مقالات آموزشی
فرصتهای آموزشی در فضای دیجیتال

بنابراین باید بپذیریم این الزام و اهمیت فعالیتهای گسترده علمی و پژوهشی در عرصه مجازی حالا دیگر بهدرستی مورد توجه قرار گرفته است اما در کنار این توجه باید نگاه ویژهای به تقویت زیرساختهای دانشگاهها داشت.
یکسال و چند ماه است که دانشگاهیان در فضای مجازی تحصیل و تدریس را دنبال میکنند.
الهه کولایی استاد دانشگاه، دوشنبه ۱۷ خرداد در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: در حقیقت استفاده از فضای مجازی برای آموزش با توجه به شرایطی که کووید١٩ در همه کشورها بهوجود آورد هم یک فرصت بود و هم تهدید. ما در این پاندمی مجبور شدیم که آموزش را ادامه دهیم همه آموختیم که از فضای مجازی برای فعالیتهای آموزشی و پژوهشی استفاده کنیم این اتفاق از نظرم امر بسیار مبارکی برای دانشگاهیان بود. در واقع فضای مجازی دسترسی پژوهشی و آموزشی را بالا برد. اما مشکل زیرساختهای دانشگاهها برخی از این دسترسیها را با مشکل مواجه کرد.
واقعیت این است که ما آمادگی لازم را برای آموزش مناسب در فضای مجازی نداشتیم و هنوز هم نداریم اما بهمنظور تعطیل نشدن فعالیتهای آموزشی و پژوهشی ورود به این عرصه ضرورتی بود که کووید١٩ آن را به کشور تحمیل کرد و دانشگاهها و مراکز آموزشی ناچار شدند که در این عرصه ورود کنند. در واقع دانشگاهها از مزایا و امکانات فضای مجازی آگاه شدند و آن را باور کردند.
بنابراین باید بپذیریم این الزام و اهمیت فعالیتهای گسترده علمی و پژوهشی در عرصه مجازی حالا دیگر بهدرستی مورد توجه قرار گرفته است اما در کنار این توجه باید نگاه ویژهای به تقویت زیرساختهای دانشگاهها داشت. سرعت مناسب اینترنت و دسترسی راحت به منابع و اطلاعات از جمله مهمترین این زیرساختها در فضای دانشگاهی است. از یاد نرود که به دلیل نبود امکان برخورد و تعامل در عرصه فضای واقعی بسیاری از امکانات، فرصتها و مزیتهای آموزش حضوری هم از دست رفته است.
در واقع ما بسیاری از امکانات حضوری آموزش را به دلیل این اجبار از دست دادهایم بنابراین نیازمند رویکردی هستیم که هم امکان استفاده از فضای واقعی و هم امکان استفاده از فضای مجازی را در دانشگاه داشته باشیم تا در یک رویکرد ترکیبی بتوان از این امکانات و فرصتها بهره گرفت. زیرا این روش آموزشی اجباری است و دانشگاهها نمیتوانند از دستاوردها و فرصتهای عظیم و بیمثال انقلاب دیجیتالی غافل شوند.
در آموزش مجازی البته مشکلات استادان بیشتر بود؛ آنهایی که تعهد کاری داشتند اکثر روز در فضای مجازی مشغول آموزش بودند یعنی ساعت کار استادان و فعالیتهای آموزشی و پژوهشی آنها بهدلیل انعطاف بسیار زیاد فضای مجازی، تابع زمان و مکان نبود. این موضوع میطلبد تا آییننامهها و دستورالعملهای اعضای هیأت علمی در فضای مجازی با دقت نظر بیشتری نوشته شود. از سوی دیگر سازوکارهای مناسب برای سنجش فعالیت استادان در فضای مجازی هم از اهمیت بالایی برخوردار است.
مطالب مرتبط
-
درباره علی مرادخانی
-
عکس پروفایل تان، نشانه شخصیت شماست!
-
تدریس خلاقانه
-
تدریس به روش فعال
-
بازخورد در خدمت تدریس
-
ویروس کرونا چیست؟ اینفوگراف ویروس کرونا
-
کتاب تحلیل تکینکال با استفاده از چند تایم فریم
-
آسیبشناسی تاثیر فضای مجازی بر بنیان خانواده
تگها
مطالب پربیننده
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی صنایع سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی پزشکی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی مکانیک (2) سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی مکانیک (1) سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی نقشه برداری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی عمران سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی برق سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم شناختی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم کامپیوتر و بیوانفورماتیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای ژئوفیزیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای فیزیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای ریاضی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای آمار سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای آموزش زبان و ادبیات انگلیسی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای بیوشیمی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای شهرسازی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای معماری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مدرسی معارف اسلامی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم ارتباطات سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای حسابداری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای گردشگری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای حقوق سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مدیریت سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای روانشناسی ۲ سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای سنجش و اندازه گیری سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای روانشناسی سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم تربیتی سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای فلسفه سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای الهیات و معارف اسلامی سال 1403
- قوانین کلاس و مدرسه
- قالب آماده و زیبای پاورپوینت(15)
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»
- قالب زیبای پاورپوینت برای ارائه پروپوزال و دفاع رساله دکترا
- قالب پاورپوینت کادر دار زیبا
- پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
- رنگ چشم هایتان درباره شما و اجدادتان چه می گوید؟
- قالب پاورپوینت گرافیکی و طرح دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی زیبا
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- قالب پاورپوینت گرافیکی جالب
- اندکی درباره درسپژوهی
- کتاب پسری که جادویی شد
- همه زائران سلطان
- قالب پاورپوینت
- معرفی کتاب
- دوستی با کتاب
- قالب پاورپوینت گرافیکی
- درباره محسن رضایی
- متن کامل دعای جوشن کبیر با ترجمه
- قیافه و ظاهر واسه متولدین کدوم ماه، خیلی مهمه؟
- معرفی کتاب
- چشم رنگی ها چه شخصیتی دارند؟ روانشناسی رنگ چشم ها
- درباره امیر کبیر
- کتاب راهنمای کامل Interaction access
- درباره فخرالدین عراقی
- کتاب پیوند زخم خورده
- خلاصه کتاب سواد بصری
- درباره محسن مهر علیزاده