مقالات ویروس کرونا
کرونا و تعادل فقر آموزشی
پس از یأس و عدم موفقیت اقتصاددانان و سیاسـتگذاران برای توسعه برخی از جوامع، نظریهای تحتعنوان تعادل فقر مطرح شد.
پس از یأس و عدم موفقیت اقتصاددانان و سیاسـتگذاران برای توسعه برخی از جوامع، نظریهای تحتعنوان تعادل فقر مطرح شد.
روزنامه آرمان ملی ۶ آذر در یادداشتی به قلم احمد میدری معاون سابق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نوشت: براساس این نظریه مجموعه نیروهای مؤثر بر وضعیت یک جامعه بهگونهای است که فقر را به حالتی معمول تبدیل کرده است و بهسادگی نمیتوان این تعادل نامبارک و ویرانگر را جابهجا کرد. سیاستهای مختلف برای توسعه کشاورزی در بسیاری از مناطق روستایی مانند دادن وامهای ترجیحی با نرخ سود پایین، معرفی بذرهای پربازده، معرفی فناوری جدید، تأسیس تعاونیهای روستاییان همه با نتایج بسیار متفاوت با آنچه طراحان سیاست در ذهن داشتند محقق میشد.
جوامع محلی یا از این سیاستها استقبال نمیکردند یا درعمل آن را منحرف میساختند. با اعتراف به این ناتوانی و شکست بود که سیاستهای دیگری مطرح شد تا با همکاری جوامع محلی راهی برای شکست تعادل فقرساز طراحی شود. وضعیت نظام آموزشی ایران قبل از کرونا نیز با مشکلات مختلفی روبهرو بود.
تفکیک طبقاتی دانشآموزان، بازماندگی از تحصیل گروههای فقیر، افت تحصیلی، سرخوردگی بیش از ۹۰ درصد از دانشآموزان در کنکور، افزایش آسیبهای اجتماعی در مدارس، هزینههای سنگین تحصیلی از جمله مشکلات شناخته شده نظام آموزشی ایران است. کرونا در یک چنین فضایی وارد نظام آموزشی ایران شد. آموزش غیرحضوری با سرعت بسیار زیاد در نظام آموزشی جایگزین شد.
سرعت طراحی و اجرای نرم افزار شاد یکی از تحولات بزرگ فناوری اطلاعات در نظام اداری ایران بود. این استقبال گسترده تنها بیانگر اراده و سختکوشی مسئولان وقت نبود، بلکه چنانکه استمرار آموزش غیرحضوری نشان داد علاقه دست اندرکاران نظام آموزشی از خانوادهها گرفته تا معلمان و دستگاه اجرایی آموزش و پرورش از این شیوه جدید استقبال کردند. اکنون ۱۸ ماه از شیوع این همهگیری میگذرد و مدارس کم و بیش بههمان صورت غیرحضوری بهفعالیت خود مشغول هستند. آموزش غیرحضوری پیامدهای منفی بنیادی بهجای گذاشته و خواهد گذاشت. وزارت آموزش و پرورش بارها اعلام کرد بیش از ۳ میلیون دانشآموز فاقد تبلت یا تلفن همراه هستند، عدم دسترسی این تعداد از دانشآموزان هرچند به خودی خود آماری وحشتناک است، اما یکی از پیامدهای آموزش غیرحضوری است.
میتوان برخی از پیامدهای منفی آن را فهرست نمود: شکاف یادگیری و افت آموزشی. منظور از شکاف یادگیری میزان توانایی آموزشی و مهارتی یک دانشآموز با پایه تحصیلی است. بهطور مثال دانشآموزی که دوره ابتدایی را به پایان رسانده اما نمیتواند با سرعت لازم کتاب فارسی را بخواند و شکاف یادگیری دارد. اختلال گسترده در مهارتهای ارتباطی. مدرسه یک کانون ارتباطی است که دانشآموز بسیاری از رفتارهای اجتماعی را در آنجا میآموزد. با تعطیلی مدارس نمیتوان میزان آسیبی که به مهارتهای ارتباطی وارد شده است، اندازهگیری کرد. تضعیف عادات رفتاری خوب.
دانشآموز برای حضور در مدرسه باید سر یک ساعت مشخص بیدار میشد، لباس میپوشید و به مدرسه میرفت و تا زنگ تفریح در کلاس میماند. باید نظم کلاس را رعایت میکرد. همه این عادات در سال تحصیلی قبل و این سال تعطیل شده است. چاقی دانشآموزان تنها یکی از ظواهر از بین رفتن این عادات رفتاری است. شاید کمتر کسی حداقل شفاف اعلام کند آموزش غیرحضوری بهتر از آموزش حضوری است. اما نیروهای موثر اجتماعی و اداری خواهان تداوم وضعیت موجود هستند. هیچ وسیله کمک آموزشی نمیتواند جایگزین مدرسه شود.
اولیای دانشآموزان از مدارس چندان رضایت نداشتند. وزارت آموزش و پرورش بارها از افزایش آسیبهای اجتماعی مانند اعتیاد در مدارس خبر داده بود. خانوادهها در آموزش غیرحضوری دیگر نگران این قبیل مشکلات نیستند. این وضعیت همان تعادلی است که در ابتدا به آن اشاره شد. همه نیروها خواهان استمرار آن هستند. تنها گروهی که نگران آینده است میخواهد این وضعیت تغییر یابد.
اما چه نیرویی میتواند دانشآموزان، اولیا آنها، کادر آموزش و وزارت آموزش و پرورش را ترغیب به بازگشت به حالت عادی نماید. در کشورهای دیگر حتی زمانی که بازارها و ادارات تعطیل شدند مدارس نیمه باز بودند؛ معلمان مانند شرایط عادی به مدرسه میرفتند و از مدرسه آموزش غیرحضوری میدادند و دانشآموزان به نوبت با رعایت فاصلهگذاری اجتماعی به مدرسه میرفتند. در ایران تمام بازارها مملو از جمعیت است و تنها مراکز آموزشی از آموزش عمومی گرفته تا دانشگاهها تعطیل هستند.
اخبار موجود حکایت از آن دارد که به طور غیررسمی به مدیران مدرسه گفته میشود بیماری دانشآموزان و معلمان به عهده آنهاست و مدیران علاوه بر عللی که برای تداوم تعطیلی دارند، برای اجتناب از این ریسک مدارس کشور را همچنان تعطیل نگه داشتهاند. تعادل فقر، چه فقر درآمد و چه فقر آموزشی، به ناگهان چهره وحشتناک خود را هویدا خواهد ساخت. وقتی ایرانیان فهمیدند که چقدر فاصله آنها با اروپاییان زیاد شده است از تعادل فقر خود پشیمان شدند و خواستند که شکاف خود با جهان را پرکنند. پیامدهای فقر آموزشی نیز دیر یا زود خود را بر ما آشکار خواهد ساخت. اجازه ندهیم این شناخت دیرهنگام نوشدارویی بعد از مرگ سهرابها باشد.
مطالب مرتبط
-
مقاله بررسی شاخصهای فقر در مناطق شهری استان خراسان رضوی
-
مقاله ارزیابی فقر در استان سمنان طی برنامههای پنج ساله اول، دوم و سوم توسعه اقتصادی
-
مقاله تجزیة تغییرات فقر به دو عامل رشد و باز توزیع طی برنامههای دوم و سوم توسعة اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران
-
شب یلدا و روشنی هزارانساله را دیگرگون پاس بداریم
-
مقاله توزیع مخارج عمومی آموزش در ایران با روش تحلیل وقوع منفعت
-
رسانههای خارجی چگونه پیامهای ضدایرانی خود را ارسال میکنند؟
-
«هانتا ویروس» را بشناسیم؛ آیا ویروس جدیدی جان انسانها را تهدید میکند؟
-
«من و کرونا»؛ چطور سیستم ایمنی خودمان را افزایش دهیم؟
تگها
مطالب پربیننده
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی صنایع سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی پزشکی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی مکانیک (2) سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی مکانیک (1) سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی نقشه برداری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی عمران سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی برق سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم شناختی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم کامپیوتر و بیوانفورماتیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای ژئوفیزیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای فیزیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای ریاضی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای آمار سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای آموزش زبان و ادبیات انگلیسی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای بیوشیمی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای شهرسازی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای معماری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مدرسی معارف اسلامی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم ارتباطات سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای حسابداری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای گردشگری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای حقوق سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مدیریت سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای روانشناسی ۲ سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای سنجش و اندازه گیری سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای روانشناسی سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم تربیتی سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای فلسفه سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای الهیات و معارف اسلامی سال 1403
- قوانین کلاس و مدرسه
- قالب آماده و زیبای پاورپوینت(15)
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»
- پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
- رنگ چشم هایتان درباره شما و اجدادتان چه می گوید؟
- قالب زیبای پاورپوینت برای ارائه پروپوزال و دفاع رساله دکترا
- قالب پاورپوینت کادر دار زیبا
- متن کامل دعای جوشن کبیر با ترجمه
- قالب پاورپوینت گرافیکی و طرح دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی زیبا
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- قالب پاورپوینت گرافیکی جالب
- اندکی درباره درسپژوهی
- قیافه و ظاهر واسه متولدین کدوم ماه، خیلی مهمه؟
- قالب پاورپوینت
- همه زائران سلطان
- چشم رنگی ها چه شخصیتی دارند؟ روانشناسی رنگ چشم ها
- کتاب پسری که جادویی شد
- معرفی کتاب
- دوستی با کتاب
- قالب پاورپوینت گرافیکی
- درباره محسن رضایی
- تکنولوژی و اهمیت آن در زندگی امروزی
- معرفی کتاب
- خلاصه کتاب سواد بصری
- درباره امیر کبیر
- درباره فخرالدین عراقی
- کتاب پیوند زخم خورده
- کتاب راهنمای کامل Interaction access