اخبار آغاز سال تحصیلی
سه راهبرد اصلی آموزشی برای بازگشایی مدارس

بازگشایی مدارس در شرایط کرونا یکی از مهمترین چالشهای بزرگترین وزارتخانه دولت است که با تدوین برنامههای راهبردی از سوی کارشناسان این نهاد، قابلیت اجرا خواهد یافت.
بازگشایی مدارس در شرایط کرونا یکی از مهمترین چالشهای بزرگترین وزارتخانه دولت است که با تدوین برنامههای راهبردی از سوی کارشناسان این نهاد، قابلیت اجرا خواهد یافت.
در آستانه فصل مدارس در ایران و با وجود شرایط کرونا در سطح کشور، بازگشایی مدارس همچنان با اما و اگرهای زیادی همراه است. طی یک سال و نیم گذشته و شیوع کرونا در سطح کشور، آموزش مدارس ایران از راه دور و با استفاده از فضای مجازی پیگیری شد که هر چند برای دانشآموزان مناطق شهری -با وجود کاستیها و مشکلات- کاربرد داشت اما این شیوه آموزش برای دانشآموزان نواحی و روستاهای دوردست با سختیها و مشقات زیادی همراه بود.
نبود امکانات مناسب و زیرساخت، بالابودن هزینههای ابزارآلاتی چون «لپتاپ»، «تبلت» و «تلفن همراه هوشمند» و ... موجب شد تا شمار قابل توجهی از دانشآموزان از تحصیل باز بمانند. اگرچه نمیتوان منکر زحمات بیدریغ بسیاری از معلمانی شد که به دلیل شرایط اقتصادی دانشآموزان و ناتوانی در خرید وسایل هوشمند ارتباطی، حتی با هزینه شخصی مانع از بازماندگی تحصیلی تعدادی از محصلان شدند، اما این وضعیت عمومیت نداشته و مشکلات زیادی را برای بزرگترین وزارتخانه کشور با بیشترین تعداد افراد تحت پوشش و پرسنل ایجاد کرد.
با این وجود وزارت آموزش پرورش برای سالجاری سه راهبرد را در سال جاری تدارک دیده که در صورت اجرا شدن میتواند بسیار موثر باشد.
نگاهی به آمار مدارس و دانشآموزان
به استناد آمار وزارت آموزش و پرورش تعداد ۹۴ هزار و ۴۴۹ مدرسه در سطح کشور وجود دارد که بیشترین تعداد مربوط به مدارسی است که کمتر از ۷۵ نفر دانشآموز داشته (۴۴ هزار و ۳۶۳ مدرسه) و کمترین تعداد (۶۴۹۷ مدرسه) نیز مربوط به مدارسی است که بین ۷۵ تا ۱۰۰ دانشآموز را در خود جای دادهاند.
به استناد این گزارش تعداد مدارس بالای صدنفر دانشآموز نیز ۴۳ هزار و ۵۸۹ مدرسه است که وظیفه آموزش برای دانشآموزان در تمامی مقاطع تحصیلی را بر عهده دارند. این تعداد مدرسه بیش از ۵۲۳ هزار کلاس درس را به خود اختصاص داده که از این بین نیز تعداد کلاسهای با ظرفیت ۲۶ تا ۳۵ نفر، ۲۱۴ هزار و ۲۰۴ کلاس است.
نکته جالب توجه در این گزارش نیز مربوط به کلاسهای بیش از ۴۰ نفر و کمتر از ۱۵ نفر است که به ترتیب ۸ هزار و ۸۱۳ و ۹۳ هزار و ۵۴۷ کلاس میباشد. با نگاهی به این آمار میتوان دریافت که کلاسهای با ظرفیت بیش از چهل نفر تقریباً ۳۲۵ هزار و ۵۲۰ محصل و ظرفیت کلاسهای کمتر از ۱۵ نفر برابر با یک میلیون و ۴۰۳ هزار و ۲۰۵ نفر است. بهطور کلی مدارس ایران تقریبا بیش از ۱۴ میلیون دانشآموز را در سراسر کشور تحت پوشش خود دارند که از این حیث بالاترین تعداد افراد تحت پوشش را در سراسر کشور به خود اختصاص داده است که البته این تعداد سوای از پرسنل اداری، آموزشی و خدماتی است.
با احتساب این شرایط نیز وزارت آموزش و پرورش ۱۷ پروژه تحت عنوان «پروژه مهر برنامه کلان وزارت متبوع برای بازگشایی مدارس» را نظیر ستاد ثبتنام، سنجش نوآموزان، تامین و تجهیز و ایمنی مدارس، توجیه و تبلیغ و اطلاعرسانی، برنامه شاد و مدرسه تلویزیونی، امتحانات، استعدادهای درخشان و ... را با سه راهبرد آموزش «غیرحضوری»، «حضوری» و «ترکیبی» در نظر گرفته است.
راهبرد آموزش غیرحضوری
این راهبرد از طریق سه برنامه درسنامههای آموزشی، آموزشهای تلویزیونی و آموزش در فضای مجازی اجرا میشود. این برنامهها که با همکاری وزارت آموزش و پرورش و صدا و سیما صورت گرفته، پوشش فراگیر (۹۸ درصدی در کشور) را شامل شده و بیانگر رویکرد مثبت حاکمیت به موضوع فراگیری بالا و تامین فرصتهای برابر آموزش و یادگیری برای دانشآموزان، آشنایی خانوادهها با روشهای آموزش و نقش الگویی برای معلمان است.
در این راهبرد، ارزیابیها بیانگر افت یادگیری نسبت به شرایط حضوری است و کیفیت یادگیری تا حد زیادی به تبحر معلم و به فعال بودن دانشآموز و خانواده بستگی دارد. هرچند در این روش کاستیهایی نظیر ماهیت غیر تعاملی آموزش، منفعل بودن دانش آموز، عدم امکان کنترل جریان یادگیری و نبود مکانیزم نظارت و ارزیابی موثر و ... وجود دارد، با این وجود کماکان به عنوان یک راهبرد موثر مورد توجه مسوولان است.
راهبرد آموزشی حضوری
ویژگیهای اصلی این روش، تدریجی بودن، شروع آرام وکم دغدغه، راهبری هوشمندانه و کنترل شده بازگشایی، اقتضایی بودن آن است. اهداف آن نیز، مدیریت و راهبری بازگشت به آموزش های حضوری مدارس به صورت آرام و تدریجی و بهبود کیفیت خدمات آموزشی و تربیتی و کاربرد ترکیبی از روشهای حضوری و غیر حضوری در فرایند یاددهی و یادگیری است. تقدم ذاتی تامین سلامت دانش آموزان، معلمان و خانوادهها بر فعالیتهای آموزشی، توجه همزمان به حق برخورداری از سلامت و ایمنی دانش آموز و حق برخورداری از تعلیم و تربیت با کیفیت، عدالت در تامین فرصت های آموزش و یادگیری در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی، کفایت اقناع جامعه نسبت به ضرورت آموزشهای حضوری و تقدم تعلیم و تربیت حضوری بر روشهای غیرحضوری، کفایت آگاهی دانش آموزان، معلمان، کارکنان و خانواده ها از نحوه رعایت بهداشت فردی، تدریجی بودن روند گسترش آموزش های حضوری، اقتضایی بودن برنامهها و ایجاد شرایط مطلوب درکارکردهای مدارس، تفویض اختیار به مدارس و مناطق آموزشی در تصمیمات اجرایی و حفظ و بهبود تجارب و دستاوردهای گذشته و بهرهگیری از روشهای مجازی در آموزش، از جمله اصول حاکم بر این راهبرد آموزشی است.
