شبکه های اجتماعی و انتخابات

اوج‌گیری گفت‌وگوی‌های آزاد در کلاب هاوس

اوج‌گیری گفت‌وگوی‌های آزاد در کلاب هاوس

میزگردهای شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس فرصت مناسبی برای گفت‌وگوهای آزاد به مفهوم دقیق کلمه در عرصه عمومی ایجاد کرده است. حوزه عمومی برای اولین‌بار در کشور صحنه تضارب‌آرای تفکرات، نحله‌های سیاسی و فرهنگی چپ و راست شده که در نوع خود بدیع و مسبوق‌به‌سابقه نیست.

میزگردهای شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس فرصت مناسبی برای گفت‌وگوهای آزاد به مفهوم دقیق کلمه در عرصه عمومی ایجاد کرده است. حوزه عمومی برای اولین‌بار در کشور صحنه تضارب‌آرای تفکرات، نحله‌های سیاسی و فرهنگی چپ و راست شده که در نوع خود بدیع و مسبوق‌به‌سابقه نیست.

روزنامه آرمان ملی ۲۹ اردیبهشت یادداشتی به قلم حجت‌الله عباسی مدرس دانشگاه و پژوهشگر رسانه منتشر کرد و نوشت: ... در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در سال‌های ۵۸ و۵۹ بحث‌های آزاد مقابل دانشگاه تهران و البته در مقیاس بسیار محدود برگزار شده است که از لحاظ تعداد مخاطبان و تنوع موضوعات در این مقیاس نبوده‌اند.

روزنامه‌نگاران ایرانی و کنشگران سیاسی و اجتماعی به عنوان مدیران و مجریان اتاق‌های بحث و گفت‌وگو به خوبی از پس اداره این میزگردها برآمده‌اند. از نکات جدید این میزگردهای مجازی، حضور ایرانیان داخل و خارج به طور همزمان در اتاق‌هاست. انگار شعار ایران برای ایرانیان در اینجا محقق شده است و همه از حقوق برابر برای بیان عقاید، دیدگاه‌ها، آرا و مواضع خود بهره‌مند هستند.

براندازان، راست و چپ‌های ایدئولوژیک، سلطنت‌طلبان، راست و چپ‌های سیاسی و به عبارت کلی مخالفان و منتقدان و طرفداران نظام سیاسی. در شبکه کلاب‌هاوس سخنرانان باید شجاع و جسور باشند که خود را در معرض پرسش‌های همه سلایق و منتقدان داخل و مخالفان خارج‌نشین قرار دهند. این هنر نیز به اعتماد به نفس، آمادگی ذهنی، ممارست و رزومه‌کاری خوب نیاز دارد.

عرصه سیاست در ایران به شدت گلخانه‌ای بوده و پیش از این نیز شاهد برگزاری گفت‌وگوهای هدایت‌شده کنشگران و مسئولان در رسانه‌های جریان اصلی بوده‌ایم. چنین رویه‌ای موجب شده بسیاری از مقامات و مسئولان اعتماد به نفس لازم را برای حضور در چنین نشست‌های چالش‌برانگیزی را نداشته باشند. تفاوت عمده‌ای که بین رسانه‌های جریان اصلی و رسانه‌های اجتماعی در انتشار برنامه‌های گفت‌وگو محور وجود دارد، این است که رسانه‌های جریان اصلی بر اساس محورهای خواست، نیاز و مصلحت فعالیت می‌کنند و فرسنگ‌ها با فلسفه اصلی رسانه‌های آزاد که دنبال پاسخ به خواست، نیازها و آرزوها و رضایتمندی مخاطبان هستند، فاصله دارند.  

در رسانه‌های جریان اصلی «مصلحت» مخاطب مستمسکی برای دستکاری در افکار عمومی و حذف پاره‌ای از نیازها و خواست‌ها  و بخشی از مخاطبان از گردونه رسانه و دسترسی به آن است. اتاق‌های متفاوت کلاب‌هاوس در ایام ۵ روزه ثبت‌نام نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ۱۴۰۰ به صورت زنده کلیه فعالیت‌های ستاد انتخابات وزرات کشور را تحت‌پوشش قرار داده‌اند که نوآوری بوده است. پس از آن نیز بر سرعت و شتاب تشکیل چنین میزگردهای چالشی افزوده شده است. پیش‌بینی می‌شود در ایام تبلیغات نامزدهای انتخابات نیز بر تعداد اتاق‌ها و تنوع فعالیت‌های شبکه کلاب‌هاوس و افشاگری طرفداران و حامیان نامزدها درباره عملکرد نامزدهای رقیب، افزوده شود.

مطالب مرتبط

تگ‌ها

مطالب پربیننده

پربیننده
آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه