مقالات سیاسی جهان
لبنان؛ ناهمگونی و فقدان یگانگی ملی
لبنان از ابتدای تابستان سال ۱۳۹۸ تا پایان تابستان ۱۴۰۰، به دلیل ناهمگونی و نبود اتحاد و یگانگی ملی در گردابی از گرانی، فقر، فساد، کاهش ارزش پول ملی، کمبود سوخت و برق، فرار سرمایه، مهاجرت نخبگان و بیکاران، اعتراض و درگیری خیابانی و سقوط ۲ دولت به ریاست سعدحریری و حسان دیاب قرار گرفت.
حسن سلامی
ایرنا - لبنان از ابتدای تابستان سال ۱۳۹۸ تا پایان تابستان ۱۴۰۰، به دلیل ناهمگونی و نبود اتحاد و یگانگی ملی در گردابی از گرانی، فقر، فساد، کاهش ارزش پول ملی، کمبود سوخت و برق، فرار سرمایه، مهاجرت نخبگان و بیکاران، اعتراض و درگیری خیابانی و سقوط ۲ دولت به ریاست سعدحریری و حسان دیاب قرار گرفت.
پس از سقوط این ۲ دولت و با گذشت ۱۳ ماه از فقدان کابینه، نجیب میقاتی نخست وزیر جدید در ۲۹ شهریور گذشته با ۲۲ وزیر توانست ۸۵ رای اعتماد از پارلمان ۱۲۰ نفری لبنان به دست آوَرَد.
او پیش و پس از گرفتن رای اعتماد بارها وضع لبنان را بحرانی توصیف کرده و خواستار همکاری و اتحاد لبنانی ها، پیروان مذاهب و طوایف، گروه ها و احزاب سیاسی برای انجام اصلاحات و نجات کشورش شده است.
روزنامه ی «جمهوریت» چاپ بیروت روز سه شنبه هفتم مهر ۱۴۰۰ به نقل از منابع آگاه وزارتی نوشت: میقاتی و اعضای کابینه ی او خود را ملزم و متعهد به اجرای تمام بندهای «بیانیه وزارتی» یا منشور دولت می دانند و برای تحقق آن، با هدف رفع بحران اقتصادی می کوشند، اما می ترسند که بروز حوادث و ظهور عوامل غیرقابل پیش بینی و قابل پیش بینی مانند تغییر قانون انتخابات، چگونگی انتخابات پارلمانی که قرار است سال آینده میلادی برگزار شود، موضوع مشارکت و رای دادن یا ندادن مهاجران لبنان در انتخابات مجلس، اختلاف های سیاسی و طایفه ای، سرانجام ِ پرونده ی انفجار اسکله ی بیروت در مرداد ۹۹ و نزاع ها بر سر آن و متهمان پرونده، مانع کارهای دولت شود.
هشت میلیون نفر لبنانی (۴ میلیون داخل و ۴ میلیون خارج) با آن که از یک نژاد و با یک زبان (عرب) هستند، اما به تشکیل گروه ها و احزاب مذهبی و طایفه ای و سیاسی خو گرفته اند که منجر به فاصله های زیاد اجتماعی شده و آنان را از هم جدا کرده و سبب ناهمگونی و پراکندگی ملی شده است، به گونه ای که اکنون برایشان بسیار مشکل است که یک دیگر را متعلق به یک کشور و یک جامعه بدانند.
نزاع و کشمکش مستمر، جهالت و نفاق و تعصب مذهبی و طایفه ایِ برخی رهبران و مقام ها و دخالت شماری از کشورهای منطقه ای و جهانی در امور داخلی لبنان، بسیاری از افراد و احزاب این کشور را دشمن یک دیگر ساخته است و اصل «وحدت در عین کثرت» را به شدت خدشه دار کرده است.
آشکار است که دستیابی به همگونی و یگانگی ملی، متضمن «خودآگاهی ملی» و نادیده گرفتن خیلی از دلبستگی های طایفه ای و مذهبی و خُرده فرهنگ های محلی و آداب و گرایش های قومی و ناحیه ای و برچیدن بساط اقتدار حکمرانی طایفه ای است؛ حکمرانی ای که سد راه یکپارچگی ملی است.
به دلیل وجود ساختار و نظام طایفه ای کهنه و فرسوده و ناهمگونی و فقدان یگانگی ملی که جوانان جامعه ی لبنان را سخت آزرده خاطر و ملول ساخته است، چگونه می توان امید به رفع بحران ها و نجات این کشور و ثبات و توسعه و پیشرفت آن را داشت؟
یک راه حل تاسیس نظام تازه ی سیاسی و غیرطایفه ای از طریق کسب تجربه های جهان جدید است تا جامعه ی لبنان، شور و سرزندگی، پویایی، قدرت سنجش گری و خردورزی پیدا کند و به تدریج به خودآگاهی ملی، بلوغ فکری، اجتماعی و رفتاری برسد و بتواند در موازنه ی نیروها، از ظرفیت فرهنگی و نخبگی و پشتوانه ی اخلاقی و مدنی برای مهار بحران ها برخوردار شود.
جامعه ی لبنان به رهبران و روشنفکرانی آگاه و عملگرا با گرایش فکری مستقل نیاز دارد تا از طریق تقویت بنیان های اجتماعی و اصلاحات سیاسی، هم در مکان و جایگاه حاکمیت (مجموعه ی قوا) بایستند و کار کنند و هم پیوسته یک پایشان محکم در بیرون حاکمیت باشد؛ در جایگاه فرهنگ و جامعه و علم و دیپلماسی.
لبنان به روشنفکران و دولتمردانی قدرتمند نیازمند است که تحت سیطره ی عوامل خارجی نباشند و فارغ از این عواملِ دخالت کننده و تحدید کننده، بتوانند دستیابی به استقلال سیاسی و یگانگی ملی و گذار از حوزه ی خاوریِ مسیحی به حوزی مدنیت جهان شمول باختری را سرلوحه ی فکر و کار خویش قرار دهند.
راه حل دوم برای برون رفت لبنان از بحران و بُن بستی که دست کم پنج دهه یعنی از ابتدای جنگ داخلی در سال ۱۹۷۵ میلادی در آن و به آن گرفتار شده است، تفکیک امور مدنی و مذهبی از مسایل سیاسی، الغای محاکم طایفه ای و ارجاع کلیه ی امور به محاکم عرفی، عمومی و قانونی، توجه ویژه به تحصیلات و امور فنی و مهندسی و صنعتی به جای معارف مذهبی و طایفه ای است.
راه حل سوم تکیه و توسل به دموکراسی است. به تعبیر آمارتیا سِن اندیشمند انگلیسی هندی تبار «دموکراسی هم یک هدف توسعه و هم ابزاری برای نیل به رشد اقتصادی است. دموکراسی با داشتن ضمانت های نهادی می تواند از بدترین اَشکال بی لیاقتی یا غارتگری جلوگیری کند و رهبران بد را با رای مردم کنار بگذارد».
در دموکراسی، امکان تدبیر سیاسیِ معقول و سیاست ورزی خردمندانه فراهم می شود؛ سیاست ورزی که اصلاح را بر انقلاب و کودتا و درگیری خشونت بار، ترجیح می دهد و به نهادهای سیاسی به مثابه ی ابزارهای تغییر و تحول، اعتماد می کند. کنشگری، گفت وگو و تبادل نظر، نمایندگی، مصالحه، مدارا و تساهل، احترام به رای و عقیده ی منتقد، خردورزی و قوانین عقلانی، مولفه هایی اند که دموکراسی ها برای حل مسایل فردی و عمومی و با هدف جلوگیری از آسیب های اجتماعی، پیشنهاد می دهند.
مطالب مرتبط
-
مقاله علمی و پژوهشی جامعه شناسی سیاسی دورکیم
-
مقاله علمی و پژوهشی آسیب های اجتماعی و فیلمهای سینمایی
-
درباره سید حسن نصرالله
-
قالب پاورپوینت اعتیاد و مواد مخدر
-
مقاله علمی و پژوهشی سیاست دموکراتیک و عوامل موثر بر آن
-
قالب پاورپوینت خانواده و اعتیاد
-
مقاله علمی و پژوهشی دیپلماسی عمومی و الگوی اسلامی آن
-
مقاله علمی و پژوهشی پیامدهای مدرنیته برای معنویت گرایی
تگها
مطالب پربیننده
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی صنایع سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی پزشکی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی مکانیک (2) سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی مکانیک (1) سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی نقشه برداری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی عمران سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی برق سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم شناختی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم کامپیوتر و بیوانفورماتیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای ژئوفیزیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای فیزیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای ریاضی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای آمار سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای آموزش زبان و ادبیات انگلیسی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای بیوشیمی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای شهرسازی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای معماری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مدرسی معارف اسلامی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم ارتباطات سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای حسابداری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای گردشگری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای حقوق سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مدیریت سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای روانشناسی ۲ سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای سنجش و اندازه گیری سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای روانشناسی سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم تربیتی سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای فلسفه سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای الهیات و معارف اسلامی سال 1403
- قوانین کلاس و مدرسه
- قالب آماده و زیبای پاورپوینت(15)
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»
- پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
- رنگ چشم هایتان درباره شما و اجدادتان چه می گوید؟
- قالب زیبای پاورپوینت برای ارائه پروپوزال و دفاع رساله دکترا
- قالب پاورپوینت کادر دار زیبا
- متن کامل دعای جوشن کبیر با ترجمه
- قالب پاورپوینت گرافیکی و طرح دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی زیبا
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- قالب پاورپوینت گرافیکی جالب
- اندکی درباره درسپژوهی
- قیافه و ظاهر واسه متولدین کدوم ماه، خیلی مهمه؟
- قالب پاورپوینت
- همه زائران سلطان
- چشم رنگی ها چه شخصیتی دارند؟ روانشناسی رنگ چشم ها
- کتاب پسری که جادویی شد
- معرفی کتاب
- دوستی با کتاب
- قالب پاورپوینت گرافیکی
- درباره محسن رضایی
- تکنولوژی و اهمیت آن در زندگی امروزی
- معرفی کتاب
- خلاصه کتاب سواد بصری
- درباره امیر کبیر
- درباره فخرالدین عراقی
- کتاب پیوند زخم خورده
- کتاب راهنمای کامل Interaction access