مقالات اجتماعی
ارتقای هوش اجتماعی دانش آموزان با آموزش حضوری

مدرسه و دانشگاه تنها فضای آموزشی نیست؛ بلکه فضای فرهنگی، زیستی یا فضای تربیتی و پرورشی هم هست. به این معنا که آموزش صرفا بعد آموزشی ندارد، بلکه بعد پرورشی هم دارد؛با این حال آموزش مجازی میتواند مکملی برای آموزش حضوری باشد.
"جبار رحمانی"، انسان شناس و استاد دانشگاه به خبرنگار ایرنا گفت: مدرسه و دانشگاه تنها فضای آموزشی نیست؛ بلکه فضای فرهنگی، زیستی یا فضای تربیتی و پرورشی هم هست. به این معنا که آموزش صرفا بعد آموزشی ندارد، بلکه بعد پرورشی هم دارد؛با این حال آموزش مجازی میتواند مکملی برای آموزش حضوری باشد.
در دوران کرونا هر چند آموزش مجازی با توجه به شرایط پیش آمده تنها شیوه غالب و رایج آموزش شد و به دلیل شرایط و تعطیلی مدارس فرصتی برای دانشآموزان و دانشجویان تلقی شد، اما با این حال بسیاری از متخصصان مزایای چندانی برای این شیوه آموزش قائل نیستند و معتقدند مدارس و دانشگاه ها تنها فضای آموزش نیستند، بلکه فضای پرورش استعدادها و مهارت های ارتباطی هم هستند که چنین چیزی از طریق آموزش مجازی مهیا نمیشود. با این حال این شیوه آموزش هم میتواند در کنار آموزش حضوری کارکردهای بسیاری برای دانش آموزان و دانشجویان به همراه داشته باشد که از آن جمله بهرهمندی از برخی از محتوا ها و همچنین شیوههای تدریس است. نظر به اهمیت این بحث، پژوهشگر ایرنا با "جبار رحمانی"، انسان شناس و استاد دانشگاه به گفت و گو نشست. مشروح آن را در ذیل میخوانید:
فعال شدن هوش اجتماعی دانش آموزان با حضور در مدارس
جبار رحمانی پیرامون فواید آموزش حضوری اظهار داشت: مدرسه و دانشگاه تنها فضای آموزشی نیست. بلکه فضای فرهنگی، زیستی یا فضای تربیتی و پرورشی هم هست. جاییکه کودک با دوست، همکلاسی ها، معلم و فضای مدرسه ارتباط برقرار میکند و این امر منجر به تربیت و پرورش آنها در حوزههایی از زندگی میشود. از این جهت این بعد از مساله در شرایط آموزش مجازی مغفول مانده است؛ زیرا در این مدت، همه بر جنبه آموزشی مدارس تاکید کردند و از این جهت حلقه مفقودهای در این شکل از برنامهریزی ها به وجود آمد و آن توجه به بعد تربیتی و پرورشی بود. زیرا وقتی کودکی به مدرسه نمیرود، تنها از نظر خواندن و نوشتن صدمه نمیبیند، بلکه از فضای اجتماعی که برای هوش اجتماعی او نیز مهم است، محروم شده است. به این معنا که آموزشصرفا بعد آموزشی ندارد، بلکه بعد پرورشی هم دارد.
آموزش مجازی، بیعدالتی آموزشی را تعمیق بخشید
رحمانی در خصوص آموزش مجازی و مسایل مربوط به آن گفت: در دوران کرونا در زمینه آموزش، زیرساخت اینترنتی مناسبی نداشتیم و سیاستی هم برای جبران فقدان فرصت های آموزشی و پرورشی در مدارس وجود نداشت و چون زیرساخت آموزشی هم کافی نبود، با یک الگوی جدیدی از تبعیض به واسطه آموزش مجازی مواجه شدیم. طبق آمار رسمی مراکز دولتی، حدود ۳۰ درصد جامعه ایرانی به اینترنت دسترسی ندارند و احتمالا این ۳۰ درصد در مناطق محروم ساکن هستند که بعد خانوارشان هم بالا است. میتوان اینطور گفت که ۳۰ درصد از دانشآموزان ما به اینترنت دسترسی نداشتند و آنهایی هم که دسترسی داشتند با تکنولوژیهای قدیمی رو به رو بودند که نمیشد به خوبی از آنها استفاده کرد.
وی افزود: بنابراین یا خانوادهها در این شرایط محرومتر شدند و یا ناچار شدند فشار اقتصادی بسیار بزرگی را برای خرید ابزار آموزش مثل لب تاب، موبایل و... متحمل شوند. لازم به ذکر است که در شرایط کرونا هم نه تنها اقتصاد رشدی نداشت، بلکه حتی تورم چند برابری هم به وجود آمد.
رحمانی ادامه داد: دانشآموزان شاید درک وسیعی از این موضوع نداشته باشند، اما تبعیضهایی که به لحاظ آموزشی و دسترسی به تکنولوژی آموزشی مطرح شد، به مرور برایشان مشهود شد و خواهد شد و این یک ضربه روحی برای آنها خواهد بود. در مجموع بیکفایتی ابزارهای آموزشی و بیبرنامه بودن نهادهای حکمرانی، نوعی سرخوردگی را در بین دانشآموزان و دانشجویان ایجاد و خانوادهها را با مسایل و مشکلات مضاعف مواجه کرده است.
رحمانی افزود: هر چند در بحث آموزش و پرورش مشکلات بسیاری مانند بیکیفیتی مدارس و هزینهبر شدن برخی از آنها وجود داشت، اما در این شرایط بحث آموزش مجازی هم اضافه شد. بطوریکه بیعدالتیهای موجود در این فضا را تشدید و تعمیق بخشید.
راهکار چیست؟
رحمانی به راهکارهایی در این زمینه اشاره کرد و گفت: آشنایی ۶۰ تا ۷۰ درصد دانشآموزان کشور با آموزش مجازی نکته مثبتی برای نظام آموزش و پرورش کشور تلقی میشود و حتی میتواند به عنوان یک مکمل در کنار آموزش حضوری بکار رود و بخشی از نابرابریها را که ناشی از عدم دسترسی به محتوا و شیوههای تدریس با کیفیت است را جبران کند.
وی گفت: تجربه نشان داده است که ما اصلا برای موقعیتهای پاندمیک آمادگی نداریم و بیکفایتی در مدیریت هم این وضعیت را تشدید و نتایج آن را بدتر میکند. زیرا در این مدت علاوه بر فراهم نبودن زیرساختها شاهد تورم افسارگسیخته نیز بودیم و همین امر، امکان دسترسی افراد را به برخی از امکانات محدودتر میساخت. بنابراین باید از این شرایط درس گرفت و برای موقعیت های پاندمیک در آینده برنامهریزی و سیاستگذاری مناسبت تری داشت.
مطالب مرتبط
-
کتاب پیوند زخم خورده
-
کتاب آموزش علیه آموزش
-
کتاب خانههای تاریخ
-
مدرسه پویا
-
مقاله الگوی مشارکت دانشجویان در ورزشهای همگانی بر اساس نظریه رفتار تمرینی به منظور ترویج اخلاق ورزشی
-
مقاله بررسی رابطه بین ابعاد صبر و بهزیستی روان شناختی
-
جذاب کردن مدرسه
-
مقاله آسیب شناسی اخلاق حرفه ای اعضای هیئت علمی
تگها
مطالب پربیننده
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی صنایع سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی پزشکی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی مکانیک (2) سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی مکانیک (1) سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی نقشه برداری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی عمران سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی برق سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم شناختی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم کامپیوتر و بیوانفورماتیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای ژئوفیزیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای فیزیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای ریاضی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای آمار سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای آموزش زبان و ادبیات انگلیسی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای بیوشیمی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای شهرسازی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای معماری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مدرسی معارف اسلامی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم ارتباطات سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای حسابداری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای گردشگری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای حقوق سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مدیریت سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای روانشناسی ۲ سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای سنجش و اندازه گیری سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای روانشناسی سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم تربیتی سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای فلسفه سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای الهیات و معارف اسلامی سال 1403
- قوانین کلاس و مدرسه
- قالب آماده و زیبای پاورپوینت(15)
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»
- قالب زیبای پاورپوینت برای ارائه پروپوزال و دفاع رساله دکترا
- قالب پاورپوینت کادر دار زیبا
- پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
- رنگ چشم هایتان درباره شما و اجدادتان چه می گوید؟
- قالب پاورپوینت گرافیکی و طرح دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی زیبا
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- قالب پاورپوینت گرافیکی جالب
- اندکی درباره درسپژوهی
- کتاب پسری که جادویی شد
- همه زائران سلطان
- قالب پاورپوینت
- معرفی کتاب
- دوستی با کتاب
- قالب پاورپوینت گرافیکی
- درباره محسن رضایی
- متن کامل دعای جوشن کبیر با ترجمه
- قیافه و ظاهر واسه متولدین کدوم ماه، خیلی مهمه؟
- معرفی کتاب
- چشم رنگی ها چه شخصیتی دارند؟ روانشناسی رنگ چشم ها
- درباره امیر کبیر
- کتاب راهنمای کامل Interaction access
- درباره فخرالدین عراقی
- کتاب پیوند زخم خورده
- خلاصه کتاب سواد بصری
- درباره محسن مهر علیزاده