مقالات آموزشی
بازگشایی مدارس؛ الزامات و راهکارها

با شروع شهریورماه، مهمترین پرسش و دغدغه جامعه به ویژه خانوادهها این بوده که آیا بازگشایی مدارس در مهرماه منجر به شیوع گسترده بیماری کرونا در بین دانشآموزان، معلمان و جامعه خواهد شد یا خیر.
با شروع شهریورماه، مهمترین پرسش و دغدغه جامعه به ویژه خانوادهها این بوده که آیا بازگشایی مدارس در مهرماه منجر به شیوع گسترده بیماری کرونا در بین دانشآموزان، معلمان و جامعه خواهد شد یا خیر.
روزنامه ایران یکشنبه ۱۴ شهریور، یادداشتی را به قلم علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش منتشر کرد که در آن آمده است: مطالعات جهانی و تجارب نظامهای آموزشی مختلف نشان میدهد که تعطیلی طولانیمدت مدارس نه تنها تأثیر چندانی بر گسترش همهگیری کرونا در جوامع نداشته، بلکه این وقفه به دلیل عدم دسترسی دانشآموزان به فعالیتهای آموزشی و پرورشی مطلوب، آسیبهای جسمی و روحی متعددی را برای دانشآموزان دربر داشته است. از این رو جوامع برای سال تحصیلی آینده، تصمیمگیری و سیاستگذاری آموزشی خود را بر حضور دانشآموزان در کلاسهای درس و آموزش حضوری بنا نهادهاند.
در کشور ما نیز با آغاز فرایند واکسیناسیون معلمان، نظام آموزشی خود را برای شروع دوباره و حضور پرشور و نشاط دانشآموزان در کلاسهای درس آماده میکند. اما بدون تردید سلامت دانشآموزان و معلمان از اولویتهای اصلی وزارت آموزش و پرورش است. در نتیجه این تصمیم زمانی عملی میشود و به اجرا در خواهد آمد که جامعه پذیرای آن باشد. این پذیرش در زمینههای مختلف؛ تکمیل فرایند واکسیناسیون، آماده سازی فضای مدرسه برای رعایت پروتکلهای بهداشتی، امنیت خاطر خانوادهها و تأمین تجهیزات وامکانات لازم مدارس است.
با وجود این برای سال تحصیلی آینده وزارت آموزش و پرورش بازگشایی آرام، تدریجی، مطمئن، ایمن و با کیفیت را با ۱۱ برنامه در دستور کار دارد که یکی از مهمترین برنامهها تداوم آموزش مجازی در بستر شبکه آموزشی دانشآموز «شاد» است. بدون تردید با راهاندازی «شاد» که امروز بزرگترین پیامرسان داخلی کشور است، نظام آموزشی کشور در مسیری جدید و بهروز گام برداشته است. البته این شبکه دارای نقصهایی بوده و در گذر زمان با استفاده از فرصتهای مغتنم برای ارتقای کاربردهای آموزشی و پرورشی خود اقدام کرده است.
اصل تصمیمگیری و رویکرد بازگشایی مدارس، ترکیبی از یادگیری حضوری در کلاس درس و آموزش برخط خواهد بود. با توجه به اینکه در برخی از مناطق آموزشی حسب شرایط و ضرورتها ۱۰۰ هزار کلاس درس کمتر از ۱۵ دانشآموز وجود دارد و در توجه به ترکیب جمعیتی دانشآموزان در ۵۰ درصد مدارس کاملترین امکان رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصلهگذاری اجتماعی و محیطی را دارند، لذا میتوان با بازگشایی مدارس منطبق با فضا و پروتکلها در این مناطق، دانشآموزان را از آموزش حضوری کامل بهرهمند ساخت. در حالی که امکان حذف کامل خطر انتقال بیماری در مدارس وجود ندارد، شواهد مدارس بازگشایی شده در جوامع دیگر نشان میدهد که اقدامات ساده و کاهش دهنده مانند ماسک زدن، فاصلهگذاری اجتماعی و تهویه در کاهش قابل توجه انتقال از دانشآموزان و معلمان مؤثر بوده است.
هرچند که آموزش مجازی به والدین این امکان را میدهد که با عدم حضور در مدرسه نسبت به آموزش فرزند خود، احساس امنیت بیشتری کنند، اما دانشآموزان به اجتماعی شدن نیاز دارند واین مهم با آموزش حضوری فراهم میشود. چرا که مدارس به جز فعالیتهای آموزشی و یادگیری که دارند با برگزاری مسابقات و جشنوارهها در زمینههای مختلف دینی، فرهنگی، هنری و ورزشی نقش بسزایی در رشد همهجانبه فرزندان ما دارند. از نظر صاحبنظران علوم تربیتی صرفاً تأکید بر آموزش مجازی نمیتواند گزینه مناسبی برای فرایند یادگیری دانشآموزان باشد. عدم تعامل و ارتباط سازنده بین دانشآموزان میتواند بر رشد اجتماعی آنان تأثیر منفی بگذارد.
در دوران همهگیری، دانشآموزان عمدتاً با خانوادههای خود در خانه بودند و هیچ تعامل دیگری با سایر همسالان خود و جامعه نداشتند و این عدم حضور در کنارهمدیگر موجب شده که رشد اجتماعی آنان تا حدودی متوقف شود و با معیارهای استاندارد سنی آنان فاصله پیدا کند. کووید ۱۹ دانشآموزان را از استفاده از منابعی که در مدارس در دسترس داشتند، منع کرد. مدرسه بر رشد شخصیتی کودکان نیز تأثیر میگذارد.
شخصیتسازی جایگزینی برای پیشرفت تحصیلی نیست، بلکه یک مکمل ضروری برای آن است. همانطور که مدرسه درسهایی را در زمینه خواندن، نوشتن و ریاضیات ارائه میدهد بر آموزش و نهادینه سازی موارد دیگری همچون خوشرفتاری، مهربانی، احترام، همدلی، مسئولیتپذیری و صداقت نیز تمرکز دارد.
وزارت آموزش و پرورش با هماهنگی ستاد ملی مقابله با کرونا، آموزش در سال تحصیلی آینده را با اولویت سلامت ذینفعان، با آموزش حضوری، آموزش تلویزیونی، آموزش مجازی و توزیع بستههای آموزشی در نظر گرفته است. در این شرایط مشارکت والدین، نقش مؤثری در به ثمر رسیدن اهداف و برنامههای آموزشی و پرورشی دارد و همراهی آنان سختیهای راه یادگیری را برای فرزندانشان کمرنگ میکند. در این روزهای منتهی به مهرماه در وزارت آموزش و پرورش تلاش بر این است که سال تحصیلی بدون دغدغه و با آرامش آغاز شود.
مطالب مرتبط
-
درباره علی مرادخانی
-
زمان بازگشایی مدارس در کشورهای مختلف جهان
-
ویروس کرونا چیست؟ اینفوگراف ویروس کرونا
-
مقاله تأثیر بازی های کودکانة سنتی و مدرن بر رشد اجتماعی دانش آموزان
-
آمار دانشآموزان کشور
-
شبکه شاد ورودی زودهنگام به فضای مجازی
-
مقاله اخلاق تربیت در سبک زندگی اسلامی
-
ویروس کرونا؛ موضوع ۱۶۳ پایان نامه و پروپوزال در سال ۹۹
تگها
- رشد اجتماعی
- دانشآموزان
- همسالان
- سال تحصیلی
- معلمان
- بازگشایی مدارس
- مسئولیتپذیری
- وزارت آموزش و پرورش
- ویروس کرونا
- شبکه آموزشی شاد
- آموزش مجازی
- کووید ۱۹
- فعالیتهای آموزشی
- پیشرفت تحصیلی
- پروتکلهای بهداشتی
- ریاضیات
- فاصلهگذاری اجتماعی
- فضای مدرسه
- آسیبهای جسمی
- آموزش حضوری
- نظامهای آموزشی
- فعالیتهای پرورشی
- آسیبهای روحی
- واکسیناسیون معلمان
- سلامت دانشآموزان
- سلامت معلمان
- شبکه آموزشی
- پیامرسان داخلی
- یادگیری حضوری
مطالب پربیننده
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی صنایع سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی پزشکی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی مکانیک (2) سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی مکانیک (1) سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی نقشه برداری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی عمران سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی برق سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم شناختی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم کامپیوتر و بیوانفورماتیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای ژئوفیزیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای فیزیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای ریاضی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای آمار سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای آموزش زبان و ادبیات انگلیسی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای بیوشیمی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای شهرسازی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای معماری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مدرسی معارف اسلامی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم ارتباطات سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای حسابداری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای گردشگری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای حقوق سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مدیریت سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای روانشناسی ۲ سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای سنجش و اندازه گیری سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای روانشناسی سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم تربیتی سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای فلسفه سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای الهیات و معارف اسلامی سال 1403
- قوانین کلاس و مدرسه
- قالب آماده و زیبای پاورپوینت(15)
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»
- قالب زیبای پاورپوینت برای ارائه پروپوزال و دفاع رساله دکترا
- پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
- قالب پاورپوینت کادر دار زیبا
- رنگ چشم هایتان درباره شما و اجدادتان چه می گوید؟
- قالب پاورپوینت گرافیکی و طرح دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی زیبا
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- قالب پاورپوینت گرافیکی جالب
- اندکی درباره درسپژوهی
- همه زائران سلطان
- کتاب پسری که جادویی شد
- قالب پاورپوینت
- معرفی کتاب
- دوستی با کتاب
- قالب پاورپوینت گرافیکی
- درباره محسن رضایی
- متن کامل دعای جوشن کبیر با ترجمه
- قیافه و ظاهر واسه متولدین کدوم ماه، خیلی مهمه؟
- معرفی کتاب
- چشم رنگی ها چه شخصیتی دارند؟ روانشناسی رنگ چشم ها
- درباره امیر کبیر
- کتاب راهنمای کامل Interaction access
- درباره فخرالدین عراقی
- کتاب پیوند زخم خورده
- خلاصه کتاب سواد بصری
- درباره محسن مهر علیزاده