کاهش پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از کاهش هفت درصدی پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی ارشد سال تحصیلی ۹۹-۹۸ خبر داد.
علی خاکی صدیق در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار داشت: در سال ۹۷ تعداد ۱۸۳ هزار و ۳۱۶ نفر قبول شدند اما امسال ۱۷۰ هزار و ۵۰۴ نفر به دوره کارشناسی ارشد راه یافتند که کاهش هفت درصدی را نشان می دهد.
وی با اشاره به گله مندی دانشگاه ها از بی کیفیت بودن پذیرش در تحصیلات تکمیلی به ویژه کارشناسی ارشد، تصریح کرد: گلهمندی عمومی در دانشگاه ها از نظر کیفیت ورودی های تحصیلات تکمیلی وجود دارد. اما در دوره دکتری طبق فرمول ها درصدی از داوطلبان توسط مصاحبه برای تحصیل در این دوره تعیین می شوند و مصاحبه نظر دانشگاه را برای پذیرش داوطلبان به نوعی تامین می کند.
وی با اشاره به انتقاد روسای دانشگاه ها گفت: روسای دانشگاه ها از ورودی های کارشناسی ارشد گله دارند و بر اساس مطالعات معاونت آموزشی وزارت علوم، چند معیار روی کیفیت ورودی های کارشناسی ارشد تاثیر گذار است.
خاکی صدیق با بیان اینکه اکثر موسسات و دانشگاه ها علاقه مند به جذب دانشجویان بیشتری هستند، ادامه داد: در سطح کلان تعداد دانشجویان کارشناسی ارشد خیلی بیش از یک عدد بهینه است و ساماندهی روی تعداد ظرفیت پذیرش در کارشناسی ارشد اهمیت دارد.
وی با بیان اینکه در صورت همراهی دانشگاه ها این میزان از پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد را می توان پایین تر آورد، افزود: در راستای جذب زیاد دانشجو در دانشگاه ها، متقاضیانی که متوسط پایین هستند در بسیاری از دانشگاه ها به طور پراکنده تحصیل می کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی درباره معیار دیگری برای در پذیرش کارشناسی ارشد یادآور شد: شیوه پذیرش در کیفیت ورودی ها تاثیر می گذارد؛ البته این موضوع در اختیار معاونت آموزشی وزارت علوم نیست اما امکان ارائه پیشنهاد آن را در شورای سنجش و پذیرش دانشجو وجود دارد.
خاکی صدیق با اشاره به شیوه پذیرش دانشجو به روش آ.ت.ت(آزمون تشریحی تکمیلی) گفت: این طرح مخالفان و موافقانی دارد اما در طول سال هایی که در دانشگاه ها اجرا شد عمده دانشگاه ها از اجرایی سازی آن ابراز رضایت داشتند.
وی تاکید کرد: برخی متقاضیان و داوطلبان احساس می کنند این طرح شاید به ضررشان باشد اما می توان طرح آ.ت.ت اصلاح شده ای را به شورای سنجش و پذیرش ارائه داد که تصویب آن منوط به مصوبه این شورا است.
به گفته معاون وزیر علوم، این معیار روی کاهش گله مندی دانشگاه ها از بی کیفیت بودن پذیرش کارشناسی ارشد تاثیر دارد.
خاکی صدیق در مورد کاهش ظرفیت دانشجو در کارشناسی افزود: دانشگاه های سطح بالای کشور ظرفیت دوره کارشناسی را نسبت به افزایشی که در کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارد، پایین آوردند و اکنون نسبت ورودی ها و خروجی ها در دانشگاه های سطح خوب مساوی است.
وی تاکید کرد: افزایش کیفیت در کارشناسی ارشد را فقط با همکاری دانشگاه ها می توان اصلاح کرد و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نمی تواند دخالتی در این رابطه داشته باشد چرا که استقلال و خودمختاری دانشگاه ها زیر سوال می رود.
مطالب مرتبط
-
پذیرش دانشجو در پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران
-
دانلود سئوالات و پاسخنامه آزمون کارشناسی ارشد بهداشت ، ایمنی و محیط زیست HSE سال 97
-
جزئیات پرداخت ۷ نوع وام به دانشجویان دانشگاه آزاد
-
دانلود سئوالات و پاسخنامه آزمون کارشناسی ارشد بهداشت و کنترل کیفی مواد غذایی سال 97
-
بیش از یک میلیون کنکوری بر سر ۱۳ رشته دعوا دارند
-
دفترچه سئوالات آزمون کارشناسی ارشد سال 99 مجموعه علوم و مهندسی مرتع و آبخیزداری
-
مقاله آسیب شناسی اخلاق حرفه ای اعضای هیئت علمی
-
ثبتنام نقل و انتقال دانشجویان علوم پزشکی
تگها
مطالب پربیننده
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی صنایع سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی پزشکی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی مکانیک (2) سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی مکانیک (1) سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی نقشه برداری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی عمران سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی برق سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم شناختی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم کامپیوتر و بیوانفورماتیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای ژئوفیزیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای فیزیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای ریاضی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای آمار سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای آموزش زبان و ادبیات انگلیسی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای بیوشیمی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای شهرسازی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای معماری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مدرسی معارف اسلامی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم ارتباطات سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای حسابداری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای گردشگری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای حقوق سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مدیریت سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای روانشناسی ۲ سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای سنجش و اندازه گیری سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای روانشناسی سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم تربیتی سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای فلسفه سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای الهیات و معارف اسلامی سال 1403
- قوانین کلاس و مدرسه
- قالب آماده و زیبای پاورپوینت(15)
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»
- پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
- رنگ چشم هایتان درباره شما و اجدادتان چه می گوید؟
- قالب زیبای پاورپوینت برای ارائه پروپوزال و دفاع رساله دکترا
- قالب پاورپوینت کادر دار زیبا
- متن کامل دعای جوشن کبیر با ترجمه
- قالب پاورپوینت گرافیکی و طرح دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی زیبا
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- قالب پاورپوینت گرافیکی جالب
- اندکی درباره درسپژوهی
- قیافه و ظاهر واسه متولدین کدوم ماه، خیلی مهمه؟
- قالب پاورپوینت
- همه زائران سلطان
- چشم رنگی ها چه شخصیتی دارند؟ روانشناسی رنگ چشم ها
- کتاب پسری که جادویی شد
- معرفی کتاب
- دوستی با کتاب
- قالب پاورپوینت گرافیکی
- درباره محسن رضایی
- تکنولوژی و اهمیت آن در زندگی امروزی
- معرفی کتاب
- خلاصه کتاب سواد بصری
- درباره امیر کبیر
- درباره فخرالدین عراقی
- کتاب پیوند زخم خورده
- کتاب راهنمای کامل Interaction access