ویروس کرونا و فقدان سواد رسانهای انتقادی در حوزه سلامت
کرونا ویروسی است که تمام حوزههای عمومی جهان را درگیر خود کرده است. در این حوزه عمومی، کرونا همچون عامل فعال به نوعی گفتوگوی جمعی جهانی درباره سلامت و بیماری را میان بشر به وجود آورده است. در این گفتوگوی جهانی همه ملتها ناگزیر شدهاند مفهوم سلامت و بیماری را مورد تجدید نظر و باز اندیشی قرار دهند. در این بررسی ما ناگزیر شدهایم به آگاهی تازهای درباره سلامت بیماری برسیم.
روزنامه ایران در یادداشتی به قلم نعمت فاضلی انسان شناس، آورد: در اینجا محورهای این گفتوگوی جهانی را که همه ملتها کما بیش در آن مشارکت دارند و به نوعی زمینه را برای تحول مدیریت سلامت هم در حیطه جهانی و هم در حیطه ملی ضروری میسازد؛ بررسی میکنم.
۱- ویروس کرونا بر اساس دادههای تجربی که تا این لحظه ثبت شده در مقایسه با ویروسهای دیگر کمترین مرگ آفرینی را داشته است. دادهها نشان میدهد که کرونا تنها ۳ درصد احتمال کشندگی دارد اگر چه ضریب واگیری آن قوی است اما با وجود توان پایین کشندگی آن کم و بیش تمام رسانهها، مطبوعات و شبکههای اجتماعی در حال گفتوگو درباره این ویروس جهانی هستند. اگرچه این وضعیت اولین تجربه جهانی درباره یک ویروس نیست و در چند دهه اخیر بارها حوزه عمومی جهانی درگیر گفتوگوی جمعی و جهانی درباره بیماری شده است.
اکنون ویروس کرونا میتواند با سرعت فوقالعاده خود را به تمام گوشها، چشمها و احساسهای شهروندان جهانی برساند. این وضعیت بیانگر این است که بعد از این ویروسها و بیماریها صرفاً جسم آدمیان را در معرض خطر قرار نمیدهند بلکه همه ابعاد وجودی انسان متأثر از همه ویروسهایی است که در کره زمین پراکنده است. نتیجه این وضعیت این است که شهروندان ایرانی باید از این لحظه به بعد دانشها، مهارت ها و بینشهای ضروری برای مواجهه بیماریها را در چشمانداز جهانی بهدست آورند. از اینرو مدیریت سلامت کشور باید خود را آماده سازد تا از رشتهها و دانشهای بسیار متنوع و ضروری برخوردار شود که فراتر از دانش پزشکی و علوم کاربردی و طبیعی است.
در این چند روز متوجه شدیم که ویروس کرونا فقط از طریق تماس فیزیکی منتقل نمیشود بلکه از طریق شبکههای اجتماعی میتواند بر ذهنها و ضمیر ما جای گیرد. از این رو لازم است نظام سلامت و مدیریت بهداشت خود را در چارچوب نظم نوین رسانهای باز تعریف کند.
۲- ویروس ها در دنیای امروز و فردا کاملاً ماهیت نشانهای دارند. این ماهیت نشانهای بیماری ها بیانگر این است که ما برای مدیریت سلامت کشور نیازمند گفتمان سلامت هستیم که در آن بیماری را نه صرفاً با مفاهیم میکروب و آلودگی بلکه بیماری ها را همچون عکسها، فیلمها و کلمات فهم پذیر کنیم. معنای این سخن این است اگر نظام سلامت در کشور از شایستگیهای علوم ارتباطی و رسانهای برخوردار نباشد یا صرفاً خود را در چارچوب مفاهیم سنتی آموزش پزشکی یا آموزش سنتی محدود سازد سلامت شهروندان ایرانی آسیب پذیر خواهد شد و هزینههای مدیریت سلامت به طور تصاعدی افزایش خواهد یافت.
مقوله بیماری و سلامت مقوله پیچیدهای است که با تمام ساختارهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی همراه و در هم تنیده است. از اینرو سلامت کشور همچون شهروندان و نظام آموزشی، پژوهشی، ارتباطی و رسانهای باید خود را آماده سازد که مقوله بیماری و سلامت را در چارچوب گفتمان جدید که در ایران شکل گرفته است شناسایی و جنبههای گوناگون آن را بازبینی و نقد کنند.
۳- ویروس کرونا خطری است که امروز جامعه را تهدید میکند اما میتواند فرصتی باشد برای گفتوگوی جدی درباره معنای بیماری و سلامت. در چند دهه گذشته محققان در رشتههای انسان شناسی، تاریخ، فلسفه، اقتصاد و علوم فرهنگی نشان دادند سلامت و بیماری برساخته اجتماعی و فرهنگی است. معنایش این است که بیماری و سلامت صرفاً از طریق میکروب و ویروس شکل نمیگیرد مهمتر از آن اینکه برای مواجهه با بیماری نمیتوان جنبههای فرهنگی و اجتماعی مانند ارزشها، باورها، آداب و رسوم، هنجارها و ایدئولوژیها و دیگر ساختارهای اجتماعی و فرهنگی را دست کم گرفت.
متأسفانه در ایران بهدلیل پزشک محور بودن نظام سلامت ما حداقل توانایی اجتماعی و فرهنگی برای مواجهه با بیماری را داریم. امروز که ویروس کرونا این گفتوگوی جمعی را ایجاد کرده باید به این آگاهی انتقادی برسیم که پزشک و پزشکی صرفاً یکی از این عوامل تأثیرگذار و تعیینکننده در نظام سلامت میتواند باشد.
در جهان امروز متخصصان پزشکی؛ انسان شناسی پزشکی، جامعه شناسی پزشکی، اقتصاد پزشکی، ارتباطات پزشکی و دیگر قلمروهای معرفتی به همان اندازه دانش پزشکی نقش تعیینکننده دارند. در شرایطی که حادثه و بحرانی مانند کرونا شکل میگیرد ضعف و ناتوانی نظام مدیریت سلامت کشور خود را آشکار میکند. در چنین شرایطی روزنامه نگاران، دانشگاهیان و شهروندان حوزه عمومی تلاش میکنند تا نظام سلامت کشور را از موقعیت گفتمانی جدید آگاه و حساس کنند.
۴-ویروس کرونا و گفتوگوی جمعی که حول وحوش آن شکل گرفته است بهدلیل فقر سواد انتقادی رسانهای میتواند نوعی هراس فرهنگی در جامعه ایران ایجاد کند. باید بگویم که این پزشکان و بیمارستانها نیستند که توانایی لازم را برای مدیریت بحران دارند بسیاری از پزشکان از سواد رسانهای انتقادی برخوردار نیستند. ضرورت کنونی جامعه نشان میدهد تمامی دستگاهها و سازمانها و نیروهای مسئول در زمینه سلامت کشور بیش از هر چیزی باید به مقوله سواد رسانهای انتقادی بیندیشند و در زمینه توانمندسازی شهروندان فعالیت کنند. بیمارستانها، مراکز بهداشتی و نهادها و سازمانهای تصمیم گیر و تصمیم ساز در حوزه سلامت کشور باید برنامه جامع و مؤثر در زمینه سواد و دانش رسانهای انتقادی داشته باشند.
به گمان من گفتوگوی جمعی که اکنون در مقوله گسترش کرونا در جامعه ایران ایجاد شده است میتواند فرصت ایجاد تحول بنیادی در زمینه شیوههای مدیریت نظام سلامت ایجاد کند مشروط به اینکه تصمیم گیرندگان آن پزشکان، مهندسان و متخصصان علوم طبیعی نباشند.جامعه ایران بیش از هر زمان دیگری محتاج متخصصان علوم اجتماعی و انسانی است. در این موقعیت جدید انسان شناس ها، محققان علوم ارتباطات، جامعه شناس ها و اقتصاددانان باید به جایگاه واقعیشان یعنی مدیریت جامعه بازگردانده شوند.
مطالب مرتبط
- درباره علی مرادخانی
- ویروس کرونا چیست؟ اینفوگراف ویروس کرونا
- کلاسهای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی
- مقاله نقش سازمان های مردم نهاد در دادرسی کیفری؛ در جهت حمایت از حقوق و اخلاق شهروندی
- ویروس کرونا؛ موضوع ۱۶۳ پایان نامه و پروپوزال در سال ۹۹
- شب یلدا
- ۱۰ نکته درباره ویروس کشنده کرونا
- جولان ویروس کرونا در جهان
تگها
مطالب پربیننده
- چگونه تشخیص دهیم یک تصویر با هوش مصنوعی ساخته شده؟
- آموزش کامل تهیه سبزه عید با تخم شربتی
- کاهش وزن علمی و بدون برگشت
- چگونه میتوان از اینستاگرام، تیکتاک و گوشیهای همراه فاصله گرفت؟
- کمبود چه مواد غذایی باعث افزایش ابتلا به افسردگی میشود؟
- چطور مامان بابای خودمان باشیم؟
- مادران تلفنهمراه خود را به کودکشان بدهند یا خیر؟
- چرا مردان در بیان احساسات خود موفق نیستند؟
- آیا در برزخ، شفاعت وجود دارد؟
- "همای سعادت" اسطوره یا واقعیت؟!
- گیاهانی که استرس خانه و محل کار را کاهش میدهند
- سیگارهای الکترونیک یک جایگزین توهم زا
- سونامی سالمندی، بحران پیش روی کشور
- درباره خانه عباسیان، شاهکار معماری ایران در کاشان
- درباره قنات بلده فردوس؛ بیبدیل در دل کویر
- درباره شغاب، گورستان دلاوران در بوشهر
- کاخ خسرو کرمانشاه؛ شکوهی به جا مانده از دوران ساسانی
- درباره پل ساسانی دزفول، کهنترین پل آجری جهان
- چگونه سینمای ایران به رکورد فروش ۱۰۰۰ میلیارد تومان رسید؟
- لذتبخشترین نماز
- درباره تذهیب و انواع آن
- چقدر برای شریک زندگیمان وقت بگذاریم؟
- مواد غذایی موثر در بهبود علائم یائسگی
- حضرت زهرا (س) و تاکید روی آموزش علم
- هشدار؛ چه پیامکهایی را باز نکنید
- اسانسهای دافع اضطراب را بشناسیم
- حضرت زهرا (س)، الگوی بیبدیل یک زن مسلمان
- درمان تورم کف و قوزک پا
- معرفی غذاهای سنتی ایرانی در شب یلدا همراه با تصاویر
- نحوه آموزش صبر و بردباری به کودکان
- قوانین کلاس و مدرسه
- قالب آماده و زیبای پاورپوینت(15)
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»
- قالب زیبای پاورپوینت برای ارائه پروپوزال و دفاع رساله دکترا
- قالب پاورپوینت کادر دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی و طرح دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی زیبا
- رنگ چشم هایتان درباره شما و اجدادتان چه می گوید؟
- قالب پاورپوینت گرافیکی جالب
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- اندکی درباره درسپژوهی
- کتاب پسری که جادویی شد
- همه زائران سلطان
- قالب پاورپوینت
- معرفی کتاب
- پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
- دوستی با کتاب
- قالب پاورپوینت گرافیکی
- درباره محسن رضایی
- معرفی کتاب
- کتاب راهنمای کامل Interaction access
- درباره امیر کبیر
- کتاب پیوند زخم خورده
- کتاب آموزش علیه آموزش
- درباره فخرالدین عراقی
- خلاصه کتاب سواد بصری
- درباره محسن مهر علیزاده
- تورم به کدام سو میرود؟
- طغیان سرخک