ویژه ماه مبارک رمضان

 برکات ماه رمضان 

 برکات ماه رمضان 

در ماه مبارک رمضان برکات الهی به سمت بندگان سرازیر است. و بندگان الهی باید از این فرصت برای بندگی حقیقی و خدایی شدن و خوب شدن استفاده کنند. اگر مردم این را به خوبی درک می کردند ارزو می کردند که همیشه ماه رمضان باشد.

 سخنران : حجه الاسلام فرحزاد

بسم الله الرحمن الرحیم

(قال رسول الله ص لجابر بن عبد الله یا جابر هذا شهر رمضان من صام نهاره و قام وردا من لیله و عف بطنه و فرجه و کف لسانه خرج من ذنوبه کخروجه من الشهر فقال جابر یا رسول الله ما احسن هذا الحدیث فقال رسول الله ص یا جابر و ما اشد هذه الشروط)[1]

برکات ذکر صلوات
ذکرصلوات در همه اوقات و شرایط بهترین عبادت است. این ذکر شریف درشب و روز جمعه و در ماه رمضان تاکید بیشتر شده است. پیامبر سلام الله علیه و اله فرمودند: کسی که در ماه رمضان زیاد صلوات بفرستد، خدای متعال روزی که میزان حسنات سبک است، میزان حسنات او را سنگین خواهد کرد. که اگر میزان حسنات سنگین بشود، (فاما من ثقلت موازینه فهو فی عیشه راضیه)[2] در خوشی کامل در بهشت خواهد بود. واگر میزان حسنات سبک باشد، در جهنم خواهد شد. دریک روایت دیگری پیامبر سلام الله علیه و اله می­فرماید: (انا عند المیزان) من در کنار میزان در جای سنجش اعمال می­ایستم، اگر کسی از امت من میزان حسناتش سبک باشد، ولی در دنیا بر صلوات مداومت داشته باشد، ثواب صلوات ها را در نامه اعمالش خواهم گذاشت و میزان اعمالش را سنگین خواهم کرد. روایت داریم: افضل اعمال مستحبی در شب و روزه جمعه همین ذکر است.

ترک کارهای زاید در ماه رمضان
ما چند تا ماه رمضان بیشتر مهمان خدا نیستیم. در همه عمرمان در هر سال یک ماه مهمان ویژه خدا هستیم. باید حد اکثر استفاده را داشته باشیم. بزرگان ما مقید بودن که کارهای متفرقه، کارهایی که غفلت زا هستند را در ماه رمضان کم می­کردند. امام ملاقات­های عمومی را در ماه رمضان تعطیل می­کردند. امام در هر سه روز یک بار قران را ختم می­کردند. هر چه قدر ارتباط با خدا بیشتر باشد، از امت هم بیشتر می­تواند دست گیری کند. خیرش هم به دیگران بیشتر می­رسد. اقا امیرالمومنین سلام الله علیه می­فرماید: (خیرالناس للناس خیرهم لنفسه) کسی می­تواند خیر بیشتر به مردم برساند، اول خیر اول خودش را بسازد. اول رابطه خودش را درست کند. اگر امام خودش را نمی­ساخت، می­تونست در دیگران اثر بگذارد؟ قطعا نمی­توانست.

در معنویات باید اول از خود شروع کرد
پشت یک ماشین جمله قشنگی نوشته شده بود. نوشته بود: من یکی اگر خوب بشوم خیلی خوب می­شود. این حرف مفاد چند تا روایت و حدیث است. ما مشکل بزرگ مان این است که همه­اش به دیگران امر می­کنیم. به همه می­گوییم خوب باش. خودمان چی؟ به بزرگی گفتند: چرا شما سخنرانی نمی­کنید؟ فرمود: دو تا ایه در قران هست که زبان من را بسته است. ایه اول: خدای متعال می­فرماید: (ا تامرون الناس بالبر و تنسون انفسکم)[3] دیگران را امر به خوبی می­کنید، ولی خودتا را فراموش می­کنید؟ ایه دیگر (یا ایها الذین امنوا لم تقولون ما لا تفعلون)[4] خدای متعال می­فرماید: ای کسانی که ایمان اوردید چرا چیزی را که عمل نمی­کنید، به دیگران می­گویید. یا وعده­هایی که می­دهیم ولی عمل نمی­کنیم. متاسفانه در جامعه ما خلف وعده برایمان خیلی اسان هست. یکی از گناهان کبیره خلف وعده است (ان الله یصلح بصلاح العبد ولده و ولد ولده و یحفظه فی دویرته و الدور حوله ما دام فیهم)[5] اگر یه نفر خدا گونه بشود، خدا با اصلاح او بچه هایش و خانوادش و همسایه­هایش و دوستانش را اصلاح می­کند.

 ذات نایافته از هستی بخش

کی تواند بشود هستی بخش

اول خودت را دریاب. اول خودت عمل کن. اگر خودت مجسمه گناه و بی عدالتی باشی، چگونه می­توانی مردم را هدایت کنی؟ (یا ایها الذین امنوا علیکم انفسکم)[6] ای کسانی که ایمان اوردید، اول خودتان را دریابید. ما به بچه می­گوییم: بچه دروغ نگو. اگه کسی امد در خانه بگو: بابام نیست. خودش سیگار می­کشد به بچه می­گویید: سیگار نکش. ما مشکل بزرگمان این است که از دیگران شروع می­کنیم. به خودمان کاری نداریم.

برکات ماه مبارک رمضان
پیامبر ما حضرت محمد مصطفی سلام الله علیه و اله می­فرماید: (لو یعلم العباد ما فی رمضان لتمنت ان یکون رمضان سنه)[7] اگر مردم می­دانستند که ماه رمضان چه خبر است ارزو میکردند که کاش کل دوازده ماه سال رمضان بود. ما نمی­بینیم اما پیامبر و اولیا الله می­دانند که چه سفره رحمتی در این ماه باز شده است، که نفس کشیدن هم در این سفره تسبیح است. اگر ما روزه دار واقعی بشویم، نفس ما تسبیح الهی می­شود. یعنی هر نفس ما سبحان الله می­شود. خوابمان عبادت می­شود. در این ماه اگر یک ایه از قران را بخوانی، ثواب ختم کامل قران را می­دهد. مخصوصا سفارش شده که قران را با تانی و تامل بخوانید. روایت داریم: پیامبر ما دید یک بنده خدای نماز می­خواند، سرش به سجده می­خورد، برمی­دارد. مثل مرغی که دانه می­خورد. فرمود: این شخص اگر به همین حالت از دنیا برود، به دین من از دنیا نرفته است. (لیست الصلاه قیامک و قعودک انما الصلاه اخلاصک و ان ترید بها الله وحده)[8] نماز فقط یه خم و راست شدن نیست. نماز یعنی این­که با این نماز باخدا ارتباط پیدا بکنی. نمازت خالص باشد، حضور قلب داشته باشی.

ارزش نماز حقیقی
امام صادق فرمود: کسی دو رکعت نماز حقیقی بخواند، خدا قطعا او را وارد بهشت می­کند. نماز خیلی سازندگی دارد. در روایت هست که نشانه قبولی نماز این است که نمازت مصداق این ایه باشد (ان الصلاه تنهی عن الفحشاء و المنکر)[9] اگر نمازتان شما را از گناه و فحشا و منکر باز می­دارد، شک نکن که نماز شما قبول است. خلاصه نماز باعث می­شود که رزایل اخلاقی از انسان دور بشود. یک جوانی در نماز پیامبر شرکت می­کرد، اما یه الودگی­هایی هم داشت. به پیامبر گفتند: این جوان به نماز شما می­اید، اما فلان گناه را هم می­کند. پیامبر فرمود: بگذارید بیاد نماز او یه روزی او را از ان گناهان باز می­دارد. همان­طور هم شد. توبه کرد و ادم خوبی شد. ولی فرمود: (من لم تنهه صلاته عن الفحشاء و المنکر لم یزدد من الله الا بعدا)[10]اما اگر نماز می­خواند ولی همان گناهانش را هم تکرار می­کند، این نماز جز دور کردن این بنده از خداوند اثر دیگری ندارد.

پیرمردی، پنجاه سال است که نماز جماعت می­رود. دعا می­خواند اما همون گناهان پنجاه سال قبل را هم می­کند. هیچ فرقی نکرده است. این مکتبه ما همه­اش سازندگی است نماز و روزه نباید هیچ انرژی به روح ما بدهد. که ما از پل گناهان بگذریم. یه نفری نماز می­خواند خیلی با اب و تاب می­خواند. چند نفر تو مسجد گفتند: به­به چه نماز با حالی. اقا نمازش را شکست، گفت: روزه هم هستم. پنج سفر هم مکه رفته­ام. روزه و نماز باید توش سازندگی داشته باشد. ما را عوض بکند. اگر عوض نکند، اگر تحول در ما ایجاد نکرد، روایات ما می­گویند: این فرد ملعون است. درخطبه شعبانیه فرمایش پیامبر است: اگر کسی ماه رمضان را درک کرد و رحمت خدا او را نگرفت، خودش را نساخت او ملعون است. از رحمت خدا به دور است. بد عاقبت و شقی کسی هست که از رحمت و مغفرت خدا در ماه مبارک رمضان محروم بشود.

توصیه های پیامبر به جابر
امام باقر می­فرماید: که جابر نقل کرد که محضر خاتم انبیا حضرت محمد مصطفی صل الله علیه و اله بودم. پیامبر فرمودند: اگر کسی ماه رمضان را درک کند (من صام نهاره و قام وردا من لیله و عف بطنه و فرجه و کف لسانه خرج من ذنوبه کخروجه من الشهر فقال جابر یا رسول الله ما احسن هذا الحدیث فقال رسول الله ص یا جابر و ما اشد هذه الشروط)[11] اگر کسی در ماه رمضان روزه بگیرد. تو روایات خیلی پا فشاری شده که روزه فقط نخوردن نیست. بلکه باید تمام اعضایت از گناه روزه باشد. و خوش اخلاق باشی. پیامبرما فرمود: کسی اگر در ماه رمضان خوش اخلاق باشد جواز عبور از پل صراط براش صادر می­شود. فرمود کسی که در ماه مبارک رمضان روزه بگیرد. بخشی هم از شب را به عبادت بگذراند، جلو زبانش را هم بگیرد. جلوی شهوتش را هم بگیرد. یه مقدار تغییر و تحول داشته باشد. از گناه بیرون می­رود، همان­طور که از رمضان بیرون می­رود. (خرج من ذنوبه کخروجه من الشهر) جابر خیلی خوشش امد، گفت: این حدیث چه قدر زیباست. پیامبر خدا فرمودند: اما این شرط­هایی که گفتم، چه قدر سخت و مهم است. اگر گناه نکردیم تو روایات تضمین شده، مورد امرزش کامل و لطف و غفران الهی خواهیم بود.

پی نوشت ها:

[1]. الکافی، شیخ کلینی، ج 4، ص 87.
[2]. القارعه: 6،7.
[3]. البقره : 44.  
[4]. الصف : 2.  
[5]. وسایل ‌الشیعه، شیخ حر عاملی، ج 7، ص 84.
[6]. المایده : 105.  
[7]. فضایل ‌الاشهر الثلاثه، شیخ صدوق، ص 140.
[8]. شرح ‌نهج‌ البلاغه، ابن ابی الحدید، ج 1، ص 325.
[9]. العنکبوت : 45.  
[10]. بحارالانوار، مجلسی، ج 79، ص 198.
[11]. الکافی، شییخ کلینی، ج 4، ص 87.

مطالب مرتبط

تگ‌ها

مطالب پربیننده

پربیننده
آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه