سال تحصیلی جدید
آغاز سال تحصیلی و ضرورت برنامه‌ریزی‌های لازم
تاریخ 15 شهریور 1399 ساعت 22:20:00
کد خبر: 014002
آغاز سال تحصیلی و ضرورت برنامه‌ریزی‌های لازم

 روزنامه آرمان ملی در مطلبی آورد: بدون تردید یکی از چالش‌های مشترک جوامع در دوران شیوع کرونا تداوم فرایند آموزش است و به‌همین سبب براساس تجربیات جهانی کشورهای مختلف تلاش شد با مدیریت بحران که پیشگیری و مقابله با آن تاکنون به نتیجه قابل استفاده‌ای برای همگان منجر نشده است، سناریوهای ممکن برای بازگشایی مدارس و تداوم فرایند آموزش برنامه‌ریزی و اجرا شود.

روزنامه آرمان ملی در یادداشتی به قلم امیرعباس میرزاخانی معاون رسانه مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش نوشت: وزارت آموزش‌وپرورش در کمترین زمان و با مدیریت به‌هنگام و درست، توانست با همکاری رسانه ملی و تلاش شبانه‌روزی متخصصان فنی و راه‌اندازی شبکه آموزشی دانش‌آموزان «شاد» در فضای مجازی، خلأهای ایجادشده در فرایند تعلیم و تربیت پس از تعطیلی مراکز آموزشی را تا حدودی حل و فصل کند و خوشبختانه سال تحصیلی جدید با حمایت اصولی دولت، دستگاه‌های تاثیرگذار کشور به‌ویژه همراه اول و همت و مشارکت دانش‌آموزان و معلمان آغاز شد. نباید از این موضوع غافل شویم که با توجه به اینکه هنوز راه‌حل تثبیت‌شده‌ای برای درمان کرونا وجود ندارد، اما آموزش‌وپرورش برای اینکه مانند دیگر بخش‌های کشور از مدار توسعه خارج نشود، باید با سناریویی ترکیبی از آموزش‌ها به استقبال سال تحصیلی جدید برود. در اولین اقدام سناریوهای آموزشی با «مدرسه تلویزیونی ایران» و سپس با رونمایی از سامانه «شاد» و با شعار «آموزش تعطیل نیست» جزو اولین دستگاه‌های دولتی بود که خود را با شرایط کرونا وفق داد و اکنون با رونمایی از نسخه جدید شاد، امکان ۱۱ قابلیت جدید به این سامانه اضافه شد تا شاد از یک پیام‌رسان عادی به یک ابزار آموزشی مستقل و قدرتمند در خدمت نظام تعلیم و تربیت تبدیل و نقش ویژه‌ای به‌عنوان مکمل آموزش حضوری ایفا کند.

براساس نظر متخصصان و مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا احتمال ورود موج جدید ویروس کرونا و همزمانی آن با ویروس آنفلوآنزا در کشور ممکن است شروع سال تحصیلی جدید را با مشکلاتی فراتر از قبل مواجه کند و مدارس نتوانند پذیرای تمام دانش‌آموزان باشند، در نتیجه لازم است تا با یک برنامه کاربردی در خدمت آموزش‌وپرورش «شاد» که مبتنی‌بر دانش مستقل بومی و یافته‌های آماری راهبری شود به‌طوری‌که نیازهای آموزشی، اجتماعی و منطقه‌ای دانش‌آموزان را مورد متوجه قرار دهد، نیازهای آموزشی را برطرف ساخت. مطمئنا در سال تحصیلی جدید تلاش می‌شود برقراری کلاس‌ها با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و چینش نیمکت‌ها همراه باشد، امکان تهویه صحیح فضاهای آموزشی فراهم و برنامه مناسبی برای پاکسازی و ضدعفونی دوره‌ای این فضاها تدوین و اجرایی شود. بی‌تردید مقابله با شرایط غیرمعمول مستلزم تغییرات برنامه‌ریزی‌شده است؛ به‌همین منظور آموزش‌وپرورش با درک شرایط خانواده‌ها و پاندمی کرونا در کشور و همچنین اقدامات دولت و وزارت بهداشت در این خصوص و ضرورت حاکمیتی بودن امر آموزش، ترکیبی از آموزش‌های تلویزیونی، برنامه کاربردی «شاد» و بسته‌های آموزشی را بنا به مقتضیات به دانش‌آموزان ارائه کرده است.

به‌گونه‌ای که این سناریو باید بتواند دربرگیرنده راهکارهایی برای مقابله با نابرابری‌های آموزشی ناشی از شرایط آموزش در ایام کرونا بوده و پیامدهای ناگوار آن کمترین آسیب و افت را به دانش‌آموزان مناطق محروم وارد کند. در این زمینه باید برحسب نیاز دانش‌آموزان به موارد آموزشی، علمی و اجتماعی از شیوه آموزشی مناسب استفاده کرد. ممکن است بنا به ضرورت نیاز باشد تا تعداد دانش‌آموزان حاضر در کلاس‌ها کاهش یابد و این وضعیت، فرصت مناسبی را برای گروه‌بندی دانش‌آموزان براساس روش‌های آموزشی مناسب فراهم می‌کند.

درصدی از دانش‌آموزان کشور برحسب موقعیت‌های جغرافیایی در مناطقی هستند که امکان دسترسی به آموزش‌های تلویزیونی و شبکه‌های مجازی را ندارند و لازم است انتظارات ما از یادگیری دانش‌آموزان و نحوه ارزیابی آنها مورد بازبینی قرار گیرد. اکنون که با دستور رئیس محترم جمهور در آخرین جلسه هیات دولت هزینه اینترنت «شاد» رایگان شد، لازم است تا بخش‌های مختلف دولت و کشور و نهادهای ثروتمند کشور شرایط را برای بهره‌مندی از امکاناتی مانند تهیه گوشی‌های هوشمند و همچنین بهبود وضعیت بهداشت جسمی و روانی، تغذیه مناسب و سایر نیازهای اولیه ضروری دانش‌آموزان ارتقا دهند تا این موضوع بتواند موجب افزایش حداکثری ظرفیت یادگیری در دانش‌آموزان و تمرکز معلمان بر آموزش شود. در این میان وزارت آموزش‌وپرورش با تلاش‌های خود توانسته است با تداوم ارائه آموزش‌های تلویزیونی، تقویت و بروزرسانی‌های جدید «شاد» و ارتقای آن از یک برنامه کاربردی به یک مدرسه تعاملی مجازی و همچنین ارائه بسته‌های آموزشی ویژه مناطق خاص در آغاز سال تحصیلی، فرصت دسترسی برابر آموزش را برای همه دانش‌آموزان فراهم کند و تحقق این امر به مشارکت همه‌جانبه بخش‌های مختلف دولت نیازمند است تا در این شرایط، نظام آموزشی کشور بتواند در بستری امن و آرام وظایف اصلی خود را به سرانجام برساند.