این راهبرد هم در سه گام قابل اجرا است که در گام نخست همه مناطق و مدارس روستایی و عشایری با امکان رعایت فاصلهگذاری را شامل شده و در گام دوم مدارس باجمعیت متوسط، گروهبندی دانشآموزان و تقسیم کلاس تا حد نصاب تعیین شده در دستورالعملها و کاهش روزهای حضور در مدرسه با اولویت پایههای اول و دوم ابتدایی و هنرجویان شاخه فنی حرفهای وکاردانش در دروس مهارتی، دروس عملی و آزمایشگاهی و... است. گام سوم این راهبرد نیز در مدارس با تراکم بالا اجرا میشود که غلبه آموزش در این دسته از مدارس با روشهای غیرحضوری است. ارائه خدمات آموزشی حضوری و پیشبینی روشهایی برای ارتباط مدرسه جهت رفع اشکال ارزشیابی حضوری با رعایت مفاد دستورالعملهای بهداشتی نیز از جمله موارد دیگر در این حوزه است.
راهبرد ترکیبی
در این راهبرد استفاده از روشهای حضوری و مجازی در فرایند یاددهی و یادگیری بسیار موثر است. این روش بدین دلیل اتخاذ شده که تراکم بالای دانشآموز و ضرورت فاصلهگذاری موجب تقسیم دانشآموزان به دو یا سه گروه (کلاس/مدرسه ) است. این وضعیت شامل مدارسی است که بیش از ۱۵۰ دانشآموز دارند و نیاز به گروهبندی در آن جدی است.
این سه راهبرد مد نظر وزارت آموزش و پرورش است که توسط کارشناسان آن تهیه شده که قبل و بعد از بازگشایی مدارس، مورد ارزیابی و نظارت مسوولان آموزشی است. ثبت الگوی ارائه خدمات در سامانه، نظارت مستمر بر اساس شاخصهای الگو، تقویت سامانه نظارت، ارائه چارچوب برنامه درسی فشرده، تعیین الگو و بارگذاری شاخصهای ارزیابی، گزارشگیری و نظارت سیستمی از ابعاد این برنامههای راهبردی است.
مضاف بر این که وزارت آموزش بازگشایی مدارس را منوط بر آماده سازی فضا و تجهیزات واحدهای آموزشی و پرورشی؛ پرداخت سرانه بهداشتی و اتمام واکسیناسیون فرهنگیان کرده و انتظار است تا با تخصیص اعتبار برای تأمین تبلت دانشآموزی بخش عمده مشکلات در این حوزه را مرتفع نماید.
مطالب مرتبط
-
افزایش انگیزه دانش آموزان
-
شبکه شاد ورودی زودهنگام به فضای مجازی
-
مقاله مقایسه سطح فعالیت بدنی در دانش آموزان وابسته به زمینه و مستقل از زمینه
-
مقاله بررسی روایی و پایایی نسخۀ فارسی مقیاس نگرش دانش آموزان نسبت به تربیت بدنی
-
آمار دانشآموزان کشور
-
کمبود ۱۰۰ هزار معلم در آموزش و پرورش
-
مقاله تأثیر یک دوره فعالیت منظم ورزشی بر پرخاشگری دانش آموزان عقب ماندة ذهنی آموزش پذیر
-
مقاله علمی و پژوهشی پایگاه اجتماعی و اقتصادی خانوادها، دانش آموزان و استفاده از اینترنت
تگها
مطالب پربیننده
- تغییر اقلیم موجب کاهش خواب میشود
- نگاهی به عوامل ناباروری
- آموزشعالی تودهای و چالش صندلیهای خالی
- ویرایش ژنی کریسپر موجب تغییر رفتار اجتماعی حیوانات میشود
- علایم و راههای انتقال بیماری تب کریمه کنگو
- درمان ناباروری / این درمان دیگر لاکچری نیست
- افکار عمومی در دام تبلیغات گمراهکننده
- توسعه اقتصاد «گیگ» زیر تیغ چالشهای قانونی
- توسعه اشتغال از مسیر فناوری نانو
- ورزشکاران مهاجر چرا و کجا میروند؟
- استفاده از نانوذرات مغناطیسی برای درمان آندومتریوز زنان
- افزایش حقوق و اصلاح پایه سنوات اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد
- سن اعتیاد در مسیر نزولی؛ چه باید کرد؟
