پژوهش های جدید پزشکی

آیا مهارت‌های ارتباطی ژنتیکی هستند؟

آیا مهارت‌های ارتباطی ژنتیکی هستند؟

محققان دریافتند مسیرهای عصبی مغز در طول اولین سال زندگی، زیرساخت‌های لازم برای یادگیری زبان را ایجاد می‌کنند. کودکانی که در زمان تولد میزان بیشتری از ماده سفید را داشتند، در طول پنج سال بعد از تولد توانایی و مهارت بیشتری در مکالمه و درک مطلب دارند.

محققان دریافتند مسیرهای عصبی مغز در طول اولین سال زندگی، زیرساخت‌های لازم برای یادگیری زبان را ایجاد می‌کنند. کودکانی که در زمان تولد میزان بیشتری از ماده سفید را داشتند، در طول پنج سال بعد از تولد توانایی و مهارت بیشتری در مکالمه و درک مطلب دارند.

به گزارش ساینس، مسیرهای عصبی که به عنوان ماده سفید شناخته می‌شوند، نقش رابط را بین میلیاردها نورون موجود در مغز ایفا می‌کنند و امکان تبادل سیگنال‌ها و انجام فعالیت‌های ارادی و غیر ارادی مختلف را فراهم می‌کنند.

در این تحقیقات محققان دانشگاه بوستون واقع در آمریکا با استفاده از فناوری MRI از مغز ۴۰ نوزاد ۴ تا ۱۸ ماهه تصویربرداری شد و برای اولین بار اطلاعات جامعی در رابطه با رشد ماده سفید مغز گردآوری شد.

یکی از مسیرهای ماده سفید که در این تحقیقات شناسایی شد arcuate fasciculus نام دارد که بخش‌های مسئول تولید و درک زبان را به هم مرتبط می‌کند. محققان از طریق اندازه‌گیری میزان توزیع آب در بافت این مسیر توانستند چگالی بافت و در نتیجه ساختار ماده سفید را ارزیابی کنند.

پنج سال پس از این ارزیابی‌ها، توانایی مکالمه کودکان مورد آزمایش مجددا مورد ارزیابی قرار گرفت و دانش واژگان، توانایی در تشخیص صداها در واژه‌های مستقل و توانایی ترکیب صداها و درک مفهوم واژه‌های ایجاد شده در مورد هر یک از کودکان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

بر اساس یافته‌های این تحقیقات، کودکانی که در زمان تولد میزان بیشتری از ماده سفید را داشتند، در طول ۵ سال بعد از تولد توانایی و مهارت بیشتری در مکالمه و درک مطلب دارند و این موضوع نشان می‌دهد که مهارت‌های ارتباطی کودکان با ساختار مستعد مغز آن‌ها ارتباط شدیدی دارد.

به گفته محققان نتایج این تحقیقات تنها بخش کوچکی از یک معمای بسیار پیچیده است و لازم است ارتباط بین مولفه‌های محیطی و ژنتیکی یادگیری زبان در مطالعات گسترده‌تر و دقیق‌تر مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

هدف محققان از انجام این تحقیقات کمک به والدین و متخصصان در شناسایی زودهنگام فاکتورهای ریسک در توسعه مهارت‌های مکالمه و برقراری ارتباط در کودکان و شناسایی استراتژی‌های مناسب برای بهبود توانایی‌های ارتباطی کودکان در ابتدای حیات آن‌ها است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Developmental Cognitive Neuroscience‌ منتشر شده است.

مطالب مرتبط

تگ‌ها

مطالب پربیننده

پربیننده
آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه