ویژه ماه مبارک رمضان

پیام رمضان

پیام رمضان

ماه رمضان ابعاد و چهره های گوناگون دارد و هر کس از یک زاویه به تماشای سیمای رمضان می ایستد و به میزان توش و توان خویش از ان بهره می گیرد. جلای ذهن و صفای ضمیر توام با کار و تلاش و اهنگ (قرب جویی ) در استفاده از انوار رمضان و انعکاس فروغ ان نقش فراوان دارد.

ماه رمضان ابعاد و چهره های گوناگون دارد و هر کس از یک زاویه به تماشای سیمای رمضان می ایستد و به میزان توش و توان خویش از ان بهره می گیرد. جلای ذهن و صفای ضمیر توام با کار و تلاش و اهنگ (قرب جویی ) در استفاده از انوار رمضان و انعکاس فروغ ان نقش فراوان دارد. در این نوشتار به یاداوری گوشه هایی از الطاف پیدا و پنهان الهی در بهار قران می پردازیم و از نگاه قران و حدیث به دیدار سیمای زیبای رمضان برمی خیزیم. ماه رمضان تنها ماهی است که نام ان در قران امده است و از ان به عنوان ماهی که قران در ان فرود امده معرفی شده است.

از رسول گرامی نقل شده که رمضان را رمضان گفته اند، زیرا گناهان در ان می گذارد و می سوزد (1) . از همان بزرگوار بازگو شده که: درهای اسمان در اولین شب رمضان گشوده می شود و تا اخرین شب ان همچنان باز است (2) .

امام چهارم در صحیفه سجادیه دعای ورود به رمضان (3) از این ماه به عنوان ( شهر الصیام )، (شهر الاسلام )،ماه پاکی،و (ماه پالایش ) و ماه شب زنده داری نام می برد. و در دعای وداع (4) رمضان ان را (شهر الله اکبر) وعید اولیای الهی می نامد و همچون مادری که از فراق فرزند بنالد، در فراق رمضان گریه می کند. ماه رمضان اردوی تربیتی خداست که هم اینک فرا رسیده است. اردویی که از سوی پروردگار بزرگ در سراسر گیتی و طول تاریخ برگزار می شود. پیر و جوان و زن و مرد در این ضیافت ملکوتی بر سر سفره الهی می نشینند و با بهترین اغذیه اسمانی پذیرایی می شوند.

ماه رمضان میقات دعا و نیایش و کانون ایمان و اگاهی و ازادی است که هزاران درس سازندگی و رمز و راز سعادت و نیک بختی را به شایستگان می اموزد.

پیام رمضان، پیام تقوا و پارسایی و ندای بلند نوسازی معنوی و فرهنگی است.

پیام رمضان، پیام ازادی انسان از زنجیر غرایز و هوسهای شیطانی و به بند کشیدن شیاطین، توسط فرشتگان الهی است.

رمضان ماه خوش رفتاری با زیردستان و کارگران و کارمندان و عفو و گذشت از لغزش های احتمالی است. رمضان، ماه مواسات و برادری و همدردی با محرومان و مستمندان در سراسر گیتی است. ماه صبر است و مقاومت.اغازش رحمت است و میانه اش مغفرت و پایانش اجابت و ازادی از اتش. (5) ماه رمضان، ماه مسابقه در خودسازی و نوسازی معنوی و فصل توزیع جوایز الهی است.

سراغاز سال رشد و تکامل روحی و ماه اول در(تقویم عبادی ) و روزشمار فوز و فلاح و ازادی است. رمضان، ماه روزه و حضور در مهمانسرای حضرت حق است. انسان با روزه به قلمرو رحمت الهی گام می نهد و زکات بدن خویش را می پردازد. زکات بدن کاهشی است که به رشد و افزایش می انجامد و پرداختی است که دریافتها درپی دارد. (6)

پیام رمضان. پیام ازادی از کمند عادت هاست. ماه رهایی از زنجیر اعتیاد و عادتهای خوردنی، خواندنی، شنیدنی، نوشیدنی، دیدنی و عادتهای گفتنی و خفتنی و...

پیام رمضان، پیام بیداری از خواب غفلت و رهایی از دام شهوت و اگاهی از عرفان و عروج بشریت و هشدار نسبت به وابستگی به غل و زنجیر مادیت و چاه طبیعت است.

هلال رمضان، صدای بازگشت به خویشتن خویش است، که دور افتادگان قله معرفت را به درک فضیلت ( لیله القدر) فرا می خواند و فریاد بازگشت به فطرت و عید فطر را به انسانها، نوید می دهد.

ماه توبه و بازگشت
رمضان ماه اتش زدن بر خرمن گناه است و فصل سوزاندن زباله های جسم و جان و جامعه. فصل پاکسازی فضای زندگی و بهار باران وحی بر قلب و روح فرزندان قران و عاشقان عترت(ع) است.رمضان ماه توبه و بازگشت است. بازگشت از هرگونه شرقزدگی و غرب گرایی به (صراط مستقیم ) قران و اهل بیت(ع) و حرکت در مدار و مسیری که در عصر ما امام خمینی ترسیم فرمود و در صحیفه نور (7) تدوین شد. رمضان ماه توبه و بازگشت است، بازگشت از هر گناه فردی و جمعی، بازگشت از هر گونه لغزش و خطای فرهنگی، اقتصادی و سیاسی و هر گونه سیاست گذاری و برنامه ریزی که ما از اهداف انقلاب اسلامی و خط اصیل امام دور می کند.

ماه رمضان ماه تنظیم جهت گیری انسان و تقویت ایمان و تحکیم برادری بر محور قران است. پیام رمضان، پیام سلامتی، دوستی، امنیت و ایمان و ازادی در پرتو بندگی خدای مهربان و مقتدر است که تنها با جهت گیری قرانی و رهبری علوی دست یافتنی است.

ماه رمضان ماه خودسازی و تکامل معنوی دولت و ملت و ماه بازگشت هر دو به معیارهای اصیل قران و عترت(ع) است.

در این ماه باید از حمله ها و حمایت هایی که نااگاهانه و به تحریک دیگران انجام دادیم بسوی خدا بازگردیم. اری ماه (بازگشت ) است. بازگشت از تهمت ها و دروغ ها، بازگشت از جناح بندی ها و هرگونه راست گرایی و چپ زدگی، توبه از هر چه رنگ بوی کفر و نفاق و فسق و گناه دارد. رمضان ماه بازگشت از برنامه ریزی ها و بودجه گذاریهای نامشروع است.

ماه بازگشت از قانون نویسی نسنجیده و رای دادن و ندادن های بی حساب و کتاب است. ماه بازگشت از قضاوت ها و داوریهای ناروا و اظهار نظرهای شتابزده و کارنشناسانه است. ماه لغو همه برنامه های ناهماهنگ با خط قران و عترت و هر گونه قرار داد و پیمان دوستی با شیاطین ریز و درشت داخلی و خارجی است.

ماه استغفار است. از هرگونه انتخاب و انتصابی که بدون معیارهای قرانی انجام گرفته پوزش بطلبیم و از هر گامی که به سوی کفر و شرک نزدیک شده ایم و هر دستی که به سوی استکبار و جلاد بزرگ قرن، امریکا دراز کرده ایم، توبه کنیم.

رمضان ماه توبه است، توبه از غفلتهایی که در گفتار و نوشتار و امضا و رفتار داشته ایم. توبه از لباسهایی که هماهنگ با فرهنگ غرب بافته و دوخته و فروخته و پوشیده ایم. توبه از سمینارهایی که از بودجه بیت المال ولی برای نمایش خصیت خود و دوستان برگزار کرده ایم. توبه از مقاله هایی که در خط جناح و گروه و باند خویش، بدون توجه به اثار زیان بار فکری،اخلاقی ان نگاشته، ویراسته، چیده، مقابله کرده و چاپ و منتشر کرده ایم.

بازگشت از تجلیل و دوستی کفار و منافقان، که به بهانه علم و هنر و صنعت و ورزش، اگاهانه و نااگاهانه، ارزش ایمان و جهاد و تقوا را در برابر ان تحقیر کرده و معیار اول یعنی ایمان و کفر را به فراموشی سپرده ایم.

بازگشت از هر درجه و مقام و عنوان و لقبی که به ناحق به اشخاص و گروهها بخشیده و یا به ناروا از دیگری بازستانده ایم.

ماه توبه از( رقابت )ها و(حسادت )ها است.

ماه توبه از بدگمانی ها نسبت به مومنان و حسن ظنی که در حق کفار و منافقان نشان دادیم. ماه توبه از شدت و تحقیری که در برابر مومنان و حزب الله و حزب الله یی ها روا داشتیم و توبه از نرمش و تملق و ترسی که از کفر جهانی به جان خریدیم.

توبه از دروغ هایی که به مردم گفتیم و توبه از اطلاعات راست و دروغی که به سود کفار و استکبار، گفته، نگاشته، مخابره کرده، منتشر ساخته و به شبکه های جهانی اطلاع رسانی و بانکهای اطلاعات کفر و شرک و نفاق سپردیم.

ماه توبه است. توبه از احکام عزل و نصبی که نه بر اساس صلاحیت و لیاقت بلکه بر معیار تملق و جناح گرایی و داد و ستد سیاسی صادر کردیم و هنگام امضاء خدا را از یاد بردیم. بیش از انچه مردم ما نیاز به ماه رمضان و خودسازی دارند، دولتمردان ما باید با کمیل هم ناله شوند و بگویند:( اللهم اغفرلی کل ذنب اذنبته و کل خطییه اخطاتها.) خدایا هر گناهی که کردم بیامرز و هر خطایی که رفتم ببخشای.

اری ماه رمضان ماه بازگشت به قران است و تنظیم کامل افکار و اخلاق و رفتار انسان. البته اگر تکثرگرایان اصول ثابت و قرایت معتبری را برای ما به رسمیت بشناسند و با تیوری نسبیت حق و باطل به اشتی کفر و ایمان برنخیزند.

ماه توحید و ولایت
یکی از بزرگترین افاتی که انقلاب اسلامی و هویت دینی مردم ایران اسلامی و هویت دینی مردم ایران اسلامی را هم اکنون تهدید می کند، تحریف ها و تصحیف ها و قرایتهای ناشیانه ای است که توسط برخی جاهلان و یا مزدوران از اسلام و تشیع و تاریخ اهل بیت(ع) و تاریخ اسلام و مسلمین ارایه می شود و به بهانه اینکه از دین قرایت های گوناگون وجود دارد هر کسی به خود حق می دهد به تحریف (عقاید) و(احکام و تاریخ اسلام ) بپردازد و چهره ای ناقص و نادرست و زشت از قران و اسلام و تشیع ترسیم کند.

روش (قیاس ) و استحسان و تاویل و تفسیر به رای که در فرهنگ اهل بیت(ع)، عامل محو و نابودی دین شناخته شده، اینک توسط برخی قلمداران و به سفارش دشمنان اسلام به شدت رواج دارد و رنج اورتر اینکه به بهانه لزوم ( جامعه چند صدایی ) و سعه صدر و تسامح، مورد حمایت برخی دست اندرکاران امور کشور قرار می گیرد.

توحید چیزی جز نفی حکومتهای هوس الود فردی و جمعی و اعتقاد به یگانگی و حق حاکمیت و مالکیت انحصاری خدا بر جهان نیست، موید این حقیقت پاسخی است که امام صادق(ع) به یونس بن عبد الرحمن می گوید:

(قلت لابی الحسن الاول(ع):بما اوحد الله؟ فقال یا یونس، لا تکونن مبتدعا، من نظر برایه هلک و من ترک اهل بیت نبیه ضل و من ترک کتاب الله و قول نبیه کفر.) (8)

(به امام هفتم گفتم، خدا را چگونه یگانه بدانیم.فرمود: ای یونس، هرگز بدعتگذار نباش. هر کس طبق رای خویش بنگرد، هلاک شود و هر کس اهل بیت پیامبرش را رها کند، گمراه گردد و هر کس کتاب خدا و سخن پیام اورش ترک گوید، کافر شود).

جامعه اسلامی، جامعه تک صدایی نیست ولی در جامعه اسلامی صدای برتر و اوای مقدس، موسیقی مدرن و ترانه سنتی و تز لیبرالیستم و اندیشه لاییک نیست، اوای قران است و صدای اذان و هر صادیی مخالف اوای قران و سخن عترت، اعتبار فرهنگی، حقوقی، سیاسی و مردمی ندارد و کارگزاران نظام اسلامی در هر رده و مقام قبل از انکه با( ایسم های غربی ) و( شرقی ) اشنا باشند باید قران و حدیث را بفهمند و عمل کنند و قبل از انکه دکترای مدیریت و فلسفه و علوم سیاسی بگیرند، باید به فهم قران و حدیث روی اورند. صدای ملی گرایی، صدای التقاط، صدای پلورالیسم، صدای جمود و تحجر، ادعای قانون گذاری در برابر خدا، صدای شیطان است و زوزه گرگ و نعره شیطان بزرگ، و این جیغ و دادهای فرمایشی (امریکا) صدای همشهریان ما و ایرانیان امروز و فردا نیست.

در نظام اسلامی، عالی ترین، محبوب ترین و راست ترین صداها، صدای تکبیر و توحید و شهادت به نبوت و ولایت اهل بیت(ع) پیامبر است. و کسانی که در برابر تفکر توحیدی، بت تکثرگرایی و پلورالیستم را می پرستند و به جای پاسداری از امر به معروف و نهی از منکر، بر ضریح تساهل و تسامح دخیل بسته اند. هرگز راه به جایی نخواهند برد و از نرمش در برابر غارتگران و زورگویان جهانی جز تحقیر و استثمار بیشتر نصیب و بهره ای نخواهند داشت.

اجبار و تحقیر بی مرز عرفات توسط امریکا و حذف مواد اساسی از منشور مبارزات مردم فلسطین و هجوم مجدد و رسوای امریکا و انگلیس بدون رعایت حداقل ظاهرسازی و فرمالیته بین المللی به مردم بی گناه عراق، ماهیت مدعیان حقوق بشر و دمکراسی و ازادی را نشان داد. و یکبار دیگر همه دنیا فهمید، تنها زبانی که استکبار جهانی می فهمد و بدان سخن می گوید، زبان سه ضلعی زر و زور و تزویر است و(گفتگوی تمدن )ها با ارتباط و مذاکره با شیطان فرسنگ ها فاصله دارد. و مذاکرات (جوجه ) با(روباه پیر) و( روباه صحرا) هیچگاه به سود صلح و عدالت و ازادی نخواهد بود.

فاعتبروا یا اولی الابصار

و السلام. سردبیر

پی نوشتها:

1- رسول الله(ص) انما سمی الرمضان لانه یرمض الذنوب، کنزل العمال، 23688.

2- رسول اکرم، بحار، ج 96، ص 346.

3- صحیفه سجادیه، دعای 44.

4- همان، دعای، 45.

5- الفروع من الکافی، ج 4، ص 67.

6- همان، ج 4، ص 63.

7- این پرسش همچنان بدون پاسخ است. که چرا هم اکنون صحیفه نور در بازار به طور کامل یافت نمی شود؟

8- اصول کافی، ج 1، ص 73.

 

منبع : مجله  فرهنگ كوثر  دی1377، شماره 22 

مطالب مرتبط

تگ‌ها

مطالب پربیننده

پربیننده
آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه