ویژه ماه مبارک رمضان

آداب مـاه مبــارک رمضـان

آداب مـاه مبــارک رمضـان

اری رمضان هم رسید. الحق و الانصاف در عالم تشیع، این ماه، شاهکاری بی نظیر است، زیرا همه عادات و روزمرگی ها را حتی در بی تفاوت ترین افراد به هم می زند. شاید بتوان گفت ماه رمضان، بهانه ای است برای تجلی بخشایشگری خداوند!


(رمضان تجلی و ابتسم...)

رمضان تجلی کرد و تبسم نمود...

نمی دانم مصرع دوم این بیت شعر عربی چیست، اما همین مصرع زیبا و دلنواز معمولا در ابتدای ماه مبارک به ذهنم می اید و تا مدتی ورد زبانم می شود...

اری رمضان هم رسید. الحق و الانصاف در عالم تشیع، این ماه، شاهکاری بی نظیر است، زیرا همه عادات و روزمرگی ها را حتی در بی تفاوت ترین افراد به هم می زند. شاید بتوان گفت ماه رمضان، بهانه ای است برای تجلی بخشایشگری خداوند! سیلی خروشان به راه می افتد تا به تشنگان و دورافتادگان از اب معرفت و رحمت، حداقل جرعه ای برسد و خوشا به حال انان که غرقه این بحرند. خدایا! به حق پاکان درگاهت، ان چه در این ماه، نصیب بهترین بندگانت می نمایی، به ما هم عنایت بفرما!

در عبادات و اعمال خاص این ماه، باید اولا به این نکته مهم توجه داشت که به فرموده علمای اخلاق، عبادات، غذای روحند و همچون غذای صبح باید رعایت حالات و نیازمندی ها و کم و کیف ان را کرد. یعنی در مجموع، در برابر عبادات باید با برنامه عمل کرد؛ خصوصا در این ماه که بسیاری اعمال عادی، رنگ عبادی به خود می گیرند و عبادت سنگینی همچون یک ماه روزه به شکل واجب به برنامه عبادی افراد افزوده می شود. به همین خاطر نباید به نحوی رفتار کرد که اواخر ماه، حالت ملالت و خستگی عارض شود و لحظه شماری برای رسیدن عید فطر پیش بیاید و این نکته بسیار مهمی است. حضرت علی(علیه السلام) در روایتی می فرماید: (عبادت را بر نفس خود تحمیل نکن.) و این یعنی، اول حال روحی خود را مساعدت کن و بعد به عبادت بپرداز...

اما اداب این ماه:

1. شکر نعمت
باید همواره در طول ماه مبارک، لطف خداوند در درک این ماه را به خاطر داشت و با سجده شکر و یا ذکر (الحمد لله رب العالمین)، شکر این نعمت را به جا اورد. این امر مهم که البته مورد غفلت بسیاری است موجب کسب توفیقات بیشتر خواهد بود و به فرموده قران: (لان شکرتم لازیدنکم).

2. قران
چنان که بارها شنیده ایم، این ماه، بهار قران است. یعنی باید در این ماه، شاهد شکوفایی قران در جانمان باشیم. گام اول در جهت درک قران، توجه به معنای ایات است. بسیار مناسب است در این ماه، یک ختم قران با معنی داشته باشیم، یعنی قبل از خواندن هر چند ایه، اول معنای ان را بخوانیم و بعد خود ایه را. اگر این کار بعد از ماه مبارک هم با تامل و دقت بیشتری انجام شود، به زودی شاهد اثار و نتایج فوق العاده ان در جانمان خواهیم بود، ان شاء الله.

البته می توان قرایت قران در ماه مبارک را به دو بخش تقسیم کرد. یک بخش به همان صورت که ذکر شد و بخش دیگر، قرایت معمولی ایات که از مهم ترین اعمال این ماه است و در تصفیه قلب، بسیار موثر است. رسول اعظم (صلی الله علیه و اله) فرمودند: (این قلب ها زنگ می زند، همان گونه که اهن زنگ می زند.) سیوال شد: (جلا و صیقل ان به چیست؟) حضرت فرمودند: (تلاوت قران و یاد مرگ.)

شاید خوب باشد بدانیم برخی از ایمه علیهم السلام در طول ماه رمضان، حدود چهل ختم قران می نمودند و حتی برخی علما نظیر علامه امینی و امام راحل نیز در طول این ماه، حدود پانزده ختم قران داشتند.

