گرایش به حجاب تحت تاثیر چه عواملی است؟
امروزه مقوله حجاب و عوامل اجتماعی موثر بر آن به عنوان یک پدیده مطرح مورد توجه جامعهشناسان و متولیان امر فرهنگ قرار گرفته است.
به گزارش ایسنا، از آنجایی که رعایت حجاب از نحوه گرایش افراد ناشی میشود، شناخت گرایش آنان نسبت به پوشش اسلامی و عوامل مرتبط، در شکلگیری آن ضروری است؛ بنابراین مقاله حاضر سعی در تبیین جامعه شناختی این گرایش دارد تا قدم موثری در جهت شناسایی این رفتار اجتماعی بردارد.
جهت بررسی پیرامون تحلیل جامعهشناختی عوامل موثر بر گرایش به حجاب، بهرام نیکبخش(عضو هیأت علمی گروه جامعهشناسی دانشگاه پیام نور) پژوهشی را با استفاده از رویکرد پیمایشی و بر اساس نظریات گزینش عقلانی، برچسب زنیهای ناسنجیده، یادگیری کجروی و خورده فرهنگها انجام داده است. نمونه آماری پژوهش نیز بر اساس فرمول کوکران، تعداد 300 نفر از زنان 18 تا 32 ساله مقیم در شهرستان لالی بوده که به صورت غیر احتمالی و با روش هدفمند گزینش شدهاند.
این پژوهش بیان میکند که طبق فرضیه اول بین سن، وضعیت تحصیلی با میزان گرایش به حجاب در بین زنان شهرستان لالی تفاوت وجود دارد. یعنی در بین پاسخگویان با مدرک دیپلم بالاترین میزان گرایش به حجاب وجود دارد. به عبارتی دیگر، هر چه فرد از سطح تحصیلات بالاتری برخوردار باشد، میزان تعلق و گرایش وی به رعایت حجاب کمرنگتر میشود.
این پژوهش همچنین بیان میکند که طبق یافتههای فرضیه دوم بین شغل و نگرش به حجاب همبستگی بالایی وجود دارد و میتوان گفت که با بالارفتن سطح تحصیلات (کسب شغل و درآمد متأثر از تحصیلات)، بین پایگاه اجتماعی و گرایش به حجاب رابطه معکوس وجود دارد، یعنی به هر میزان که سطح پایگاه اجتماعی پاسخگو بالاتر باشد، به همین میزان گرایش به حجاب کاهش پیدا میکند.
یافتههای این پژوهش براساس فرضیه سوم نیز نشان میدهد که همبستگی بالایی بین تربیت خانوادگی زنان با نگرش آنان به مقوله حجاب وجود دارد. بنابراین بین تربیت خانوادگی زنان با نگرش آنان به مقوله حجاب رابطه معناداری وجود دارد به عبارتی دیگر میتوان گفت که هر چه فرد در شاخصهای تربیت خانوادگی امتیاز بیشتری کسب کند ، میزان نگرش بالایی نسبت به مقوله حجاب دارد.
در خصوص فرضیه چهارم نتایج پژوهش نشان میدهد که بین متغیر دینداری و گرایش زنان به مقوله حجاب، طبق شاخصهای ذکر شده، رابطه مستقیم و مثبتی وجود دارد به این معنا که با افزایش سطح دینداری، نگرش به حجاب در بین زنان جامعه آماری افزایش مییابد.
این پژوهش در انتها خاطر نشان میکند که «نتایج یافتههای پژوهش براساس فرضیه پنجم نشان میدهد که بین متغیر رسانههای گروهی و میزان گرایش به حجاب رابطه معنیداری مشاهده نشد.»
در انتهای این تحقیق بر این نکته تأکید شده است که «با توجه به آثار مثبت و فراوان عفاف و حجاب، مهمترین راهکارهای تقویت حجاب و عفاف در جامعه و افراد(تربیت خانوادگی، میزان دینداری، رسانههای جمعی و گروه دوستان) از طریق فرهنگ سازی از کانال رسانههای جمعی و شبکهای نهادینه و به اجرا درمیآید. پوشیده بودن زن در جامعه، نه تنها موجب تقویت بنیان خانواده میشود، بلکه سبب حفظ ارزش زن و جلوگیری از ابتذال و تباهی او نیز میشود.»
نتایج این پژوهش در شماره یک نشریه "زن و جامعه" منتشر شده است.
مطالب مرتبط
-
چگونه دختری محجبه داشته باشیم؟
-
مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در موضوع حجاب و عفاف
-
فرهنگ عفاف و حجاب؛ راه کار نهادینه سازی، گسترش و حفظ باورهای دینی
-
ضوابط پوشش دانشجویان
-
حفظ حجاب، مقدمه ای بر حفظ عفاف
-
حجاب در رسانه ملی، چالش ها و بایسته ها
-
مقاله بررسی گرایش به باروری و عوامل اجتماعی مرتبط با آن
-
مقاله علمی و پژوهشی پایگاه اجتماعی و اقتصادی خانوادها، دانش آموزان و استفاده از اینترنت
تگها
مطالب پربیننده
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی صنایع سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی پزشکی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی مکانیک (2) سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی مکانیک (1) سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی نقشه برداری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی عمران سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی برق سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم شناختی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم کامپیوتر و بیوانفورماتیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای ژئوفیزیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای فیزیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای ریاضی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای آمار سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای آموزش زبان و ادبیات انگلیسی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای بیوشیمی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای شهرسازی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای معماری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مدرسی معارف اسلامی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم ارتباطات سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای حسابداری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای گردشگری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای حقوق سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مدیریت سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای روانشناسی ۲ سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای سنجش و اندازه گیری سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای روانشناسی سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم تربیتی سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای فلسفه سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای الهیات و معارف اسلامی سال 1403
- قوانین کلاس و مدرسه
- قالب آماده و زیبای پاورپوینت(15)
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»
- پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
- رنگ چشم هایتان درباره شما و اجدادتان چه می گوید؟
- قالب زیبای پاورپوینت برای ارائه پروپوزال و دفاع رساله دکترا
- قالب پاورپوینت کادر دار زیبا
- متن کامل دعای جوشن کبیر با ترجمه
- قالب پاورپوینت گرافیکی و طرح دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی زیبا
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- قالب پاورپوینت گرافیکی جالب
- اندکی درباره درسپژوهی
- قیافه و ظاهر واسه متولدین کدوم ماه، خیلی مهمه؟
- قالب پاورپوینت
- همه زائران سلطان
- چشم رنگی ها چه شخصیتی دارند؟ روانشناسی رنگ چشم ها
- کتاب پسری که جادویی شد
- معرفی کتاب
- دوستی با کتاب
- قالب پاورپوینت گرافیکی
- درباره محسن رضایی
- تکنولوژی و اهمیت آن در زندگی امروزی
- معرفی کتاب
- خلاصه کتاب سواد بصری
- درباره امیر کبیر
- درباره فخرالدین عراقی
- کتاب پیوند زخم خورده
- کتاب راهنمای کامل Interaction access