دانش آموز دیر آموز

دانش آموز دیر آموز

 

یکی از ویژگی های مشترک دانش آموزان دیرآموز ، کند بودن آنهاست که در دو حیطه مجزا ولی مرتبط با هم مطرحند . یکی کند بودن در یادگیری و دیگری کند بودن در زمان واکنش.

یکی دیگر از راهکارهای تشخیص کودکان مرزی ، بررسی دفترچه سلامت آنهاست. در صفحه روی جلد دفترچه سلامت در بند دوم آن آمده است که دانش آموز نیاز به مراقبت آموزش دارد . اگر بخش آموزشی علامت داشته باشد کودک مرزی می باشد و ضمناً در صفحه دوازدهم همان دفترچه ، اگر در بخش آمادگی تحصیلی و در بند ارجاع دارد علامت + و اختلال هم تأیید شده باشد کودک دانش آموز مرزی می باشد .

 

راهکارهای تربیتی :

۱- از زدن برچسب هایی نظیر تنبل – مرزی – کودن – و … پرهیز کنیم .

۲- از اعمال فشار – تهدید – سر و صدا – تنبیه و … پرهیز کنید .

۳- از هر گونه مقایسه او با دیگر همسالان پرهیز شود .

۴- استعدادهایش را شناسایی و شکوفا کنید .

۵- آموزش مهارت های شخصی و اساسی زندگی در رأس برنامه های آموزشی آنها قرار بگیرد .

 

راهکارهای عمومی آموزش :

۱- در جلوی کلاس بنشیند تا هم توجه و تمرکزش بیشتر شود و هم نظارت معلم بر کارهایش بیشتر شود

۲- حجم تکالیف آنها ابتدا کمتر سپس بیشتر شود . استفاده از تقویت کننده ای مناسب کلامی و غیر کلامی توسط معلم نباید فراموش شود .

۳- ارائه مفاهیم به صورت عینی و ملموس ارائه شود و او مجاز باشد با هر ابزاری

۴- از آنجایی که این کودکان دیرآموز دیر یاد می گیرند و زود فراموش می کنند ، تکرار و تمرین مفاهیم درسی به ویژه زمانی که کودک حوصله و انگیزه لازم را دارا باشد یک اصل هم است .

۵- مسائلی که مانع برای یادگیری هستند مثل : لوزه سوم، دندان های نامرتب ، لکنت زبان ، اختلال تولید ، اختلال توجه و تمرکز را رفع کنید .

۶- دادن مسئولیت های خارج از محیط خانه مثل : خرید کردن ، نان گرفتن و … و در داخل مدرسه به افزایش اعتماد به نفس و بهبود مهارت های ارتباطی کمک خواهد کرد .

 

تقویت املاء کودک دیرآموز :

۱- دیکته : مثلاً درس به تناسب حجم به ۲ و ۳ قسمت تقسیم شود . و بعد او بخواند و مفهوم خوانی شود . از مطالب سوالاتی پرسیده شود ، بعد دیکته به عمل آید . سرعت گفتن هم متناسب با توان سرعت نوشتن کودک باشد . در مدرسه هم متن ابتدا خوانده شود و مفهوم خوانی گردد . متوجه سرعت نوشتن آنها باشیم که مطمئناً کندتر و عقب تر خواهد بود . حجم دیکته هم کمتر باشد و بازخورد دیکته هم از جملات مناسب استفاده گردد .

۲- تشکیل کارگاه آموزشی برای والدین گذاشته شود تا در جریان مسائل این کودکان قرار بگیرند و روش های پیگیری آموزشی را در منزل متناسب با دانش آموز کنند .

۳- دیکته ای را برای تصحیح بدهیم تا اشتباهات را شناسایی کند و برای افزایش دقت می توانیم برخی جزئیات کوچک مثل نقطه ، سرکش ، تشدید را ننویسیم تا او آنها را با مداد قرمز اصلاح کند . و یا می توانیم حرفی از کلمات را حذف کنیم تا او تکمیل کند . بین چند کلمه غلط ، کلمات درست را پیدا کند . استفاده از الفبای مغناطیسی و مهره بازی کامپیوتر می تواند کمک کننده باشد .

۴- املای پای تخته ای و سکوت و مشارکتی – تصویری – بگرد و پیدا کن ، روش های متنوع و جالبی هستند که می توانند با افزایش انگیزه در تقویت دیکته مؤثر باشند .

 

نوشتن :

از کودک خواسته شود پس از هر کلمه ، مکث کند و ببینید قلم را آرام گرفته یا فشار می دهد، ضمناً از او خواسته شود قبل از نوشتن هر کلمه ابتدا آن را در ذهن مرور کند.

- بهتر است دیکته دانش آموز دیرآموز در جلوی چشم او تصحیح گردد تا غلط ها و علت آن را بهتر درک کند. توصیه های معلم نیز راهنمایش شود .

- از دانش آموز زرنگ کلاس که حس همکاری خوبی دارند به عنوان کمک رسانی و همیاری برای او در امور آموزشی استفاده شود .

- از اشکالات املایی از والدین بخواهید به آنها دیکته بگویند و یا بازی لوتو لوتو انجام دهند .

- نوشتن کلمات مشکل هر درس به صورت جداگانه و نصب آنها طی یک هفته در معرض دید دانش آموز مهارت دیداری او را تقویت خواهد کرد .

 

مهارت های تقویت خواندن ریاضیات:

- پیدا کردن لیست حروف و یا کلمات ، کلمات و حروف تازه آموخته شده را پیدا کنند و زیرش خط بکشند و آنها را بخوانند .

- زمانیکه مشغول خواندن است از ترغیب او به تند خواندن پرهیز کنید ؛ زیرا این کار در او ایجاد اضطراب خواهد کرد .

 

 تذکر : تراشه های الماس – بن بن بن برای مهارت های خواندن آنها مناسب هستند.

- تأکید شود مطالب قبلی مثل شناخت حروف و یادگیری مفاهیم ( ریاضیات پایه ) حتماً کامل یاد بگیرد .

 

 

تهیه کننده: مرضیه شجاعی

مطالب مرتبط

تگ‌ها

مطالب پربیننده

امروز
هفته
ماه

عضویت در خبرنامه