مقالات دانشگاهی
فاصله آموزشعالی با نیازهای کشور

دست اندرکاران آموزش عالی برای تعیین رشتههای تحصیلی دانشگاهها و پذیرش دانشجویان ابتدا از بازار کار نیازسنجی کنند و شرایط کشور را درنظر بگیرند، آموزشهای علمی- کاربردی فنی وحرفهای، کشاورزی، تربیت تکنسین و امثال آن را در اولویت کاری خود قرار دهند.
دست اندرکاران آموزش عالی برای تعیین رشتههای تحصیلی دانشگاهها و پذیرش دانشجویان ابتدا از بازار کار نیازسنجی کنند و شرایط کشور را درنظر بگیرند، آموزشهای علمی- کاربردی فنی وحرفهای، کشاورزی، تربیت تکنسین و امثال آن را در اولویت کاری خود قرار دهند.
روزنامه آرمان ملی ۱۳ شهریور یادداشتی به قلم نبیالله عشقیثانی فعال سیاسی منتشر کرد و نوشت: تعداد بسیار زیاد دانشآموختگان دانشگاهها و مراکز آموزشعالی که شغل و کاری برایشان وجود ندارد از یکسو و فارغالتحصیلانی که در مشاغل و محلهای نامناسب با رشته تحصیلیشان شاغل هستند از سوی دیگر، این سوال را در اذهان بوجود میآورد که دانشگاهها و مراکز آموزشعالی بر اساس چه معیاری دست به پذیرش دانشجو میزنند؟ اگر وزارت علوم و آموزشعالی با انجام بررسی و مطالعه نیازهای کشور و استعلام از همه دستگاههای مسئول به تعیین رشته، مقطع تحصیلی و تعیین سهم هر یک از دانشگاهها برای پذیرش دانشجو اقدام میکند، چرا هیچ رابطهای بین تعداد تحصیلکردگان و نیازهای بازار کار وجود ندارد؟
شاید هم به قولی درس خواندن برای افزایش تواناییهای زیست فردی و اجتماعی است نه یافتن شغل و حرفهای برای کسب درآمد و گذران امور زندگی و رساندن منافعی برای کشور و هموطنان دیگر که اینها موضوعی دیگر است که متولی دیگری دارد. اگر چنین بود که گذراندن واحدهای تخصصی فراوان ضرورتی نداشت و طی کردن چند واحد شناخت فردی و سلوک اجتماعی کفایت میکرد.
از منظری دیگر با وجود آنکه همه میدانند شغل و کار مناسبی برای تحصیلکردگان دانشگاهها وجود ندارد و بسیاری از فارغالتحصیلان دانشگاهها در مشاغلی نامرتبط مشغول کارند یا اگر سرمایهای داشته باشند ماشینی تامین میکنند بهعنوان اسنپ و امثال آن مشغول کار میشوند اگرچه آن هم شغلی محترم است لیکن به تحصیلات دانشگاهی نیاز ندارد. پس دلیل این همه وقت گذاشتن و درس خواندن برای ورود به دانشگاهها و چند سال از دوران جوانی را برای تحصیل صرف نمودن و هزینه کردنهای فراوان برای چیست؟ آیا بههمین دلیل و شرایط نیست که جلوی دانشگاه تهران تبلیغ فروش پایاننامه میکنند و همه از جمله مسئولان دانشگاهها این خلافهای وحشتناک و تاسفبار را میبینند و عکسالعملی نشان نمیدهند.
شاید لازم باشد که یک بررسی علمی عمیق انجام شود تا میزان سرمایه انسانی و اقتصادی که برای تحصیل در دانشگاهها صرف میشود و متاسفانه تحصیلکردگان آن در جای خود مورد استفاده قرار نمیگیرند و از دانش آنان به شکل مناسب بهرهبرداری نمیشود، چه میزان است؟ تا مشخص شود اصلاح وضع موجود تا چه حد ضروری است. ضمن آنکه بهلحاظ بهداشت روانی یک فرد تحصیلکرده نمیتواند هر شغل و حرفهای را بپذیرد، زیرا هم خودش هم جامعه انتظار دیگری دارد. واقعیت این است که در کشور هزاران شغل و حرفه وجود دارد که مردم از چند و چون آن آگاهی کافی ندارند. اگر این مشاغل به درستی به جامعه معرفی شود و مردم متوجه شوند که با گذراندن یک دوره آموزش حرفهای کوتاهمدت میتوانند متصدی انجام آن شوند و خدمتی به جامعه بکنند و صاحب شغلی آبرومند و درآمد قابل قبولی باشند، مسلما استقبال خوبی میشود.
ذکر این نکته لازم است که برخی بر این باورند که کشور بیشتر از فارغالتحصیلان دانشگاه آن هم در رشتههای نظری و علوم انسانی به تکنسینهای فنی و حرفهای نیاز دارد تا در مشاغل فنی و حرفهای، کشاورزی، دامپروری و اینترنت و کامپیوتر و سایر حرفهها که مورد نیاز روزانه کشور است، تحصیل کنند و حرفه خاصی را بیاموزند، پس از فارغالتحصیلی هم بازار کار فراوان و متنوع در همه مناطق کشور در شهر و روستا، کارخانجات، شرکتهای بزرگ و کوچک و تعمیرگاهها و کارگاهها و مزارع و باغات برایشان وجود دارد و بخش مهمی از نیاز کشور را تامین خواهند کرد.
متاسفانه دستگاههای متولی در این موضوعات برنامه جامع، متنوع و شوقبرانگیز برای معرفی و تبلیغ این مشاغل و این سطح از آموزش ارائه نمیدهند و جای آن در برنامههای رسانه ملی هم خالی است و آنچه هم دیده میشود، کفایت نمیکند و شوقی برنمیانگیزد. اکنون که در روزهای آغازین شروع بکار دولت جدید هستیم و شوق کار کردن فراوان است، نکاتی را یادآور میشویم و از دستاندرکاران آموزشعالی و متولیان وزارتخانهها و دستگاههایی که خود را مسئول ایجاد شغل و حرفه میدانند درخواست میکنیم آنها را مدنظر قرار دهند و انشاءا... بکار گیرند.
۱- برای تعیین رشتههای تحصیلی دانشگاهها و پذیرش دانشجویان ابتدا از بازار کار نیازسنجی کنند و شرایط کشور را درنظر بگیرند. ۲- آموزشهای علمی- کاربردی فنی وحرفهای، کشاورزی، صنایع خانگی و تربیت تکنسین وامثال آن را در اولویت کاری خود قرار دهند. ۳- با ارائه برنامههای آگاهسازی و ترویجی و تبلیغی نیازهای کشور را به جامعه معرفی کنند و چگونگی آموختن و یادگیری آن را نشان دهند و برایش تسهیلات قائل شوند. ۴- دنیای it وکامپیوتر و اینترنت و دنیای مجازی و مهارتهای کار با آنها از ضروریترین نیازهای کشور و جهان است که رونق فراوان پیدا کرده و در آینده نهچندان دور به شدت توسعه خواهد یافت و هزاران شغل پولساز از آن بهوجود خواهد آمد. پس برای آموزش شاغلین در آن سریعتر اقدام کنید.
مطالب مرتبط
-
پذیرش دانشجو در پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران
-
مقاله طراحی الگوی پیشرفت مسیر شغلی
-
مقاله بررسی ابعاد اقتضایی سیستم ارزیابی عملکرد کارکنان کلیدی با رویکرد معماری منابع انسانی
-
آسیبشناسی تاثیر فضای مجازی بر بنیان خانواده
-
مقاله علمی و پژوهشی جنگ نرم سایبری در فضای شبکه های اجتماعی
-
مقاله بررسی تأثیر سرمایه انسانی بر بهرهوری کل عوامل تولید در صنایع متوسط و بزرگ ایران
-
فناوری های نوین و آسیب های پیش رو
-
مقاله طراحی و تبیین الگوی جانشین پروری در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
تگها
مطالب پربیننده
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی صنایع سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی پزشکی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی مکانیک (2) سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی مکانیک (1) سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی نقشه برداری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی عمران سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی برق سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم شناختی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم کامپیوتر و بیوانفورماتیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای ژئوفیزیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای فیزیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای ریاضی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای آمار سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای آموزش زبان و ادبیات انگلیسی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای بیوشیمی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای شهرسازی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای معماری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مدرسی معارف اسلامی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم ارتباطات سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای حسابداری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای گردشگری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای حقوق سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مدیریت سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای روانشناسی ۲ سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای سنجش و اندازه گیری سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای روانشناسی سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم تربیتی سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای فلسفه سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای الهیات و معارف اسلامی سال 1403
- قوانین کلاس و مدرسه
- قالب آماده و زیبای پاورپوینت(15)
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»
- قالب زیبای پاورپوینت برای ارائه پروپوزال و دفاع رساله دکترا
- پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
- قالب پاورپوینت کادر دار زیبا
- رنگ چشم هایتان درباره شما و اجدادتان چه می گوید؟
- قالب پاورپوینت گرافیکی و طرح دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی زیبا
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- قالب پاورپوینت گرافیکی جالب
- اندکی درباره درسپژوهی
- همه زائران سلطان
- کتاب پسری که جادویی شد
- متن کامل دعای جوشن کبیر با ترجمه
- قالب پاورپوینت
- معرفی کتاب
- دوستی با کتاب
- قالب پاورپوینت گرافیکی
- درباره محسن رضایی
- قیافه و ظاهر واسه متولدین کدوم ماه، خیلی مهمه؟
- معرفی کتاب
- چشم رنگی ها چه شخصیتی دارند؟ روانشناسی رنگ چشم ها
- درباره امیر کبیر
- کتاب راهنمای کامل Interaction access
- درباره فخرالدین عراقی
- خلاصه کتاب سواد بصری
- کتاب پیوند زخم خورده
- درباره محسن مهر علیزاده