اختلال ریاضی

اختلال ریاضی

تعداد زیادی از دانش آموزان مقاطع ابتدائی، راهنمایی و دبیرستان در یاد گیری دروس ریاضی مشکل دارند، و با اینکه به اندازه دانش آموزان همسان خود تلاش می کنند، پیشرفت مورد انتظار را ندارند مشکلات یاد گیری کودکان در زمینه ریاضیات در مقایسه با سایر زمینه های اختلالات ویژه در یاد گیری مانند خواندن و نوشتن، کمتر مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است در حالیکه مشکلات ریاضی از جمله مشکلات بسیار شایع در حوزه پیشرفت تحصیلی هستن، این مشکلات به گونه ای هستند که موجب می شوند دانش آموزان کم استعدادتر از آنچه هستند به نظر برسند و در محیط مدرسه احساس آرامش نکنند. این کودکان به دلیل ناکامی های زیاد در درس ریاضی هرگاه با چیزهایی روبرو می شوند که شباهت به حساب دارد، نومید و دل سرد می شوند. نگرش کودک به مسئله عامل بسیار مهمی است و زمانی که این مشکل به خوبی از دیگر مسائل تفکیک شد، لازم است برای کودک آموزشها و فعالیت هایی تدارک دیده شود که احتمال موفقیت وی در آنها زیاد است. در غیر این صورت نمی توان از کودک موفقیت چندانی انتظار داشت. لذا دادن آموزش های مورد نیاز و ایجاد حساسیت نسبت به ویژه گی های این گروه از دانش آموزان به کسانی که با آنان سر و کار دارند، امری ضروری به نظر می رسد.

‍ علل بروز اختلالات ریاضی: 


1. حافظه

مشکلات حافظه ای ممکن است عملکرد ریاضی کودکان را به چند شکل تحت تاثیر خود قرار دهد. موارد زیر نمونه هایی از این نوع می باشند:

– کودک ممکن است دارای مشکلات حافظه ای باشد که با توانایی به یاد آوردن اعمال اصلی ریاضی تداخل می نماید.

– در کلاس های بالاتر ممکن است مشکلات حافظه ای، توانایی کودک را در یادآوری مراحل مورد نیاز حل مسئله های سخت تر، مراحل حل معادلات جبری و یا معانی علائم خاص (مثل į، S، ؟،) تحت تاثیر خود قرار دهد. ممکن است آموزگار فرزند شما بگوید او دیروز این مسائل ریاضی را می دانست ولی به نظر نمی رسد بتواند امروز آنها را به یاد آورد.

– هنگام کمک به فرزند خود در انجام تکالیف ریاضی، ناتوانی او در به خاطر آوردن روش حل مسئله ای که همان روز در مدرسه تدریس شده، ممکن است شما را متعجب سازد.


2. رشد شناختی


دانش آموزان دارای ناتوانی ریاضی در اثر تاخیر در رشد شناختی دچار مشکلاتی می شوند که مانع یادگیری و پردازش اطلاعات می شود. ممکن است این امر مشکلاتی را در موارد زیر ایجاد نماید:

– درک صورت مسئله ریاضی

– درک نظام های عددی

– به کارگیری شیوه های موثر شمارش


3. مشکلات بینایی ـ فضایی


ممکن است مشکلات بینایی ـ فضایی با توانایی کودکان در حل درست مسئله های ریاضی تداخل پیدا کند. موارد زیر نمونه هایی از مشکلات بینایی ـ فضایی می باشند.


– مشکل درج نامرتب اعداد در ستون ها جهت محاسبه

– مشکلات مربوط به ارزش مکانی اعداد که دربرگیرنده درک دستگاه ده دهی است.

– مشکل درک نقشه ها و هندسه

تعدادی از کودکان نمی توانند با دیدن یک شکل هندسی آن را به صورت یک طرح همبسته به ادراک درآورند. برای این کودکان یک مربع به صورت یک شکل مربع ظاهر نمی شود، بلکه آن را به صورت چهار خط ناپیوسته یا شش ضلعی و یا حتی شکل یک دایره تصور می کنند.

تعدادی از کودکان در ادراک بصری علائم اعداد دچار اشکال هستند. به عنوان مثال در تشخیص جهت دندانه 2 و 6 دچار اشتباه می شوند و 7 و 8 را با هم مخلوط می کنند یا 4 و 6 را نیز ممکن است گاهی به جای هم به کار ببرند. به لحاظ ناتوانی در درک کامل اشکال و به سبب اختلال در درک روابط فضایی و داوری درباره این روابط کودکان مذکور نمی توانند صور هندسی، اشکال اعداد و یا حروف را به نحو مطلوب کپی نمایند.

 

تهیه کننده : فرامرز علی پور

مطالب مرتبط

تگ‌ها

مطالب پربیننده

پربیننده
آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه