
« یکصد واژه طلایی » جدیدترین اثر نویسنده اهل دلیجان «حمید صادقی » است که امسال از سوی انتشارات «آستان مهر» در قم و با مشارکت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه قرآن و عترت ثقلین دلیجان به چاپ رسیده و کتابی آموزنده از مفاهیم قرآنی است. این کتاب که در قطع جیبی منتشر شده با شمارگان یکهزار جلد به بازار کتاب عرضه شده است.قیمت هر چلد از این کتاب ارزنده برای علاقهمندان به علوم قرآنی ۲۰ هزار تومان است. در این کتاب ۱۰۰ واژه پرتکرار و کاربردی قرآن کریم واکاوی شده و علاوه بر واژه شناسی، ترجمه و مسایل لغوی آنها به صورت مشروح بیان شده است.با فراگیری این واژهها ی کلیدی که بیش از ۶۰ هزار بار در قرآن تکرار شدهاند میتوان فراتر از ۷۰ درصد آیات کتاب وحی را ترجمه کرد.نویسنده بهمنظور یادگیری بهتر و آسان، برای هر واژه ۲ عبارت قرآنی نیز بهعنوان مثال در این تازه نشر بیان کرده است.از این نویسنده که متولد سال ۱۳۵۹ است، مجموعه داستان کوتاه «وسوسه های حرم نیز به چاپ رسیده که این اثر را نشر «اندیشه رهام» در کرج منتشر کرده است. شهرستان دلیجان از توابع استان مرکزی دارای ۵۰ هزار نفر جمعیت است.

محمدرضا سلیمی سفتجانی معتقد است که در عصر سیمان و آهن، شعر این زیبای تعریف گریز خلوتگاهیست که روح آدمی دمی در آن بیاساید. پای گریزی است از روزمرگیهای شهرِ خشن به آبادی احساسِ لطیف و دریچهای ست که شاعر از آن، خودش خودِ بیپردهاش را فریاد بزند. شعر فارسی از اصیلترین و لطیفترین انواع ادبی است که در طول تاریخ همواره مورد توجه ادب دوستان بوده و فراز و فرودهای زیادی را نیز پشتسر گذاشته است. در دنیای امروز شعر فریاد و آیینه وجود شاعر و روزگارش است. هیچ چیز بهتر از شعر بیانکننده روشنایی زمان و گویای واقعیتها و شرایط جامعه و تاریخ یک سرزمین نیست. هر گونه شعر، از جان هنرمند و شاعر سرچشمه میگیرد. محمدرضا سلیمی سفتجانی، شاعر «چاردیواری اجباری»، از این گونه سرایندگان است. شاعری که تراوشهای قلمش حاصل رسالت او در بیان حالتهای الهام و شهود است. عشق به ادبیات به ویژه شعر از جمله ویژگی های این شاعر محسوب می شود، به طوری که همزمان با فعالیت های تخصصی به سرودن شعر از انجام مطالعات و تحقیقات پژوهش غافل نشد. تاکنون چندین مجموعه شعر از وی در زمینه های مختلف چاپ و منتشر شده است. کتاب شعر «از پنجره آپارتمان» مجموعه رباعیهای به شمار می رود که هم به لحاظ شکل و هم از نظر زبان و بیان در نهایت انسجام گردآوری شده است و نمونهای زیبا از زبردستی شاعر در سرودن اشعار این چنینی و بیان لحظات نابی است که در این کتاب گردآوری شده است. این شعر یکی از اشعار زیبای این مجموعه رباعی است. ای ابر! چه عاشقانه باران آمد بر پنجرههای خانه باران آمد مشغول به ذکر بودی و در دل شب تسبیح تو دانهدانه... باران آمد این کتاب مجموعه رباعیات و دوبیتی های شاعر جوان «محمدرضا سلیمی سفتجانی»، است که بهتازگی توسط انتشارات شهرستان ادب روانه بازار نشر شده است. از پنجره آپارتمان ۸۹ رباعی و ۲۳ دوبیتی را شامل می شود که در قطع جیبی در دسترس علاقهمندان به شعرِ معاصر قرار گرفته است. آنچه که در ادامه می آید، حاصل گفت وگوی پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا با محمدرضا سلیمی سفتجانی شاعر مجموعه رباعی «از پنجره آپارتمان» پیرامون دنیای شعر و ادبیات فارسی است. ایرنا: دریافت خود را از شعر در دنیای امروز بیان کنید؟ سلیمی: از گذشته تا اکنون، از شعر تعریفهای گوناگونی شده است، عدهای آن را کلام موزون، آهنگین و مقفا دانستهاند، عدهای نوشتهای خیالانگیزش خواندهاند و... از آنجا که تعریفی جامع و مانع از شعر صورت نگرفته است، میتوان گفت شعر مقولهای تعریفگریز است. در عصر سیمان و آهن، شعر این زیبای تعریف گریز خلوتگاهیست که روح آدمی دمی در آن بیاساید. پای گریزی است از روزمرگیهای شهرِ خشن به آبادی احساسِ لطیف و دریچهای ست که شاعر از آن، خودش خودِ بیپردهاش را فریاد بزند و بر ناملایمات زندگی بشورد و ملایماتِ زندگی را به اشتراک بگذارد تا دیگران را هم در جهانبینی خود شریک کند. ایرنا: در کتاب «از پنجره آپارتمان»، شعرها به نوعی درونگرا هستند و بار عاطفی بیشتری در آنها دیده میشود، این موضوع از مسأله ای خاص نشأت می گیرد؟ به عبارتی صدای راوی در شعر بیشتر شنیده میشود و نوعی غم و اندوه که شاید ناشی از سالهای رفته در این شعرها محسوس است. چقدر با این برداشت موافق هستید؟ سلیمی: بخشی از آنچه در «از پنجره آپارتمان» آمده، شاید بتوان گفت رنج مویههای انسانِ شهرنشین در این برهه از تاریخ است. انسانی که خود را در شلوغی شهر، گمگشته میبیند. در روزمرگی غرق شده است. از تنهاییِ گریبانگیرِ ناشی از سبکِ زندگی شهری آزرده است و راهِ گریز را فرار به سوی عشق می بیند و بخشی از شعرها هم مربوط به مذهب و آیینی است که شاعر به آن اعتقاد راسخ و ارادتِ قلبی دارد. ایرنا: در کتاب «از پنجره آپارتمان»، با رباعی های کوتاهی روبهرو هستیم. آیا این مساله برمیگردد به حضور نوعی ایجاز در کلام. بهعبارتی آیا میتوان سیر تکاملی شعر را در اینجا مورد بررسی قرار داد که شاعر در اوج پختگیاش میخواهد بیشترین معنی را در کمترین حجم کلمات بگنجاند؟ سلیمی: رباعی و دوبیتی از قالبهای کوتاه شعر فارسی هستند که هرکدام وزن معیار خود را دارند. شاعران و شعرشناسان میدانند که آوردن مفاهیم و اندیشهها در ظرف کوچکِ این نوع از شعر ممکن است، دشواریهای خاص خود را داشته باشد. در عصر حاضر که عصرِ سرعت نیز هست و رسانههای اجتماعی و اینترنت فراگیر شده است، اقتضای سرعت در انتقال مفاهیم میتواند دلیلی باشد که شعر نیز به سوی قالب های کوتاه رهنمون شود. با همه اینها، قالب رباعی از علاقهمندیهای من بوده و هست. ایرنا: شما با چه قاعده و ملاکی به شکستن زبان در شعر دست میزنید و برای درآوردن زبان شخصیتهای شعر چگونه عمل میکنید؟ درآوردن زبان شخصیتها در شعر دشوارتر از لحن و زبان شخصیتها در داستان است، اینطور نیست؟ سلیمی: همین که نوشتهای از رسومات عادی و دستور زبان تعدی کند، یعنی زبان را شکسته است. البته این بدان معنا نیست که ما ضعف تألیف را به حساب شکستن زبان در شعر بدانیم. از نظر من و شاید هر شاعر دیگری، همه آنچه در عالم هست، زنده است. نه زنده به آن معنا که نفس میکشد و تغذیه میکند که از آن منظر که زبان حال دارد و تسبیحگوی خالق است. پس هرچه در عالم است، حتی سنگ و چوب و ... دارای شخصیت است و قابل احترام! اجازه میخواهم با جملهای کوتاه و تا اندازهای عجیب پاسخ شما را بدهم: از نظر من شخصیتها در شعر راحتتر به حرف در میآیند تا در داستان. ایرنا: وزن همیشه نقش مهمی در شعرهای شما داشته و حتی در رباعی های این کتاب نیز هم دیده میشود یا در بسیاری از شعرهایتان اوزان مرکب وجود دارد. شما به موسیقی شعر هم اهمیت زیادی میدهید، چیزی که در شعر امروز کمتر دیده میشود؟ سلیمی: آنچه در فرهنگ عامه معروف است وزن رباعی را «لاحول و لا قوة الا بالله» میدانند اما وزن رباعی با در نظر گرفتن اختیارات شاعری انعطافپذیری بالایی دارد و همین عامل به شاعر اجازه میدهد در لحن، بیان و آهنگ مدنظر خود بهتر دست بیابد. در دوبیتی نیز که وزن خاص خود را دارد، بیان احساسات به راحتی امکانپذیر است. موسیقی شعر، یکی از ارکان تاثیر گذار شعر است و به نظر من در توفیق یک شعر نقش پر رنگی دارد. ایرنا: الهام گرفتن در شعرهای شما زیاد دیده میشود، حتی خوابها و رویاها در برخی ابیات این کتاب حضور دارند. بعد از اینکه شعر را نوشتید چندبار آن را ویرایش میکنید؟ دلیل انتخاب نام «از پنجره آپارتمان» برای این کتاب چیست؟ سلیمی: به نظر من، شعر از دریچه الهام به شاعر هدیه داده میشود. برخی شعر را به شعر جوششی و شعر کوششی تقسیم میکنند. از نظر بنده در هر شعری هم جوشش موثر است و هم نیازمند کوشش است. به هر حال ممکن است کلمهای در شعری موقرتر و زیباتر بنشیند. آنجاست که شاعر باید آن را جایگزین کلمه پیشین کند. به قول معروف شعرش را چکشکاری کند. من هم از این قاعده مستثنی نیستم و ممکن است، بارها شعری را اصلاح کنم و اما در انتخاب نامِ کتاب، اگر نگاهی به اشعار مجموعه بنده بیندازید، خواهید دید که گویی شاعر از پنجره آپارتمان خود به شهر، آدمها و مسایل شهری مینگرد. شاعری که نگران انسان شهرنشین است.

کتاب "نگین اصفهان" نوشته محمدحسین ریاحی درباره محله نقشجهان واقع در مرکز شهر تاریخی اصفهان است. اصفهان محلههای مختلفی دارد که اجزای آن بیانگر تاریخ، فرهنگ و تمدن این شهر است. "نگین اصفهان" نوشته محمدحسین ریاحی اصفهانشناس و مولف کتاب "تاریخ محلات اصفهان" درباره محله نقشجهان است. نقشجهان یکی از محلاتی است که در ساختار فکری، فرهنگی، هنری، مذهبی، سیاسی و اجتماعی اصفهان نقش بسزایی داشته و علاوه بر مدارس، مساجد، کاخها و بازار، بسیاری از مراکز حکومتی دورههای آلبویه، سلجوقی و صفوی نیز در آن واقع بوده است. این محله در منطقه سه شهرداری اصفهان و در محدوده میدان نقش جهان قرار دارد. اما مهاجرتها و مدرنیته شدن موجب تغییراتی در بافت این محلهها شده و خطر فراموشی هویت نهفته در آنها با گذر زمان موجب شد تا این نویسنده به صورت مجزا در کتاب "نگین اصفهان" به معرفی آن بپردازد. این کتاب قصد دارد به مخاطبان خود بگوید که فرهنگ ایران و اصفهان مرهون محلههایی مانند نقشجهان است و شخصیتهای تأثیرگذار به علاوه آثار هنر معماری و هنرمندان این محله بهصورت مختصر معرفی شده است. "نگین اصفهان" سال ۱۳۹۹ به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به قلم محمدحسین ریاحی به چاپ رسید و رونمایی شد.

مثنوی «گلشن راز» اثر منظوم «شیخ محمود شبستری» شاعر و عارف سده هفتم و هشتم هجری، یکی از مشهورترین آثاری است که همواره بر قلههای ادبیات عرفانی و صوفیانه ایران قرار دارد. «مثنوی گلشن راز» اثر منظوم «شیخ سعدالدّین محمود بن امینالدّین عبدالکریم بن یحیی شبستری» مشهور به «شیخ محمود شبستری» شاعر و عارف اواخر سده هفتم و اوایل سده هشتم خورشیدی، یکی از مهمترین و مشهورترین منظومههای عرفانی کهن فارسی به شمار می رود.این اثر بتازگی از سوی انتشارات علمی و فرهنگی با مقدمه و تصحیح «حسین محیالدین الهی قمشهای» به چاپ دهم رسیده است. الهی قمشهای نزدیک به ۳۲ سال است که به تدریس مباحثی چون فلسفه اسلامی، ادبیات عرفانی، ادبیات انگلیس، زبان شناسی، هنر و غیره اشتغال دارد. او آثار متعددی در همین زمینهها تألیف و ترجمه کرده که از مهمترین آنها میتوان به شرح مقالات مولانا با عنوان گزیدۀ فیه مافیه و معرفی عطار و هفت شهـر عشق با عنوان گزیـدۀ منطق الطیر و مجموعـه مقالات و مقدمه بر کتابها با عنـوان مقالات و تصحیح دیوان حافظ اشاره کرد. مروری بر گلشن رازمثنوی گلشن راز با وجود حجم اندک آن، همواره بر قلههای ادبیات عرفانی و صوفیانه ایران قرار داشته است. گلشن راز مانند دیگر آثار عرفانی بهجا مانده از شاعران و عارفان ایرانی، چون آثار عطار نیشابوری و مولانا، حاوی حکایتها و تمثیلهای بسیار زیبا و اثرگذار برای بیان مفاهیم اخلاقی و عرفانی است. گلشن راز در ۹۹۳ بیت و در پاسخ به ۱۷ پرسش امیر «سیدحسین حسینی هروی» از صوفیان معروف در باب حکمت صوفیانه سروده شده است.بسیاری بر این باورند که گلشن راز در ابیات نخست خود از سادگی بیشتری برخوردار است و هر چه به آخر نزدیک میشود، متحول شده و پختگی و غنای زبانی و مفهومی در آن بیشتر میشود.«غلامحسین ابراهیمی دینانی»، فیلسوف و پژوهشگر، درباره گلشن راز در یادداشتی که در وبگاه رسمی او منتشر شده، آورده است:گلشن راز به صورت نظم است، افرادی که با عالم شعر آشنایی دارند، به روشنی می دانند که هویت شعر براساس تخیل استوار گشته و هر اندازه یک شاعر از قدرت تخیل برخوردار باشد، شعر او نیرومندتر و زیباتر شناخته میشود. البته هر اندازه قدرت تخیل با زیبایی لفظ و بیان همراه باشد، جایگاه آن شعر والاتر خواهد بود. منظومه گلشن راز، نوعی شعر بوده و از زیبایی لفظ و بیان برخوردار است، ولی این منظومه، گونه ای از شعر است که بیش از آنکه از تخیل سرچشمه بگیرد، براساس عقل و حکمت استوار شدهاست. این سخن دربارهٔ اشعار عرفای عالی مقام دیگر نیز صادق است.این اثر شیخ محمود شبستری از جهت حجم و تعداد صفحات کوچک است اما بزرگترین و عمیقترین مسایل عرفانی در آن مطرح شدهاست. کمتر مطلبی را میتوان در کتاب کبیر و پرحجم «فتوحات مکیه» یا حتی «فصوص» ابن عربی پیدا کرد که موجز و مختصر همان مطلب در منظومه «گلشن راز» مطرح نشده باشد. شیخ محمود شبستری و دیگر آثارشبسیاری شیخ محمود شبستری، آفریننده گلشن راز را یکی از نوادر ادب و عرفان ایران میدانند که عمر به نسبت کوتاه اما ثمربخش داشته است.این عارف و شاعر همانگونه که از نامش بر میآید، زاده شبستر از توابع تبریز است و در تاریخ آمده که عمر طولانی نداشته و حدود ۵۲ سال زندگی کرده است.استاد امینالدین و بهاءالدین یعقوب تبریزی از اساتید شیخ محمود شبستری بودهاند.شبستری به غیر از گلشن راز تالیفات دیگری نیز از خود به جا گذاشته است.آثار او به ۲ دسته آثار منظوم و منثور تقسیم میشوند. سعادت نامه و کنز الحقایق جزو آثار منظوم او و حقّالیقین، مرآةالمحقّقین، شاهد (یا شاهدنامه) و گلشن راز از جمله آثار منثور شبستری هستند.مثنوی گلشن راز تاکنون به زبانهای ترکی، آلمانی، انگلیسی و اردو ترجمه شدهاست.این کتاب همچنین توسط «عبدالسلام مدرسی» (خانی) با همان نام اصلی کتاب به شیوه شعر و با حفظ وزن به زبان کردی و گویش سورانی ترجمه شده است. این ترجمه در سال ۱۳۹۱ در ارومیه از طرف موسسه انتشاراتی «حسینیاصل» به چاپ رسیده است.

"انبار حرف" نام و نشان کتابی است که خاطرهها و نوشتههای سردار حمید رییسی در عملیاتهای مختلف جنگ تحمیلی را بازخوانی کرده است. پشت جلد کتاب از زبان سردار "حمید رییسی" نوشته شده که اثر حاضر صرفا بیان و نقل مستقیم یا غیر مستقیم خاطرات نیست بلکه شرح رویدادهای واقعی حوادث گوناگونی است که در برههای از دوران پرافتخار دفاع مقدس به دست رزمندگان پرتوان اسلام خلق شده و اینجانب بعنوان شاهد صادق آن روزانه در جایجای مناطق عملیاتی و لحظه لحظههای حضور رزمندگان به ثبت رساندهام و اکنون وظیفه خود میدانم آن را به دیگران منتقل کنم. "هاجر صفاییه" ویراستار کتاب است و آن را تقدیم کرده به همه آنهایی که حسینی رفتند و همه آنهایی که زینبی ماندند. در ستون سخنی با خوانندگان دارد که جنگ فینفسه پدیده شومی است و جز ویرانی، قتل، تجاوز و ندامت نتیجه ای ندارد اما جنگ تحمیل شده به ما در قالب دفاع مقدس، روی دیگری داشت و آن هم زیبایی، کمال، خودباوری، هویتیابی، شرف و عزت بود که در پرتوی هدایت حکیمانه امام خمینی(ره) به دست آمد. حمید رییسی متولد دهستان فانچ از توابع شهرکرد است که در یک سالگی به همراه خانواده به اصفهان کوچ میکند، او ۱۷ ساله است که به نیروی مقدس بسیج ملحق میشود و کمی بعد و در سال ۱۳۵۹ لباس سبز سپاه اسلام را بر تن میکند. اوایل انقلاب در گروه حفاظت از بیت امام راحل حضور مییاید و همان زمان برای برقراری امنیت در نقاط دوردست اصفهان مانند پادنای سمیرم را با سایر انقلابیون همکاری میکند. عزیمت به اهواز، جبهه دارخوین و استخدام رسمی در لشکر مقدس امام حسین علیه السلام سپاه در همین صفحات ابتدایی جای دارند. انتقام سیلی مادر او همین ابتدا از چهار برادر با نام خانوادگی "زیدی" نام میبرد و ادامه می دهد: مهدی از اهالی محله گلزار اصفهان و کوچه مسجد خان است. صدای گرمی دارد ودر مراسما و مناسبتها ذکرائمه میگوید و نوحه میخواند. اما از میان ائمه ارادت بیشتری به حضرت فاطمه زهرا سلامالله دارد و در عملیات های متعدد در ابتدا، انتها و حین ماموریت نوای یازهرایش بلند است. در جایی دیگر اما باز هم از علاقه به حضرت زهرا سلامالله یاد شده و آمده است احمد هم خم شده تا محمود، پشت پیراهنش شعاری بنویسد. از علاقهاش به حضرت زهرا میتوانم حدس بزم که مینویسد: میروم تا انتقام سیلی مادرم را بگیرم. در چهره بعضیها شهادت به خوبی نمایان است. بسیاری در انتظار رویت خورشیدند؛ دل از دنیا بریدهاند و درحال شمارش معکوس برای رسیدن به معبود هستند. نمونه اینها اسماعیل و مجید امینینور هستند که از فراق برای شهید خود سعید، بسیار بیتابند. در بخشی از صفحه ۴۰ کتاب دارد که از مصطفی ردانیپور، حسین خرازی و رضا حبیباللهی درخواست نیرو، آب، غذا و مهمات میکنیم و آنان میگویند: در راه است! تنگه اُحد جهنمی در حال برپاشدن است. شهادتین خود را میخوانیم، رمقی در نیروها باقی نمانده است گلولههای تانکها مدام در حال شلیک شدن است. بارش انواع قبضههای توپ هم بر آن اضافه میشود و یک جشن تمام عیار با انواع نقل و نبات، برای دامادهای منتظر عروس شهادت، در این سهگوش تنگه اُحد در حال شکلگیری است. کتاب حاضر در پنج دفتر تنظیم و تدوین شده که اولین آن به رمضان و صبوریهایش اختصاص داشت و دفتر دوم، محرم و صحنههای عاشوراییاش را روایت میکند. عملیاتی که قرار است در چهار محور و طی چهار مرحله به مدت ۱۰ روز انجام گیرد و بر اساس طرح عملیات، لشکرهای امام حسین علیهالسلام، نجف اشرف، ۲۵ کربلا، ۱۷ علی ابن ابیطالب و لشکر ۳۰ زرهی سپاه به همراه ۲ تیپ ارتش در این عملیات شرکت دارند. تیپ های ۴۴ قمر بنیهاشم و امام سجاد علیهالسلام هم در احتیاط عملیات هستند. نوشتن از ریزش باران و تگرگ شدید در روز دوم عملیات، دهلران ویران در آبان ماه آن سالها و اوضاع ناآرام منطقه شرهانی که حتی بچه ها در سنگر هم تیر میخوردند. چه تیری مشخص نیست اما به دازای یک خودکار است با پروانهای در انتها، تیرها از پشت خاکریز بالا می آیند و بر بدن بچه ها مینشینند. درصفحه ۸۵ از رمز و رازهای صحبت کردن رزمندگان در بی سیم با زبان های محلی نوشته اند. بیشتر بیسیم چیها از بچه های کوهپایه و جرقویه شرق اصفهان هستند. وقتی که محلی حرف میزنند، نه تنها ما نمی فهمیم که شنود بعثیها هم هاج و واج میماند! داستان رشادتهای رزمندگان در عملیات والفجر ۴ در دفتر پنجم بیان شده است. رمز یا الله یا الله یا الله، تیپ قمر بنیهاشم، لشکر ۸ نجف اشرف، سنندج، ارتفاعات کیولری، مناطق سخت و کوهستانی، درختان بلوط زاگرس، بوتههای انگور، کانی مانگای معروف و پادگان مریوان در این دفتر پایانی گنجانده شدهاند. ضدانقلاب بیانیه میدهد که قصد دارد در ۲۲ بهمن، ۲۲ پاسدار اسلام را ترور کند. ترورهایی که همچنان ادامه دارند و شهدایی همچون حاج قاسم سلیمانی عزیز را از ما گرفتهاند اما خوب میدانند به برکت همین خونها، انقلاب روز به روز در حال پیشروی است و میرود تا مرزهای اعتقادی و ایمانی خود را گسترش دهد و آرمان اسلام ناب را در جهان بگستراند. نشر ستارگاندرخشان کتاب "انبار حرف" را در ۱۸۸ صفحه به چاپ رسانده است.

کتاب «تاریخ معاصر استان سمنان» بیست و پنجمین عنوان از دانشنامه ۱۱۰ جلدی فرهنگ و تمدن استان سمنان توسط حوزه هنری استان منتشر شد. دفتر آموزش و پژوهش حوزه هنری استان سمنان، دفتر اول کتاب تاریخ معاصر استان سمنان را به عنوان «کارخانه ریسندگی و بافندگی سمنان» از مجموعه دانشنامه ۱۱۰ جلدی فرهنگ و تمدن استان سمنان به چاپ رساند. پیدایش صنعت ریسندگی و بافندگی در ایران، کشت پنبه در سمنان، سمنان و صنعت نساجی، چگونگی تاسیس کارخانه ریسمانریسی سمنان، افتتاح کارخانه ریسمانی ریسی سمنان، اساسنامه کارخانه و تامین برق شهر توسط کارخانه از مطالب دفتر اول کتاب تاریخ معاصر استان سمنان است. باغ کارخانه، سوت و بوق کارخانه، سرویس رفت و آمد کارگران،، درمانگاه کارخانه، باشگاه ورزشی کارخانه، سفر رضا شاه به سمنان و بازدید از کارخانه، ایجاد نانوایی، حمام کارخانه، مدرسه مهران، برج و هواکش کارخانه و ورود ماشین آلات بافندگی به کارخانه نیز از مطالب این کتاب است. همچنین فروشگاه کارخانه، آتش در کارخانه، ریسمانریسی، ورود متفقین به سمنان و آغاز جریانات سیاسی در کارخانه، خروج ارتش سرخ از سمنان، کارخانه خودگردان، پایان داستان، اسامی کارگران کارخانه، کارخانه ریسمان ریسی در آینه مطبوعات و تصاویر و اسناد از دیگر مطالب درج شده در این کتاب است. این کتاب به نویسندگی محمد عزیزالدین در ۳۳۶ صفحه در ابعاد ۲۲ در ۱۵ سانتیمتر و با قیمت ۴۵۰ هزار ریال در دسترس علاقمندان قرار گرفت. هفت عنوان کتاب با شمارگان در مجموع ۱۰ هزار نسخه از ابتدای سال تا پایان آذر ۹۹ در حوزه هنری استان به چاپ رسید.

کتاب فلسفه ارتباطات به قلم ولفگانگ دونزباخ و ترجمه احسان شاه قاسمی یکی از مهمترین آثار در حوزه ارتباطات به شمار میرود که نویسنده در آن، مجموعهای از نظریههای گوناگون فلسفی از چهرههای مشهور در این عرصه را گرد آورده و تازهترین مفاهیم علوم ارتباطات در جهان را مطرح میکند.

کتاب «أعلام العلماء» اثر آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در آیینی منتشر و معرفی شد. این کتاب درباره علما و روحانیون فقید استان بوشهر از آل عصفور تا علمای معاصر است و مؤلفههایی همچون زندگینامه، استادان، شاگردان، آثار و تالیفات، فعالیتهای دینی- تبلیغی، سیاسی و غیر آن را در برمیگیرد.کتاب «أعلام العلماء» در شمارگان ۲ هزار نسخه، در قطع وزیری، جلد گالینگور و در ۴۸۴ صفحه به همت انتشارات والانگار پژوهشگاه ادب، فرهنگ و تاریخ استان بوشهر، ناشر چاپ آثار آیت الله صفایی بوشهری به چاپ رسیده و روانه بازار نشر شدهاست.آیت الله صفایی بوشهری در حوزه علمیه قم زیر نظر استادانی مانند آیت الله بهجت، بهاءالدینی، پایانی، شیخ جواد تبریزی، حضرات آیات خوشوقت تهرانی، شبزندهدار جهرمی، شبیری زنجانی، وحید خراسانی، راستی کاشانی و جوادی آملی تحصیل کرده و درسهای مختلف حوزوی را تدریس میکند.وی دارای تالیفهای متعددی است از جمله روش تحصیل ادبیات عرب در حوزه (کتاب تشویقی سال حوزه)، مغنی الأدیب (با همکاری برخی از استادان، کتاب درسی حوزه)، شرح و ترجمه مغنی الأدیب (۴ جلد)، آموزش صرف (با همکاری برخی از استادان، کتاب درسی حوزه)، آموزش نحو (کتاب درسی حوزه)، بداءةالنحو (کتاب درسی حوزه و دانشگاه)، بداءة التمارین، داستانهای آسمانی، چلچراغ آسمان عصمت، وقت ظهور، سیمای تاریخ اسلام، ترجمه صحیفه سجادیه، درآمدی بر مدیریت کار آمد اسلامی، ولایتمداری تنها حجت سیاسی الهی، تهاجم نرم، پایان دنیا در کلام خدا، النحو التطبیقی، المتون للتعلیم و التدریب، ترجمه زیارت نامه حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)، نسیم رحمت و زندگی نامه حضرت امام هادی(ع) است.آیت الله صفایی بوشهری از سال ۱۳۸۷ به عنوان نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر معرفی شدهاست.

کتاب «حیات کائنات» از پنج بخش تشکیل شده که در آن نویسنده مبحث مفصلی را به نقد نظریه اتمیسم رادیکال اختصاص داده که بحث بسیار آموزندهای است و به داستان شگفتانگیز کائنات میپردازد. داستان کوپرنیکوس و انقلابی که به دنبال داشت، بیش از هر حادثه دیگری در توضیح جایگاه علم و قدرت و نقش آن در فرهنگ اروپایی و اینک فرهنگ جهانی اثرگذار بوده است. این داستان، مانند هر داستان دیگری رگه هایی از حقیقت و نشانه هایی از اطلاعات نادرست را در خود دارد اما حقیقت هر چه باشد باید دانست که اگر کوپرنیکوس از پیامدهای انقلابی کتاب خود آگاهی داشت و می دانست که جهانی که از این انقلاب علمی پدید می آید چقدر با جهان مورد سکونت او متفاوت است، در انتشار آن محافظه کاری بیشتری نشان می داد. بیشتر مفاهیم انقلابی که به پیدایش جهان بینی معاصر ما انجامید بعد از کوپر نیکوس شکل گرفت. در واقع جوردانو برونو، راهبی که به عرفان روی آورده بود، برای نخستین بار اعلام کرد که فضا بی پایان است و ستارگان نیز خورشیدهایی هستند که سیاراتی به دور آنها می چرخند و مردمان دیگری در آنها زندگی می کنند. به این ترتیب انقلابی که با پیدایش نظریه کوانتم و نسبیت شروع شد، می تواند فقط با وحدت این ۲ نظریه و ایجاد نظریه ای جامع کامل شود، نظریه ای که قادر به ارایه تصویر واحدی از طبیعت باشد. تلفیق موفقیت آمیز نظریه کوانتم و نسبیت لزوما نظریه جامعی درباره کل جهان هستی خواهد بود. این نظریه نیز همانطور که در خصوص ارسطو و نیوتن صدق می کند، به ما خواهد گفت که زمان و مکان چیست، جهان هستی چیست، اجسام از چه چیزی ساخته شده و از چه قوانینی پیروی می کنند. چنین نظریه ای تغییر بنیادی در شناخت ما از طبیعت را موجب خواهد شد که به منزله نوعی انقلاب است. چنین نظریه ای همچنین پیامدهای گسترده ای خواهد داشت و شناخت ما از خویشتن و مناسبات ما با بقیه جهان را متحول خواهد کرد. معرفی کتاب کتاب «حیات کائنات» به قلم لی اسمولین و ترجمه ابراهیم رفرف توسط انتشارات علمی و فرهنگی چاپ و منتشر شده است. این کتاب شامل پنج بخش با عناوین بحران در فیزیک بنیادین، اکولوژی زمان و مکان، سازمان یابی جهان هستی، میراث اینشتین ؟؟؟!و انتقام اینشتین و پیش گفتار مترجم و پیش گفتار نویسنده درباره انقلاب های علمی و مقدمه ای است. نویسنده در پیشگفتار کتاب تصریح کرده است: اینک در پایان سده بیستم، در آستانه برداشتن گام دیگری در توسعه شناخت خود از جهان هستی قرار داریم. ما هم اکنون با کوشش خود به منظور تلفیق یافته هایمان در زمینه نسبیت، کوانتم و انبساط جهان، در میانه یکی از دوره های عظیم انقلابی در خصوص شناخت خود از جهان به سر می بریم. باید بتوانیم در چارچوب این نظریات به سوالاتی که از تحولات این عصر سربرآورده اند پاسخ دهیم، نظیر اینکه چرا در جهان حیات وجود دارد؟ آیا قوانین فیزیک حقایقی ابدی اند یا آنها نیز به نحوی از آنجا با خود جهان آفریده شده اند؟ نشانه های این کیهان شناسی جدید از چندین سمت و سو در حال هویدا شدن است. البته این نشانه ها بیش و پیش از همه از اطلاعات جدیدی سرچشمه می گیرند که ستاره شناسان و کیهان شناسان از طریق مشاهدات خود درباره ساختار جهان هستی به دست آورده اند. درباره نویسنده کتاب لی اسمولین استاد و پروفسور در رشته فیزیک در مرکز فیزیک گرانشی و هندسه دانشگاه پنسیلوانیا است که در شکل گیری ایده های کلیدی در زمینه فیزیک کوانتوم، کیهان شناسی و نسبیت نقش بسزایی داشته است. او در کتاب حیات کائنات نظریه جدیدی را ارایه می کند مبنی بر اینکه؛ جهان یک روز با شکوه، جامع و شدیدا متفاوت با هرچیزی که تا کنون پیشنهاد شده، بوده است. لی اسمولین اشاره می کند که فرآیند خود سازمان یافتگی، همچون آن چیزی که در فرگشت بیولوژیک دیده می شود، جهان را چنانکه تکامل یافته و از طریق سیاه چاله ها تکثیر می شود و هر کدام به بیگ بنگ جدید و جهان جدیدی منجر می شود، شکل داده است. فرآیند انتخاب طبیعی، پیدایش قوانین فیزیکی را منجر شده و جهان هایی را ترجیح می دهد که بهترین تکثیر در آنها اتفاق می افتد. در نتیجه، کائنات منطبق بر قوانینی خواهد بود که در آن حیات، نتیجه طبیعی اصول بنیادی و سازنده جهان است و علم تصویری از این جهان را به ما ارایه خواهد کرد. تصویری از حیات کائنات که می گوید، وقوع تازگی، تنها در دائمی بودن وقوع آن قابل درک است. لی اسمولین یکی از افراد پیشرو در علم کیهان شناسی نوین است و در کتاب حیات کائنات با چنان تخصص و مباحثه ای قوی بحث می کند که توجه همه افراد را در جهان فیزیک به خود جلب می کند اما بشردوستی و نثر شفاف و تند و تیز اوست که به خوانندگان عادی نیز اجازه می دهد تا این کتاب را که یک خمش ذهنی در خط مقدم فیزیک روز محسوب می شود، به آسانی درک کنند. چکیده ای از مطالب و بخش های کتاب بخش نخست کتاب از پنج فصل تشکیل شده است. این بخش به نور و حیات می پردازد. جایی که می گوید، دانش بیش از هر چیز کندوکاوی در شناخت روابط انسان با بقیه جهان هستی دارد. می توانیم در اینباره ضمن استناد به ساده ترین و بنیادی ترین واقعیت درباره خودمان آغاز سخن کنیم. هریک از ما موجودی زنده است. به این ترتیب واضح ترین و بنیادی ترین واسطه ارتباط ما با جهان نور است. ما موجودات زنده در جهان نورها زندگی می کنیم. همگی از قدرت بینایی برخورداریم. نور منبع نهایی حیات است. بدون آگاهی از اینکه چرا جهان هستی برای حیات مناسب است، نمی توانیم خود را به طور کامل بشناسیم. بخش دوم کتاب با این سوال آغاز می شود: آیا نظریه بنیادینی وجود دارد که خواص ذرات اولیه را تعیین کند؟ یا شاید قوانین طبیعت از طریق یک فرایند تکوینی شکل یافته اند؟ این اندیشه که قوانین طبیعت مطلق و غیرقابل تغییرند، ریشه در خاستگاه خود علم و در سنت فلسفی دارد. بسیاری از فیزیک دان ها را تا همین اواخر عقیده بر آن بود که جهان بر اساس قوانینی شکل گرفته است که پیشاپیش وجود داشتند. قوانین مورد نظر آنها در حکم کارخانه ای بود که جهان هستی درون آن ساخته شده بود و این بدان معناست که قوانین مذکور باید سرشتی مطلق و ابدی داشته باشند. در بخش سوم می خوانیم: فیزیک دان های سنتی سده هجدهم و نوزدهم جهان هستی را به ساعتی بزرگ تشبیه می کردند و مقصودشان نیز القای این فکر بود که هر آنچه در آن است از قوانین حرکتی ساده و جبری تبعیت می کند؛ قوانینی همان قدر گریز ناپذیر که در حرکت پاندول ساعت قابل مشاهده است. واقعا هم آنها دانش حرکت را که عمق دانش خود درباره طبیعت تلقی می کردند، دانش مکانیک می نامیدند و این کلمه ای است که با ماشین ها مرتبط است. بخش چهارم کتاب به ماهیت فضا و زمان می پردازد. آنجا که می گوید: هنگامی که انسان ها از تغییرات سیاسی سخن می گویند، منظورشان بازآرایی رابطه میان فرد و اجتماع است. این نوعی تعارف است زیرا اجتماع مفهوم مجردی است که به مجموعه انسان های حاضر در زمان و مکان معینی اشاره می کند. این به معنای انکار سلسه مراتب ساختاری در اجتماع نیست اما هر نوع تعاملی با یکی از سطوح سلسه مراتب مذکور به معنای تعامل با شخص یا اشخاص خاصی است هر چند ممکن است، ارتباط با سطوح بالاتر این ساختار جنبه مرکب تری پیدا کند. چگونه می توانیم در حالی که ساکن این جهانیم توصیفی عینی و جامع از جهان هستی به طور اعم ارایه بدهیم؟ این سوال سرفصل بخش پنجم کتاب است. در این بخش می خوانیم: در پایان سده گذشته انسان ها هنوز نمی دانستند که ستارگان در کهکشان ها متشکل شده اند و چنین تصوری نیز نداشتند که گرانش چیزی جز آرایش فضا و زمان نیست. آنها از طرز کار اتم ها و ستارگان اطلاعی نداشتند و چیزی درباره کوانتم و هسته های اتمی نشنیده بودند. نقاط قوت کتاب - استدلال های کتاب هیجان انگیز بوده و خواننده را در سرزمینی ممنوعه و دورانی میان فیزیک و متافیزیک غوطه ور می سازد. - بسیار لذت بخش است که مفاهیم ایده های کتاب، توسط یک متفکر اصیل بیان شده است. اسمولین با استدلال های بسیار قوی بحث می کند که درک جهان، نیازمند جستجویی جدی برای برخی از قوانین پیچیده است. - سعی نویسنده بر معرفی کتاب هایی بوده است که پیش از این برای مطالعه خوانندگان غیرحرفه ای تدوین شده یا کتاب هایی که خوانندگان قادر به پیگیری مطالب آن در حد مقبول هستند. - ساده سازی برخی از مسایل سبب تفهیم مطالب به خواننده شده است. نقاط ضعف - لیست منابعی که در این کتاب آمده است، لیستی نمونه وار برای مطالعه بیشتر روی موضوعاتی است که در این کتاب مطرح شده اند اما به هیچ فراگیر نیست. - تحولات زیادی در حوزه گرانش کوانتمی وجود دارند که در این کتاب ذکری از آنها به میان نیامده است.