3. نماز
در طول این ماه، نمازهای مستحبی فراوانی در ساعات مختلف نقل شده، اما نکته مورد غفلت، این است که برخی از این نمازها، بر اساس یک نظام مشخص تعیین شده تا در طول ماه به هزار رکعت برسد. این عمل بسیار مهم که معمولا انجام نمی شود، در کتب بسیاری از علما نقل شده و مورد سفارش است. اما کیفیت انجام ان، در دهه اول و دوم، یعنی از شب اول(شبی که فردای ان، روز اول ماه است) تا شب بیستم، هر شب بیست رکعت(ده نماز دو رکعتی)، هشت رکعت بعد از نماز مغرب و دوازده رکعت بعد از نماز عشاء. در دهه اخر ماه هم، هر شب سی رکعت،(هشت رکعت بعد از نماز مغرب و 22 رکعت بعد از نماز عشاء.)

در مجموع هفتصد رکعت، به علاوه سیصد رکعت هم در شب های قدر(هر شب صد رکعت) که جزو اعمال شب های قدر ذکر شده است.

البته در نمازهای مستحبی، خواندن سوره و قنوت لازم نیست و حتی می توان در هنگام راه رفتن و انجام کارهای دیگر، بدون رعایت قبله، ان را به جا اورد. در هر حال، از این عمل مورد سفارش بزرگان نباید غافل شد.

4. دعا
برای اوقات مختلف این ماه، اعم از شب ها و روزها و نیز بعد از نمازها و... ادعیه مختلفی وارد شده که معمولا خوانده می شود، اما در این بین، از دو دعا نباید غفلت کرد. یکی دعای افتتاح که علاوه بر مضامین عالی و بلندش، همانند دعای ندبه، سرشار از ذکر مولایمان حضرت حجت (ارواحنافداه) و شکوه از دوری از ان حضرت است و به نوعی استفاده از فرصت ناب شب های رمضان است برای براورده شدن دعای فرج ان حضرت. خوب است عاشقان ان حضرت، این حلقه وصل شبانه با ان حضرت را از دست ندهند.

دعای دیگر، دعای ابوحمزه ثمالی است که به تعبیر برخی، دانشگاه معرفت است و شاید در دنیای مناجات، بی نظیرترین سرمایه شیعه باشد و نیز شاید بتوان گفت، اگر تنها عمل انسان در طول ماه رمضان، خواندن حداقل چند صفحه از این دعای شریف در سحرها باشد، بر انجام دیگر اعمال فضیلت دارد، زیرا هدف عبادت، معرفت است و مناجات، اوج قله معرفت است. البته انان که لذت دعای ابوحمزه را درک کنند، در طول سال با ان مانوس خواهند بود. یکی از بزرگان، مطلبی قریب به این مضمون نقل می فرمودند که: (در زمانی که در نجف مشغول تحصیل بودم، شبی در حرم امیرالمومنین علیه السلام می گشتم. حدود هشتاد نفر را یافتم که در در قنوت رکعت اخر نماز شب شان، ابوحمزه می خواندند...).

5. اعمال خاص
اشاره به چند نمونه دیگر از اداب و اعمال این ماه، خالی از لطف نیست.

افطاری دادن: فضیلت بسیاری دارد. بهتر است که همانند شیوه رایج در کشورهایی مانند عربستان، هنگام اذان با خرما یا بادام، چای و یا شیر از رهگذران و همسایگان پذیرایی شود که سادگی و بی پیرایگی ان به اخلاص نزدیک تر است.

خواندن سوره قدر قبل از افطار و سحر

در روایت امده، کسی که در وقت افطار و سحر، سوره قدر بخواند، در مابین این دو وقت، اجر شهید در راه خدا را خواهد داشت.

برای روزهای ماه رمضان هم، اداب، اذکار و تسبیحات بسیاری نقل شده که برترین انها، روزی صد مرتبه یا بیشتر صلوات بر محمد و ال محمد (صلی الله علیه و اله) است.

6. اداب خاص برخی ایام و لیالی
همانند سایر ماه ها، شب ها و روزهای این ماه هم اعمال مخصوص خود را داراست که به ذکر برخی از انها بسنده می کنیم.

شب اول ماه
اعمال بسیاری در ان وارد است که شیخ عباس قمی در (مطلب دوم) از اعمال ماه رمضان کتاب مفاتیح الجنان، به ان اشاره فرموده اند. اعمالی اعم از غسل و زیارت امام حسین علیه السلام و... لکن از بین این اعمال، خواندن دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه (دعایی که امام سجاد علیه السلام هنگام حلول ماه رمضان می خواندند) برای درک عظمت این ماه و توفیقی که نصیب بندگان شده، بسیار مفید است. همچنین در این شب، خواندن دعای جوشن کبیر سفارش شده است. با وجود ان که برخی علما، روایتی در باب خواندن ان در شب های قدر نیافته اند، به خواندن ان، در این شب، روایاتی وارد شده است!

ایام البیض
برای روزها و شب های سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم این ماه هم، اعمال ویژه ای ذکر شده که یکی از انها خواندن دعای شریف و زیبای (مجیر) است. در روایت امده که: هرکس این دعا را در این سه روز(یا شب) بخواند، گناهانش بخشیده شود، اگرچه به عدد قطرات باران و برگ درختان و ریگ بیابان باشد.

شب اخر ماه
برای این شب هم در کتب مختلف، اعمال بسیاری ذکر شده که حاکی از اهمیت بسیار این شب عزیز است؛ خصوصا به این دلیل که بعد از شب های قدر، قدری از حجم عبادات کاسته می شود که برای استراحت روح لازم است، اما به مرور، حالت بی حالی و بی میلی به عبادات دست می دهد که باید متوجه باشیم، این حالت برطرف شود تا با همین حال کسالت و ملال، از ماه مبارک خارج نشویم.

از مهم ترین اعمالی که مورد توجه و سفارش بزرگان اخلاق بوده، 10 رکعت نماز بسیار بافضیلت است که اثار ان برای اهلش تجربه شده است و نباید از ان غفلت کرد. به این صورت که در هر رکعت، بعد از حمد، 10 مرتبه سوره توحید خوانده می شود و در رکوع و سجده ها نیز در هرکدام، 10 مرتبه تسبیحات اربعه(سبحان الله و الحمد لله ولا اله الا الله والله اکبر) خوانده می شود. بعد از اتمام نمازها هم، هزار مرتبه عبارت استغفار، گفته می شود(گفتن کلمه (استغفر الله) کافی است.) و بعد هم دعای کوتاهی در سجده خوانده می شود. در روایت امده، رسول اعظم صلی الله علیه و اله، قسم یاد فرموده اند که اقامه کننده این نماز، سر از سجده برندارد، مگر ان که بیامرزد خدا او را و قبول فرماید از او، اعمال ماه رمضان را. این نماز با اندکی تفاوت، در شب عید فطر هم وارد شده که در هر حال، انجام ان در شب سی ام که یا شب اخر ماه است و یا شب عید فطر، مناسب است.

شب عید فطر
این شب در نزد اهل دل، به (لیله الجوایز)، یعنی شب پاداش ها معروف است. از امام سجاد (علیه السلام) روایت شده که فضیلت ان، کمتر از شب قدر نیست. عارف واصل، مرحوم میرزاجواد ملکی می فرماید: (باید در این شب، بیش از شب قدر جدیت در عبادات به خرج داد، زیرا اخر کار و وقت پاداش است.) در هر حال، در این شب، اعمال بسیاری از جمله غسل و زیارت مخصوصه امام حسین علیه السلام که فضیلت بسیار دارد، وارد شده. همچنین 10 رکعت نمازی که در شب اخر ماه ذکر شد، با مختصر تفاوتی در این شب هم وارد شده و از همه مهم تر، احیاء این شب است به عبادت و بندگی.

به دلیل وسعت اعمال در شب قدر و اشنایی اغلب دوستان با انها، ذکری از ان نمی اوریم و اهل دل را به مفاتیح الجنان ارجاع می دهیم. فقط به این نکته باید توجه داشت که شب قدر، شب سرنوشت سازی است و برخی بزرگان از یک سال قبل، مراقبت می نمودند تا کاری از انها صادر نشود که توفیق استفاده کامل از شب قدر از انها گرفته شود...

الحق و الانصاف در عالم تشیع، این ماه، شاهکاری بی نظیر است، زیرا همه عادات و روزمرگی ها را حتی در بی تفاوت ترین افراد به هم می زند

 

مجله  خیمه  شهریور 1387 - شماره 44 / نویسنده : روح الله حبیبیان

مطالب مرتبط

تگ‌ها

مطالب پربیننده

پربیننده
آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه