ضرورت آموزش و پرورش رایگان و کیفی برای همه کودکان
در تاریخ پر فراز و نشیب آموزش و پرورش نوین در ایران که از دوره قاجار آغاز شد، کم و بیش این بحث مطرح بوده که دولت موظف است بسترهای بایسته آموزش رایگان همه کودکان را فراهم سازد. با وجود این از همان آغاز می توان وجود مدرسه های خصوصی در آموزش نوین ایران را مشاهده کرد. همواره نیز این بحث مطرح بوده که آیا وجود این مدرسه ها با عدالت و برابری آموزشی، سازگار است یا خیر؟
یکی از رخدادهای مهم در این زمینه، قانون نهم آبان ۱۳۵۳ خورشیدی به شمار می رود که شاید بتوان از آن با عنوان سالروز دولتی شدن مدرسه ها در ایران نام برد. آن گونه که در برخی از منابع آمده است: با افزایش درآمدهای دولت، ناشی از لغو قرارداد کنسرسیوم نفت ایران، شاه فرمان اجرای آموزش رایگان و اجباری را در ۱۳۵۲ برای مقاطع ابتدایی و راهنمایی و در سال ۱۳۵۳ برای دوره متوسطه – به شرط سپردن تعهد خدمت- رایگان اعلام کرد. در ۱۳۵۳- ۱۳۵۴ خورشیدی از تعداد ۶ میلیون و ۹۲۵ هزار و ۵۲ دانش آموز کشور، ۶ میلیون و ۴۲۲ هزار و ۶۰۵ نفر در همه مقاطع تحصیلی از مزایای آموزش رایگان بهره مند شدند و اکثریت قریب به اتفاق دانش آموزان دبیرستان های غیردولتی نیز مانند دانش آموزان دیگر با دادن تعهد خدمت از برنامه تحصیل رایگان برخوردار شدند.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اصل ۳۰ قانون اساسی بر رایگان بودن آموزش تا پایان دوره متوسطه، مهر تایید گذاشت و تا سال های پایانی دهه ۶۰ خورشیدی خبر چندانی از رشد و گسترش مدرسه های خصوصی یا پولی نبود و بیشتر این مدرسه ها، مدرسه هایی با رویکردهای مذهبی به جامانده از پیش از انقلاب بودند اما از دهه ۷۰ خورشیدی به بعد، مدرسه های پولی رو به گسترش نهادند. اکنون حدود ۱۴ درصد از دانش آموزان در مدرسه های پولی درس می خوانند و در برخی منطقه های تهران میان ۷۰ تا ۹۰ درصد مدرسه ها، مدرسه های پولی به شمار می روند.
اما درخور درنگ، پیامدهای منفی مدرسه های پولی است. روی هم رفته می توان پیامدهای وجود این مدرسه ها را بر ۲ دسته دانست: پیامدهای آموزشی و غیرآموزشی.
آموزش پولی، با رقابت، آزمون و کمی سازی آموزش، پیوندی ناگسستنی دارد. مدرسه پولی برای جذب هر چه بیشتر مشتری، نیاز به ارایه آمار قبولی دانش آموزان خود در آزمون های گوناگون دارد و بنابراین سپهر آموزش عمومی را هر چه بیشتر به نمره و آزمون می کشاند و از هدف های والای آموزش عمومی که پرورش شهروند شایسته اخلاق مدار است که سنجشگرانه به زندگی می نگرد و در رشد و بهسازی جامعه خود کنشگرانه رفتار می کند، دور می سازد. در زمینه های غیرآموزشی، آموزش پولی به شقه شقه کردن بیشتر جامعه می انجامد و همبستگی ملی و دموکراسی را سست می کند، افزون بر این، به شکاف طبقاتی نیز دامن می زند. (این بحث البته بحثی بسیار پردامنه است که در اینجا به کوتاهی به آن اشاره شد.)
اکنون آموزش و پرورش رایگان و کیفی برای همه کودکان، یکی از شعارها و خواسته های فراگیر و پربسامد بخش بزرگی از جامعه مدنی آموزگاران جهان است و بسیاری از نهادهای اجتماعی- فرهنگی مردمی نیز از آن پشتیبانی می کنند. شوربختانه آنچه در ایران این سال ها دیده می شود، دور شدن هر چه بیشتر از این خواست است که با توجیه های گوناگون اقتصادی و غیراقتصادی انجام می گیرد.
مطالب مرتبط
-
کتاب آموزش علیه آموزش
-
مدرسه پویا
-
سئوالات پرسش مهر روحانی از دانش آموزان
-
آمار دانشآموزان کشور
-
کتابهای کمک درسی پشت درهای مدارس
-
شرط تاسیس دانشگاههای علوم پزشکی
-
مقاله علمی و پژوهشی سواد رسانه ای ، نظام تربیتی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
-
فضای مجازی دانشآموزان را از هویت ملی دور کرد
تگها
مطالب پربیننده
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی صنایع سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی پزشکی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی مکانیک (2) سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی مکانیک (1) سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی نقشه برداری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی عمران سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی برق سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم شناختی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم کامپیوتر و بیوانفورماتیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای ژئوفیزیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای فیزیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای ریاضی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای آمار سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای آموزش زبان و ادبیات انگلیسی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای بیوشیمی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای شهرسازی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای معماری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مدرسی معارف اسلامی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم ارتباطات سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای حسابداری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای گردشگری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای حقوق سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مدیریت سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای روانشناسی ۲ سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای سنجش و اندازه گیری سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای روانشناسی سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم تربیتی سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای فلسفه سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای الهیات و معارف اسلامی سال 1403
- قوانین کلاس و مدرسه
- قالب آماده و زیبای پاورپوینت(15)
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»
- پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
- رنگ چشم هایتان درباره شما و اجدادتان چه می گوید؟
- قالب زیبای پاورپوینت برای ارائه پروپوزال و دفاع رساله دکترا
- قالب پاورپوینت کادر دار زیبا
- متن کامل دعای جوشن کبیر با ترجمه
- قالب پاورپوینت گرافیکی و طرح دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی زیبا
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- قالب پاورپوینت گرافیکی جالب
- اندکی درباره درسپژوهی
- قیافه و ظاهر واسه متولدین کدوم ماه، خیلی مهمه؟
- قالب پاورپوینت
- همه زائران سلطان
- چشم رنگی ها چه شخصیتی دارند؟ روانشناسی رنگ چشم ها
- کتاب پسری که جادویی شد
- معرفی کتاب
- دوستی با کتاب
- قالب پاورپوینت گرافیکی
- درباره محسن رضایی
- تکنولوژی و اهمیت آن در زندگی امروزی
- معرفی کتاب
- خلاصه کتاب سواد بصری
- درباره امیر کبیر
- درباره فخرالدین عراقی
- کتاب پیوند زخم خورده
- کتاب راهنمای کامل Interaction access