ضرورت آموزش ترکیبی در پساکرونا

کرونا باعث شد آموزشها در دانشگاه و مدارس مجازی دنبال شود و البته این مدل آموزش با انتقاد برخی والدین دانشآموزان مواجه شد.
روزنامه ایران یکشنبه ۲۶ بهمن در یادداشتی به قلم علیاصغر فانی وزیر اسبق آموزش و پرورش، آورده است: چرا که برخی والدین بر این باورند آموزش مجازی موجب افت تحصیلی دانشآموزان شده است. میخواهم این سؤال را بپرسم که اگر ما این مدل آموزش را ارائه نمیدادیم، چه باید میکردیم؟ مگر میشود آموزش را متوقف کرد؟ باید تأکید کنم که وزارت آموزش و پرورش ناچار بود که آموزش را یا به صورت مجازی یا بر اساس مدل تلویزیونی ادامه دهد و فکر هم میکنم آموزش و پرورش در این یک سال اخیر به اندازه ١٥ سال در آموزشهای الکترونیک پیشرفت داشته است.
ما شاهد دستاورد خوبی در حوزه آموزش مجازی بودیم. با این حال هر کدام از این روشهای آموزش نقاط قوت و ضعفی دارد که میشود دربارهاش حرف زد. درباره آموزش مجازی باید گفت که هیچ کدام از مدلهای آموزش جای معلم را نمیگیرد و ما هم این حرف را میپذیریم که پیشرفتهترین فناوریها جای معلم را نمیگیرد.
معلم در کلاس درس با تعاملات چهره به چهره هم دانشآموزش را تربیت و هم آموزش میدهد، اما در این مدل آموزش تعامل چهرهبهچهره نیست و حالا میبینیم که دانشآموزان پایه اول و دوم افت داشتند. لذا ما باید برای پایه اول و دوم ابتدایی تدبیر ویژهای بیندیشیم. من در شورای عالی آموزش و پرورش حداقل دو بار این تذکر را دادم که دانشآموزان پایه اول و دوم نمیتوانند از امکانات فضای مجازی استفاده کنند، یعنی هنوز خواندن و نوشتن نمیدانند و پیشنهادم این است که دانشآموزان را به گروههای کوچکتر ٥ یا ٦ نفر تقسیم کنیم و از مادرهای دانشآموزان هم بخواهیم همراه فرزندانشان هفتهای دو روز و در مدت زمانی یک ساعته در مدرسه حاضر شوند.
این اقدام موجب میشود معلم، دانشآموزانش را بشناسد و هم اینکه مادرها هم به کمک آموزش و پرورش میآیند. چرا که اکثر مادرها سواد دارند و فقط روش تدریس را نمیدانند، مادرها نمیدانند که چگونه باید یک مفهوم را به دانشآموز یاد دهند. مادرها هنگامی که بچهها آموزش میگیرند در کلاس حضور دارند و میبینند که چطور معلم آموزش میدهد، آنها هم در خانه «معلم یار» و همکار معلم در امر آموزش میشوند.
من هنوز این پیشنهاد را توصیه میکنم. برخی نقاط کشور هم که اصلاً بیماری کرونا وجود ندارد، مدارس باید دایر باشد. البته معتقدم که در آینده و پساکرونا دیگر آموزش و پرورش به دوران قبل از کرونا برنمیگردد، بلکه آموزش ترکیبی خواهیم داشت. یعنی بخشی از مباحث به شکل حضوری و بخش دیگر به شکل مجازی ارائه خواهد شد.
در شورای عالی آموزش و پرورش به آقای وزیر پیشنهاد دادم تیمی را تشکیل دهند که روی پساکرونا و آموزش و پرورش کار کنند. مدلهای آموزش را ارائه دهند که ما چگونه آموزش و پرورشی را پس از کرونا داشته باشیم. خودم پیشبینی آموزش و پرورش ترکیبی را دارم، البته این مدل آموزش نیاز به آییننامه، قوانین و آموزش معلمان دارد.
شب
مطالب مرتبط
-
شبکه شاد ورودی زودهنگام به فضای مجازی
-
تعلیم و تربیت و ضرورت آموزش حضوری
-
فواید کلاس های مجازی برای دانشآموزان و کنکوریها، بیدغدغه مطالعه کنید
-
وسواس و استرس، پاشنه آشیل
-
تجربه موفق آموزش مجازی
-
ضرورت آموزش ترکیبی در پساکرونا
-
آیا ارزیابیهای تحصیلی دوران کرونا عادلانه است؟
-
فرصتهای آموزشی در فضای دیجیتال
تگها
مطالب پربیننده
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی صنایع سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی پزشکی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی مکانیک (2) سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی مکانیک (1) سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی نقشه برداری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی عمران سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی برق سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم شناختی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم کامپیوتر و بیوانفورماتیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای ژئوفیزیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای فیزیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای ریاضی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای آمار سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای آموزش زبان و ادبیات انگلیسی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای بیوشیمی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای شهرسازی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای معماری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مدرسی معارف اسلامی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم ارتباطات سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای حسابداری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای گردشگری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای حقوق سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مدیریت سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای روانشناسی ۲ سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای سنجش و اندازه گیری سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای روانشناسی سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم تربیتی سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای فلسفه سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای الهیات و معارف اسلامی سال 1403
- قوانین کلاس و مدرسه
- قالب آماده و زیبای پاورپوینت(15)
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»
- پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
- قالب زیبای پاورپوینت برای ارائه پروپوزال و دفاع رساله دکترا
- قالب پاورپوینت کادر دار زیبا
- رنگ چشم هایتان درباره شما و اجدادتان چه می گوید؟
- قالب پاورپوینت گرافیکی و طرح دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی زیبا
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- متن کامل دعای جوشن کبیر با ترجمه
- قالب پاورپوینت گرافیکی جالب
- اندکی درباره درسپژوهی
- همه زائران سلطان
- قالب پاورپوینت
- کتاب پسری که جادویی شد
- معرفی کتاب
- دوستی با کتاب
- قیافه و ظاهر واسه متولدین کدوم ماه، خیلی مهمه؟
- قالب پاورپوینت گرافیکی
- درباره محسن رضایی
- چشم رنگی ها چه شخصیتی دارند؟ روانشناسی رنگ چشم ها
- معرفی کتاب
- درباره امیر کبیر
- کتاب راهنمای کامل Interaction access
- درباره فخرالدین عراقی
- خلاصه کتاب سواد بصری
- تکنولوژی و اهمیت آن در زندگی امروزی
- کتاب پیوند زخم خورده