسته شده، نام کتابی از «جواد نوری» شاعر طنزپرداز همدانی است که سروده‌هایش گاه قهقه بر می‌انگیزد و گاه خنده‌های کمرنگ؛ اما او استادانه شادی را به دیگران می‌بخشد. نوری در مقدمه این کتاب آورده است: روزگار همیشه ما را دیر رسانده است، ما همیشه دیر رسیده ایم، هیچ وقت سر موقع نرسیده ایم. با اینکه نزد ایرانیان دیر آمدن همیشه نوعی کلاس کاری تلقی شده است اما این فقره را کور خوانده ایم، یکی از این دیر رسیدن ها همین مقدمه است که می خوانید، یعنی اساسا زمان مقدمه نوشتن به مجموعه شعر گذشته، منتها خب عرض کردم ما دیر رسیده ایم. یک دلیلش البته این بود که بر این مجموعه هفت - هشت سال پیش مقدر شد مرحوم عمران صلاحی عزیز مقدمه ای بنگارد و از ما تعریف کند که بدون قرار قبلی جان به مالک رضوان سپرد و نشد؛ خدا رحمتش کند! ۲ سال در حیرت پرواز عمران بودیم که بعد مقرر شد بدهیم منوچهر احترامی مقدمه بنویسد، ناگهانی او هم دار مجردی اش را وداع گفت و به حور عین جنات عدن پیوست، بازهم نشد؛ روانش شاد باد! در حسرت مانده بودم که چرا ندادم ناصر فیض مقدمه بنویسد! رضا رفیع را هم دلم سوخت ندادم بنویسد نهایتا خودم قلم به دست گرفتم که بنویسم، خدا به خودم رحم کند. در یکی از قطعات شعر این کتاب می خوانیم: روبهی قالب پنیری دید به دهان برگرفت و زود دوید رفت و رفت و رسید در باغی که در آن داشت لانه ای زاغی زاغ، آن پرفریب حیلت کار رفت زیر درخت دیگر بار گفت: به به چقدر زیبایی! وه چه گوشی، عجب سرو پایی! کی عمل کرده ای دماغت را که بدین حد شده ست سربالا؟ وقت اگر داری ای رفیق الان اندکی از برای بنده بخوان قصه زاغ چون که آخر شد دل زکف داد روبه و خر شد به زمین برنهاد قطعه پنیر چشم خود بست تا بخواند سیر زاغک قصه آن پنیر ربود دید روبه که چون پنیر نبود سمت پایین کنار یک دیوار خر پیری نشسته بود نزار شامه اش چون شنید بوی پنیر عینهو برق رفت سوی پنیر گفت به به چقدر زیبایی! وه چه گوشی عجب سروپایی! می زنم روی گونه های تو بوس زاغ هستی عزیز یا طاووس؟ تو بدین خوشگلی ببین حالا مادرت چیست! آه واویلا کرده ای در تنت لباسی تنگ نیست بالاتر از سیاهی رنگ تن خود شسته ای به مشکین تاژ طفل احساس، می کنی کورتاژ ای فدای تو! بهر بنده بخوان اندکی از برای خنده بخوان گفت این را ولی پنیر افتاد از هوا آن پنیر زیر افتاد آن پنیر از میان ره برداشت فکرهای زیادی در سر داشت شیری آنجا نشسته بود درشت سخن از تازیانه گفتی و مشت صحنه را چون که دیدی شد در کف رفت نزدیک خر به شور و شعف گفت به به چه الاغ زیبایی! وه چه گوشی! عجب سروپایی! خوشگل ماهرو به بنده بگو تو الاغی عزیز یا آهو؟ دشمنی را از این به بعد ولش عرعری نیز پیش بنده بکش قصه شیر هم چو آخر شد حرف پایان گرفت و خر، خر شد... ادامه این اشعار طنز را در کتاب «واتر پلو با ماهی» بخوانید.

more_vert روایت زندگی یک زن در کتاب « سراب عشق»

ادامه مطلب

closeروایت زندگی یک زن در کتاب « سراب عشق»

 کتاب « سراب عشق» روایتی از داستان پر فراز و نشیب زندگی یک زن به قلم « مژگان صادقی » از نویسندگان خمین است که امسال از سوی انتشارات پرپروک در قطع رقعی و در یکصد و ۱۰ صفحه روانه بازار نشر شده است. این کتاب که با شمارگان یکهزار نسخه و قیمت هر جلد ۲۰ هزار تومان در اختیار علاقمندان به رمان قرار گرفته است، در هفت فصل به نام‌های «مرگ»، «بخت بیدار شده من»، «عروسی خان ولی‌بیگ»، «متاهلی»، «تاریک‌ترین لحظه‌ها»، «روشن‌ترین فرداها» و«تاوان دلی که شکست»ارائه شده است.موضوع کتاب که وقایع آن مربوط به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و زمان رضاشاه است، درباره زندگی دختری ناشنوا به نام «سودابه »است که در روستا زندگی می‌کند و پس از مرگ مادرش مورد ظلم پدر و برادران قرار می‌گیرد.سودابه از سوی پدر و برادران به عنوان همسر دوم خان ولی بیگ ۵۰ ساله به عمارت او فرستاده می‌شود و استعداد نقاشی‌اش از سوی خان کشف می‌شود و او با استخدام یک معلم سواد نوشتن و زبان اشاره را به سودابه می‌آموزد.خان پس از ورشکستگی، همسراول و فرزندان خود را به فرنگ می‌فرستد و سودابه باردار را تنها در عمارت رها می کند و پس از چندی سودابه و فرزندش ارسلان با کمک مشاور خان از روستا به شهر می‌روند و با بهره‌گیری از هنر نقاشی خود می‌تواند در بهترین نقطه تهران خانه‌ای بخرد و به عنوان نقاش دربار استخدام شود.سراب عشق روایتگر ظلم و ستم خوانین نسبت به مردم روستا و زندگی سخت دختری از طبقه پایین جامعه است.نوسنده در پشت جلد کتاب نوشته است:دست به قلم شدم تا خاطره ی تلخ زندگیم را بنویسم، برای من تلخ و برای تو که آن را با شوق می خوانی آموزنده.شاید بخوانی و به دلت ننشیند. این داستان سرگذشت زندگی ۵۷ ساله من است و حالا بعد از یک تجربه تلخ آن را در اختیار تو می گذارم.» کتاب « سرنوشت شهرزاد» دیگر اثر مژگان صادقی است که در سال ۱۳۹۸ چاپ شده است.

more_vert در کتاب مابعدالطبیعه از دیدگاه ابن‌سینا و فارابی - مقایسه نگاه ابن‌سینا و فارابی در مابعدالطبیعه

ادامه مطلب

closeدر کتاب مابعدالطبیعه از دیدگاه ابن‌سینا و فارابی - مقایسه نگاه ابن‌سینا و فارابی در مابعدالطبیعه

کتاب مابعدالطبیعه از دیدگاه فارابی و ابن‌سینا به تالیف لیلا کیان‌خواه و از سوی انتشارات موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در سال ۱۳۹۷ چاپ و عرضه شده است. مابعدالطبیعه شاخه‌ای از فلسفۀ خصوصاً کلاسیک است که به کندوکاو درباره مسائل بنیادین و نخستینی نظیر وجود و اصل و کُنه جهان می‌پردازد. شاخه‌ای که در فلسفه‌های خصوصا تحلیلی معاصر آنگونه که در قدیم محوریت داشت، رونق ندارد. حکمت، دانش نخستین، فلسفه نخستین، دانش شناخت علل نخستین همۀ اشیا، دانش بررسی موجود بماهو موجود و علم الهی از جمله نام‌های هستند که ارسطو در آثار خود در تعریف مابعدالطبیعه آورده است. آندرونیکوس رودسی به عنوان اولین ویراستار و تدوینگر آثار ارسطو هم نام این دانش را «آنچه پس از طبیعیات می‌آید» نهاد. مباحث مابعدالطبیعی به طور مشهور عموماً از ارسطو در کتاب مابعدالطبیعه و فیلسوفان مقدم بر او آغاز و در بین فیلسوفانی مسلمانی نظیر فارابی و ابن‌سینا نیز پی گرفته می‌شود. میان این فیلسوفان بسته به اینکه در تعریف و تعیین موضوع علم مابعدالطبیعه چه موضعی اتخاذ شود، نظام‌های مابعدالطبیعی مختلفی بنا می‌گردد. از این رو بررسی تعاریف و تعیین موضوعات فیلسوفان مابعدالطبیعی در مبحث مابعدالطبیعه گام نخستین در شناخت نظام مابعدالطبیعی آنها و فهم نقاط اشتراک و افتراق و ابتکارات و ابداعات فلسفی‌شان در این بحث است. شارحان ارسطو به دلیل عدم جمع‌بندی و بیانِ ارتباط دقیق تعاریف در کتاب مابعدالطبیعه ارسطو، مواضع مختلفی در این زمینه اتخاذ کرده‌اند. در این میان نخستین‌بار این ابن‌سیناست که به اهمیت تعریف دقیق مابعدالطبیعه متوجه می‌گردد. البته فارابی هم این مساله را مورد توجه قرار داده بود، اما نه به صورت یک مساله جداگانه فلسفی. توجه این دو فیلسوف بزرگ مسلمان به بحث مابعدالطبیعه، لیلا کیان‌خواه نویسندۀ کتاب مابعدالطبیعه از دیدگاه فارابی و ابن‌سینا را بر آن داشته است که در ضمن پژوهشی با مراجعه به تمام آثار فلسفی ابن‌سینا و فارابی در این موضوع، به بررسی اختلافات و اشتراکات فکریِ آنها در تعریف و تعیین موضوع دانش مابعدالطبیعه بپردازد. کتاب در دو بخش تنظیم شده است. در بخش اول به تعریف مابعدالطبیعه از دیدگاه ارسطو، در آثار فلاسفه ارسطو تا فارابی، تعریف مابعدالطبیعه از دیدگاه فارابی، تعریف مابعدالطبیعه از دیدگاه ابن‌سینا پرداخته شده است. در بخش دوم نیز به تفسیر و تعیین موضوع مابعدالطبیعه از نظرگاه این فیلسوفان پرداخته شده است. فصل اولِ بخش دوم به بررسی وجود از دیدگاه فارابی و فصل دوم به بررسی وجود از دیدگاه ابن‌سینا پرداخته است. در پایان نیز اصل رسالۀ تصحیح شدۀ «فی اعراض مابعدالطبیعه» فارابی به دلیل اهمیت به پیوست ارائه شده است. گفتنی است که کتاب مابعدالطبیعه از دیدگاه فارابی و ابن‌سینا به تألیف لیلا کیان‌خواه محصول یک طرح پژوهشی در موسسه حکمت و فلسفه ایران در خلال سال‌های ۹۱ الی ۹۴ است که در سال ۱۳۹۷ برای نخستین بار، در ۴۳۲ صفحه و با شمارگان ۵۰۰ نسخه به قیمت ۵۵ هزارتومان چاپ و منتشر شده است.

more_vert دنیای احساس در کتاب «اشک‌های باران»

ادامه مطلب

closeدنیای احساس در کتاب «اشک‌های باران»

«اشک‌های باران» عنوان کتاب شعری از «مجتبی هزاوه‌ای» شاعر و نویسنده اراکی است که با ۱۲۳ قطعه شعر سپید، مخاطب را به دنیایی از احساس فرا می‌خواند. این کتاب ۱۳۲ صفحه‌ای با شمارگان یک‌هزار نسخه از سوی نشر «پیام دیگر» به چاپ رسیده و با قیمت هرجلد ۲۵۰ هزار ریال روانه کتابفروشی‌ها شده است. تمامی آثار این کتاب در خود صمیمیت، احساس و لطافت خاصی دارند و انتخاب واژگان شاعر توانسته به روانی درک مطالب و ایجاد معنا و زیبایی اشعار کمک کند. حسرت، دل‌تنگ، ارزش تو، اعتماد، بمان، دیدار، دام عشق، دوری، زمستان، بی‌تابی، فرصت، شیدایی، بی‌قرار، زخم، چشم تو، قیامت عشق، بی‌باران، سکوت، قاصدک، روزگار، شیدایی، بیستون، بوسه عشق، زندگی، رنگین‌کمان، مهربانی، ساحل احساس، گیسوفریب، یوز دل، مسافر و زمان سرد برخی عنوان‌های اشعار به چاپ رسیده در این مجموعه است. در مقدمه این کتاب آمده است: روزی زمین تسلیم عشق خواهد شد و وقتی که سراسر بلندای آن بیستون شود در فرودست‌ها معابدی از عشق برپا خواهد بود و همه چیز از جنس عاشقانه رقم خواهد خورد. مجتبی هزاوه‌ای به اولین نویسنده داستان‌های علمی - تخیلی در استان مرکزی شهرت دارد و «تولد یک مغز» و «سفر به اعماق دره یو» از جمله آثار داستانی منتشر شده از این نویسنده است. «نامیرا» سومین اثر داستانی این نویسنده است که به زودی به چاپ می‌رسد.

more_vert مروری بر کتاب «درمان چندفرهنگی»

ادامه مطلب

closeمروری بر کتاب «درمان چندفرهنگی»

«درمان چندفرهنگی» عنوان کتابی است که به قلم «زهرا کمندلو» به رشته تحریر درآمده و مجموعه‌ای از نظریات و راهکارهای متفاوت و موثر را برای حل چالش‌های فرهنگی ارایه کرده است. این کتاب ۱۴۴ صفحه‌ای با شمارگان یک‌هزار نسخه از سوی نشر «نگارکمال» در بهار سال ۹۸ به چاپ رسیده و با قیمت هرجلد ۱۸ هزار تومان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. مطالب این کتاب در فصل‌های شرح کوتاه از پیشگامان چندفرهنگی،سئوال‌های اساسی، نظریه فرآیندهای درمان، محتوای چند فرهنگی، رابطه درمانی، نظریه آسیب‌شناسی روانی، دیدگاه فرهنگی نظریه‌ها، راهبردها و دیدگاه‌ها از منظر فرهنگ ایرانی و اسلامی، چند فرهنگی در خانواده ایرانی و چندفرهنگ گرایی در مدرسه ارایه شده است. فصل اول کتاب شمایی کلی از مباحث مطرح شده در حوزه پیشگامان چند فرهنگی است و در فصل دوم نیز نویسنده زمینه‌های فرهنگی مراجع و درمانگران، جریانات اخیر، تعدیل فرهنگی در خدمت روان‌درمانگری، موضوع جنسیت در روان‌درمانگری و ماهیت انسان و شخصیت را کاویده است. فصل سوم کتاب نیز بر اهمیت بالابردن آگاهی، تخلیه روانی و انتخاب در فرایند درمان چند فرهنگی تاکید دارد و فصل چهارم نیز پیرامون تعارض‌های درون فردی، اضطراب و دفاع‌ها، عزت نفس، تعارض‌های میان فردی ، صمیمیت و امیال جنسی، ارتباط، خصومت ، تعارض بین فرد و جامعه ، سازگاری در برابر فراروندگی و کنترل تکانه بحث و نظر داشته است. محتوای گام ششم کتاب بر محور آسیب شناسی روانی است و گام هفتم کوشیده تا انواع نظریه‌ها از جمله دیدگاه فرهنگی فروید، درمان گشتالتی، درمان مواجه‌سازی، درمان‌های سیستمی و یک‌پارچه‌نگر التقاطی و امیت آنان را با مخاطبان به اشتراک بگذارد. مطابقت و عدم مطابقت فرهنگی روان پویشی، تحلیل رفتار متقابل، مطابقت فرهنگی معنادرمان‌نگری، روان درمانی هستی‌نگر یا وجودی و عدم مطابقت فرهنگی واقعیت درمانگری محتوای مطالب فصل هشتم کتاب است و نویسنده در فصل نهم نیز در خصوص ویژگی‌های خانواده بافرهنگ غربی، خانواده‌های سنتی، دوفرهنگی در خانواده، فرهنگ قبیله‌ای ، فرهنگ مهاجر ، اصول جامعه چند فرهنگی و نظریه‌های کاربردی در مان مطالبی را ارایه کرده وفصل دهم نیز در خصوص اهمیت مشاوران مدرسه در درمان چندفرهنگی و کار با خانواده و جوامع متنوع است . در مقدمه این کتاب آمده است: فرهنگ تعیین کننده عمده شخصیت است و هر فرهنگی رویدادها، انتظارات و مجرای خود را دارد و گونه‌های هنجار و ناهنجار بر مبنای ساختار فرهنگی آن تعریف می‌شود. در عصر حاضر تغییر جمعیت شناختی از نیاز به آگاهی فرهنگی در تمام فعالیت‌ها مانند روان درمانی در روابط میان فردی ریشه دارد و بخشی از فرآیند مشاور کارآمد شدن در یادگیری این مفاهیم و تشخیص تنوع مسایل است تا بتواند مداخلات لازم را موثر انجام دهد. در روان درمانی با درمان‌جویانی که از لحاظ فرهنگی متنوع هستند مواجه‌ایم و باید رابطه درمانی با نیازهای فردی و ترجیحات فرهنگی هر درمان‌جو سازگار باشد.