- ارز FRZSS با پشتوانه مالی و بلاکچین اختصاصی آینده درخشانی خواهد داشت
- نتیجه اولیه آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۱
- تولید پوست هوشمند مصنوعی چندحسی
- فراخوان بیستوهفتمین جشنواره کتاب سال دانشگاهی
- نتایج معرفی شدگان به مصاحبه آزمون دکتری
- پرتاب فضاپیمای «استارلاینر»به ایستگاه بینالمللی فضایی
- ضرورت پاسداشت زبان پارسی
- جذب نیروی سرباز امریه در بنیاد ملی نخبگان
- تولید برق با روش فتوسنتز برای رایانههای ریزکنترلگر
- ایران در کانون خشکسالی جهانی
- این چهار تغییر پوستی نشان میدهد کبد بیماری دارید
- پنج درمان خانگی تایید شده برای عفونت ادراری
- سیاستها و برنامههای جمعیتی ایران
- تولید لنزی برای درمان خودکار آبسیاه
- خطر تداخل دارویی ایبوپروفن برای بیماران فشار خون
- جلبکها و تحول در تولید محصولات کشاورزی
- تایید حکم روسای ۱۳ دانشگاه و موسسه پژوهشی
- تغییر اقلیم موجب کاهش خواب میشود
- نگاهی به عوامل ناباروری
- آموزشعالی تودهای و چالش صندلیهای خالی
- ویرایش ژنی کریسپر موجب تغییر رفتار اجتماعی حیوانات میشود
- علایم و راههای انتقال بیماری تب کریمه کنگو
- درمان ناباروری / این درمان دیگر لاکچری نیست
- افکار عمومی در دام تبلیغات گمراهکننده
- توسعه اقتصاد «گیگ» زیر تیغ چالشهای قانونی
- توسعه اشتغال از مسیر فناوری نانو
- ورزشکاران مهاجر چرا و کجا میروند؟
- استفاده از نانوذرات مغناطیسی برای درمان آندومتریوز زنان
- افزایش حقوق و اصلاح پایه سنوات اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد
- سن اعتیاد در مسیر نزولی؛ چه باید کرد؟
- ارز FRZSS با پشتوانه مالی و بلاکچین اختصاصی آینده درخشانی خواهد داشت
- برنامه نویسی بر بستر بلاکچین با آموزش Solidity
- کتاب سفر به گرای ۲۷۰ درجه کتاب منتخب مسابقات کتابخوانی هشت بهشت
- کتاب انستیتو پاستور ایران در گذر تاریخ
- شرط جدید استخدام اساتید دانشگاهها
- دعای وداع ماه رمضان صحیفه سجادیه
- اعمال شب عید فطر
- آشنایی با مفهوم عرضه اولیه کوین (ICO)
- توزیع کارت آزمون استخدامی آموزش و پرورش
- تغییر اقلیم و افول حافظه اقیانوسها
- این موارد به شما میگوید از طلاق پشیمان میشوید
- هرگز ماهی را با این خوراکیها نخورید
- همه چیز درباره بیت کوین
- آزمون استخدامی آموزش و پرورش
- دعای وداع ماه مبارک رمضان
- انحراف جنسی انحرافی که دردسرساز قابل درمان است
- ارتقای ارزش غذایی گوجهفرنگی با فناوری نانو
- چاپ مقاله پژوهشگران دانشگاه خواجه نصیر در مجله معتبر Journal of Power Sources
- نتیجه اولیه آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۱
- این تغییرات در پاها نشانه مشکلات قلبی است
- تنبیه و تحقیر در مدارس؛ از مغایرت قانون تا کجروی دانشآموز
- تغییر حوزه امتحانی کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۱
- باورهای غلط درباره نمک دریا
- عبور دو سیارک در روزهای آینده از کنار زمین
- عقبماندگی ۸ ماهه آموزش در جهان
- آیا ارزیابیهای تحصیلی دوران کرونا عادلانه است؟
- زمان برگزاری آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۱
- مصرف این داروها برای شما کابوس میآورد
- آموزههای سیاسی قرآن و نیاز امروز جامعه ما
- وضعیت سلامت روانشناختی دانشجویان