مقالات حجاب و عفاف

فاصله جامعه اسلامی با شخصیت والای حضرت فاطمه(س)

فاصله جامعه اسلامی با شخصیت والای حضرت فاطمه(س)

رئیس حوزه علمیه اصفهان با بیان فضایل بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا سلام اللّه علیها و لزوم سرمشق گرفتن از سیره عملی آن حضرت، یادآور شدند: پیامبر اکرم صلی اللّه علیه وآله وسلم در روایتی می فرمایند: در قیامت، فاطمه از صراط عبور کرده، وارد بهشت می شود و رشته های چادر او بر روی صراط باقی می ماند که یک سوی آن به دست زهرا و سوی دیگرش در عرصه قیامت است. 

 

آیت اللّه العظمی مظاهری تبیین کردند
فاصله جامعه اسلامی با شخصیت والای حضرت فاطمه(س)
حضرت آیت اللّه مظاهری به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام اللّه علیها، در درس اخلاق هفتگی خود در مسجد حکیم اصفهان، ضمن تبیین شخصیت والای بانوی دو عالم و ضرورت تمسک جامعه اسلامی به آن حضرت، گفتند: اگر محبت حقیقی به زهرا سلام اللّه علیها داشتیم، وضعیت اخلاقی جامعه به این صورت نبود، فساد اخلاقی بر دختران و پسران حاکم نبود، دبیرستان ها و دانشگاه های ما چنین وضعی نداشتند و دولت و ملت ما چنین نبودند.

رئیس حوزه علمیه اصفهان با بیان فضایل بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا سلام اللّه علیها و لزوم سرمشق گرفتن از سیره عملی آن حضرت، یادآور شدند: پیامبر اکرم صلی اللّه علیه وآله وسلم در روایتی می فرمایند: در قیامت، فاطمه از صراط عبور کرده، وارد بهشت می شود و رشته های چادر او بر روی صراط باقی می ماند که یک سوی آن به دست زهرا و سوی دیگرش در عرصه قیامت است. در این هنگام منادی پروردگار به خلایق - که از اولین تا آخرین آنان بر صراط گرد آمده اند ـ ندا می دهد: «یا أیها المحبون لفاطمت  تعلقوا بأهداب مرط فاطمت  سیدت  نساء العالمین» تفسیرالامام العسکری/432، ای دوست داران فاطمه! به رشته های چادر او در آویزید. با این فرمان، جمع کثیری از آفریدگان که در شمار محبین حضرت زهرا (سلام اللّه علیها)هستند، با تمسک به رشته های چادر آن حضرت، داخل بهشت می شوند. بر اساس این روایت نورانی، در روز قیامت حضرت زهرا سلام اللّه علیها چادری دارند که رشته های مختلف دارد و بهشتی ها باید هر کدامشان به یکی از این رشته ها چنگ بزنند و به بهشت بروند. چادر یا پوشش حضرت صدیقه طاهره سلام اللّه علیها در این روایت، کنایه از شخصیت آن بانوی گرامی در قیامت است. اساساً قرآن کریم چادر را نشانه شخصیت زنان می داند، چنان که می فرماید: «یا أیها النبی قل لازواجک و بناتک و نساء المؤمنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک أدنی أن یعرفن فلایؤذین» احزاب/59، این آیه شریفه می فرماید: یا رسول اللّه، به همه زن ها بگو چادر سر کنند و با چادر رو بگیرند، برای این که علامت شخصیت زن، چادر اوست. لذا چادری که در این روایت آمده، علامت شخصیت است. بنابراین معنای حقیقی روایت این است که حضرت فاطمه زهرا سلام اللّه علیها در قیامت، شخصیت ممتازی دارند و علاوه بر شخصیت حسبی و نسبی، از شخصیت دینی خاصی برخوردارند و هرکه در این دنیا با شخصیت حضرت زهرا سلام اللّه علیها تناسب داشته باشد، تجسم عملش در قیامت این است که به شخصیت ایشان چنگ می زند و به دنبال ایشان به بهشت می رود. حضرت آیت اللّه مظاهری افزودند: مراد از رشته های چادر نیز که در روایت آمده است، صفات نیکو و فضایل پسندیده حضرت زهرا سلام اللّه علیها می باشد. ایمان، علم، زهد، سخاوت و ایثار، از جمله فضایل و خصائل نیکوی آن حضرت است. هرکس در دنیا صفات حسنه بانوی دو عالم را برگزیند و به آن عمل نماید، در قیامت به واسطه همان صفت، رستگار شده و وارد بهشت می گردد. به بیان دیگر، این روایت شریف به ما می فهماند، کسانی که در دنیا از حضرت فاطمه زهرا سلام اللّه علیها سرمشق گرفته و شخصیت دینی و اجتماعی خود را به شخصیت آن بانوی دو عالم شبیه سازند، در قیامت به واسطه شفاعت حضرت زهرای اطهر سلام اللّه علیها به بهشت خواهند رفت.

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: اگر خانم ها طالب بهشت باشند، باید از نظر حجاب و عفاف، با حضرت زهرای مرضیه سلام اللّه علیها تناسب داشته باشند. مردها نیز اگر بخواهند به بهشت بروند، باید حضرت زهرا سلام اللّه علیها را سرمشق خویش قرار دهند.

بنابر تصریح قرآن کریم، شخصیت اجتماعی خانم ها با چادر سر کردن هویدا می شود. به عبارت روشن تر علامت عفت و شخصیت زنان، چادر است. ولی متأسفانه جامعه امروزی، چادر را از دست داده است و این خسارت بزرگی است.

استاد عالی قدر حوزه یادآور شدند: وقتی حضرت زهرا سلام اللّه علیها تصمیم گرفتند به مسجد بیایند و حکومت وقت را استیضاح کنند، ابتدا مقنعه سر کردند بعد چادر پوشیدند و پس از آن با یک وقار خاصی - به گونه ای که چندین تن از زنان بنی هاشم اطراف ایشان را گرفته بودند - وارد مسجد شدند و سپس پرده را کشیدند، چون اختلاط بین زن و مرد در اسلام جایز نیست، حضرت زهرا سلام اللّه علیها و سایر زنان یک طرف پرده قرار گرفتند و مردها در طرف دیگر پرده واقع شدند و حضرت زهرا سلام اللّه علیها خطبه خواندند؛ بنابراین اگر زنان، پوشش واجب قرآن را نداشته باشند و یا علامت عفت که چادر است را به سر نکنند، نمی توانند بگویند شیعه حضرت صدیقه طاهره سلام اللّه علیها هستند و در قیامت نیز نمی توانند به چادر آن حضرت چنگ بزنند و به بهشت بروند. حضرت آیت اللّه مظاهری در بخش دیگری از سخنانشان در مورد ساده زیستی بانوی دو عالم گفتند: حضرت زهرا سلام اللّه علیها مثل مادر بزرگوارشان حضرت خدیجه سلام اللّه علیها، یکی از متموّلین بودند، اما ذره ای از ساده زیستی و دیگرگرایی آن حضرت کم نشد. از ما نمی خواهند که مثل آن بزرگواران باشیم، بلکه از ما انتظار دارند که در حد توان، کردار و گفتار خود را به سیره عملی ایشان شبیه سازیم. از ما توقع دارند تجمل گرا نباشیم که اگر تجمل گرا باشیم، در قیامت نمی توانیم به رشته های چادر حضرت زهرا سلام اللّه علیها چنگ بزنیم و به بهشت برویم. مجالس عقد و عروسی، مهریه های سنگین، جهیزیه های تشریفاتی و ولیمه هایی که برای مجالس جشن و عزا رایج شده است، یا اسراف است یا تبذیر.

تجمل گرایی در دوران کنونی که در همه اقشار و طبقات جامعه نیز وجود دارد، مصیبت بزرگی است و منجر به افزایش غم و غصه، دلهره و اضطراب و بیماری های روحی و روانی در بین مردم شده است. امروزه مردم حتی در عبادات خود نیز تجمل گرا شده اند! سفرهای زیارتی متعدد به مکه و کربلا که جنبه تفریحی پیدا کرده و نیز هزینه ها و مخارج جانبی آن سفرها، تجمل گرایی است و با ساده زیستی حضرت زهرا سلام اللّه علیها تناسب ندارد. این مرجع تقلید تصریح کردند: شفاعت دو رکن اساسی دارد که تا محقق نشود، شفاعتی در کار نیست. رکن اول، اذن الهی و رکن دوم، لیاقت. لیاقت برخورداری از شفاعت، یعنی این که در روز قیامت، تناسبی بین اعمال ما و اهل بیت سلام اللّه علیهم باشد تا بتوانیم از شفاعت آنان بهره مند شویم. قرآن کریم در آیات تکان دهنده ای، ضرورت وجود زمینه برای ورود به بهشت را بیان می فرماید: فی جناتٍ یتساءلون % عن المجرمین، ما سلککم فی سقر، قالوا لم نک من المصلین، و لم نک نطعم المسکین، و کنا نخوض مع الخائضین، و کنا نکذب بیوم الدین، حتی أتئنا الیقین، مدثر/74/40؛ بهشتی ها از جهنمی ها می پرسند: «چه چیز شما را به دوزخ درآورد؟» گویند: از نمازگزاران نبودیم و به فقیر و تهیدست رسیدگی نمی کردیم و با اهل باطل (در کارها و گفتارهای بیهوده)غور می کردیم و روز جزا را دروغ می شمردیم، تا مرگ ما در رسید؛ بنابر این آیه شریفه، اهل بهشت از مجرمینی که در جهنم جای دارند، می پرسند: چرا شما به جهنم فرستاده شده اید؟ گویا آن مجرمین شیعه بوده و سایر شیعیان که در بهشت به سر می برند، با تعجب از آنان سؤال می کنند که چرا مورد شفاعت واقع نشدید و به جهنم افتادید؟ آنان در پاسخ می گویند: ما نه با خالق ارتباط داشتیم و نه با مخلوق، نه خدا را عبادت می کردیم و نه به خلق او خدمت می نمودیم، نه اهل خمس و زکات بودیم و نه انفاق می کردیم، عمر خویش را با افراد باطل و هوس ران تباه کردیم و فکر می کردیم قیامتی در کار نیست؛ از این رو ما را به جهنم آوردند. سپس قرآن کریم در آیه بعد می فرماید: «شفاعت شفیعان، سودی به حال این افراد ندارد»؛ یعنی لیاقت و شایستگی برخورداری از شفاعت را ندارند: فما تنفعهم شفاعت  الشافعین، مدثر/48؛ از این رو شفاعت شفاعت کنندگان به حال آنها سودی نمی بخشد. سرمشق گرفتن از اهل بیت سلام اللّه علیهم در این دنیا، یعنی برخورداری از لیاقت شفاعت در آخرت، و بر اساس روایت مذکور، یعنی چنگ زدن به رشته ای از چادر حضرت زهرا سلام اللّه علیها. در روایات داریم که گروهی از جهنمیان می گویند: ما را از راهی به جهنم آوردند که دسترسی به اهل بیت علیهم السلام نداشتیم تا از ما شفاعت کنند.

حضرت آیت اللّه مظاهری در ادامه اظهار داشتند: بر اساس روایات فراوانی، ایمان، سه رکن دارد که عبارتند از: اعتقاد قلبی، اقرار زبانی و عمل؛ ارکان ایمان که همان ارکان تشیع است، باید محقق شود تا کسی بتواند خود را مؤمن یا شیعه بداند. شیعه کسی است که علاوه بر اعتقاد و شعار، از نظر عمل نیز با اهل بیت سلام اللّه علیهم تناسب داشته باشد. حضرت زهرا سلام اللّه علیها در حالی که خوب شوهرداری و خانه داری و بچه داری می کرد، لذت او در دل شب و هنگام راز و نیاز با خداوند متعال بود. ما باید این تناسب را با حضرت زهرا سلام اللّه علیها داشته باشیم و الا صرف دوست داشتن ایشان، فایده ندارد.

ما اگر سعادت دو جهان را بخواهیم، باید پیرو اهل بیت سلام اللّه علیهم باشیم. بانوان اسلامی وقتی به سعادت می رسند که در عفت، ایثار، فداکاری، شوهر داری، خانه داری و تربیت اولاد، پیرو حضرت زهرا سلام اللّه علیها باشند.

ایشان خاطرنشان کردند: مفاسد اجتماعی حاکم بر جامعه کنونی، حاکی از آن است که این جامعه، شیعه واقعی نیست. اگر محبت حقیقی به زهرا سلام اللّه علیها داشتیم، وضعیت اخلاقی جامعه به این صورت نبود، فساد اخلاقی بر دختران و پسران حاکم نبود، دبیرستان ها و دانشگاه های ما چنین وضعی نداشتند و دولت و ملت ما چنین نبودند. این فساد اخلاقی هیچ تناسبی با حضرت زهرا سلام اللّه علیها ندارد. در روز قیامت همین خانم هایی را که رعایت حجاب و عفاف خویش را نمی کنند، با وضعیتی که در دنیا داشته اند به صف محشر می آورند. تجسم عمل اقتضا می کند که وضعیت اسفناک دنیا را در آخرت داشته باشند. کسی که در دنیا بدحجاب یا بی حجاب بوده، در آخرت نمی تواند در ردیف افراد با حجاب باشد و به چادر حضرت زهرا سلام اللّه علیها تمسک جوید و به بهشت برود. حضرت آیت اللّه مظاهری تصریح کردند: ما نباید خودمان را فریب بدهیم و تصور کنیم که در وضعیت مطلوبی قرار داریم. یکی از مصایب بزرگ این است که شیطان گاهی آدمیان را از راه دین گمراه و جهنمی می کند. این که انسان تصور کند با این همه گناه، در قیامت حضرت زهرا سلام اللّه علیها به فریاد او می رسد، از کید و نیرنگ شیطان سرچشمه می گیرد. این که برخی می گویند: غرق گناهیم و یک حسین داریم که به فریاد ما برسد، دروغ است. باید عمل ما متناسب با عمل امام حسین سلام اللّه علیه و شبیه به آن حضرت باشد تا شفاعت ما را بکنند.

این مرجع تقلید در همین زمینه افزودند: بعضی اوقات جهل انسان او را به جایی می رساند که عزاداری و سینه زنی را مقدم و برتر از اقامه نماز می داند. یکی از علما می گفت: در شهری دیدم حسینیه را خیلی تزیین کرده بودند و کسی که عامل این کار بود، گفت: چند روز است فرصت کندن کفش هایم را پیدا نکرده ام! آن عالم می گفت، از او پرسیدم پس چگونه وضو گرفتی؟ عصبانی شد و گفت: آن اباالفضلی که نتواند جواب نماز من را بدهد قبول ندارم!! در واقع صحیح گفته است، زیرا حضرت اباالفضل سلام اللّه علیه نیز او را قبول ندارد! ما باید باور کنیم که فساد اخلاقی وجود دارد.

اگر نمی دانستیم که بسیاری از امور رایج اجتماع، فساد اخلاقی است، بدبختی ما به این میزان نبود. مثل برخی از غربی ها که نمی دانند باید حجاب داشته باشند. اما ما می دانیم که مفاسد اخلاقی و اجتماعی فراوانی داریم.

چه کسی نمی داند باید ساده زیست باشد؟

 چه کسی نمی داند که باید مراعات حجاب و عفاف را بکند؟

چه کسی نمی داند که باید به اندازه توانش از دیگران دستگیری کند؟

چه کسی نمی داند نماز واجب است؟ چه کسی نمی داند که باید از گناه و معصیت اجتناب کند؟

مرحوم آقای حصه ای که یکی از واعظان با تقوا، عاقل و مشهور قدیم اصفهان بود، روی منبر می گفت:

ای مردم! اگر امام زمان ارواحنافداه فردا ظهور کنند، چه کسی می تواند ایشان را به خانه خود ببرد؟

یعنی چه کسی می تواند ادعا کند که گناه در خانه و زندگی او نیست؟

چه کسی می تواند مدعی باشد که مال حرام و حق الناس در زندگی او نیست؟

چه کسی می تواند بگوید: بدحجاب و بی حجاب در خانه او وجود ندارد؟

آیا با این فساد اخلاقی حاکم بر جامعه و با این وضعیت حجاب و عفاف، امام زمان ارواحنافداه ظهور خواهند کرد؟

ظهور آن حضرت نیاز به زمینه سازی توسط شیعیان دارد. آیا شیعیان زمینه های لازم جهت ظهور امام خویش را فراهم آورده اند؟

ظهور و رضایت حضرت ولی عصر عجل اللّه تعالی فرجه الشریف و نیز خشنودی ام الائمه حضرت صدیقه طاهره سلام اللّه علیها، در سایه پیروی از اهل بیت سلام اللّه علیهم حاصل می شود. قرآن کریم می فرماید: «لقد کان لکم فی رسول اللّه أسوت  حسنة  لمن کان یرجوا اللّه و الیوم الآخر»، احزاب/21؛ اگر کسی خدا و بهشت و رستگاری روز قیامت و شفاعت می خواهد، باید از معصومین سرمشق بگیرد و سرمشق گرفتن از اهل بیت سلام اللّه علیهم یعنی رعایت تقوای الهی.

منبع : مجله  افق حوزه  7 اردیبهشت ماه سال 1390 شماره 307 /  مرکز تخصصی مهدویت

مطالب مرتبط

تگ‌ها

مطالب پربیننده

پربیننده
آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه