پژوهش های جدید پزشکی

شناسایی پروتئینی که ترمیم جراحت پوستی را سرعت می‌بخشد

محققان آژانس علوم، فناوری و تحقیقات سنگاپور پروتئینی موسوم به اگرین را شناسایی کردند که در صورت جراحت پوست، تحریک شده و موجب تسریع فرایند ترمیم و بهبود پوست می‌شود.

به گزارش تارنمای خبری ساینس، در زمان جراحت، بخش عمده‌ای از ماتریس خارج سلولی که یک ماده ژله‌ای متشکل از پروتئین‌ها و کربوهیدرات است و پیرامون سلول‌ها را فراگرفته و به بازسازی و ترمیم بافت کمک می‌کند، از بین می‌رود. این وضعیت بهبود زخم را به تاخیر می‌اندازد. اما تامین به موقع پروتئین‌های تشکیل دهنده ماتریس خارج سلولی، موجب بهبود سریع‌تر زخم می‌شود.

در این مطالعه مشخص شد تامین یا تحریک به موقع اگرین که یکی از پروتئین‌های ماتریس خارج سلولی است، می‌تواند فرایند ترمیم بافت پوست را تسریع کند.

محققان با استفاده از مدل‌های جانوری و آزمایش های بالینی روی انسان دریافتند ایجاد زخم روی پوست موجب افزایش میزان اگرین می‌شود و این پروتئین ساختار مکانیکی لایه‌های آسیب‌دیده پوست را از طریق ترمیم بافت پوست حفظ می‌کند. آنها همچنین دریافتند استفاده از ژل حاوی اگرین در مقایسه با ژل‌های حاوی کلاژن موجود در بازار، موجب ترمیم زخم با سرعت بیشتری می‌شود.

پروتئین‌درمانی با استفاده از اگرین علاوه بر افزایش سرعت ترمیم، ساختار محیط اطراف زخم را در مقیاس میکرو حفظ کرده و امکان اجرای مکانیزم‌های ترمیمی کارآمد را برای بدن فراهم می‌کند.

به گفته محققان، نتایج این تحقیقات زمینه را برای تولید موادزیستی حاوی اگرین با قابلیت ترمیم سریع زخم های مزمن فراهم می‌کند. زخم‌های عمیق ناشی از تصادف، جراحی، سوختگی و دیابت معمولا به سختی درمان می‌شوند و احتمال عفونت شدید و مرگ بیمار وجود دارد؛ به همین دلیل ارائه راهکارهای موثر برای ترمیم و بهبود سریع زخم بسیار ارزشمند است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications  منتشر شده است.