مقالات گردشگری

رونق گردشگری در سایه رشد اقتصادی

رونق گردشگری در سایه رشد اقتصادی

جامعه جهانی این روزها تنها درگیر یک بیماری نیست، بلکه درگیر پدیده‌ای به نام ویروس کرونا است که تمامی صنایع و روابط جهانی را متأثر از خود ساخته است. از جمله این صنایع که به‌شدت تحت تأثیر ویروس کرونا قرارگرفته، صنعت گردشگری است.

روزنامه رسالت در گفت و گو با مرتضی خاکسار، پژوهشگر اقتصادی در بررسی راهکارهای بهبود صنعت گردشگری آورده است: صنعتی که اساس و پایه آن، روابط متقابل انسان‌ها با یکدیگر است. طی چند روز گذشته، مدیرعامل شرکت خدمات مسافرتی TUI درباره بهبود صنعت گردشگری اعلام کرد: «حداکثر تا سال ۲۰۲۲ شاهد بازگشت صنعت گردشگری بین‌المللی به سطح پیش از شیوع کرونا خواهیم بود.» ازاین‌رو «رسالت» به بررسی راهکارهای بازگشت صنعت گردشگری به دوران پیش از کرونا و بهسازی آن در دوران پساکرونا به گفت‌وگو با مرتضی خاکسار استاد دانشگاه و پژوهشگر اقتصاد گردشگری پرداخت.

بهبود صنعت گردشگری، ملزم به شناخت چالش‌های موجود است
وی در ابتدا در تشریح راهکاری لازم برای بهسازی صنعت گردشگری به «رسالت» عنوان کرد: «ویروس کرونا در سطحی وسیع به همگان آموخت که برای هر اتفاقی باید برنامه‌سازی کنیم و اتفاق‌های تلخ را تنها به لحاظ تلخ بودن آن وارسی نکنیم زیرا گاهی، برخی رخدادها موجب می‌شود تا چالش‌های یک حوزه به شناخت و بستر تمهیدات لازم آن فراهم شود. اتفاق‌های به‌ظاهر تلخ، زمینه رویارویی با خطر را مهیا می‌سازد تا هنگام مواجهه با چالش‌ها، ظرفیت پذیرش خطر و مقابله با آن در ما ایجاد شود.»

پژوهشگر اقتصاد گردشگری همچنین افزود: «بهسازی صنعت گردشگری در دوران پسا کرونا به شناسایی نقاط ضعف و نظرهای کارشناسی این حوزه بستگی دارد. بهبود صنعت گردشگری ملزم به شناخت چالش‌های موجود و نظرهای کارشناسی برای تدوین و تهیه زیرساخت‌های مناسب است.»

او عنوان کرد: «صاحب‌نظران و کارشناسان اقتصاد گردشگری با گردهمایی برای تدوین منشور گردشگری می‌توانند به بهبود صنعت گردشگری کمک کنند. منشوری که مطابق آن عملیات از بین بردن ضعف‌های موجود اجرا شود. همواره باید بر آن باشیم که نقاط قوت را تقویت کنیم و از هر تمهیدی برای آماده‌سازی بستر مناسب استفاده کنیم.»

توسعه گردشگری زیر سایهِ توسعه اقتصادی
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: «بهسازی هر حوزه‌ای به فرهنگ‌سازی آن برمی‌گردد. اگر اقتصاد ۳۰ ساله کشور سنگاپور را واکاوی کنیم به‌خوبی ارزش فرهنگ‌سازی را دریافت خواهیم کرد. در ابتدای امر، پول سنگاپور هیچ‌گونه ارزش مالی نداشت و در سطح جهانی به دلیل اقتصاد ضعیف شناخته‌شده نبود اما با یک برنامه‌ریزی درست توانستند انقلاب اقتصادی و اجتماعی را در کشور خود ایجاد کنند. موقعیت کنونی این کشور به‌موجب تدوین درست و بررسی استعدادهای بالقوه در صنعت گردشگری اکنون به قطب صنعت گردشگری دنیا بدل شده است چراکه توسعه صنعت گردشگری در سایه توسعه اقتصادی صورت می‌گیرد.»پژوهشگر اقتصاد گردشگری بر این باور است که تدوین و طراحی زیرساخت‌های مناسب موجب شده که اکنون فقیر در کشور سنگاپور وجود نداشته باشد زیرا تمام نیروها تحت اشتغال رفتار گردشگری در این کشور هستند.

وی افزود: «عدم وجود سیستم واحد مهندسی ساز در چیدمان خانه‌ها را شرایطی مانند زلزله تعیین می‌کند، بنابراین پس از شناسایی و وارسی چالش‌های موجود، مهم‌ترین عامل بهبود صنعت گردشگری، فراهم‌سازی زیرساخت‌های مناسب در کنار آموزش درست است.»خاکسار با تأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی اظهار کرد: «تبلیغات هزینه نیست و به‌نوعی سرمایه گذاری محسوب می‌شود. هنگامی‌که در امور فرهنگی و آموزشی کشور سرمایه گذاری کنیم بستر تمهیدات لازم را نیز فراهم ساخته‌ایم.»او در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: «ایران، در کمربند دنیا قرارگرفته و در ساختار ژئوفیزیکی در طول تاریخ هشت هزار سال سبقه تاریخی داشته است. بی‌شک ایران هیچ منبعی کم از کشوری همچون مالزی یا سنگاپور ندارد بنابراین با توجه به عظمت تاریخی و سبقه ستودنی ایران باید قوی باشیم چراکه ما شاهراه سایر فرهنگ‌ها هستیم. اگر تاریخ را ورق بزنیم به‌صراحت آشکار می‌شود که تاریخ ۲۰۰ ساله آمریکا در برابر تاریخ هفت هزارساله ایران هیچ‌چیز نیست بنابراین باید قوی بمانیم و نگذاریم یک تاریخ ۲۰۰ ساله خود را ابرقدرت بداند.»

مطالب مرتبط

تگ‌ها

مطالب پربیننده

امروز
هفته
ماه

عضویت در خبرنامه