مقالات کارآفرینی

کارآفرینی، محرک رشد و توسعه اقتصادی کشور

کارآفرینی، محرک رشد و توسعه اقتصادی کشور

کارآفرینی نیازمند ایجاد یک جریان مشترک است، نقش رسانه‌ها نیز در توسعه کارآفرینی، به‌ویژه در فهم درست جامعه، از مفهوم کارآفرینی و همکاری با دانشگاه‌ها بسیار مهم است.

کارآفرینی نیازمند ایجاد یک جریان مشترک است، نقش رسانه‌ها نیز در توسعه کارآفرینی، به‌ویژه در فهم درست جامعه، از مفهوم کارآفرینی و همکاری با دانشگاه‌ها بسیار مهم است.

روزنامه شرق در یادداشتی به قلم محمود کریمی‌بیرانوند سرپرست معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال می آورد: دستیابی به اهداف توسعه‌ای کشور و تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری درخصوص اقتصاد مقاومتی و اشتغال پایدار به‌ویژه شعار سال ۱۴۰۰ مبنی‌بر «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» به عنوان راهبردی مهم در تحقق توسعه پایدار، مستلزم تلاش همه‌جانبه در تمام ابعاد فرهنگی، علمی، اجتماعی و اقتصادی کشور است. در شرایط اقتصادی موجود، یکی از مهم‌ترین راهکارهایی که می‌تواند در راستای سیاست‌های برنامه‌های توسعه کشور، با تکیه بر سرمایه عظیم نیروی انسانی متخصص و متعهد، اهداف توسعه‌ای را پوشش دهد، «کارآفرینی» است. درواقع کارآفرینان به‌عنوان عامل کلیدی و محرکه در رشد و توسعه اقتصادی شناخته شده‌اند و باید بستر لازم برای رشد آنها را نیز فراهم آوریم. بدیهی است که موانع زیادی بر سر راه کارآفرینان وجود دارد، سیاست‌ها و برنامه‌های مشوق کارآفرینی باید مبتنی‌بر شواهد و نیازهای واقعی کارآفرینان باشد و این امر مستلزم تجزیه و تحلیل موانع، نیازها و فرصت‌های کارآفرینی است.

ازاین‌رو برنامه‌ها و اقدامات مؤثر بر توسعه کارآفرینی ازسوی دولت سیزدهم پیش‌بینی شد. هفته جهانی کارآفرینی نیز فرصتی ارزشمند است تا با مشارکت همه ذی‌نفعان برای شناسایی چالش‌ها و مرتفع‌کردن آنها اقدام شود. نکته قابل تأمل آنکه‌ پیشبرد کارآفرینی موضوعی گسترده و پیچیده است و اجرای موفق برنامه‌ها و اثربخشی حداکثری آنها منوط به وجود عزم ملی در کنار تعامل جمعی دستگاه‌های اجرائی است. بدیهی است برای ترویج و توسعه کارآفرینی در جامعه نمی‌توان تنها به برگزاری رویدادهای مختلف در هفته جهانی کارآفرینی اکتفا کرد.

کارآفرینی نیازمند ایجاد یک جریان مشترک است، نقش رسانه‌ها نیز در توسعه کارآفرینی، به‌ویژه در فهم درست جامعه، از مفهوم کارآفرینی و همکاری با دانشگاه‌ها بسیار مهم است. امید آن داریم که هفته جهانی کارآفرینی بستری شود تا کارآفرینان از تجربیات شکست‌ها و موفقیت‌های خود بگویند، سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان به تشریح سیاست‌ها و برنامه‌های خود بپردازند و عموم افراد از طریق شرکت در مسابقات، کارگاه‌های آموزشی و سایر برنامه‌های مرتبط، به کشف توانمندی‌های خود، تفکر و تصمیم به راه‌اندازی کسب‌وکار تشویق شوند.

مطالب مرتبط

تگ‌ها

مطالب پربیننده

پربیننده
آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه