ویژه ماه مبارک رمضان

بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در ماه مبارک رمضان

بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در ماه مبارک رمضان

آغاز ماه مبارک رمضان فرصتی برای خودسازی و تعالی روحی و معنوی است، اما روزه داری علاوه بر تاثیرات معنوی، به سلامت جسم و پاکسازی بدن از سموم مضر و رفع التهابات خطرناک نیز کمک می کند.

آغاز ماه مبارک رمضان فرصتی برای خودسازی و تعالی روحی و معنوی است، اما روزه داری علاوه بر تاثیرات معنوی، به سلامت جسم و پاکسازی بدن از سموم مضر و رفع التهابات خطرناک نیز کمک می کند.

 انسان‌ها ۱۱ ماه از نعمت‌های خداوند بهره می‌برند. یک ماه استراحت دادن به بدن پس از ۱۱ ماه،‌ در صحت و سلامتی بدن تأثیر فراوانی دارد.

روزه داری برای حفظ سلامت دستگاه گوارش، قلب و عروق و مغز بسیار مفید است و تاثیر آن در سم زدایی و سلامت کبد، کاهش وزن، کاهش فشار خون، کاهش التهاب و تقویت ایمنی بدن در تحقیقات گوناگون در جهان اثبات شده است. 

تحقیقات نشان داده است التهاب در بروز بیماری های مزمن مثل بیماری قلبی، سرطان و آرتریت روماتویید نقش دارد. برخی مطالعات انجام شده در مورد تاثیر روزه داری نیز بیانگر آن است که روزه گرفتن باعث کاهش التهاب های بدن و در نتیجه سلامت بیشتر جسم می شود. 

بیماری قلبی مهمترین علت مرگ در جهان محسوب می شود و بیش از ۳۰ درصد مرگ ها را در سراسر جهان شامل می شود. رژیم غذایی و سبک زندگی سالم موثرترین راه کاهش خطر بروز بیماری قلبی است. برخی تحقیقات نشان داده است گنجاندن عادت روزه داری در سبک زندگی افراد به ویژه برای سلامت قلب بسیار مفید است. 

کارشناسان رعایت برخی نکات را برای بهره مندی هر چه بیشتر از ایام روزه داری و حفظ سلامت بدن ضروری می دانند. خوردن وعده های غذایی سنگین یا ننوشیدن آب کافی موجب کم آبی بدن می شود که می تواند مشکلات سلامتی را در افراد تشدید کند. 

کارشناسان توصیه می کنند غذای روزه دار باید شامل تمام گروه های غذایی اصلی یعنی سبزیجات، غلات کامل، لبنیات، مغزها و میوه ها باشد تا فواید بهینه روزه داری برای فرد حاصل شود. 

دکتر وارشا گوری متخصص تغذیه در مومبای هند برخی توصیه های غذایی را برای روزه داران این ماه بیان کرده است. 

در فاصله افطار تا سحر آب زیادی بنوشید
رژیم غذایی متعادل و متنوع از مواد غذایی مختلف داشته باشید
افطار آب گرم بنوشید
غلات کامل مثل بلغور و جو دوسر مصرف کنید
خوردن عسل و سیاه دانه را فراموش نکنید
خوراکی های سالم شامل بادام، زیتون، آووکادو، گردو مصرف کنید
از منابع پروتیینی شامل شیر، ماست، تخم مرغ، حبوبات و مغزها  استفاده کنید
منابع ویتامین ها و مواد معدنی شامل خرما، میوه و سبزیجات، دانه ها و مغزها فراموش نشود 
از مصرف نوشیدنی های مصنوعی سرد خودداری کنید
در ماه رمضان  از مصرف چربی زیاد اجتناب کنید
از مصرف مایعات یا نوشیدنی های خیلی سرد یا خیلی داغ بعد از افطار خودداری کنید
غذاهای سرخ شده و چرب به خصوص هنگام افطار نخورید
در ایام ماه رمضان از خوردن غذاهای پرکالری و پرچرب اجتناب کنید
از مصرف غذاهای بسته بندی و فراوری شده پرهیز کنید.

مطالب مرتبط

تگ‌ها

مطالب پربیننده

امروز
هفته
ماه

عضویت در خبرنامه