تامین ۳۵۰ هزار منبع علمی دیجیتال در دانشگاه علامه‌طباطبایی

تامین ۳۵۰ هزار منبع علمی دیجیتال در دانشگاه علامه‌طباطبایی

رییس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: این دانشگاه در عرصه کتابخانه و اطلاع‌رسانی با تامین ۳۵۰ هزار منبع برای پژوهش در کتابخانه دیجیتال و نرم‌افزار به پژوه، شرایطی را فراهم کرده تا دانشجویان، استادان و محققان بدون نیاز به حضور فیزیکی، از امکانات کتابخانه استفاده کنند.

به گزارش روز سه شنبه دانشگاه علامه طباطبایی، حسین سلیمی، گفت: ما در شرایطی قرار گرفته ایم که از یک طرف دشوارری‌ها و از طرف دیگر دریچه های جدیدی را برای رشد دانشگاه به روی ما گشوده است. در این روزها شاهد پدیده‌ای هستیم که در رخسار یک بیماری خود را بر ما نمایان کرده و تاثیر بسیار شگرفی در روابط اجتماعی ما گذاشته است. امروزه پدیده شهروند دیجیتال خود را به صورت عملی در کشورهای مختلف نشان داده است.

وی ادامه داد: بر اساس آمار یونسکو، کنش های اجتماعی دیجیتال ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است و شاهد تغییر سبک و معنای زندگی برای بسیاری از مردم هستیم. در حالی که شاهد انزواگرایی فیزیکی هستیم، ساحت جدیدی از کنش های اجتماعی نیز در حال شکل گیری است. در حالی که اتفاقات ناخوشایندی چون فقر، بیکاری و پرخاشگری در عرصه اجتماعی رشد یافته است به طرز شگفت‌انگیزی نیز شاهد گرایش به مذهب در کشورها و فرهنگ های مختلف هستیم.

سلیمی با بیان اینکه اتحادیه های منطقه‌ای و بسیاری از فرآیندهای جهانی شدن تضعیف شده است، افزود: در هیچ دوره‌ای از تاریخ بشر نهادهای بین المللی به این اندازه بر زندگی روزمره مردم تاثیر عمیق نداشته‌اند. در این بحران یک نوع دولت‌گرایی و درون‌گرایی در کشورها دیده شد که پیش بینی می شود بعد از فرونشستن بحران، نیاز شدیدی به همکاری جهانی به وجود می آید. ما هم در عرصه دانشگاهی باید خود را برای این همکاری آماده کنیم.

وی به تاثیر بیماری کرونا در حیطه آموزش اشاره کرد و گفت: طبق آمار یونسکو حدود ۱.۴ میلیارد نفر در عرصه آموزش تحت تاثیر تحول ناشی از شیوع بیماری قرار گرفته اند و تقریباً تمام دانشگاه‌های بزرگ دنیا به سمت آموزش مجازی تغییر جهت داده‌اند.

نسبت استاد به دانشجو ۱ به ۲۴ است

رییس دانشگاه علامه‌طباطبایی عنوان کرد: ۵۳۰ استاد تمام وقت در دانشگاه داریم که ۵۰ درصد آنها جوان هستند و مهارت بالایی در استفاده از فضای مجازی دارند. استادان جوان در کنار استادان پیشکسوت می توانند از مهارت های خود در عرصه آموزشی و پژوهشی برای پاسخگویی به نیازهای جدید استفاده کنند. همچنین بر اساس آخرین آمار نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه یک به ۲۴ رسیده است که باعث می شود از لحاظ اندیشه، اخلاق و هدایتگری استادان برای هدایت داشجویان استفاده کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت های جدید شرکت های دانش بنیان در ایجاد کسب و کار، افزود: شرکت های دانش بنیان تاکنون مشکلات بسیاری را حل کرده اند و امید است شرکت ها و شتاب‌دهنده هایی که در مراکز رشد ما حضور دارند به فعالیت های خود ادامه داده و آنها را گسترش دهند.

سلیمی با اشاره به پتانسیل ها و ظرفیت های موجود دانشگاه برای شروع سال تحصیلی جدید در مهر ماه، گفت: برای سال تحصیلی جدید سه انتخاب پیش‌رو داریم؛ ولی با توجه به اینکه تمام تصمیم‌گیری‌ها در آینده در اختیار ما نیست، امید است بتوانیم انتخاب معقولی داشته باشیم.

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: انتخاب اول این است که اگر دستگاه بهداشت و درمان بتواند راه حلی برای این بحران پیدا کند، به شرایط قبل از بیماری برگردیم و ضمن بازیابی شور و شوق آغاز کلاس‌های حضوری، تمام آموزش‌های مجازی را حذف کنیم که در این حالت ممکن است دچار رکود پژوهشی شویم.

وی افزود: انتخاب دوم ممکن است در شرایطی صورت گیرد که ما شاهد عبور کامل از بیماری نباشیم و آموزش مجازی و پژوهش از راه دور، جلسات دفاع و جلسات دانشگاهی را از راه دور در فضای مجازی برقرار کنیم که برای ما چالش هایی را به دنبال خواهد داشت و فضای آموزش حضوری، پرورشی و نوآورانه را تا حد زیادی از دست خواهیم داد. با ادامه این روند در کنار مزایایی که وجود دارد، مجبور به تغییرات جدی در فضای تامین مالی و ساختار اداری دانشگاه خواهیم بود که مخاطرات جدی به دنبال دارد.

سلیمی اظهار داشت: انتخاب سوم ترکیبی از دو انتخاب قبلی است و چالش های آن کمتر از فرصت‌هایش است. در این انتخاب ترکیبی از وضعیت پیش از بحران و آموزش و پژوهش مجازی را خواهیم داشت. پایه اصلی آموزش ما حضوری است، ولی در کنار آن آموزش مجازی را نیز ادامه می دهیم. بنابراین در عرصه همایش ها و پژوهش ها ترکیبی از کارهای حضوری و مجازی را داریم که می تواند ضمن درآمدزایی، هزینه های دانشگاه را به طور جدی کاهش دهد.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: با توجه به روند کنونی بحران و تحول اجتماعی رخ داده، به سمت انتخاب سوم می رویم. هرچند با مقاومت های ساختاری در مقابل این تغییر مواجه خواهیم شد ولی انتخاب ترکیبی، آموزش، پژوهش و همایش های حضوری و مجازی را قابل اجرا و ما را وارد دوران جدید زندگی دانشگاهی می کند. بنابراین از همه مدیران و استادان می خواهم خود را برای ورود به این انتخاب و آغاز یک دوره جدید و تاثیرگذار در حیات اجتماعی دانشگاه آماده کنند.

مطالب مرتبط

تگ‌ها

مطالب پربیننده

پربیننده
آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه